123/1998 Sb.
ZÁKON
ze dne 13. května 1998
o právu na informace o životním prostředí
Změna: 132/2000 Sb.
Změna: 6/2005 Sb.
Změna: 413/2005 Sb.
Změna: 380/2009 Sb.
Změna: 83/2015 Sb.
Změna: 241/2022 Sb.
Změna: 241/2022 Sb. (část)
Změna: 429/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
zabezpečení práva na přístup k informacím o životním prostředí a na včasné a úplné
informace o životním prostředí,1a) na vytvoření podmínek pro výkon tohoto práva a
podporu aktivního zpřístupňování informací o životním prostředí ze strany povinných
subjektů. Stanoví
a) podmínky výkonu práva na včasné a úplné informace o životním prostředí,
jimiž disponují povinné subjekty podle tohoto zákona nebo které jsou k dispozici
pro tyto subjekty,
b) přístup veřejnosti k informacím o životním prostředí, kterými disponují
povinné subjekty podle tohoto zákona nebo které jsou k dispozici pro tyto subjekty,
c) základní podmínky a lhůty pro zpřístupňování informací a důvody, pro které
mohou povinné subjekty podle tohoto zákona odepřít zpřístupnění informace,
d) aktivní zpřístupňování informací o životním prostředí, podporu používání
zařízení umožňující dálkový přístup a podporu zpřístupňování informací prostřednictvím
rozhraní pro programování aplikací,
e) pravidla pro zřízení infrastruktury pro prostorová data pro účely politik
životního prostředí a politik nebo činností, které mohou mít vliv na životní prostředí
a zpřístupňování prostorových dat prostřednictvím síťových služeb na Národním geoportálu
INSPIRE (dále jen „geoportál“),
f) vzdělávání, výchovu a osvětu v oblasti ochrany životního prostředí.
(2) Zpřístupňování údajů získaných pro statistické účely a zpřístupňování statistických
informací se řídí zvláštním zákonem.2)
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) informacemi o životním prostředí (dále jen "informace") informace
v jakékoliv technicky proveditelné podobě, které vypovídají zejména o
1. stavu a vývoji
životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu,
2. připravovaných nebo prováděných činnostech a opatřeních a o uzavíraných
dohodách, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního prostředí a jeho složek,
3.
stavu složek životního prostředí, včetně geneticky modifikovaných organismů, a o
interakci mezi nimi, o látkách, energii, hluku, záření, odpadech včetně radioaktivních
odpadů a dalších emisích do životního prostředí, které ovlivňují nebo mohou ovlivňovat
jeho složky, a o důsledcích těchto emisí,
4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích
na životní prostředí a rovněž údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin a důsledků
tohoto využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost,
5. vlivech staveb, činností, technologií
a výrobků na životní prostředí a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí,
6.
správních řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí,
peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich vyřízení a rovněž informace obsažené
v písemnostech týkajících se zvláště chráněných součástí přírody a dalších součástí
životního prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,
7. ekonomických a finančních analýzách použitých v rozhodování
a dalších opatřeních a postupech ve věcech životního prostředí, pokud byly pořízeny
zcela nebo zčásti z veřejných prostředků,
8. stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud jsou
nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo činnostmi,
opatřeními a dohodami podle bodu 2,
9. stavu kulturních a architektonických památek,
pokud jsou nebo mohou být ovlivněny stavem složek životního prostředí, emisemi nebo
činnostmi, opatřeními a dohodami podle bodu 2,
10. zprávách o provádění a plnění právních
předpisů v oblasti ochrany životního prostředí,".
11. mezinárodních, státních, regionálních
a místních strategiích a programech, akčních plánech apod., jichž se Česká republika
účastní, a zprávách o jejich plnění,
12. mezinárodních závazcích týkajících se životního
prostředí a o plnění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká
republika vázána,
13. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních
zdrojů;
b) povinnými subjekty
1. správní úřady a jiné organizační složky státu a orgány územních
samosprávných celků,3)
2. právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních
právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo
nebo nepřímo k životnímu prostředí,4)
3. právnické osoby založené, zřízené, řízené
nebo pověřené subjekty uvedenými v bodech 1 a 2, jakož i fyzické osoby pověřené těmito
subjekty, které na základě právních předpisů nebo dohody s těmito subjekty poskytují
služby, které ovlivňují stav životního prostředí a jeho jednotlivých složek (dále
jen "pověřená osoba")
c) zpřístupňováním informací
jejich poskytování jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým
nebo fyzickým osobám, jež o ně požádaly, (dále jen "žadatel"), přímé nahlížení do
písemností nebo jiných souborů informací, pořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem
v sídle nebo v jiných prostorách povinných subjektů a informování o způsobech a metodách
získání jednotlivých informací;
d) aktivním zpřístupňováním informací jejich poskytování neomezenému okruhu subjektů,
aniž by bylo třeba podat žádost, a to za podmínek, které jsou objektivní, přiměřené,
nediskriminační, nevýhradní a neomezují způsob ani účel následného využití poskytovaných
informací (dále jen "standardní podmínky užití"), zejména prostřednictvím rozhraní
pro programování aplikací;
e) strojově čitelným formátem formát datového souboru s takovou strukturou, která
