Významný benefit - "home office" z pohledu daně z příjmů a zákoníku práce

Vydáno: 23 minut čtení

Nejen v důsledku probíhající epidemie koronaviru SARS CoV-2 velké množství firem přešlo na využívání práce svých zaměstnanců z domova (home office). Kromě možnosti práce na zkrácený úvazek se stává rovněž práce z domova významným zaměstnaneckým benefitem v současnosti a nutno podotknout, že v poskytování tohoto benefitu firmy v ČR výrazně zaostávají za některými státy Evropské unie. V článku si uvedeme výhody a nevýhody práce z domova, pracovněprávní řešení práce z domova v zákoníku práce a daňové řešení práce z domova u zaměstnance a u zaměstnavatele.

Významný benefit – „home office“ z pohledu daně z příjmů a zákoníku práce
Ing.
Ivan
Macháček
 
Práce na zkrácený pracovní úvazek a práce z domova v rámci EU
Níže uvádíme některé údaje o podílu zaměstnanců na zkrácený pracovní úvazek a o podílu zaměstnanců využívajících práci z domova v zemích EU dle článku „Obliba home office v Evropě roste“ zveřejněném v časopisu Práce a mzda 2/2020, přičemž údaje jsou převzaty ze statistické publikace Jahrbuch 2019 (das Statistische Bundesamt).
Podíl zaměstnanců pracujících na zkrácený úvazek v rozsahu maximálně 6 hodin denně v některých členských zemích EU v procentech:
Členský stát EU
Muži
Ženy
Nizozemí
Německo
Rakousko
Irsko
Itálie
Česko
17,3
7,9
7,7
10,6
7,9
1,8
58,3
36,0
34,2
32,8
32,4
7,6
Podíl zaměstnanců pracujících alespoň příležitostně z domova v některých členských zemích EU:
Členský stát EU
Zaměstnanců v %
Členský stát EU
Zaměstnanců v %
Nizozemí
Švédsko
Dánsko
Rakousko
Francie
Irsko
36
33
27
22
20
19
Slovinsko
Polsko
Německo
Česko
Slovensko
Bulharsko
18
14
12
9
9
1
 
Výhody a nevýhody práce z domova
K výhodám práce z domova u zaměstnance patří
sladění pracovních povinností s rodinným a osobním životem, možnost vlastního rozvrhu pracovní doby, zajištění péče o děti (není nutno složitě řešit hlídání dětí v případě jejich nemoci či po dobu školních prázdnin), úspora času a cestovních nákladů s ohledem na to, že odpadá každodenní cesta na pracoviště, práci lze vykonávat i v případě mírnějšího onemocnění.
K nevýhodám práce z domova pro zaměstnance patří
nezbytná vlastní sebekázeň, ztráta osobních kontaktů s kolegy v zaměstnání, nezbytné vybavení vymezeného pracoviště doma, vybavení potřebnými předměty dle druhu výkonu práce z domova, zvýšené náklady na elektřinu, vytápění, internet a další služby a nutnost jejich sledování, nutnost dodržet stanovený harmonogram práce.
 
Pracovněprávní otázky práce z domova
Podstatou home office je, že
zaměstnanec pracuje podle pokynů zaměstnavatele, přičemž pracovní režim si řídí sám zaměstnanec
– zaměstnanec si tedy určuje rozvrh pracovní doby a ovlivňuje si tak svůj pracovní režim. Na jedné straně musí být zaměstnanec sám schopen a ochoten efektivně pracovat se svým časem tak, aby pracovní úkol splnil a odevzdal včas a na druhé straně zaměstnavatel musí zvládnout řídit a kontrolovat zaměstnance přesto, že zaměstnanec pracuje doma a zaměstnavatel má nad ním velmi malý limitovaný dohled. Zaměstnavatel není povinen a ani oprávněn rozvrhnout pracovní dobu, stanovit počátek a konec směn a určit, zda má zaměstnanec pracovat po všechny pracovní dny v týdnu anebo jen po některé dny v týdnu. To vše je na zaměstnanci, který musí být schopen si práci naplánovat tak, aby stihl zajistit všechny stanovené úkoly. Zaměstnavatel je limitován tím, že množství práce, které přidělí zaměstnanci pracujícímu z domova, musí být zvládnutelné průměrným zaměstnancem ve stanovené týdenní pracovní době (40 hodin týdně). Ve stávajícím znění zákoníku práce (dále ZP) nenalezneme přímou definici práce z domova, proto práci z domova je možno zařadit mezi zvláštní povahu práce některých zaměstnanců, která je vymezena v § 317 ZP. Kromě toho jsou pro výkon práce z domova důležitá další dvě ustanovení § 2 odst. 2 a § 151 ZP. Z vyplývá, že na pracovněprávní vztahy zaměstnance, který
nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje
, se vztahuje zákoník práce s tím, že:
a)
na zaměstnance se nevztahuje úprava rozvržení pracovní doby
, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy,
b)
při jiných důležitých osobních překážkách v práci zaměstnanci nepřísluší náhrada mzdy nebo platu,
nestanoví-li prováděcí právní předpis jinak (§ 199 odst. 2 ZP) nebo jde-li o náhradu mzdy nebo platu podle § 192 ZP; pro účely poskytování náhrady mzdy nebo platu podle § 192 ZP platí pro tohoto zaměstnance stanovené rozvržení pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel pro tento účel povinen určit,
c)
zaměstnanci
nepřísluší mzda nebo plat nebo náhradní volno za práci přesčas ani náhradní volno nebo náhrada mzdy anebo příplatek za práci ve svátek.
V se uvádí, že závislá práce má být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, a to v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.
Z § 151 ZP vyplývá zaměstnavateli povinnost poskytnout zaměstnanci, není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak, náhradu výdajů, které mu vzniknou v souvislosti s výkonem práce
, v rozsahu a za podmínek stanovených v části sedmé ZP.
Dohoda o výkonu práce z domova může být součástí pracovní smlouvy, nebo může být uzavřena jako samostatná dohoda upravující podmínky výkonu práce. V literatuře k práci z domova se uvádí vhodný obsah této dohody:
specifikace místa výkonu práce (například adresou bydliště zaměstnance),
podmínky týkající se pracovní doby (časové limity pro práci v jednotlivých dnech, omezení práce v noci, v sobotu a v neděli),
ujednání podmínek odměňování (vymezit, zdali bude odměna hodinová či úkolová),
sjednání pravidel pro výkon práce přesčas či naopak sjednat práci již s přihlédnutím k případné práci přesčas,
sjednání množství práce, které může být zaměstnanci za určitou dobu přiděleno (jde-li to v konkrétním případě kvantifikovat nebo jinak určit),
smluvně zabezpečit dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (například upravit dobu, kdy zaměstnanec nesmí pracovat, zavázat ho k čerpání stanovených bezpečnostních přestávek a k evidenci pracovní doby, apod.),
ujednání o náhradách za používání vlastního pracovního zařízení, vlastních přístrojů a nářadí používaných v rámci práce z domova, ujednání o náhradě nákladů za telekomunikační poplatky hrazené zaměstnancem atd.,
pravidla ohledně způsobu zadávání práce, místo, čas a způsob předávání výsledků práce, jakož i způsob následného provedení kontroly množství a kvality odvedené práce, vykazování práce, apod.,
pokud budou zaměstnanci poskytnuty nástroje či ochranné pomůcky zaměstnavatele, pak je vhodné upravit režim kontroly jejich stavu, případně úpravu povinnosti je vrátit předčasně, a další.
 
Zavedení sdíleného pracovního místa
Zákonem č. 285/2020 Sb., který novelizoval zákoník práce, se zavádí dle nového § 317a ZP možnost využití tak zvaného sdíleného místa. Termín účinností zavádění sdíleného pracovního místa je stanoven od 1. 1. 2021 v souladu s článkem X tohoto zákona.
Zaměstnavatel může se dvěma nebo více zaměstnanci s kratší pracovní dobou a se stejným druhem práce uzavřít dohody, podle nichž si zaměstnanci budou na sdíleném pracovním místě sami rozvrhovat pracovní dobu do směn po vzájemné dohodě
tak, aby každý z nich na základě společného rozvrhu pracovní doby naplnil průměrnou týdenní pracovní dobu nejdéle ve čtyřtýdenním vyrovnávacím období. Souhrn délky týdenní pracovní doby zaměstnanců na jednom sdíleném pracovním místě nesmí překročit délku stanovené týdenní pracovní doby. Tyto dohody musí být písemně uzavřeny s každým zaměstnancem a musí obsahovat bližší podmínky pro rozvržení pracovní doby. Zaměstnanci jsou povinni předložit zaměstnavateli společný písemný rozvrh pracovní doby na sdíleném pracovním místě, nepředloží-li zaměstnanci tento společný rozvrh pracovní doby, určí rozvržení pracovní doby do směn zaměstnavatel. Zaměstnavatel může požadovat po zaměstnanci zastupování nepřítomného zaměstnance na témže sdíleném pracovním místě pouze tehdy, dal-li k tomu zaměstnanec v dohodě souhlas.
 
Daňové řešení nákladů při práci z domova u zaměstnance
Daňovým řešením vynaložených nákladů zaměstnancem při práci z domova se zabývá § 6 odst. 7 ZDP. Touto problematikou se zabýval rovněž příspěvek KOOV č. 546/26.06.19 „Daňové souvislosti práce z domova (home office)“,
který byl uzavřen na jednání s GFŘ dne 20. 11. 2019.
Ze stanoviska GFŘ vyjádřeného v rámci projednávání příspěvku KOOV vyplývá, že
za předpokladu splnění všech zákonných podmínek daných zákoníkem práce je zaměstnavatel povinen hradit zaměstnanci náklady, které mu prokazatelně vzniknou při výkonu práce, ať už zaměstnanec práci vykonává na pracovišti zaměstnavatele nebo pracuje např. z domova. Tyto náklady nemohou však být zahrnuty ve mzdě či platu. Výši nákladů, které zaměstnavateli vznikly, je zaměstnanec povinen prokázat. Zaměstnanec tedy musí poskytnout zaměstnavateli součinnost pro stanovení výše náhrady nákladů. Za předpokladu, že tedy práce bude vykonávána v souladu se zákoníkem práce a budou splněny podmínky ZDP pro poskytnutí náhrady výdajů vynaložených zaměstnancem dle § 6 odst. 7 ZDP, pak
v případě
kompenzace
vynaložených nákladů zaměstnancem při práci z domova nevzniká na straně zaměstnance zdanitelný příjem
. Přitom je na zaměstnavateli, aby prokázal, že plnění poskytnuté zaměstnanci je skutečně kompenzací jím účelně vynaložených nákladů. , jsou vymezeny další příjmy, které se nepovažují za příjmy ze závislé činnosti a nejsou předmětem daně, a které lze plně využít v rámci práce zaměstnanců z domova.
Za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně nejsou
náhrady cestovních výdajů
poskytované v souvislosti s výkonem činnosti, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, do výše stanovené nebo umožněné zákoníkem práce pro zaměstnance neziskové organizace, jakož i hodnota bezplatného stravování poskytovaná zaměstnavatelem na pracovních cestách; jiné a vyšší náhrady jsou zdanitelným příjmem zaměstnance. Z § 34 odst. 1 písm. b) ZP vyplývá, že
pracovní smlouva musí obsahovat místo nebo místa výkonu práce, ve kterých má být práce vykonávána
. Zaměstnavatel tedy může se zaměstnancem smluvně dohodnout i více míst výkonu práce, např. může být smluvně dohodnuto, že místem výkonu práce je pracoviště zaměstnavatele i bydliště zaměstnance, anebo pouze bydliště zaměstnance. Ustanovení § 34a ZP stanoví, že není-li v pracovní smlouvě sjednáno pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad, platí, že pravidelným pracovištěm je místo výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je však místo výkonu práce sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance za účelem výkonu práce.
Cestovními výdaji zaměstnanců pracujících z domova jsou výdaje vzniklé při pracovní cestě
(§ 152 písm. a) ZP s vazbou na vymezení pracovní cesty v § 42 ZP)
a při cestě mimo pravidelné pracoviště
(§152 písm. b) ZP). Pracovní cesta je v zákoníku práce definována v § 42 ZP jako cesta „k výkonu práce mimo sjednané místo výkonu práce” a pro účely cestovních náhrad se za pracovní cestu považuje i cesta mimo pravidelné pracoviště (§ 156 odst. 2 ZP s vazbou na § 152 písm. b) ZP).
