274/2016 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 24. srpna 2016
o standardech pro akreditace ve vysokém školství
Vláda nařizuje podle § 82a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně
a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 137/2016
Sb.:
§ 1
Předmět úpravy
Toto nařízení stanoví standardy pro institucionální akreditaci, standardy pro
akreditaci studijního programu, standardy pro akreditaci habilitačního řízení a standardy
pro akreditaci řízení ke jmenování profesorem, které jsou uvedeny v příloze k tomuto
nařízení.
Předseda vlády:
Mgr. Sobotka v. r.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy:
Mgr. Valachová, Ph.D., v. r.
Příl.
Standardy pro akreditace ve vysokém školství
ČÁST PRVNÍ
STANDARDY PRO INSTITUCIONÁLNÍ AKREDITACI
A. Požadavky na institucionální prostředí
I. Působnost orgánů vysoké školy, řízení a hospodaření vysoké školy
1. Vysoká škola má vymezen orgán, který plní působnost statutárního orgánu
a další orgány, jejich působnost, pravomoc a odpovědnost. Je vymezena působnost,
pravomoci a odpovědnost vedoucích zaměstnanců.
2. Vysoká škola má vymezeny působnosti, pravomoci a odpovědnosti orgánů a
vedoucích zaměstnanců součástí vysoké školy, které tvoří funkční celek.
3. Činnost orgánů vysoké školy a součástí vysoké školy odpovídá zákonu o
vysokých školách a vymezení podle bodů 1 a 2 a zajišťuje plnění povinností vysoké
školy stanovených zákonem o vysokých školách a způsobilost vysoké školy plnit požadavky
standardů pro institucionální akreditaci.
4. Ekonomické mechanismy a kontrolní systém v oblasti hospodaření vysoké
školy zajišťují udržení odpovídající úrovně vzdělávací činnosti, tvůrčí činnosti
a s nimi souvisejících činností.
II. Poslání a strategie vysoké školy
1. Vysoká škola má srozumitelně vymezeno své poslání s ohledem na roli, kterou
vysoká škola plní v rámci České republiky, jejích regionech a v mezinárodním prostředí.
2. Vysoká škola má vymezeny strategické cíle z hlediska uskutečňované vzdělávací
činnosti, tvůrčí činnosti a s nimi souvisejících činností, mezinárodní spolupráce
v těchto činnostech, rozvoje vysoké školy a z hlediska podpůrných aktivit potřebných
pro tyto činnosti.
3. Vysoká škola má vymezen soubor ukazatelů sledující naplňování cílů vzdělávací,
tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy odpovídající jejímu poslání,
strategii a řízení. Tyto ukazatele zahrnují též mezinárodní spolupráci, rozvoj vysoké
školy a podpůrné aktivity potřebné pro vzdělávací, tvůrčí a s nimi související činnosti.
4. Tvorba a schvalování strategického záměru vysoké školy a dalších zásadních
strategických dokumentů probíhá podle stanovených funkčních postupů, které podporují
zapojení všech členů akademické obce i dalších relevantních odborníků.
5. Strategický záměr vysoké školy a další zásadní strategické dokumenty projednané
a schválené samosprávnými akademickými orgány vysoké školy jsou přístupné všem členům
akademické obce dané vysoké školy, dalším odborníkům na vysoké škole a veřejnosti.
6. Vysoká škola má nastaven účinný systém zajišťující rovný přístup ke studiu
všem uchazečům o studium a studentům. Vysoká škola poskytuje služby a další podpůrná
opatření pro vyrovnání příležitostí studovat na vysoké škole pro studenty se specifickými
potřebami.
7. Vysoká škola má etický kodex vztahující se na všechny zaměstnance a studenty
vysoké školy.
III. Aktivity vysoké školy spojené se vzdělávací činností
1. Mezinárodní spolupráce je promítána do vzdělávací činnosti vysoké školy.
2. Národní a regionální spolupráce je promítána do vzdělávací činnosti vysoké
školy.
3. Vysoká škola má dokument upravující její společenskou odpovědnost ve vztahu
ke vzdělávací činnosti vysoké školy a tuto odpovědnost naplňuje.
IV. Tvůrčí činnost vysoké školy
1. Vysoká škola, pokud neuskutečňuje výlučně studijní programy z oblasti
umění, uplatňuje metodiku hodnocení výsledků tvůrčí činnosti, jež se opírá o stanovené
hlavní ukazatele výkonu v tvůrčí činnosti v souladu s Národní politikou výzkumu,
vývoje a inovací České republiky.
2. Vysoká škola předkládá zhodnocení nejvýznamnějších aktivit vysoké školy
v tvůrčí činnosti za posledních 5 let v oblasti vzdělávání, pro kterou vysoká škola
žádá o institucionální akreditaci.
3. Tvůrčí činnost vysoké školy se promítá do vzdělávací činnosti, mezinárodní
činnosti a spolupráce s praxí.
V. Vnitřní systém zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností
vysoké školy
1. Vnitřní systém zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností
je upraven ve vnitřním předpisu a případně dalších vnitřních dokumentech a pracovních
náplních příslušných osob na vysoké škole. Vysoká škola prokáže, že nastavený systém
je funkční.
2. Vysoká škola má zřízenu funkční radu pro vnitřní hodnocení a na všech
úrovních řízení má vymezeny odpovědnosti za kvalitu vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností.
3. Na fungování vnitřního systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací,
tvůrčí a s nimi souvisejících činností jsou vyčleněny personální, materiální a finanční
prostředky odpovídající velikosti a členění vysoké školy a rozsahu uskutečňované
vzdělávací činnosti, tvůrčí činnosti a s nimi souvisejících činností.
4. Zodpovědnost za zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností je zakotvena na všech úrovních řízení vysoké školy a rozdělení zodpovědností
v rámci systému zajišťování kvality je jednoznačně stanoveno.
5. Vysoká škola má srozumitelným způsobem popsáno propojení zajišťování a
hodnocení kvality mezi vzdělávacími, tvůrčími a souvisejícími činnostmi vysoké školy
a toto propojení odpovídajícím způsobem realizuje.
6. Hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností se
opírá o procesy zpětné vazby; do těchto procesů jsou zapojováni akademičtí pracovníci,
studenti, absolventi a odborníci dané vysoké školy nebo z jiného pracoviště než z
dané vysoké školy.
7. Výsledky hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností
vysoké školy jsou dostupné členům akademické obce dané vysoké školy a ostatním odborníkům
na vysoké škole.
8. Hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností je
prováděno pravidelně.
9. Vysoká škola průběžně hodnotí a zdokonaluje systém a procesy zajišťování
kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností.
10. Vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s
nimi souvisejících činností se opírá o systematické sledování všech souvisejících
procesů vysoké školy.
11. Vysoká škola má zavedeny účinné kontrolní procesy a na ně navazující
procesy směřující k nápravě zjištěných nedostatků.
12. Vysoká škola zveřejňuje základní informace o fungování vnitřního systému
zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností,
včetně pravidelných základních informací o dosažených výsledcích a případně přijatých
opatřeních.
VI. Procesy schvalování, řízení a pravidelného hodnocení kvality studijních
programů
1. Vnitřní předpisy a případně další vnitřní dokumenty vysoké školy vymezují
procesy vzniku, schvalování a změn studijních programů.
2. Vnitřním předpisem a případně dalšími vnitřními dokumenty vysoké školy
je vymezen soubor vnitřních požadavků na studijní programy, které si vysoká škola
bude schvalovat na základě udělené institucionální akreditace. Tento soubor požadavků
odpovídá standardům pro akreditaci studijního programu uvedeným v části druhé hlavě
první oddílu A kapitolách II až IV, v části druhé hlavě první oddílu B a v části
druhé hlavě druhé přiměřeně. Vysoká škola je schopna dodržování těchto požadavků
a těchto standardů pro akreditaci studijního programu prokázat na kterémkoli studijním
programu.
3. Vysoká škola má nastaveny účinné procesy pro sledování plnění schválených
vnitřních požadavků na studijní programy a v případě jejich neplnění jsou nastaveny
mechanismy zajišťující zjednávání nápravy.
4. Vysoká škola má zaveden účinný systém pravidelného hodnocení kvality studijních
programů, který je zaměřen na dosahování cílů studia a jim odpovídajících výsledků
učení a do nějž jsou zapojeni jak akademičtí pracovníci a studenti, tak další relevantní
odborníci.
5. Systém vnitřního zajišťování a hodnocení kvality se vztahuje na všechny
studijní programy uskutečňované vysokou školou včetně studijních programů uskutečňovaných
ve spolupráci s jinými právnickými osobami.
VII. Podpůrné zdroje a administrativa
1. Vysoká škola je schopna zabezpečit dostatečné a provozuschopné výukové
prostory.
2. Vysoká škola má vybudován funkční informační systém a komunikační prostředky,
které zajišťují přístup k přesným a srozumitelným informacím o studijních programech,
pravidlech studia a požadavcích spojených se studiem.
3. Služby knihoven a elektronické zdroje pro výuku jsou dostatečné a dostupné
studentům.
4. Vysoká škola disponuje odpovídajícími podpůrnými službami a administrativními
zdroji.
5. Uchazeči o studium a studenti mají k dispozici nabídku informačních a
poradenských služeb souvisejících se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních
programů v praxi.
B. Požadavky na oblast vzdělávání
I. Rozsah a struktura vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání
1. Povaha, rozsah a struktura vzdělávací činnosti uskutečňované vysokou školou
v dané oblasti vzdělávání odpovídá popisu této oblasti vzdělávání uvedenému v nařízení
vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, vydaném podle § 44a odst. 3 zákona
o vysokých školách.
2. Cíle, obsah a organizace studia v rámci dané oblasti vzdělávání jsou v
souladu s posláním a strategickým záměrem vysoké školy a ostatními strategickými
dokumenty vysoké školy.
II. Zajištění podmínek pro uskutečňování vzdělávací činnosti v dané oblasti
vzdělávání
1. Tvůrčí činnost související s danou oblastí vzdělávání odpovídá charakteru
uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola
žádá institucionální akreditaci. Žádá-li vysoká škola o institucionální akreditaci
pro oprávnění samostatně vytvářet a uskutečňovat bakalářské studijní programy akademického
zaměření, magisterské studijní programy nebo doktorské studijní programy, musí uskutečňovat
odpovídající vědeckou nebo uměleckou činnost; na tuto činnost se vztahují požadavky
na tvůrčí činnost uváděné v těchto standardech pro institucionální akreditaci.
2. Celková struktura personálního zajištění výuky, tvůrčí činnosti a souvisejících
činností akademickými pracovníky v dané oblasti vzdělávání odpovídá z hlediska kvalifikace,
věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zahraničí nebo v praxi
charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká
škola žádá o institucionální akreditaci a žádanému typu nebo typům studijních programů
a zajišťuje:
a) garantování úrovně kvality dané oblasti vzdělávání jako celku a jejího rozvoje,
b) garantování studijních programů v této oblasti a
c) garantování výuky těchto studijních programů.
3. Případné pracovní nebo služební poměry akademického pracovníka sjednané
na dobu nejvýše jednoho roku s rozsahem týdenní pracovní doby nepřesahující 0,2 násobek
stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce se při posuzování požadavků
na délku týdenní pracovní doby akademického pracovníka nezohledňují.
4. V případě studijních programů zdravotnického zaměření se požadavky na
délku týdenní pracovní doby akademických pracovníků považují za splněné i tehdy,
jestliže lze těmito požadavky stanovenou délku pracovní doby dosáhnout tím, že se
k délce týdenní pracovní doby akademického pracovníka na vysoké škole přičte týdenní
pracovní doba této osoby daná jejím pracovním poměrem k fakultní nemocnici nebo k
jinému zdravotnickému zařízení, se kterým má vysoká škola uzavřenu smlouvu o spolupráci
při zajištění klinické praktické výuky nebo výzkumné a vývojové činnosti.
5. Mezinárodní působení vysoké školy mající vztah k dané oblasti vzdělávání,
zejména zahraniční mobility studentů a akademických pracovníků, jejich zapojení do
činnosti zahraničních a zvláště mezinárodních odborných organizací a do mezinárodních
výzkumných projektů, nebo integrace možnosti zahraničních mobilit do studia ve studijních
programech, a předpoklady pro uskutečňování těchto činností odpovídají charakteru
uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola
žádá institucionální akreditaci.
6. Spolupráce s praxí odpovídá charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti
v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci.
7. Finanční, prostorové, přístrojové, informační a komunikační vybavení a
další zabezpečení odpovídá charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti
vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci.
ČÁST DRUHÁ
STANDARDY PRO AKREDITACI STUDIJNÍHO PROGRAMU
Hlava I
Obecně požadavky
C. Požadavky na institucionální prostředí
I. Působnost orgánů vysoké školy
1. Vysoká škola má vymezen orgán vysoké školy, který plní působnost statutárního
orgánu, a jsou vymezeny další orgány, jejich působnost, pravomoc a odpovědnost.
2. Vysoká škola má vymezeny působnosti, pravomoci a odpovědnosti orgánů
jejích součástí k činnostem a jednáním, která se týkají tvorby a uskutečňování studijních
programů a které tvoří funkční celek.
II. Vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí
a s nimi souvisejících činností vysoké školy
1. Na všech úrovních řízení vysoké školy jsou vymezeny pravomoci a odpovědnost
za kvalitu vzdělávací činnosti, vědecké a výzkumné, vývojové a inovační, umělecké
nebo další tvůrčí činnosti (dále jen "tvůrčí činnost") a s nimi souvisejících činností
tak, aby tvořily funkční celek.
2. Vnitřním předpisem vysoké školy jsou podrobněji vymezeny procesy vzniku,
schvalování a změn návrhů studijních programů před jejich předložením k akreditaci
Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství.
3. Pokud vysoká škola hodlá posuzovat splnění podmínek pro přijetí ke studiu
ve studijním programu s použitím ustanovení § 48 odst. 4 písm. d) nebo § 48 odst.
5 písm. c) zákona o vysokých školách, jsou vytvořena pravidla, stanoveny principy
a popsán proces posuzování splnění podmínky předchozího vzdělání.
4. Vysoká škola má přijata dostatečně účinná opatření zajišťující úroveň
kvality kvalifikačních prací a systematicky dbá na kvalitu obhájených kvalifikačních
prací a obhájených rigorózních prací. V rámci svých pravidel stanoví požadavky na
způsob vedení těchto prací a kvalifikační požadavky na osoby, které vedou kvalifikační
práce nebo rigorózní práce, a stanoví nejvyšší počet kvalifikačních prací nebo rigorózních
prací, které může vést jedna osoba.
5. Zajištění a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností se opírá o procesy zpětné vazby, zejména ankety a kvantitativní a kvalitativní
průzkumy, přičemž do těchto procesů jsou v reprezentativní míře zapojeni akademičtí
pracovníci, studenti, věcně příslušné profesní komory, oborová sdružení nebo organizace
zaměstnavatelů nebo další odborníci z praxe, s přihlédnutím k typům a případným profilům
studijních programů.
6. Vysoká škola má v oblasti vzdělávací a tvůrčí činnosti nastaveny ukazatele,
jejichž prostřednictvím sleduje míru úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnost
ve studijním programu, míru řádného ukončení studia studijního programu a uplatnitelnost
absolventů.
III. Vzdělávací, tvůrčí a s nimi související činnosti vysoké školy
1. Vzdělávací a tvůrčí činnosti vysoké školy vycházejí ze soudobých poznatků
v širším kontextu a mají mezinárodní charakter s přihlédnutím k typu a případnému
profilu studijních programů, zejména:
a) jsou uskutečňovány zahraniční mobility studentů a akademických pracovníků,
b) jsou nabízeny studijní předměty vyučované v cizích jazycích nebo studijní programy
uskutečňované v cizích jazycích.
2. Vysoká škola rozvíjí spolupráci s praxí s přihlédnutím k typům a případným
profilům studijních programů; jde zejména o praktickou výuku, zadávání bakalářských,
diplomových nebo disertačních prací (dále jen "kvalifikační práce"), zadávání rigorózních
prací, přiznávání stipendií a zapojování odborníků z praxe do vzdělávacího procesu.
3. Vysoká škola komunikuje s profesními komorami, oborovými sdruženími,
organizacemi zaměstnavatelů nebo dalšími odborníky z praxe a zjišťuje jejich očekávání
a požadavky na absolventy studijních programů.
IV. Podpůrné zdroje a administrativa vysoké školy
1. Vysoká škola má vybudován funkční informační systém a komunikační prostředky,
které zajišťují přístup k přesným a srozumitelným informacím o studijních programech,
pravidlech studia a požadavcích spojených se studiem.
2. Služby knihoven a elektronické zdroje pro výuku jsou s přihlédnutím
k typu a případnému profilu studijního programu dostatečné a dostupné studentům a
akademickým pracovníkům.
3. Pro uchazeče o studium, studenty a další osoby je k dispozici nabídka
informačních a poradenských služeb souvisejících se studiem a s možností uplatnění
absolventů studijních programů v praxi.
4. Vysoká škola zajišťuje dostupné služby, stipendia a další podpůrná
opatření pro vyrovnání příležitostí studovat na vysoké škole pro studenty se specifickými
potřebami. Vysoká škola zejména:
a) v oblasti vyrovnávání podmínek studia studentů se specifickými potřebami vychází
z obecně závazných právních předpisů,
b) zajišťuje poučený a lidskou důstojnost respektující přístup všech svých zaměstnanců
ke studentům a uchazečům se specifickými potřebami,
c) zajišťuje, aby poskytované služby a úpravy realizované s cílem dosáhnout přístupnosti
akademického života pro studenty se specifickými potřebami nevedly ke snižování studijních
nároků.
5. Vysoká škola přijala dostatečně účinná opatření:
a) k ochraně duševního vlastnictví,
b) proti úmyslnému jednání proti dobrým mravům při studiu; zejména proti plagiátorství
a podvodům při studiu.
D. Požadavky na studijní program
I. Soulad studijního programu s posláním vysoké školy a jeho cíle
1. Studijní program je z hlediska typu, formy a případného profilu v souladu
s posláním a strategickým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační,
umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysoké školy (dále jen "strategický záměr vysoké
školy") a ostatními strategickými dokumenty vysoké školy.
2. U studijního programu vysoká škola prokáže:
a) v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu
souvislost a propojení s tvůrčí činností vysoké školy,
b) v případě profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu
spolupráci v daném studijním programu s praxí,
c) v případě doktorského studijního programu souvislost a propojení s vědeckou nebo
uměleckou činností vysoké školy.
3. Vysokou školou je zohledněn mezinárodní rozměr studijního programu,
s přihlédnutím k typu a případnému profilu studijního programu.
II. Profil absolventa studijního programu a obsah studia ve studijním
programu
1. Odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti, které si
absolventi studijního programu osvojují, jsou v souladu s daným typem a případným
profilem studijního programu.
2. Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při
plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti,
odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
3. Vysoká škola má nastavena funkční pravidla a podmínky pro vytváření
studijních plánů, včetně vymezení případné praktické výuky realizované případně i
u jiné fyzické nebo právnické osoby a délky této praktické výuky, přičemž:
a) studijní plán akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního
programu je sestaven tak, aby umožňoval studentům zejména získání teoretických znalostí
potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí činnosti a dále osvojení
nezbytných praktických dovedností,
b) studijní plán profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu
je sestaven tak, aby umožňoval studentům zejména zvládnutí praktických dovedností
potřebných k výkonu povolání podložené získáním nezbytných teoretických znalostí,
c) studijní plán doktorského studijního programu je sestaven tak, aby umožňoval studentům
získání znalostí a dovedností potřebných pro vědeckou nebo uměleckou činnost.
4. Studijní program má vymezeno rámcové uplatnění absolventů studijního
programu a typické pracovní pozice, které může absolvent zastávat.
5. Standardní doba studia odpovídá průměrné studijní zátěži, obsahu a cílům
studia a profilu absolventa studijního programu.
6. Obsah studia ve studijním programu odpovídá cílům studia a umožňuje
dosažení stanoveného profilu absolventa studijního programu.
7. Studijní program má nastavenu a zdůvodněnu strukturu studijních předmětů,
jejich rozsah a charakteristiku.
8. Obsah vyučovaných studijních předmětů, metody výuky, zajištění praktické
výuky, způsob hodnocení, obsah státních zkoušek, témata a zaměření kvalifikačních
prací jsou v souladu s plánovanými výsledky učení a profilem absolventa v daném studijním
programu a vytvářejí logický celek. Na státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních
prací absolventů magisterských studijních programů, kteří získali akademický titul
"magistr", se tento požadavek vztahuje přiměřeně.
III. Personální zabezpečení studijního programu
1. Vysoká škola má v dostatečné míře vymezeny pravomoci a odpovědnost garanta
studijního programu tak, aby byla zajištěna kvalita studijního programu.
2. Je zajištěna garance studijního programu akademickým pracovníkem splňujícím
podmínky stanovené v § 44 odst. 6 zákona o vysokých školách, s dostatečnou odbornou
kvalifikací v daném studijním programu nebo ve studijním programu blízkého nebo příbuzného
obsahového zaměření. Garant je akademickým pracovníkem příslušné vysoké školy.
3. Studijní program je zabezpečen akademickými pracovníky, popřípadě i
dalšími odborníky s příslušnou kvalifikací pro zajištění jednotlivých studijních
předmětů.
4. Celková struktura akademických pracovníků zabezpečujících studijní
program odpovídá z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností
s působením v zahraničí nebo v praxi struktuře studijního plánu, cílům a případnému
profilu studijního programu, přičemž:
a) v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu
akademičtí pracovníci vykonávají tvůrčí činnost, jež odpovídá tomuto nebo příbuznému
studijnímu programu,
b) v případě profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu
je přiměřeně zajištěno zastoupení odborníků z praxe, kteří se podílejí na výuce,
c) v případě doktorského studijního programu akademičtí pracovníci vykonávají tvůrčí
činnost, jež odpovídá tomuto nebo příbuznému studijnímu programu.
5. Počet akademických pracovníků zabezpečujících studijní program, o jehož
akreditaci je žádáno, odpovídá typu studijního programu, oblasti nebo oblastem vzdělávání,
v rámci které nebo v rámci kterých má být studijní program uskutečňován, formě studia,
metodám výuky, předpokládanému počtu studentů a případnému profilu studijního programu;
žádá-li vysoká škola o rozšíření nebo prodloužení platnosti akreditace studijního
programu, je počet akademických pracovníků zabezpečujících studijní program dále
přiměřený i skutečnému počtu studentů.
6. Vysoká škola má vypracovánu účinnou strategii personálního rozvoje akademických
pracovníků a existují motivační nástroje k tomuto rozvoji.
7. Výuka, která probíhá mimo sídlo vysoké školy, s výjimkou odborných praxí,
je zabezpečena obdobně kvalifikovanými pracovníky jako v sídle vysoké školy.
IV. Metody výuky a hodnocení výsledků studia
1. Při uskutečňování studijního programu se využívají moderní výukové metody
odpovídající výsledkům učení studijního programu a přístupy podporující aktivní roli
studentů v procesu výuky.
2. Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá studijnímu programu, formě studia,
případnému profilu studijního programu a metodám výuky.
3. Skladba studijní literatury a dále skladba výukových zdrojů a souborů
informací, které nahradí studentovi přímou výuku (dále jen "studijní opora"), které
jsou uvedeny v požadavcích studijních předmětů profilujícího základu, odráží aktuální
stav poznání. Studentům je zajištěna dostupnost studijní literatury a studijních
opor, které jsou uváděny v požadavcích studijních předmětů profilujícího základu.
4. Vysoká škola má zveřejněna kritéria, která odpovídají cílům studia a
umožňují objektivní hodnocení a podle kterých jsou studenti hodnoceni. Hodnocení
umožňuje studentům zlepšovat se během studia.
V. Tvůrčí činnost vztahující se ke studijnímu programu
Vysoká škola uskutečňuje tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo oblastem
vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být studijní program příslušného
typu uskutečňován, a hodnotí její výstupy s ohledem na případný profil studijního
programu.
VI. Finanční, materiální a další zabezpečení studijního programu
1. Vysoká škola má zhodnoceny předpokládané finanční náklady na uskutečňování
studijního programu, zejména náklady na přístrojové vybavení a jeho provoz, náklady
na materiální a technické vybavení a jeho modernizaci, osobní náklady, náklady dalšího
vzdělávání akademických pracovníků a výdaje na inovace, a má zajištěny odpovídající
zdroje na pokrytí těchto nákladů.
2. Vysoká škola má zajištěnu infrastrukturu pro výuku ve studijním programu,
zejména odpovídající materiální a technické zabezpečení, dostatečné a provozuschopné
výukové a studijní prostory, vybavení učeben a laboratoří pomůckami a laboratorním
a výukovým zařízením, které odpovídá danému typu studijního programu a v případě
bakalářského nebo magisterského studijního programu i profilu studijního programu,
a počtu studentů.
3. Studenti mají dostatečný přístup k odborné literatuře a dalším informačním
zdrojům odpovídajícím danému typu studijního programu a v případě bakalářského nebo
magisterského studijního programu i profilu studijního programu.
4. Materiální a technické zabezpečení studijního programu uskutečňovaného
mimo sídlo vysoké školy musí být srovnatelné se zabezpečením zajištěným při uskutečňování
studijního programu v sídle vysoké školy. Je-li mimo sídlo vysoké školy uskutečňovaná
pouze praktická výuka, musí materiální a technické zabezpečení odpovídat potřebám
této výuky.
Hlava II
Specifikace požadavků pro jednotlivě typy a formy studijních programů
A. Obecné požadavky pro všechny typy a formy studijních programů
1. Akademický pracovník může být na vysokých školách:
a) garantem nejvýše jednoho studijního programu,
b) garantem nejvýše jednoho bakalářského studijního programu a jednoho magisterského
studijního programu téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření,
c) garantem nejvýše jednoho magisterského studijního programu a jednoho doktorského
studijního programu téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření, nebo
d) garantem v oblasti umění nejvýše jednoho bakalářského studijního programu, jednoho
magisterského studijního programu a jednoho doktorského studijního programu téhož,
blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření,
uskutečňovaných v českém jazyce a v případě studijního programu téhož obsahového
zaměření v českém a cizím jazyce.
2. Garant studijního programu působí na vysoké škole jako akademický pracovník
na základě pracovního nebo služebního poměru nebo poměrů s celkovou týdenní pracovní
dobou odpovídající stanovené týdenní pracovní době podle § 79 zákoníku práce. V případě,
že jde o studijní program uskutečňovaný na součásti vysoké školy, platí též, že garant
studijního programu působí na této součásti jako akademický pracovník na základě
pracovního nebo služebního poměru podle věty první s týdenní pracovní dobou odpovídající
alespoň polovině stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce.
3. Případné další pracovní nebo služební poměry garanta studijního programu,
na základě kterých působí jako akademický pracovník na téže nebo jiných vysokých
školách nebo na zahraniční vysoké škole nebo tuzemské právnické osobě podle § 93a
zákona o vysokých školách, nezakládají povinnost výkonu práce nebo přítomnosti na
pracovišti v celkovém rozsahu přesahujícím polovinu stanovené týdenní pracovní doby
podle § 79 zákoníku práce.
4. Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu studijního
programu mají garanty, kteří se významně podílejí na jejich výuce, například vedením
přednášek. Studijní program je dostatečně personálně zabezpečen i z hlediska doby
platnosti jeho akreditace a perspektivy jeho rozvoje, a to zejména se zřetelem na:
a) délku týdenní pracovní doby garantů základních teoretických studijních předmětů
profilujícího základu studijního programu,
b) dobu, na kterou je pracovní poměr těchto zaměstnanců k dané vysoké škole sjednán
nebo na kterou je jeho sjednání zajištěno.
5. V případě, že součet týdenní pracovní doby akademického pracovníka ze
všech uzavřených pracovních nebo služebních poměrů na činnost akademického pracovníka
na téže nebo jiné vysoké škole přesáhne 1,5 násobek stanovené týdenní pracovní doby
podle § 79 zákoníku práce, nebude tento akademický pracovník brán v úvahu při posuzování
personálního zabezpečení studijního programu na žádné vysoké škole.
6. Případné pracovní nebo služební poměry akademického pracovníka sjednané
na dobu nejvýše jednoho roku s rozsahem týdenní pracovní doby nepřesahující 0,2 násobek
stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce se při posuzování požadavků
na délku týdenní pracovní doby akademického pracovníka nezohledňují.
7. V případě studijních programů zdravotnického zaměření se požadavky na
délku týdenní pracovní doby akademických pracovníků považují za splněné i tehdy,
jestliže lze těmito požadavky stanovenou délku pracovní doby dosáhnout tím, že se
k délce týdenní pracovní doby akademického pracovníka na vysoké škole přičte týdenní
pracovní doba této osoby daná jejím pracovním poměrem k fakultní nemocnici nebo k
jinému zdravotnickému zařízení, se kterým má vysoká škola uzavřenu smlouvu o spolupráci
při zajištění klinické a praktické výuky nebo výzkumné a vývojové činnosti.
8. U odborníků z praxe je uvedeno jejich působení v oboru za posledních
5 let.
9. Nejde-li o studijní program v oblasti umění, mají vyučující zajišťující
jeho uskutečňování vysokoškolské vzdělání získané absolvováním alespoň magisterského
studijního programu nebo jeho ekvivalent získaný na zahraniční vysoké škole.
10. V případě studijních programů, které mají být uskutečňovány ve spolupráci
se zahraniční vysokou školou podle § 47a zákona o vysokých školách, je doložena platnost
zahraniční akreditace nebo jiné formy uznání obsahově souvisejícího zahraničního
vysokoškolského studijního programu podle právních předpisů domovského státu zahraniční
vysoké školy, popřípadě je doloženo podání žádosti zahraniční vysoké školy o tuto
zahraniční akreditaci nebo uznání; příslušné právní předpisy domovského státu zahraniční
vysoké školy jsou konkrétně určeny.
B. Obecné požadavky na bakalářské studijní programy
I. Obsah studia v bakalářském studijním programu
1. Obsah studia v bakalářském studijním programu vychází z aplikace soudobých
poznatků a metod tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání.
2. Součástí obsahu studia v bakalářském studijním programu jsou základní
teoretické disciplíny.
II. Personální zabezpečení bakalářského studijního programu
1. Garantem bakalářského studijního programu je akademický pracovník, který
byl jmenován profesorem nebo jmenován docentem anebo má vědeckou hodnost "kandidáta
věd" (ve zkratce "CSc.") nebo vzdělání získané absolvováním doktorského studijního
programu (dále jen "vědecká hodnost").
2. Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu bakalářského
studijního programu jsou garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem
nebo docentem anebo akademickými pracovníky s vědeckou hodností; studijní předměty
profilujícího základu studijních programů z oblasti umění mohou být též garantovány
akademickými pracovníky s odpovídající uměleckou erudicí. Garanti těchto studijních
předmětů se podílejí na jejich výuce.
C. Akademicky zaměřený bakalářský studijní program
1. Garant akademicky zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou
kvalifikaci vztahující se k danému bakalářskému studijnímu programu nebo studijnímu
programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření a v posledních pěti letech
vykonával vědeckou nebo uměleckou činnost, jež odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání,
v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskutečňován.
2. Vysoká škola uskutečňuje vědeckou nebo uměleckou činnost, která odpovídá
oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský
studijní program uskutečňován.
D. Profesně zaměřený bakalářský studijní program
1. Garant profesně zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou
kvalifikaci vztahující se k danému bakalářskému studijnímu programu nebo ke studijnímu
programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření a v posledních pěti letech
vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci
které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskutečňován, anebo
během této doby působil ve věcně odpovídající odborné praxi.
2. Obsah profesně zaměřeného bakalářského studijního programu zohledňuje
specifika spojená s potřebou spolupráce s praxí.
3. Personální zajištění profesně zaměřeného bakalářského studijního programu
zahrnuje taktéž dostatečné zapojení odborníků z praxe.
4. Studijní plán profesně zaměřeného bakalářského studijního programu je
koncipován tak, aby obsahoval praxi studentů v rozsahu alespoň 12 týdnů.
E. Obecné požadavky na magisterské studijní programy
I. Obsah studia v magisterském studijním programu
Obsah studia v magisterském studijním programu vychází ze soudobého stavu
vědeckého poznání a tvůrčí činnosti v dané oblasti vzdělávání.
II. Personální zabezpečení magisterského studijního programu
1. Garantem magisterského studijního programu je akademický pracovník,
který byl jmenován profesorem nebo jmenován docentem v oboru, který odpovídá dané
oblasti nebo oblastem vzdělávání v rámci které nebo v rámci kterých má být daný magisterský
studijní program uskutečňován, a který v daném oboru v posledních pěti letech vykonával
vědeckou nebo uměleckou činnost.
2. Studijní předměty profilujícího základu magisterského studijního programu
jsou garantovány akademickými pracovníky s vědeckou hodností; studijní předměty profilujícího
základu studijních programů z oblasti umění mohou být též garantovány akademickými
pracovníky s odpovídající uměleckou erudicí. Garanti těchto studijních předmětů se
dostatečně podílejí na jejich výuce.
3. Základní teoretické studijní předměty profilujícího základu magisterského
studijního programu jsou garantovány akademickými pracovníky jmenovanými profesorem
nebo jmenovanými docentem v oboru, který odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání,
v rámci které nebo v rámci kterých má být daný magisterský studijní program uskutečňován
nebo v oboru příbuzném; základní teoretické studijní předměty profilujícího základu
studijních programů z oblasti umění mohou být též garantovány akademickými pracovníky
s odpovídající uměleckou erudicí. Garanti těchto studijních předmětů se dostatečně
podílejí na jejich výuce.
III. Tvůrčí činnost
1. Vysoká škola uskutečňuje vědeckou nebo uměleckou činnost, která odpovídá
oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých studijní program
je nebo má být uskutečňován, a která odpovídá typu studijního programu.
2. Vysoká škola umožňuje studentům účastnit se vědecké nebo umělecké činnosti
vysoké školy.
IV. Oprávnění konat státní rigorózní zkoušky pro absolventy magisterského
studijního programu, kteří získali akademický titul "magistr"
1. Obsah státní rigorózní zkoušky a témata rigorózních prací souvisejí
s magisterským studijním programem podle § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách,
který vysoká škola uskutečňuje, nebo o jehož akreditaci žádá, nebo s doktorským studijním
programem téhož, blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření s příslušným magisterským
studijním programem podle § 78 odst. 10 zákona o vysokých školách, který vysoká škola
uskutečňuje, a vycházejí ze soudobého stavu vědeckého poznání a tvůrčí činnosti v
daném oboru.
2. Vysoká škola má zveřejněna pravidla vymezující požadavky na státní rigorózní
zkoušky a na rigorózní práce a upravující organizační postupy při přípravě na státní
rigorózní zkoušky a na obhajoby rigorózních prací.
F. Akademicky zaměřený magisterský studijní program
1. Vysoká škola uskutečňuje vědeckou nebo uměleckou činnost s mezinárodním
rozměrem, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, ve které nebo ve kterých
má být studijní program uskutečňován.
2. Vysoká škola je řešitelem vědeckých nebo uměleckých projektů v České
republice nebo v zahraničí, které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdělávání,
v rámci které nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován.
G. Profesně zaměřený magisterský studijní program
1. Vysoká škola je nebo v posledních třech letech byla řešitelem vědeckých
nebo uměleckých projektů anebo projektů aplikovaného nebo smluvního výzkumu v České
republice nebo v zahraničí, které se odborně vztahují k oblasti nebo oblastem vzdělávání,
v rámci které nebo v rámci kterých studijní program je nebo má být uskutečňován.
2. Studijní plán profesně zaměřeného magisterského studijního programu
je koncipován tak, aby obsahoval praktickou výuku studentů v rozsahu alespoň 6 týdnů.
3. Studijní plán profesně zaměřeného magisterského studijního programu,
který podle § 46 odst. 2 věty druhé zákona o vysokých školách nenavazuje na bakalářský
studijní program, je koncipován tak, aby obsahoval praktickou výuku studentů v rozsahu
alespoň 18 týdnů.
H. Obecné požadavky na doktorské studijní programy
I. Obsah studia v doktorském studijním programu
1. Obsah studia v doktorském studijním programu vychází ze soudobého stavu
vědeckého poznání nebo umělecké tvorby v dané oblasti vzdělávání, odpovídá cílům
studia a umožňuje dosažení stanoveného profilu absolventa studijního programu.
2. Povinné odborné studijní předměty doktorského studijního programu nejsou
obsahově shodné s povinnými studijními předměty bakalářského nebo magisterského studijního
programu; v případě povinných odborných studijních předmětů doktorského studijního
programu z oblasti umění nejsou obsahově shodné s povinnými studijními předměty odpovídajícího
bakalářského nebo magisterského studijního programu.
3. Součástí studijních povinností v doktorském studijním programu je absolvování
části studia na zahraniční instituci v délce nejméně jednoho měsíce nebo účast na
mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí
nebo jiná forma přímé účasti studenta na mezinárodní spolupráci.
4. Předpokladem pro veřejnou obhajobu disertační práce je předložení odborných
výstupů tvůrčí činnosti.
5. Ze zadání disertačních prací vyplývá, že jejich vypracování bude vyžadovat
samostatnou tvůrčí činnost studenta.
6. Témata disertačních prací odpovídají vědeckému nebo uměleckému zaměření
vysoké školy.
7. Pokud je nebo má být doktorský studijní program uskutečňován vysokou
školou ve spolupráci s pracovišti Akademie věd České republiky, pak musí být zabezpečení
studijního programu doloženo dohodou s Akademií věd České republiky a dohodami s
pracovišti Akademie věd České republiky s postavením veřejné výzkumné instituce,
které se budou na uskutečňování jednotlivých doktorských studijních programů podílet.
II. Personální zabezpečení doktorského studijního programu
1. Garantem doktorského studijního programuje akademický pracovník, který
byl jmenován profesorem nebo jmenován docentem v oboru, který odpovídá danému studijním
programu nebo programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření, a který v daném
oboru v posledních pěti letech vykonával vědeckou nebo uměleckou činnost.
2. Školiteli studentů doktorského studijního programu mohou být pouze docenti
a profesoři a popřípadě další odborníci svědeckou hodností schválení příslušnou vědeckou
nebo uměleckou radou; školiteli studentů doktorských studijních programů z oblasti
umění mohou být též odborníci s odpovídající uměleckou erudicí.
3. Členy oborové rady doktorského studijního programu mohou být pouze ti,
kteří v posledních 5 letech vykonávali tvůrčí činnost, která odpovídá oblasti nebo
oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být uskutečňován doktorský
studijní program.
4. Oborovou radu doktorského studijního programu tvoří jak akademičtí pracovníci
a popřípadě další odborníci, kteří na dané vysoké škole působí na základě pracovního
poměru nebo pracovních poměrů nebo služebních poměrů s celkovým součtem týdenní pracovní
doby odpovídajícím alespoň polovině stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku
práce, tak i odborníci mimo danou vysokou školu.
III. Tvůrčí činnost
1. Vysoká škola uskutečňuje vědeckou nebo uměleckou činnost s mezinárodním
rozměrem, která odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci
kterých je nebo má být doktorský studijní program uskutečňován, a která odpovídá
typu studijního programu.
2. Vysoká škola nebo její součást je dlouhodobě řešitelem vědeckých nebo
uměleckých projektů v České republice nebo v zahraničí, které se odborně vztahují
k oblasti nebo oblastem vzdělávání, do které nebo do kterých patří studijní program,
o jehož akreditaci jde.
I. Specifické požadavky na distanční a kombinovanou formu studia
1. Vysoká škola prokáže, že navrhovaný způsob uskutečňování studijního
programu v distanční a kombinované formě studia je funkční.
2. Bakalářské a magisterské studijní programy v kombinované formě studia
jsou navrženy tak, aby obsahovaly alespoň 80 hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou
posledního semestru studia, věnovaného především zpracování kvalifikační práce.
J. Specifické požadavky na studijní předměty v distanční formě studia
1. Studijní předměty uskutečňované v distanční formě studia jsou zajištěny
studijními oporami. Pro každý takový studijní předmět jsou specifikovány studijní
opory, výuka s využitím výpočetní techniky a internetu, způsob kontaktu s vyučujícím,
včetně systému konzultací a zajištění možnosti komunikace mezi studenty navzájem.
2. Studijní opory pro studium v cizím jazyce jsou zpracovány v příslušném
cizím jazyce.
K. Specifické požadavky na studijní programy uskutečňované v cizím jazyce
1. Pro studium ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce je k
dispozici překlad příslušných vnitřních předpisů do příslušného cizího jazyka.
2. Informace o přijímacím řízení a o průběhu studia ve studijním programu
uskutečňovaném v cizím jazyce jsou pro uchazeče o studium a studenty dostupné v příslušném
cizím jazyce na internetových stránkách vysoké školy.
3. Je-li součástí studia ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce
i odborná praxe, zabezpečuje vysoká škola odborné vedení a další podmínky pro uskutečňování
této praxe v příslušném cizím jazyce.
4. Kvalifikační práce ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce
jsou vypracovávány v cizím jazyce, ve kterém je studijní program uskutečňován. Oponentské
posudky jsou zajištěny v příslušném cizím jazyce a dále v anglickém nebo českém jazyce.
5. Ve studijním programu uskutečňovaném v cizím jazyce jsou zajištěny informace
a komunikace o rozvrhu studia, o povinnostech vyplývajících ze studia ve studijním
programu, o dokladech o studiu a o dalších informacích souvisejících se studiem v
příslušném cizím jazyce.
6. Akademičtí pracovníci a další odborníci, kteří se podílejí na zajištění
přednášek, seminářů a dalších forem výuky ve studijním programu uskutečňovaném v
cizím jazyce, mají dostatečné znalosti daného cizího jazyka.
7. Studenti a akademičtí pracovníci mají přístup k informačním zdrojům
a dalším, zejména poradenským, službám v cizím jazyce, ve kterém je uskutečňován
studijní program.
ČÁST TŘETÍ
STANDARDY PRO AKREDITACI HABILITAČNÍHO ŘÍZENÍ
A. Požadavky na institucionální prostředí
I. Působnost orgánů vysoké školy
1. Vysoká škola má vymezen orgán vysoké školy, který plní působnost statutárního
orgánu, a jsou vymezeny další orgány, jejich působnost, pravomoc a odpovědnost.
2. Vysoká škola má vymezeny působnosti, pravomoci a odpovědnosti orgánů jejích
součástí k činnostem a jednáním, týkající se habilitačního řízení, které tvoří funkční
celek.
B. Posouzení zkušeností vysoké školy s vědeckou nebo uměleckou činností
a vzdělávací činností, které odpovídají oborům habilitačního řízení.
I. Vymezení oboru habilitačního řízení
Obor, pro který vysoká škola žádá o akreditaci habilitačního řízení, je jasně
vymezen.
II. Kvalita, rozsah a intenzita vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností vysoké školy ve vztahu k oboru habilitačního řízení
1. Vysoká škola vykazuje v oboru habilitačního řízení dlouhodobou vědeckou
nebo uměleckou činnost s mezinárodním rozsahem v kvalitě, intenzitě a rozsahu, které
odpovídají povaze tohoto řízení.
2. Vysoká škola nebo její součást je dlouhodobě řešitelem vědeckých nebo
uměleckých projektů v České republice nebo v zahraničí, které se odborně vztahují
k oboru habilitačního řízení, o jehož akreditaci jde.
3. Vysoká škola uskutečňuje doktorský studijní program, který svým zaměřením
odpovídá oboru habilitačního řízení, po dobu nejméně dvojnásobku jeho standardní
doby studia.
4. Obor, ve kterém vysoká škola hodlá uskutečňovat habilitační řízení,
je zajištěn alespoň dvěma akademickými pracovníky, kteří byli na základě habilitačního
řízení jmenováni docentem v daném nebo příbuzném oboru, kteří:
a) mají odpovídající publikační nebo uměleckou činnost za posledních 5 let související
s oborem (podle povahy jednotlivých vědních oborů se jedná zejména o publikace ve
významných impaktovaných časopisech, recenzovaných odborných časopisech, monografie,
zvané plenární přednášky na zahraničních konferencích; v uměleckých oborech odpovídající
umělecká díla),
b) splňují podmínku, že lze u nich předpokládat jejich vědecké nebo umělecké působení
na dané vysoké škole v daném oboru po dobu platnosti akreditace,
c) působí na vysoké škole jako akademičtí pracovníci na základě pracovního nebo služebního
poměru s týdenní pracovní dobou odpovídající alespoň 0,6 násobku stanovené týdenní
pracovní doby podle § 79 zákoníku práce, v případě, že jde o obor na součásti vysoké
školy, vztahuje se tato podmínka na působení na této součásti; součet jejich týdenní
pracovní doby ze všech uzavřených pracovních nebo služebních poměrů na činnost akademického
pracovníka na téže nebo jiné vysoké škole nebo na zahraniční vysoké škole nebo tuzemské
právnické osobě podle § 93a zákona o vysokých školách nepřesáhne 1,5 násobek stanovené
týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníkem práce,
d) nezajišťují obory habilitačního řízení ani obory řízení ke jmenování profesorem
na jiné vysoké škole.
5. Případné pracovní nebo služební poměry akademického pracovníka sjednané
na dobu nejvýše jednoho roku s rozsahem týdenní pracovní doby nepřesahující 0,2 násobek
stanovené týdenní pracovní doby podle § 79 zákoníku práce se při posuzování požadavků
na délku týdenní pracovní doby akademického pracovníka nezohledňují.
6. V případě oboru zdravotnického zaměření se požadavky na délku týdenní
pracovní doby akademických pracovníků považují za splněné i tehdy, jestliže lze těmito
požadavky stanovenou délku pracovní doby dosáhnout tím, že se k délce týdenní pracovní
doby akademického pracovníka na vysoké škole přičte týdenní pracovní doba této osoby
daná jejím pracovním poměrem k fakultní nemocnici nebo k jinému zdravotnickému zařízení,
se kterým má vysoká škola uzavřenu smlouvu o spolupráci při zajištění klinické a
praktické výuky nebo výzkumné a vývojové činnosti.
7. Na vysoké škole působí odborní asistenti s odpovídající vědeckou nebo
uměleckou činností a s perspektivou habilitačního řízení v daném nebo příbuzném oboru
habilitačního řízení; v případě, že jde o obor na součásti vysoké školy, vztahuje
se tato podmínka na působení na této součásti.
8. Alespoň dva členové vědecké rady vysoké školy nebo umělecké rady vysoké
školy musejí být významnými odborníky v daném oboru habilitačního řízení nebo v oboru
habilitačního řízení, který svým zaměřením odpovídá ve smyslu § 82 odst. 6 písm.
b) zákona o vysokých školách stejné oblasti vzdělávání. Jde-li o obor uskutečňovaný
na součásti vysoké školy, musejí dále alespoň dva členové vědecké nebo umělecké rady
této součásti být významnými odborníky v daném oboru habilitačního řízení nebo v
oboru habilitačního řízení, který svým zaměřením odpovídá ve smyslu § 82 odst. 6
písm. b) zákona o vysokých školách stejné oblasti vzdělávání.
C. Pravidla a postupy habilitačního řízení
1. Vysoká škola má zveřejněná pravidla konkretizující požadavky a postupy
při habilitačním řízení, včetně vymezení pravomocí, odpovědností a úpravy postupu
při střetu zájmů jednotlivých orgánů, zejména rektora, prorektorů, děkana, proděkanů,
členů habilitačních komisí a oponentů. Tato pravidla tvoří funkční celek.
2. Vysoká škola umožňuje účastnit se habilitačního řízení i uchazečům z jiných
institucí.
D. Požadavky kladené na uchazeče habilitačního řízení
1. Pravidla habilitačního řízení vymezují v souladu se zákonem o vysokých
školách požadavky na uchazeče ve směru jeho dosavadní vzdělávací a tvůrčí činnosti
a mezinárodního rozměru v těchto činnostech.
2. Pravidla a postupy habilitačního řízení poskytují záruku, že budou jednoznačně
a nestranně ověřeny zákonem o vysokých školách stanovené požadavky na uchazeče.
ČÁST ČTVRTÁ
STANDARDY PRO AKREDITACI ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM
A. Požadavky na institucionální prostředí
I. Působnost orgánů vysoké školy
1. Vysoká škola má vymezen orgán vysoké školy, který plní působnost statutárního
orgánu, a jsou vymezeny další orgány, jejich působnost, pravomoc a odpovědnost.
2. Vysoká škola má vymezeny působnosti, pravomoci a odpovědnosti orgánů jejích
součástí k činnostem a jednáním, týkající se řízení ke jmenování profesorem, které
tvoří funkční celek.
B. Posouzení zkušeností vysoké školy s vědeckou nebo uměleckou činností
a vzdělávací činností, které odpovídají oborům řízení ke jmenování profesorem
I. Vymezení oboru řízení ke jmenování profesorem
Obor, pro který vysoká škola žádá o akreditaci řízení ke jmenování profesorem,
je jasně vymezen.
II. Kvalita, rozsah a intenzita vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících
činností vysoké školy ve vztahu k oboru řízení ke jmenování profesorem
1. Vysoká škola vykazuje v oboru řízení ke jmenování profesorem dlouhodobou
vědeckou nebo uměleckou činnost v kvalitě, intenzitě a rozsahu, které odpovídají
povaze tohoto řízení.
2. Vysoká škola nebo její součást je dlouhodobě řešitelem vědeckých nebo
uměleckých projektů v České republice nebo v zahraničí, které se odborně vztahují
k oboru řízení ke jmenování profesorem, o jehož akreditaci jde.
3. Vysoká škola uskutečňuje doktorský studijní program, který svým zaměřením
odpovídá oboru řízení ke jmenování profesorem, po dobu nejméně dvojnásobku jeho standardní
doby studia.
4. Obor, ve kterém vysoká škola hodlá uskutečňovat řízení ke jmenování profesorem,
je zajištěn alespoň dvěma akademickými pracovníky, z nichž jeden byl jmenován profesorem
v daném nebo příbuzném oboru a jeden byl jmenován profesorem nebo byl na základě
habilitačního řízení jmenován docentem v daném nebo příbuzném oboru a kteří splňují
podmínky uvedené v části třetí oddílu B kapitole II bodech 4 až 6.
5. Na vysoké škole působí odborní asistenti s odpovídající vědeckou nebo
uměleckou činností a s perspektivou habilitačního řízení v daném nebo příbuzném oboru
habilitačního řízení; v případě, že jde o obor na součásti vysoké školy, vztahuje
se tato podmínka na působení na této součásti.
6. Alespoň dva členové vědecké rady vysoké školy nebo umělecké rady vysoké
školy musejí být významnými odborníky v daném oboru řízení ke jmenování profesorem
nebo v oboru řízení ke jmenování profesorem, který svým zaměřením odpovídá ve smyslu
§ 82 odst. 6 písm. b) zákona o vysokých školách stejné oblasti vzdělávání. Jde-li
o obor uskutečňovaný na součásti vysoké školy, musejí dále alespoň dva členové vědecké
nebo umělecké rady této součásti být významnými odborníky v daném oboru řízení ke
jmenování profesorem nebo v oboru řízení ke jmenování profesorem, který svým zaměřením
odpovídá ve smyslu § 82 odst. 6 písm. b) zákona o vysokých školách stejné oblasti
vzdělávání.
C. Pravidla a postupy řízení ke jmenování profesorem
1. Vysoká škola má zveřejněná pravidla konkretizující požadavky a postupy
při řízení ke jmenování profesorem, včetně vymezení pravomocí, odpovědností a úpravy
postupu při střetu zájmů jednotlivých orgánů, zejména rektora, prorektorů, děkana,
proděkanů a členů komisí působících v řízení ke jmenování profesorem. Tato pravidla
tvoří funkční celek.
2. Vysoká škola umožňuje účastnit se řízení ke jmenování profesorem i uchazečům
z jiných institucí.
D. Požadavky kladené na uchazeče řízení ke jmenování profesorem
1. Pravidla řízení ke jmenování profesorem vymezují v souladu se zákonem
o vysokých školách požadavky na uchazeče ve směru jeho dosavadní vzdělávací a tvůrčí
činnosti a mezinárodního rozměru v těchto činnostech.
2. Pravidla a postupy řízení ke jmenování profesorem poskytují záruku, že
budou jednoznačně a nestranně ověřeny zákonem o vysokých školách stanovené požadavky
na uchazeče.