umožňuje programovému vybavení snadno nalézt, rozpoznat a získat z tohoto datového
souboru konkrétní informace, včetně jednotlivých údajů a jejich vnitřní struktury;
f) otevřeným formátem formát datového souboru, který není závislý na konkrétním technickém
a programovém vybavení a je zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli omezení, které
by znemožňovalo využití informací obsažených v datovém souboru;
g) rozhraním pro programování aplikací sada funkcí a procesů umožňujících vytváření
aplikací, které přistupují k funkcím nebo datům operačního systému, databáze, aplikace
nebo jiné elektronické služby;
h) prostorovými daty data, včetně jejich identifikovatelných skupin, v elektronické
podobě, která přímo nebo nepřímo odkazují na určitou polohu nebo zeměpisnou oblast
na území České republiky a v případě dohody s jiným členským státem Evropské unie
i v rámci jeho území;
i) metadaty data, která popisují souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných
informací, včetně informací popisujících soubory prostorových dat nebo služeb, včetně
služeb založených na prostorových datech, a která umožňují a usnadňují jejich vyhledávání,
třídění a používání a která dále popisují jejich správu v průběhu času;
j) infrastrukturou pro prostorová data prostorová data a služby založené
na prostorových datech, síťové služby a technologie, metadata, technické požadavky,
dohody o sdílení přístupu k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a jejich využívání, mechanismy, procesy a postupy koordinace, zavedené, provozované
nebo zpřístupněné v souladu s tímto zákonem a sledování, využívání prostorových dat
a služeb založených na prostorových datech;
k) interoperabilitou možnost kombinace prostorových dat a vzájemné komunikace
mezi službami založenými na prostorových datech bez opakovaných ručních zásahů tak,
aby bylo dosaženo soudržného výsledku a aby byla zvýšena přidaná hodnota prostorových
dat a služeb založených na prostorových datech;
l) zpřístupňováním dat zpřístupňování prostorových dat a metadat neomezenému
okruhu subjektů prostřednictvím
1. poskytování prostorových dat a metadat na geoportál
(§ 11a) z vlastního internetového rozhraní s využitím služeb založených na prostorových
datech v souladu s technickými požadavky, nebo
2. předávání prostorových dat a metadat
v souladu s technickými požadavky na geoportál (§ 11a),
m) technickými požadavky požadavky, které obsahují minimální výkonnostní
požadavky na služby založené na prostorových datech a zajišťují soudržnost prostorových
dat, stanovené přímo použitelnými předpisy Evropské unie16) upravujícími pravidla
pro vytvoření a aktualizaci metadat, monitorování a podávání zpráv, služby založené
na prostorových datech, interoperabilitu a harmonizaci prostorových dat a služeb
založených na prostorových datech a pro přístup k prostorovým datům a službám;
n) službami založenými na prostorových datech možné formy zpracování prostorových
dat nebo souvisejících metadat prostřednictvím počítačové aplikace;
o) otevřenými daty informace a prostorová data zveřejňovaná způsobem umožňujícím
dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž způsob ani účel
následného využití není povinným subjektem, který je zveřejňuje, omezen a které jsou
evidovány v národním katalogu otevřených dat nebo v geoportálu.
§ 3
Žádost o poskytnutí informace
(1) Žadatel může za účelem získání informace o životním prostředí požádat povinný
subjekt o zpřístupnění informace o životním prostředí. Svou žádost nemusí odůvodňovat.
Žádost lze učinit ústně, písemně, telefonicky, elektronicky, faxem nebo jinou technicky
proveditelnou formou. Ze žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež
má být poskytnuta. Ze žádosti musí být patrno, kdo ji podal.
(2) V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je žadateli
do 15 dnů od obdržení žádosti zaslána výzva k jejímu upřesnění. Ve výzvě musí být
určeno, v jakém směru je třeba žádost upřesnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez
zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit. Pokud žadatel
do 15 dnů od doručení výzvy žádost v požadovaném směru neupřesní, má se za to, že
od své žádosti upustil.
(3) V případě žádosti podané telefonicky, pokud ji nelze neprodleně vyřídit,
je povinný subjekt oprávněn vyžádat si její zaslání v písemné formě. Pro tento případ
platí ustanovení o upřesnění žádosti přiměřeně.
§ 4
Žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu
V případě, že je žádost podána u povinného subjektu, jenž nemá dotyčnou informaci
k dispozici a současně nemá podle zvláštních právních předpisů povinnost takovou
informaci mít, sdělí žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení
žádosti, že požadovanou informaci nemůže z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je dotazovanému
povinnému subjektu známo, který povinný subjekt má požadovanou informaci k dispozici,
postoupí mu žádost ve lhůtách stanovených ve větě první a uvědomí o tom žadatele.
§ 5
Zveřejněná informace
(1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt
nejdříve, nejpozději však do 15 dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje
umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl,
že nemá možnost získat zveřejněnou informaci jiným způsobem.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný subjekt
mu ji poskytne.
§ 6
Způsob a forma zpřístupnění informace
(1) Žadatel může v žádosti navrhnout formu, případně způsob, jichž má být použito
při zpřístupnění informace. Pokud žádá o zpřístupnění informace na technickém nosiči
dat, je povinen uhradit jeho cenu nebo přiložit k žádosti technicky použitelný nosič
dat.
(2) Pokud žadatel formu nebo způsob podle odstavce 1 neurčí, případně pokud
takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí se způsob a forma
zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu žádosti o zpřístupnění informace
a její optimální využití žadatelem. V pochybnostech se využije především formy a
způsobu, jež byly žadatelem využity k podání žádosti. Pokud povinný subjekt zpřístupní
informaci byť i jen částečně v jiné než požadované formě, musí tento svůj postup
odůvodnit. Povinný subjekt zpřístupňuje informace za standardních podmínek užití.
§ 7
Lhůta pro zpřístupnění informace
(1) Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30
dnů od obdržení žádosti, ledaže by si zvláštní okolnosti výjimečně vynucovaly prodloužení
této lhůty, nejvýše však do 60 dnů. O takových okolnostech a o prodloužení lhůty
musí být žadatel před uplynutím 30denní lhůty vyrozuměn.
(2) V případě uvedeném v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro zpřístupnění
informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.
§ 8
Omezení přístupu k informacím
(1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy
a)
o ochraně utajovaných informací,5)
b) o ochraně osobních 6) nebo individuálních údajů2)
a o ochraně osobnosti,7)
c) o ochraně duševního vlastnictví,8)
d) o ochraně obchodního
tajemství.9)
(2) Zpřístupnění informace může být rovněž odepřeno, pokud
a) byla povinnému
subjektu předána osobou, která k tomu nebyla podle zákona povinna a nedala předchozí
písemný souhlas k zpřístupnění této informace,
b) by zpřístupnění této informace mohlo
mít nepříznivý vliv na ochranu životního prostředí v místech, kterých se informace
týká,
c) žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení (vyšetřování)
v trestních věcech,10) nebo se informace týká neukončených řízení a nepravomocných
rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech,
d) žádost byla formulována
nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji podle § 3 odst.
2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní žádost.
(3) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud
a) se týká materiálu ve fázi dokončování nebo rozpracovaných dokumentů nebo dosud
nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,
b) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici,
c) se týká vnitřních pokynů povinného subjektu, které se vztahují výhradně k jeho
vnitřnímu chodu.
(4) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené
za obchodní tajemství, pokud
a) se požadovaná informace týká působení provozní činnosti
podnikatele na životní prostředí,
b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví
a životního prostředí,
c) požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných
rozpočtů.
(5) Porušením práva na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o původci
činnosti znečišťující nebo jinak ohrožující nebo poškozující životní prostředí obsažené
v pravomocném rozhodnutí o trestném činu, přestupku nebo jiném správním deliktu.
(6) Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení těch
skutečností, které zakládají důvod pro odepření zpřístupnění informace podle odstavců
1 a 2. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být žadatel vždy při zpřístupnění informace
uvědoměn.
(7) Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou trvá
důvod odepření.
(8) Je-li odepřeno zpřístupnění informace v případech uvedených v odstavci
3 písm. a), sdělí povinný subjekt žadateli údaj o odhadu doby potřebné na zpracování
nebo vyhodnocení požadovaných údajů, a pokud tuto činnost neprovádí sám, i identifikační
údaje osoby, která má tuto činnost provést.
(9) Jde-li o žádost o poskytnutí informace o emisích vypouštěných nebo vyzařovaných
do životního prostředí, nelze použít důvody odepření zpřístupnění informace uvedené
v odstavci 1 písm. b) a d) a v odstavci 2 písm. a) a b).
§ 8a
(1) Povinný subjekt může odepřít zpřístupnění informace nebo její části
do sedmi dnů od obdržení žádosti, pokud lze ve vztahu k ní dovodit, že cílem žadatele
je způsobit
a) nátlak na fyzickou osobu, jíž se týkají požadované informace, pokud
nejde o informace podle § 8a odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, nebo
b) nepřiměřenou zátěž povinného subjektu,
a to zpravidla v reakci na předcházející
postup povinného subjektu vůči žadateli nebo na vztah s fyzickou osobou uvedenou
v písmenu a).
(2) Rozsah požadovaných informací nebo počet podaných žádostí není bez dalšího
důvodem pro odepření zpřístupnění informace podle odstavce 1.
§ 9
Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace
(1) Pokud povinný subjekt žádosti o zpřístupnění informace, byť i jen zčásti
nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě pro zpřístupnění informace rozhodnutí o odepření zpřístupnění
informace. Je-li povinným subjektem pověřená osoba, která není podle zvláštních právních
předpisů oprávněna vydávat rozhodnutí, vydá rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace
povinný subjekt, který pověřenou osobu založil, zřídil, řídí nebo pověřil, popřípadě
s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.
(2) Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti, nebo pokud žadatel podle
§ 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil svou žádost, ač k tomu byl řádně a včas vyzván.
(3) Jestliže povinný subjekt ve stanovené lhůtě neposkytl informace či nevydal
rozhodnutí, má se za to, že rozhodl informace odepřít.
(4) Obdobně jako v odstavci 3 se postupuje v případě, kdy žadatel nesouhlasí
s vyloučením těch skutečností, které zakládají důvod pro odepření zpřístupnění informace
podle § 8 odst. 1 a 2 před zpřístupněním informace.
(5) Pokud povinný subjekt zpřístupňuje informaci formou kopie dokumentu, z
něhož vyloučil pouze osobní údaje nebo informace, které jsou obchodním tajemstvím
a které získal při postupech podle správního, daňového nebo kontrolního řádu, nemusí
vydat rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Sdělí-li žadatel v podané žádosti
anebo do 15 dnů ode dne doručení požadované informace způsobem stanoveným tímto zákonem
pro podání písemné žádosti o informace povinnému subjektu, že trvá na vydání rozhodnutí
o odepření zpřístupnění informace v rozsahu vymezených osobních údajů nebo obchodního
tajemství, povinný subjekt jej vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti anebo do 15 dnů
ode dne doručení sdělení žadatele.
§ 10
Bližší podmínky zpřístupňování informací
(1) Informace se zpřístupňují v pracovní době příslušných povinných subjektů,
případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.
(2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy.
Každý má rovněž právo, je-li to provozně možné, na pořízení kopií listin.
(3) Povinné subjekty jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací oprávněny
žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením
technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může žádat
i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.
(4) Povinné subjekty zpracují veřejně přístupný sazebník úhrad podle odstavce
3 s uvedením podmínek, za nichž se úhrady vybírají, popřípadě za nichž je možno od
vybírání úhrad upustit.
§ 10a
Aktivní zpřístupňování informací
(1) Povinné subjekty zpracovávají informace vztahující se k jejich působnosti
a vytvářejí nezbytné technické a další podmínky pro aktivní zpřístupňování informací
za standardních podmínek užití.
(2) Povinné subjekty jsou povinny v rozsahu stanoveném tímto zákonem vést a
aktualizovat elektronické databáze obsahující informace vztahující se k jejich působnosti.
Tato povinnost neplatí pro pověřenou osobu, pokud informace podle odstavce 1 vede
v elektronické databázi povinný subjekt, který pověřenou osobu založil, zřídil, řídí
nebo pověřil, popřípadě s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.
(3) Elektronické databáze podle odstavce 2 musí být přístupné prostřednictvím
zařízení umožňujících dálkový přístup jako otevřená data zejména prostřednictvím
rozhraní pro programování aplikací. Povinné subjekty zaevidují informace, které mají
povinnost zveřejnit jako otevřená data, v národním katalogu otevřených dat nebo v
geoportálu.
(4) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují informace včetně metadat za standardních
podmínek užití způsobem umožňujícím dálkový přístup, zejména prostřednictvím rozhraní
pro programování aplikací, a dále prostřednictvím vlastní ediční a publikační činnosti.
(5) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují zejména
a) koncepce, politiky,
strategie, plány a programy týkající se životního prostředí a zprávy o jejich provádění,
pokud jsou zpracovávány,
b) zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány,
c)
souhrny údajů o sledování činností, které mají nebo by mohly mít vliv na stav životního
prostředí a jeho složek,
d) správní rozhodnutí v případě, že je jeho vydání podmíněno
vydáním stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle
zvláštního právního předpisu,10a)
e) dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů
na životní prostředí podle zvláštního právního předpisu,10b)
f) hodnocení rizik týkající
se životního prostředí, pokud jsou zpracovávány,
g) dohody o poskytování služeb podle
§ 2 písm. b) bodu 3.
(6) Ministerstvo životního prostředí dále aktivně zpřístupňuje
a) seznam informací, které mají mít povinné subjekty k dispozici s uvedením,
u jakého povinného subjektu lze informace získat,
b) mezinárodní smlouvy a dohody, právní předpisy Evropské unie, zákony
a další právní předpisy v oblasti ochrany životního prostředí a zprávy o jejich provádění
a plnění, pokud jsou zpracovávány.
(7) Pokud jsou informace uvedené v tomto ustanovení již prokazatelně přístupné
prostřednictvím zařízení umožňujících dálkový přístup, mohou povinné subjekty na
takto zveřejněné informace odkázat.
§ 10b
Zpřístupňování informací při mimořádných událostech
V případě mimořádné události je veřejnost, které hrozí nebezpečí, varována
podle zvláštních právních předpisů.10c)
§ 10c
Zveřejňování datových souborů s vysokou hodnotou
Povinný subjekt zveřejňuje ve strojově čitelném a otevřeném formátu za standardních
podmínek užití, zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací, jako
otevřená data informace, jejichž seznam stanoví přímo použitelný předpis Evropské
unie vydaný podle čl. 14 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024.
Přístup a využití datových souborů s vysokou hodnotou je bezplatný, nestanoví-li
přímo použitelný předpis podle věty první jinak.
§ 11
Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace
Zvláštní zákon může stanovit případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat
informace.11) Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné způsoby a podmínky zpřístupňování
informací.12) Právo na informace o životním prostředí podle tohoto zákona však nelze
omezit nebo vyloučit.
§ 11a
Geoportál
(1) Ministerstvo životního prostředí spravuje geoportál, který je informačním
systémem veřejné správy a je přístupný prostřednictvím portálu veřejné správy. Povinné
subjekty prostřednictvím geoportálu zpřístupňují data odpovídající alespoň jednomu
z témat uvedených v prováděcím právním předpise, která povinné subjekty tvoří, přijímají,
spravují nebo aktualizují a která spadají do oblasti úkolů veřejné správy. Ministerstvo
životního prostředí zpřístupní na geoportálu veškeré informace o údajích, kódech
a technických klasifikacích, které jsou nezbytné k zajištění souladu s technickými
požadavky. Ministerstvo životního prostředí zaeviduje informace a prostorová data
zpřístupněná na geoportálu v národním katalogu otevřených dat.
(2) Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím geoportálu zajišťuje
zejména
a) zpřístupňování dat,
b) služby založené na prostorových datech,
c) služby elektronického obchodu,
d) sdílení prostorových dat ve veřejné správě,
e) informování o využívání infrastruktury pro prostorová data.
(3) Ministerstvo životního prostředí na geoportálu zpřístupní i jiná prostorová
data než ta, jejichž témata jsou uvedena v prováděcím právním předpise, pokud o to
povinný subjekt požádá a pokud jsou splněny technické požadavky. Ministerstvo životního
prostředí na geoportálu zpřístupní i data osoby, která není povinným subjektem (dále
jen „jiný poskytovatel prostorových dat“), pokud o to jiný poskytovatel prostorových
dat požádá nebo tak stanoví jiný právní předpis a pokud jsou splněny technické požadavky.
(4) Součástí služeb založených na prostorových datech jsou síťové služby,
kterými jsou služby
a) vyhledávací, které umožňují vyhledání prostorových dat a služeb založených
na prostorových datech na základě obsahu odpovídajících metadat a umožňují zobrazení
obsahu metadat,
b) prohlížecí, které umožňují alespoň zobrazit, procházet, přiblížit, oddálit,
posouvat nebo překrývat zobrazitelná prostorová data a zobrazit vysvětlivky a jakýkoli
další významný obsah metadat,
c) stahování dat, které umožňují stažení úplných prostorových dat nebo
jejich částí a tam, kde je to prakticky možné, přímý přístup k nim,
d) transformační, které umožňují, aby prostorová data byla transformována
za účelem dosažení interoperability,
e) spouštěcí, které umožňují spuštění služeb založených na prostorových
datech uvedených v písmenech a) až d).
(5) Transformační služby musí být kombinovatelné s dalšími službami založenými
na prostorových datech a zajišťovat interoperabilitu.
(6) Vyhledávací služby umožňují vyhledání prostorových dat a služeb založených
na prostorových datech podle alespoň těchto vyhledávacích kritérií nebo jejich kombinací:
a) klíčová slova,
b) klasifikace prostorových dat a služeb založených na prostorových datech,
c) kvalita a platnost prostorových dat,
d) stupeň souladu s technickými požadavky,
e) zeměpisná poloha,
f) podmínky pro přístup k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a podmínky pro jejich použití,
g) povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat, kteří vytváří, spravují,
aktualizují a distribuují prostorová data a služby založené na prostorových datech.
(7) Metadata zahrnují informace o
a) souladu prostorových dat s technickými požadavky,
b) podmínkách pro přístup k prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech a jejich používání a o výši úhrady podle § 11c odst. 3 a 4, pokud je požadována,
c) kvalitě a platnosti prostorových dat,
d) povinných subjektech a jiných poskytovatelích prostorových dat, kteří
vytvářejí, spravují, aktualizují a distribuují prostorová data a služby založené
na prostorových datech,
e) omezení přístupu a o důvodech takového omezení.
§ 11b
Pravidla zpřístupňování dat
(1) Povinný subjekt zpřístupňuje data v souladu s technickými požadavky za
standardních podmínek užití bez podání žádosti. Obdobně zpřístupňuje data jiný poskytovatel
prostorových dat. Pro zpřístupňování dat z geoportálu se nepoužijí ustanovení § 3
až 7 a § 9.
(2) Obce zpřístupňují data, pouze pokud tvorbu, shromažďování nebo šíření těchto
dat ukládá zvláštní právní předpis. V případě územně členěných statutárních měst
a hlavního města Prahy se věta první použije obdobně pro městské obvody nebo městské
části. Územně členěná statutární města a hlavní město Praha zpřístupňují data odpovídající
alespoň jednomu z témat uvedených v prováděcím právním předpise bez omezení.
(3) Povinnost zpřístupňovat data má pouze pořizovatel prostorových dat, nikoliv
držitel jejich kopií. Pořizovatelem prostorových dat se rozumí povinný subjekt, který
prostorová data sám vytváří nebo nechává vytvořit jiným subjektem pro účely výkonu
veřejné správy. Pokud pořizovatel prostorových dat přijímá prostorová data od jiného
subjektu, zpřístupňuje prostorová data v souladu s autorskými právy, právy souvisejícími
s právem autorským nebo zvláštním právem pořizovatele databáze.
(4) Povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat k jimi pořízeným prostorovým
datům a službám založeným na prostorových datech vytvářejí a aktualizují metadata,
která předávají na geoportál. Povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat
jsou povinni zajistit, že prostorovým datům jimi zpřístupněným na geoportál odpovídají
metadata k nim vytvořená. Prováděcí právní předpis stanoví lhůty, ve kterých musí
povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat vytvořit metadata k jim pořízeným
prostorovým datům a službám založeným na prostorových datech.
(5) Povinné subjekty vedou evidenci o veřejném využívání jimi vytvářených,
spravovaných, přijímaných nebo aktualizovaných prostorových datech a zpřístupňují
ji Ministerstvu životního prostředí. Způsob vedení evidence a zpřístupňování stanoví
prováděcí právní předpis. Evidence je předávána Ministerstvu životního prostředí
prostřednictvím služby na geoportálu vždy do konce února za předchozí kalendářní
rok. Povinnost uchovávat neaktuální prostorová data mají ty povinné subjekty, které
neuchovávají prostorová data podle zvláštního právního předpisu12a); metadata k neaktuálním
prostorovým datům povinné subjekty zpřístupňují na geoportál. Způsob uchovávání neaktuálních
prostorových dat a zpřístupňování metadat k neaktuálním prostorovým datům stanoví
prováděcí právní předpis.
§ 11c
Přístup k prostorovým datům
(1) Data zpřístupněná prostřednictvím geoportálu jsou veřejně přístupná způsobem
umožňujícím dálkový přístup, zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací.
Povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových dat zpřístupňují podmínky poskytování
dat jako součást jím zpřístupňovaných metadat. Prostorová data zpřístupňují povinné
subjekty nebo jiní poskytovatelé na základě nevýhradní licenční smlouvy nebo podlicenční
smlouvy upravující zejména užití databází, které jsou tvořeny prostorovými daty (dále
jen „licenční smlouva“)12b). Pokud povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových
dat nepředá jako součást metadat návrh licenční smlouvy, zpřístupňují se prostorová
data na základě vzorové licenční smlouvy, kterou Ministerstvo životního prostředí
uveřejní na geoportálu. Na základě licenční smlouvy může povinný subjekt nebo jiný
poskytovatel prostorových dat zpřístupnit také služby založené na prostorových datech.
(2) Licenční smlouva obsahuje zejména
a) označení povinného subjektu nebo jiného poskytovatele prostorových dat,
v případě fyzické osoby uvedením jména, příjmení a bydliště a v případě právnických
osob názvem právnické osoby, uvedením právní formy, sídla, identifikačního čísla
a daňového identifikačního čísla,
b) označení nabyvatele, u fyzické osoby uvedením jména, příjmení, data
narození a bydliště a u právnické osoby uvedením názvu, právní formy, sídla, identifikačního
čísla a daňového čísla,
c) informace o předpokládaném způsobu využívání prostorových dat a služeb
založených na prostorových datech,
d) předmět smlouvy, kterým se rozumí přesný název prostorových dat nebo
služby založené na prostorových datech,
e) v případě služeb stahování dat dobu platnosti smlouvy,
f) podmínky užití prostorových dat a služeb založených na prostorových
datech, které stanoví prováděcí právní předpis,
g) cenu za zpřístupňovaná prostorová data a služby založené na prostorových
datech, platební a fakturační podmínky.
(3) Prostorová data a služby založené na prostorových datech mohou být zpřístupněny
za úplatu, pokud dále není stanoveno jinak. Za zpřístupnění prostorových dat povinných
subjektů a jiných poskytovatelů prostorových dat odpovídajících tématům uvedeným
v prováděcím právním předpise a služeb založených na prostorových datech může být
požadována úhrada ve výši, která nepřesáhne minimální výši nezbytnou k zajištění
potřebné kvality a zpřístupňování prostorových dat a služeb založených na prostorových
datech.
(4) Vyhledávací a prohlížecí služby založené na prostorových datech včetně
dat jsou zpřístupňovány bezplatně. Data zpřístupněná prohlížecími službami založenými
na prostorových datech mohou být ve formě zabraňující opětovnému využití pro obchodní
účely. V případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu lze požadovat úhradu
podle odstavce 3 i za prohlížecí služby založené na prostorových datech, pokud tato
úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících
služeb založených na prostorových datech; v takovém případě se odstavec 3 věta druhá
použije obdobně. Rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého objemu stanoví prováděcí
právní předpis.
(5) Každý může pro placení úhrad za zpřístupněná prostorová data a služby založené
na prostorových datech využít službu elektronického obchodu na geoportálu. Služby
elektronického obchodu na geoportálu lze využít i pro úhradu nákladů spojených s
pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním žadateli.
(6) Orgány veřejné správy, státní příspěvkové organizace a organizační složky
státu mají pro účely plnění svých úkolů, které mohou mít vliv na životní prostředí,
k prostorovým datům a ke službám založeným na prostorových datech poskytovaným orgány
veřejné správy, které odpovídají tématům uvedeným v prováděcím právním předpisu a
jsou zpřístupněny na geoportálu, bezplatný přístup v plném rozsahu. Orgány veřejné
správy, státní příspěvkové organizace a organizační složky státu si vyměňují a využívají
tato data a služby pro plnění svých úkolů, které mohou mít vliv na životní prostředí.
(7) Pro přístup institucí, orgánů, agentur Evropské unie, orgánů veřejné správy
jiných členských zemí Evropské unie k prostorovým datům povinných subjektů, pokud
tato data slouží k plnění jejich povinností podávat zprávy podle předpisů Evropské
unie týkajících se životního prostředí, se použije odstavec 6 obdobně.
(8) Přístup orgánů zřízených mezinárodními dohodami, jejichž smluvními stranami
jsou Evropská unie a členské státy, k prostorovým datům povinných subjektů je možný
na základě vzájemnosti a rovnoprávnosti, pokud tato prostorová data slouží k plnění
jejich úkolů, které by mohly mít vliv na životní prostředí.
§ 11d
Omezení a odepření přístupu k prostorovým datům
(1) Přístup k prostorovým datům bude odepřen, pokud by tím byla porušena ochrana
práv třetích osob k předmětu práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským.
(2) Přístup veřejnosti k prostorovým datům prostřednictvím vyhledávacích služeb
lze omezit, pokud je to v zájmu veřejné bezpečnosti, zajištění obrany státu nebo
ochrany mezinárodních vztahů. Přístup k prostorovým datům zpřístupněným prostřednictvím
prohlížecích služeb, služeb stahování dat, transformačních služeb a služeb umožňujících
spuštění služeb založených na prostorových datech lze omezit orgánům veřejné správy
z důvodů uvedených ve větě první a přístup veřejnosti i z důvodů uvedených v § 8
odst. 1 a § 8 odst. 2 písm. a) až c). Přístup veřejnosti je možné omezit pouze v
nezbytně nutných případech, převažuje-li zájem na omezení přístupu nad veřejným zájmem
na zpřístupnění prostorových dat. Na základě důvodů uvedených v § 8 odst. 1 písm.
a), b) a d) a § 8 odst. 2 písm. a) a b) nelze omezit přístup k informacím o emisích
do životního prostředí.
(3) Omezení přístupu provede povinný subjekt nebo jiný poskytovatel prostorových
dat v případě prostorových dat umístěných na internetových rozhraních zpřístupněných
prostřednictvím geoportálu. V případě prostorových dat umístěných na geoportálu provede
omezení přístupu ministerstvo. Omezení přístupu a jeho zdůvodnění Ministerstvo životního
prostředí zveřejní v obou případech na geoportálu. Povinný subjekt a jiný poskytovatel
prostorových dat informuje ministerstvo o potřebě omezení přístupu, které provádí
ministerstvo, a o provedeném omezení přístupu, které provedli sami, a to včetně sdělení
důvodů, které mají vést nebo vedly k omezení přístupu.
§ 11e
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí
a) je kontaktním místem pro styk s Evropskou komisí,
b) zasílá zprávy podle příslušných předpisů Evropské unie1),
c) zpřístupňuje prostorová data, která jsou přístupná prostřednictvím geoportálu,
pro evropský geoportál INSPIRE provozovaný Evropskou komisí na úrovni Evropské unie,
d) zpřístupňuje evidenci podle § 11b odst. 5 veřejnosti a Evropské komisi
prostřednictvím geoportálu,
e) koordinuje infrastrukturu ve spolupráci s ústředními správními úřady,
právnickými osobami sdružujícími osoby působící v oblasti prostorových dat a právnickými
osobami sdružujícími územní samosprávné celky.
§ 12
Zpráva o stavu životního prostředí
(1) Vláda České republiky projednává a schvaluje zprávu o stavu životního prostředí
České republiky jedenkrát za rok. Tato zpráva obsahuje zejména informace o kvalitě
životního prostředí a o zátěžích, které na životní prostředí působí.
(2) Po projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o stavu
životního prostředí k projednání Parlamentu.
(3) Nejpozději do tří měsíců od svého schválení musí být tato zpráva zveřejněna.
(4) V návaznosti na zprávu o stavu životního prostředí České republiky zpracovává
Ministerstvo životního prostředí jedenkrát za rok zprávy o stavu životního prostředí
jednotlivých krajů. Tyto zprávy musí být zveřejněny v elektronické podobě do tří
měsíců od schválení zprávy o stavu životního prostředí České republiky.
§ 13
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
(1) Ústřední správní úřady
a) v mezích své působnosti vytvářejí podmínky
pro realizaci a rozvoj environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a
b) zajišťují
odpovídající vzdělanost a informovanost svých zaměstnanců v oblasti životního prostředí.
(2) Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
spolu s dalšími ústředními správními úřady, kraje a obce v samostatné působnosti
jsou povinny podporovat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu vycházející
z principů udržitelného rozvoje zajišťované prostřednictvím státních i nestátních
organizací.
(3) Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává Státní program environmentálního
vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice (dále jen "Státní program") a předkládá
jej vládě ke schválení,
b) garantuje, koordinuje a aktualizuje Státní program prostřednictvím
akčních plánů na příslušná léta a
c) podporuje rozvoj osvěty vedoucí k preventivní
ochraně životního prostředí (dále jen "environmentální poradenství").
(4) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
a) zodpovídá za zařazení
environmentální výchovy ve smyslu udržitelného rozvoje do základních pedagogických
dokumentů a
b) podporuje další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ochrany
životního prostředí a udržitelného rozvoje.
(5) Kraje v samostatné působnosti
a) zpracovávají, koordinují a aktualizují
krajské koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (dále jen "krajská
koncepce") vycházející ze Státního programu a
b) podporují rozvoj environmentálního
poradenství.
(6) Kraje umožňují obcím v samostatné působnosti podílet se na realizaci krajských
koncepcí a vytvářet v této oblasti vlastní programy.
(7) Orgány veřejné správy s výjimkou organizačních složek státu mohou k podpoře
environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zřizovat zvláštní fondy.
§ 14
Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana
(1) Předpisy o správním řízení 13) se použijí při řízení podle § 9 odst. 1,
3 a 4, pro vykonatelnost příkazu poskytnout informace podle odstavce 3 a k počítání
lhůt.
(2) Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny části spisu obsahující informace, jejichž
poskytnutí je předmětem žádosti a nebyly podle ní dosud poskytnuty, dokumenty a větší
celky informací, z nichž požadované informace nelze snadno vyčlenit, a osobní údaje
osoby, která by mohla být přímo dotčena poskytnutím požadované informace, s výjimkou
osobních údajů, které jsou nahlížející osobě známy.
(3) Neshledá-li nadřízený správní orgán důvody pro odepření zpřístupnění informace,
zruší rozhodnutí povinného subjektu o odepření zpřístupnění informace nebo jeho část
a řízení v tomto rozsahu zastaví. Současně rozhodnutím přikáže povinnému subjektu
požadovanou informaci žadateli poskytnout ve lhůtě, která nesmí být delší než 30
dnů ode dne oznámení rozhodnutí o odvolání povinnému subjektu nebo 60 dnů, jsou-li
splněny podmínky uvedené v § 7 odst. 1. Proti rozhodnutí nadřízeného správního orgánu
podle věty první se nelze odvolat. Poskytnutí informace povinným subjektem lze exekučně
vykonat.
(4) Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace je po vyčerpání řádných opravných
prostředků přezkoumatelné podle zvláštního právního předpisu.14)
(5) Při soudním přezkumu rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního
právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány důvody pro odepření zpřístupnění
informace. Nejsou-li žádné důvody pro odepření zpřístupnění informace, soud zruší
rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí povinného subjektu o odepření zpřístupnění informace
a povinnému subjektu nařídí požadované informace zpřístupnit ve lhůtě, která nesmí
být delší než 30 dnů ode dne doručení rozsudku povinnému subjektu nebo 60 dnů, jsou-li
splněny podmínky uvedené v § 7 odst. 1.
§ 15
Vztah k jiným právním předpisům
Pokud zvláštní právní předpisy 15) upravují též poskytování informací, které
jsou předmětem úpravy tohoto zákona, nelze rozsah informací stanovený tímto zákonem
omezit.
§ 15a
Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů
Ministerstvo životního prostředí stanoví vyhláškou
a) témata prostorových dat,
b) podmínky užití prostorových dat a služeb založených na prostorových datech,
c) zvláštní způsoby užití prostorových dat a služeb založených na prostorových
datech,
d) rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého objemu,
e) lhůty, ve kterých musí povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových
dat vytvořit metadata k jimi pořízeným prostorovým datům a službám založeným na prostorových
datech,
f) způsob vedení evidence o veřejném využívání a zpřístupňování prostorových
dat,
g) způsob uchovávání neaktuálních prostorových dat a zpřístupňování metadat
k nim.
§ 16
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. § 14 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,
2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších předpisů; zároveň se v dosavadním odstavci 1 zrušuje
číslování odstavců.
Zeman v. r.
Havel v. r.
Tošovský v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 6/2005 Sb.
Přechodné ustanovení
Elektronické databáze uvedené v § 10a odst. 2 nemusí obsahovat informace
získané přede dnem účinnosti tohoto zákona, pokud tyto informace nejsou k dispozici
v elektronické podobě.
Čl. II zákona č. 380/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Povinný subjekt zajistí, aby u veškerých nově získaných a rozsáhle restrukturalizovaných
prostorových dat a odpovídajících služeb založených na prostorových datech byla zajištěna
interoperabilita do 2 let od přijetí technických požadavků, kterými Evropská komise
stanoví technická opatření pro interoperabilitu Evropskou komisí. V případě ostatních
prostorových dat a služeb založených na prostorových datech, jež jsou nadále využívány,
zajistí povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat, aby byla zajištěna
interoperabilita do 7 let od přijetí technických požadavků, kterými Evropská komise
stanoví technická opatření pro interoperabilitu Evropskou komisí. Za nově získaná
a rozsáhle restrukturalizovaná prostorová data a odpovídající služby založené na
prostorových datech se rozumí taková prostorová data a služby, které povinný subjekt
nebo jiný poskytovatel prostorových dat vytvořil nebo restrukturalizoval po přijetí
technických požadavků stanovících technická opatření pro interoperabilitu Evropskou
komisí.
Čl.IV zákona č. 241/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Žádost o poskytnutí informace podaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se vyřizuje podle zákona č. 123/1998 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o
přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení
Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE).
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019
o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru.
1a) Čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, publikované usnesením
Předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.
2) Zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě.
3) Například zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 282/1991
Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších
předpisů.
4) Například zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování
v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti.
6) Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.
7) Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích,
ve znění zákona č. 519/1991 Sb.
9) § 17 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
10) § 160 až 178 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů.
10a) § 10 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění zákona č. 93/2004 Sb.
10b) § 16 zákona č. 100/2001 Sb., ve znění zákona č. 93/2004 Sb.
10c) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a
o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
11) Např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
12) Např. zákon ČNR č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.
12a) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
12b) § 88 až 94 autorského zákona.
13) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
14) Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.
15) Zejména zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 309/1991 Sb., zákon ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon
ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických
pracích a o Českém geologickém úřadu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 44/1988
Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších
předpisů, zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995
Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), zákon ČNR č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997
Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a
o změně a doplnění některých zákonů, a předpisy vydané k jejich provedení.
16) Například nařízení Komise (ES) č. 1205/2008 ze dne 3. prosince 2008, kterým
se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES týkající se metadat, nařízení
Komise (ES) č. 976/2009 ze dne 19. října 2009, kterým se provádí směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2007/2/ES, pokud jde o síťové služby, nařízení Komise (EU) č. 268/2010
ze dne 29. března 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES,
pokud jde o poskytnutí přístupu k sadám prostorových dat a službám prostorových dat
členských států orgánům a subjektům Společenství za harmonizovaných podmínek, nařízení
Komise (EU) č. 1089/2010 ze dne 23. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2007/2/ES, pokud jde o interoperabilitu sad prostorových dat a
služeb prostorových dat.