D-119
POKYN
Daň z přidané hodnoty u reklamy, propagace a inzerce
Referent:
Ing. Humlová,
tel.: 2454 2560
Č. j. 181/20 506/1995 ze dne 31. března 1995
Při uplatňování daně z přidané hodnoty u reklamy, propagace
a inzerce se vychází z jednotlivých ustanovení zákona č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
V tomto metodickém pokynu jsou vymezeny pouze otázky vyplývající
ze specifického postavení reklamy, propagace a inzerce, které se
odrážejí i v systému uplatňování daně z přidané hodnoty po novele
zákona o DPH č. 258/1994 Sb., účinné od 1. 1. 1995.
Odpočet daně na vstupu
Přijatá zdanitelná plnění k zajištění reklamy, propagace
a inzerce slouží k dosažení obratu za zdanitelná plnění plátce,
tzn. splňují podmínku stanovenou § 19 odst. 1 zákona pro uplatnění
nároku na odpočet daně na vstupu. Nárok na odpočet však plátce
nemá u přijatých zdanitelných plnění pro reprezentaci, které nelze
podle zákona o dani z příjmů uznat za výdaje vynaložené
k dosažení, zajištění a udržení příjmů (§ 25 odst. 1 písm. t)
zákona č. 586/1992 Sb., v platném znění). Vyloučení daně z nároku
na odpočet se provede ještě před případnou úpravou odpočtu daně
podle § 20 zákona.
Uplatňování daně na výstupu
Pokud přijatá zdanitelná plnění slouží k vnitropodnikové
spotřebě plátce (např. firemní štíty, letáky, testery,
ochutnávkové akce apod.), daň z přidané hodnoty na výstupu se
neuplatňuje. Za vnitropodnikovou spotřebu nelze uznat rozdávání
vzorků výrobků (i když se jedná např. o miniaturní balení určená
k jednorázovému použití), jestliže se jedná o stejné výrobky,
které jsou prodávány zákazníkům (byť v odlišném balení) a tedy
mohou uspokojit potřeby spotřebitele stejně jako výrobky
prodávané.
Darování reklamních a propagačních předmětů opatřených
obchodním názvem nebo firemní značkou plátce, jejichž jednotková
vstupní cena bez daně nepřevyšuje 200 Kč není dle § 7 odst. 3
zákona předmětem daně, tj. DPH na výstupu se neuplatňuje. Přesto
u těchto předmětů plátce při jejich pořízení nárok na odpočet má,
neboť se nejedná o dary, které nelze dle zákona o dani z příjmů
zahrnout do nákladů vynaložených k dosažení, zajištění a udržení
příjmů (§ 19 odst. 3 zákona).
Darování reklamních a propagačních předmětů opatřených
obchodním názvem nebo firemní značkou plátce s jednotkovou vstupní
cenou bez daně převyšující 200 Kč a ostatních reklamních
a propagačních předmětů uznatelných dle zákona o dani z příjmů do
nákladů vynaložených k dosažení, zajištění a udržení příjmů, je
zdanitelným plněním bez úplaty, které je dle § 7 zákona předmětem
daně. U tohoto zdanitelného plnění je třeba uplatnit daň na
výstupu z ceny obvyklé.
Darování předmětů v rámci reprezentace (dary, které dle
zákona o dani z příjmů nelze uznat za výdaje vynaložené
k dosažení, zajištění a udržení příjmů) se dle ustanovení § 19
odst. 8 zákona nezdaňuje na výstupu a při pořízení těchto předmětů
plátce nemá nárok na odpočet daně na vstupu (§ 19 odst. 3 zákona).
Poskytování služeb reklamy zařazených do kódu Standardní
klasifikace produkce (SKP) 74.4. Reklamní služby podléhají sazbě
daně 22 %. Touto sazbou je zdaňováno komplexní zajištění reklamy
včetně její výroby a činnost reklamních agentur při
zprostředkování služeb reklamy.
Oddíl SKP 74.4. zahrnuje zejména:
74.40.11. Prodej nebo pronájem a správa časové nebo
prostorové reklamy (např. správa reklamního prostoru na všech
nosičích v roli prostředníka nebo velkoobchodníka, prodej
reklamního času, umísťování obchodní i osobní inzerce),
74.40.12 Plánování, ztvárnění a umístění reklamy (např.
koncepce a realizace reklamních kampaní ve všech médiích, reklamní
poradenství),
74.40.13 Ostatní reklamní služby (např. přímá reklama poštou,
telefonem nebo osobním stykem, distribuce prospektů a reklamních
vzorků, vývěsková služba, letecká reklama).
