Provozovna a daňové náklady

Plné znění otázky

Společnost s. r. o., plátce DPH, má v pronájmu nemovitost – v katastru nebytový prostor určený k podnikání, kde má i nahlášenou provozovnu na všechny obory podnikání (potravinářská výroba, účetní a daňové poradenství) a je zde sídlo s. r. o. Od majitele nemovitosti je v nájemní smlouvě sjednán souhlas s odpisem technického zhodnocení na pronajaté nemovitosti, takže všechno technické zhodnocení uje s. r. o. – nájemce.

Dále má s. r. o. pronajatou celou nemovitost v jiném městě – v katastru rodinný dům k bydlení, zde nemá hlášenu provozovnu. V nájemní smlouvě má sjednán souhlas s odpisováním technického zhodnocení nemovitosti. V této nemovitosti má trvalý pobyt jeden zaměstnanec, kterému s. r. o. pronajímá jednu místnost a společně užívané prostory. Tento zaměstnanec zde pracuje. Zpracovává účetnictví pro s. r. o. i pro jiné zákazníky. V domě je prádelna, sušárna pro praní prádla zaměstnanců potravinářské výroby. Je zde archiv účetních dokladů, uloženy zásoby čisticích prostředků, drogistického zboží, kancelářských potřeb pro provoz i hlavní provozovny, parkují zde 3 firemní vozidla (2 v garáži, 1 před garáží). Jsou zde počítány tržby, dělány objednávky na rozvoz zboží z potravinářské výroby. Nedochází zde ke styku se zákazníkem, nedochází zde k poskytování služeb. Nemovitost slouží pouze pro potřeby s. r. o. Firma provádí postupně opravy i technické zhodnocení pronajaté nemovitosti a tyto odpisuje ve výši 100 %, jelikož má nemovitost pronajatu celou. Všechny tyto transakce jsou z důvodu pronájmu části nemovitosti zaměstnanci bez možnosti odpočtu DPH kráceny koeficientem u DPH.

Na živnostenském úřadu nám bylo řečeno, že pokud je sídlo s. r. o. v rodinném domě (na katastru určeno k bydlení) a je odtud řízen podnik, tedy vše, co jsme výše uvedli (parkování, praní pro zaměstnance, vedení účetnictví), ale není zde poskytována služba jiným zákazníkům, tak nemusí být zde hlášena provozovna. Nechceme zde hlásit provozovnu a předělávat rodinný dům nebo jeho část na nebytový prostor. Znamená to tedy, že zpracovávat účetnictví, které se týká samotné s. r. o. lze v této nemovitosti z pohledu živnost. úřadu bez zřízení provozovny, ale už zde nelze zpracovávat účetnictví pro klienty s. r. o. fakturované jako provozování živnosti vedení účetnictví, i když zde nedochází k poskytování služeb ani ke styku se zákazníkem? Je nějaká souvislost mezi ZDP, že uplatňujeme náklady, odpisy na této nemovitosti, která není nebytový prostor a není zapsaná jako provozovna? Když není zapsaná, nelze nic uplatnit z pohledu FÚ? Dle našeho názoru z pohledu ZDP, pokud je v nájemní smlouvě souhlas vlastníka s odpisováním technického zhodnocení a slouží k podnikání, tak lze uplatnit odpisy i jiné náklady (provozní náklady, např. energie, krátíme poměrem na bydlícího zaměstnance a s. r. o.). Když dáme sídlo firmy do rodinného domu (nemovitost k bydlení), abychom z pohledu živnostenského úřadu nebyli v rozporu, bude to v pořádku z hlediska finančního i živnostenského úřadu? Nebo je jiný možný postup, aby ale nemusela být v rodinném domě zřízena provozovna?

Odpověď