Poplatek za likvidaci FV panelů a rezerva

Plné znění otázky

OSVČ (vede účetnictví) v roce 2014 zaplatila 30 000 Kč (bude tuto částku platit každý rok po dobu pět let) na budoucí likvidaci fotovoltaických panelů jinému s. r. o. Letos v září byla doplněna legislativa tak, aby podnikatelé formou rezervy mohli poměrnou část poplatku dát do nákladů. OSVČ má fotovoltaickou elektrárnu od roku 2008, od roku 2011 uplatňuje odpisy po dobu 20 let do roku 2030. Rezervu bude tvořit za období od roku 2014–2030, tedy 17 let. V roce 2014 ten poplatek zaúčtoval do nákladů, nyní by měl podat dodatečné daňové přiznání a uplatnit jen poměrnou část tohoto poplatku formou tzv. rezervy. Dle výkladu má rezervu evidovat někde samostatně, např. v excelu. Jak se budu postupovat účetně (zaúčtování položek) a jak daňově? Například došlá faktura za poplatek 30 000 Kč, tvorba rezervy, uplatnění rezerv na 17 let, rozpuštění rezerv apod. Nechápu, že se o tom v účetnictví nebude účtovat. Jak to tedy bude v praxi? A pokud by se podávalo to dodatečné přiznání, může se již za rok 2014 uplatnit poměrná část rezervy nebo ne vzhledem k pozdější legislativě?

Odpověď