355/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 29. června 2006
o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek testování
historických a sportovních vozidel a způsobu a podmínek testování silničního vozidla,
které je registrováno v registru silničních vozidel
Změna: 144/2012 Sb.
Změna: 163/2017 Sb.
Změna: 257/2023 Sb.
Změna: 257/2023 Sb. (část)
Ministerstvo dopravy (dále jen "ministerstvo") stanoví podle § 91 odst. 1 zákona
č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně
zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění zákona č. 411/2005 Sb., (dále
jen "zákon") k provedení § 7 odst. 4, § 79a odst. 5 a § 79b odst. 7 zákona:
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje
a) způsob a podmínky registrace historického a sportovního vozidla,
b) vzor průkazu historického vozidla,
c) podmínky provozu historického a sportovního vozidla,
d) způsob a podmínky testování historického a sportovního vozidla,
e) vzor žádosti o provedení testování historického a sportovního vozidla,
f) způsob a podmínky testování silničního vozidla, které je registrováno
v registru silničních vozidel (dále jen „silniční vozidlo“),
g) vzor žádosti o uznání testování silničního vozidla,
h) vzor dokladu o uznání testování silničního vozidla na historickou původnost.
§ 2
Registrace historického vozidla
(1) Místně příslušný úřad zapíše přidělení zvláštní registrační značky pro
historická vozidla, údaje o vlastníkovi historického vozidla a údaje o provozovateli
historického vozidla, není-li vlastník současně provozovatelem historického vozidla,
jakož i technické údaje o historickém vozidle do průkazu historického vozidla. V
průkazu historického vozidla vylepí barevné fotografie historického vozidla, a je-li
to nutné, stanoví zvláštní podmínky při jeho provozu na pozemních komunikacích podle
zápisu uvedeného v žádosti o provedení testování historického vozidla. Platnost testování
a výsledek technické prohlídky historického vozidla ověří místně příslušný úřad a
vyznačí do průkazu historického vozidla při jeho vydání. V osvědčení o registraci
vozidla uvede přidělení zvláštní registrační značky pro historická vozidla, údaje
o vlastníkovi historického vozidla nebo údaje o provozovateli historického vozidla,
není-li vlastník současně provozovatelem historického vozidla, technické údaje o
historickém vozidle a v kolonce "jiné záznamy" provede zápis "PLATÍ S PRŮKAZEM HISTORICKÉHO
VOZIDLA".
(2) Pokud vlastník nebo provozovatel historického vozidla hodlá provozovat
více než jedno historické vozidlo pod jednou zvláštní registrační značkou pro historická
vozidla, předkládá žádost o registraci spolu se stanovenými doklady pro všechna tato
vozidla. Místně příslušný úřad provede souhrnnou registraci všech těchto historických
vozidel a žadateli přidělí jen jednu zvláštní registrační značku pro historická vozidla,
kterou zapíše při výdeji do všech průkazů historického vozidla a současně k nim vydá
pro všechna tato historická vozidla osvědčení o registraci vozidla.
(3) Hodlá-li vlastník nebo provozovatel historického vozidla provozovat další
historické vozidlo a má již přidělenu zvláštní registrační značku pro stávající historické
vozidlo, předkládá k žádosti o rozšíření registrace dalšího vozidla pod touto zvláštní
registrační značkou doklady stanovené pro registraci tohoto dalšího vozidla.
(4) Do spisu historického vozidla místně příslušný úřad zakládá původní registrační
doklady a doklady původu, pokud byly předloženy, a žádost o provedení testování historického
vozidla, která obsahuje protokol o kladném testování a případně další předložené
doklady. Do registru historických a sportovních vozidel místně příslušný úřad vkládá
naskenované kopie těchto dokladů.
(5) Vzor průkazu historického vozidla je uveden v příloze č. 1 této vyhlášky,
vzor žádosti o registraci historického vozidla do registru historických a sportovních
vozidel je uveden v příloze č. 2 této vyhlášky a vzor žádosti o provedení testování
historického vozidla je uveden v příloze č. 3 této vyhlášky.
§ 3
Registrace sportovního vozidla
(1) Místně příslušný úřad zapíše přidělení zvláštní registrační značky pro
sportovní vozidlo, údaje o vlastníkovi sportovního vozidla nebo údaje o provozovateli
sportovního vozidla, není-li vlastník současně provozovatelem sportovního vozidla,
a technické údaje o sportovním vozidle do registru historických a sportovních vozidel.
V osvědčení o registraci vozidla zapíše přidělenou zvláštní registrační značku pro
sportovní vozidlo, údaje o vlastníkovi sportovního vozidla nebo údaje o provozovateli
sportovního vozidla, není-li vlastník současně provozovatelem sportovního vozidla,
a technické údaje o vozidle a v kolonce "jiné záznamy" provede zápis "PLATÍ S PRŮKAZEM
SPORTOVNÍHO VOZIDLA".
(2) Každému sportovnímu vozidlu je přidělena zvláštní registrační značka pro
sportovní vozidla. Na přední části sportovního automobilu může být tabulka se zvláštní
registrační značkou pro sportovní vozidla nahrazena natištěnou na samolepicí fólii
o rozměrech 330 x 85 mm, kdy znaky písmen a číslic musí být minimálně o výšce 56
mm a šířce 30 mm, síla čáry je 8 mm. Standardní tabulka se zvláštní registrační značkou
pro sportovní vozidlo je umístěna uvnitř sportovního automobilu na pravých zadních
dveřích. U sportovního motocyklu může být zvláštní registrační značka pro sportovní
vozidla nahrazena natištěnou na samolepicí fólii o rozměrech 80 x 100 mm, kdy znaky
písmen a číslic musí být minimálně o výšce 28 mm a šířce 15 mm, síla čáry je 4 mm.
(3) Do spisu sportovního vozidla místně příslušný úřad zakládá původní zahraniční
registrační doklady, bylo-li vozidlo registrováno v zahraničí. Součástí spisu sportovního
vozidla jsou kopie technických výkresů a další doklady stanovené pro přestavbu nebo
stavbu sportovního vozidla.
(4) Vzor žádosti o registraci sportovního vozidla v registru historických a
sportovních vozidel je uveden v příloze č. 4 této vyhlášky a vzor žádosti o testování
sportovního vozidla je uveden v příloze č. 5 této vyhlášky.
§ 4
Provoz historického vozidla na pozemních komunikacích
Historické vozidlo při provozu na pozemních komunikacích lze provozovat, jen
pokud splňuje technické požadavky na obrysová světla, platné pro danou kategorii
vozidla v době prvního schválení technické způsobilosti vozidla v České republice.
V případě, že vozidlo není vybaveno předepsaným počtem obrysových světel od výrobce
vozidla, musí být vybaveno dvěma obrysovými světly bílé barvy vpředu a dvěma obrysovými
světly červené barvy vzadu, s výjimkou jednostopých vozidel, která musí být vybavena
jedním světlem bílé barvy vpředu a jedním světlem červené barvy vzadu. U historických
vozidel může být předepsáno doprovodné vozidlo se žlutým výstražným světlem pro zajištění
bezpečné přepravy nadrozměrných vozidel nebo vojenských bojových vozidel, určena
jeho maximální rychlost a další podmínky při jeho provozu na pozemních komunikacích,
které stanoví místně příslušný úřad. Tyto skutečnosti musí být zaznamenány v průkazu
historického vozidla.
§ 5
Provoz sportovního vozidla na pozemních komunikacích
Provoz sportovního vozidla na pozemních komunikacích je umožněn v rámci sportovní
soutěže, která je uveřejněna v národních sportovních řádech, které jsou součástí
kalendáře národních a mezinárodních automobilových a motocyklových sportovních soutěží.
Organizátor sportovní soutěže provádí technickou přejímku sportovních vozidel za
účasti technických komisařů, kteří kontrolují, zda sportovní vozidlo splňuje technické
požadavky stanovené předpisem Mezinárodní automobilové federace nebo Mezinárodní
motocyklové federace a technické podmínky stanovené zákonem. Technické přejímce se
podrobují všechna sportovní vozidla přihlášená na sportovní soutěž. Pokud sportovní
vozidlo nemá platné testování, nemůže být technicky převzato. Sportovní vozidlo nemůže
být technicky převzato, jestliže při technické přejímce vykazuje závady.
§ 6
Testování historického nebo silničního vozidla
(1) Testování historického nebo silničního vozidla provádí právnická osoba,
která má oprávnění udělené Mezinárodní federací historických vozidel, podle Mezinárodního
technického kodexu Mezinárodní federace historických vozidel - FIVA, International
Technical Code (dále jen "mezinárodní technický kodex"), v platném znění, nebo Mezinárodní
automobilovou federací, podle přílohy K Mezinárodních sportovních řádů - FIA, Appendix
K to the International Sporting Code (dále jen "mezinárodní sportovní řády").
(2) Právnická osoba, která provedla testování vozidla na historickou původnost,
poskytne ministerstvu elektronicky údaje o vozidle, které prošlo testováním s kladným
výsledkem, v rozsahu tovární značka, typ, identifikační číslo vozidla (VIN), vlastník
a provozovatel, a naskenovanou kopii úplné a potvrzené žádosti o provedení testování
historického vozidla.
(3) Při testování historického nebo silničního vozidla se ověřuje jeho historická
původnost. Výsledek testování historického nebo silničního vozidla vyznačí právnická
osoba do žádosti o provedení testování historického vozidla a do průkazu historického
vozidla, byl-li vydán.
(4) V příloze č. 6 této vyhlášky jsou stanovena pravidla pro jednotné testování
historických vozidel.
(5) Pro testování silničního vozidla se použije příloha č. 6 k této vyhlášce
obdobně.
(6) Vzor žádosti o uznání testování silničního vozidla je uveden v příloze
č. 7 k této vyhlášce a vzor dokladu o uznání testování silničního vozidla na historickou
původnost je uveden v příloze č. 8 k této vyhlášce.
§ 7
Testování sportovních vozidel
(1) Testování sportovních vozidel se provádí celostátně jednou za kalendářní
rok. Testování se zabezpečuje ve stanici technické kontroly, nejvýše ve čtyřech termínech
prostřednictvím právnické osoby, které bylo uděleno oprávnění Mezinárodní automobilovou
federací nebo Mezinárodní motocyklovou federací.
(2) Místo a termíny celostátního testování stanoví právnická osoba uvedená
v odstavci 1 po dohodě s ministerstvem. Testování se provádí za účasti ministerstva
v pověřené zkušebně, prováděná měření se provádějí na náklady vlastníka nebo provozovatele
sportovního vozidla.
(3) Při testování sportovních vozidel provádějí testovací komisaři kontrolu,
zda sportovní vozidlo odpovídá homologačnímu listu, národním nebo mezinárodním sportovním
řádům a schváleným technickým předpisům. Součástí testování je provedení zvláštní
technické prohlídky vozidla v plném rozsahu pravidelné technické prohlídky ve stanici
technické kontroly, kontrola vnějšího hluku vozidla a kontrola hladiny emisí škodlivin
vozidel ve výfukových plynech. Měření emisí škodlivin ve výfukových plynech nepodléhají
sportovní motocykly.
(4) Vykazuje-li sportovní vozidlo při testování závady, testování se ukončí
a výsledek se do průkazu sportovního vozidla nezapisuje. Opakované testování se provádí
po dohodě s právnickou osobou v určeném náhradním termínu v pověřené zkušebně.
(5) Pokud bude schvalována technická způsobilost sportovního vozidla uváděného
do provozu nebo bude vozidlo dovezeno jednotlivě ze zahraničí mimo termíny pravidelných
testování sportovních vozidel, může být provedeno testování těchto sportovních vozidel
mimo stanovené termíny v pověřené zkušebně.
(6) Pokud bylo sportovní vozidlo kladně otestováno podle odstavce 4 nebo 5,
vyznačí ministerstvo do průkazu sportovního vozidla povolení k jeho provozu na pozemních
komunikacích.
§ 8
Přechodná ustanovení
(1) Platnost tabulek se zvláštní registrační značkou - trvale manipulační,
které byly přiděleny historickým vozidlům, končí dnem 31. prosince 2006.
(2) Platnost průkazů historických vozidel, které byly vydány historickým vozidlům
podle vyhlášky č. 240/2002 Sb., končí dnem 31. prosince 2008.
(3) Platnost tabulek se standardní registrační značkou, které byly přiděleny
sportovním vozidlům před účinností této vyhlášky, končí dnem 31. prosince 2008.
§ 9
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška č. 240/2002 Sb., o registraci historických vozidel a sportovně
historických vozidel a o jejich testování a provozu.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.
Příl.2
Vzor žádosti o registraci historického vozidla do registru historických a sportovních
vozidel
Příl.6
Pravidla pro jednotné testování historických vozidel
1. V zájmu zachování jednotnosti testování historických vozidel na historickou
původnost se toto testování v České republice provádí podle mezinárodního technického
kodexu nebo podle mezinárodního sportovního řádu.
2. Podle mezinárodního technického kodexu lze testovat jako historické vozidlo
mechanicky poháněné vozidlo minimálně 30 let staré, jehož typ se již nevyrábí a které
je uchováváno a udržováno v historicky původním stavu a v technických vlastnostech
jeho hlavních konstrukčních částí nebyly provedeny podstatné změny, a je proto součástí
technického a kulturního dědictví.
3. Žadatel o testování vozidla na historickou původnost spolu s vyplněnou
žádostí o provedení testování historického vozidla dle vzoru uvedeného v příloze
č. 3 této vyhlášky přistaví vozidlo k ověření skutečného stavu vozidla a současně
připraví doklady k ověření uvedených údajů v žádosti a k ověření historické původnosti,
o nichž by mohly vzniknout pochybnosti při testování. Barevné fotografie vozidla
přikládané k žádosti mohou být v elektronické formě nebo o rozměru 6 x 9 cm na tvrdém
lesklém fotopapíru.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II vyhlášky č. 163/2017 Sb.
Přechodné ustanovení
Tiskopisy přihlášky o registraci historického vozidla do registru historických
a sportovních vozidel a přihlášky o registraci sportovního vozidla v registru historických
a sportovních vozidel podle příloh č. 2 a 4 vyhlášky č. 355/2006 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, lze používat nejdéle do 31. prosince 2018.
Čl.II vyhlášky č. 257/2023 Sb.
Přechodné ustanovení
Tiskopisy vyrobené podle vzorů uvedených v přílohách č. 2 až 5 a 7 k vyhlášce
č. 355/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, lze
používat do vyčerpání zásob, nejdéle však do 31. prosince 2028.