Správné účtovaní finančních bonusů

Plné znění otázky

V naší firemní praxi jsou běžné tzv. finanční bonusy (FB), které jsou formou slevy za množství odebraného zboží či spotřebovaných služeb za určité období. V publikovaných článcích k této problematice se objevují různé názory na účtování těchto bonusů. Když jsem prošel ČUS 019, zjistil jsem, že jako většinu praktických otázek tuto oblast vůbec neřeší a tak bych si rád udělal jasno. Někteří odborníci tvrdí, že správné je vykázat FB v provozních nákladech či výnosech (tj. dodavatel plnění buď na MD 548 nebo s mínusem na D 648, odběratel buď na MD 648 nebo s mínusem na MD 548 - uvažuji původní směrnou účtovou osnovu). Já se ovšem přikláním k účtování s mínusem do nákladů popř. výnosů, se kterými FB věcně souvisí tj. např. na 501, 504, 518 nebo 601,602,604 a to z toho důvodu, že účetnictví je především výkaznictví a nemá-li být zkreslen pohled uživatele na výkaz zisku a ztráty, musí být správně vykázány i slevy tam, kam patří-do marže(např. kvůli fin.analáze apod.). Jaký je správný postup?

Odpověď