395/2009 Sb.
ZÁKON
ze dne 9. září 2009
o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a
jejím zneužití
Změna: 50/2016 Sb.
Změna: 104/2017 Sb., 183/2017 Sb.
Změna: 254/2020 Sb.
Změna: 261/2021 Sb., 417/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
nadpis vypuštěn
§ 1
Úvodní ustanovení
(1) Tento zákon upravuje
a) způsob posuzování a zamezení zneužití významné tržní síly v souvislosti
s nákupem potravin za účelem jejich dalšího prodeje na území České republiky nebo
službami s tímto nákupem nebo prodejem potravin souvisejícími,
b) dozor nad dodržováním tohoto zákona.
(2) Podle tohoto zákona se posuzuje i zneužití významné tržní síly, které
bylo uskutečněno v cizině, pokud jeho účinky nastaly nebo mohou nastat na území České
republiky.
§ 2
Vymezení některých pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dodavatelem podnikatel, pokud prodává potraviny za účelem jejich dalšího
prodeje nebo přijímá nebo poskytuje služby s prodejem potravin související,
b) odběratelem podnikatel nebo nákupní aliance podle písmene c), pokud
nakupují potraviny za účelem jejich dalšího prodeje nebo přijímají nebo poskytují
služby s nákupem potravin související; za odběratele se považuje také ten, kdo takový
nákup nebo služby pro jiného odběratele zajišťuje na základě smlouvy příkazního typu,
c) nákupní aliancí uskupení odběratelů, vzniklé na základě smlouvy, jiného
právního jednání nebo jiné právní skutečnosti, které provádí spolupráci mezi odběrateli
v souvislosti s nákupem potravin za účelem jejich dalšího prodeje nebo přijímáním
nebo poskytováním služeb s tím souvisejících, nebo bylo za účelem této spolupráce
vytvořeno, nezávisle na tom, zda toto uskupení má nebo nemá právní osobnost,
d) potravinou látka nebo výrobek definovaný jako potravina přímo použitelným
předpisem Evropské unie1).
nadpis vypuštěn
§ 3
Významná tržní síla
(1) Významná tržní síla je takové postavení odběratele, v jehož důsledku
si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti
s nákupem potravin nebo přijímáním nebo poskytováním služeb s nákupem nebo prodejem
potravin souvisejících.
(2) Významná tržní síla se posuzuje zejména s ohledem na strukturu trhu,
překážky vstupu na trh a finanční sílu odběratele.
(3) Pokud je odběratelem podnikatel, který zajišťuje nákup potravin nebo
služby s nákupem nebo prodejem potravin související pro jiného odběratele na základě
smlouvy příkazního typu, jeho významná tržní síla se posuzuje společně s postavením
odběratele, pro kterého činnost zajišťuje.
(4) Má se za to, že významnou tržní sílu má
a) odběratel, jehož obrat za prodej potravin a služeb s tím souvisejících
na území České republiky přesáhne 5 mld. Kč za poslední ukončené účetní období v
délce 12 měsíců,
b) odběratel, který je ovládanou osobou, jehož obrat za prodej potravin
a služeb s tím souvisejících na území České republiky nepřesáhne 5 mld. Kč za poslední
ukončené účetní období v délce 12 měsíců, pokud jeho obrat za prodej potravin a služeb
s tím souvisejících na území České republiky společně s obratem ovládající osoby
za prodej potravin a služeb s tím souvisejících na území České republiky přesáhne
5 mld. Kč za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců, nebo
c) nákupní aliance, u které společný obrat jejích členů za prodej potravin
a služeb s tím souvisejících na území České republiky přesáhne 5 mld. Kč za poslední
ukončené účetní období v délce 12 měsíců.
§ 3a
Náležitosti smlouvy
Smlouva mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem musí být
sjednána písemně a musí kromě podstatných částí obsahovat také:
a) způsob úhrady kupní ceny a dobu na její úhradu, výši slevy z kupní
ceny nebo způsob jejího určení, bude-li poskytována, přičemž doba splatnosti kupní
ceny nesmí být delší než 30 dní ode dne doručení faktury,
b) dobu nebo způsob jejího určení pro dodávku předmětu koupě a určení
jejího množství za stanovené období nebo určení množství jednotlivé dodávky předmětu
koupě,
c) v případě, že jsou přijímány a poskytovány služby související s nákupem
nebo prodejem potravin, způsob spolupráce při jejich přijímání a poskytování co do
předmětu, rozsahu, způsobu a doby plnění, výše ceny nebo způsobu jejího určení,
d) dobu garantované platnosti kupní ceny, která nesmí překročit 3 měsíce
od data první dodávky potraviny, na kterou byla kupní cena sjednána,
e) způsob postoupení pohledávky, který se řídí příslušnými ustanoveními
občanského zákona.
§ 4
Zákaz zneužití významné tržní síly
(1) Zneužití významné tržní síly je zakázáno.
(2) Zneužitím významné tržní síly je zejména
a) sjednávání nebo uplatňování smluvních podmínek, které vytvářejí výraznou
nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran,
b) sjednávání nebo získávání jakékoli platby či jiného plnění, za které
nebyla poskytnuta služba nebo jiné protiplnění, nebo je nepřiměřené hodnotě skutečně
poskytnutého protiplnění,
c) uplatňování nebo získávání jakékoli platby nebo slevy, jejíž výše,
předmět a rozsah poskytovaného protiplnění za tuto platbu nebo slevu nebyly písemně
sjednány před dodáním potravin nebo poskytnutím služeb, ke kterým se platba nebo
sleva vztahuje,
d) sjednávání nebo uplatňování cenových podmínek, v jejichž důsledku
nebude daňový doklad na úhradu kupní ceny za dodávku potravin obsahovat konečnou
výši kupní ceny po veškerých sjednaných slevách z kupní ceny s výjimkou předem sjednaných
množstevních slev,
e) sjednávání nebo uplatňování plateb nebo jiného protiplnění za přijetí
potravin do prodeje,
f) sjednávání nebo uplatňování doby splatnosti kupní ceny potravin delší,
než je doba uvedená v § 3a písm. a),
g) sjednávání nebo uplatňování práva na vrácení nakoupených potravin
s výjimkou podstatného porušení smlouvy,
h) požadování náhrady sankce uložené kontrolním orgánem po dodavateli
bez existence jeho zavinění,
i) diskriminování dodavatele spočívající ve sjednání nebo uplatnění rozdílných
smluvních podmínek pro nákup nebo prodej služeb s nákupem nebo prodejem potravin
souvisejících při srovnatelném plnění, bez spravedlivého důvodu,
j) provádění auditu nebo jiné formy kontroly dodavatele odběratelem nebo
jím pověřenou fyzickou osobou nebo právnickou osobou na náklady dodavatele včetně
požadování rozborů potravin na náklady dodavatele, nebo
k) nerespektování výsledků úřední kontroly potravin provedené orgány
státního dozoru2) odběratelem.
nadpis vypuštěn
Dozor nad dodržováním zákona
§ 5
Dozor nad dodržováním zákona provádí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
(dále jen „Úřad“). Působnost Úřadu je stanovena jiným právním předpisem2).
§ 5a
Sektorové šetření
(1) V případech, kdy Úřad zjistí skutečnosti naznačující porušování tohoto
zákona, provádí šetření trhu a vztahů mezi odběrateli a dodavateli (dále jen "sektorové
šetření") a vydává zprávy o výsledcích šetření, jejichž obsahem je zejména doporučení
postupu správné praxe.
(2) Při provádění sektorového šetření podle odstavce 1 postupuje Úřad obdobně
podle § 21c, 21e, 21f a 21g zákona o ochraně hospodářské soutěže. Úřad může na základě
skutečností zjištěných při provádění sektorového šetření zahájit řízení z moci úřední.
§ 6
(1) Zjistí-li Úřad v řízení z moci úřední, že došlo ke zneužití významné
tržní síly, tuto skutečnost v rozhodnutí uvede a tímto rozhodnutím takové jednání
do budoucna zakáže.
(2) Namísto rozhodnutí podle odstavce 1 Úřad rozhodne o zastavení řízení
za podmínky, že účastník řízení Úřadu navrhl závazky, jejichž splněním se odstraní
závadný stav, a že zneužití významné tržní síly nebylo Úřadem kvalifikováno jako
závažné. V takovém rozhodnutí může Úřad rovněž stanovit podmínky a povinnosti nutné
k zajištění splnění těchto závazků. Jestliže Úřad neshledá navržené závazky dostatečnými,
důvody písemně sdělí účastníku řízení a pokračuje v řízení.
(3) Závazky podle odstavce 2 může účastník řízení písemně navrhnout Úřadu
nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy mu Úřad doručil písemné vyrozumění, v němž Úřad
sdělí základní skutkové okolnosti případu, jejich právní hodnocení a odkazy na hlavní
důkazy o nich, obsažené ve spise (dále jen „sdělení výhrad“). Účastník řízení je
svým návrhem vázán vůči Úřadu, popřípadě vůči třetím osobám, a od podání návrhu do
rozhodnutí Úřadu podle odstavce 2 nesmí postupovat způsobem, který je předmětem sdělení
výhrad Úřadu.
(4) Po zastavení řízení podle odstavce 2 může Úřad znovu zahájit řízení
podle odstavce 1, jestliže
a) se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání rozhodnutí
podle odstavce 2 rozhodné,
b) účastník řízení jedná v rozporu se svými závazky podle odstavce
2, nebo
c) rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných podkladů,
údajů a informací.
nadpis vypuštěn
§ 7
(1) Na výkon dozoru a řízení vedená Úřadem podle tohoto zákona, jakož i na
jeho vyšetřovací oprávnění, se přiměřeně použijí ustanovení zákona o ochraně hospodářské
soutěže.
(2) Na postup Úřadu podle tohoto zákona se právní předpisy o kontrole6) nepoužijí,
s výjimkou ustanovení § 21c odst. 3 a § 22b odst. 7 a 9. Ustanovení § 38 odst. 6
část věty první za středníkem správního řádu se nepoužije.
§ 8
Přestupky právnických osob a podnikajících fyzických osob
(1) Odběratel, který má významnou tržní sílu, se dopustí přestupku tím,
že
a) v rozporu s § 4 zneužije svoji významnou tržní sílu,
b) nesplní závazek podle § 6 odst. 2,
c) nesplní opatření k nápravě uložené Úřadem podle § 6a nebo jinou povinnost
stanovenou rozhodnutím Úřadu, nebo
d) nesjedná povinnou náležitost smlouvy podle § 3a písm. a) až e) nebo
nesjedná smlouvu písemně.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) poruší pečeť umístěnou v průběhu šetření podle tohoto zákona, nebo
b) v rozporu s tímto zákonem neposkytne Úřadu úplné, správné a pravdivé
podklady nebo informace, včetně obchodních knih, jiných obchodních záznamů nebo jiných
záznamů, které mohou mít význam pro objasnění předmětu řízení.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 se uloží pokuta do 10 000 000 Kč nebo 10
% z čistého obratu dosaženého odběratelem za poslední ukončené účetní období a za
přestupek podle odstavce 2 se uloží pokuta do 300 000 Kč nebo 1 % z čistého obratu
dosaženého právnickou nebo podnikající fyzickou osobou za poslední ukončené účetní
období.
(4) Je-li pokuta podle odstavce 3 ukládána
a) odběrateli, který je ovládanou osobou, počítá se z úhrnu čistého obratu
ovládané a ovládající osoby za poslední ukončené účetní období, nebo
b) nákupní alianci nebo jejím členům, počítá se z úhrnu čistých obratů
dosažených jejími členy za poslední ukončené účetní období.
(5) Pokud je pokuta uložena nákupní alianci, ručí její členové za zaplacení
uložené pokuty společně a nerozdílně.
(6) Jestliže Úřad uzná odběratele vinným z přestupku podle § 8 odst. 1, tak
sníží pokutu, o jejíž výši informoval účastníky řízení ve sdělení výhrad, o 20 %,
pokud se odběratel ke spáchání přestupku přiznal a pokud má Úřad za to, že s ohledem
na povahu a závažnost přestupku je takový postih dostatečný.
§ 9
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Podle tohoto zákona se posuzuje odpovědnost za přestupek, který byl spáchán
na území České republiky odběratelem, který má sídlo v České republice nebo má na
území České republiky umístěn podnik nebo organizační složku, anebo zde alespoň vykonává
svoji činnost nebo zde má svůj majetek.
(2) Podle tohoto zákona se posuzuje také odpovědnost za přestupek spáchaný
v cizině právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou, která nemá sídlo v České
republice, byl-li spáchán ve prospěch odběratele s významnou tržní sílou, který má
sídlo v České republice nebo má na území České republiky umístěn podnik nebo organizační
složku, anebo zde alespoň vykonává svoji činnost nebo zde má svůj majetek.
(3) Přestupky podle tohoto zákona projednává Úřad.
(4) Poskytne-li osoba uvedená v § 2 písm. a) Úřadu důvěrné informace a podklady
k přestupku (dále jen "důvěrné informace"), má právo na utajení své identity v souvislosti
s těmito podklady, a to před zahájením řízení, po jeho zahájení i skončení, jestliže
by bez utajení její identity mohly být ohroženy nebo poškozeny její oprávněné zájmy
a o utajení identity sama požádá současně s poskytnutím důvěrných informací; žádost
o utajení identity je vyloučena z nahlížení do spisu. Identita takové osoby bude
utajena i ve výzvách a sděleních, které Úřad bude této osobě zasílat v souvislosti
s těmito důvěrnými informacemi; tyto výzvy Úřadu jsou vyloučeny z nahlížení do spisu
do dne uplynutí lhůty pro poskytnutí informací a podkladů. Podklady a informace,
které poskytla osoba, jejíž identita byla utajena, jsou do vydání sdělení výhrad
vyloučeny z nahlížení do spisu. Úřad umožní po vydání sdělení výhrad osobám oprávněným
k nahlížení do spisu seznámit se s těmito podklady a informacemi pouze v podobě,
která nezmaří účel utajení identity osoby, která podklady poskytla, a ochrany obchodního
tajemství.
(5) Úřad, aniž řízení zahájí, může po předběžném prošetření věc usnesením
odložit, jestliže na jeho vedení není veřejný zájem s ohledem na míru závažnosti
posuzovaného jednání; přitom přihlíží zejména k povaze jednání, způsobu jeho provedení
a počtu dotčených subjektů.
(6) Úřad obviněnému před vydáním rozhodnutí věci doručí sdělení výhrad. Ve
sdělení výhrad Úřad stanoví přiměřenou lhůtu, ve které se může obviněný seznámit
s podklady pro sdělení výhrad a navrhnout doplnění dokazování; tato lhůta nesmí být
kratší než 14 dní a počíná běžet ode dne doručení sdělení výhrad. Lhůta podle věty
druhé může být prodloužena jen v případech hodných zvláštního zřetele. K později
uvedeným skutečnostem a důkazům se nepřihlíží; to neplatí, jde-li o skutečnosti nebo
důkazy, které účastník nemohl uplatnit dříve.
(7) Alespoň jedna oprávněná úřední osoba podílející se na řízení o přestupku
vedeném Úřadem v každém stupni musí mít vysokoškolské vzdělání nejméně v magisterském
studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice. Ustanovení zákona
upravujícího řízení o přestupcích, která se týkají požadavků na vzdělání oprávněných
úředních osob, se na řízení o přestupcích, k jejichž projednání je příslušný Úřad
podle tohoto zákona, nepoužijí.
(8) Na postup Úřadu podle tohoto zákona se ustanovení § 16, 17, § 24 až 27,
§ 29 písm. c), § 32, § 35 písm. a) a d), § 39 písm. a) a b), § 42, 43, 45, 48, 49,
§ 51 písm. b), § 53, 54, § 68 písm. b) a c), § 70, 71, § 76 odst. 1 písm. i) a l),
§ 76 odst. 5, § 79, § 80 odst. 2 a 3, § 82 odst. 1 věta první, § 87, § 88 odst. 1
a 2, § 89, § 93 odst. 1 písm. d), f), g) a h), § 93 odst. 3, § 94, § 95 odst. 3,
§ 96 odst. 1 písm. b), § 96 odst. 2 a 3, § 98 odst. 2 a § 99 odst. 2 zákona o odpovědnosti
za přestupky a řízení o nich nepoužijí.
(9) Pokračuje-li obviněný v jednání, pro které je s ním zahájeno řízení o
pokračujícím, trvajícím nebo hromadném přestupku podle tohoto zákona, i po zahájení
tohoto řízení, považuje se toto jednání až do sdělení výhrad za jeden skutek.
§ 9a
Promlčecí doba, stavení a přerušení promlčecí doby
(1) Promlčecí doba přestupku podle § 8 odst. 1 činí 10 let.
(2) Promlčecí doba přestupku podle § 8 odst. 2 písm. a) a b) činí 3 roky.
Ustanovení odstavce 4 písm. d) se nepoužije.
(3) Do promlčecí doby se nezapočítává dále doba řízení vedeného v souvislosti
s řízením ve věci přestupku před soudem ve správním soudnictví.
(4) Promlčecí doba se přerušuje
a) oznámením o zahájení řízení o přestupku,
b) vydáním sdělení výhrad,
c) vydáním rozhodnutí, jímž je obviněný uznán vinným,
d) okamžikem předání věci Komisí nebo orgánem pro hospodářskou soutěž
či jiného dozorového orgánu členského státu.
(5) Přerušením promlčecí doby počíná běžet promlčecí doba nová.
(6) Byla-li promlčecí doba přerušena, odpovědnost za přestupek zanikne nejpozději
uplynutím 14 let od jeho spáchání a odpovědnost za přestupky podle odstavce 2 zanikne
nejpozději uplynutím 5 let od jejich spáchání. Tato doba se prodlužuje o dobu podle
odstavce 3.
§ 10
Pořádková pokuta
(1) Právnické nebo podnikající fyzické osobě, která v rozporu s tímto zákonem
neposkytne Úřadu při provádění šetření nezbytnou součinnost, lze uložit pořádkovou
pokutu až do výše 300 000 Kč nebo 1 % z čistého obratu jí dosaženého za poslední
ukončené účetní období.
(2) Pořádkovou pokutu lze uložit i opakovaně. Celková výše opakovaně ukládaných
pokut nesmí přesáhnout 10 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu dosaženého právnickou
nebo podnikající fyzickou osobou za poslední ukončené účetní období.
nadpis vypuštěn
Vlček v. r.
Fischer v. r.
Příloha 1
zrušena
Příloha 2
zrušena
Příloha 3
zrušena
Příloha 4
zrušena
Příloha 5
zrušena
Příloha 6
zrušena
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 50/2016 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení, která nebyla pravomocně ukončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle zákona
č. 395/2009 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Smlouvy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, které neobsahují
náležitosti podle § 3a zákona č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, uvedou jejich smluvní strany do souladu s § 3a zákona č. 395/2009
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 3 měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.XII zákona č. 417/0221 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení, která nebyla pravomocně skončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí podle zákona č. 395/2009 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna
2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se
Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin.
2) Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a
doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 21e odst. 1 nebo § 21f odst. 3 zákona č. 143/2001 Sb.
6) Zákon č. 255/2012 Sb., kontrolní řád.