Opravný daňový doklad při nedoručené zásilce odběrateli a opravě fakturačních údajů

Plné znění otázky

Tuzemská firma, plátce DPH, který se zabývá prodejem zboží, toto zboží odesílá zákazníkům přes kurýrní společnosti na dobírku do tuzemska a jiných členských států EU. Faktura je vystavena v okamžiku expedice zboží ze skladu a je zaslána zákazníkovi elektronicky (emailem). Nastává problém v okamžiku, kdy zákazník zboží nepřevezme a jakmile se nám zboží vrátí zpět do skladu, tak vystavujeme opravný daňový doklad (dobropis)? Tento dobropis už však zákazníkovi neposíláme. Máme ze zákona povinnost mu opravný daňový doklad zaslat, nebo ho alespoň o tomto informovat, i když zboží nepřevzal a nezaplatil? V případe, že by dodávka byla uskutečněna s místním DPH (např. 20 % v případě SK zakázky) a zákazník by dodatečně poskytl své platné evropské DIČ a žádal vrácení zaplaceného DPH, je možné mu poslat opravenou fakturu pod stejným číslem a nevystavovat opravný daňový doklad (náš účetní systém to dovolí, DPH za dané období nebylo zatím podáno)? S tím, že zákazníkovi opravenou fakturu zašleme a informujeme ho o tom, že původní chybnou fakturu má skartovat? Postupujeme v tomto případě podle zákona? Zároveň bych se chtěla zeptat, jestli je v pořádku, že faktury zasíláme pouze emailem bez elektronického podpisu atd. V obchodních podmínkách toto máme uvedeno a zákazník při uzavření objednávky s těmito obchodními podmínkami vyjadřuje svůj souhlas.

Odpověď

Související dokumenty

Související předpisy

§ 8, 13, 26, 28, 34, 42 zákona 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty