Vrácení zboží na sklad: opravný daňový doklad a dobropis

Plné znění otázky

Ve firmě stavebnin je zaveden systém ve vystavování dokladů: zákazníkům je vystavem dod.list s odebraným zbožím, kdy mohou zákazníci zboží vrátit, vyměnit - kde je vrácení na sklad evidováno na dalších dod.listech v rámci období než bude vystaven řádný DD faktura (z několika dod.listů). Smluvně je domluva se zákazníky - měsíční fakturace ke konci měsíce. DUZP k 31. Fakturace vystavení DD do 15 dnů. Je-li smluvně ujednáno, je možné vystavit DD fakturu až po měsíci, když dodací listy jsou vystavovány průběžně celý měsíc a pak fatura vystavena s DUZP k 31. + vystavení do 15 dnů? Dále fakturantky/prodavačky provádí výměny zboží, vratky (palety, záměny zboží) i tehdy když již byla vystavena faktura např. k 28. 2. DUZP takto: Vystaví firmě nový dod.list na odběr zboží např. k 5. 3. , na který přidají zboží, které zákazník vrací (s minusem ) a evidují další odebírané zboží na dod.listu. Někdy je dod.list plusový, někdy mínusový. Jen napíší do dodacího listu, že se to vztahuje k původnímu dokladu faktuře č. XX . A následně až s několika dod.listy-vydaným zbožím na konci měsíce opět vyfakturuji. Provádí vratky zboží/palet na dodací list, který je následně vyfakturován s ostatním odebíraným zbožím. Je tedy ponížena výsledná fakturovaná částka o vrácené zboží, které bylo na již vystavené faktuře. Nevystavují k vrácenému zboží opr. daň doklad! Tento systém zavedla bývalá paní účetní, že se to ztratí, že daň odvádím a pak si ji uplatním při poížení faktury. Je tento způsob vůbec možný takto praktikovat? Ze zákona za vystavený doklad ručí dodavatel. Jsou takto vystavené doklady v pořádku? Co z toho může plynout za sankce, je-li tu porušení zákona?

Odpověď

Související dokumenty

Související předpisy

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty