D-298
Pokyn
K jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení
zákona č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a při
uplatňování slev na daních z příjmů dle ustanovení § 35 odst.
6, 7 a 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, v souvislosti s pořízením registrační
pokladny nebo technickým zhodnocením používané pokladny v
souladu se zákonem č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Č.j.: 47/26 467/2006/473
ze dne 3.3.2006
Referent:
Ing. Marta Dřevíkovská,
tel.: 257 044 278
Ing. Radek Dvořák,
tel.: 257 044 408
Ing. Hana Větrovská,
tel.: 257 044 282
Od 1.7.2005 platí zákon č. 215/2005 Sb., o registračních
pokladnách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o registračních pokladnách“), který
stanovuje pro vymezený okruh podnikatelů, tj. fyzických a
právnických osob provozujících maloobchod nebo hostinskou
činnost na základě živnostenského oprávnění, pro zajištění
evidence plateb v souladu s tímto zákonem nejpozději od 1.1.2007 zavedení registračních pokladen s fiskální pamětí. V
praxi to znamená buď pořízení nové certifikované registrační
pokladny, nebo technické zhodnocení dosud používané pokladny
ke splnění podmínek stanovených citovaným zákonem.
Ministerstvo financí s cílem zajistit jednotný postup při
aplikaci zákona o registračních pokladnách a ustanovení § 35
odst. 6, 7 a 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“)
vydává tento Pokyn.
1. Uplatňování slevy na dani z titulu pořízení registrační
pokladny a jejího následného uvedení do provozu - ustanovení §
35 zákona o daních z příjmů
Z titulu pořízení registrační pokladny a jejího uvedení do
provozu byla zákonem č. 545/2005 Sb., kterým se mění zákon o
daních z příjmů, schválena sleva na dani z příjmů. S účinností
od zdaňovacího období, které započalo v r. 2005, umožňuje
ustanovení § 35 odst. 6, 7 a 8 zákona o daních z příjmů,
fyzickým i právnickým osobám, které jsou povinny podle § 1
zákona o registračních pokladnách (dále jen „povinné
subjekty“) zaznamenávat jednotlivé platby prostřednictvím
pokladny, uplatnit slevy na daních z příjmů.
V případě pořízení registrační pokladny odpovídající zákonu o
registračních pokladnách se poplatníkům uvedeným v ustanovení
§ 2 a 17 zákona o daních z příjmů, kteří jsou zároveň
povinnými subjekty, daň z příjmů podle ustanovení § 35 odst. 6
zákona o daních z příjmů sníží o polovinu pořizovací ceny
registrační pokladny, maximálně však o částku 8 000 Kč na
jednu pokladnu, a to za zdaňovací období, ve kterém byla
pokladna pořízena, a za předpokladu, že do 30. června 2006
bude zahájen její provoz podle ustanovení § 9 zákona o
registračních pokladnách. Slevu na dani lze uplatnit jen při
prvním zahájení provozu registrační pokladny.
V případě technického zhodnocení dosud užívané pokladny, které
bude ke splnění podmínek stanovených zákonem o registračních
pokladnách provedeno do 31.12.2006, se povinnému subjektu
snižuje daň z příjmů dle ustanovení § 35 odst. 7 zákona o
daních z příjmů o 30 % hodnoty technického zhodnocení,
maximálně však o částku 4 000 Kč na jednu pokladnu. Slevu lze
uplatnit za zdaňovací období, ve kterém bylo technické
zhodnocení dokončeno. Technickým zhodnocením se rozumí výdaje
na dodatečnou úpravu dosud používané pokladny pro splnění
podmínek stanovených zákonem o registračních pokladnách. Jedná
se o rozšíření technických a funkčních vlastností dosud
používané pokladny dodatečnou úpravou, která musí být
provedena certifikovaným postupem pro daný typ pokladny (§ 5 a
7 zákona o registračních pokladnách). Tato úprava musí být
schválena Ministerstvem financí na základě návrhu na
certifikaci postupu úpravy pokladny podaném výrobcem nebo
dovozcem pokladny.
Nelze-li výši slevy uplatnit v roce, kdy nárok na ni vznikl, z
důvodu, že poplatník vykázal daňovou ztrátu nebo daň nižší než
je sleva, lze slevu nebo její zbývající část dle ustanovení §
35 odst. 8 zákona o daních z příjmů uplatnit v nejbližším
zdaňovacím období, ve kterém poplatník vykáže daň, nejvýše
však ve třech zdaňovacích obdobích bezprostředně následujících
po zdaňovacím období, ve kterém nárok na slevu vznikl.
Při posuzování nároku na slevu je vždy rozhodující, zda
zákonné předpoklady pro uplatnění slevy byly dodrženy či
nikoliv.
Jestliže povinný subjekt, jehož zdaňovacím obdobím je
kalendářní rok, pořídil registrační pokladnu v roce 2005 a v
neprodloužené lhůtě pro podání přiznání k dani z příjmů (tj.
do 31.3.2006) na pokladně provoz nezahájil, může si v řádném
přiznání k dani z příjmů za rok 2005 slevu na dani uplatnit.
Pokud by však povinný subjekt na této pokladně provoz do 30.6.2006 nezahájil, nárok na slevu, kterou si již uplatnil, mu
nevznikl. V takovém případě má povinnost v souladu s
ustanovením § 41 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o
správě daní a poplatků“), podat dodatečné daňové přiznání na
daňovou povinnost vyšší, a to do konce měsíce následujícího po
tomto zjištění.
Nebude-li dodatečné daňové přiznání podáno ve stanovené lhůtě,
správce daně daň dodatečně vyměří a v souladu s ustanovením §
63 odst. 2 a 3 zákona o správě daní a poplatků stanoví penále.
Za situace, kdy povinný subjekt, jehož zdaňovacím obdobím je
kalendářní rok, pořídil registrační pokladnu v roce 2005 a
podává přiznání k dani z příjmů v prodloužené lhůtě, tedy do
30.6.2006 (jde o poplatníka, který má povinnost mít účetní
závěrku ověřenu auditorem nebo jehož přiznání zpracovává a
předkládá daňový poradce) nebo do 30.9.2006, příp. do 31.10.2006 (na základě prodloužené lhůty správcem daně), jsou mu
již známy skutečnosti rozhodné pro uplatnění slevy na dani.
Obdobně jsou známy tyto skutečnosti i povinnému subjektu -
právnické osobě, jejíž zdaňovací období končí nejdříve dnem
31.3.2006 a podává přiznání k dani z příjmů v neprodloužené
i v prodloužené lhůtě. Pokud na registrační pokladně do 30.6.2006 provoz nezahájil, nemá nárok si v přiznání k dani z
příjmů slevu uplatnit.
Pokud povinný subjekt, jehož zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok, pořídil registrační pokladnu v období od 1.1.2006 do
30.6.2006 a k datu 30.6.2006 zahájil provoz dle ustanovení
§ 9 zákona o registračních pokladnách, uplatní slevu na dani v
řádném přiznání k dani z příjmů za zdaňovací období 2006. Pro
povinné subjekty, jejichž zdaňovacím obdobím je hospodářský
rok, je pro uplatnění slevy na dani rozhodující zahájení
provozu registrační pokladny v souladu s ustanovením § 9
zákona o registračních pokladnách do 30.6.2006.
Výše slevy na dani je odvozována od pořizovací ceny majetku.
Ocenění majetku je vymezeno § 25 zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o
účetnictví“), a sice tak, že hmotný majetek (kromě zásob a
hmotného majetku pořízeného vlastní činností) se oceňuje
pořizovacími cenami. Stejně tak zásoby (s výjimkou zásob
vytvořených vlastní činností) se oceňují pořizovacími cenami.
Pořizovací cenou se ve smyslu § 25 odst. 4 zákona o účetnictví
rozumí cena, za kterou byl majetek pořízen a náklady spojené s
jeho pořízením.
Pokud pořizovaná registrační pokladna má hodnotu vyšší než 40
tis. Kč, jedná se podle zákona o daních z příjmů o hmotný
majetek odpisovaný. Odpisování pořízené registrační pokladny
nemá vliv na uplatnění slevy na dani. Náklady spojené s
pořízením, tj. např. doprava, montáž, event. clo v případě
dovozu pokladny, jsou součástí pořizovací ceny. Další náklady
provozního charakteru (kupř. zaškolení pracovníků, poplatky za
uzavření servisní smlouvy, pořízení servisní knihy) pořizovací
cenu neovlivňují. Příkladné vymezení nákladů souvisejících a
nesouvisejících s pořízením dlouhodobého hmotného majetku je
uvedeno v § 47 vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
V případě dodatečné úpravy již dříve používané registrační
pokladny vzniká nárok na slevu na dani pouze za předpokladu,
že se jedná o technické zhodnocení ve smyslu § 33 zákona o
daních z příjmů, tedy o výdaje na rekonstrukci nebo
modernizaci majetku, pokud převýšily u jednotlivého majetku v
úhrnu za zdaňovací období částku 40 tis. Kč. Technickým
zhodnocením jsou i uvedené výdaje nepřesahující stanovenou
částku, které poplatník na základě svého rozhodnutí neuplatnil
jako jednorázový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. zb) zákona o
daních z příjmů. Přitom rekonstrukcí se pro účely zákona o
daních z příjmů rozumí zásahy do majetku, které mají za
následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů.
Modernizací se rozumí rozšíření vybavenosti a použitelnosti
majetku.
Pokud daňový subjekt provede na majetku rekonstrukci či
modernizací v hodnotě nepřesahující částku 40 tis. Kč, může se
rozhodnout, že tyto náklady na úpravu uplatní jako jednorázový
výdaj nebo formou účetních odpisů. V takovém případě již
nemůže uplatnit slevu na dani. Pokud by se rozhodl podle § 33
odst. 1 poslední věty považovat úpravy za technické
zhodnocení, bude je zahrnovat do nákladů prostřednictvím
daňových odpisů, a může si v takovém případě slevu na dani dle
§ 35 odst. 7 zákona o daních z příjmů uplatnit.
Při daňovém odpisu technického zhodnocení vzniklého dodatečnou
úpravou dosud používané pokladny pro splnění podmínek
stanovených zákonem o registračních pokladnách mohou nastat
např. následující varianty:
V případě, že vstupní cena pokladny, která je technicky
zhodnocována dodatečnou úpravou, je vyšší než 40 000 Kč, je
samotná pokladna zatříděna do odpisové skupiny 1 (dle
ustanovení § 30 zákona o daních z příjmů a jeho přílohy č. 1),
kód „Standardní klasifikace produkce“ 30.0 Kancelářské stroje
a počítače. Technickým zhodnocením formou dodatečné úpravy je
v tomto případě zvýšena vstupní cena pokladny v odpisové
skupině 1 a dále se v odpisování pokračuje ze zvýšené vstupní
ceny (u zrychleného odpisování ze zvýšené zůstatkové ceny).
Uplatnění slevy na dani z příjmů dle ustanovení § 35 odst. 7
zákona o daních z příjmů v případě, že vstupní cena pokladny,
která je technicky zhodnocována dodatečnou úpravou, je nižší
než 40 000 Kč, je možné pouze v případě, že hodnota
technického zhodnocení bude odpisovaným hmotným majetkem podle
zákona o daních z příjmů [§ 26 odst. 3 písm. a)]. Technické
zhodnocení pokladny dodatečnou úpravou bude zatříděno do
odpisové skupiny 1 tak, jak by byla zatříděna pokladna, kdyby
byla hmotným majetkem.
Uplatnění slevy na dani není ze zákona podmíněno zaplacením
registrační pokladny, resp. jejího technického zhodnocení.
Při pořizování nové registrační pokladny je třeba dbát na to,
aby pokladna odpovídala zákonu o registračních pokladnách.
Seznam certifikovaných registračních pokladen je uveden na
webových stránkách České daňové správy http://cds.mfcr.cz. V
této souvislosti se doporučuje, aby si pořizovatel pokladny
zkontroloval, zda je součástí dokumentace pokladny kopie
rozhodnutí Ministerstva financí o její certifikaci a
prohlášení jejího výrobce nebo dovozce, že pořizovaná
registrační pokladna je shodná s certifikovaným typem.
2. Předmět a rozsah plnění - ustanovení § 3 odst. 5 písm. f)
zákona o registračních pokladnách
Náležitosti pokladního bloku, které musí pokladní blok nejméně
obsahovat, jsou vymezeny v ustanovení § 3 odst. 5 zákona o
registračních pokladnách. Je třeba posuzovat je v souvislosti
s pojmem „rozsah a předmět plnění“ uvedeném pod písm. f)
citovaného ustanovení. Plněním se pro účely tohoto zákona
rozumí prodej zboží nebo poskytnutí hostinské činnosti.
Z obsahu vymezeného pojmu „rozsah a předmět plnění“ by mělo
být, zejména pro orientaci a kontrolu zákazníkem, zřejmé, a to
slovním uvedením, co bylo ve skutečnosti předmětem jím
provedené platby.
Cílem zákona o registračních pokladnách vyplývajícím z
předmětu jeho úpravy (ustanovení § 1) je zajištění evidence
příjmů souvisejících s hotovostními platbami pro účely
správného a úplného zjištění a stanovení daňových povinností
při výkonu správy daní.
Povinný subjekt, který je plátcem DPH, musí mimo jiné dle
ustanovení § 3 odst. 6 zákona o registračních pokladnách
používat pokladnu, která umožňuje nejméně rozlišení plateb za
zdanitelná plnění podléhající příslušným sazbám DPH, za plnění
osvobozená od DPH nebo za plnění, která nejsou předmětem DPH.
Dalším cílem tohoto zákona k výkonu správy daní, je uchování
této evidence ve fiskální paměti, jakož i na kopiích
pokladních bloků, po dobu možnosti daň vyměřit nebo dodatečně
vyměřit.
Z pohledu zákona o registračních pokladnách není nezbytně
nutné podrobné členění na jednotlivé druhy zboží. Rozdílný
postup bude zřejmě u povinného subjektu, který běžně používá
čárkový kód zboží, jiný u subjektu, který je plátcem DPH a
chce, aby jeho pokladna tiskla přímo daňové doklady s
náležitostmi odpovídajícími příslušným ustanovením zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané hodnoty“). Pokud má
být pokladní blok u plátců DPH současně daňovým dokladem, musí
jeho náležitosti obsahovat náležitosti daňového dokladu dle §
28 zákona o dani z přidané hodnoty. Jinak bude třeba k
pokladnímu bloku vystavit ještě zvlášť daňový doklad.
Zcela odlišná situace bude v malé prodejně, která je např.
provozována družstvem, které je plátcem DPH, ale rozsah
vydávaných daňových dokladů je nepatrný, popřípadě nulový.
Tento „drobný“ povinný subjekt zřejmě bude ve své pokladně
rozlišovat zboží pod vyšším společným pojmem, např. ovoce,
nikoliv jablka nebo hrušky, pečivo, nikoliv chléb nebo rohlík,
a cena tudíž nebude tištěna automaticky ve vazbě na název
zboží, ale vkládána ručně, takže např. zelenina bude mít podle
ten den prodávaného sortimentu např. 5 jednotkových cen, které
jsou uvedeny jako další z náležitostí pokladního bloku.
Rozsah a předmět plnění podle § 3 odst. 5 písm. f) citovaného
zákona např. na potraviny 19 %, potraviny 5 %, nepotraviny 19
%, nepotraviny 5 % a obaly 0 %, je pro účely evidence samotné
výše hotovostních plateb rozlišení velmi obecné. Ve
specifických podmínkách nejmenších provozoven takové rozlišení
lze akceptovat. Tato evidence však může vzbudit určité
pochybnosti správce daně o vedení dalších evidencí, např. při
dokazování výše nákladových položek souvisejících se
sortimentem následně prodaného zboží.
Podrobnější rozlišení prodaného zboží zásadním způsobem by
nemělo příliš zatížit ani ty nejmenší provozovny, neboť takové
rozlišení umožní certifikovaná pokladna bez většího zatížení
obslužného personálu. Sortimentním rozlišením provedeného
nákupu se rovněž zvýší i možnost lepší orientace zákazníka a
jeho kontrola provedeného nákupu zboží včetně uskutečněné
platby.
Pokud je daňový subjekt ve smyslu zákona o registračních
pokladnách současně povinným subjektem, je povinen evidovat
platby v hotovosti prostřednictvím registrační pokladny.
Nicméně povinnost evidence prostřednictvím pokladny
nenahrazuje povinnost daňového subjektu prokázat další
skutečnosti, které předmětem této evidence nejsou, ale jsou
nezbytné pro stanovení jeho daňové povinnosti. Daňový subjekt
je rovněž při hotovostních platbách povinen dodržovat ostatní
právní normy (např. zákon o účetnictví včetně příslušných
prováděcích vyhlášek, zákon o dani z přidané hodnoty).
Dokazování v daňovém řízení provádí správce daně podle
ustanovení § 31 zákona o správě daní a poplatků. V rámci
daňového řízení je daňový subjekt povinen prokázat své příjmy
včetně příjmů hotovostních. Daňový subjekt je tedy např. v
rámci daňové kontroly nebo místního šetření povinen prokázat
průkazným, i neformálním, ale hodnověrným způsobem své
hotovostní příjmy.
3. Zahájení provozu registrační pokladny – ustanovení § 9
zákona o registračních pokladnách
Zahájením provozu registrační pokladny se rozumí zahájení
evidence plateb dle ustanovení § 1 a § 2 písm. k) na této
registrační pokladně po splnění podmínek daných ustanovením §
9 zákona o registračních pokladnách. To znamená, že povinný
subjekt místně příslušnému finančnímu úřadu předloží:
* vyplněnou servisní knihu,
* doklad o nabytí pokladny, kde je uveden výrobce a výrobní
číslo,
* doklad s údaji o certifikaci typu pokladny,
* prohlášení výrobce nebo dovozce o shodě dodávané pokladny
s certifikovaným typem,
* případně potvrzení servisního střediska o dodatečné úpravě
pokladny certifikovaným postupem, kterou lze provést pouze po
dobu stanovenou Ministerstvem financí v rozhodnutí o udělení
certifikace.
Po ověření předložených dokladů pověřený pracovník FÚ přidělí
daňový kód pokladny, který vyznačí do servisní knihy, zápis
potvrdí vlastnoručním podpisem a připojí otisk úředního
razítka se státním znakem.
Po přidělení daňového kódu pokladny požádá povinný subjekt
servisní středisko, se kterým má uzavřenou smlouvu o zajištění
servisu registrační pokladny, o její fyzické uvedení do
provozu. Servisní středisko pak vloží do fiskální paměti údaje
dle § 8 odst. 2 písm. a) zákona o registračních pokladnách,
dále zajistí, aby stejné údaje byly vloženy i do provozní
paměti, přiloží technickou uzávěru a provedené úkony zaznamená
do servisní knihy. Tímto nejsou dotčeny povinnosti uložené
zákonem o účetnictví [zejména ustanovení § 11 odst. 2, § 12
odst. 2, § 13 odst. 2 písm. b)] a zákonem o daních z příjmů
(ustanovení § 7b). Provoz registrační pokladny je zahájen a od
té chvíle vede povinný subjekt na této pokladně evidenci
plateb, které zákon o registračních pokladnách vymezuje v § 2
písm. k).
Vrchní ředitel skupiny 051:
Ing. Jan Knížek, v.r.