Může tedy dojít k následujícím variantám:
a)
Zaměstnanec má při práci z domova sjednáno pravidelné pracoviště v místě svého bydliště –
v tomto případě
jakákoli cesta vykonaná zaměstnancem v souvislosti s jeho výkonem práce mimo bydliště je považována za pracovní cestu, za niž mu náleží náhrada cestovních výdajů, a to i v případě, že ze svého pravidelného pracoviště jel do svého druhého místa výkonu práce, kterým může být sídlo (pracoviště) zaměstnavatele;
b)
Pravidelným místem výkonu práce je sídlo (pracoviště) zaměstnavatele a zaměstnanec má sjednáno v pracovní smlouvě své bydliště jako další místo výkonu práce, které není shodné s pravidelným pracovištěm,
v tomto případě lze poskytovat náhrady cestovních výdajů zaměstnanci i za cesty konané v souvislosti s výkonem práce mezi oběma místy výkonu práce (tj. mezi bydlištěm a sídlem/pracovištěm zaměstnavatele);
c)
Pravidelné pracoviště zaměstnance je sjednáno v místě pracoviště zaměstnavatele,
v tomto případě při práci z domova nejsou zaměstnanci v souvislosti s jeho výkonem práce z domova poskytovány cestovní náhrady.
Za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně není hodnota osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů poskytovaných v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem, včetně nákladů na udržování osobních ochranných a pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi, jakož i hodnota poskytovaných stejnokrojů, včetně příspěvků na jejich udržování, dále hodnota pracovního oblečení, určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání, včetně příspěvku na jeho udržování.
Za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně nejsou částky přijaté zaměstnancem zálohově od zaměstnavatele, aby je jeho jménem vydal, nebo částky, kterými zaměstnavatel hradí zaměstnanci prokázané výdaje, které za zaměstnavatele vynaložil ze svého tak, jako by je vynaložil přímo zaměstnavatel.
Za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně nejsou
náhrady za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce
poskytované zaměstnanci podle zákoníku práce. V § 190 odst. 1 ZP se uvádí, že sjedná-li zaměstnavatel, popř. vnitřním předpisem stanoví nebo individuálně písemně určí podmínky, výši a způsob poskytnutí náhrad za opotřebení vlastního nářadí, zařízení nebo jiných předmětů potřebných k výkonu práce zaměstnance, poskytuje mu tuto náhradu za dohodnutých, stanovených nebo určených podmínek. Může jít např. o používání vlastního počítače, tiskárny, mobilního telefonu, vlastního nářadí a pracovních nástrojů pro účely prací z domova, a rovněž se může se jednat např. o používání pracovního stolu, otočné kancelářské židle a dalšího vybavení pracovny zaměstnance pracujícího z domova.
Ustanovení § 6 odst. 8 ZDP umožňuje zaměstnavateli hradit zaměstnanci
výdaje (náhrady) podle § 6 odstavce 7 písm. b) až d) ZDP paušální částkou
, přičemž se paušální výdaje považují za prokázané do výše paušálu stanoveného zvláštními předpisy nebo paušálu uvedeného v kolektivní smlouvě, ve vnitřním předpise zaměstnavatele, v pracovní nebo jiné smlouvě za předpokladu, že výše paušálu byla zaměstnavatelem prokazatelně stanovena na základě kalkulace skutečných výdajů. Jde-li o paušál za použití vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce zaměstnance, které by jinak byly odpisovány, uzná se jen do výše, v jaké by zaměstnavatel uplatňoval odpisy srovnatelného hmotného majetku při rovnoměrném odpisování v dalších letech odpisování. GFŘ k otázce uplatnění paušálu při projednávání příspěvku KOOV uvádí, že
zaměstnavatel je povinen hradit náklady, které zaměstnanci prokazatelně vzniknou při výkonu práce, ať už zaměstnanec práci vykonává na pracovišti zaměstnavatele, nebo pracuje např. z domova.
