Pokladna firmy, pozdě dodané účtenky od zaměstnanců

Plné znění otázky

Firmě nosí zaměstnanci opožděně účtenky do provozovny firmy, kde je pokladna. Např. na stavbě nebo v terenu často zaměstnanci nakupují účtenky za různé drobné spotřební věci a materiál (např. účtenka z 15. 4. 2020). Do účtárny se tato účtenka dostane běžně např. na přelomu měsíce s téměř měsíčním zpožděním (např. 1. 5. 2020). Firma tento pokladní doklad zaúčtuje do pokladny výdejovým pokladním dokladem s datem uskutečnění účetního případu a zápisem např. 501/211 dne 1. 5. 2020, kdy ji přijala od zaměstnance a vyplatila pěníze z pokladny. K tomuto výdejovému dokladu přiloží účtenku od zaměstnance a zaměstnanci vyplatí hodnotu dokladu (kterou si tehdy kupoval ze svého jako volný prodej, případně na iniciály firmy, pokud šlo o doklad nad 10tis. Kč). Je tento postup v pořádku? (pokud se jedná o přelom roku, tak účetní jednotka účtuje o časovém rozlišení, aby účtenka šla do nákladů v tom roce, kdy ji koupil zaměstnanec.) Firma uvažuje o zavedení "bezhotovostního" režimu, a to tak, že pokud zaměstnanci budou nakupovat některé účtenky za hotové v terénu, tak na konci měsíce dodají do účtárny tyto účtenky s tabulkovým soupisem, kde je vidět celková částka. Jednatel tyto soupisy schválí a peníze potom dostanou zaměstnanci vyplaceny z účtu firmy na soukromé účty. Firma obdrží a schválí zápis účtenek od zaměstnance a zaúčtuje 5xx.AE/333, následně peníze vyplatí bankovním převodem 333/221.účet_zaměstnance - je tento postup v pořádku?

Odpověď

Související dokumenty

Související předpisy

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty