D-98
Pokyn
k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
novelizovaný Pokynem č. D-116 (FZ č. 3/1995)
Referent:
Ing. V. Bachor
Mgr. J. Tvareková
Čj. 153/70 954/1994
Ministerstvo financí v zájmu zajištění jednotného
uplatňování zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon") sděluje:
K § 4 zákona
Je-li osvobození příjmů od daně vázáno na zákonem stanovené
podmínky, jejichž splnění nebylo prokázáno, zahrnou se takové
příjmy do základu daně v tom zdaňovacím období, ve kterém nebylo
prokázáno splnění podmínek pro osvobození a osvobození tudíž
nevznikne, jestliže zákon nestanoví jinak.
K § 4 odst. 1 písm. a)
Při prodeji bytu nebo domu s nejvýše dvěma byty, pokud nebyly
splněny podmínky v § 4 odst. 1 písm. a) zákona, se postupuje
obdobně podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona.
K § 4 odst. 1 písm. a) a b)
Zahrnutím nemovitosti do obchodního majetku poplatníka se
rozumí zahrnutí celé nemovitosti a u podílového spoluvlastnictví
nemovitosti zahrnutí její části ve výši spoluvlastnického podílu.
Přitom není rozhodující, zda vložená nemovitost je zčásti nebo
celá používána pro podnikání nebo jinou samostatnou výdělečnou
činnost.
K § 4 odst. 1 písm. c)
Dnem "nabytí" se rozumí
- u finančního pronájmu movitých věcí s následnou koupí
najaté věci den skončení nájemní smlouvy,
- u převodu členských práv člena družstva nebo u převodu
účasti na obchodních společnostech den vzniku členství v družstvu
(§ 227 zákona obchodního zákoníku) nebo den, kdy společnosti byla
doručena smlouva o převodu obchodního podílu (§ 97 odst. 4
obchodního zákoníku). V případě družstva nebo obchodní
společnosti vzniklé podle transformačního projektu v rámci
transformace družstev (zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových
vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění
zákonného opatření č. 297/1992 Sb., zákona č. 496/1992 Sb.
a zákona č. 72/1994 Sb.) den vyhotovení dokumentu, kterým byla
oprávněná osoba seznámena s výší majetkových podílů (§ 9 zákona
č. 42/1992 Sb.).
K § 4 odst. 1 písm. d)
Platbami přijatými náhradou za ztrátu příjmu se rozumějí
zejména náhrady za ztrátu na výdělku, náhrady za zničené,
poškozené či odcizené zásoby. Platbami přijatými náhradou za
ztrátu příjmů nejsou také náhrady nákladů na výživu pozůstalých
a náhrady za ztrátu důchodu.
K § 4 odst. 1 písm. f) zákona
Veřejnou soutěží se rozumí veřejná soutěž pořádaná podle
§ 847 a násl. občanského zákoníku a § 281 a násl. obchodního
zákoníku.
K § 4 odst. 1 písm. u)
Obstaráním bydlení se rozumí například zakoupení nebo
výstavba domu (jeho části) anebo zakoupení bytu do vlastnictví,
úprava objektu, který nebyl určen k trvalému bydlení nebo
nebytového prostoru k trvalému bydlení, složení členského vkladu
v bytovém družstvu, úhrada za převod práv k užívání družstevního
bytu.
Pokud poplatník použije náhradu za uvolnění bytu (odstupné)
na obstarání bydlení pouze částečně, je od daně osvobozena pouze
ta její část, která byla vynaložena na obstarání bydlení.
K § 5 zákona
K § 5 odst. 3 zákona
Ztráta (výdaje přesahují příjmy uvedené v § 7 a 9 zákona) se
zjistí z údajů účetnictví nebo z evidence příjmů a výdajů
upravených v souladu se zákonem. Ztrátou se rozumějí i případy,
kdy poplatník při výkonu činnosti, z níž mohou plynout příjmy
uvedené v § 7 a 9 zákona, nedosáhl ve zdaňovacím období příjmů,
ale měl pouze výdaje.
K § 5 odst. 4 zákona
Rokem, v němž poplatník mající příjmy podle § 7 a 9 zákona
zahájil činnost, se rozumí rok, ve kterém poplatník začal činnost
skutečně vykonávat nebo majetek pronajímat.
K § 7 zákona
Za příjmy podle tohoto ustanovení se považují příjmy
z činností vykonávaných na základě povolení, registrace nebo
jiného souhlasu příslušného orgánu, pokud je ho k výkonu takové
činnosti třeba, a to i tehdy, jestliže toto povolení, registrace
nebo souhlas byly vydány v průběhu zdaňovacího období. Dále
příjmy z pronájmu majetku vloženého do obchodního majetku
poplatníka prováděného na základě výše uvedeného povolení
a příjmy plynoucí z veškerého nakládání s majetkem vloženým do
obchodního majetku poplatníka, včetně prodeje cenných papírů. Za
příjmy podle § 7 zákona se nepovažují příjmy z činností
vykazující znaky podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti,
které lze vykonávat pouze na základě povolení, registrace nebo
jiného souhlasu příslušného orgánu a poplatník toto povolení,
registraci nebo jiný souhlas příslušného orgánu nemá.
K § 7 odst. 1 písm. a) zákona
Zemědělskou výrobou nejsou práce výrobní povahy prováděné
formou dodávek, pokud se nejedná o příležitostné poskytování
prací nebo výkonů ve smyslu § 12a odst. 1 písm. c) zákona
č. 105/1990., o soukromém podnikání občanů, ve znění zákona
č. 219/1991 Sb.
K § 7 odst. 8
Pokud poplatník uplatní výdaje procentem z příjmů, uplatní
takto výdaje ze všech druhů příjmů, které má podle § 7 odst. 1 a)
až c) a odst. 2 zákona a které tvoří jeden dílčí základ daně,
s výjimkou uvedenou v poslední větě § 12 odst.1 zákona, kdy musí
uplatnit výdaje ze všech druhů příjmů ve skutečné prokázané výši.
Má-li společník veřejné obchodní společnosti nebo komplementář
komanditní společnosti vedle příjmů podle § 7 odst. 1 písm. d)
zákona i jiné příjmy dle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2
zákona, může uplatnit výdaje procentem z příjmů, a to
i v případě, že se jeho příjmy z podílů na zisku společníka
veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní
společnosti snižují ve smyslu § 7 odst. 4 zákona o pojistné na
sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění.
K § 7 odst. 9 zákona
Povinným pojistným na sociální zabezpečení a příspěvkem na
státní politiku zaměstnanosti a pojistným na všeobecné zdravotní
pojištění se rozumí i toto pojistné zaplacené za spolupracující
osoby a pojistné placené poplatníkem jako zaměstnavatelem (§ 3
odst. 1 písm. a) a b) zákona ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákona
č. 160/1993 Sb., zákona č. 260/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb.
a zákona č. 42/1994 Sb.).
K § 8 zákona
K § 8 odst. 1 písm. e) zákona
Vkladním listům jsou na roveň postaveny cenné papíry
potvrzující přijetí vkladu peněžním ústavem (např. vkladové
a depozitní certifikáty, výherní listy).
K § 8 odst. 1 písm. f) zákona
Plněním z pojištění pro případ dožití určitého věku je
zejména plnění z životních pojištění a ze sdružených pojištění,
pokud obsahují plnění na dožití. V případě předčasného ukončení
pojištění podléhá zdanění i plnění ve formě odbytného.
K § 8 odst. 1 písm. h) zákona
Diskontní částkou směnky se rozumí úrok počítaný ode dne
koupě nebo vystavení směnky do dne její splatnosti (při
promeškání do dne jejího splacení), případně dalšího prodeje.
