Vztah opakované daňové kontroly a obnovy řízení
JUDr.
Milan
Podhrázký,
Ph.D.
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2.3.2016, čj. 6 Afs
79/2015-39
K předpisům:
-
§ 85 odst. 5 a
§ 117 odst. 1 písm. a) zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
Opakovaná daňová kontrola (dle § 85
odst. 5 daňového řádu) je ve vztahu k obnově řízení [dle
§ 117 odst. 1 písm. a)daňového řádu]
institutem speciálním.
Popisované rozhodnutí vychází ze situace, kdy po ukončení původní daňové kontroly byla
zpochybněna věrohodnost svědecké výpovědi (v důsledku podání vysvětlení na policii), která byla
hlavním důkazem o uskutečnění fakturovaných prací v rozsahu deklarovaném daňovým subjektem. Spornou
otázkou bylo, zda za této situace bylo možné bez dalšího zahájit opakovanou daňovou kontrolu, pokud
bylo možno nařídit z moci úřední obnovu řízení. Podstatný je v tomto ohledu závěr Nejvyššího
správního soudu, podle něhož daňový řád oproti
předchozí právní úpravě vychází ze zásady, že vyměření nebo doměření daně má přednost před použitím
obnovy řízení coby mimořádného opravného prostředku. Mimořádné opravné prostředky tedy nelze použít
v případě, že jsou dány podmínky pro vyvolání doměřovacího řízení. Jelikož opakovaná daňová kontrola
je již prostředkem zákonem upraveným a na základě jejích výsledků může být doměřena daň, má zahájení
daňové kontroly přednost před nařízením obnovy řízení z moci úřední. Pokud tedy jsou splněny
podmínky dle § 85 odst. 5 daňového řádu,
přistoupí správce daně k zahájení opakované daňové kontroly, aniž by zároveň nařídil obnovu
nalézacího řízení.