Pokyn
č. D-99
k jednotnému postupu při uplatňování zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění platném pro rok 1994,
s přihlédnutím ke změně vyvolané Pokynem č. D-117 (FZ č. 3/1995)
Referent:
Ing.V. Bachor,
tel.: 2454 2796
Mgr. J. Tvareková,
tel. 2454 2499
Ministerstvo financí v zájmu zajištění jednotného uplatňování
zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon") pro zdaňovací období roku 1994
sděluje:
K § 18 zákona
1. Za příjmy získané zděděním nebo darováním movitých věcí,
které nejsou předmětem daně(§ 18 odst. 2 zákona), se pro účely
zákona považují i peněžní prostředky v české i cizí měně a cenné
papíry.
2. Za činnosti, z nichž příjmy nejsou předmětem daně podle
§ 18 odst. 3 zákona, se považují pouze takové činnosti, které jsou výslovně uvedeny
ve zvláštních předpisech nebo ve statutu,
stanovách, zřizovacích a zakladatelských listinách v případě, že
příjmy z nich dosažené jsou ve zdaňovacím období nižší než s nimi
související náklady (výdaje) vynaložené na jejich
dosažení,zajištění a udržení (dále jen "daňové výdaje").
3. Pokud skutečně dosažené příjmy z činnosti podle bodu 2
budou vyšší než skutečné náklady (výdaje) vynaložené na
jejich dosažení, zajištění a udržení, stávají se rovněž předmětem
daně a poplatník je povinen je přeúčtovat neprodleně po jejich
zjištění do příjmů, které jsou předmětem daně. V případě, že
nebude možné výše uvedené příjmy přeúčtovat do zdanitelných příjmů
ještě v průběhu zdaňovacího období, poplatník je zahrne do
zdanitelných příjmů mimoúčetně na daňovém přiznání.
4. Pokud jednotlivou činnost v rámci téhož druhu činností
realizují poplatníci,kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem
podnikání, jak za ceny rovnající se vynaloženým daňovým výdajům
nebo za ceny nižší, tak i za ceny vyšší než související daňové
výdaje, jsou předmětem daně pouze příjmy z těch jednotlivých
činností, kde příjmy převyšují související daňové výdaje (např.
provozování činností pro členy občanského sdružení za ceny
odpovídající vlastním nákladům a nižší a stejných činností za ceny
převyšující vlastní náklady pro ostatní uživatele těchto činností,
výuka jazyků ve státní škole v rámci učebních osnov a mimoškolní
výuka jazyků za smluvní ceny u téhož subjektu).
K § 23 zákona
U poplatníků uvedených v § 18 odst. 3 zákona nelze příjmy a
náklady (výdaje) z činností nebo jejich částí, které nejsou
předmětem daně, kompenzovat s příjmy a náklady (výdaji) z činností
nebo jejich částí,které jsou předmětem daně.
K § 24 zákona
1. Daňovými výdaji jsou u zaměstnavatele také náklady
(výdaje) související s uspokojením pracovněprávních nároků
zaměstnanců v souladu s kolektivní smlouvou nebo vnitřním
předpisem, pokud to zvláštní zákon nevylučuje.
2. Pro účely ocenění spotřeby pohonných hmot za rok 1994
podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 3 a § 24 odst. 6 písm. b) zákona
použije poplatník ceny uplatňované prodejcem (prodejci) pohonných
hmot, u něhož pohonné hmoty převážně nakupoval, maximálně však ve
výši uvedené v příloze.
3. Při prodeji akcie se cenou pořízení akcie pro účely
§ 24 odst. 2 písm. r) zákona rozumí hodnota nabývací ceny podílu
na akciové společnosti stanovená podle § 24 odst. 8 zákona,
připadající na jednu akcii.
K § 25 zákona
1. Za výdaje za reprezentaci podle § 25 odst.1 písm. t) zákona se
považují zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary. Za dar
se nepovažuje předmět opatřený obchodním jménem, jehož hodnota
nepřesahuje 200 Kč a předměty poskytnuté do reklamního slosování
a veřejné soutěže.
2. Za úvěry a půjčky podle § 25 odst. 1 písm. w) zákona se
považují přijaté dlouhodobé i krátkodobé úvěry a půjčky. Do těchto
úvěrů a půjček se nezahrnují prokazatelně poskytnuté bezúročné
úvěry a úvěry a půjčky nebo jejich část, z nichž jsou úroky
zahrnuty do vstupní ceny majetku.
3. Výše placených úroků neuznávaných jako daňový výdaj podle
§ 25 odst. 1 písm. w) zákona se stanoví jako rozdíl mezi placenými
úroky a výší úroků vypočtenou jako součin placených úroků z úvěrů
a půjček podle bodu 2 a koeficientu K vypočteného podle bodu 4,
je-li tento koeficient nižší než jedna.
4. Pro účely bodu 3 se částka úroků z úvěrů a půjček, kterou
nelze za zdaňovací období (popřípadě za jeho část, kdy e poplatník
povinen podat přiznání k dani podle § 40 zákona č. 337/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů) uznat za daňový výdaj, stanoví podle
podílu úvěrů a půjček na vlastním jmění takto:
a) v případě, kdy jsou úvěry a půjčky poskytnuty pouze subjekty,
které se zúčastní přímo nebo nepřímo na vedení, kontrole či
jmění příjemce těchto úvěrů či půjček (dále jen "spřízněná
osoba"), nebo pouze subjekty, které se neúčastní na vedení,
kontrole či jmění příjemce úvěru či půjčky (dále jen
"nespřízněná osoba")
n1,2,3 . SVJ K = -------------------, PDSUP
b) v případě, kdy jsou úvěry a půjčky poskytnuty spřízněnými i
nespřízněnými osobami
(n1,2 . SVJ . P1) + (n3 . SVJ . P2) K = -------------------------------------, PDSUP kde K = koeficient pro stanovení částky úroků uznávaných jako daňový výdaj, n1 = 4, když poskytovatel úvěru či půjčky je spřízněná osoba a současně příjemce těchto úvěrů či půjček není bankovní nebo pojišťovací společnost, n2 = 6, když poskytovatel úvěru i půjčky je spřízněnou osobou a současně příjemce těchto úvěrů či půjček je bankovní nebo pojišťovací společností, n3 = násobek stanovený podle § 40 odst. 21 zákona v případě, kdy poskytovatel úvěru či půjčky je osobou nespřízněnou s příjemcem těchto úvěrů a půjček (pro rok 1994 se n3 = 30), SVJ = stav vlastního jmění k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období nebo ke dni vzniku poplatníka a nebo ke dni vstupu do likvidace, pokud nedojde v průběhu zdaňovacího období, popřípadě jeho části ke změně vlastního jmění; přitom ke změně vlastního jmění k poslednímu dni zdaňovacího období, popřípadě jeho části v důsledku vykázaného hospodářského výsledku za příslušné zdaňovací období nebo jeho část se nepřihlíží. Dojde-li v průběhu zdaňovacího období nebo jeho části ke změně stavu vlastního jmění, je rozhodný průměrný stav vlastního jmění ve zdaňovacím období nebo jeho části vypočtený jako aritmetický průměr stavů vlastního jmění k prvnímu dni ve zdaňovacím období, popřípadě jeho části a stavů, kdy ke změnám vlastního jmění došlo. I v tomto případě se nepřihlíží ke změně vlastního jmění k poslednímu dni zdaňovacího období, popřípadě jeho části v důsledku vykázaného hospodářského výsledku za příslušné zdaňovací období nebo jeho část; přitom pro potřeby stanovení tohoto koeficientu se vlastním jměním rozumí vlastní jmění společnosti vedené v účetnictví v daném zdaňovacím období u podnikatelských subjektů účtujících podle účetní osnovy pro podnikatele. U bank a pojišťoven se jedná o stejné prostředky vedené na odpovídajících účtech podle účtových osnov pro banky a pojišťovny, PDSUP = průměr denních stavů úvěrů a půjček ve zdaňovacím období, popřípadě jeho části. Rozhodným dnem, kdy dochází ke změně denního stavu úvěrů a půjček, se považuje den následující po dni úhrady splátky úvěru nebo půjčky. PDSUP poskytnutých spřízněný mi osobami P1 = ------------------------------------------ PDSUP spřízněnými i nespřízněnými osobami P2 = 1 - P1.
Koeficienty se vypočítávají s přesností na dvě platná
desetinná místa a zaokrouhlují se podle § 46a zákona č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5. U spřízněné osoby podílející se na kontrole či jmění
poplatníka je pro zjištění vlastnictví více než 25 % podílu na
základním jmění, nebo podílu s hlasovacím právem podle § 25 odst.
1 písm. w) je rozhodný stav k prvnímu dni příslušného zdaňovacího
období nebo ke dni vzniku poplatníka anebo ke dni vstupu do
likvidace. Pokud dojde v průběhu zdaňovacího období k nabytí
nebo ke změně podílu na základním jmění, nebo podílu s hlasovacím
právem, je rozhodný průměrný denní stav za zdaňovací období,
popřípadě jeho část.
6. Průměrnou výší obvyklých úroků podle § 25 odst. 1 písm. x)
zákona (tzv. zaměstnanecké spoření) lze určit i srovnáním s úroky
za úvěry požadovanými bankou, u které má zaměstnavatel zřízen
běžný účet. Přitom se při stanovení průměrné výše vychází
z aritmetického průměru stavů k 1. lednu a k 31. prosinci
příslušného zdaňovacího období. Pokud je smlouva uzavírána
s pevnou úrokovou sazbou na více let, vychází se z průměrné výše
úroků v době uzavření smlouvy.
K § 26
1. Souborem movitých věcí se samostatným
technicko-ekonomickým určením se rozumí dílčí část výrobního či
jiného celku. Soubor movitých věcí je nutné evidovat zvlášť tak,
aby byly zajištěny průkazné technické i hodnotové údaje o
jednotlivých věcech zařazených do souboru, určení hlavního
funkčního předmětu a všech změnách souboru (přírůstky, úbytky)
včetně údajů o datu změny, rozsahu změny, vstupních cenách
přírůstků nebo úbytků jednotlivých věcí zařazených do souboru,
celkové ceny souboru věcí a dále částky odpisů včetně jejich změn
vyplývajících ze změny vstupní ceny souboru movitých věcí.
2. Provozními důlními díly se pro účely zákona rozumí dočasné
stavby
a) jejichž doba trvání není delší než 1 rok,
b) jejichž doba trvání je delší než 1 rok, kterými jsou
ba) u hlubinných dolů spojovací překopy mezi jednotlivými
slojemi, dílčí překopy a chodby ve sloji včetně jam (obor
826 2), šibíků (obor 826 3), prostorových důlních děl (obor
826 6), zásobníků důlních (obor 826 8), doplňkových důlních
děl (obor 826 9) a vrtů (obor 826 1), pokud nejsou součástí
technického zhodnocení stávajícího důlního díla nebo
součástí otvírky nových pater a dále zmáhání překopů a
chodeb dočasně uzavřených částí dolu, pokud se nemění
jejich funkce,
bb) u povrchových lomů pohyblivé koleje, odvodňovací příkopy
včetně záchytných, jímky pro přesuvné čerpací stanice,
přístupové cesty pro kolová vozidla v těžebních řezech a na
výsypce, montážní místa pro opravy velkostrojů,
monitorovací vrty, stabilizační kamenná žebra včetně
odvodňovacích drenů, cesty pro přesun velkostrojů v rámci
provozní činnosti, cesty podle přemisťovaných přesuvných
pásových dopravníků mimo prvotní vybudování cest podél
přesuvných pásových dopravníků.
4. Provozními důlními díly nejsou důlní díla oboru 826,
otvírky nových lomů, technické zhodnocení (§ 33 zákona) a dočasné
stavby, jejichž doba trvání je delší než 1 rok, s výjimkou
uvedenou v odstavci 1 písm. b).
5. Za právního nástupce, který pokračuje v odpisování
započatém původním vlastníkem, se považuje dědic poplatníka,
ustanovený právní nástupce poplatníka zaniklého zrušením bez
provedení likvidace a rovněž poplatník, na kterého byl převeden
majetek bezúplatně podle zvláštních předpisů 1) nebo bezúplatně v
důsledku delimitace státních organizací. 2) Stejným způsobem jako
právní nástupce odpisuje nájemce movitých a nemovitých věcí
(§ 28 odst. 2 zákona) a postupník při postoupení smlouvy o
finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci, jestliže dodrží
smluvenou celkovou výši nájemného, kupní cenu a stanovenou dobu
pronájmu.
6. U poplatníků, vzniklých rozdělením poplatníka zrušeného
bez likvidace, kteří nejsou právními nástupci podle bodu 5, lze
u majetku převzatého od zaniklého poplatníka považovat za vstupní
cenu (podle § 29 odst. 1 písm. c) zákona) zůstatkovou cenu majetku
zjištěnou podle § 29 odst. 2 zákona.
7. Poplatník v likvidaci může uplatnit za část zdaňovacího
období (tj. od vstupu do likvidace do konce zdaňovacího období)
odpisy ve výši jedné poloviny z vypočteného ročního odpisu z
majetku evidovaného v majetku poplatníka na počátku zdaňovacího
období.
K § 27 zákona
Hmotným majetkem vyloučeným z odpisování podle § 27 písm. h)
není majetek převedený
a) do vlastnictví poplatníka bezúplatně v důsledku darování. Takto
nabytý majetek se u nabyvatele odpisuje jako nově pořízený
majetek,
b) na obce podle zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění
pozdějších předpisů, a na poplatníky uvedené v § 18 odst. 3
zákona podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů. V
těchto případech se pokračuje v odpisování započatém původním
vlastníkem. Pokud původní vlastník tento majetek neodpisoval,
uplatňuje nový vlastník odpisy z původní pořizovací ceny,
není-li tato známa, z reprodukční pořizovací ceny.
K § 29 zákona
Nepeněžitý vklad do obchodní společnosti, družstva nebo do
obchodního majetku poplatníka daně z příjmů fyzických osob, který
nebyl pořízen z prostředků zahrnutých do obchodního majetku
poplatníka daně z příjmů fyzických osob, vložený formou
hmotného majetku a nehmotného majetku, se pro účely odpisování u
nabyvatele ocení reprodukční pořizovací cenou (§ 29 odst. 1 písm.c) zákona).
K § 30 zákona
Odpisy podle § 30 odst. 4, 6 až 8 zákona lze uplatnit jako
daňový výdaj ve výši stanovené s přesností na dny nebo s přesností
na celé měsíce, počínaje měsícem následujícím po dni, v němž byly
splněny podmínky pro odpisování. Dnem splnění podmínek je den
zaevidování majetku v majetku poplatníka a u odpisů podle § 30 odst. 4 zákona
současně den, kdy byla pronajatá věc přenechána
nájemci v souladu se smlouvou o finančním pronájmu s následnou
koupí najatého hmotného majetku nebo ve stavu způsobilém
smluvenému nebo obvyklému užívání.
K § 36 zákona
1. Příjmy přijatými podílovými fondy, prostřednictvím
investiční společnosti, a investičními fondy, které snižují
vyplácené výnosy z akcií investičního fondu nebo z podílových
listů (§ 36 odst. 5 zákona) se rozumí příjmy, z nichž byla daň
vybrána zvláštní sazbou podle § 36 odst. 2 zákona a příjmy z úroků
ze státních dluhopisů, jež jsou zúčtovány ve prospěch výnosů
investičního fondu nebo podílového fondu ve zdaňovacím období,
za něž investiční fond nebo podílový fond vyplácí dividendy.
2. Přijatou dividendou nebo podílem na
zisku a obdobným
plněním z členství v družstvu (dále jen "podíl na zisku") plynoucí
z nejméně dvacetiprocentního podílu na vlastním jmění na jiné
obchodní společnosti nebo družstvu (§ 36 odst. 6 zákona) se rozumí
podíl na zisku zúčtovaný ve prospěch výnosů ve zdaňovacím období,
za něž přijímající obchodní společnost, s výjimkou investičního
fondu, nebo družstvo vyplácí podíly na zisku.
K § 40 zákona
Příjmy plynoucí poplatníkovi neúčtujícímu v soustavě
podvojného účetnictví v době od 17. prosince do 31. prosince 1994,
které hospodářsky souvisí se zdaňovacím obdobím 1995, se považují
za příjmy zdaňovacího období 1995. Jedná-li se prokazatelně o
příjmy, které hospodářsky patří jak do zdaňovacího období 1994,
tak do zdaňovacího období 1995, považují se za příjmy toho
zdaňovacího období, ke kterému je poplatník přiřadí. Při
posuzování výdajů se postupuje obdobně.
Odstupné vyplácené za účelem využití uvolněných prostor pro
vlastní podnikatelskou a jinou samostatnou výdělečnou činnost nebo
za účelem dalšího pronájmu, je výdajem na dosažení, zajištění a
udržení příjmu za podmínky, že není provedeno technické zhodnocení
předmětné nemovitosti. Pokud je provedeno technické zhodnocení, je
vyplacené odstupné součástí ceny technického zhodnocení. Pro
zdaňovací období roku 1995 řeší tuto problematiku ustanovení § 24
odst. 2 písm. za) zákona.
I. náměstek ministra financí ČR:
Ing. Jan Klak, v. r.
Příloha
Postup při ocenění spotřeby pohonných hmot podle § 24 odst. 2
písm. k) bod 3. a § 24 odst. 6 písm. b) zákona
Za I. pololetí 1994 nesmí být použité ceny vyšší než
a) maximální ceny automobilových benzinů platné v době od 1. ledna
1994 do 9. června 1994
Benzin Speciál 91 19,20 Kč
Benzin Super 96 20,20 Kč
Benzin Natural 95 19,60 Kč
b) obvyklé ceny vybraných druhů automobilových benzinů a motorové
nafty v I. pololetí 1994
Benzin Super plus 98 22,00 Kč
Motorová nafta 15,70 Kč
Za II. pololetí 1994 se použijí ceny uplatňované
rozhodujícími prodejci pohonných hmot po zrušení maximálních cen
automobilových benzinů k 10. červnu 1994, kdy byl dokončen přechod
na věcné usměrňování cen všech druhů pohonných hmot, uvedené v
následujícím přehledu:
Benzin Speciál 91 od 18,90 Kč do 19,40 Kč
Benzin Super 96 od 19,70 Kč do 20,50 Kč
Benzin Natural 95 od 19,00 Kč do 19,80 Kč
Benzin Super plus 98 od 22,40 Kč do 22,60 Kč
Motorová nafta od 15,40 Kč do 15,80 Kč
Motorová nafta Diesel plus od 16,00 Kč do 16,30 Kč
Vzhledem k tomu, že se místně mohly uplatňované ceny
pohybovat mimo uvedené rozpětí, musí poplatník doložit použití cen
vyšších, než jsou uvedené ceny obvyklé, nákupními doklady.
Uvedené ceny zahrnují daň z přidané hodnoty. Plátci daně z
přidané hodnoty použijí pro účely ocenění spotřeby pohonných hmot
ceny bez daně z přidané hodnoty.
1) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na
jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb., zákona č. 544/1992 Sb., zákona č.
210/1993 Sb. a zákona č. 306/1993 Sb. Zákon č.
172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví
obcí, ve znění zákona č. 485/1991 Sb. a zákona č. 10/1993 Sb.
2) Zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.
Zákon č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, ve znění zákona č.
212/1993 Sb. (v úplném znění vyhlášeném pod č. 218/1993 Sb.).