416/2009 Sb.
ZÁKON
ze dne 4. listopadu 2009
o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury
elektronických komunikací (liniový zákon)
Změna: 209/2011 Sb.
Změna: 405/2012 Sb.
Změna: 178/2014 Sb.
Změna: 49/2016 Sb.
Změna: 194/2017 Sb.
Změna: 225/2017 Sb.
Změna: 169/2018 Sb.
Změna: 169/2018 Sb. (část)
Změna: 237/2020 Sb., 403/2020 Sb.
Změna: 126/2023 Sb., 152/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
URYCHLENÍ VÝSTAVBY DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY A INFRASTRUKTURY ELEKTRONICKÝCH
KOMUNIKACÍ
§ 1
(1) Tento zákon upravuje postupy při přípravě, umisťování a povolování staveb
dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací,
při získávání práv k pozemkům a stavbám potřebných pro uskutečnění uvedených staveb
a uvádění těchto staveb do užívání s cílem urychlit jejich majetkoprávní přípravu,
umisťování, povolování a povolování jejich užívání, jakož i vydávání podmiňujících
podkladových správních rozhodnutí, a urychlení následného soudního přezkumu všech
správních rozhodnutí v souvislosti s těmito stavbami. Tento zákon dále upravuje v
návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie10) výkon státní správy a postup
při povolování projektů společného zájmu.
(2) Dopravní infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumí
a) stavby dálnic nebo silnic I. třídy nebo stavby s nimi související,
b) stavby dráhy celostátní nebo stavby s nimi související,
c) další stavby dopravní infrastruktury1) nebo stavby s nimi související
umisťované v plochách nebo koridorech vymezených v platné politice územního rozvoje,
nebo
d) v územně plánovací dokumentaci vymezené veřejně prospěšné stavby dopravní
infrastruktury1) nebo stavby s nimi související.
(3) Vodní infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumí
a) stavba vodního díla11) umisťovaného v plochách a koridorech vymezených
v platné politice územního rozvoje a stavby s ní související, nebo
b) stavba vodního díla11) budovaná ve veřejném zájmu na ochranu před
povodněmi, k prevenci nebo zmírnění následků sucha, jakož i k jiným účelům podle
vodního zákona11) a ve veřejném zájmu, a stavby s ní související.
(4) Energetickou infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumějí
stavby a zařízení elektrizační soustavy, plynárenské soustavy, soustavy zásobování
tepelnou energií a stavby a zařízení ropovodů a produktovodů podle jiného zákona
zřizované a provozované ve veřejném zájmu5), pokud nejsou v rozporu s platnou politikou
územního rozvoje, územním rozvojovým plánem a se zásadami územního rozvoje a stavby
s nimi související. Vybranými stavbami energetické infrastruktury se rozumí
a) stavby a zařízení přenosové soustavy,
b) výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW
a více,
c) stavby a zařízení přepravní soustavy,
d) zásobníky plynu,
e) stavby a zařízení ropovodů a produktovodů,
f) stavby a zařízení distribuční soustavy o napětí 110 kV včetně transformovny
110 kV,
g) stavby a zařízení plynu o tlakové hladině 4 až 40 bar včetně souvisejících
technologických objektů,
h) stavby a zařízení rozvodných tepelných zařízení a
i) výrobny plynu o výkonu nad 1 MW připojené k plynárenské soustavě včetně
těžebních plynovodů.
(5) Infrastrukturou elektronických komunikací se pro účely tohoto zákona
rozumí komunikační vedení veřejné komunikační sítě a související komunikační zařízení,
včetně jejich elektrických přípojek.
(6) Přípoloží se pro účely tohoto zákona rozumí podzemní stavba infrastruktury
elektronických komunikací, která se přikládá
a) ke stavbě pozemní komunikace17) nebo dráhy18), nebo
b) k podzemní stavbě kanalizace, energetického vedení, veřejného osvětlení,
produktovodu nebo vedení sítě elektronických komunikací19).
§ 2
(1) Vztahuje-li se na řízení tento zákon, příslušný úřad v oznámení o zahájení
řízení poučí účastníky o této skutečnosti.
(2) Lhůty pro podání žalob k soudům k přezkoumání nebo nahrazení správních
rozhodnutí vydaných v řízeních podle § 1 se zkracují na polovinu. O žalobách rozhodne
soud ve lhůtě 90 dnů. Ustanovení předchozí věty obdobně platí i pro řízení o opravných
prostředcích proti rozhodnutí soudu o žalobě.
(3) Po dobu vyvlastňovacího řízení se běh lhůty platnosti územního rozhodnutí,
stavebního povolení a společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje (dále
jen "společné povolení“)20), staví.
(4) Při rozhodování o žalobách proti správním rozhodnutím vydaným v řízeních
podle odstavce 2 rozhodne soud vždy o všech žalobních bodech1a).
(5) V řízení podle tohoto zákona nebo stavebního zákona, které je řízením
s velkým počtem účastníků, se oznámení o zahájení řízení doručuje veřejnou vyhláškou.
Jednotlivě se oznámení o zahájení řízení doručuje pouze účastníkům řízení podle §
85 odst. 2 písm. a), § 94k písm. c) a d) a § 109 písm. b) až d) stavebního zákona
(dále jen "dotčení vlastníci"), žadateli, obci, na jejímž území má být záměr uskutečněn,
je-li účastníkem řízení, a dotčeným orgánům. Dotčeným vlastníkům neznámého pobytu
nebo sídla a dotčeným vlastníkům, jimž se nepodařilo oznámení o zahájení řízení doručit
postupem podle § 24 správního řádu, jakož i dotčeným vlastníkům, kteří nejsou známi,
se doručuje veřejnou vyhláškou, ve které se dotčení vlastníci identifikují označením
dotčených pozemků a staveb evidovaných v katastru nemovitostí, ustanovení § 32 odst.
2 a 3 správního řádu se ve vztahu k těmto dotčeným vlastníkům neuplatní. Ostatní
písemnosti se doručují jednotlivě pouze žadateli, obci, na jejímž území má být záměr
uskutečněn, je-li účastníkem řízení, a dotčeným orgánům; ostatním účastníkům řízení
se doručují veřejnou vyhláškou, o čemž se tito účastníci poučí v oznámení o zahájení
řízení, je-li jim doručováno jednotlivě. Pokud se doručuje jednotlivě do ciziny,
platí, že dnem doručení je třicátý den ode dne, kdy byla písemnost odeslána prostřednictvím
provozovatele poštovních služeb.
(6) Zemřela-li osoba, která byla nebo by měla být účastníkem řízení podle
stavebního zákona, jemuž má být doručena písemnost jednotlivě, nebo účastníkem vyvlastňovacího
řízení, a úřadu příslušnému k vedení tohoto řízení se do 30 dnů ode dne, kdy zjistil,
že zemřela, nepodaří zjistit osoby, které by se v důsledku její smrti staly účastníky
řízení, ustanoví jim opatrovníka; to neplatí, má-li být namísto ustanovení opatrovníka
písemnost doručena veřejnou vyhláškou.
(7) Pokud je správní rozhodnutí v řízení podle § 1 podmíněno závazným stanoviskem
a dotčený orgán příslušný k vydání závazného stanoviska toto závazné stanovisko nevydá
ani ve lhůtě 60 dní ode dne, kdy o to byl správním orgánem příslušným k vedení řízení
podle § 1 vyzván, platí, že rozhodnutí není podmíněno tímto závazným stanoviskem
a k případnému později vydanému závaznému stanovisku se nepřihlíží. Ustanovení věty
první se pro vydání závazného stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní
prostředí nebo jednotného závazného stanoviska k zásahu do přírody a krajiny nepoužije.
(8) Vyžaduje-li záměr stavby dopravní nebo energetické infrastruktury vybudování
nové nebo úpravu stávající veřejné dopravní nebo technické infrastruktury, může žadatel
k žádosti o vydání rozhodnutí v řízení podle stavebního zákona, kterým se má umístit
či povolit taková stavba dopravní nebo energetické infrastruktury, místo smlouvy
s příslušnými vlastníky veřejné dopravní nebo technické infrastruktury připojit vyjádření
těchto vlastníků k vybudování nové nebo úpravě stávající veřejné dopravní nebo technické
infrastruktury.
§ 2a
(1) Pokud je mezi žadatelem o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby
dopravní infrastruktury a účastníkem územního řízení, který v tomto řízení uplatnil
požadavek na vybudování související stavby nebo na provedení stavební nebo terénní
úpravy, jejíž umístění nebo provedení překračuje rámec řešení navrženého v dokumentaci
záměru (dále jen „související stavba“), uzavírána dohoda o finanční spoluúčasti tohoto
účastníka na nákladech na vybudování související stavby, musí tato dohoda obsahovat
alespoň
a) vymezení související stavby, na jejímž financování se má tento účastník
podílet,
b) výši finanční spoluúčasti na nákladech na vybudování související stavby
nebo způsob stanovení výše finanční spoluúčasti a její horní hranici,
c) způsob a termíny plnění.
(2) Pokud je mezi žadatelem o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby
dopravní infrastruktury a účastníkem územního řízení, který v tomto řízení uplatnil
požadavek na vybudování související stavby, uzavírána dohoda o zajištění věcného
plnění tímto účastníkem, musí tato dohoda obsahovat alespoň
a) vymezení věcného plnění,
b) způsob zajištění věcného plnění,
c) dobu nebo termíny zajišťování věcného plnění.
(3) Pokud žadatel o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby dopravní
infrastruktury požádá stavební úřad o přerušení územního řízení za účelem uzavření
dohody podle odstavce 1 nebo 2, stavební úřad přeruší územní řízení na dobu navrženou
žadatelem.
§ 2b
(1) Pro vybrané stavby energetické infrastruktury uvedené v § 1 odst. 4 písm.
f) a g) je příslušným stavebním úřadem obecní úřad obce s rozšířenou působností.
(2) Vedení optické pevné veřejné komunikační sítě lze v zastavěném území
umisťovat nad zem, pokud
a) obec, na jejímž území se má vedení umístit, vydá k záměru souhlasné
vyjádření,
b) v navrhované trase záměru neexistuje podzemní vedení optické pevné
veřejné komunikační sítě a
c) záměr využívá nebo doplňuje již existující nadzemní vedení technické
infrastruktury na území obce, která k záměru vydala souhlasné vyjádření podle písmene
a).
§ 2c
Společné jednání u staveb energetické infrastruktury a staveb infrastruktury
elektronických komunikací
(1) Společné jednání stavebního úřadu a dotčených orgánů u staveb energetické
infrastruktury a staveb infrastruktury elektronických komunikací podle stavebního
zákona svolá stavební úřad i na žádost stavebníka.
(2) Na základě závěrů společného jednání u staveb energetické infrastruktury
a staveb infrastruktury elektronických komunikací může stavební úřad požádat dotčené
orgány o odstranění zjevných vad vyjádření a závazných stanovisek nebo odstranění
rozporů a určit jim za tímto účelem lhůtu, která nepřekročí 15 dnů ode dne konání
společného jednání; po dobu běhu této lhůty neběží lhůta pro vydání rozhodnutí o
povolení záměru podle stavebního zákona. K vyjádření nebo závaznému stanovisku vydanému
po lhůtě podle věty první se nepřihlíží.
(3) Nedojde-li ani postupem podle odstavce 2 k odstranění rozporu mezi stavebním
úřadem a dotčenými orgány, jakož i mezi dotčenými orgány navzájem, postupuje se podle
správního řádu.
§ 2e
(1) Příslušný k vedení územního řízení a řízení o vyvlastnění, jehož předmětem
je stavba dopravní infrastruktury, je krajský úřad kraje, na jehož území se má stavba
uskutečnit. Má-li se stavba dopravní infrastruktury uskutečnit na území hlavního
města Prahy, je příslušným k vedení územního řízení a řízení o vyvlastnění, jehož
předmětem je stavba dopravní infrastruktury, Magistrát hlavního města Prahy.
(2) Má-li se stavba dopravní infrastruktury uskutečnit na území více krajů,
povede řízení ten z úřadů podle odstavce 1, u kterého byla podána žádost.
(3) Odvolacím správním orgánem a orgánem příslušným k vedení přezkumného
řízení u rozhodnutí vydaných v řízeních podle odstavců 1 a 2 je
a) u dopravní infrastruktury podle § 1 odst. 2 písm. a) a b) Ministerstvo
dopravy,
b) v ostatních případech Ministerstvo pro místní rozvoj.
§ 2f
Každý je povinen umožnit provádění měření a průzkumných prací v rámci přípravy
stavby dopravní, vodní nebo energetické infrastruktury prováděné vlastníkem, správcem
nebo provozovatelem veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury (dále
jen "oprávněný investor")14), a to i před zahájením řízení, kterým se stavba umisťuje
nebo povoluje, nebo řízení, kterým se stavba umisťuje a povoluje. Za tímto účelem
má oprávněný investor a jím zmocněné osoby právo vstupovat a vjíždět na cizí nemovité
věci. Oprávněný investor nebo jím zmocněné osoby jsou povinni co nejvíce šetřit práv
vlastníků dotčených nemovitých věcí a nejméně 14 dní předem jim provádění měření
nebo průzkumných prací na jejich nemovité věci písemně oznámit na adrese podle §
3 odst. 2. V oznámení podle předchozí věty musí být uveden důvod provádění měření
nebo průzkumných prací na nemovité věci, popis činností, které mají být provedeny,
rozsah, způsob, termín a upřesnění místa jejich provedení, označení oprávněného investora,
jeho kontaktní údaje, datum vyhotovení oznámení a jméno, příjmení, funkce a podpis
osoby oprávněné zastupovat oprávněného investora. Po skončení prací jsou oprávněný
investor nebo jím zmocněné osoby povinni uvést nemovité věci do předchozího stavu,
a není-li to možné s ohledem na povahu provedených prací, do stavu odpovídajícímu
předchozímu účelu nebo užívání dotčené nemovité věci a bezprostředně písemně oznámit
tuto skutečnost vlastníku nemovité věci na adrese podle § 3 odst. 2. Pokud byl vlastník
nebo uživatel nemovité věci v důsledku výkonu práv oprávněného investora nebo jím
zmocněné osoby podle tohoto odstavce omezen v obvyklém užívání nemovité věci nebo
mu vznikla újma na majetku, má právo na přiměřenou jednorázovou náhradu ve výši dvojnásobku
částky stanovené podle zákona o oceňování majetku10).
§ 2g
(1) Pokud mezi stavebníkem stavby dopravní nebo vodní infrastruktury nebo
vybrané stavby energetické infrastruktury a vlastníkem, provozovatelem nebo správcem
dopravní nebo technické infrastruktury není dohodnuto jinak, je povinen vlastník,
provozovatel nebo správce dopravní nebo technické infrastruktury provést její přeložku,
překládku nebo jinou její změnu (dále jen "přeložka") do 12 měsíců ode dne, kdy jej
k tomu vyzve stavebník stavby dopravní nebo vodní infrastruktury nebo vybrané stavby
energetické infrastruktury, pokud jsou v okamžiku provedení výzvy zajištěna věcná
práva k pozemku nebo stavbě nezbytná k provedení přeložky; pokud v okamžiku provedení
výzvy věcná práva zajištěna nejsou, prodlužuje se lhůta na 18 měsíců. Do 15 dnů ode
dne obdržení výzvy je vlastník, provozovatel nebo správce dopravní nebo technické
infrastruktury oprávněn požadovat, aby věcná práva zajistil jeho jménem stavebník
stavby dopravní nebo vodní infrastruktury nebo vybrané stavby energetické infrastruktury;
v takovém případě je vlastník, provozovatel nebo správce dopravní nebo technické
infrastruktury povinen provést přeložku do 12 měsíců ode dne, kdy stavebník stavby
dopravní nebo vodní infrastruktury nebo vybrané stavby energetické infrastruktury
prokázal, že jsou věcná práva zajištěna. Zajišťuje-li věcná práva jménem vlastníka,
provozovatele nebo správce dopravní nebo technické infrastruktury stavebník stavby
dopravní nebo vodní infrastruktury nebo vybrané stavby energetické infrastruktury,
použije se pro oceňování těchto práv ustanovení § 3b obdobně.
(2) Výzvu podle odstavce 1 lze učinit po nabytí právní moci rozhodnutí, na
základě kterého je možné stavbu přeložky dopravní nebo technické infrastruktury zahájit.
(3) Lhůty podle odstavce 1 se staví po dobu trvání okolností, které brání
provedení přeložky dopravní nebo technické infrastruktury, pokud jejich vznik a trvání
vlastník, provozovatel nebo správce dopravní nebo technické infrastruktury nezavinil.
(4) Vlastník, provozovatel nebo správce dopravní nebo technické infrastruktury
je povinen předem písemně seznámit stavebníka stavby dopravní nebo vodní infrastruktury
nebo vybrané stavby energetické infrastruktury se způsobem provedení přeložky a se
způsobem určení nákladů jejího provedení.
(5) Stavebník stavby dopravní nebo vodní infrastruktury nebo vybrané stavby
energetické infrastruktury je povinen nahradit vlastníku, provozovateli nebo správci
dopravní nebo technické infrastruktury, který provedl přeložku technické nebo dopravní
infrastruktury, pouze prokazatelně nezbytně nutně vynaložené náklady na provedení
této přeložky.
§ 2h
(1) Žádost o vydání souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního
fondu pro účely stavby dopravní nebo energetické infrastruktury se podává u orgánu
ochrany zemědělského půdního fondu, který je příslušný k jejímu vyřízení.
(2) Při převodu majetku v souvislosti s uskutečněním stavby dopravní infrastruktury
se nevyžaduje udělení souhlasu, výjimky nebo schválení podle zákona o majetku státu.
(3) K podání žádosti o odnětí nebo o omezení pozemků určených k plnění funkcí
lesa podle lesního zákona pro účely stavby dopravní, vodní nebo energetické infrastruktury,
pro kterou je stanoven účel vyvlastnění zákonem, se vyjádření vlastníka a nájemce
nebo pachtýře dotčených pozemků určených k plnění funkcí lesa nevyžaduje.
§ 2i
Budování infrastruktury elektronických komunikací
(1) Rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas podle stavebního zákona
nevyžadují přípojky elektronických komunikací do délky 100 metrů; to neplatí v případech,
kdy je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní
prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí16).
(2) K užívání stavby infrastruktury elektronických komunikací se nevyžaduje
kolaudační souhlas ani kolaudační rozhodnutí podle stavebního zákona. Stavebník předloží
do 60 dnů ode dne zahájení užívání stavby příslušnému stavebnímu úřadu údaje určující
polohu definičního bodu stavby, dokumentaci skutečného provedení stavby, pokud při
jejím provádění došlo k nepodstatným odchylkám oproti ověřené dokumentaci nebo ověřené
projektové dokumentaci, a geometrický plán umístění stavby.
(3) Stavba přípolože nevyžaduje územní rozhodnutí ani územní souhlas
stavebního úřadu21), ani závazné stanovisko orgánu státní památkové péče22), pokud
a) ochranné pásmo přípolože nepřekročí hranici ochranného pásma stavby,
v jehož prostoru se přípolož přikládá, a
b) stavebník přípolože a stavebník stavby, ke které se přípolož přikládá,
uzavřeli dohodu o přípoloži, v níž sjednali svá práva a povinnosti při provádění
stavby a následném provozování obou staveb a určili jejich vzájemnou polohu.
(4) Přípolož je samostatnou stavbou, která je technicky oddělena od stavby,
ke které se přípolož přikládá. V řízeních a postupech podle stavebního zákona týkajících
se stavby, ke které se přikládá přípolož, se k přípoloži nepřihlíží.
(5) Stavba základnové stanice mobilního signálu včetně souvisejícího elektrického
a optického přípojného vedení financovaná v rámci Národního plánu obnovy, která nepodléhá
posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí,
nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas podle zákona č. 183/2006
Sb. a ani povolení záměru podle zákona č. 283/2021 Sb. Stavba dle tohoto odstavce
je stavbou dočasnou, jejíž doba trvání je 8 let ode dne jejího dokončení, které je
stavebník bezodkladně povinen oznámit stavebnímu úřadu. Stavbu dle tohoto odstavce
lze změnit na stavbu trvalou, a to v rámci řízení o změně užívání stavby.
§ 2j
(1) Dokumentaci pro vydání povolení přikládanou k žádosti o vydání povolení,
kterým se umísťuje a povoluje stavba dopravní infrastruktury, lze zpracovat v omezeném
rozsahu. Dokumentace obsahuje průvodní zprávu, souhrnnou technickou zprávu, situační
výkresy, dokumentaci objektů, dokladovou část a, jde-li o vydání společného povolení
s posouzením vlivů na životní prostředí, rovněž dokumentaci vlivů záměru na životní
prostředí podle § 10 odst. 3 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a přílohy
č. 4 k zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí, včetně posouzení vlivů na
předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, bylo-li
tak stanoveno v závěru zjišťovacího řízení.
(2) V případě postupu podle odstavce 1 je stavebník povinen zpracovat dokumentaci
pro provádění stavby a předat ji nejpozději 5 dnů před zahájením stavby stavebnímu
úřadu.
(3) Podrobnosti obsahu dokumentace podle odstavce 1 věty druhé stanoví Ministerstvo
dopravy vyhláškou.
§ 2k
Pro vybrané stavby energetické infrastruktury uvedené v § 1 odst. 4 písm.
b), které jsou současně stavbami jaderných zařízení, a stavby s těmito stavbami související,
pokud vyžadují stavební povolení, se výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště
chráněných druhů rostlin a živočichů dle zákona o ochraně přírody a krajiny23), které
dosud nebyly vydány, před vydáním územního rozhodnutí nevydávají a budou vydávány
před vydáním stavebního povolení.
§ 3
(1) Pro odejmutí nebo omezení práv k pozemkům nebo stavbám potřebným pro
uskutečnění dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických
komunikací platí zákon o vyvlastnění, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Pro splnění podmínky přípustnosti vyvlastnění podle zákona o vyvlastnění,
spočívající v povinnosti nejprve učinit návrh na získání potřebných práv k pozemku
nebo stavbě dohodou, postačí doručení návrhu smlouvy na získání potřebných práv
a)
na adresu, kterou vlastník nemovitosti předem písemně sdělil, nebo
b) na adresu místa trvalého pobytu vlastníka nemovitosti
nebo jeho adresu bydliště v cizině nebo na adresu evidovanou v katastru nemovitostí,
jde-li o fyzickou osobu, nebo
c) na adresu sídla evidovanou v katastru nemovitostí,
jde-li o právnickou osobu.
Lhůta podle § 5 odst. 1 zákona o vyvlastnění počíná plynout
ode dne doručení na adresy uvedené v písmenech a) až c). Doručení návrhu smlouvy
na získání potřebných práv má účinky i vůči všem právním nástupcům vyvlastňovaného.(3) Nedojde-li k dohodě na získání potřebných práv k pozemku nebo stavbě,
platí pro doručování oznámení účelu vyvlastnění odstavec 2.
(4) Splnění podmínek přípustnosti vyvlastnění uvedených v odstavci 2 nebo
3 se nevyžaduje, pokud doručení na adresy podle odstavce 2 není možné, neboť vlastník
nemovitosti se na nich nezdržuje, odstěhoval se nebo v místě adresy není znám.
(5) Návrh smlouvy o získání práv k pozemku nebo stavbě potřebných pro uskutečnění
účelu vyvlastnění může obsahovat požadavek, aby tento pozemek nebo stavba nebyl zatížen
právy, která zanikají vyvlastněním.
(6) Jde-li o práva potřebná pro uskutečnění stavby dopravní, vodní nebo energetické
infrastruktury, je podmínka přípustnosti vyvlastnění spočívající v nemožnosti získat
tato práva dohodou nebo jiným způsobem splněna, pokud byl vyvlastňovanému doručen
návrh na uzavření smlouvy o získání práv k pozemku nebo ke stavbě, která jsou předmětem
vyvlastnění, a smlouva nebyla ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení návrhu uzavřena, přestože
se vyvlastnitel nejméně 30 dnů před podáním žádosti o vyvlastnění pokusil s vyvlastňovaným
o návrhu smlouvy jednat.
§ 3a
Smlouva o získání potřebných práv k pozemku nebo ke stavbě podle zákona upravujícího
vyvlastnění6) musí v případě, že se jí získávají práva k pozemku nebo stavbě potřebná
pro uskutečnění stavby dopravní infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací
nebo energetické infrastruktury, založit též právo osoby, která touto smlouvou převádí
potřebná práva k pozemku nebo stavbě, na vrácení převedených práv, pokud nebude zahájeno
uskutečňování účelu převodu do 5 let od uzavření smlouvy. U infrastruktury elektronických
komunikací se ustanovení § 3b nepoužije. Získávají-li se práva podle věty první převodem
spoluvlastnického podílu, předkupní právo spoluvlastníka k tomuto podílu vzniklé
ze zákona nebo zřízené smlouvou se neuplatní.
§ 3b
(1) Získávají-li se potřebná práva podle § 3a koupí, sjednává se v kupní
smlouvě kupní cena ve výši
a) ceny stanovené znaleckým posudkem vynásobené koeficientem 8 v případě
pozemku s výjimkou stavebního pozemku7), nebo
b) ceny stanovené znaleckým posudkem vynásobené koeficientem 1,5 v případě
stavebního pozemku7) nebo stavby.
(2) Znalecký posudek, který je podkladem pro navržení výše kupní ceny v návrhu
kupní smlouvy, stanoví cenu ve výši obvyklé ceny pozemku nebo stavby8), včetně všech
jejich součástí a příslušenství. Nelze-li stanovit cenu ve výši obvyklé ceny pozemku
nebo stavby, stanoví znalecký posudek cenu ve výši zjištěné ceny pozemku nebo stavby.
V takovém případě obsahuje znalecký posudek zdůvodnění nemožnosti stanovení ceny
ve výši obvyklé ceny pozemku nebo stavby. Ocenění se provede podle oceňovacího předpisu10)
a cena pozemku nebo stavby se ve znaleckém posudku určí vždy podle jejich skutečného
stavu ke dni určení ceny ve znaleckém posudku; přitom se nepřihlédne k jejich zhodnocení
nebo znehodnocení v souvislosti s tím, že jsou určeny k uskutečnění stavby dopravní
infrastruktury. Při ocenění se rovněž nepřihlédne k navýšení obvyklé ceny jiného
pozemku nebo stavby koeficienty podle odstavce 1. Oprávněný investor je oprávněn
nechat vyhotovit jediný znalecký posudek pro více pozemků či staveb určených pro
stavbu dopravní infrastruktury, tak aby znalecký posudek pokryl celé území dotčené
stavbou nebo některou jeho část.
(3) Cena pozemku nebo stavby se ve znaleckém posudku určí vždy nejdříve
ke dni
a) odeslání návrhu kupní smlouvy, nebo
b) nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se záměr povoluje v územním
řízení, v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, ve společném územním
a stavebním řízení nebo společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na
životní prostředí
podle toho, který z výše uvedených dní nastane dříve.
(4) Cena pozemku, s výjimkou stavebních pozemků, určená ve znaleckém posudku
vyhotoveném podle odstavců 2 a 3 se pro splnění podmínky přípustnosti vyvlastnění
podle zákona o vyvlastnění, spočívající v povinnosti nejprve učinit návrh na získání
potřebných práv k pozemku dohodou, považuje za cenu ve výši obvyklé ceny pozemku8),
a to po dobu 3 let ode dne, ke kterému byla ve znaleckém posudku určena.
(5) Získávají-li se potřebná práva podle § 3a smlouvou o zřízení, změně nebo
zrušení práva odpovídajícího věcnému břemenu nebo práva stavby, sjednává se výše
úplaty ve výši 10 000 Kč. Nesouhlasí-li vyvlastňovaný s částkou podle předchozí věty,
použijí se odstavce 1 a 2 přiměřeně.
(6) Získávají-li se potřebná práva podle § 3a za úplatu od právnické osoby
zřízené zákonem nebo zřízené nebo založené státem, vůči níž je stát ovládající osobou,
použije se pro ocenění odstavec 2 obdobně a odstavec 1 se nepoužije. Pokud právnická
osoba podle věty první hospodaří s majetkem státu, je vyloučena možnost poskytnout
za práva získaná podle § 3a peněžité nebo jiné plnění.
(7) Odstavce 1 až 6 se použijí na získávání potřebných práv podle § 3a,
a) je-li jejich nabyvatelem Česká republika nebo právnická osoba zřízená
zákonem nebo zřízená nebo založená státem, vůči níž je stát ovládající osobou, nebo
b) jde-li o zřízení, změnu nebo zrušení práva odpovídajícího věcnému
břemenu nebo práva stavby za účelem provedení přeložky inženýrské sítě v souvislosti
se stavbou dálnice nebo silnice I. třídy.
(8) Postup podle odstavců 1 až 7 lze rozšířit i na právo k pozemku nebo stavbě,
které není nezbytné pro uskutečnění stavby dopravní infrastruktury, pokud by v důsledku
převodu práv podle § 3a tento pozemek nebo stavbu nebylo možné užívat vůbec nebo
jen s nepřiměřenými obtížemi.
(9) U energetické infrastruktury se odstavce 1 až 8 nepoužijí.
§ 3c
Dojde-li u pozemku nebo stavby potřebných k uskutečnění stavby dopravní infrastruktury
a infrastruktury elektronických komunikací nebo energetické infrastruktury k vyvlastnění,
nesmí být lhůta, v níž je vyvlastnitel povinen zahájit uskutečňování účelu vyvlastnění,
uvedená v rozhodnutí o vyvlastnění, delší než 4 roky od právní moci rozhodnutí. Možnost
prodloužení této lhůty podle zákona upravujícího vyvlastnění9) tím není dotčena.
§ 3d
Směnnou smlouvou lze práva potřebná pro uskutečnění stavby dopravní infrastruktury
získat pouze výměnou za práva k pozemku ve vlastnictví České republiky nebo právnické
osoby zřízené zákonem nebo zřízené nebo založené státem, vůči níž je stát ovládající
osobou. Pro ocenění se použije § 3b odst. 2.
§ 4
Je-li podána žaloba proti rozhodnutí podle zákona o vyvlastnění, přizná
soud na návrh žalobce po vyjádření žalovaného usnesením žalobě odkladný účinek, jestliže
je žalobce závažně ohrožen ve svých právech a přiznání odkladného účinku se nedotkne
nepřiměřeným způsobem nabytých práv třetích osob a není v rozporu s veřejným zájmem.
§ 4a
(1) Dospěje-li vyvlastňovací úřad ve vyvlastňovacím řízení, které se týká
práva k pozemku nebo ke stavbě potřebného k uskutečnění stavby dopravní, vodní nebo
energetické infrastruktury vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního
rozvoje a uvedené v příloze k tomuto zákonu, k závěru, že podmínky pro vyvlastnění
jsou s výjimkou určení výše náhrady za vyvlastnění splněny, vydá na žádost vyvlastnitele
mezitímní rozhodnutí15) obsahující výroky podle § 24 odst. 3 zákona o vyvlastnění
(dále jen "mezitímní rozhodnutí").
(2) Odvolání proti mezitímnímu rozhodnutí není přípustné.
(3) O žalobě proti mezitímnímu rozhodnutí rozhodne soud ve lhůtě 60 dnů;
to platí obdobně i pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí soudu o žalobě.
(4) Návrh na přiznání odkladného účinku žaloby proti mezitímnímu rozhodnutí
lze podat pouze společně se žalobou. Návrh na přiznání odkladného účinku opravného
prostředku proti rozhodnutí soudu o žalobě podle předchozí věty lze podat pouze společně
s opravným prostředkem. K později podanému návrhu na přiznání odkladného účinku soud
nepřihlíží.
(5) Nebylo-li mezitímní rozhodnutí soudem zrušeno, vyvlastnitel zaplatí
vyvlastňovanému zálohu na náhradu za vyvlastnění ve výši stanovené znaleckým posudkem,
který připojil k návrhu smlouvy o získání práv k pozemku nebo ke stavbě, do 60 dnů
od právní moci
a) mezitímního rozhodnutí,
b) rozhodnutí soudu o žalobě proti mezitímnímu rozhodnutí, byla-li podána,
nebo
c) rozhodnutí soudu o opravném prostředku proti rozhodnutí soudu o žalobě,
byl-li podán.
(6) Byla-li podána žaloba proti mezitímnímu rozhodnutí nebo byl-li podán
opravný prostředek proti rozhodnutí soudu o této žalobě, vyvlastňovací úřad nevydá
rozhodnutí o zbytku věci dříve, než nabude právní moci rozhodnutí soudu o žalobě
nebo opravném prostředku.
(7) Je-li náhrada za vyvlastnění stanovená v rozhodnutí o zbytku věci vyšší
než zaplacená záloha na náhradu za vyvlastnění, vyvlastnitel vyrovná rozdíl nejpozději
do 60 dnů od právní moci rozhodnutí o zbytku věci. Je-li náhrada za vyvlastnění stanovená
v rozhodnutí o zbytku věci nižší než zaplacená záloha na náhradu za vyvlastnění,
vyvlastňovaný vrátí rozdíl nejpozději do 60 dnů od právní moci rozhodnutí o zbytku
věci.
(8) Zanikají-li vyvlastněním současně i věcná břemena váznoucí na pozemku
nebo stavbě, odstavce 5 a 7 se uplatní obdobně i vůči oprávněnému z věcného břemene,
jehož práva vyvlastněním zanikají.
§ 4b
Pro stavby energetické infrastruktury neuvedené v příloze k tomuto zákonu
se použije § 4a odst. 1 a 3 až 8 obdobně.
§ 4c
(1) Oprávněný investor může společně s žádostí o vydání rozhodnutí podle
stavebního zákona, kterým se umisťuje nebo povoluje stavba dopravní infrastruktury
uvedená v § 1 odst. 2 písm. a) a b), požádat stavební úřad příslušný k vedení řízení
podle stavebního zákona o vydání mezitímního rozhodnutí podle § 4a spočívajícího
v odnětí nebo omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu
k pozemku nebo ke stavbě nebo jejich části potřebné k uskutečnění takové stavby dopravní
infrastruktury.
(2) K žádosti o vydání mezitímního rozhodnutí podle odstavce 1 musí být přiložen
znalecký posudek, podle kterého oprávněný investor navrhuje výši náhrady za odnětí
vlastnického práva, vyhotovený obdobně podle § 3b s tím, že cena pozemku nebo stavby
se ve znaleckém posudku určí vždy nejdříve ke dni podání žádosti podle odstavce 1.
K žádosti o vydání mezitímního rozhodnutí podle odstavce 1 se nepřikládá rozhodnutí
podle § 18 odst. 3 písm. b) zákona o vyvlastnění, je-li jeho vydání předmětem žádosti
podle odstavce 1.
(3) V případě podání žádostí podle odstavce 1 vede stavební úřad vyvlastňovací
řízení společně s řízením o žádosti o vydání rozhodnutí podle stavebního zákona,
kterým se umisťuje nebo povoluje stavba dopravní infrastruktury uvedená v § 1 odst.
2 písm. a) a b). Stavební úřad rozhodne o žádosti podle stavebního zákona, a pokud
žádosti podle stavebního zákona vyhoví, rozhodne zároveň ve společném rozhodnutí
o vydání mezitímního rozhodnutí podle § 4a. Splnění podmínky podle § 3 odst. 1 věty
druhé a § 5 odst. 1 zákona o vyvlastnění se pro vydání mezitímního rozhodnutí podle
věty druhé nevyžaduje. Ústní jednání se před vydáním mezitímního rozhodnutí podle
věty druhé nenařizuje. Na výrok společného rozhodnutí, kterým bylo vydáno mezitímní
rozhodnutí, se § 4a uplatní obdobně. Po nabytí právní moci výroku společného rozhodnutí,
kterým bylo vydáno mezitímní rozhodnutí, pokračuje stavební úřad ve vyvlastňovacím
řízení o zbytku věci obdobně podle zákona o vyvlastnění, pokud tento zákon nestanoví
jinak; o zbytku věci se vede s každým vyvlastňovaným samostatné řízení.
(4) Zálohu na náhradu za vyvlastnění podle § 4a odst. 5 uhradí oprávněný
investor ve výši podle § 3b. Výši náhrady za vyvlastnění určí stavební úřad podle
§ 3b. Kromě náhrady uvedené v předchozí větě náleží vyvlastňovanému též náhrada stěhovacích
nákladů, nákladů spojených se změnou místa podnikání a dalších obdobných nákladů,
které vyvlastňovaný účelně vynaloží následkem a v souvislosti s vyvlastněním. Náhrada
za odnětí vlastnického práva se stanoví na základě znaleckého posudku vyhotoveného
na žádost vyvlastňovaného, pokud jej vyvlastňovaný předloží stavebnímu úřadu ve lhůtě
30 dnů ode dne, kdy mu byla zaplacena záloha na náhradu za vyvlastnění podle § 4a
odst. 5, v opačném případě se náhrada stanoví na základě znaleckého posudku podle
odstavce 2, o tom musí být vyvlastňovaný ve společném rozhodnutí poučen. Náhrada
za omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu k pozemku
nebo ke stavbě se stanoví ve výši podle znaleckého posudku vyhotoveného na žádost
vyvlastňovaného, pokud jej vyvlastňovaný předloží stavebnímu úřadu ve lhůtě 30 dnů
ode dne, kdy mu byla zaplacena záloha na náhradu za vyvlastnění podle § 4a odst.
5, v opačném případě se náhrada stanoví ve výši podle § 3b odst. 5 věty první, o
tom musí být vyvlastňovaný ve společném rozhodnutí poučen.
§ 4d
(1) Stavebník může společně s žádostí o vydání rozhodnutí podle stavebního
zákona, kterým se umisťuje nebo povoluje stavba energetické infrastruktury uvedená
v § 1 odst. 4 písm. a) a b), požádat stavební úřad příslušný k vedení řízení podle
stavebního zákona o vydání mezitímního rozhodnutí podle § 4a spočívajícího v odnětí
nebo omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu k pozemku
nebo ke stavbě nebo jejich části potřebné k uskutečnění takové stavby energetické
infrastruktury. Ustanovení § 4c odst. 3 se použije obdobně.
(2) K žádosti o vydání mezitímního rozhodnutí podle odstavce 1 musí být přiložen
znalecký posudek, podle kterého vyvlastnitel navrhuje výši náhrady za odnětí nebo
omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu. K žádosti o
vydání mezitímního rozhodnutí podle odstavce 1 se nepřikládá rozhodnutí podle § 18
odst. 3 písm. b) zákona o vyvlastnění, je-li jeho vydání předmětem žádosti podle
odstavce 1.
(3) Zálohu na náhradu za vyvlastnění podle § 4a odst. 5 uhradí vyvlastnitel
ve výši stanovené na základě znaleckého posudku podle odstavce 2. Náhrada za odnětí
nebo omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu se stanoví
na základě znaleckého posudku vyhotoveného na žádost vyvlastňovaného, pokud jej vyvlastňovaný
předloží stavebnímu úřadu ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy mu byla zaplacena záloha na
náhradu za vyvlastnění podle § 4a odst. 5, v opačném případě se náhrada stanoví na
základě znaleckého posudku podle odstavce 2, o tom musí být vyvlastňovaný ve společném
rozhodnutí poučen.
§ 5
Pokud uskutečnění stavby dopravní, vodní nebo energetické infrastruktury
brání nájem nebo pacht vztahující se k pozemku nebo stavbě ve vlastnictví stavebníka,
je stavebník oprávněn nájem nebo pacht vypovědět bez ohledu na sjednanou dobu trvání
nájmu nebo pachtu. Nájem nebo pacht skončí uplynutím výpovědní doby, která je 3 měsíce,
bez ohledu na konec pachtovního roku. Nájemce nebo pachtýř má nárok na náhradu škody
způsobené ukončením nájmu nebo pachtu.
ČÁST DRUHÁ
PROJEKTY SPOLEČNÉHO ZÁJMU ENERGETICKÉ INFRASTRUKTURY
§ 5a
(1) Předkladatel projektu společného zájmu11) energetické infrastruktury
(dále jen "projekt") předloží Ministerstvu průmyslu a obchodu (dále jen "ministerstvo")
písemné oznámení o projektu k posouzení zralosti projektu pro další projednávání
a povolování. Oznámení kromě obecných náležitostí obsahuje zejména
a) identifikaci stavebního záměru jako projektu společného zájmu zařazeného
do unijního seznamu podle prováděcího nařízení Evropské komise12),
b) údaje o podmínkách stanovených pro stavební záměr politikou územního
rozvoje a územně plánovací dokumentací, nebo vyjádření příslušného orgánu územního
plánování, není-li stavební záměr těmito dokumentacemi řešen,
c) údaje o požadovaných změnách oproti řešení přijatému v územně plánovací
dokumentaci včetně podrobného odůvodnění nezbytnosti takovéto změny,
d) vymezení jednotlivých staveb souboru staveb, které tvoří projekt společného
zájmu, které budou předmětem jednoho komplexního rozhodnutí13),
e) grafické podklady,
f) situace, zakreslení staveb do mapových podkladů v měřítku 1: 5 000
nebo 1: 10 000,
g) návrh harmonogramu dalšího projednávání a povolování projektu společného
zájmu,
h) návrh rozsahu materiálů a informací, které mají být obsahem dokumentace
žádosti o komplexní rozhodnutí.
(2) Podléhá-li projekt společného zájmu jako záměr posuzování vlivů na životní
prostředí, předkladatel k oznámení připojí závěr zjišťovacího řízení podle zákona
o posuzování vlivů na životní prostředí, pokud byl vydán, nebo doklad o tom, že bylo
podáno oznámení záměru příslušnému orgánu podle zákona o posuzování vlivů na životní
prostředí.
§ 5b
(1) K projednání oznámení nařídí ministerstvo do 30 dnů ode dne jeho podání
společné jednání s dotčenými orgány k posouzení zralosti projektu a ke stanovení
rozsahu materiálu a informací, které mají být obsahem dokumentace žádosti o komplexní
rozhodnutí.
(2) Dotčené orgány sdělí svá stanoviska k oznámení projektu a požadavky na
rozsah materiálů a úroveň podrobností informací v dokumentaci žádosti o komplexní
rozhodnutí nejpozději do 15 dnů ode dne konání společného jednání. V případě, že
jejich stanovisko nebo požadavky nebudou uplatněny ani v prodloužené lhůtě 15 dnů,
má se za to, že s oznámením projektu souhlasí a ministerstvo si učiní úsudek o ochraně
dotčeného veřejného zájmu podle zvláštního právního předpisu samo, přičemž přihlédne
k požadavkům uvedeným v příslušných zvláštních právních předpisech.
(3) Uzná-li ministerstvo na základě posouzení oznámení projektu a výsledků
jeho projednání s dotčenými orgány, že projekt je zralý pro další projednávání a
povolování, sdělí to nejpozději do 3 měsíců ode dne podání oznámení předkladateli
společně s určením rozsahu materiálů a úrovně podrobností informací, které má předložit
v rámci dokumentace žádosti o komplexní rozhodnutí a se stanovením podrobného harmonogramu
udělování povolení. V opačném případě sdělí předkladateli projektu, že oznámený projekt
nelze přijmout a povolovací postup nelze zahájit. O sdělení k oznámení projektu vyrozumí
ministerstvo dotčené orgány jednotlivě.
(4) Rozsah požadavků na dokumentaci podle odstavce 3 ministerstvo stanoví
v součinnosti s příslušným úřadem podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí,
podléhá-li záměr posuzování vlivů na životní prostředí, a na základě dalších požadavků
dotčených orgánů podle odstavce 2.
(5) Ministerstvo postupuje při projednání oznámení projektu, který přesahuje
hranice státu, a při kontrole návrhu dokumentace žádosti a při jejím případném doplňování
podle příslušných ustanovení přímo použitelného předpisu Evropské unie11).
§ 5c
Předkladatel projektu společného zájmu energetické infrastruktury může v
případech, vyžaduje-li projekt společného zájmu vymezení nové plochy nebo koridoru
v zásadách územního rozvoje nebo v územním plánu nebo úpravu existujících ploch a
koridorů, včetně změny jejich vymezení z územních rezerv do návrhových ploch nebo
koridorů, připojit k návrhu na pořízení aktualizace zásad územního rozvoje nebo k
návrhu na pořízení změny územního plánu přímo příslušný návrh dokumentace aktualizace
zásad územního rozvoje nebo návrh dokumentace změny územního plánu a posouzení vlivů
na udržitelný rozvoj území, pokud je vyžadováno.
§ 5d
Stavby projektů společného zájmu energetické infrastruktury se umisťují a
povolují vždy ve společném územním a stavebním řízení nebo ve společném územním a
stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí podle stavebního zákona;
to neplatí, jestliže stavba projektu společného zájmu energetické infrastruktury
nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení podle stavebního zákona.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.