Zároveň platí, že pokud zaměstnanci žádné náklady spojené s výkonem práce mimo pracoviště zaměstnavatele nevzniknou, zaměstnavatel nic hradit zaměstnanci nebude. Výši nákladů, které zaměstnavateli vznikly, je zaměstnanec povinen prokázat a jsou nezbytné i pro samotné stanovení paušální náhrady, tzn. je nutné kdykoliv dokázat rozložit a doložit výdajovými doklady, ze kterých se vycházelo při stanovení paušálu, tzn., zaměstnavatel nemůže stanovit paušální náhradu pouze na základě kvalifikovaného odhadu bez potřebných výdajových dokladů, či za použití znaleckého posudku, takto postupuje i správce daně při dokazování.
Příklad 1
Zaměstnanec na základě dohody se svým zaměstnavatelem pracuje z domova po všechny pracovní dny v týdnu po dobu stanovenou zaměstnavatelem ve vazbě na průběh epidemie. V dodatku pracovní smlouvy zaměstnance jsou sjednány paušální náhrady za využití soukromých věcí zaměstnance při práci z domova ve smyslu § 6 odst. 8 ZDP:
za využití počítače, softwaru, monitoru, klávesnice, tiskárny – náhrada 35 Kč za den,
za využití nábytku v místnosti, kde zaměstnanec vykonává práci pro zaměstnavatele (pracovní stůl, otočná kancelářská židle, skříň atd.) – náhrada 30 Kč za den,
za využití soukromého mobilu – náhrada 20 Kč za den.
Celkové denní paušální náhrady činí 85 Kč. Celkové měsíční paušální náhrady pak při dohodnuté práci doma 5 pracovních dnů v týdnu činí 85 Kč x 5 dnů x 4 týdny = 1 700 Kč. Paušální měsíční náhrada za opotřebení vlastního majetku zaměstnance není předmětem daně z příjmů ze závislé činnosti a ani předmětem pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnavatel si může uplatnit výši zaplacených paušálních náhrad do daňově uznatelných výdajů (nákladů).
Příklad 2
Zaměstnanec má uzavřenou pracovní smlouvu na dobu neurčitou. Se zaměstnavatelem se dohodl, že bude po potřebnou dobu pracovat z domova. I při práci z domova zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci stravenku za zvýhodněnou cenu. Dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP je od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozena u zaměstnance hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci závodního stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů. Mezi závodní stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů patří i poskytování stravenky. Tedy i při poskytnutí stravenky zaměstnanci při jeho práci z domova pro zaměstnavatele, jde u zaměstnance o osvobození tohoto nepeněžního příjmu od daně z příjmů ze závislé činnosti.
K otázce daňové uznatelnosti výdajů na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů, jejichž daňová uznatelnost závisí na splnění podmínek stanovených v § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, GFŘ v rámci svého stanoviska při projednávání příspěvku KOOV uvádí, že podle tohoto ustanovení jsou zde vymezené výdaje na pracovní a sociální podmínky daňově uznatelné, přitom jednou z nezbytných podmínek jejich daňové uznatelnosti je přítomnost zaměstnance v práci během stanovené směny trvající alespoň 3 hodiny. V situaci, kdy zaměstnanec pracuje v režimu § 317 ZP (tzn. nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje), je rozhodující, zda lze v těchto případech stanovit směnu, kterou se podle § 78 odst. 1 písm. c) ZP rozumí část týdenní pracovní doby bez práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného rozvrhu pracovních směn odpracovat. Pokud lze v souladu se zákoníkem práce v těchto případech směnu stanovit a příspěvek na stravování naplní podmínky § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, lze tento náklad u zaměstnavatele považovat za daňově uznatelný. V opačném případě pak poskytnutou stravenku hradí zaměstnavatel ze sociálního fondu nebo se jedná o nedaňový náklad zaměstnavatele.
Za příjmy
ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně nejsou
povinná plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce
stanovená právním předpisem. GFŘ k možné paušalizaci výdajů dle tohoto ustanovení při projednávání příspěvku KOOV uvádí, že ze znění § 6 odst. 8 ZDP je zřejmé, že v tomto ustanovení
není uvedena možnost paušalizace pro § 6 odst. 7 písm. e) ZDP, tj. pro povinná plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce stanovené právním předpisem
– jako je např. plnění typu
-
náklady na vytápění/chlazení, elektrickou energii, telekomunikační služby vč. internetového připojení, náklady na úklid domácí kanceláře, apod. Zákon o daních z příjmů tedy předpokládá prokázání přímo skutečných výdajů.
Příklad 3
Zaměstnanec si pro výkon práce z domova ve svém rodinném domku vymezil jednu místnost s podlahovou plochou 25 m2. Celková podlahová plocha domu je 150 m2. Práce z domova byla zahájena počátkem března 2020 a trvá do konce října 2020. Za rok 2020 činí dle faktur dodavatelů uhrazené náklady na TUV a vytápění (plynový kotel) 29 200 Kč, na vodné a stočné 6 850 Kč a na elektřinu 15 800 Kč.
Zaměstnanec, který pracuje z domova, může požadovat po zaměstnavateli úhrady poměrné části výdajů vynaložených na spotřebu elektrické energie, vody, tepla a plynu. Tato poměrná část spotřeby médií se stanoví na základě vhodně zvoleného kritéria, kterým je nejčastěji poměr podlahové plochy místnosti, ve které zaměstnanec vykonává výkon práce k celkové podlahové ploše bytu nebo rodinného domu.
V našem případě činí poměr podlahové plochy využívané k práci z domova 16,67 %. Celkové roční výdaje na spotřebu médií činí 51 850 Kč, takže zaměstnanec může po svém zaměstnavateli požadovat v rámci prací z domova za rok 2020 částku:
51 850 Kč x 0,1667 : 12 měsíců x 8 měsíců = 5 763 Kč
Důkazní povinnost přísluší jednoznačně zaměstnanci, který musí svému zaměstnavateli prokázat, proč takto postupoval.
Stanovení požadované úhrady za hovorné mobilním telefonem
Zaměstnanec může požadovat po zaměstnavateli úhradu veškerých poplatků za hovory mobilním telefonem nebo jejich poměrnou část, a to podle toho, jak je mobilní telefon využíván k výkonu práce z domova anebo současně i k soukromým potřebám. Pokud poplatník používá mobil (případně pevnou linku) jak pro komunikaci související s výkonem práce z domova, tak pro soukromé účely, měla by částka za výdaje na spoje kompenzované zaměstnavatelem odpovídat reálnému poměru uskutečněných služebních a soukromých hovorů. Možnosti postupu poplatníka jsou následující:
vedení podrobné evidence všech hovorů sloužících ke komunikaci v rámci výkonu práce z domova na základě přehledu
uskutečněných hovorů;
porovnání úhrady výdajů za telefon např. za příslušné období (např. za celý rok) před zahájením prací z domova a při průběhu výkonu práce z domova
. Při tomto porovnání nutno zohlednit případné úpravy ceny hovorného a poplatků poskytovatele těchto služeb.
Kompenzace
výdajů na připojení k internetu při práci z domova
Touto otázkou se zabývali předkladatelé výše vzpomínaného příspěvku KOOV. Uvádí v něm, že zaměstnavatelé zpravidla kladou velké nároky na zaměstnance z důvodu nutnosti připojení k internetu tak, aby zaměstnanec mohl efektivně pracovat mimo svoji kancelář (tj. v rámci home office). Může tak nastat situace, že někteří zaměstnanci při práci z domova vynaloží vyšší náklady na připojení k internetu a někteří nikoliv, jelikož jejich stávající internetové připojení, které mají doma k dispozici, je postačující. V situaci, kdy to vyžadují pracovní nároky zaměstnavatele, měl by zaměstnavatel kompenzovat zaměstnanci náklady na připojení k internetu související s prací zaměstnance z domova.
Výpočet
kompenzace
by se měl opírat o míru využití internetu pro závislou práci z domova a případné soukromé využití zaměstnancem
. V návaznosti na situaci se může jednat o veškeré náklady, pokud je připojení k internetu využíváno výhradně pro výkon práce zaměstnance z domova, případně o poměrnou část nákladů dle počtu dnů, ve kterých zaměstnanec pracoval z domova k celkovým pracovním dnům v příslušném kalendářním měsíci.
 
Daňové řešení vynaložených nákladů při práci z domova u zaměstnavatele
Kompenzace
zaměstnavatelem zaměstnanci poskytnutá za práci z domova je daňově uznatelným výdajem (nákladem) zaměstnavatele, a to ve smyslu znění § 24 odst. 1 ZDP a v případě paušalizovaných náhrad ve smyslu § 24 odst. 2 písm. x) ZDP.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 07-08/2020.