Odpisování technického zhodnocení u již odepsaného softwaru

Plné znění otázky

Firma zakoupila speciální simulační SW v 06/2017 za 9 800 EUR (s roční aktualizací v ceně), který potřebovala na jednu zakázku. Zisk z této zakázky zcela pokryl nákupní cenu SW. Firma začala SW odepisovat, 36 měsíců, a odepsán byl v roce 2020. Nyní v roce 2021, firma zase realizuje zakázku, kde zase musí tento speciální simulační SW využít a k tomu potřebovala ještě jeden nový modul. Vzhledem k tomu, že firma jinak SW prakticky nevyužívá, neudržovala ho v aktuálním stavu. Aby si tedy mohla dokoupit potřebný modul, musela ještě doplatit 3 roční udržovací poplatky (aktualizace) od 07/2018 do 06/2021, tzn. 3x 1500 EUR = celkem 4500 EUR, protože nový modul lze zakoupit pouze do aktuálního SW. Nový modul stál 2500 EUR. Zisk z této nové zakázky zase pokryje veškeré náklady na aktualizace a nový modul. Jak o této operaci správně účtovat? Máme navázat na odepsaný SW a udržovací poplatky (4500 EUR) dát do nákladů a nový modul (2500 EUR) odepisovat 18 měsíců? Nebo můžeme po zrušení kategorie nehmotného majetku vše dát do nákladů? Nebo máme uvažovat o možnosti použít aktualizovaný SW do 06/2021 a odepsat účetně nový modul za 3 měsíce… nebo máme uvažovat, že SW je funkční? i když není aktuální a nelze ho plně využít (obdoba účetního SW, bez aktualizací výstup nesplňuje aktuální normy a předpisy) ale pomocně ho lze používat několik let.

Odpověď