Vrácení peněz zákazníkovi za vrácené zboží - zaúčtování
Plné znění otázky
Společnost s. r. o. prodávající doplňky stravy nabízí jako bonus pro zákazníky garanci vrácení peněz. Zákazník tak může v případě nespokojenosti s produktem kdykoliv tento produkt vrátit a společnost mu vrátí peníze, které při koupi zaplatil (cena produktu + poštovné směrem k zákazníkovi).
Jednotlivé kroky:
1) zákazník si objednal zboží,
2) je mu vygenerována faktura,
3) zákazník zaplatí fakturovanou částku (dobírka, předem převodem na účet),
4) zákazník např. 2 měsíce zkouší užívat produkt,
5) zákazník se rozhodne, že mu produkt nevyhovuje a rozhodne se ho vrátit a využít garanci vrácení peněz,
6) použitý produkt nebo prázdný vypotřebovaný obal zabalí a zašle zpět na adresu společnosti a ta mu vrátí peníze na bankovní účet, který uvede zákazník ve vrácené zásilce nebo emailu.
Jak nejlépe zaúčtovat vrácení peněz zákazníkovi, protože v tomto případě nejde asi o klasickou reklamaci? Daňový opravný doklad asi nebude možné použít, protože vydaná faktura byla prvně řádně zaplacena a došlo již k likvidaci (spárování faktury) s platbou. Jak tedy správně zaúčtovat tuto situaci a zda použít interní účetní doklad nebo jinou agendu?