Příloha
1. Dálnice a silnice
1.1 Dálnice
D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D43,
D48, D49, D52, D55,
1.2 Silnice I. třídy
I/9, I/12, I/13, I/23, I/33, I/35, I/42, I/49, I/50, I/57,
2. Dráhy
železniční trať Praha - Plzeň - Domažlice - státní hranice,
železniční trať Ústí nad Labem - Cheb,
železniční trať Plzeň - České Budějovice,
železniční trať Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště - státní hranice,
železniční spojení Praha - Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha,
železniční trať Praha Vysočany - Lysá nad Labem,
železniční trať Hradec Králové - Pardubice - Chrudim,
železniční trať Praha - Česká Třebová - Brno,
železniční trať Velký Osek - Hradec Králové - Choceň,
železniční trať Týniště nad Orlicí - Častolovice - Solnice,
železniční trať Prostřední Žleb - Děčín - Mělník - Kolín - Havlíčkův Brod
- Brno,
železniční trať Brno - Zastávka u Brna - Okříšky,
RS 1 Praha - Brno - Přerov - Ostrava - hranice PL,
RS 2 Brno - Břeclav - st. hr. SK/AT,
RS 4 Drážďany - Ústí n. Labem - Praha vč. odbočky Kralupy (Nová Ves) - Louny
- Most,
železniční trať Otrokovice - Vizovice,
železniční trať Hranice na Moravě - Horní Lideč,
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeného železničními stanicemi
Praha-Ruzyně, Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves,
Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy),
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi
Brno-Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice),
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi
Polanka nad Odrou, Frýdek-Místek, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod
Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice),
železniční trať Olomouc - Šumperk,
dráhy speciální,
3. Infrastruktura pro vodní dopravu
plavební stupeň Děčín,
plavební stupeň Přelouč,
4. Infrastruktura pro leteckou dopravu
paralelní dráha ke vzletům a přistávání letadel na letišti Václava Havla
Praha,
nové oplocení letiště Václava Havla Praha.
5. Elektroenergetická vedení
vedení 400 kV Vernéřov - Vítkov
vedení 400 kV Vítkov - Přeštice
vedení 400 kV Přeštice - Kočín
vedení 400 kV Kočín - Mírovka
vedení 400 kV připojující vedení 400 kV Řeporyje - Prosenice do elektrické
stanice Mírovka
vedení 400 kV Výškov - Čechy Střed - Praha Sever
vedení 400 kV Hradec - Výškov - Babylon - Bezděčín
vedení 400 kV Hradec - Chrást - Přeštice
vedení 400 kV Čechy Střed - Chodov
vedení 400 kV Nošovice - Prosenice - Otrokovice - Sokolnice - Slavětice
- Dasný a Slavětice - Čebín
vedení 400 kV Otrokovice - státní hranice se Slovenskou republikou
vedení 400 kV Nošovice - Vratimov - Dětmarovice
vedení 110 kV Česká Lípa - Varnsdorf
6. Plynárenská vedení
VTL Plynovod DN 1000 Tvrdonice - Bezměrov
7. Výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW
a více
nový jaderný zdroj v lokalitě Temelín
nový jaderný zdroj v lokalitě Dukovany
8. Vodní infrastruktura
vodní dílo Nové Heřminovy
vodní dílo Skalička
vodní dílo Vlachovice
vodní dílo Kryry
vodní dílo Senomaty
vodní dílo Šanov.
9. Teplárenská vedení - horkovody
horkovod z elektrárny Dukovany do Brna - (Jaderná elektrárna Dukovany -
hranice Jihomoravského kraje - Brno).
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 209/2011 Sb.
Přechodné ustanovení
Správní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle dosavadní právní úpravy.
Čl. V zákona č. 405/2012 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle
dosavadní právní úpravy.
Čl.XLVIII zákona č. 225/2017 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Správní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle dosavadních právních předpisů.
2. Společné územní a stavební řízení se nevede u staveb projektů společného
zájmu energetické infrastruktury, pokud byly umístěny na základě správních řízení
nebo jiných postupů přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, nebo pokud taková
řízení nebo jiné postupy byly zahájeny přede dnem účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 169/2018 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí a
práva a povinnosti se posoudí podle zákona č. 416/2009 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Postupy, které nejsou správním řízením, zahájené přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.II zákona č. 403/2020 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení pravomocně neskončená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle zákona č. 416/2009
Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. V případě, že stavba dopravní infrastruktury byla umístěna územním rozhodnutím,
které nabylo právní moci přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, lze vést společné
řízení a vydat společné povolení, jímž se mění územní rozhodnutí a povoluje stavba,
za předpokladu, že k žádosti o vydání společného povolení bude přiložena dokumentace
podle § 2j zákona č. 416/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona. Ustanovení § 2j zákona č. 416/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, a ustanovení stavebního zákona o společném územním a stavebním řízení
se použijí obdobně. Bylo-li společné povolení podle věty první zrušeno v přezkumném
řízení nebo rozhodnutím soudu, dnem nabytí právní moci tohoto rozhodnutí správního
orgánu nebo soudu se platnost územního rozhodnutí prodlužuje tak, že uplyne za 2
roky ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí správního orgánu nebo soudu.
Čl.LXXIX zákona č. 284/2021 Sb.
neplatil
Čl.XXXIII zákona č. 152/2023 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 2 odst. 1 písm. k) bod 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon).
1a) § 71 odst. 1 písm. d) soudního řádu správního.
5) § 2 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení ropné nouze a o
změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), ve znění
pozdějších předpisů.
6) § 5 odst. 1 a 4 zákona č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického
práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění zákona č. 405/2012
Sb.
7) § 9 odst. 1 písm. a) a § 9 odst. 3 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku
a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku).
8) § 2 odst. 1 zákona č. 151/1997 Sb.
9) § 25 odst. 6 zákona č. 184/2006 Sb., ve znění zákona č. 405/2012 Sb.
10) Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon
o oceňování majetku).
10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013 ze dne 17. dubna
2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě a kterým
se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009, (ES) č. 714/2009
a (ES) č. 715/2009.
11) Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
11) Čl. 2 odst. 4 a 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013
ze dne 17. dubna 2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické
sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009,
(ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009.
12) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/89 ze dne 18. listopadu
2015, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013, pokud
jde o unijní seznam projektů společného zájmu.
13) Čl. 2 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013 ze
dne 17. dubna 2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické
sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009,
(ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009.
14) § 23a zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve
znění pozdějších předpisů.
15) § 148 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
16) § 45i odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších
předpisů.
17) § 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů.
18) § 2 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách.
19) § 2 písm. h) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o
změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění
pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
21) § 76 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
22) § 14 odst. 2 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších
předpisů.
23) § 56 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.