286/1996 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 8. října 1996 v plénu
ve věci návrhu III. senátu Ústavního soudu České republiky na
zrušení čl. II zákona č. 304/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon České národní rady č. 391/1991 Sb., o platových poměrech
soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů, ve
znění zákona České národní rady č. 7/1993 Sb.,
takto:
Návrh se zamítá
Odůvodnění
I.
Dne 18. července 1995 podal JUDr. K. F., předseda senátu
Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočka Tábor, ústavní
stížnost vedenou pod sp. zn. III. ÚS 189/95. Ve stížnosti se
domáhal zrušení rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 26. května
1995 č. j. 6 A 81/94-14, ve spojení s rozhodnutím Vojenského úřadu
sociálního zabezpečení ze dne 23. března 1994 č. j.
53308309029903, a tvrdil, že došlo k jeho diskriminaci, porušení
principu rovnosti občanů před zákonem, a tím k porušení práv
zaručených Listinou základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Rozhodnutím Vojenského úřadu sociálního zabezpečení ze dne 23.
března 1994 č. j. 53308309029903 byl stěžovateli v souvislosti
s jeho propuštěním ze služebního poměru vojáka z povolání podle
§ 26 odst. 1 písm. c) zákona č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů, stanoven
podle § 33 téhož zákona výsluhový příspěvek ve výši 4500 Kč
měsíčně. Současně bylo vysloveno, že se podle čl. II zákona č.
304/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 391/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů,
justičních a notářských čekatelů, ve znění zákona České národní
rady č. 7/1993 Sb., výplata výsluhového příspěvku pozastavuje po
dobu výkonu funkce soudce obecného soudu.
Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel v zákonné lhůtě
odvolání. Ministerstvo obrany České republiky (dále jen
"Ministerstvo"), odbor sociálního zabezpečení, jako odvolací orgán
dne 28. dubna 1994 pod č. j. 34/21-827-45/2 rozhodlo, že se
podanému odvolání nevyhovuje, a napadené rozhodnutí v plném
rozsahu potvrdilo. V odůvodnění se Ministerstvo odvolávalo na čl.
II bod 2 zákona č. 304/1993 Sb., podle něhož, pokud soudce
vojenského soudu udělí souhlas s přidělením k určitému soudu,
nepřísluší mu po dobu výkonu funkce soudce nárok na výplatu
výsluhového příspěvku podle zákona č. 76/1959 Sb.
Následně stěžovatel podal žalobu Vrchnímu soudu v Praze, v níž
žádal zrušení rozhodnutí Ministerstva, odboru sociálního
zabezpečení, č. j. 34/21-827-45/2. V žalobě uvedl, že správní
orgány při svém rozhodování nesprávně aplikovaly zákon č.
304/1993 Sb. Zákon nabyl účinnosti až dnem 1. ledna 1994 a nemůže
působit retroaktivně. Protože stěžovatel byl propuštěn ze
služebního poměru vojáka z povolání dnem 31. prosince 1993, tedy
před účinností zákona č. 304/1993 Sb., nelze ustanovení tohoto
zákona na jeho případ použít, a proto mu má být výsluhový
příspěvek vyplácen. Ustanovení čl. II zákona č. 304/1993 Sb. je
porušením principu rovnosti občanů před zákonem, a je tudíž
v rozporu s Listinou.
O této žalobě Vrchní soud v Praze rozhodl rozsudkem č. j. 6
A 81/94-14 dne 26. května 1995 tak, že se žaloba zamítá a že žádný
z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Vrchní soud
v Praze svůj rozsudek odůvodnil tím, že k zániku vojenských soudů
došlo vzhledem k čl. 110 Ústavy České republiky (dále jen
"Ústava") dnem 31. prosince 1993 (tedy ve 24.00 hod.). Zákon č.
304/1993 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1994 (v 00.00 hod.),
tedy ve stejný okamžik. Jeho ustanovení proto dopadají na
stěžovatele v plné míře. Kdyby tomu bylo tak, jak uvádí stěžovatel
v žalobě, bylo by nutné dojít k závěru, že ustanovení čl. II
zákona č. 304/1993 Sb. postrádá vůbec smysl a je zcela obsoletní
(od počátku dne 1. ledna 1994 již nemohlo jít o souhlas soudce
vojenského soudu, protože nic takového neexistovalo).
Vrchní soud v Praze se zabýval i otázkou, zda ustanovení čl. II
bodu 2 zákona č. 304/1993 Sb. není v rozporu s principem rovnosti
před zákonem. Argumentoval nálezem Ústavního soudu ČSFR,
publikovaným pod č. 11/1992 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního
soudu ČSFR, s tím, že úprava čl. II zákona č. 304/1993 Sb. má své
opodstatnění, vychází z veřejného zájmu, ze specifik služby
v armádě apod. Státu je nutno přiznat i oprávnění, aby
z poskytování některých výhod vyloučil určitou kategorii osob. Čl.
II bod 2 zákona č. 304/1993 Sb. je právě takovým vynětím z výhod
a podle názoru Vrchního soudu v Praze nelze toto ustanovení chápat
jako neodůvodněnou nerovnost mezi bývalými vojenskými soudci
a ostatními bývalými vojáky z povolání.
Proti rozhodnutí Vrchního soudu v Praze podal stěžovatel včas
ústavní stížnost, v níž mimo jiné namítal, že je obecně známo, že
výplata výsluhového příspěvku je upírána jen bývalým soudcům
někdejších vojenských obvodových a vyšších vojenských soudů, kteří
setrvali ve služebním poměru vojáka z povolání až do dne 31.
prosince 1993, tj. do samého zániku vojenských soudů podle Ústavy,
a to zejména z toho důvodu, že na ně bylo naléháno, aby do tohoto
data setrvali ve funkci a nezpůsobili kolaps vojenské justice.
Výsluhový příspěvek je naproti tomu vyplácen bývalým soudcům
vojenského kolegia Vrchního soudu v Praze, bývalým vojenským
prokurátorům, kteří byli jmenováni soudci obecných soudů, pobírají
jej bývalí soudci vojenských soudů, kteří vojenskou justici
opustili před 31. prosincem 1993 a poté byli jmenováni soudci
obecných soudů.
Nerovnost občanů před zákonem je dána podle stěžovatele i tím,
že výsluhový příspěvek je podle uvedených předpisů vyplácen
bývalým vojákům z povolání, kteří opustili vojenskou činnou
službu, a to bez rozdílu, tedy nejen těm, jejichž vojenská
specializace se jeví natolik úzkou, že jim neumožňuje v podmínkách
přechodu do občanského života adekvátní uplatnění, ale i bývalým
vojenským lékařům, zvěrolékařům, technikům apod., u nichž
uvažovaný sociální aspekt evidentně chybí.
II.
III. senát Ústavního soudu při projednávání této ústavní
stížnosti dospěl k závěru, že čl. II zákona č. 304/1993 Sb. je
v rozporu s čl. 1 Listiny. Ve smyslu § 78 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, proto svým usnesením ze dne 7.
března 1996 č. j. III. ÚS 189/95-40 přerušil řízení a předložil
plénu Ústavního soudu návrh na zrušení čl. II zákona č. 304/1993
Sb.
III.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb. zaslal Ústavní
soud návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Ve svém
vyjádření předseda Poslanecké sněmovny PhDr. Milan Uhde potvrdil,
a to v souladu s požadavky obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2
zákona č. 182/1993 Sb., že zákon č. 304/1993 Sb. byl schválen
potřebnou většinou poslanců dne 7. prosince 1993, byl podepsán
příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen. Ve vyjádření
předsedy Poslanecké sněmovny se odkazuje na důvodovou zprávu k čl.
II zákona č. 304/1993 Sb., která vychází z teze, podle níž je
uvedenou právní úpravou garantován soudcům vojenských soudů
zákonný nárok na výkon funkce soudců obecných soudů, v důsledku
čehož pak není dán důvod k tomu, aby jim po dobu výkonu funkce
soudce náležel též nárok na výplatu výsluhového příspěvku. Závěrem
předseda Poslanecké sněmovny vyslovuje stanovisko, podle něhož:
"Po posouzení celé věci zejména z hledisek uvedených v důvodové
zprávě k citovanému zákonu na straně jedné a z hledisek obsažených
v usnesení Ústavního soudu České republiky ze dne 7. března 1996
na straně druhé se však mohou výše uvedená ustanovení citovaného
zákona jevit jako diskriminační vůči některým bývalým soudcům
vojenských soudů."
Podle § 42 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. si dále Ústavní soud
vyžádal jako listinné důkazy od Poslanecké sněmovny sněmovní tisky
č. 598 a č. 636.
IV.
a
Zákon č. 304/1993 Sb. byl publikován v částce 77 Sbírky zákonů
a byl rozeslán dne 23. prosince 1993. Jeho účinnost byla stanovena
na den 1. ledna 1994. Zákon č. 304/1993 Sb. obsahuje tři články:
- čl. I novelizoval zákon č. 391/1991 Sb., o platových poměrech
soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů, ve
znění zákona ČNR č. 7/1993 Sb.,
- čl. II zakotvil ustanovení, jež tvoří samostatný normativní
obsah zákona č. 304/1993 Sb.,
- čl. III stanovil účinnost zákona č. 304/1993 Sb.
Tento zákon s účinností od 1. ledna 1994 upravil zánik
služebních poměrů bývalých soudců vojenských soudů a výplatu
některých dávek spojených se skončením služebního poměru těchto
soudců.
Podle čl. II bodu 1 tohoto zákona, pokud soudce vojenského soudu
udělí souhlas s přidělením k určitému soudu a jeho služební poměr
vojáka z povolání nezanikl propuštěním podle zvláštního předpisu
(§ 26 zákona č. 76/1959 Sb., ve znění pozdějších předpisů),
zanikne jeho služební poměr vojáka dnem účinnosti tohoto zákona.
Podle čl. II bodu 2, pokud soudce vojenského soudu udělí souhlas
s přidělením k určitému soudu, nepřísluší mu po dobu výkonu funkce
soudce nárok na výplatu výsluhového příspěvku podle zvláštního
předpisu (§ 33 zákona č. 76/1959 Sb., ve znění zákona č. 226/1992
Sb.). Podle ustanovení čl. II bodu 4, pokud soudce vojenského
soudu udělí souhlas s přidělením k určitému soudu, zaniká jeho
nárok na odchodné podle zvláštního předpisu (§ 33a zákona č.
76/1959 Sb., ve znění zákona č. 226/1992 Sb.).
Dne 26. října 1995 nabyl účinnosti zákon č. 236/1995 Sb.,
o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců.
Tento zákon ve své části páté, přechodná a závěrečná ustanovení,
v § 44 bodu 2 zrušil zákon ČNR č. 391/1991 Sb., ve znění zákona
ČNR č. 7/1993 Sb. a zákona č. 304/1993 Sb.
Zákonem č. 236/1995 Sb. nebyl zrušen zákon č. 304/1993 Sb. celý,
ale pouze ta jeho část, která se týkala zrušeného zákona ČNR č.
391/1991 Sb. Ostatní části zákona č. 304/1993 Sb. (jež mají
samostatnou normativní existenci, tj. čl. II a III) zůstávají
nadále v platnosti.
Po nabytí účinnosti zákona č. 236/1995 Sb. započal Vojenský úřad
sociálního zabezpečení bývalým soudcům vojenských soudů výsluhový
příspěvek vyplácet. Situace je tedy rozporná. Po určitou dobu
Vojenský úřad sociálního zabezpečení výsluhový příspěvek
nevyplácel. Pak, aniž byl zrušen zákon, na jehož základě byla
výplata výsluhového příspěvku pozastavena (a aniž by bylo ve věci
vydáno nějaké zásadní obecné rozhodnutí), byla výplata obnovena.
Tuto skutečnost lze vysvětlit pouze nesprávnou interpretací
derogačního vztahu zákona č. 236/1995 Sb. ve vztahu k zákonu č.
304/1993 Sb.
b
Při posuzování ústavnosti ustanovení čl. II zákona č. 304/1993
Sb. je nutno se především zabývat otázkou, zdali má diskriminační
charakter ve vztahu k jiným kategoriím vojáků z povolání, kteří
byli ve stejné či podobné sociální situaci jako soudci vojenských
soudů (z hlediska interpretace výrazu "vojenské soudy" ve smyslu
§ 21 až 24 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění
platném ke dni 31. prosince 1993).
V souvislosti s ukončením služebního poměru se podle ustanovení
§ 33 až 33b zákona č. 76/1959 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vojákům z povolání vyplácejí některé dávky, výsluhový příspěvek
a odchodné, skončí-li služební poměr smrtí vojáka, vyplácí se
pozůstalým úmrtné.
Tyto peněžité dávky mají sociální a motivační charakter,
garantují se jimi sociální jistoty vojáků z povolání vzhledem
k psychické a fyzické náročnosti vojenské služby, potenciálnímu
ohrožení života při přípravě na bojovou činnost, vykonávání služby
v místě podle potřeby ozbrojených sil. V neposlední řadě tyto
dávky také kompenzují omezení některých hospodářských a v současné
době i politických práv. V důsledku charakteru služby je většina
vojáků z povolání po určité době služby fyzicky a psychicky
opotřebována a část z nich končí služební poměr, ať již
rozhodnutím ze strany služebních orgánů, nebo na vlastní žádost,
ještě před vznikem nároku na starobní důchod. Přechod těchto
vojáků z povolání do občanského života je velmi problematický
především z hlediska jejich začlenění do občanského a zejména
pracovního života (řada vojenských profesí není v občanském životě
uplatnitelná). Výsluhový příspěvek a odchodné mají tento přechod
usnadnit. Nárok na ně mají všichni vojáci z povolání, kteří splní
zákonem stanovené podmínky. Dávky jsou vypláceny všem vojákům
z povolání, kteří opouštějí vojenskou službu, tedy bez ohledu na
jejich konkrétní sociální situaci. Vyplácí se i těm bývalým
vojákům z povolání, jejichž uplatnění v civilním sektoru nepůsobí
v podstatě problémy (lékaři, veterináři, technici apod.).
Soudci všech bývalých vojenských soudů nepochybně byli ve smyslu
platných právních předpisů vojáky z povolání. V době jejich služby
se na ně tedy vztahovala mimo jiné i ustanovení zákona č. 76/1959
Sb., ve znění pozdějších předpisů, včetně ustanovení o peněžitých
nárocích spojených s odchodem z vojenské služby.
V důsledku změn v organizaci soudů vyvolaných zejména přijetím
Ústavy a zákonem ČNR č. 17/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění zákona č.
264/1992 Sb., část soudců vojenských soudů vyslovila v souladu
s čl. II bodem 5 zákona ČNR č. 17/1993 Sb. souhlas s přidělením
k určitému obecnému soudu téhož stupně. V souvislosti s tím byli
tito soudci rozkazem ministra obrany č. 205/1993 propuštěni ze
služebního poměru podle § 26 odst. 1 písm. c) zákona č. 76/1959
Sb., ve znění pozdějších předpisů. Někteří z těchto soudců
opustili vojenskou justici dříve, někteří v souvislosti
s účinností zákona ČNR č. 17/1993 Sb. až dne 31. prosince 1993.
Posledně uvedeným nebyl výsluhový příspěvek určitou dobu vyplácen
a nebyl jim přiznán nárok na odchodné.
Ze zprávy Ministerstva o vyplácených výsluhových příspěvcích ze
dne 9. října 1995 č. j. 1682-44/2 vyplývá, že soudcům bývalých
vojenských soudů, kteří udělili souhlas s přidělením k určitému
soudu, náleží výsluhový příspěvek až po skončení výkonu funkce
soudce. V současné době je takto vyplácen výsluhový příspěvek ve
čtyřech případech. Soudcům vojenského kolegia Vrchního soudu
v Praze, příp. Nejvyššího soudu, kteří po propuštění ze služebního
poměru udělili souhlas s přidělením k určitému soudu, byl
výsluhový příspěvek přiznán. Je vyplácen v šesti případech.
Vojákům z povolání - justičním čekatelům vojenských soudů - je
nárok na výsluhový příspěvek rovněž zachován. Vyplácí se ve dvou
případech. Bývalým vojenským prokurátorům a vyšetřovatelům
vojenských prokuratur je výsluhový příspěvek vyplácen po skončení
výkonu funkce státního zástupce. Vyplácí se ve dvou případech.
Právní řád do 31. prosince 1993 užíval výraz "vojenské soudy" ve
dvojím významu:
1. První význam byl určen zákonem č. 335/1991 Sb., ve znění
platném ke dni 31. prosince 1993, jenž v hlavě druhé začleňoval do
soustavy soudů ty vojenské soudy, za které označoval vojenské
obvodové soudy (§ 21, 22) a vyšší vojenské soudy (§ 23, 24). Pod
marginální rubriku "Vojenské soudy" uvedený zákon nezahrnul
vojenské kolegium Nejvyššího soudu a vojenská kolegia vrchních
soudů.
2. Druhý význam byl určen zejména ustanoveními § 14 a 15
trestního řádu, z jejichž obsahu a z marginální rubriky "Pravomoc
vojenských soudů" vyplývalo, že vojenskými soudy jsou soudy
vykonávající pravomoc podle uvedených ustanovení, tj. nikoli pouze
vojenské obvodové a vyšší vojenské soudy, nýbrž i Nejvyšší soud
a vrchní soudy, přesněji jejich vojenské senáty. Uvedený druhý
význam výrazu "vojenské soudy" vyplýval i z některých ustanovení
zákona č. 335/1991 Sb., ve znění platném ke dni 31. prosince
1993. Jedná se o § 20, podle něhož "vojenské soudy rozhodují
o všech trestních věcech příslušníků ozbrojených sil, válečných
zajatců a dalších osob, o kterých to stanoví zákon". Z uvedeného
ustanovení vyplývá, že těmito soudy byly nejen vojenské obvodové
a vyšší vojenské soudy, nýbrž také vrchní soudy a Nejvyšší soud.
Dále ustanovením § 25 odst. 1 písm. b) a d) citovaného zákona,
jehož nadpis zněl "Výkon správy vojenských soudů", byla upravena
rovněž správa vojenského kolegia Nejvyššího soudu a vojenských
kolegií vrchních soudů.
Ustanovení čl. II zákona č. 304/1993 Sb. lze tedy interpretovat
dvojím způsobem; buď jako ustanovení vztahující se pouze na soudce
vojenských obvodových a vyšších vojenských soudů, nebo jako
ustanovení vztahující se i na soudce vojenských kolegií vrchních
soudů a Nejvyššího soudu, tj. na soudce všech soudů vykonávajících
pravomoc vojenských soudů.
Interpretace první vede k diskriminaci (resp. k neodůvodněnému
privilegiu) uvnitř skupiny bývalých příslušníků vojenské justice,
a to tím, že vztahuje zákon č. 304/1993 Sb. pouze na soudce
bývalých vojenských obvodových a vyšších vojenských soudů. Jiným
bývalým vojákům z povolání, kteří sloužili ve vojenské justici
(tj. členům vojenského kolegia Vrchního soudu v Praze a vojenského
kolegia Nejvyššího soudu, justičním čekatelům vojenských soudů),
umožňuje výsluhový příspěvek vyplácet bez omezení. Obdobně se to
týká i odchodného. Takováto interpretace tím, že některým bývalým
soudcům vojenských soudů a některým bývalým pracovníkům vojenské
justice výsluhový příspěvek přiznává a některým ne, ačkoliv jsou
při odchodu z aktivní služby ve srovnatelné sociální situaci, vede
k porušení rovnosti občanů před zákonem (čl. 1 Listiny).
V situaci, kdy určité ustanovení právního předpisu umožňuje dvě
různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony
a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a druhá je s nimi
v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Při jeho
aplikaci je úkolem všech státních orgánů interpretovat dané
ustanovení ústavně konformním způsobem (viz nález Ústavního soudu
Pl. ÚS 48/95 č. 121/1996 Sb.).
V předmětné věci nutno tedy interpretovat ustanovení čl. II
zákona č. 304/1993 Sb. z pohledu § 14 a 15 trestního řádu, ve
znění platném ke dni 31. prosince 1993, a z pohledu § 20 a § 25
odst. 1 písm. b) a d) zákona č. 335/1991 Sb., ve znění platném ke
dni 31. prosince 1993, a tudíž vztáhnout v něm obsaženou úpravu
nejen na soudce bývalých vojenských obvodových a vyšších
vojenských soudů, nýbrž i na soudce vojenských kolegií Vrchního
soudu v Praze a Nejvyššího soudu, jakož i na justiční čekatele
vojenských soudů.
Při posuzování souladu čl. II zákona č. 304/1993 Sb. s ústavními
zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy nutno dále
vyřešit i otázku rovnosti postavení soudců vojenských soudů, jimž
nebyl přiznán výsluhový příspěvek, s postavením bývalých
vojenských prokurátorů, jakož i s postavením těch bývalých vojáků
z povolání, jejichž uplatnění v civilním sektoru nevyvolává
podstatné problémy (lékaři, veterináři, technici apod.).
Vyplácení dávek podle zákona č. 76/1959 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, bývalým vojenským prokurátorům, kteří se stali ze zákona
státními zástupci, je upraveno v § 35 odst. 1 zákona č. 283/1993
Sb., o státním zastupitelství. Uvedené ustanovení, podle něhož
státním zástupcům, kterým zanikl pracovní poměr po projevení
nesouhlasu se zařazením do příslušného orgánu státního
zastupitelství, přísluší odstupné nebo odchodné podle zvláštního
zákona, nutno interpretovat a contrario a zároveň per analogiam
tím způsobem, že těm, kteří takovýto nesouhlas neprojeví
a zůstávají ex lege státními zástupci, se dávky podle § 33 až 33b
zákona č. 76/1959 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neposkytují.
Shodná interpretace dotčeného ustanovení byla uplatněna i v praxi,
jak vyplývá ze zprávy Ministerstva o vyplácených výsluhových
příspěvcích ze dne 9. října 1995 č. j. 1682-44/2, když bývalým
vojenským prokurátorům a vyšetřovatelům vojenských prokuratur je
výsluhový příspěvek vyplácen po skončení výkonu funkce státního
zástupce. Srovnání postavení bývalých soudců vojenských soudů
a bývalých vojenských prokurátorů ohledně poskytování výsluhového
příspěvku tedy neobsahuje prvek nerovnosti.
Poslední otázkou je srovnání situace bývalých vojenských soudců
a těch bývalých vojáků z povolání, jejichž uplatnění v civilním
sektoru nečiní zásadní problémy (lékaři, veterináři, technici
apod.) a kterým právo na výsluhový příspěvek právní úpravou odňato
nebylo. Uvedené dvě skupiny osob se však podstatně liší. U soudců
vojenských soudů právní úprava garantovala jejich další působení
ve funkci soudců obecné justice, přičemž v případě jejich odchodu
je jim poskytován výsluhový příspěvek, a to bez ohledu na
skutečnost, zdali působí dále v právnické profesi.
S ohledem na všechny uvedené důvody Ústavní soud návrh na
zrušení čl. II zákona č. 304/1993 Sb. zamítl.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.