483/1991 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 7. listopadu 1991
o České televizi
Změna: 36/1993 Sb.
Změna: 253/1994 Sb.
Změna: 301/1995 Sb.
Změna: 39/2001 Sb.
Změna: 231/2001 Sb.
Změna: 82/2005 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.
Změna: 304/2007 Sb.
Změna: 384/2008 Sb.
Změna: 153/2010 Sb.
Změna: 132/2010 Sb.
Změna: 302/2011 Sb.
Změna: 252/2017 Sb.
Změna: 225/2023 Sb.
Změna: 119/2025 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Zřizuje se Česká televize se sídlem v Praze.
(2) Česká televize je právnickou osobou, která hospodaří s vlastním majetkem,
jehož základem je majetek převedený z Československé televize.1) Česká televize vlastními
úkony nabývá práv a zavazuje se.
(3) Stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za
závazky státu.
§ 2
(1) Česká televize poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních
programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém
území České republiky za účelem naplňování demokratických, sociálních a kulturních
potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu (dále jen "veřejná služba
v oblasti televizního vysílání").
(2) Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména
a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací
pro svobodné vytváření názorů a přispívání k mediální gramotnosti,
b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky,
c) vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny
skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu,
etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví
tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských,
filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci
a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,
d) rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních
nebo etnických menšin,
e) výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých,
dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež.
§ 3
(1) Česká televize naplňuje veřejnou službu v oblastitelevizního vysílání
zejména tím, že
a) provozuje zemské celoplošné digitální vysílání alespoň 4 televizních
programů, multimediálního obsahu a doplňkových služeb prostřednictvím sítě zemských
vysílacích rádiových zařízení s využitím rádiových kmitočtů vyhrazených pro Českou
televizi státním orgánem, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního
právního předpisu1c) (dále jen "multiplex veřejné služby"),
b) jako provozovatel multiplexu veřejné služby sestavuje společně s Českým
rozhlasem souhrnný datový tok a odpovídá za jeho správu a jeho předání k šíření zemskou
sítí vysílacích rádiových zařízení,
c) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
d) v oblasti zpravodajských a publicistických pořadů zajišťuje regionální
vysílání prostřednictvím televizních studií České televize (dále jen "televizní studia")
pro území jejich působnosti. Regionální vysílání každého televizního studia musí
vyváženě obsahovat příspěvky z celého území jeho působnosti,
e) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako
součásti národního kulturního bohatství,
f) podporuje českou filmovou tvorbu a kulturní projekty a podílí se na české audiovizuální
tvorbě v zahraničí včetně její propagace,
g) vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,
h) poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24hodinovou programovou
službu, včetně aktuálního zpravodajství,
i) poskytuje teletextové služby,
j) opatřuje alespoň 70 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky
a alespoň 2 % vysílaných pořadů vyrábí v českém znakovém jazyce nebo opatřuje simultánním
tlumočením do českého znakového jazyka pro osoby se sluchovým postižením a dále alespoň
10 % vysílaných pořadů zpřístupňuje pro osoby se zrakovým postižením,
k) využívá nových technologií při výrobě a šíření programů a poskytování audiovizuálních
a informačních služeb přímo souvisejících s programem,
l) provozuje televizní vysílání programů nebo jejich částí prostřednictvím sítě elektronických
komunikací,
m) poskytuje audiovizuální mediální služby na vyžádání; zpravodajské a politicko-publicistické
pořady poskytované v rámci audiovizuální mediální služby na vyžádání musí dbát zásad
objektivity a vyváženosti, zejména nesmí jednostranně zvýhodňovat žádnou politickou
stranu nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti,
a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě,
n) poskytuje veřejnosti informace a obsah podle § 2 odst. 1 prostřednictvím
internetových stránek a aplikací České televize.
o) kinematografická díla zahraniční tvorby, filmy a seriály zahraniční
tvorby vytvořené pro televizní vysílání, které jsou opatřeny dabingem, vysílá zároveň
v původním znění s titulky v českém jazyce, nebrání-li tomu překážky právní nebo
technické povahy.
(2) Státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního
právního předpisu,1c) vyhradí v součinnosti s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání
pro Českou televizi rádiové kmitočty umožňující provozování vysílání v rozsahu stanoveném
v odstavci 1 písm. a) a b). Pro účely multiplexu veřejné služby se práva k vyhrazeným
rádiovým kmitočtům udělují na žádost České televizi přídělem bez předchozího výběrového
řízení podle zákona o elektronických komunikacích. Pokud Česká televize do 90 dnů
ode dne, kdy byly rádiové kmitočty vyhrazeny podle věty první, o příděl nepožádá,
státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního právního
předpisu, postupuje při udělování práv k vyhrazeným rádiovým kmitočtům podle zákona
o elektronických komunikacích.
(3) Celoplošným televizním vysíláním se pro účely tohoto zákona rozumí vysílání,
v jehož rámci může určitý televizní program a s tímto programem související povinné
doplňkové služby přijímat alespoň 95 % obyvatel České republiky počítaných podle
údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu.1b)
§ 3a
(1) V multiplexu veřejné služby musí být alespoň 80 % souhrnného datového toku
vyhrazeno šíření televizních a rozhlasových programů. Zbývající část souhrnného datového
toku multiplexu veřejné služby lze využít k šíření doplňkových služeb.
(2) Česká televize je povinna umístit v multiplexu veřejné služby vysílání
programů Českého rozhlasu v rozsahu, jímž Český rozhlas naplňuje veřejnou službu
v oblasti zemského digitálního rozhlasového vysílání podle zvláštního právního předpisu.1d)
Náklady spojené s provozováním multiplexu veřejné služby Česká televize účtuje Českému
rozhlasu, popřípadě poskytovatelům doplňkových služeb, podle výše jejich podílu na
souhrnném datovém toku multiplexu veřejné služby.
(3) Televizní programy, pořady a jejich části šířené prostřednictvím multiplexu
veřejné služby může Česká televize digitálně šířit rovněž prostřednictvím jiných
sítí a služeb elektronických komunikací.
(4) Česká televize smí umísťovat obchodní sdělení na své internetové stránky
a do svých aplikací, pouze pokud jsou
a) zaměřená pouze na propagaci vlastních audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání,
vlastního vysílání a pořadů,
b) umístěním produktu, nebo
c) součástí pořadů, jejichž obsah nemůže Česká televize ovlivnit.
Rada České televize
§ 4
(1) Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České
televize, je Rada České televize (dále jen "Rada"). Rada má 18 členů. Funkční období
člena Rady je 6 let. Členy Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna a Senát, a to
tak, aby v ní byly zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní
názorové proudy.
(2) Poslanecká sněmovna a Senát volí členy Rady z kandidátů navržených právnickými
osobami, od jejichž vzniku uplynulo v době podání návrhu alespoň 10 let a které představují
kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací,
vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Návrhy lze předložit ve lhůtě 30 dnů ode
dne zveřejnění výzvy předsedy Poslanecké sněmovny k předložení návrhů způsobem stanoveným
usnesením Poslanecké sněmovny nebo ode dne zveřejnění výzvy předsedy Senátu k předložení
návrhů způsobem stanoveným usnesením Senátu.
(3) Nelze-li dobu existence právnické osoby uvedené v odstavci 2 ověřit ve
veřejném rejstříku, přiloží tato právnická osoba k návrhu kandidáta na člena Rady
i výpis nebo jiný dokument či dokumenty dokládající, že právnická osoba splňuje podmínku
podle odstavce 2.
(4) Členem Rady může být zvolen občan České republiky, který
a) není omezen ve svéprávnosti,
b) má trvalý pobyt na území České republiky a
c) je bezúhonný; za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně
odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, pokud jeho odsouzení pro tento trestný
čin nebylo zahlazeno nebo se na něho z jiného důvodu nehledí, jako by nebyl odsouzen,
a ten, kdo nesplňuje předpoklady pro výkon funkce podle zvláštního zákona1e).
(5) Poslanecká sněmovna volí 12 členů Rady z kandidátů navržených jí podle
odstavce 2; členové mohou být zvoleni opětovně. Na místa uvolněná z jiného důvodu
než pro uplynutí funkčního období jsou voleni noví členové na dobu zbývající do konce
funkčního období toho člena, jehož místo se uvolnilo. Jména zvolených členů Rady
oznámí Poslanecká sněmovna bez zbytečného odkladu Senátu.
(6) Senát volí 6 členů Rady z kandidátů navržených mu podle odstavce 2; členové
mohou být zvoleni opětovně. Na místa uvolněná z jiného důvodu než pro uplynutí funkčního
období jsou voleni noví členové na dobu zbývající do konce funkčního období toho
člena, jehož místo se uvolnilo. Jména zvolených členů Rady oznámí Senát bez zbytečného
odkladu Poslanecké sněmovně.
(7) Jednotliví členové Rady jsou za výkon své funkce odpovědni té komoře
Parlamentu, která je zvolila.
(8) Členství v Radě je veřejnou funkcí12).
(9) Rada volí ze svého středu předsedu a 2 místopředsedy a odvolává je. Z
členů Rady volených Senátem je volen jeden z těchto 3 funkcionářů.
§ 5
(1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta republiky, poslance
nebo senátora, člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního
úřadu, člena bankovní rady České národní banky, veřejného ochránce práv nebo jeho
zástupce, ochránce práv dětí, poslance Evropského parlamentu, s jakoukoli funkcí
ve veřejné správě, s funkcí člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, člena
Rady Českého rozhlasu, člena Rady České tiskové kanceláře, s funkcí generálního ředitele
Českého rozhlasu a s funkcí člena dozorčí komise České televize nebo člena dozorčí
komise Českého rozhlasu.
(2) Člen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách nebo v
politických hnutích, ani nesmí jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch
nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů při výkonu své funkce v Radě; dále se nesmí
podílet na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků, ani nesmí zastupovat
obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly
ohrozit důvěru v nezávislost nebo nestrannost Rady. Člen Rady nesmí v České televizi
zastávat jinou funkci nebo vykonávat výdělečnou činnost, ani nesmí mít od České televize
jiné příjmy než peněžitá plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem funkce podle
tohoto zákona nebo příjmy z užití předmětů ochrany podle autorského zákona.
(3) Předpoklady pro výkon funkce člen Rady nesplňuje, je-li osobou blízkou3)
osobě, která v České televizi vykonává výdělečnou činnost, popřípadě má od České
televize jiné příjmy než příjmy z užití předmětů ochrany podle autorského zákona,
anebo která se podílí na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků nebo
zastupuje obchodní zájmy, které by mohly ohrozit důvěru v nezávislost nebo nestrannost
rozhodování Rady.
§ 6
(1) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně učiněného
vzdání se funkce předsedovi té komory Parlamentu, která člena Rady do funkce zvolila,
c) odvoláním z funkce,
d) dnem, kdy člen Rady přestal splňovat předpoklady pro zvolení do funkce
člena Rady stanovené v § 4 odst. 4.
(2) Komora Parlamentu, která člena Rady do funkce zvolila, člena Rady
z funkce odvolá,
a) přestal-li splňovat předpoklady pro výkon funkce člena Rady stanovené
v § 5,
b) narušil-li závažným způsobem důstojnost funkce člena Rady nebo dopustil-li
se takového jednání, které zpochybňuje jeho nezávislost nebo nestrannost při výkonu
funkce člena Rady,
c) nezúčastňuje-li se po dobu delší než 3 měsíce schůzí Rady.
(3) Usnesení Poslanecké sněmovny nebo Senátu o odvolání člena Rady z funkce
podle odstavce 2 musí být odůvodněno.
(4) Osoba, které funkce člena Rady zanikla podle odstavce 1 písm. d), je
povinna předsedovi Rady neprodleně písemně oznámit a doložit den zániku svého členství
v Radě, nedošlo-li k zániku funkce člena Rady z důvodu jeho omezení ve svéprávnosti.
Předseda Rady o takovém oznámení neprodleně písemně vyrozumí předsedu komory Parlamentu,
která člena Rady do funkce zvolila.
§ 7
(1) Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který přijímá Rada.
(2) Rada je způsobilá se usnášet za přítomnosti alespoň 10 svých členů. Rozhodnutí
Rada přijímá nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů, s výjimkou rozhodnutí
o jmenování generálního ředitele České televize (dále jen „generální ředitel“) a
rozhodnutí podle § 8 odst. 1 písm. b), e), f), g), j), k) a l), která přijímá většinou
alespoň 10 hlasů svých členů, a rozhodnutí o odvolání generálního ředitele, k němuž
je zapotřebí alespoň 12 hlasů členů Rady.
(3) Rada jedná podle potřeby, nejméně však jednou měsíčně. Jednání Rady je
veřejné. Veřejnost může být na základě usnesení Rady z celého jednání nebo z jeho
části vyloučena, jsou-li projednávány skutečnosti chráněné podle zvláštních právních
předpisů.3a) Osobu, která narušuje veřejné jednání, může předsedající napomenout
a za opakované narušování veřejného jednání vykázat z jednacích prostor.
(4) Z jednání Rady pořizuje předsedající zápis. Zápis z jednání Rady, schválené
dokumenty podle § 8, popřípadě usnesení Rady o vyloučení veřejnosti z jejího jednání
musí být nejpozději do 3 dnů ode dne jednání Rady uveřejněny způsobem umožňujícím
dálkový přístup, s výjimkou těch částí uvedených písemností, které obsahují skutečnosti
chráněné podle zvláštních právních předpisů.
§ 8
(1) Do působnosti Rady náleží:
a) jmenovat a odvolávat generálního ředitele; rozhodnutí o odvolání generálního
ředitele musí být písemně odůvodněno a nejpozději do 7 dnů ode dne jeho doručení
generálnímu řediteli uveřejněno Radou způsobem umožňujícím dálkový přístup,
b) schvalovat rozpočet České televize, přehled pohledávek a závazků a
účetní závěrku České televize podle zákona upravujícího účetnictví ověřenou auditorem
podle zákona upravujícího auditory; do doby schválení rozpočtu hospodaří Česká televize
podle svého dlouhodobého plánu ekonomického rozvoje,
c) kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku
České televize podle schváleného rozpočtu, plnění povinností České televize převádět
a používat výnosy z vysílání reklam v souladu s tímto zákonem a na zjištěné nedostatky
písemně upozorňovat generálního ředitele,
d) sledovat naplňování požadavků vyplývajících z práva Evropské unie pro použití
pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání13) a naplňování požadavků na transparentnost
finančních vztahů v České televizi podle § 11a,
e) schvalovat na návrh generálního ředitele Statut České televize; Statut
České televize zejména blíže upravuje organizaci a činnost České televize,
f) předkládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex České televize,
který stanoví zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání; porušení
Kodexu České televize je kvalifikováno jako porušení pracovní kázně podle zvláštního
zákona,3b)
g) udílet generálnímu řediteli předchozí souhlas k právnímu jednání podle § 9 odst.
8 a ke zřízení nebo zrušení televizního studia podle § 9 odst. 9,
h) rozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele,
i) dohlížet na plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání
(§ 2 až 3a) a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu České televize a za tím
účelem vydávat stanoviska a doporučení týkající se programové nabídky,
j) schvalovat dlouhodobé plány programového, technického a ekonomického
rozvoje,
k) volit a odvolávat členy dozorčí komise podle § 8a, schvalovat její kontrolní řád
a stanovit výši odměn jejích členů,
l) určovat mzdu generálního ředitele,
m) schvalovat na návrh generálního ředitele poskytování nové významné služby nebo
významné změny stávající služby v rámci veřejné služby v oblasti televizního vysílání
(dále jen „nová významná služba“); podrobnosti stanoví Statut České televize,
n) schvalovat na návrh generálního ředitele Výroční zprávu o činnosti a hospodaření
České televize,
o) poskytovat generálnímu řediteli nezbytnou součinnost k plnění povinností České
televize,
p) schvalovat Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti televizního
vysílání uzavírané mezi ministrem kultury a generálním ředitelem České televize vždy
na období 5 let.
(2) Rada předkládá Poslanecké sněmovně a Senátu Výroční zprávu o činnosti
a hospodaření České televize do 31. srpna bezprostředně následujícího kalendářního
roku. Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České televize musí v samostatné části
obsahovat informaci o naplňování požadavků vyplývajících z práva Evropské unie pro
použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání13) a dále o naplňování
požadavků na transparentnost finančních vztahů podle § 11a. Rada Výroční zprávu o
činnosti a hospodaření České televize nejpozději do 3 dnů ode dne jejího schválení
uveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(3) Náklady na činnost Rady a na odměny jejích členů, jakož i náklady na
činnost dozorčí komise a na odměny jejích členů se hradí ze zvláštní výdajové položky
rozpočtu České televize, s níž disponuje Rada v souladu s jinými právními předpisy;
podrobnosti stanoví Statut České televize. Odměny členů Rady a členů dozorčí komise
jsou splatné v pravidelných termínech výplaty mezd zaměstnanců České televize.
(4) Rada ani její členové nesmějí přímo zasahovat do výroby a vysílání televizních
pořadů.
§ 8a
Dozorčí komise
(1) Dozorčí komise je poradním orgánem Rady ve věcech kontroly hospodaření
České televize. Jejím úkolem je sledovat, zda jsou finanční zdroje a majetek České
televize účelně a hospodárně využívány podle schváleného rozpočtu České televize
v souladu s právními předpisy a s požadavky vyplývajícími z práva Evropské unie pro
použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání13). Dozorčí komise je
povinna upozorňovat Radu na zjištěné nedostatky a předkládat jí návrhy na jejich
odstranění.
(2) Dozorčí komise má 5 členů, kteří jsou voleni a odvoláváni Radou z fyzických
osob s odbornými předpoklady pro výkon funkce člena dozorčí komise. Členství v dozorčí
komisi je veřejnou funkcí12).
(3) Členové dozorčí komise jsou voleni na funkční období 3 let, a to i opětovně,
ne však na více než 4 bezprostředně po sobě následující funkční období. Pro zvolení
do funkce člena dozorčí komise a pro výkon této funkce platí předpoklady stanovené
v § 4 odst. 4 a § 5 obdobně.
(4) Dozorčí komise ze svých členů volí a odvolává svého předsedu a místopředsedu,
který zastupuje předsedu včetně řízení schůzí dozorčí komise. Dozorčí komise rovněž
přijímá svůj jednací řád.
(5) Dozorčí komise se schází vždy, požádají-li o to písemně alespoň 2 z jejích
členů, nejméně však jednou v každém kalendářním měsíci. Jednání dozorčí komise jsou
neveřejná a předsedající je povinen pořídit z každého jednání zápis.
(6) Dozorčí komise je způsobilá se usnášet za přítomnosti alespoň 3 svých členů.
Rozhodnutí dozorčí komise přijímá většinou alespoň 3 hlasů svých členů.
(7) Členové dozorčí komise mohou s vědomím generálního ředitele nahlížet do
všech účetních záznamů a dalších písemností České televize, které mají vypovídací
schopnost o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech, a o těchto skutečnostech
požadovat ústní nebo písemné informace od příslušných zaměstnanců České televize.
Zaměstnanci České televize jsou povinni poskytnout členům dozorčí komise kopie vyžádaných
písemností, účetních záznamů České televize, jakož i požadované informace. Podmínky
a způsob provádění kontrol stanoví kontrolní řád dozorčí komise.
(8) O skutečnostech zjištěných při výkonu funkce jsou členové dozorčí komise
povinni zachovávat mlčenlivost, pokud nebyli této povinnosti zproštěni předsedou
Rady. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení výkonu funkce v dozorčí komisi.
(9) Dozorčí komise podává Radě písemnou zprávu o své činnosti za každé kalendářní
čtvrtletí vždy do desátého dne druhého měsíce po skončení čtvrtletí. Jako podklad
pro Výroční zprávu o činnosti a hospodaření České televize je dozorčí komise povinna
předat Radě svůj rozbor hospodaření České televize vždy do 30. června bezprostředně
následujícího kalendářního roku.
(10) Jednání dozorčí komise se může zúčastnit člen Rady. V takovém případě
se na něj povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozví, vztahuje
ve stejném rozsahu jako na člena dozorčí komise.
§ 8b
Odměny a další náležitosti spojené s výkonem funkce člena Rady a s výkonem
funkce člena dozorčí komise
(1) Členu Rady náleží měsíční odměna ve výši, která je od 1. ledna do 31. prosince
příslušného kalendářního roku určena jako součin průměrné hrubé měsíční mzdy zaměstnanců
České televize dosažené za předcházející kalendářní rok (dále jen "průměrná měsíční
mzda") a koeficientu stanoveného v závislosti na odpovědnosti a náročnosti vykonávané
funkce člena Rady (dále jen "koeficient odměn"). Odměna se zaokrouhluje na 100 Kč
nahoru.
(2) Výši průměrné měsíční mzdy zveřejňuje Česká televize vždy do 31. ledna
příslušného kalendářního roku způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(3) Koeficient odměn podle odstavce 1 se stanoví
a) členu Rady ve výši 0,80,
b)
místopředsedovi Rady ve výši 1,03,
c) předsedovi Rady ve výši 1,27.
(4) Výši odměn členů dozorčí komise stanoví Rada.
(5) Členu Rady a členu dozorčí komise přísluší od České televize náhrada cestovních
výdajů souvisejících s výkonem funkce ve stejném rozsahu jako zaměstnancům podle
zákoníku práce. Cesta z místa pobytu na jednání Rady, jednání Rady a cesta z jednání
Rady do místa pobytu se pro účely poskytování cestovních náhrad považují za pracovní
cestu.
(6) Výkon funkce člena Rady a výkon funkce člena dozorčí komise je překážkou
v práci z důvodu obecného zájmu podle zákoníku práce.. Zaměstnavatel poskytne členu
Rady a členu dozorčí komise pracovní volno bez náhrady mzdy.
§ 8c
Zavádění nové významné služby
(1) Při naplňování úkolů podle § 2 odst. 2, § 3 odst. 1 a § 3a využívá Česká
televize nové technologie k inovaci svých činností a diverzifikaci distribučních
platforem a nabídky služeb poskytovaných veřejnosti, včetně zavádění nových významných
služeb.
(2) Novou významnou službu může Česká televize zařadit do plnění veřejné
služby, pokud
a) tato služba naplňuje předpoklady, které podle odůvodněných závěrů předběžného
hodnocení projektu nové významné služby, založeného na otevřené veřejné konzultaci,
zveřejněných, včetně vypořádání stanovisek zúčastněných subjektů, na internetových
stránkách České televize (dále jen „závěry předběžného hodnocení“) pro její zařazení
do veřejnoprávního vysílání vyplývají z práva Evropské unie13), a
b) její zařazení do plnění veřejné služby schválí Rada.
(3) Otevřenou veřejnou konzultaci k projektu nové významné služby vyhlašuje
Česká televize na svých internetových stránkách a vyhlášení oznamuje ve svém vysílání.
Lhůta, ve které mohou být České televizi sdělována stanoviska, nesmí být kratší než
60 dnů.
(4) Návrh na zařazení nové významné služby do plnění veřejné služby Radě ke
schválení předkládá a jeho projednání se zúčastní generální ředitel. Návrh musí obsahovat
popis nové významné služby a odůvodnění pro její zavedení ve vztahu k plnění veřejné
služby, požadavky na její financování a odhadovaný dopad na trh. K návrhu musí být
přiloženy závěry předběžného hodnocení.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 nebrání vyzkoušení nové významné služby v podobě
pilotního projektu s omezenou sledovaností za účelem získání informací o její proveditelnosti
a přínosu k naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání.
(6) Znaky odlišující novou významnou službu od ostatních služeb, náležitosti
projektu nové významné služby, náležitosti vyhlášení otevřené veřejné konzultace,
pravidla postupu a kritéria předběžného hodnocení a pravidla zveřejňování závěrů
předběžného hodnocení upraví Česká televize ve Statutu České televize v souladu s
požadavky vyplývajícími z práva Evropské unie13).
§ 9
Generální ředitel
(1) Statutárním orgánem České televize je generální ředitel. V době nepřítomnosti
zastupuje generálního ředitele jím pověřený zástupce.
(2) Ze své činnosti je generální ředitel odpovědný Radě a má právo se zúčastňovat
jejích jednání.
(3) Na generálního ředitele se vztahují ustanovení zákoníku práce, nestanoví-li
tento zákon jinak.
(4) Generálního ředitele jmenuje Rada z kandidátů splňujících předpoklady podle
§ 4 odst. 4 na základě výsledků výběrového řízení na funkční období 6 let.
(5) Pro výkon funkce generálního ředitele platí předpoklady stanovené v § 5
odst. 1 a 2 obdobně.
(6) Výkon funkce generálního ředitele zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemného vzdání se
funkce generálního ředitele Radě, popřípadě pozdějším dnem uvedeným v písemném vzdání
se funkce,
c) dnem bezprostředně následujícím po dni, kdy bylo generálnímu řediteli
doručeno rozhodnutí Rady o odvolání z funkce, popřípadě pozdějším dnem uvedeným v
rozhodnutí Rady o odvolání generálního ředitele z funkce,
d) dnem nabytí právní moci rozhodnutí soudu, kterým byla omezena svéprávnost generálního
ředitele,
e) dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl generální ředitel odsouzen
pro trestný čin spáchaný úmyslně nebo pro trestný čin spáchaný v souvislosti s provozováním
televizního vysílání.
(7) Rada může odvolat generálního ředitele z funkce,
a) neplní-li Česká televize úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání podle
tohoto zákona nebo povinnosti vyplývající ze zvláštních právních předpisů10) nebo
nenaplňuje-li svými programy zásady Kodexu České televize nebo nenaplňuje-li svou
činností Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání,
jestliže byl generální ředitel na tuto skutečnost Radou v době posledních 12 měsíců
písemně upozorněn,
b) poruší-li generální ředitel své povinnosti stanovené zákonem nebo Statutem České
televize, jestliže byl generální ředitel na porušení svých povinností Radou v době
posledních 12 měsíců písemně upozorněn,
c) přestane-li generální ředitel splňovat předpoklady pro výkon funkce (§ 5 odst.
1 a 2), nebo
d) nevykonává-li generální ředitel po dobu 6 měsíců svou funkci.
(8) Právní jednání, kterým se nemovitá věc v majetku České televize nebo její
část převádí, zatěžuje nebo přenechává k užití jinému na dobu delší než 3 měsíce,
vyžaduje předchozí písemný souhlas Rady, jinak je neplatné; k neplatnosti soud přihlédne
i bez návrhu.
(9) Televizní studia, s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia
Ostrava, může generální ředitel zřizovat a zrušovat s předchozím souhlasem Rady.
(10) Generální ředitel jmenuje a odvolává ředitele televizních studií po projednání
s Radou. V případech stanovených Statutem České televize generální ředitel jmenuje
a odvolává vedoucí zaměstnance České televize po projednání s Radou.
(11) Ředitelé televizních studií a osoby uvedené v odstavci 10 musí splňovat
předpoklady podle § 4 odst. 4 a § 5 odst. 1 a 2.
(12) Zanikne-li výkon funkce generálního ředitele podle odstavce 6 nebo v
důsledku smrti generálního ředitele, do doby jmenování nového generálního ředitele
řídí Českou televizi vedoucí zaměstnanec určený Statutem České televize (dále jen
"zástupce generálního ředitele"). Nového generálního ředitele je Rada povinna jmenovat
nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy se uvolní funkce generálního ředitele.
(13) Na zástupce generálního ředitele se v době do jmenování nového generálního
ředitele vztahují obdobně odstavce 1 až 11.
§ 10
Financování České televize
Finančními zdroji České televize jsou zejména:
a) televizní poplatky
vybírané podle zvláštního právního předpisu,3d)
b) příjem z vlastní podnikatelské
činnosti.
§ 11
(1) Česká televize je oprávněna vykonávat za podmínek stanovených právními
předpisy podnikatelskou činnost, která souvisí s předmětem její činnosti a která
nesmí ohrozit poskytování veřejné služby podle § 2, § 3 odst. 1 a § 3a.
(2) Finanční zdroje používá Česká televize k plnění svých úkolů stanovených
zákonem; finanční zdroje podle § 10 písm. a) lze použít pouze k plnění úkolů podle
§ 2, 3 a 3a.
(3) Pravidla pro používání finančních zdrojů při poskytování veřejné služby
podle § 2, § 3 odst. 1 a § 3a v rozsahu a způsobem, který naplňuje požadavky vyplývající
z práva Evropské unie pro použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání13),
upraví Česká televize ve Statutu České televize.
(4) Česká televize čtvrtletně převádí rozdíl mezi výnosem z reklam vysílaných
na programu ČT 2 a prokázanými účelně vynaloženými náklady spojenými s výběrem a
se správou výnosu z reklam vysílaných na tomto programu Státnímu fondu kultury České
republiky, a to vždy nejpozději do konce následujícího kalendářního čtvrtletí za
předchozí kalendářní čtvrtletí. Výnos z reklam vysílaných na programu ČT sport použije
Česká televize na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou.
(5) Česká televize čtvrtletně převádí čtvrtinu z rozdílu mezi výnosem ze sponzorování
programů a pořadů a prokázanými účelně vynaloženými náklady spojenými s výběrem a
se správou výnosu ze sponzorování programů a pořadů Státnímu fondu kultury České
republiky, a to vždy nejpozději do konce následujícího kalendářního čtvrtletí za
předchozí kalendářní čtvrtletí.
§ 11a
Oddělené účtování
(1) Česká televize vede účetnictví podle zvláštního právního předpisu.
(2) Česká televize je povinna organizačně oddělit činnosti spočívající v poskytování
veřejné služby v oblasti televizního vysílání podle § 2, § 3 odst. 1 a § 3a od podnikatelských
činností (§ 11 odst. 1). Za každou z těchto činností je Česká televize povinna účtovat
tak, aby účetnictví umožňovalo rozlišení nákladů a výnosů souvisejících s poskytováním
veřejné služby v oblasti televizního vysílání a nákladů a výnosů souvisejících s
podnikatelskými činnostmi. Metody rozlišování nákladů a výnosů a jejich přiřazování
k činnostem podle § 2 a 3 nebo podle § 11 odst. 1 stanoví Česká televize vnitřním
předpisem (dále jen "Účetní standardy České televize") v souladu s požadavky zákona
upravujícího některá opatření ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné
podpory.
(3) Česká televize je povinna uchovávat údaje o naplňování povinnosti podle
odstavce 2 po dobu stanovenou zákonem upravujícím některá opatření ke zprůhlednění
finančních vztahů v oblasti veřejné podpory a na výzvu tyto údaje předávat Úřadu
pro ochranu hospodářské soutěže,11) a to spolu s Účetními standardy České televize
a dalšími podklady nezbytnými k posouzení naplňování povinnosti podle odstavce 2.
§ 12
Televizní studia
(1) Součástí České televize jsou Televizní studio Brno, Televizní studio Ostrava
a televizní studia zřízená na základě § 9 odst. 9.
(2) Ředitel televizního studia je oprávněn zastupovat Českou televizi ve všech
záležitostech týkajících se televizního studia s výjimkou zcizení nebo zatížení nemovité
věci. Ředitel televizního studia je za činnost televizního studia odpovědný generálnímu
řediteli.
(3) Televizní studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle § 3
odst. 1 s výjimkou písmen a) a g). Časový rozsah regionálního vysílání zpravodajských
a publicistických pořadů podle § 3 odst. 1 písm. d) činí u Televizního studia Brno
a Televizního studia Ostrava alespoň 25 minut denně; u televizních studií zřizovaných
generálním ředitelem podle § 9 odst. 9 může být doba takového vysílání kratší.
(4) Podíl vysílání televizních studií na plnoformátových programech šířených
celoplošně musí činit minimálně 20 % celkového vysílacího času České televize v měsíčním
úhrnu.
§ 13
Česká televize může využívat svoji technickou a výrobní základnu pouze v souladu
s tímto zákonem.
Ustanovení společná a závěrečná
§ 14
(1) Česká národní rada zvolí do jednoho měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona
Radu. Rada jmenuje do jednoho měsíce ode dne svého zvolení ředitele.
(2) Do doby jmenování ředitele řídí Českou televizi prozatímní ředitel, kterého
volí Česká národní rada. Prozatímnímu řediteli nepříslušejí oprávnění podle § 8 odst.
1 tohoto zákona.
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 39/2001 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Členům Rady České televize zvoleným přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona zaniká členství v Radě České televize dnem, kdy tento zákon nabývá účinnosti.
Poslanecká sněmovna zvolí nové členy Rady České televize do 60 dnů po uplynutí lhůty
pro předkládání návrhů. Ze zvolených členů Rada České televize na svém prvním zasedání
losem určí, kteří z nich mají funkční období 2, 4 a 6 let.
2. Ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do zvolení alespoň 10 členů Rady
České televize je Poslanecká sněmovna oprávněna odvolat generálního ředitele České
televize.
3. V době od odvolání generálního ředitele České televize podle bodu 2 do
jmenování nového generálního ředitele České televize Radou České televize vykonává
působnost generálního ředitele České televize prozatímní ředitel České televize zvolený
Poslaneckou sněmovnou.
Čl.II zákona č. 82/2005 Sb.
Přechodná ustanovení
(1) Pro účely určení výše odměny členů Rady České televize se v době ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2004 za průměrnou měsíční mzdu
zaměstnanců podle § 8b odst. 1 zákona č. 483/1991 Sb., ve znění tohoto zákona, považuje
částka 21 326 Kč.
(2) Česká televize je povinna přizpůsobit svůj statut zákonu č. 483/1991
Sb., ve znění tohoto zákona, nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
§ 176 zákona č. 127/2005 Sb.
Přechodná ustanovení
(1) Digitální vysílání televizních programů uvedených v § 3 odst. 1 písm.
a) zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, Česká televize zahájí do 60 dnů ode dne, kdy s podnikatelem zajišťujícím
síť elektronických komunikací uzavře smlouvu o šíření multiplexu veřejné služby.
Digitální vysílání dalších alespoň dvou televizních programů Česká televize zahájí
postupně podle své ekonomické, organizační a technické připravenosti.
