151/1996 Sb.
ZÁKON
ze dne 26. dubna 1996,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 248/1992 Sb.,
o investičních společnostech a investičních fondech,
ve znění pozdějších předpisů
Změna: 308/2002 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech, ve znění zákona České národní rady č.
591/1992 Sb. a zákona č. 61/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 1 včetně poznámky č. 1) zní:
"§ 1
(1) Investiční společnosti a investiční fondy jsou obchodní
společnosti, jejichž předmětem podnikání je kolektivní investování
vykonávané na základě povolení vydaného Ministerstvem financí
(dále jen "ministerstvo").
(2) Investiční společnost má formu akciové společnosti.
(3) Investiční fond má formu akciové společnosti.
(4) Na investiční společnost a investiční fond se použijí
ustanovení obchodního zákoníku,1) pokud tento zákon nestanoví
jinak.
1) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.".
2. § 2 zní:
"§ 2
Kolektivní investování
(1) Kolektivním investováním se rozumí podnikání, jehož výlučným
předmětem je tímto zákonem vymezené shromažďování peněžních
prostředků, jejich ukládání, jakož i zcizování majetkových hodnot,
které byly nabyty tímto ukládáním, za jiné majetkové hodnoty.
(2) Za kolektivní investování se považuje též obhospodařování
majetku v podílovém fondu a obhospodařování majetku investičního
fondu, které vykonává investiční společnost na základě smlouvy
o obhospodařování majetku investičního fondu investiční
společností (dále jen "obhospodařovatelská smlouva") podle § 5b.
Obhospodařováním majetku se rozumí správa majetku a nakládání
s ním. Tato činnost může být jediným předmětem podnikání
investiční společnosti.".
3. § 3 odst. 1 zní:
"(1) Jinou podnikatelskou činnost než kolektivní investování
nesmí investiční společnost ani investiční fond vykonávat, pokud
tento zákon nestanoví jinak.".
4. § 3 odst. 2 včetně poznámky č. 2) zní:
"(2) Podnikatelskou činnost podle § 2 odst. 1, jejímž předmětem
jsou cenné papíry, mohou investiční společnosti a investiční fondy
vykonávat pouze pomocí makléře.2)
2) § 49 odst. 1 zákona č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve
znění pozdějších předpisů.".
5. V § 4 odst. 1 se vypouštějí slova "založená jako akciová
společnost"; § 4 odst. 2 se vypouští.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
6. V § 5 odst. 2 se za slova "(§ 11)" doplňují slova ", , to
platí i v případě zaknihovaných cenných papírů evidovaných na účtě
majitele zaknihovaných cenných papírů vedeném pro podílový fond".
7. V § 5 odst. 3 se slova "správy" a "spravuje" nahrazují slovy
"obhospodařování" a "obhospodařuje".
8. Za § 5 se vkládají nové § 5a až 5e, které včetně poznámek č.
3a), 3b), 3c), 3d), 3e), 3f) a 3g) znějí:
"§ 5a
Předmět podnikání investiční společnosti
(1) V závislosti na rozsahu povolení uděleného podle § 8 odst.
1 je investiční společnost oprávněna
a) shromažďovat peněžní prostředky vydáváním podílových listů,
z takto shromážděných peněžních prostředků vytvářet podílové
fondy a obhospodařovat majetek v podílových fondech podle
statutů těchto fondů, pokud tento zákon nestanoví jinak,
b) obhospodařovat majetek investičních fondů podle
obhospodařovatelských smluv,
c) obhospodařovat majetek penzijních fondů v rozsahu stanoveném
zvláštním zákonem3a) podle obhospodařovatelských smluv (§ 5b),
d) kupovat, prodávat, půjčovat a půjčovat si cenné papíry na
vlastní účet.
(2) Investiční společnost je povinna obhospodařovat majetek
v podílových fondech a majetek investičních fondů nebo penzijních
fondů (dále jen "obhospodařovaný majetek") s cílem zabezpečit růst
nebo výnos tohoto majetku v souladu se zaměřením investiční
politiky uvedeným ve statutu podílového fondu nebo
v obhospodařovatelské smlouvě a při dodržování pravidel
stanovených pro omezení a rozložení rizika (§ 24).
(3) Investiční společnost je povinna dávat přednost zájmům
podílníků, investičních fondů a penzijních fondů, jejichž majetek
obhospodařuje, před svými vlastními zájmy a zájmy svých
společníků.
(4) Investiční společnost nesmí z obhospodařovaného majetku
poskytovat úvěry a půjčky a ani jej používat k zajištění vlastních
závazků nebo závazků třetích osob. Obhospodařovaný majetek nesmí
investiční společnost užít k úhradě závazků, které s činností
spojenou s obhospodařováním tohoto majetku bezprostředně
nesouvisejí.
(5) Odpovědnosti za škodu způsobenou porušením povinností při
obhospodařování majetku se investiční společnost nemůže zprostit.
§ 5b
Obhospodařovatelská smlouva
(1) Obhospodařovatelskou smlouvou se zavazuje investiční
společnost, že bude obhospodařovat majetek investičního fondu nebo
majetek penzijního fondu, a to i bez jeho pokynu, a investiční
fond nebo penzijní fond se zavazuje zaplatit jí za to úplatu.
(2) Obhospodařovatelská smlouva musí obsahovat rozsah služeb,
které bude investiční společnost poskytovat investičnímu fondu
nebo penzijnímu fondu, a výši úplaty za poskytované služby nebo
způsob jejího určení.
(3) Obhospodařovatelská smlouva může být uzavřena pouze na dobu
neurčitou a může ji kterákoli ze stran vypovědět. Výpovědní lhůta
činí šest měsíců, pokud ve smlouvě nebyla dohodnuta výpovědní
lhůta kratší.
(4) Ustanovením předchozího odstavce není dotčena možnost
odstoupit od smlouvy podle obchodního zákoníku.3b)
(5) Pokud tento zákon neurčuje jinak, použijí se na
obhospodařovatelskou smlouvu ustanovení o mandátní smlouvě, pokud
bude investiční společnost jednat jménem a na účet investičního
fondu nebo penzijního fondu, nebo o smlouvě komisionářské, pokud
bude investiční společnost jednat vlastním jménem na účet
investičního fondu nebo penzijního fondu.3c)
§ 5c
Opční a termínové obchody
(1) Investiční společnost může pro podílový fond, který
obhospodařuje, uzavírat termínové3d) a opční obchody3e) k omezení
rizik z nepříznivého vývoje kurzů cenných papírů a devizových
kurzů v souvislosti s obhospodařováním majetku v podílovém fondu.
(2) Pokud lze termínové a opční obchody uvedené v odstavci 1
uzavírat na veřejném trhu, je investiční společnost povinna
uzavírat je pouze na veřejném trhu.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se použijí přiměřeně i na
investiční fondy.
§ 5d
Půjčování cenných papírů
(1) Investiční společnost může půjčit nejdéle na dobu 30 dnů
cenné papíry z majetku v podílovém fondu, který obhospodařuje.
(2) Smlouva o půjčce cenných papírů3f) musí obsahovat též
a) výši úplaty za půjčování cenných papírů,
b) povinnost dlužníka převést v době splatnosti výnosy z půjčených
cenných papírů na běžný účet podílového fondu u depozitáře,
c) povinnost dlužníka umožnit investiční společnosti řádně a včas
uplatnit práva spojená s půjčenými cennými papíry,
d) poskytnutí dostatečné jistoty pro případ, že dlužník včas cenné
papíry nevrátí.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se použijí přiměřeně i na
investiční fondy.
§ 5e
Úvěry a půjčky zajištěné zajišťovacím převodem cenných papírů
(1) Smlouva o poskytnutí úvěru nebo půjčky zajištěné
zajišťovacím převodem cenných papírů3g) musí obsahovat
a) den poskytnutí úvěru nebo půjčky a datum splatnosti nebo
způsob, jakým bude datum stanoveno,
b) dlužnou částku,
c) úrokovou sazbu sjednanou mezi smluvními stranami nebo předpis
pro její stanovení,
d) určení druhu a počtu kusů převáděných cenných papírů,
e) povinnost dlužníka převést v době splatnosti výnosy
z převáděných cenných papírů na běžný účet podílového fondu
u depozitáře,
f) povinnost dlužníka částečně splatit úvěr nebo půjčku nebo
dodat věřiteli další cenné papíry při poklesu tržních cen
cenných papírů pod dohodnutou úroveň,
g) povinnost věřitele převést po splacení dlužné částky cenné
papíry dlužníkovi.
(2) K zajištění úvěru nebo půjčky mohou být přijaty pouze cenné
papíry uvedené v § 17 odst. 1.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se použijí přiměřeně i na
investiční fondy.
3a) § 33 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se
státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících
s jeho zavedením.
