484/1991 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 7. listopadu 1991
o Českém rozhlasu
Změna: 36/1993 Sb.
Změna: 253/1994 Sb.
Změna: 301/1995 Sb.
Změna: 135/1997 Sb.
Změna: 192/2002 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.
Změna: 196/2009 Sb.
Změna: 79/2015 Sb.
Změna: 374/2021 Sb.
Změna: 225/2023 Sb.
Změna: 119/2025 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Zřizuje se Český rozhlas se sídlem v Praze.
(2) Český rozhlas je právnickou osobou, která hospodaří s vlastním majetkem,
jehož základem je majetek převedený z Československého rozhlasu. 1) Český rozhlas
vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se.
(3) Stát neodpovídá za závazky Českého rozhlasu a Český rozhlas neodpovídá
za závazky státu.
§ 2
(1) Český rozhlas poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových
programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém
území České republiky a do zahraničí za účelem naplňování demokratických, sociálních
a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu (dále jen "veřejná
služba v oblasti rozhlasového vysílání").
(2) Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání jsou zejména
a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací
pro svobodné vytváření názorů a přispívání k mediální gramotnosti,
b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky,
c) vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny
skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu,
etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví
tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských,
filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci
a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,
d) rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních
nebo etnických menšin,
e) výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých,
dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež.
§ 3
(1) Český rozhlas naplňuje veřejnou službu v oblasti rozhlasového vysílání
zejména tím, že
a) provozuje analogové rozhlasové vysílání s využitím části kmitočtového
spektra umožňující pokrytí území České republiky třemi celoplošnými rozhlasovými
programy v pásmu velmi krátkých vln a rozhlasovými programy regionálních studií vysílanými
v pásmu velmi krátkých vln, a to prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení,
popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků; Český rozhlas může vysílat
i v pásmu dlouhých a středních vln,
b) provozuje vysílání rozhlasového programu zaměřeného výlučně na zpravodajství,
publicistiku a vzdělávací pořady prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení
s využitím části kmitočtového spektra v pásmu velmi krátkých vln v rozsahu, který
umožňují vhodné rádiové kmitočty získané optimalizací vlastní vysílací sítě za podmínky,
že nedojde ke snížení rozsahu pokrytí České republiky stanoveného tímto zákonem,
a rádiové kmitočty nově vyhledané Českým rozhlasem na jeho náklady, nejvýše však
v rozsahu regionálního rozhlasového vysílání4); tento program může Český rozhlas
šířit rovněž prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení s využitím části
kmitočtového spektra v pásmu středních vln a prostřednictvím jiných sítí elektronických
komunikací v rozsahu celoplošného rozhlasového vysílání stanoveného tímto zákonem,
c) provozuje zemské digitální rozhlasové vysílání šířením 3 celoplošných
rozhlasových programů, uvedených v písmenu a), prostřednictvím multiplexu veřejné
služby;1a) kromě těchto rozhlasových programů má Český rozhlas právo šířit prostřednictvím
multiplexu veřejné služby další rozhlasové programy, další multimediální obsah a
doplňkové služby; rozhlasové programy, další multimediální obsah a doplňkové služby
šířené prostřednictvím multiplexu veřejné služby může Český rozhlas digitálně šířit
rovněž prostřednictvím jiných sítí elektronických komunikací,
d) provozuje zemské digitální vysílání tak, aby zajistil úkoly veřejné
služby v oblasti rozhlasového vysílání, které odpovídají stavu rozvoje vysílacích
technologií a služeb, prostřednictvím sítě zemských vysílacích rádiových zařízení
s využitím rádiových kmitočtů vyhrazených pro Český rozhlas státním orgánem, který
vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního právního předpisu1), které
umožňují pokrytí území České republiky rozhlasovými programy a dalším obsahem v pásmu
vyhrazeném podle národní kmitočtové tabulky pro zemské digitální rozhlasové vysílání,
a to zejména v pásmu 174 - 230 MHz (dále jen "rozhlasový multiplex veřejné služby"),
e) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
f) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako
součásti národního kulturního bohatství,
g) podporuje českou rozhlasovou tvorbu a kulturní projekty,
h) vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,
i) poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24hodinovou programovou
službu, včetně aktuálního zpravodajství,
j) vyvíjí činnost v oblastech nových vysílacích technologií a služeb,
k) poskytuje veřejnosti informace a obsah podle § 2 odst. 1 na svých internetových
stránkách a prostřednictvím aplikací Českého rozhlasu; zpravodajské a politicko-publicistické
pořady poskytované na internetových stránkách a v aplikacích Českého rozhlasu musí
dbát zásad objektivity a vyváženosti, zejména nesmí jednostranně zvýhodňovat žádnou
politickou stranu nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském
životě,
l) propaguje vysílání vlastních programů nebo pořadů a dalších úkolů veřejné služby
v oblasti rozhlasového vysílání.
(2) Český rozhlas provozuje rozhlasové vysílání do zahraničí na jednom rozhlasovém
programu v pásmu krátkých vln prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení,
popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků. Vysílání do zahraničí musí
splňovat podmínky § 2 odst. 2 písm. a) a c) a přispívat k propagaci dobrého jména
České republiky.
(3) Státní orgán, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního
právního předpisu,1b) vyhradí po předchozím souhlasu Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání pro Český rozhlas kmitočty umožňující provozování analogového rozhlasového
vysílání v rozsahu stanoveném v odstavci 1 písm. a) a v odstavci 2. Kmitočty v rozsahu
a za podmínek stanovených v odstavci 1 písm. b) nebo v pásmu dlouhých a středních
vln vyhradí jen tehdy, pokud o to Český rozhlas požádá. Pro účely rozhlasového multiplexu
veřejné služby podle odstavce 1 písm. d) se práva k vyhrazeným rádiovým kmitočtům
udělují na žádost Českého rozhlasu přídělem bez předchozího výběrového řízení podle
zákona o elektronických komunikacích. Nepožádá- li Český rozhlas do 6 měsíců ode
dne, kdy byly kmitočty vyhrazeny, o příděl, státní orgán, který vykonává správu kmitočtového
spektra podle zákona o elektronických komunikacích, postupuje při udělování práv
k vyhrazeným rádiovým kmitočtům podle tohoto zákona.
(4) Celoplošným rozhlasovým programem se pro účely tohoto zákona rozumí rozhlasový
program, jehož vysílání může přijímat alespoň 80 % obyvatel České republiky počítaných
podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu1c), s výjimkou celoplošného rozhlasového
programu podle § 3 odst. 1 písm. a) zaměřeného na aktuální zpravodajství a publicistiku,
jehož vysílání může přijímat alespoň 95 % obyvatel České republiky počítaných podle
údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu1c)
(5) Rozhlasové programy, pořady a jejich části, multimediální obsah a doplňkové
služby může Český rozhlas digitálně šířit rovněž prostřednictvím jiných sítí a služeb
elektronických komunikací.
(6) Český rozhlas smí umísťovat obchodní sdělení na své internetové stránky
a do svých aplikací, pouze pokud jsou zaměřená na propagaci vlastního vysílání, pořadů
a činností souvisejících s veřejnou službou v oblasti rozhlasového vysílání, nebo
jsou součástí pořadů, jejichž obsah nemůže Český rozhlas ovlivnit.
Rada Českého rozhlasu
§ 4
(1) Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého
rozhlasu, je Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada"). Rada má 9 členů. Funkční období
člena Rady je 6 let. Členy Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna a Senát, a to
tak, aby v ní byly zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní
názorové proudy.
(2) Poslanecká sněmovna a Senát volí členy Rady z kandidátů navržených právnickými
osobami, od jejichž vzniku uplynulo v době podání návrhu alespoň 10 let a které představují
kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací,
vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Návrhy lze předložit ve lhůtě 30 dnů ode
dne zveřejnění výzvy předsedy Poslanecké sněmovny k předložení návrhů způsobem stanoveným
usnesením Poslanecké sněmovny nebo ode dne zveřejnění výzvy předsedy Senátu k předložení
návrhů způsobem stanoveným usnesením Senátu.
(3) Nelze-li dobu existence právnické osoby uvedené v odstavci 2 ověřit ve
veřejném rejstříku, přiloží tato právnická osoba k návrhu kandidáta na člena Rady
i výpis nebo jiný dokument či dokumenty dokládající, že právnická osoba splňuje podmínku
podle odstavce 2.
(4) Členem Rady může být zvolen občan České republiky, který
a) není omezen ve svéprávnosti,
b) má trvalý pobyt na území České republiky a
c) je bezúhonný; za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně
odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, pokud jeho odsouzení pro tento trestný
čin nebylo zahlazeno nebo se na něho z jiného důvodu nehledí, jako by nebyl odsouzen,
a ten, kdo nesplňuje předpoklady pro výkon funkce podle zvláštního zákona1d).
(5) Poslanecká sněmovna volí 6 členů Rady z kandidátů navržených jí podle
odstavce 2; členové mohou být zvoleni opětovně. Na místa uvolněná z jiného důvodu
než pro uplynutí funkčního období jsou voleni noví členové na dobu zbývající do konce
funkčního období toho člena, jehož místo se uvolnilo. Jména zvolených členů Rady
oznámí Poslanecká sněmovna bez zbytečného odkladu Senátu.
(6) Senát volí 3 členy Rady z kandidátů navržených mu podle odstavce 2; členové
mohou být zvoleni opětovně. Na místa uvolněná z jiného důvodu než pro uplynutí funkčního
období jsou voleni noví členové na dobu zbývající do konce funkčního období toho
člena, jehož místo se uvolnilo. Jména zvolených členů Rady oznámí Senát bez zbytečného
odkladu Poslanecké sněmovně.
(7) Jednotliví členové Rady jsou za výkon své funkce odpovědni té komoře
Parlamentu, která je zvolila.
(8) Členství v Radě je veřejnou funkcí5).
(9) Rada volí ze svého středu předsedu a 2 místopředsedy a odvolává je. Z
členů Rady volených Senátem je volen jeden z těchto 3 funkcionářů.
§ 5
(1) Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta republiky, poslance
nebo senátora, člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního
úřadu, člena bankovní rady České národní banky, ¨veřejného ochránce práv nebo jeho
zástupce, ochránce práv dětí, poslance Evropského parlamentu, s jakoukoli funkcí
ve veřejné správě, s funkcí člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, člena
Rady České televize, člena Rady České tiskové kanceláře, s funkcí generálního ředitele
České televize a s funkcí člena dozorčí komise České televize nebo člena dozorčí
komise Českého rozhlasu.
(2) Člen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách nebo v
politických hnutích, ani nesmí jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch
nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů při výkonu své funkce v Radě; dále se nesmí
podílet na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků, ani nesmí zastupovat
obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly
ohrozit důvěru v nezávislost nebo nestrannost Rady. Člen Rady nesmí v Českém rozhlasu
zastávat jinou funkci nebo vykonávat výdělečnou činnost, ani nesmí mít od Českého
rozhlasu jiné příjmy než peněžitá plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem funkce
podle tohoto zákona nebo příjmy z užití předmětů ochrany podle autorského zákona.
(3) Předpoklady pro výkon funkce člen Rady nesplňuje, je-li osobou blízkou3)
osobě, která v Českém rozhlasu vykonává výdělečnou činnost, popřípadě má od Českého
rozhlasu jiné příjmy než příjmy z užití předmětů ochrany podle autorského zákona,
anebo která se podílí na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků nebo
zastupuje obchodní zájmy, které by mohly ohrozit důvěru v nezávislost nebo nestrannost
rozhodování Rady.
§ 6
(1) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně učiněného
vzdání se funkce předsedovi té komory Parlamentu, která člena Rady do funkce zvolila,
c) odvoláním z funkce,
d) dnem, kdy člen Rady přestal splňovat předpoklady pro zvolení do funkce
člena Rady stanovené v § 4 odst. 4.
(2) Komora Parlamentu, která člena Rady do funkce zvolila, člena Rady
z funkce odvolá,
a) přestal-li splňovat předpoklady pro výkon funkce člena Rady stanovené
v § 5,
b) narušil-li závažným způsobem důstojnost funkce člena Rady nebo dopustil-li
se takového jednání, které zpochybňuje jeho nezávislost nebo nestrannost při výkonu
funkce člena Rady,
c) nevykonává-li po dobu delší než 3 měsíce svou funkci.
(3) Usnesení Poslanecké sněmovny nebo Senátu o odvolání člena Rady z funkce
podle odstavce 2 musí být odůvodněno.
(4) Osoba, které funkce člena Rady zanikla podle odstavce 1 písm. d), je
povinna předsedovi Rady neprodleně písemně oznámit a doložit den zániku svého členství
v Radě, nedošlo-li k zániku funkce člena Rady z důvodu jeho omezení ve svéprávnosti.
Předseda Rady o takovém oznámení neprodleně písemně vyrozumí předsedu komory Parlamentu,
která člena Rady do funkce zvolila.
§ 7
(1) Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který přijímá Rada.
(2) Rada přijímá rozhodnutí většinou alespoň 5 hlasů svých členů, s výjimkou
rozhodnutí o odvolání generálního ředitele Českého rozhlasu (dále jen "generální
ředitel"), k němuž je zapotřebí alespoň 6 hlasů členů Rady.
(3) Rada jedná podle potřeby, nejméně však jednou měsíčně. Jednání Rady je
veřejné. Veřejnost může být na základě usnesení Rady z celého jednání nebo z jeho
části vyloučena, jsou-li projednávány skutečnosti chráněné podle zvláštních právních
předpisů.3a) Osobu, která narušuje veřejné jednání, může předsedající napomenout
a za opakované narušování veřejného jednání vykázat z jednacích prostor.
(4) Z jednání Rady pořizuje předsedající zápis. Zápis z jednání Rady, schválené
dokumenty podle § 8, popřípadě usnesení Rady o vyloučení veřejnosti z jejího jednání
musí být nejpozději do 3 dnů ode dne jednání Rady uveřejněny způsobem umožňujícím
dálkový přístup s výjimkou těch částí, které obsahují skutečnosti chráněné podle
jiných právních předpisů.
§ 8
(1) Do působnosti Rady náleží:
a) jmenovat a odvolávat generálního ředitele; rozhodnutí o odvolání
generálního ředitele musí být písemně odůvodněno a nejpozději do 7 dnů ode dne jeho
doručení generálnímu řediteli uveřejněno Radou způsobem umožňujícím dálkový přístup,
b) schvalovat rozpočet Českého rozhlasu, přehled pohledávek a závazků a účetní závěrku
Českého rozhlasu podle zákona upravujícího účetnictví ověřenou auditorem podle zákona
upravujícího auditory; do doby schválení rozpočtu hospodaří Český rozhlas podle svého
dlouhodobého plánu ekonomického rozvoje,
c) kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku Českého
rozhlasu podle schváleného rozpočtu a na zjištěné nedostatky písemně upozorňovat
generálního ředitele,
d) sledovat naplňování požadavků vyplývajících z práva Evropské unie pro použití
pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání6) a naplňování požadavků na transparentnost
finančních vztahů v Českém rozhlasu podle § 11a,
e) schvalovat na návrh generálního ředitele Statut Českého rozhlasu;
Statut Českého rozhlasu zejména blíže upravuje organizaci a činnost Českého rozhlasu,
f) předkládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex Českého rozhlasu,
který stanoví zásady naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání; porušení
Kodexu Českého rozhlasu je kvalifikováno jako porušení pracovní kázně podle zvláštního
zákona,3b)
g) udílet generálnímu řediteli předchozí souhlas k právnímu jednání podle § 9 odst.
8 a ke zřízení nebo zrušení rozhlasového studia Českého rozhlasu (dále jen „rozhlasové
studio“) podle § 9 odst. 9,
h) rozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele,
i) dohlížet na plnění úkolů veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání
(§ 2 a 3) a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu Českého rozhlasu a za tím
účelem vydávat stanoviska a doporučení týkající se programové nabídky,
j) schvalovat dlouhodobé plány programového, technického a ekonomického
rozvoje,
k) volit a odvolávat členy dozorčí komise podle § 8a, schvalovat její kontrolní řád
a stanovit výši odměn jejích členů,
l) určovat mzdu generálního ředitele,
m) schvalovat na návrh generálního ředitele poskytování nové významné služby nebo
významné změny stávající služby v rámci veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání
(dále jen „nová významná služba“); podrobnosti stanoví Statut Českého rozhlasu,
n) schvalovat na návrh generálního ředitele Výroční zprávu o činnosti a hospodaření
Českého rozhlasu,
o) poskytovat generálnímu řediteli nezbytnou součinnost k plnění povinností Českého
rozhlasu,
p) schvalovat Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového
vysílání uzavírané mezi ministrem kultury a generálním ředitelem Českého rozhlasu
vždy na období 5 let.
(2) Rada předkládá Poslanecké sněmovně a Senátu Výroční zprávu o činnosti
a hospodaření Českého rozhlasu do 31. srpna bezprostředně následujícího kalendářního
roku. Výroční zpráva o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu musí v samostatné
části obsahovat informaci o naplňování požadavků vyplývajících z práva Evropské unie
pro použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání6) a dále o naplňování
požadavků na transparentnost finančních vztahů podle § 11a. Rada Výroční zprávu o
činnosti a hospodaření Českého rozhlasu nejpozději do 3 dnů ode dne jejího schválení
uveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(3) Náklady na činnost Rady a na odměny jejích členů, jakož i náklady na
činnost dozorčí komise a na odměny jejích členů se hradí ze zvláštní výdajové položky
rozpočtu Českého rozhlasu, s níž disponuje Rada v souladu s jinými právními předpisy;
podrobnosti stanoví Statut Českého rozhlasu. Odměny členů Rady a členů dozorčí komise
jsou splatné v pravidelných termínech výplaty mezd zaměstnanců Českého rozhlasu.
(4) Rada ani její členové nesmějí přímo zasahovat do výroby a vysílání rozhlasových
pořadů.
§ 8a
Dozorčí komise
(1) Dozorčí komise je poradním orgánem Rady ve věcech kontroly hospodaření
Českého rozhlasu. Jejím úkolem je sledovat, zda jsou finanční zdroje a majetek Českého
rozhlasu účelně a hospodárně využívány podle schváleného rozpočtu Českého rozhlasu
v souladu s právními předpisy a s požadavky vyplývajícími z práva Evropské unie pro
použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání6). Dozorčí komise je povinna
upozorňovat Radu na zjištěné nedostatky a předkládat jí návrhy na jejich odstranění.
(2) Dozorčí komise má 5 členů, kteří jsou voleni a odvoláváni Radou z fyzických
osob s odbornými předpoklady pro výkon funkce člena dozorčí komise. Členství v dozorčí
komisi je veřejnou funkcí5).
(3) Členové dozorčí komise jsou voleni na funkční období 3 let, a to i opětovně,
ne však na více než 2 bezprostředně po sobě následující funkční období. Pro zvolení
do funkce člena dozorčí komise a pro výkon této funkce platí předpoklady stanovené
v § 4 odst. 4 a § 5 obdobně.
(4) Dozorčí komise ze svých členů volí a odvolává svého předsedu a místopředsedu,
který zastupuje předsedu včetně řízení schůzí dozorčí komise. Dozorčí komise rovněž
přijímá svůj jednací řád.
(5) Dozorčí komise se schází vždy, požádají-li o to písemně alespoň 2 z jejích
členů, nejméně však jednou v každém kalendářním měsíci. Jednání dozorčí komise jsou
neveřejná a předsedající je povinen pořídit z každého jednání zápis.
(6) Dozorčí komise je způsobilá se usnášet za přítomnosti alespoň 3 svých
členů. Rozhodnutí dozorčí komise přijímá většinou alespoň 3 hlasů svých členů.
(7) Členové dozorčí komise mohou s vědomím generálního ředitele nahlížet
do všech účetních záznamů a dalších písemností Českého rozhlasu, které mají vypovídací
schopnost o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech, a o těchto skutečnostech
požadovat ústní nebo písemné informace od příslušných zaměstnanců Českého rozhlasu.
Zaměstnanci Českého rozhlasu jsou povinni poskytnout členům dozorčí komise kopie
vyžádaných písemností, účetních záznamů Českého rozhlasu, jakož i požadované informace.
Podmínky a způsob provádění kontrol stanoví kontrolní řád dozorčí komise.
(8) O skutečnostech zjištěných při výkonu funkce jsou členové dozorčí komise
povinni zachovávat mlčenlivost, pokud nebyli této povinnosti zproštěni předsedou
Rady. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení výkonu funkce v dozorčí komisi.
(9) Dozorčí komise podává Radě písemnou zprávu o své činnosti za každé kalendářní
čtvrtletí vždy do desátého dne druhého měsíce po skončení čtvrtletí. Jako podklad
pro Výroční zprávu o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu je dozorčí komise povinna
předat Radě svůj rozbor hospodaření Českého rozhlasu vždy do 30. června bezprostředně
následujícího kalendářního roku.
(10) Jednání dozorčí komise se může zúčastnit člen Rady. V takovém případě
se na něj povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozví, vztahuje
ve stejném rozsahu jako na člena dozorčí komise.
§ 8b
Odměny a další náležitosti spojené s výkonem funkce člena Rady a s výkonem
funkce člena dozorčí komise
(1) Členu Rady náleží měsíční odměna ve výši, která je od 1. ledna do 31.
prosince příslušného kalendářního roku určena jako součin průměrné hrubé měsíční
mzdy zaměstnanců Českého rozhlasu dosažené za předcházející kalendářní rok (dále
jen „průměrná měsíční mzda“) a koeficientu stanoveného v závislosti na odpovědnosti
a náročnosti vykonávané funkce člena Rady (dále jen „koeficient odměn“). Odměna se
zaokrouhluje na 100 Kč nahoru.
(2) Výši průměrné měsíční mzdy zveřejňuje Český rozhlas vždy do 31. ledna
příslušného kalendářního roku způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(3) Koeficient odměn podle odstavce 1 se stanoví
a) členu Rady ve výši 0,80,
b) místopředsedovi Rady ve výši 1,03,
c) předsedovi Rady ve výši 1,27.
(4) Výši odměn členů dozorčí komise stanoví Rada.
(5) Členu Rady a členu dozorčí komise přísluší od Českého rozhlasu náhrada
cestovních výdajů souvisejících s výkonem funkce ve stejném rozsahu jako zaměstnancům
podle zákoníku práce. Cesta z místa pobytu na jednání Rady, jednání Rady a cesta
z jednání Rady do místa pobytu se pro účely poskytování cestovních náhrad považují
za pracovní cestu.
(6) Výkon funkce člena Rady a výkon funkce člena dozorčí komise je překážkou
v práci z důvodu obecného zájmu podle zákoníku práce. Zaměstnavatel poskytne členu
Rady a členu dozorčí komise pracovní volno bez náhrady mzdy.
§ 8c
Zavádění nové významné služby
(1) Při naplňování úkolů podle § 2 odst. 2 a § 3 odst. 1 využívá Český rozhlas
nové technologie k inovaci svých činností a diverzifikaci distribučních platforem
a nabídky služeb poskytovaných veřejnosti, včetně zavádění nových významných služeb.
(2) Novou významnou službu může Český rozhlas zařadit do plnění veřejné
služby, pokud
a) tato služba naplňuje předpoklady, které podle odůvodněných závěrů předběžného
hodnocení projektu nové významné služby, založeného na otevřené veřejné konzultaci,
zveřejněných, včetně vypořádání stanovisek zúčastněných subjektů, na internetových
stránkách Českého rozhlasu (dále jen „závěry předběžného hodnocení“) pro její zařazení
do veřejnoprávního vysílání vyplývají z práva Evropské unie6), a
b) její zařazení do plnění veřejné služby schválí Rada.
(3) Otevřenou veřejnou konzultaci k projektu nové významné služby vyhlašuje
Český rozhlas na svých internetových stránkách a vyhlášení oznamuje ve svém vysílání.
Lhůta, ve které mohou být Českému rozhlasu sdělována stanoviska, nesmí být kratší
než 60 dnů.
(4) Návrh na zařazení nové významné služby do plnění veřejné služby Radě
ke schválení předkládá a jeho projednání se zúčastní generální ředitel. Návrh musí
obsahovat popis nové významné služby a odůvodnění pro její zavedení ve vztahu k plnění
veřejné služby, požadavky na její financování a odhadovaný dopad na trh. K návrhu
musí být přiloženy závěry předběžného hodnocení.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 nebrání vyzkoušení nové významné služby v
podobě pilotního projektu s omezenou sledovaností za účelem získání informací o její
proveditelnosti a přínosu k naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání.
(6) Znaky odlišující novou významnou službu od ostatních služeb, náležitosti
projektu nové významné služby, náležitosti vyhlášení otevřené veřejné konzultace,
pravidla postupu a kritéria předběžného hodnocení a pravidla zveřejňování závěrů
předběžného hodnocení upraví Český rozhlas ve Statutu Českého rozhlasu v souladu
s požadavky vyplývajícími z práva Evropské unie6).
§ 9
Generální ředitel
(1) Statutárním orgánem Českého rozhlasu je generální ředitel. V době nepřítomnosti
zastupuje generálního ředitele jím pověřený zástupce.
(2) Ze své činnosti je generální ředitel odpovědný Radě a má právo se zúčastňovat
jejích jednání.
(3) Na generálního ředitele se vztahují ustanovení zákoníku práce, nestanoví-li
tento zákon jinak.
(4) Generálního ředitele jmenuje Rada z kandidátů splňujících předpoklady podle
§ 4 odst. 4 na základě výsledků výběrového řízení na funkční období 6 let.
(5) Pro výkon funkce generálního ředitele platí předpoklady stanovené v § 5
odst. 1 a 2 obdobně.
(6) Výkon funkce generálního ředitele zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemně učiněného vzdání
se funkce generálního ředitele Radě,
c) dnem bezprostředně následujícím po dni, kdy bylo generálnímu řediteli doručeno
rozhodnutí Rady o odvolání z funkce, popřípadě pozdějším dnem uvedeným v rozhodnutí
Rady o odvolání generálního ředitele z funkce,
d) dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl generální ředitel omezen
ve svéprávnosti,
e) dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl generální ředitel odsouzen
pro trestný čin spáchaný úmyslně nebo pro trestný čin spáchaný v souvislosti s provozováním
rozhlasového vysílání.
(7) Rada může odvolat generálního ředitele z funkce,
a) neplní-li Český rozhlas úkoly veřejné služby v oblasti rozhlasového
vysílání podle tohoto zákona (§ 2 a 3) nebo povinnosti vyplývající ze zvláštních
právních předpisů nebo nenaplňuje-li svými programy zásady Kodexu Českého rozhlasu
nebo nenaplňuje-li svou činností Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v
oblasti rozhlasového vysílání, jestliže byl generální ředitel na tuto skutečnost
Radou v době posledních 12 měsíců písemně upozorněn,
b) poruší-li generální ředitel své povinnosti stanovené zákonem nebo Statutem
Českého rozhlasu, jestliže byl generální ředitel na porušení svých povinností Radou
v době posledních 12 měsíců písemně upozorněn,
c) přestane-li generální ředitel splňovat předpoklady pro výkon funkce
(§ 5 odst. 1 a 2), nebo
d) nevykonává-li generální ředitel po dobu 6 měsíců svou funkci.
(8) Právní jednání, kterým se nemovitá věc v majetku Českého rozhlasu nebo
její část převádí, zatěžuje nebo přenechává k užití jinému na dobu delší než 3 měsíce,
vyžaduje předchozí písemný souhlas Rady, jinak je neplatné; k neplatnosti soud přihlédne
i bez návrhu.
(9) Generální ředitel s předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje rozhlasová
studia s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů.
(10) Generální ředitel jmenuje a odvolává ředitele rozhlasových studií po projednání
s Radou. V případech stanovených Statutem Českého rozhlasu generální ředitel jmenuje
a odvolává vedoucí zaměstnance Českého rozhlasu po projednání s Radou.
(11) Ředitelé rozhlasových studií a osoby uvedené v odstavci 10 musí splňovat
předpoklady podle § 4 odst. 4 a § 5 odst. 1 a 2.
(12) Jestliže se generální ředitel funkce vzdá nebo je z funkce odvolán, popřípadě
uvolní-li se funkce generálního ředitele uplynutím funkčního období nebo v důsledku
jeho úmrtí, řídí Český rozhlas vedoucí zaměstnanec určený Statutem Českého rozhlasu
(dále jen "zástupce generálního ředitele"), který vykonává funkci generálního ředitele
do doby jmenování nového generálního ředitele. Nového generálního ředitele je Rada
povinna jmenovat nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy se uvolní funkce generálního
ředitele.
(13) Na zástupce generálního ředitele se vztahují obdobně odstavce 1 až 10.
§ 10
Financování Českého rozhlasu
(1) Finančními zdroji Českého rozhlasu jsou zejména:
a) rozhlasové poplatky
vybírané podle zvláštního právního předpisu,3d)
b) příjem z vlastní podnikatelské
činnosti.
(2) Náklady spojené s vysíláním Českého rozhlasu podle § 3 odst. 2 hradí Česká
republika ze státního rozpočtu.
§ 11
(1) Český rozhlas je oprávněn vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy
podnikatelskou činnost, která souvisí s předmětem jeho činnosti a která nesmí ohrozit
poskytování veřejné služby podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2.
(2) Finanční zdroje používá Český rozhlas k plnění svých úkolů stanovených
zákonem; finanční zdroje podle § 10 odst. 1 písm. a) lze použít pouze k plnění úkolů
podle § 2 a 3.
(3) Pravidla pro používání finančních zdrojů při poskytování veřejné služby
podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2 v rozsahu a způsobem, který naplňuje požadavky vyplývající
z práva Evropské unie pro použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání6),
upraví Český rozhlas ve Statutu Českého rozhlasu.
§ 11a
Oddělené účtování
(1) Český rozhlas vede účetnictví podle zákona o účetnictví.
(2) Český rozhlas je povinen organizačně oddělit činnosti spočívající v poskytování
veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2 od podnikatelských
činností podle § 11 odst. 1. Za každou z těchto činností je Český rozhlas povinen
účtovat tak, aby účetnictví umožňovalo rozlišení nákladů a výnosů souvisejících s
poskytováním veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání a nákladů a výnosů souvisejících
s podnikatelskými činnostmi. Metody rozlišování nákladů a výnosů a jejich přiřazování
k činnostem podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2 nebo podle § 11 odst. 1 stanoví Český rozhlas
vnitřním předpisem (dále jen „Účetní standardy Českého rozhlasu“) v souladu s požadavky
zákona upravujícího některá opatření ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti
veřejné podpory.
(3) Český rozhlas je povinen uchovávat údaje o naplňování povinnosti podle
odstavce 2 po dobu stanovenou zákonem upravujícím některá opatření ke zprůhlednění
finančních vztahů v oblasti veřejné podpory a na výzvu tyto údaje předávat Úřadu
pro ochranu hospodářské soutěže, a to spolu s Účetními standardy Českého rozhlasu
a dalšími podklady nezbytnými k posouzení naplňování povinnosti podle odstavce 2.
§ 12
Rozhlasová studia
(1) Součástí Českého rozhlasu jsou zejména rozhlasová studia v sídlech krajů,
případně rozhlasová studia zřízená na základě tohoto zákona.
(2) Ředitel rozhlasového studia je oprávněn zastupovat Český rozhlas ve všech
záležitostech týkajících se rozhlasového studia s výjimkou zcizení nebo zatížení
nemovité věci. Ředitel rozhlasového studia je za činnost rozhlasového studia odpovědný
generálnímu řediteli.
(3) Rozhlasová studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle § 3
odst. 1 s výjimkou písmen a), b) a f).
(4) Rozhlasová studia se podílejí na výrobě pořadů7) celoplošných programů
podle § 3 odst. 1 písm. a) a celoplošné programy podle § 3 odst. 1 písm. a) zařazují
do svého vysílání pořady7) rozhlasových studií.
§ 13
Český rozhlas může využívat svoji technickou a výrobní základnu pouze v souladu
s tímto zákonem.
Ustanovení společná a závěrečná
§ 14
(1) Česká národní rada zvolí do jednoho měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona
Radu. Rada jmenuje do jednoho měsíce ode dne svého zvolení ředitele.
(2) Do doby jmenování ředitele řídí Český rozhlas prozatímní ředitel, kterého
volí Česká národní rada. Prozatímnímu řediteli nepříslušejí oprávnění podle § 8 odst.
1 tohoto zákona.
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 192/2002 Sb.
Přechodné ustanovení
Rada Českého rozhlasu ustavená podle dosavadních předpisů se považuje za
Radu podle tohoto zákona. Do 6 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona uvedou členové
Rady své poměry do souladu s tímto zákonem.
§ 178 zákona č. 127/2005 Sb.
Přechodná ustanovení
(1) Český rozhlas zahájí digitální vysílání rozhlasových programů uvedených
v § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, postupně podle své ekonomické, organizační
a technické připravenosti.
(2) Podmínky šíření svých programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu
a doplňkových služeb, prostřednictvím multiplexu veřejné služby sjedná Český rozhlas
s Českou televizí smlouvou. Oběma stranami ověřený návrh této smlouvy předloží generální
ředitel Českého rozhlasu k informaci Radě Českého rozhlasu alespoň 30 dnů před dohodnutým
dnem zahájení zemského digitálního rozhlasového vysílání Českého rozhlasu.
Čl. IV zákona č. 196/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Pro účely určení výše odměny členů Rady Českého rozhlasu se v době ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. ledna 2010 za průměrnou hrubou měsíční mzdu
zaměstnanců podle § 8b odst. 1 zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, považuje částka 28 232 Kč.
Čl.IV zákona č. 225/2023 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada") na své první schůzi po nabytí
účinnosti tohoto zákona, nejpozději však do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona, losem určí 6 svých funkčních míst, na která volí členy i nadále Poslanecká
sněmovna; délka jejich funkčního období tím není dotčena. Ostatní funkční místa členů
Rady se považují za volená Senátem.
2. Členové Rady na funkčních místech, která se podle bodu 1 považují za volená
Senátem, se od okamžiku losu považují za zvolené Senátem podle zákona č. 484/1991
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; délka funkčního období
tím není dotčena.
Čl.IV zákona č. 119/2025 Sb.
Přechodné ustanovení
Generální ředitel Českého rozhlasu předloží návrh Memoranda o způsobu naplňování
veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání Radě Českého rozhlasu do 6 měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 4 zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou
Federativní Republiky a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku
a jiných informačních prostředků.
1a) § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění
pozdějších předpisů.
1b) Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích).
1c) § 12 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění
pozdějších předpisů.
1d) Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon
některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní
Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
3a) Například § 17 až 20 obchodního zákoníku, zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně
utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
3b) Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
3d) Zákon č. 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů.
4) § 2 odst. 1 písm. e) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 201 zákona č. 262/2006 Sb., ve znění zákona č. 99/2017 Sb.
6) Sdělení Komise o použití pravidel státní podpory ve veřejnoprávním vysílání
(2009/C 257/01).
7) § 2 odst. 1 písm. l) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.