Pokud je finálním plněním výroba zboží nebo poskytování
služeb, které jsou pouze dílčí činností pro poskytnutí reklamní
služby, zdaní se příslušnou sazbou platnou pro danou činnost.
V mnoha případech se jedná o 5% sazbu daně, např. natáčení
reklamních filmů (SKP 92.11.31), aranžérské služby (74.84.13),
návrhy reklamních předmětů (74.84.13), výtvarné řešení reklamy,
loga apod. (92.31.10), poradenství v oblasti sdělování a informací
(74.14.16), reklamní fotografické služby (74.81.23). Některé dílčí
činnosti však podléhají sazbě daně 22 % - např. průzkum trhu
(74.13.11). Pro určení sazby daně je vždy rozhodující zatřídění
dané činnosti do kódu SKP.
Pronájem nemovitostí pro umístění reklamních ploch je
osvobozen od daně podle § 30 odst. 3 zákona nebo může být
v souladu s § 30 odst. 4 zákona zdaněn 5% sazbou. Pronájem plochy
na movitém zařízení, např. dopravním prostředku, se považuje za
převod práva a zdaňuje se sazbou 5 %. Daňový režim pronájmu se
však uplatní pouze u samotného pronájmu, kdy pronajímatel
neposkytuje nájemci v rámci smlouvy žádné reklamní služby, tj.
nevylepuje reklamní plakáty nájemce na pronajatou plochu apod.
(v takovém případě se jedná o službu reklamy, nikoliv pronájem).
Vysílání reklam v rozhlase a televizi se zdaňuje sazbou 22 %
(SKP 74.40.11). Reklamou se podle zákona č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí
jakékoliv veřejné oznámení určené k podpoře podnikání nebo jiného
účinku sledovaného zadavatelem reklamy, jemuž byl vysílací čas
poskytnut za úplatu nebo jinou protihodnotu.
Vysílání sponzorovaných pořadů v rozhlase a televizi ve
smyslu zákona č. 468/1991 Sb. je zdanitelným plněním, u kterého se
uplatní sazba 22 %, protože příjemce sponzorského příspěvku
poskytuje sponzorovi protiplnění spadající klasifikované do kódu
SKP 74.40. Základem daně je výše sponzorského příspěvku.
Sponzorováním se podle zákona č. 468/1991 Sb. rozumí jakýkoliv
příspěvek poskytnutí fyzickou nebo právnickou osobou k financování
pořadů za účelem propagace jména, tovární nebo obchodní známky,
známky služeb nebo postavení takové osoby. To znamená, že slouží
k dosažení obratu za zdanitelná plnění plátce. Plátce-sponzor má
tedy podle § 19 odst. 1 zákona o DPH nárok na odpočet daně
zaplacené na vstupu.
Ke zdanitelnému plnění dochází i v souvislosti s poskytnutím
sponzorského příspěvku fyzické nebo právnické osobě - plátci DPH,
je-li jako protiplnění za poskytnutí tohoto příspěvku propagováno
jméno, tovární nebo obchodní známka, známka služeb nebo postavení
sponzora (poskytnutí sponzorského příspěvku sportovnímu oddílu,
škole, příspěvek na vydání knihy apod.). Zdanitelné plnění v tomto
případě uskutečňuje příjemce sponzorského příspěvku. Při
uplatňování DPH se postupuje obdobně jako u sponzorování
televizního a rozhlasového vysílání (viz výše). Je-li příjemcem
sponzorského příspěvku neplátce DPH, poskytovaná služba reklamy
nebo propagace není předmětem daně (plnění uskutečňované neplátcem
není předmětem daně).
Poskytování služeb zařazených do kódu SKP 74.4 Reklamní
služby osobám, které nemají sídlo nebo bydliště na území České
republiky je vždy považováno za poskytování služeb do zahraničí
a je podle § 46 zákona od daně osvobozeno.
I. náměstek ministra financí:
Ing. Jan Klak, v. r.