Znalost reklamního trhu

Vydáno: 2 minuty čtení

Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 8. 2019, sp. zn. 10 Afs 60/2019 , http://www.nssoud.cz/

Znalost reklamního trhu
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Stěžovatel v bodě 44. rozhodnutí argumentuje, že je podezřelé, že si žalobkyně nevyjednala, na jakém vozidle bude její reklama polepena (větší hodnotu mají mít vozy profesionálních závodníků, menší začátečníků). Z pohledu NSS však není jasné, zda tyto teze stěžovatele souvisejí s jeho znalostí reklamního trhu, kterou jistě získává i z jiných daňových řízení, anebo jde jen o ničím nepodloženou úvahu. Je-li to prvá možnost, měl by tuto tezi stěžovatel podepřít zdrojem, odkud to ví (typicky jiným daňovým spisem, kde tuto skutečnost zjistil). Pokud je to však druhá možnost, jde o pouhou spekulaci, která nemůže účinně zpochybnit tvrzení žalobkyně.
Pakliže správce daně označuje jakoukoliv okolnost v určité odborné oblasti za podezřelou, je jeho povinností prokázat, že má odborné znalosti pro takovéto posouzení. Příkladmo v tomto případě se správce daně vyjadřoval k podezřelosti v odvětví rallye závodů. Nelze vyloučit, že správce daně skutečně bude mít odborné znalosti takovéto posouzení učinit. Nicméně je musí osvědčit, stejně jako musí své odborné úvahy podložit. V opačném případě nelze jeho názory v rámci řízení zohlednit a vycházet z nich.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád