265/1995 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 11. října 1995 v plénu
o návrhu prezidenta republiky na zrušení:
1. § 2 písm. i), části § 33 týkající se malých nezávislých
pivovarů podle § 2 písm. i) a § 33a zákona České národní rady
č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č.
199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a č. 260/1994
Sb.,
2. čl. II bodů 2, 3, 4, 5 a 6 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se
mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/ /1992 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
1. Dnem 1. ledna 1996 se zrušuje článek II bod 5 zákona č.
260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní
rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších
předpisů.
2. Vyslovuje se, že vyhláška Ministerstva zemědělství č. 111/1995
Sb., kterou se stanoví právní a ekonomické podmínky
nezávislosti malých nezávislých pivovarů, pozbývá platnosti
současně.
3. Ve zbývající části se návrh zamítá.
Odůvodnění
I.
Prezident republiky, využiv svého práva, přiznaného mu
ustanovením § 64 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/ /1993 Sb.,
o Ústavním soudu, podal dne 20. ledna 1995 podle čl. 87 odst. 1
písm. a) Ústavy České republiky (dále jen "Ústava") návrh na
zrušení
1. § 2 písm. i), části § 33 týkající se malých nezávislých
pivovarů podle § 2 písm. i) a § 33a zákona České národní rady
č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č.
199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a č. 260/1994
Sb.,
2. čl. II bodů 2, 3, 4, 5 a 6 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se
mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/ /1992 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů,
pro rozpor s čl. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"), čl. 79 odst. 3 Ústavy a, jak vyplývá z textu návrhu,
také s čl. 11 odst. 5 Listiny.
Návrh na zrušení jednotlivých ustanovení zákona pro rozpor
s ústavním zákonem lze rozčlenit do dvou okruhů:
a) Zákon o spotřebních daních ve znění napadené novely zavádí
diferencovanou nižší daň pro malé nezávislé pivovary, jejichž
roční výstav (produkce) piva není větší než 200 000 hl, což je
podle navrhovatele v rozporu s principem rovnosti v právech
podle čl. 1 Listiny. Navrhovatel namítl, že zatímco podle
předchozí právní úpravy spotřebních daní u všech vybraných
výrobků včetně piva byly sazby daně a její odstupňování závislé
výlučně na vlastnostech těchto výrobků, nová právní úprava
zavedla u piva, a jen u něho, další hledisko daňové
diferenciace, totiž rozsah roční produkce. Uvedl, že zásada
rovnosti v právech, která patří k základním zásadám moderních
demokratických právních soustav, se pojímá tak, že jde
o rovnost subjektů relativní, která je chápána ve vztahu
k určité právní normě a která vyžaduje, aby bylo uplatňováno
stejné právo za stejných faktických poměrů, a v této
souvislosti poukázal na nález Ústavního soudu České a Slovenské
Federativní Republiky, publikovaný pod č. 11/1992 Sbírky
usnesení a nálezů, podle něhož v principu nelze sice vyloučit,
aby zákonodárce stanovil diferencované daně podle zásady, že
výkonnější subjekt bude odvádět vyšší daně, je však třeba, aby
zákonodárný orgán podložil své rozhodnutí objektivními
a racionálními kritérii, což se podle názoru navrhovatele
v posuzované věci nestalo, neboť zákonodárce neodůvodněně
zvýhodnil pouze jednu skupinu výrobců u jednoho z výrobků
podléhajících dani spotřební, totiž piva, ač podobné ekonomické
rozlišení by bylo možné zavést i u jiných výrobků podléhajících
spotřební dani.
b) Citovaná novela v čl. II bodu 5 ukládá Ministerstvu
zemědělství, aby v dohodě s Ministerstvem financí vydalo právní
předpis, kterým stanoví právní a ekonomické podmínky
nezávislosti malých pivovarů. To je podle navrhovatele
v rozporu s čl. 11 odst. 5 Listiny, podle něhož daně a poplatky
lze ukládat jen na základě zákona, a s čl. 78 a čl. 79 odst.
3 Ústavy, které stanoví, že prováděcí předpis může být vydán
jen k provedení zákona a v jeho mezích. Tyto podmínky nejsou
podle navrhovatele splněny, neboť zákon nestanovil meze
právního předpisu nižší právní síly. Zmocňovací ustanovení
zákona, který v napadených ustanoveních znaky "nezávislosti"
malých pivovarů neurčuje ani nenaznačuje, deleguje zákonodárnou
pravomoc na orgán moci výkonné -- ministerstvo v takové míře,
již ústavní řád České republiky nepřipouští.
Soudce zpravodaj nejprve zkoumal, jsou-li splněny všechny
zákonem požadované podmínky řízení a má-li návrh všechny formální
a obsahové náležitosti. Nezjistil nic, co by ho opravňovalo
k odmítnutí návrhu podle § 43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
Stejně tak neshledal existenci okolnosti, na jejímž základě by
doporučil plénu vydání usnesení o zastavení řízení.
Návrh byl zaslán Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,
která zákon, jehož částečné zrušení je navrhováno, vydala,
s výzvou k vyjádření (§ 69 zákona č. 182/1993 Sb.). Předseda
Poslanecké sněmovny PhDr. Milan Uhde ve stanovisku z 22. února
1995, také s odvoláním na citovaný nález Ústavního soudu České
a Slovenské Federativní Republiky, vyjádřil mínění, že zavedená
daňová diferenciace je odůvodněna objektivními a racionálními
kritérii. K druhé části návrhu, týkající se zmocňovací normy,
vyslovil názor, že Parlament čl. 78 a čl. 79 odst. 3 Ústavy
neporušil a ani porušit nemohl, ježto se ho netýkají, neboť
zavazují orgány výkonné moci při vydávání prováděcích předpisů.
Zaujal stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že
přijatý zákon je v souladu s Ústavou a naším právním řádem,
a uvedl, že je na Ústavním soudu, aby po projednání návrhu
prezidenta republiky posoudil ústavnost napadených ustanovení
zákona o spotřebních daních a vydal příslušné rozhodnutí.
Z vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,
z vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění
pozdějších předpisů (tisk 1173), společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky k tomuto návrhu zákona (tisk
1336) spolu s těsnopiseckým záznamem rozpravy k uvedenému zákonu
a z částky 77/1994 Sb. bylo zjištěno, že návrh novely zákona
o spotřebních daních předložila Parlamentu vláda. Ustanovení
o daňovém zvýhodnění malých nezávislých pivovarů, která vládní
návrh neobsahoval, byla do návrhu zákona včleněna až na základě
poslaneckého pozměňovacího návrhu. Zákon, včetně napadených
ustanovení, byl přijat dne 7. 12. 1994 na 25. schůzi Parlamentu,
jíž bylo přítomno 163 poslanců. Pro přijetí zákona hlasovalo 133
poslanců, 7 poslanců hlasovalo proti, 11 poslanců se hlasování
zdrželo a 12 poslanců nehlasovalo. Zákon byl podepsán všemi
příslušnými ústavními činiteli a byl vyhlášen v částce 77 Sbírky
zákonů, rozeslané 30. 12. 1994, kdy nabyl platnosti. Účinným se
stal 1. 1. 1995 s výjimkou právě sazeb daně pro malé nezávislé
pivovary, které nabyly účinnosti 1. 7. 1995.
Zákon byl tedy přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
II.
Ústavní soud se zabýval tvrzenou protiústavností napadených
ustanovení zákona.
Zákon č. 260/1994 Sb. v § 2 písm. i) charakterizuje malý
nezávislý pivovar jako takovou právnickou osobu nebo fyzickou
osobu, jejíž roční výstav piva není větší než 200 000 hl a která
splňuje podmínky podle zvláštního předpisu. Pro takový pivovar pak
zákon v § 33 stanoví zvláštní sazbu daně, která je nižší než
daňová sazba u ostatních pivovarů.
Je tedy především třeba zvážit, zda zákonným stanovením nižší
sazby daně pro určitou skupinu pivovarů, jejichž základní znak je
stanoven v citovaném zákoně, byla porušena ústavní zásada
rovnosti. K otázce rovnosti v daňové oblasti, jak správně
konstatovali oba účastníci, zaujalo právní stanovisko již plénum
Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ve svém
nálezu z 8. 10. 1992 sp. zn. Pl. ÚS 22/92 publikovaném pod č. 11
ročníku 1992 Sbírky usnesení a nálezů. Podle tohoto nálezu
relativní rovnost, jak ji chápou moderní ústavy, požaduje pouze
odstranění neodůvodněných rozdílů. Speciální normy mohou pro
určité obory stanovit zvláštní kritéria rovnosti, která ze
všeobecného principu neplynou, protože aplikací zásady rovnosti
nejsou stanoveny tak přesné meze, aby vylučovaly jakékoliv volné
uvážení těch, kteří ji aplikují. V oblasti daňové je třeba
požadovat, aby zákonodárný orgán podložil své rozhodnutí
objektivními a racionálními kritérii. V citovaném nálezu se
současně uvádí, že pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny
a zároveň s tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát
pouze s odvoláním na veřejné hodnoty. Z obdobné úvahy vycházel
i nález Ústavního soudu České republiky ze 7. 6. 1995 sp. zn. Pl.
ÚS 4/95 ve věci návrhu prezidenta republiky na zrušení § 34 zákona
České národní rady č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání
autorizovaných architektů a techniků činných ve výstavbě, ve znění
pozdějších předpisů.
Napadená zákonná ustanovení představují daňovou výhodu pro
určitou skupinu subjektů, což v našem daňovém systému není vůbec
neobvyklé, jak plyne z daňových předpisů, které stanoví různá
osvobození od daně (např. § 4 a 9 zákona České národní rady č.
338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
§ 4 zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, § 8 zákona České národní rady č.
587/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 25 zákona České
národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů, § 3 zákona České národní rady č. 16/1993 Sb.,
o silniční dani, ve znění pozdějších předpisů), slevy na dani
(např. § 35 zákona o daních z příjmů, § 12 zákona o silniční
dani), zvláštní sazby daně (např. § 36 zákona o daních z příjmů)
a diferencovaně nezdanitelné části základu daně (např. § 15 odst.
2 zákona o daních z příjmů).
Důvody zvláštní úpravy daňové sazby pro malé nezávislé pivovary
vyplývají z trendu kompatibility s právem zemí ES. Čl. 90 Evropské
dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné
straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na
straně druhé (sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 7/1995
Sb.), která po vyslovení souhlasu Parlamentem a ratifikaci
prezidentem republiky vstoupila v platnost dnem 1. 2. 1995, mimo
jiné uvádí, že strany budou podporovat výměnu informací
a know-how mimo jiné v oblasti zavádění právních,
administrativních, technických, daňových a finančních podmínek,
potřebných pro zakládání a rozšiřování malých a středních podniků
a pro spolupráci přesahující hranice.
Ze zprávy ze dne 14. 3. 1995 č. j. 117/1995-222, předložené
Ústavnímu soudu Ministerstvem zemědělství, bylo zjištěno, že
prováděcí vyhláška má vycházet ze Směrnice 92/84 EHS Rady z 19.
10. 1992 a praxe ES. V oddílu I čl. 4 této směrnice je uvedeno, že
členské státy mohou použít na pivo vařené v malých nezávislých
pivovarech snížené daňové sazby, které mohou být odstupňovány
podle roční produkce příslušného pivovaru (směrnice též uvádí,
koho lze považovat za malý nezávislý pivovar).
Ministerstvo zemědělství současně ke svému vyjádření přiložilo
pro informaci výnos Spolkového ministerstva financí vrchním
finančním správám z 28. 7. 1993, které uvádí demonstrativně
některé prvky právní a hospodářské závislosti pivovaru s tím, že
nezávislost je vždy nutno v jednotlivých případech přezkoušet.
K první části návrhu lze na základě výše uvedeného shrnout, že
zákonem stanovené diference sazby daně z piva jsou projevem
legitimní vůle zákonodárce, která vyjadřuje veřejný zájem na
podpoře malých nezávislých pivovarů a směřuje ke kompatibilitě
s právními úpravami států Evropské unie.
Po posouzení této části návrhu Ústavní soud učinil závěr, že
napadená ustanovení zákona o spotřebních daních nejsou v rozporu
s čl. 1 a čl. 11 odst. 5 Listiny, a proto návrh prezidenta
republiky na zrušení § 2 písm. i), části § 33 týkající se malých
nezávislých pivovarů podle § 2 písm. i) a § 33a zákona České
národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění
zákonů č. 199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a č.
260/1994 Sb., a článku II bodů 2, 3, 4 a 6 zákona č. 260/1994 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/ /1992
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pod bodem
3 výroku tohoto nálezu zamítl podle § 70 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
III.
V druhé části návrhu je uplatněna námitka, že Parlament při
přijímání zákona nepostupoval v souladu s čl. 79 odst. 3 Ústavy,
protože nestanovil ve zmocňovacím ustanovení zákona meze právního
předpisu nižší právní síly. Konkrétně jde o čl. II bod 5 zákona č.
260/1994 Sb., podle něhož Ministerstvo zemědělství v dohodě
s Ministerstvem financí vydalo právní předpis, kterým stanoví
právní a ekonomické podmínky nezávislosti malých nezávislých
pivovarů podle § 2 písm. i) zákona (vyhláška Ministerstva
zemědělství č. 111/1995 Sb.).
V tomto sporném bodu vycházel Ústavní soud z vymezení objektu
ochrany v zákoně č. 260/1994 Sb.
Objektem ochrany v napadeném zákoně je "malý nezávislý pivovar".
Pro účely zákona je v § 2 pod písmenem i) definován malý nezávislý
pivovar jako taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž
roční výstav piva není vyšší než 200 000 hl a která splňuje
podmínky podle zvláštního předpisu. Z tohoto vymezení vyplývají
dvě určující náležitosti, dva konstitutivní znaky uvedeného pojmu:
a) malý pivovar, přičemž tento pojmový znak je definován produkcí
do 200 000 hl ročně,
b) nezávislý pivovar, přičemž tento pojmový znak určen není, resp.
je "určen" v § 2 písm. i) slovy "splňuje podmínky podle
zvláštního předpisu".
Prováděcí předpis je přitom čl. 79 odst. 3 Ústavy vázán pouze
k takové podrobnější úpravě, jež se pohybuje "na základě
a v mezích zákona".
První pojmová náležitost (produkce do 200 000 hl) je zákonem
rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo
vyhláškou specifikovat podrobnosti.
Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž
"nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu
předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné
pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další
podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce, a tím
se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro
definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv
zákonodárce.
Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které
se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného
předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě
formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných
oblastech života společnosti.
Příslušná vyhláška na základě zákona č. 260/1994 Sb. byla vydána
pod č. 111/1995 Sb. Ministerstvem zemědělství a vymezila v § 1 pod
písmeny a) až d) aspekty, dle nichž je třeba posuzovat nezávislost
pivovarů. Ústavní soud zrušil též tuto vyhlášku, neučinil to však
proto, že vyhláška vymezila obsahově nezávislé pivovary způsobem,
jak to učinila, ale proto, že tuto základní pojmovou náležitost
určila místo zákonodárce. V tomto směru se tedy Ústavní soud
přiklonil k názoru vyslovenému v návrhu prezidenta republiky.
Pokud jde o bod 1 nálezu, Ústavní soud se rozhodl zrušit čl. II
bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., na základě kterého Ministerstvo
zemědělství v dohodě s Ministerstvem financí příslušnou vyhlášku
vydalo, k pozdějšímu datu, a to k 1. lednu 1996, aby tak byl
Parlamentu poskytnut čas k takové úpravě, jež by mu umožnila své
představy o konstitutivních náležitostech pojmu nezávislého
pivovaru v novele zákona vyjádřit.
Ústavní soud vychází dále z toho, že z nálezu soudu vyplývá
uznání ústavnosti principu daňové úlevy pro malé pivovary,
a předpokládá, že do doby, než Parlament a nová vyhláška věci
upraví, budou finanční úřady z této situace vycházet u vědomí, že
při konečném daňovém vyrovnání na konci roku 1996 věc uzavřou
způsobem, který bude odpovídat nové úpravě.
Ústavní soud zrušil čl. II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pro jeho
rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy podle § 70 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a současně, v souladu
s ustanovením § 70 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, vyslovil, že prováděcí předpis, vyhláška Ministerstva
zemědělství č. 111/1995 Sb., kterou se stanoví právní a ekonomické
podmínky nezávislosti malých nezávislých pivovarů, pozbývá
platnosti také dnem 1. ledna 1996.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.
Práva na uvedení svého odlišného stanoviska k bodům 1 a 2 nálezu
v protokolu o jednání a na jeho připojení k rozhodnutí s uvedením
svého jména podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
využili soudci Ústavního soudu České republiky JUDr. Vladimír
Čermák a JUDr. Miloš Holeček.