K § 8 odst. 3 písm. a) zákona
Rozdílem mezi vyplácenou jmenovitou hodnotou a prodejní
hodnotou se rozumí rozdíl příjmů plynoucí ze zpětného nákupu
zaměstnaneckých akcií, vkladních listů a vkladů jim naroveň
postavených.
K § 8 odst. 3 písm. b) zákona
Příjmem z prodeje předkupního práva na akcie (např. předkupní
právo podle § 160 obchodního zákoníku, § 13 zákona č. 530/1990
Sb., o dluhopisech ve znění zákona ČNR č. 591/1992 Sb. a zákona
č. 600/1992 Sb., odebírací kupon u listinných akcií apod.) se
rozumějí příjmy plynoucí poplatníkovi za prodej či postoupení
práv na přednostní odběr či nákup akcií, je-li toto právo
samostatně obchodovatelné.
K § 9 zákona
K § 9 odst. 1 zákona
Příjmy z pronájmu se rozumějí i příjmy plynoucí poplatníkovi
v případě, kdy pronajímá nemovitosti (jejich části) nebo byty
(jejich části) anebo movité věci, které má sám v nájmu či
podnájmu, kromě příjmů z příležitostného pronájmu podle § 10
odst. 1 písm. a) zákona, kromě příjmů podle § 7 odst. 1 zákona.
K § 9 odst. 2 zákona
Příjmy podle § 9 odst. 1 zákona plynoucí manželům
z bezpodílového spoluvlastnictví, se zdaňují jen u jednoho
z manželů, a to i v případě, že plynou z více druhů pronajatých
nemovitostí nebo i movitých věcí.
K § 9 odst. 4 zákona
Pokud poplatník uplatní výdaje procentem z příjmů, uplatní
takto výdaje ze všech příjmů, které má podle § 9 odst. 1 zákona
a které tvoří jeden dílčí základ daně.
K § 10 zákona
K § 10 odst. 1 písm. c) zákona
Příjmy podle tohoto ustanovení jsou také příjmy plynoucí
z převodu majetkových podílů na transformaci družstva, které jsou
pohledávkou ve smyslu § 33a zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve
znění zákona č. 183/1993 Sb.
K § 10 odst. 4 zákona
Jednotlivým druhem příjmu se rozumí např. příjem z prodeje
nemovitostí, příjem z prodeje movitých věcí, příjem z prodeje
cenných papírů, příjem z příležitostných činností a příjem
z příležitostného pronájmu movitých věcí, dále příjmy z převodu
účasti na společnosti s ručením omezeným a další druhy podle
§ 10 odst. 1 zákona.
Pro stanovení toho, zda jsou výdaje spojené s jednotlivým
druhem příjmu uvedeným v § 10 odst. 1 zákona vyšší než příjem, se
posuzuje každý jednotlivý druh příjmů samostatně.
K § 10 odst. 5 zákona
Cenou zjištěnou pro účely daně z dědictví nebo darování se
u věcí nabytých před 1. lednem 1993 rozumí hodnota zjištěná pro
stanovení notářských poplatků z dědictví nebo z darování.
Pokud dosahuje poplatník příjmy podle § 10 odst. 1 písm. c)
zákona ve splátkách po více zdaňovacích obdobích, uplatní
nabývací cenu podílu jako daňový výdaj do výše příjmů ze splátky
za první zdaňovací období. Obdobně se postupuje v dalších
zdaňovacích obdobích, a to až do výše celkové částky, kterou lze
jako výdaj uplatnit.
K § 10 odst. 6 zákona
Za výdaj se považuje také další majetkový vklad připsaný
členovi družstva podle § 6 odst. 4 zákona č. 176/1990 Sb.,
o bytovém, spotřebním, výrobním a jiném družstevnictví a zákon
č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví, pokud byl zdaněn.
K § 12 zákona
K § 12 odst. 1 zákona
Rozdělením příjmů a výdajů mezi účastníky sdružení rovným
dílem pro účely uplatnění výdajů se rozumí, že u každého
účastníka je podíl příjmů stejný jako podíl výdajů.
K § 12 odst. 2 zákona
Příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné
činnosti lze rozdělit na spolupracující osoby i v případě, že se
jedná o příjem plynoucí společníkům veřejných obchodních
společností a komplementářům komanditních společností podle § 7
odst. 1 písm. d) zákona.
Příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné
činnosti lze rozdělit na spolupracující osoby i v případě, že
spolupracující osoba má kromě těchto příjmů i jiné příjmy
podléhající dani z příjmů.
K § 15
K § 15 odst. 1 písm. c) zákona
Vlastními příjmy manželky (manžela) se rozumí úhrn všech
vlastních příjmů dosažených ve zdaňovacím období nesnížených
o výdaje (hrubý příjem) včetně příjmů, které podléhají srážkové
dani nebo jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob nebo
nejsou předmětem této daně, s výjimkou příjmů uvedených v § 3
odst. 4 písm. b) a příjmů uvedených v § 15 odst. 1 písm. c)
zákona včetně státního vyrovnávacího příspěvku.
K § 15 odst. 1 písm. g) zákona
Základ daně se sníží o 6 000 Kč ročně, je-li poplatník žákem
nebo studentem soustavně se připravujícím na budoucí povolání
studiem nebo předepsaným výcvikem po celé zdaňovací období
i v tom případě, že mu příjmy ze závislé činnosti podle § 6
odst. 1 písm. a) zákona plynou jen po část roku. Pokud je však
poplatník žákem nebo studentem soustavně se připravujícím na
budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem pouze po část
zdaňovacího období, postupuje se podle § 15 odst. 7 zákona.
K § 15 odst. 4 zákona
Za dítě převzaté do péče nahrazující péči rodičů se považuje
dítě osvojené, dítě, jež bylo převzato do této péče na základě
rozhodnutí příslušného orgánu, dítě, jehož rodič zemřel a dítě
manžela, kterému bylo svěřeno do výchovy rozhodnutím soudu.
K § 15 odst. 8 zákona
Od základu daně lze hodnotu poskytnutých darů odečíst v tom
zdaňovacím období, ve kterém byly prokazatelně poskytnuty.
Za dary se považují i nepeněžní dary včetně služeb. Není-li
známa jejich cena, ocení se cenami obvyklými na trhu (§ 3
odst. 3 zákona); přitom pro bezpříspěvkové dárcovství krve se
stanoví hodnota jednoho odběru 1000 Kč. Jedná-li se o nepeněžní
dar, který byl pořízen z prostředků pro podnikání nebo který byl
poskytnut ve formě služby a výdaje na něj vynaložené byly již
uplatněny jako daňové výdaje, postupuje se při snížení výdajů
(nákladů) příp. při zvýšení příjmů (tržeb) podle předpisů pro
účetnictví. Ustanovení se vztahuje i na odběr složek krve (např.
plasmy, odběr krevních destiček, kostní dřeně) provedeným
v jednom dni.
Školskými zařízeními provozovanými fyzickými osobami se pro
účely § 15 odst. 8 zákona rozumějí základní školy, střední školy,
výchovná a vzdělávací zařízení zřizovaná podle zvláštních
předpisů (zákon ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve
znění pozdějších předpisů a zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě
základních a středních škol /školský zákon/, ve znění pozdějších
předpisů).
K § 19 zákona
Výtěžkem se ve smyslu § 19 odst.1 písm. g) zákona rozumí
příjmy z loterií a jiných podobných her podle § 2 písm. a) až d)
a f) zákona č. 2O2/199O Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. snížené o vyplacené výhry
sázejícím, o zaplacený správní poplatek a o vlastní náklady
provozovatele vynaložené na provozování loterií a jiných
podobných her.
K § 20 zákona
1. Součástí hospodářského výsledku nebo rozdílu mezi příjmy
a výdaji z likvidace obchodního jmění podle § 20 odst. 2 zákona
jsou i příjmy plynoucí z ukončované podnikatelské činnosti
poplatníka a daňové výdaje s nimi související.
2. Hodnotu daru, kterou lze odečíst od základu daně
sníženého podle § 34 zákona, může poplatník uplatnit v tom
zdaňovacím období, ve kterém byl dar prokazatelně poskytnut.
V případě, že 2 % sníženého základu daně činí méně než 2 000 Kč,
bude při splnění podmínky minimální hodnoty daru 2 000 Kč
odpočítána pouze částka představující 2 % základu daně.
3. Za dary, jejichž hodnotu lze odečíst od základu daně se
považují i nepeněžní dary včetně služeb, které se ocení, pokud
není známa jejich cena, cenami obvyklými na trhu (§ 23 odst. 6
zákona). Pokud již byla hodnota nepeněžitého daru zahrnuta do
daňových výdajů, je nutno upravit daňové výdaje, případně příjmy
podle předpisů o účetnictví (např. aktivací darovaného výkonu).
Poskytnuté dary prokáže dárce dokladem, ze kterého musí být
patrno, kdo je příjemcem daru, hodnota daru, účel, na který byl
dar poskytnut a datum darování.
4. Školskými zařízeními provozovanými fyzickými osobami se
pro účely odpočtu darů od základu daně sníženého podle § 34
zákona rozumějí základní školy, střední školy, výchovná
a vzdělávací zařízení zřizovaná podle zvláštních předpisů (zákon
č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších
předpisů a zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol /školský zákon/, ve znění pozdějších předpisů.
K § 22 zákona
1. Výrobně technickými a jinými hospodářsky využitelnými
poznatky se rozumějí technické, výrobní, vědecké nebo obchodní
informace, využívané pro průmyslovou výrobu nebo pro zvládnutí
průmyslového, obchodního, vědeckého nebo obdobného procesu
(know-how).
2. Za příjmy z úhrad počítačových programů (software) se
nepovažují příjmy plynoucí z poskytnutí počítačového programu
určeného pro širokou distribuci uživatelům (tzv. krabicový
software).
3. Za příjmy ze zdrojů na území České republiky se podle
§ 22 odst.1 písm.c) zákona nepovažují úhrady za činnosti
poskytované mimo území České republiky, i když nezbytné poznatky,
údaje a jiné vstupy pro jejich poskytnutí byly získány na území
České republiky.
4. Úplaty (provize) placené subjektům se sídlem či bydlištěm
v zahraničí za služby vykonávané mimo území České republiky se
nepovažují za příjmy ze zdrojů na území České republiky.
5. Za úroky a jiné výnosy z poskytnutých úvěrů a půjček,
z vkladů a z cenných papírů se považují i úroky z vkladů
společníků veřejné obchodní společnosti a komplementářů
v komanditní společnosti do základního jmění společnosti.*)
6. Za daňové výdaje stálé provozovny (§ 22 odst.2 zákona) se
považuje i poměrná část celkových administrativních výloh
vynaložených v zahraničí na zabezpečení příjmů v České republice.
7. U stálé provozovny, jejíž vznik závisel na době trvání,
podléhají dani i příjmy dosažené do doby vzniku stálé provozovny.
Uplyne-li doba rozhodná pro vznik stálé provozovny v jiném
zdaňovacím období, než byla zahájena činnost vedoucí k jejímu
vzniku, zahrnou se do daňového přiznání za rok, v němž stálá
provozovna vznikla, i příjmy dosažené v předchozích zdaňovacích
obdobích s výjimkou příjmů, z nichž je daň vybrána srážkou (§ 36
zákona).
K § 23 zákona
1. Hospodářský výsledek nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji se
při nedodržení podmínek pro uplatnění odpočtu ze vstupní ceny
hmotného majetku (§ 34 odst. 6 zákona) upraví podle § 23 odst. 3
zákona v tom zdaňovacím období, ve kterém došlo k porušení
stanovených podmínek.
2. Za částky, které již byly u téhož poplatníka zdaněny
podle zákona se považují
a) částky zúčtované ve prospěch výnosů, které byly při
respektování časové souvislosti zahrnuty do základu daně
v předchozích zdaňovacích obdobích,
b) částky zúčtované ve prospěch výnosů a na vrub příslušných
majetkových účtů případně nákladů, pokud takovýmto účetním
zápisem je provedena náprava chybně zúčtovaných nákladů, které
měly za následek úpravu daňové povinnosti předchozích
zdaňovacích období,
c) částky zúčtované ve prospěch výnosů hrazené původně ze zisku
po zdanění (např. vrácení stipendií, stabilizačních půjček).
3. Bezprostředním uzavřením nové smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí hmotného majetku se rozumí doba
nezbytně nutná k uzavření nové smlouvy, respektující s ohledem na
charakter pronajímaného hmotného majetku platné lhůty registrací,
technické a bezpečnostní předpisy.
4. Příjmem vlastníka (pronajímatele) je také nepeněžní
plnění od nájemce, kterým je zcela nebo zčásti hrazeno nájemné
(např. formou technického zhodnocení, oprav, údržby), a to
a) u vlastníka (pronajímatele) účtujícího v soustavě podvojného
účetnictví v tom zdaňovacím období, ve kterém je nájemné
součástí příjmů (výnosů) podle platných účetních postupů, při
respektování věcné a časové souvislosti,
b) u ostatních vlastníků (pronajímatelů) v tom zdaňovacím období,
ve kterém bylo nepeněžní plnění nájemcem vynaloženo.
5. Za nepeněžní plnění se nepovažují údržba a další výdaje
spojené s výkonem užívacího práva a zajišťování správy, které je
povinen hradit nájemce podle nájemní smlouvy.
6. Příjmem vlastníka (pronajímatele) je také nepeněžní plnění
od nájemce ve výši výdajů vynaložených nájemcem nad rámec
smluveného nájemného nebo nad rámec výdajů souvisejících
s výkonem užívacího práva, a to na základě písemného souhlasu
vlastníka (pronajímatele) s rozsahem a výší vynaložených výdajů,
které nejsou vlastníkem (pronajímatelem) hrazeny. Toto nepeněžní
plnění, pokud má formu
a) technického zhodnocení, je příjmem ve výši
aa) hodnoty technického zhodnocení v tom zdaňovacím období,
kdy bylo uvedeno do užívání, pokud technické zhodnocení
neodpisuje nájemce nebo
ab) zůstatkové ceny technického zhodnocení v tom zdaňovacím
období, kdy byl pronájem ukončen, pokud technické
zhodnocení odpisoval nájemce (§ 28 odst.3 zákona),
b) ostatních výdajů (s výjimkou údržby a dalších výdajů spojených
s výkonem užívacího práva a zajišťování správy, které je
povinen hradit nájemce podle nájemní smlouvy), je příjmem
v tom zdaňovacím období, kdy byly výdaje nájemcem vynaloženy.
7. Výdaje vynaložené nájemcem nad rámec smluveného nájemného
nebo nad rámec výdajů souvisejících s výkonem užívacího práva
nejsou příjmem podle bodu 6 v případě, kdy na základě smlouvy
o finančním pronájmu s následnou koupí najatého majetku přechází
majetek, na němž bylo technické zhodnocení nájemcem provedeno, do
vlastnictví nájemce.
8. Příjmem podle zákona je i daň z přidané hodnoty, jestliže
jde o daň, u které plátce daně z přidané hodnoty uplatní nárok na
odpočet v případě zaregistrování podle § 5 zákona č. 588/1992
Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů nebo
daň z obratu anebo dovozní daň, jestliže jde o daň, u které
plátce daně z přidané hodnoty uplatní nárok na odpočet v případě
zaregistrování podle § 51 a 52 zákona č. 588/1992 Sb., s výjimkou
uvedenou v bodu 9.
9. Daň z přidané hodnoty, daň z obratu nebo dovozní daň není
příjmem podle bodu 8, jestliže poplatník sníží o vrácenou daň
a) vstupní cenu hmotného a nehmotného majetku o poměrnou část
daně z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně
odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, způsobem uvedeným v metodickém
pokynu k § 29 zákona bod 6.
b) hodnotu zásob, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví.
1O. Výnosy příštích období, výdaji příštích období, příjmy
příštích období, náklady příštích období, nájemné podle § 24
odst. 2 písm. h) zákona a částky příjmů a výdajů, které
hospodářsky patří do následujícího zdaňovacího období, o které se
upraví základ daně podle § 23 odst. 8 zákona, se rozumí příslušná
část vztahující se ke zdaňovacímu období, ve kterém poplatník
ukončil podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost
nebo pronájem..
K § 24 zákona
K § 24 odst.1 zákona
Za daňové výdaje se podle § 24 odstavce 1 zákona považují
také
1. Výdaje související s pořízením a prodejem cenných papírů
(např. poplatky obchodníkovi s cennými papíry, poplatky
organizátorovi veřejného trhu s cennými papíry).
2. U vlastníka (pronajímatele) hodnota nepeněžního plnění
nájemného za předpokladu, že nepeněžní plnění má charakter
daňových výdajů. Má-li nepeněžní plnění nájemného formu
technického zhodnocení majetku, může vlastník (pronajímatel) jako
daňový výdaj uplatnit odpisy ze zvýšené vstupní (zůstatkové) ceny
tohoto majetku, pokud jej podle § 28 odst.3 zákona neodpisuje
nájemce.
3. Výdaje (náklady) vynaložené nájemcem v souvislosti
s výkonem užívacího práva. Ostatní výdaje (náklady), vynaložené
nájemcem na najatou věc, které mají charakter daňových výdajů
a nejsou zároveň nepeněžitým plněním nájemného a nejsou ani
uhrazeny vlastníkem (pronajímatelem), jsou u nájemce daňovým
výdajem pouze za podmínek uvedených v tomto metodickém návodu
k § 23 zákona bod 6 a 7. Pokud mají ostatní výdaje charakter
technického zhodnocení, lze jako daňový výdaj uplatnit pouze
odpisy podle § 28 odst. 3 zákona nebo jejich poměrnou část (§ 28
odst. 7 zákona).
4. U poplatníků účtujících v soustavě podvojného účetnictví
se za daňový výdaj považují také
a) pořizovací cena drobného hmotného investičního majetku
a drobného nehmotného investičního majetku při jeho zařazení
do užívání, a to buď jednorázově v roce zařazení do užívání
nebo ve výši shodné s účetním odpisovým plánem,
b) částky zúčtované na vrub příslušných účtů nákladů a ve
prospěch přechodných účtů (účet výdajů příštích období,
dohadné účty pasívní) v souladu s předpisy o účetnictví.
K § 24 odst.2 zákona
1. V případě jednorázového hromadně uskutečněného prodeje
většího počtu složek hmotného a nehmotného majetku (popř. celého
podniku nebo jeho části) za prodejní cenu sjednanou jednou
částkou bez určení prodejních cen za jednotlivé majetkové složky,
se považuje za zůstatkovou cenu podle § 24 odst. 2 písm. b) a c)
zákona součet zůstatkových cen (§ 29 odst. 2 zákona) jednotlivých
složek hromadně prodaného majetku. Do tohoto součtu zůstatkových
cen lze zahrnout i zůstatkovou cenu aktivní opravné položky
(§ 29 odst. 2 zákona) k úplatně nabytému majetku za podmínky, že
dochází k jednorázovému prodeji veškerého hmotného a nehmotného
majetku, k němuž byla tato opravná položka vytvořena.
2. U zvířat základního stáda, tažných zvířat, plemenných
a dostihových koní se při jejich vyřazení v důsledku nezaviněného
úhynu nebo nutné porážky do daňových výdajů podle § 24 odst. 2
písm. c) zákona zahrnuje zůstatková cena stanovená podle § 29
odst. 2 zákona.
3. U poplatníků účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví
se poměrná výše nájemného připadající ze sjednané doby nájmu na
příslušné zdaňovací období podle § 24 odst. 2 písm. h) zákona
stanoví s přesností maximálně na kalendářní měsíce, a to i za
každý započatý měsíc. U poplatníků účtujících v soustavě
podvojného účetnictví lze uplatnit nájemné jako daňový výdaj
s přesností na kalendářní měsíce, a to i za každý započatý měsíc.
4. Dalšími daněmi podle § 24 odst. 2 písm. ch) zákona jsou
také
a) daně, které byly uplatňovány podle předpisů platných do konce
roku 1992 a které byly podle předpisů o účetnictví účtovány do
výdajů (nákladů),
b) daň z přidané hodnoty s výjimkou uvedenou v bodě 5, pokud tato
daň souvisí s daňovými výdaji a,
aa) kterou je povinen plátce daně z přidané hodnoty odvést při
zrušení registrace podle § 5 zákona 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů,
ab) na kterou neuplatnil plátce nárok na odpočet podle § 19
s výjimkou odst.4 a § 2O zákona č. 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů,
ac) dodatečně vyměřená daň z přidané hodnoty, jestliže byla
uhrazena,
c) daň z přidané hodnoty nebo část daně z přidané hodnoty, kterou
nemůže plátce uplatnit jako odpočet podle § 2O zákona
č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou
uvedenou v bodě 5,
d) daň z obratu, kterou je povinen odvést plátce daně z obratu,
který nebyl registrován jako plátce daně z přidané hodnoty
podle § 50 odst. 4 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů s výjimkou uvedenou v bodě 5,
e) daň z obratu nebo dovozní daň, kterou je povinen plátce daně
z přidané hodnoty odvést při zrušení registrace podle § 5
zákona 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů s výjimkou
uvedenou v bodě 5.
5. Daň z přidané hodnoty nebo daň z obratu uvedená v bodě 4
písm.b) až e) je daňovým výdajem, pokud poplatník nezvýší
o zaplacenou daň
a) vstupní cenu hmotného a nehmotného majetku; přitom při zrušení
registrace plátce daně z přidané hodnoty se postupuje podle
metodického pokynu k § 29 zákona bod 5.
b) hodnotu zásob, účtuje-li v soustavě podvojného účetnictví.
Daň z přidané hodnoty je vždy součástí vstupní ceny hmotného
a nehmotného majetku a hodnoty zásob nemá-li plátce daně nárok na
odpočet podle § 19 odst.4 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
6. Za daňový výdaj se považují také zaplacené dodatečně
vyměřené daně uvedené v § 24 odst. 2 písm. ch) zákona.
7. Za výdaje na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a hygienické vybavení pracovišť podle § 24 odst. 2 písm. j) bod
1 zákona se považují výdaje (náklady), které je zaměstnavatel
povinen hradit včetně výdajů na pořízení osobních ochranných
pracovních prostředků podle obecně závazných právních předpisů
(např. § 133 zákoníku práce, vyhláška č. 204/1994 Sb.).
8. Za výdaje na provoz středních odborných učilišť a na
výchovu žáků učilišť se podle § 24 odst. 2 písm. j) bodu 3 zákona
považují výdaje (náklady), které je zaměstnavatel povinen hradit
podle obecně závazných předpisů (např.vyhláška č. 315/1991 Sb.,
ve znění vyhlášky č. 219/1993 Sb.).
9. Vzdělávacími zařízeními podle § 24 odst. 2 písm. j) bod
3 zákona se rozumějí pouze zařízení sloužící ke vzdělávání
vlastních pracovníků. Za vzdělávací zařízení se nepovažují
předškolní zařízení.
10. Za výdaje (náklady) na vzdělávání pracovníků se považují
výdaje (náklady) na vzdělávání, které souvisejí s předmětem
činnosti poplatníka nebo s pracovním zařazením zaměstnance.
Těmito výdaji nejsou výdaje vynaložené na dosažení vyššího stupně
vzdělání formou studia středoškolského nebo vysokoškolského
v tuzemsku anebo obdobného studia v zahraničí, s výjimkou výdajů
na postgraduální studium a obdobné formy studia, pokud souvisejí
s předmětem činnosti poplatníka nebo s pracovním zařazením
zaměstnance.
11. Výdaji (náklady) na provoz vlastního zařízení závodního
stravování se rozumí výdaje (náklady) spojené s provozem závodní
kuchyně s jídelnou, popř. kantýny, a to i tehdy, je-li příprava
a výdej jídel zajišťována jiným subjektem formou služby v tomto
vlastním zařízení.
12. Pokud je v zařízeních poskytujících služby veřejného
stravování (např. restaurace, hotel) zabezpečováno závodní
stravování pro vlastní zaměstnance a důchodce, kteří byli
u poplatníka v pracovně právním vztahu při odchodu do důchodu,
uznávají se výdaje (náklady) obdobně jako ve vlastním zařízení
závodního stravování.
13. Za závodní stravování zajišťované prostřednictvím jiných
subjektů se považuje závodní stravování smluvně zabezpečené
zaměstnavatelem v jiném než ve vlastním zařízení závodního
stravování nebo ve vlastním zařízení pronajatém na základě
smlouvy o pronájmu. Přitom lze za daňový výdaj považovat
příspěvek na jedno hlavní jídlo v průběhu jedné pracovní směny.
V případě, že pracovní směna bude delší než 11 hodin, považuje se
za daňový výdaj příspěvek na další jedno hlavní jídlo. Za daňový
výdaj se nepovažuje příspěvek na stravování zaměstnanců, kteří se
nezúčastní pracovní směny nebo jsou vysláni na pracovní cestu,
která trvá déle než 5 hodin.
14. Při zajištění závodního stravování prostřednictvím jiných
subjektů (§ 24 odst.2 písm.j) bod 4 zákona) formou dovážení jídel
do vlastních výdejen jsou daňovým výdajem kromě příspěvku, který
se u plátců daně z přidané hodnoty stanoví z ceny jídla bez daně
z přidané hodnoty, také výdaje (náklady) spojené s dovozem
a výdejem jídel.
15. Vozidlem v pronájmu (nájmu) podle § 24 odst.2 písm. k)
zákona se rozumí také vozidlo najaté v půjčovně vozidel.
16. U plátců daně z přidané hodnoty, se zahrne do daňových
výdajů cena za spotřebované pohonné hmoty bez daně z přidané
hodnoty, jestliže je tato uplatňovaná jako odpočet u daně
z přidané hodnoty.
17. Pro účely uplatnění výdajů na pohonné hmoty, pokud
správce daně nestanoví jinak, vede poplatník evidenci jízd, kde
budou evidovány minimálně tyto údaje: datum jízdy, cíl jízdy,
účel jízdy, ujeté km. Typ vozidla, státní poznávací značku, stav
ujetých km k 1. lednu (případně k datu zahájení činnosti)
a k 31. prosinci kalendářního roku (případně k datu ukončení
činnosti) vede poplatník počínaje zdaňovacím obdobím roku 1995.
Za prokázané výdaje se též považují paušalizované náhrady
a náhrady neprokázané z objektivních důvodů a poskytované
zaměstnancům podle § 19 a § 20 zákona č. 119/1992 Sb.,
o cestovních náhradách, ve znění zákona č. 44/1994 Sb.
18. Při rozlišení osobního a nákladního automobilu pro účely
uplatnění výdajů na pohonné hmoty se vychází z údajů uvedených
v technických dokladech k vozidlu, přičemž se za osobní automobil
považuje silniční motorové vozidlo určené pro dopravu osob
v počtu nejvýše 9 osob včetně řidiče a celkovou hmotností
nepřevyšující 3,5t. Je-li v osvědčení o technickém průkazu
dodávkového nebo kombinovaného vozidla anebo vozidla označeného
jako osobní speciál poznámka "1 - 3 místa k sezení (včetně
řidiče)", jde o nákladní automobil.
19. Náhradou výdajů za spotřebované pohonné hmoty se rozumí
částka stanovená v závislosti na počtu ujetých km, nákupní ceně
pohonných hmot a na aritmetickém průměru všech údajů o spotřebě
pohonných hmot uvedených výrobcem nebo dovozcem v technickém
průkazu vozidla. Pokud nejsou v technickém průkazu vozidla
uvedeny žádné údaje nebo u nákladního automobilu a autobusu je
uveden pouze údaj o spotřebě pohonných hmot podle české státní
normy, stanoví se údaj o spotřebě pohonných hmot
a) u osobních automobilů a užitkových modifikací osobních
automobilů považovaných pro účely zákona za nákladní
automobily podle přílohy, která je součástí tohoto pokynu,
b) u nákladních automobilů a autobusů buď podle české státní
normy nebo podle údaje o provozní spotřebě pohonných hmot
doplněného do technického průkazu Dopravním inspektorátem
Policie ČR s odkazem na údaj stanovený autorizovanou
zkušebnou. Uvede-li však výrobce nebo dovozce v technickém
průkazu vedle údaje o spotřebě české státní normy také údaj
o spotřebě pro účely normování"S", lze použít tento údaj
samostatně.
20. V závislosti na používaném způsobu evidence lze spotřebu
pohonných hmot posuzovat jako úhrn dílčích výdajů za spotřebované
pohonné hmoty za celý vozový park poplatníka kromě vozidel,
u nichž se výdaje uplatňují v prokázané skutečné výši podle § 24
odst.2 písm.k) bod 4 zákona, ve znění platném pro rok 1994.
21. Pracovními cestami jsou také cesty členů statutárních
orgánů a jiných orgánů právnické osoby, kteří nemají uzavřený
pracovně právní vztah k této právnické osobě, z východiska cesty
do místa jednání statutárního orgánu nebo jiného orgánu právnické
osoby.
22. Za živelní pohromu se pro účely zákona (§ 24 odst. 2
písm. l) považují nezaviněný požár a výbuch, blesk, vichřice
s rychlostí větru nad 75 km/hod., povodeň, záplava, krupobití,
sesouvání půdy, sesuvy půdy a skalní zřícení, pokud k nim nedošlo
v souvislosti s průmyslovým nebo stavebním provozem, sesouvání
nebo zřícení lavin a zemětřesení dosahující alespoň 4. stupně
mezinárodní stupnice udávající makroseismické účinky zemětřesení.
Výše škody musí být doložena posudkem buď od pojišťovny, a to
i v případě, že poplatník není pojištěn, nebo soudního znalce.
23. Škody vzniklé v důsledku živelních pohrom a zvýšené
výdaje v důsledku opatření stanovených obecně závaznými předpisy
jsou podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona daňovými výdaji pouze za
předpokladu, že nebyly již jako daňové výdaje uplatněny, a to ani
v předchozích zdaňovacích obdobích.
24. Zvýšenými výdaji v důsledku opatření stanovených obecně
závaznými předpisy podle § 24 odst. 2 písm. l) zákona se rozumějí
např.výdaje v důsledku zákazu výroby, technologických postupů,
používání přípravků.
25. Ustanovení § 24 odst. 2 písm.n) zákona se vztahuje na
poplatníka, který má uzavřenou smlouvu s ministerstvem obrany,
a také na subdodavatele, který má uzavřenou smlouvu navazující na
smlouvu poplatníka s ministerstvem obrany.
26. Je-li předčasně ukončena smlouva o finančním pronájmu
s následnou koupí najaté věci a najatá věc nebude převedena do
vlastnictví nájemce, pak nájemné zaplacené nájemcem za dobu
trvání nájmu, je možno v příslušných zdaňovacích obdobích
zahrnout u nájemce
a) do nákladů časově rozlišenou částkou za odpovídající dobu
nájmu podle § 24 odst. 4 a 5 zákona, pokud nájemce účtuje
v soustavě podvojného účetnictví,
b) do výdajů částkou odpovídající skutečné době nájmu, pokud
nájemce účtuje v soustavě jednoduchého účetnictví.
27. Pokud v důsledku předčasně ukončené smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté věci dojde k jejímu předčasnému
odkoupení nájemcem, musí být splněna podmínka § 24 odst. 5
zákona, přičemž od zůstatkové ceny, která je limitem pro
stanovení kupní ceny, je možno odečíst přijatou náhradu za škodu.
28. Při změně v osobě nájemce u smluv o pronájmu s následnou
koupí najatého hmotného majetku a nehmotného majetku, který lze
podle zákona odpisovat, budou-li zachovány všechny podmínky této
smlouvy, se podmínky podle § 24 odst.4 zákona u posledního
nájemce posuzují tak, jakoby ke změně nájemce nedošlo, a to za
předpokladu, že postupník je poplatníkem daně z příjmů fyzických
osob a předmět nájmu zahrne po ukončení nájmu do obchodního
majetku nebo je poplatníkem daně z příjmu právnických osob.
Částka nájemného zaplaceného původním nájemcem, která převyšuje
poměrnou část nájemného uznávaného jako výdaj (náklad) podle
odstavce § 24 odst.2 písm. h) zákona, bude-li hrazena dalším
nájemcem, se považuje za daňový výdaj
a) u původního nájemce pouze do výše příjmů z nájemného, která
převyšuje poměrnou část nájemného; přitom u poplatníků
účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví do výše skutečně
přijatých příjmů,
b) u dalšího nájemce ve výši odpovídající časově rozlišenému
nájemnému na zbývající dobu nájmu (včetně nájemného
převyšujícího poměrnou část nájemného u postupitele).
K § 24 odst. 8
Součástí nabývací ceny podílu na obchodní společnosti nebo
družstvu není účetní hodnota nepeněžitého vkladu uskutečněného
formou drobného hmotného investičního majetku a drobného
nehmotného investičního majetku, pokud již hodnota tohoto majetku
byla společníkem nebo členem družstva zahrnuta do daňových výdajů
odlišně od postupu uplatněného v účetnictví, a to jednorázově
podle tohoto metodického pokynu k § 24 odst.1 zákona bod 4
písm.a) před jeho vložením do obchodní společnosti nebo družstva.
Za splacený vklad společníka se nepovažuje zvýšení vkladu na
základě zvýšení základního jmění z majetku převyšujícího základní
jmění společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti
(§ 144 nebo § 208 obchodního zákoníku).
K § 25 zákona
1. Za daňové výdaje nelze uznat rozdíl, o který cena
pořízení vlastních akcií přesahuje jejich jmenovitou hodnotu při
následném snížení základního jmění.
2. Pokud zvláštní předpisy stanoví vedle limitů i horní
hranici jejich zvýšení, jsou neuznatelnými daňovými výdaji podle
§ 25 odst.1 písm.j) zákona výdaje vynaložené nad limity včetně
jejich zvýšení.
3. Za zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných
osob podle § 25 odst. 1 písm. k) zákona se považují např.
rekreační zařízení, předškolní zařízení (mateřské školy),
kulturní zařízení, podnikové bytové hospodářství, ubytovny
a další zařízení, ve kterých jsou zaměstnavatelem poskytovány
zaměstnancům služby v rozsahu převyšujícím povinnou péči.
4. Škodou podle § 25 odst.l písm.n) zákona se rozumí fyzické
znehodnocení (poškození nebo zničení) majetku ve vlastnictví
poplatníka, a to z objektivních i subjektivních důvodů, pokud
není opravou uvedeno do původního stavu. Mankem se rozumí
inventarizační rozdíl, kdy skutečný stav je nižší než účetní.
5. Za manka a škody podle § 25 odst.l písm.n) zákona se
nepovažují technologické a technické ztráty vyplývající
z přirozených vlastností výrobků vznikající např. rozprachem,
vyschnutím v rámci technologických úbytků ve výrobním,
zásobovacím a odbytovém procesu (přirozené úbytky zásob, zboží,
nedokončené výroby, polotovarů a hotových výrobků) do výše
stanovené normami. Obdobně se posuzuje i tzv. ztratné. U zvířat,
která nejsou pro účely zákona hmotným majetkem, jsou daňovým
výdajem nezaviněné úhyny zvířat do výše stanovené normou.
K § 26 zákona
1. Základní stádo tvoří hospodářská dospělá zvířata
kategorií skotu, koní, prasat, ovcí, koz, oslů, mul, mezků
a hejna husí. Za zvířata základního stáda se nepovažují např.
hejna slepic, kachen, krůt a perliček, ryby, kožešinová zvířata,
psi, včelstva, zvířata ve výkrmu a mladá zvířata.
2. Odpisy základního stáda se stanoví
a) jednotlivě za každé zvíře při individuální evidenci zvířat
základního stáda a u tažných zvířat, dostihových a plemenných
koní. Vstupní cenou je buď průměrná účetní cena za jeden kus
nebo cena stanovená poplatníkem ve vztahu k plemenné hodnotě,
popřípadě ke stáří zvířete, a to v rámci celkové účetní
hodnoty stáda,
b) skupinově podle jednotlivých druhů zvířat při skupinové
evidenci zvířat základního stáda s výjimkou tažných zvířat,
dostihových a plemenných koní. Přitom vstupní cenou je při
zahájení odpisování celková účetní cena jednotlivých druhů
zvířat, která navazuje na účetnictví k 31. prosinci
předcházejícího kalendářního roku (případně k datu zahájení
činnosti). Při skupinovém odpisování lze odpisovat pouze
rovnoměrně (§ 31 zákona). Roční odpis se při skupinové
evidenci zvířat stanoví
v prvním roce odpisování podle vzorce
P.14,2 V.7,1 (KS - P) RO = ------ + ------ + --------- . 14,2, 100 100 100
v dalších letech odpisování podle vzorce
P.14,2 V.14,3 (KS - P) RO = ------ + ------- + --------- . 28,6, 100 100 100
kde RO = roční odpis, P = hodnota zvířat zařazených do základního stáda (chovu) v průběhu zdaňovacího období, V = hodnota zvířat vyřazených ze základního stáda (chovu) v průběhu zdaňovacího období, KS = konečný stav.
Pokud je celková hodnota vyřazených zvířat ve skupině vyšší než
hodnota počátečního stavu zvířat (tj. hodnota zvířat na počátku
zdaňovacího období nebo k datu zahájení činnosti v průběhu
zdaňovacího období), lze uplatnit roční odpis při skupinovém
odpisování pouze do výše hodnoty zvířat, odpovídající jejich
počátečnímu stavu.
3. Výdaji hrazenými nájemcem podle § 26 odst. 3 písm. c)
zákona jsou např. clo, výdaje (náklady) na dopravu a montáž.
4. Hmotným majetkem a nehmotným majetkem evidovaným
v majetku poplatníka se rozumí majetek uvedený do užívání podle
předpisů o účetnictví. U poplatníka, který není účetní jednotkou
se tímto rozumí vystavení evidenčního dokladu.
5. Odpisy za každý jednotlivý hmotný a nehmotný majetek
uplatňované jako daňový výdaj, musí být vedeny průkazným způsobem
po celou dobu odpisování.
6. Ustanovení § 26 odst.5 až 8 zákona se použije i na
základní prostředky odpisované v souladu s § 4O odst.5 zákona.
K § 27 zákona
Hmotným majetkem vyloučeným z odpisování podle § 27 písm. h)
zákona není majetek, který byl do vlastnictví poplatníka převeden
bezúplatně v důsledku darování. Takto nabytý majetek se
u nabyvatele odpisuje jako nově pořízený majetek.
K § 28 zákona
1. Pokud je technické zhodnocení hrazeno nájemcem a jím
odpisováno na základě písemné smlouvy (§ 28 odst. 3 zákona),
zvyšuje u vlastníka zůstatková cena technického zhodnocení
s výjimkou uvedenou v tomto metodickém pokynu k § 23 zákona bod
7 vstupní (zůstatkovou) cenu hmotného majetku, na němž bylo
technické zhodnocení provedeno, a to ve zdaňovacím období, ve
kterém je nájemní poměr ukončen. Vstupní (zůstatková) cena se
nezvyšuje o hodnotu výdajů (nákladů) vynaložených nájemcem na
uvedení pronajatého hmotného majetku do původního stavu.
2. Pokud je technické zhodnocení provedeno nájemcem, ale
není jím odpisováno, je hodnota technického zhodnocení součástí
vstupní (zůstatkovou) ceny hmotného majetku, na němž bylo
technické zhodnocení provedeno, v tom zdaňovacím období, ve
kterém bylo technické zhodnocení uvedeno do užívání.
3. Při odpisování souboru movitých a nemovitých věcí podle
podle § 28 odst. 2 zákona nájemcem, pokračuje nájemce
v odpisování započatém vlastníkem. Součástí písemné smlouvy podle
§ 28 odst.2 zákona musí být vyčíslení vstupní ceny a odpisů
uplatněných od zahájení odpisování. V případě, že vlastník
nezahájil odpisování, odpisuje nájemce majetek podle § 31 nebo
§ 32 zákona.
4. Pro účely odpisování jiného majetku vymezeného v § 26
odst. 3 písm. c) zákona zatřídí nájemce tento hmotný majetek do
stejné odpisové skupiny, ve které je zatříděn pronajatý hmotný
majetek; přitom odpisy tohoto jiného majetku, lze uplatnit již ve
zdaňovacím období, ve kterém byly výdaje (náklady) nájemcem
vynaloženy.
5. Poměrnou část odpisů podle § 28 odst.7 zákona si stanoví
poplatník podle vhodně zvoleného kriteria (např. využívaná
plocha, počet ujetých km, poměr výkonů a služeb).
K § 29 zákona
1. Za majetek pořízený úplatně se podle § 29 odst. 1
písm. a) zákona považuje nabytí majetku koupí nebo směnou,
s výjimkou majetku nabytého nepeněžním vkladem do obchodní
společnosti, družstva nebo do obchodního majetku poplatníka daně
z příjmů fyzických osob, pokud jím nebyl pořízen z prostředků
zahrnutých do obchodního majetku.
2. Vstupní cenou podle § 29 odst.1 zákona se při nabytí
majetku darováním nebo zděděním rozumí reprodukční pořizovací
cena ve výši stanovené pro účely daně dědické nebo daně darovací.
3. Pokud nájemce odkoupí hmotný majetek, který měl najat
a na kterém v průběhu nájmu provedl technické zhodnocení a toto
technické zhodnocení odpisoval (§ 28 odst.3 zákona), stanoví se
vstupní cena nakoupeného hmotného majetku (§ 26 odst.2 zákona)
jako součet kupní ceny a zůstatkové ceny technického
zhodnocení.*)
4. Při zrušení registrace plátce daně z přidané hodnoty
podle podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů se u odpisovaného hmotného a nehmotného majetku stanoví
vstupní cena, do jejíž výše lze majetek odpisovat, jako součet
původní vstupní ceny a daně z přidané hodnoty vztahující se
k zůstatkové ceně odpisovaného hmotného majetku a nehmotného
majetku k datu zrušení registrace. Roční odpis se pak u již
odpisovaného hmotného a nehmotného majetku stanoví takto:
a) u rovnoměrného odpisování
roční odpis = 0,01 . VCV . ROS VCV = P.(ZC + DPH) VC P = ------, ZC kde VCV = vstupní cena vypočtená pouze pro účely stanovení ročního odpisu, ROS = roční odpisová sazba stanovená podle údajů sloupce "v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 31 odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou vstupní cenu", pokud bylo do doby zrušení registrace provedeno technické zhodnocení, VC = vstupní cena původní (§ 29 zákona), ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona), DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, P = podíl vstupní ceny a zůstatkové ceny zaokrouhlený na dvě desetinná místa,
b) u zrychleného odpisování
(ZC + DPH) . 2 roční odpis = ---------------, K-x kde ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona), DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, K = příslušný koeficient stanovený podle údajů sloupce "v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 32 odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou zůstatkovou cenu", pokud bylo do doby zrušení registrace provedeno technické zhodnocení, x = počet let, po které byl majetek odpisován (§ 32 zákona).
5. Je-li plátce daně z obratu povinen odvést daň z obratu
podle § 50 odst. 4 zákona č. 588/1992 Sb. postupuje obdobně podle
bodu 4.
6. Při zaregistrování plátce daně z přidané hodnoty podle
§ 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se
u odpisovaného hmotného a nehmotného majetku stanoví vstupní
cena, do jejíž výše lze majetek odpisovat, jako rozdíl původní
vstupní ceny a daně z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové
ceně odpisovaného hmotného majetku a nehmotného majetku k datu
registrace. Roční odpis se pak u již odpisovaného hmotného
a nehmotného majetku stanoví takto :
a) u rovnoměrného odpisování
roční odpis = 0,01 . VCV . ROS VCV = P.(ZC - DPH) VC P = ------, ZC kde VCV = vstupní cena vypočtená pouze pro účely stanovení ročního odpisu, ROS = roční odpisová sazba stanovená podle údajů sloupce "v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 31 odst.1 zákona, případně "pro zvýšenou vstupní cenu", pokud bylo do doby registrace provedeno technické zhodnocení, VC = vstupní cena původní (§ 29 zákona), ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona), DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, P = podíl vstupní ceny a zůstatkové ceny zaokrouhlený na dvě desetinná místa,
b) u zrychleného odpisování
(ZC - DPH) . 2 roční odpis = ----------------, K-x kde ZC = zůstatková cena (§ 29 zákona), DPH = daň z přidané hodnoty vztahující se k zůstatkové ceně odpisovaného majetku podle § 5 zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, K = příslušný koeficient stanovený podle údajů sloupce "v dalších letech odpisování" tabulky uvedené v § 32 odst.1 zákona), případně pro "zvýšenou zůstatkovou cenu", pokud bylo do doby registrace provedeno technické zhodnocení, x = počet let, po které byl majetek odpisován (§ 32 zákona).
7. Plátce daně z přidané hodnoty, který uplatní nárok na
odpočet daně z obratu nebo dovozní daně podle § 51 a 52 zákona
č. 588/1992 Sb. postupuje obdobně podle bodu 6.
8. Součástí vstupní ceny nejsou daně uvedené v § 25 odst. 1
písm. s) zákona.
9. Součástí vstupní ceny je i daň z přidané hodnoty, a to
a) u neplátce daně z přidané hodnoty,
b) u plátce daně z přidané hodnoty, který neuplatnil odpočet nebo
nemá nárok na odpočet daně z přidané hodnoty (§ 19 a § 20
zákona č. 588/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Obdobně se postupuje i u daně z obratu a dovozní daně, kdy plátce
daně z přidané hodnoty neuplatní nárok na odpočet daně podle
§ 51 a § 52 zákona č. 588/1992 Sb.
10. Při změně vstupní ceny majetku (zvýšení, snížení), ke
které dochází z jiného důvodu než je jeho technické zhodnocení
(např. rozšíření souboru movitých věcí, vyřazení části
odpisovaného souboru movitých věcí, výdaje zahrnované do
pořizovací ceny, které jsou poplatníkem uhrazeny až
v následujících zdaňovacích obdobích - clo, doprava, montáž
apod.), se odpis stanoví ze změněné vstupní (zůstatkové) ceny při
použití sazby (koeficientu) v "dalších letech odpisování" tabulky
uvedené v § 31 odst.1 nebo v § 32 odst.1 zákona.
11. U souboru movitých věcí se vstupní cena stanoví jako
součet vstupních cen jednotlivých věcí. Jednotlivé věci souboru
mohou mít vstupní cenu i nižší než 10 000 Kč.
12. Pokud poplatník uplatňuje odpisy jako daňové výdaje
pouze v poměrné výši, stanoví se i v tomto případě zůstatková
cena jako rozdíl mezi vstupní cenou a celkovou výší vypočtených
ročních odpisů podle zákona.
13. Zůstatková cena vyřazeného zvířete základního stáda
odpisovaného skupinově se stanoví jako podíl zůstatkové ceny
skupiny zvířat na konci zdaňovacího období a průměrného stavu
zvířat této skupiny ve zdaňovacím období. Průměrný stav se
vypočte jako aritmetický průměr stavů zvířat ve skupině na
počátku a na konci zdaňovacího období.
K § 33 zákona
Za technické zhodnocení se nepovažují výdaje (náklady)
spojené s obnovou původních vlastností hmotného majetku
a nehmotného majetku.
K § 36 zákona
1. Pokud vypořádací podíl při zániku účasti společníka
v obchodní společnosti nebo členství v družstvu je vyplácen ve
splátkách (§ 36 odst.2 písm.a) zákona), uplatní se nabývací cena
podílu jako daňový výdaj do výše příjmů z první splátky. Část
nabývací ceny podílu převyšující příjmy z první splátky se
uplatní jako daňový výdaj proti příjmům plynoucím z bezprostředně
následující splátky. Uvedený postup se uplatní i u následujících
splátek. Obdobně se postupuje při vyplácení podílu na likvidačním
zůstatku ve splátkách.
2. Částkami použitými ze zisku po zdanění na zvýšení vkladu
společníka nebo členského vkladu (§ 36 odst. 2 písm. a) zákona)
se rozumí ta část zisku, která po rozdělení zisku připadá na
společníka nebo člena, aniž je mu vyplácena.
3. Ustanovení § 36 odst.2 písm.c) bod 3 zákona se vztahuje na
majetkové podíly vzniklé podle zákona č.42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů i v případě té jejich části, která
nebyla oprávněnou osobou vložena do družstva nebo obchodní
společnosti podle § 13 odst.2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb.
transformačního projektu a vydávají se proto podle zvláštního
zákona.
Vyplacením majetkového podílu (nebo části) se rozumí
a) předání peněz v hotovosti (v pokladně, složenkou apod.),
b) bezhotovostní převod peněz z účtu družstva (povinné osoby) na
účet oprávněné osoby u banky,
c) splacení závazku, který má oprávněná osoba u třetí osoby, a to
povinnou osobou v hotovosti nebo bezhotovostním převodem,
d) započtení vzájemných pohledávek,
e) vystavení nebo předání směnky.
4. Podíl na vlastním jmění na jiné obchodní společnosti nebo
družstvu se pro účely § 36 odst. 5 zákona stanoví jako poměr
vkladu k základnímu jmění jiné obchodní společnosti nebo
družstva.
5. U komanditní společnosti lze podle § 36 odst. 5 zákona
snížit vyplácený podíl na zisku z účastí komanditistů pouze
o část přijatého podílu na zisku připadající na komanditní
společnost, stanovenou na základě poměru podle něhož se rozděluje
základ daně na komplementáře a komanditní společnost.
K § 38 zákona
Při přepočtu základu daně pro zvláštní sazbu daně (§ 36
zákona) vztahující se na příjmy uvedené v § 22 zákona, s výjimkou
úroků z devizových účtů a úrokového příjmu z vkladních listů
znějících na cizí měnu, použije plátce daně, který má sídlo nebo
bydliště na území České republiky, kurs "devizy-prodej" vyhlášený
Českou národní bankou ke dni výplaty, poukázání nebo připsání
úhrady ve prospěch poplatníka.Pokud plátce daně provádí úhradu
z vlastního devizového účtu, použije při přepočtu základu daně
pro zvláštní sazbu daně kurs "devizy střed" vyhlášený Českou
národní bankou ke dni výplaty, poukázání nebo připsání úhrady ve
prospěch poplatníka.
K § 40 zákona
U důlních děl a dalšího majetku, který před 1. 1. 1993
nebyl odpisován v závislosti na době jeho trvání, se počínaje
rokem 1993 při stanovení ročního odpisu vychází z podílu jeho
zůstatkové ceny a zbývající doby trvání.
I. náměstek ministra financí ČR
Ing. Jan Klak, v.r.
Příloha
Spotřeba pohonných hmot osobních automobilů a jejich účelových
modifikací uznávaná pro daňové účely pokud tento údaj není uveden
v technickém průkazu
Druh motorového Spotřeba pohonných hmot v l/100 km vozidla Benzin Motorová nafta osobní automobil 6,9 5,8 účelová modifikace osobního automobilu 7,6 6,4 osobní automobil s automatickou 7,6 6,4 převodovkou účelová modifikace osobního automobilu 8,4 7,0 s automatickou převodovkou
*) V návaznosti na změny zákona s účinností od 1. ledna 1995
provedené v § 22 odst. 3 zákona vysvětlivka pozbývá platnosti,
počínaje zdaňovacím obdobím 1995.
*) Vysvětlivka se netýká nájemce, který provedl technické
zhodnocení na majetku najatém podle smlouvy o finančním pronájmu
s následnou koupí najaté věci. Nájemce, který samostatně
odpisoval technické zhodnocení a výdaje vymezené v § 26 odst. 3
písm. c) zákona související s hmotným nebo nehmotným majetkem
odkoupeným podle smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí
najaté věci, zvýší o pořizovací cenu odkoupeného majetku vstupní
(zůstatkovou) cenu již odpisovaného majetku v tom zdaňovacím
období, kdy je majetek odkoupen, a pokračuje v započatém
odpisování sazbou (koeficientem) v "dalších letech odpisování"
(§ 31 nebo 32 zákona).