(2) Podmínky šíření programů, popřípadě doplňkových služeb, Českého rozhlasu
prostřednictvím multiplexu veřejné služby sjedná Česká televize s Českým rozhlasem
smlouvou. Oběma stranami ověřený návrh této smlouvy předloží generální ředitel České
televize k informaci Radě České televize alespoň 30 dnů před dohodnutým dnem zahájení
zemského digitálního rozhlasového vysílání Českého rozhlasu.
Čl. VI zákona č. 304/2007 Sb.
Přechodná ustanovení
Lhůta k podání žádosti o příděl podle § 3 odst. 2 zákona č. 483/1991 Sb.,
ve znění tohoto zákona, ve vztahu k rádiovým kmitočtům, které byly vyhrazeny České
televizi přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, počíná běžet dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Čl. II zákona č. 302/2011 Sb.
Přechodná ustanovení
1. V období ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do dne 30. června 2012
převádí Česká televize z výnosu z reklam zařazených do vysílání na programech ČT
2 a ČT 4 částku 1 250 000 Kč na zvláštní účet pro rozvoj zemského digitálního televizního
vysílání spravovaný Českým telekomunikačním úřadem, a to vždy nejpozději do konce
následujícího kalendářního měsíce za předchozí kalendářní měsíc; částku 1 250 000
Kč Česká televize uhradí rovným procentním podílem z výnosu z reklam zařazených do
vysílání na každém z obou programů. Zbylou část výnosu z reklam zařazených do vysílání
na programech ČT 2 a ČT 4 v období ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do dne
30. června 2012 Česká televize použije způsobem stanoveným v § 11 odst. 3 zákona
č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
2. Na informační kampaň pro územní oblasti, ve kterých nastane vypnutí zemského
analogového televizního vysílání v roce 2012, Česká televize vyčlení v rámci svého
účtu pro užití výnosu z reklam zřízeného podle čl. VI bodu 2 zákona č. 304/2007 Sb.,
ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, k tomu účelu vytvořenou finanční
rezervu ve výši 18 000 000 Kč a zajistí vynaložení těchto finančních prostředků na
uvedený účel.
Čl.IV zákona č. 252/2017 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Česká televize provozuje multiplex veřejné služby po dobu přechodu zemského
digitálního televizního vysílání ze standardu pro šíření zemského digitálního televizního
vysílání DVB-T (dále jen "standard DVB-T") na standard pro šíření zemského digitálního
televizního vysílání DVB-T2 (dále jen "standard DVB-T2") tak, aby mimo případy, kdy
to neumožňují přírodní nebo odůvodněné technické překážky, při vypnutí zemského digitálního
televizního vysílání ve standardu DVB-T v rámci jedné oblasti nedošlo ke zmenšení
území pokrytého signálem zemského digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T2
v dané oblasti. Pro účely provozování multiplexu veřejné služby v rámci souběhu po
dobu přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard
DVB-T2 se na žádost České televizi udělují individuální oprávnění k využívání rádiových
kmitočtů podle zákona č. 127/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Úhrada nákladů vynaložených na provozování této přechodové sítě DVB-T2
vyhrazené pro Českou televizi je poskytována České televizi na základě podkladů poskytnutých
Českou televizí ve prospěch subjektů zajišťujících vysílání přechodové sítě.
2. Pokud Česká televize nepožádá o změnu přídělu rádiových kmitočtů podle
čl. II bodu 5, Český telekomunikační úřad postupuje při udělování práv k vyhrazeným
rádiovým kmitočtům podle zákona č. 127/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 225/2023 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Na 3 funkční místa členů Rady České televize (dále jen "Rada"), která
vznikají ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, zvolí členy Senát do 3 měsíců ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Na tato funkční místa Rady volí členy i nadále
Senát.
2. Na funkční místa členů Rady, která jsou ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona uvolněná, nebo se uvolní po nabytí účinnosti tohoto zákona uplynutím funkčního
období členů Rady, kteří byli zvoleni podle zákona č. 483/1991 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, volí členy Senát podle zákona č. 483/1991
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, avšak nejvýše na 3
funkční místa. Na tato funkční místa Rady volí členy i nadále Senát.
3. Na zbývajících 12 funkčních míst Rady volí členy i nadále Poslanecká sněmovna
podle zákona č. 483/1991 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 119/2025 Sb.
Přechodné ustanovení
Generální ředitel České televize předloží návrh Memoranda o způsobu naplňování
veřejné služby v oblasti televizního vysílání Radě České televize do 6 měsíců ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 4 zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou
Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku
a jiných informačních prostředků.
1b) § 12 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění
pozdějších předpisů.
1c) Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích).
1d) § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění
pozdějších předpisů.
1e) Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon
některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní
Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 22 občanského zákoníku.
3a) Například § 17 až 20 obchodního zákoníku, zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně
utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění
zákona č. 227/2000 Sb.
3b) Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
3c) Například zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 258/2000 Sb.
3d) Zákon č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění
zákona č. 135/1997 Sb.
7) § 4 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
10) Například zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995
Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších
předpisů.
11) § 2 písm. c) zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže.
12) § 201 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 99/2017
Sb.
13) Sdělení Komise o použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání
(2009/C 257/01).