Příjmy a výdaje a jejich zápočet u zprostředkování služby

Plné znění otázky

Fyzická osoba - terapeut, vede daňovou evidenci, neplátce DPH - poskytuje služby (terapeutické konzultace) prostřednictvím webového portálu. Má „smlouvu o spolupráci“ s provozovatelem portálu = zprostředkovatelem. Za zprostředkování konzultací platí terapeut provozovateli webu zprostředkovatelský poplatek vázaný na počet provedených konzultací. V praxi to vypadá tak, že klient si objedná konzultaci, ta proběhne, klient zaplatí na účet zprostředkovatele příslušnou cenu, zprostředkovatel vystaví klientovi doklad/fakturu, kde jako poskytovatel služby je uveden terapeut (nikoliv zprostředkovatel). Na konci měsíce pošle zprostředkovatel terapeutovi vyúčtování, kde je uveden počet konzultací za měsíc, cena, kterou za ně klienti uhradili na účet zprostředkovatele (např. 10.000 Kč) a související výše zprostředkovatelského poplatku (např. 1.500 Kč). Zprostředkovatel částku příjmů za konzultace a zprostřed. poplatku započte a na účet terapeuta zašle "čistý příjem" (8.500 Kč) za daný měsíc. Jaký je správný postup zdanění u terapeuta? Je jeho zdanitelným příjmem jen "čistý" příjem po odečtení zprostředkovatelského poplatku? Nebo musí ve svém přiznání uvést příjem ve výši celé ceny konzultací a ve výdajích zprostředkovatelskou provizi? Příjem ve výši celkové ceny za konzultace uvedené na fakturách klientům se do jeho dispozice však nikdy nedostane, přestože na vystavovaných fakturách figuruje jako poskytovatel služby. Cenu za služby vybírá zprostředkovatel na svůj účet jménem terapeuta. Předpokládám, že terapeut zdaní příslušný příjem až ve chvíli, kdy jej skutečně obdrží (tedy vždy následující měsíc po provedení vyúčtování ze strany zprostředkovatele). 

Odpověď

Související dokumenty

Související předpisy

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů