Vlivy na běh prekluzivní lhůty
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
Podle § 148 odst. 4 písm. a) daňového
řádu lhůta pro stanovení daně neběží po dobu řízení, které je v souvislosti se stanovením
daně vedeno před soudem ve správním soudnictví (srov. rozsudek ze dne 25. 4. 2019, č. j.
10 Afs
279/2018-80). Takovým řízením by bylo jistě např. řízení o žalobě proti rozhodnutí, kterým
byla stanovena spotřební daň. O takový případ se zde nejedná. Nezávislost a oddělenost řízení o
zajištěných výrobcích od řízení o stanovení daně znamená, že po dobu soudního přezkumu rozhodnutí o
zabrání či propadnutí vybraných výrobků se nestaví běh prekluzivní lhůty pro stanovení daně. Na
danou věc nelze aplikovat ani § 41 s. ř. s.
o zvláštním běhu některých lhůt, neboť úprava
daňového řádu je pro „věci daní, cel…“ vůči
tomu ustanovení speciální. Pravidlo o stavení běhu lhůty ve správním řízení, je-li věc u správního
soudu, se uplatní izolovaně, ve shodě s nezávislostí a oddělení obou řízení (vždy ve vlastním řízení
– o stanovení daně a o zajištění vybraných výrobků). Nelze tedy dovozovat, že (akcesorické) řízení o
zajištění vybraných výrobků, by mělo stavět běh prekluzivní lhůty v (hlavním) řízení o stanovení
daně.
K předpisům:
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 5. 2020, sp. zn.
1
Afs 368/2019, www.nssoud.cz
Lhůta pro stanovení daně může být na základě zákona v určitých případech stavěna či
přerušována. Jednotlivé případy takovýchto okolností je však třeba posuzovat restriktivně. Mezi
okolností a lhůtou pro stanovení daně musí být přímá vazba. Tuto Nejvyšší správní soud neshledal u
řízení o zajištěných výrobcích ve vztahu ke lhůtě pro stanovení (spotřební) daně.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.