3b) § 344 a násl. zákona č. 513/1991 Sb.
3c) § 566 a násl. a § 577 a násl. zákona č. 513/1991 Sb.
3d) § 14 odst. 4 zákona č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve
znění pozdějších předpisů.
3e) § 15 odst. 2 zákona č. 591/1992 Sb.
3f) § 16a zákona č. 591/1992 Sb.
3g) § 553 zákona č. 40/1964 Sb.".
9. V § 6 se slovo "prodávat" nahrazuje slovem "vydávat".
10. § 7 odst. 3 zní:
"(3) Investiční fond obhospodařuje svůj majetek sám nebo může
obhospodařování svého majetku svěřit investiční společnosti podle
obhospodařovatelské smlouvy.".
11. § 7 odst. 4 zní:
"(4) Akcie investičních fondů jsou veřejně obchodovatelné.
Stanovy společnosti nemohou omezit jejich převoditelnost.
Investiční fond nesmí vydávat prioritní a zaměstnanecké akcie.".
12. § 7 se doplňuje odstavcem 6, který zní:
"(6) Investiční fond nesmí ze svého majetku poskytovat úvěry ani
ručit svým majetkem za závazky třetích osob. Investiční fond může
přijímat ke krytí dočasných potřeb jen krátkodobé úvěry anebo
úvěry a půjčky podle § 5e s dobou splatnosti ne delší než šest
měsíců. Souhrn přijatých úvěrů a půjček nesmí přesahovat 10 %
majetku investičního fondu.".
13. V § 8 odst. 2 se slova "ústřední orgán státní správy České
republiky nebo ústřední orgán státní správy Slovenské republiky,
který určí zákon České národní rady nebo Slovenské národní rady
(dále jen "příslušný státní orgán")" nahrazují slovem
"ministerstvo".
14. V § 8 odst. 4 se vypouštějí slova "nebo listiny prokazující
založení společnosti s ručením omezeným" a za slovy "fondu
(§ 15)" se připojují tato slova: ", , v případě investičního fondu
nebo uzavřeného podílového fondu též prospekt4)".
Poznámka č. 4) zní:
"4) § 74 zákona č. 591/1992 Sb.".
15. V § 8 odst. 6, 7 a 9 a v § 9 odst. 1 se slova "příslušný
státní orgán" nahrazují slovem "ministerstvo".
16. § 8 odst. 9 zní:
"(9) Volbu nebo jmenování nových členů v orgánech uvedených
v odstavci 3 písm. d) musí investiční společnost nebo investiční
fond písemně oznámit do deseti dnů ministerstvu spolu s podklady
prokazujícími splnění podmínek podle odstavce 3 písm. d) a § 29.
Volba nebo jmenování musí být schváleny ministerstvem, a pokud
ministerstvo písemně sdělí do 20 dnů od obdržení písemného
oznámení investiční společnosti nebo investičnímu fondu, že
s volbou nebo jmenováním nesouhlasí, pozbývá volba nebo jmenování
platnosti. Ministerstvo posuzuje při schvalování pouze hlediska
uvedená v odstavci 3 písm. d) a v § 29.".
17. § 9 odst. 4 zní:
"(4) Součástí názvu podílového fondu musí být i obchodní jméno
investiční společnosti a označení druhu podílového fondu
s uvedením slov "otevřený podílový fond" nebo "uzavřený podílový
fond".".
18. V § 9 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Slova "otevřený podílový fond" nebo "uzavřený podílový
fond" ani jejich překlady nesmí užívat ke svému označení ani při
popisu své činnosti nikdo jiný než investiční společnost.".
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.
19. V § 11 odst. 2 se vypouští věty druhá a třetí.
20. § 11 se doplňuje odstavcem 5, který včetně poznámky č. 4a)
zní:
"(5) Podílové listy uzavřeného podílového fondu jsou veřejně
obchodovatelné.4a)
4a) § 71 zákona č. 591/1992 Sb.".
21. V § 12 odst. 1 se slovo "prodává" nahrazuje slovem "vydává"
a slova "zahájení prodeje" se nahrazují slovem "emise4b)"
a v § 12 odst. 3 se slovo "prodejem" nahrazuje slovem "vydáváním".
Poznámka č. 4b) zní:
"4b) § 5 odst. 1 zákona č. 591/1992 Sb.".
22. § 12 odst. 2 zní:
"(2) Po lhůtě uvedené v odstavci 1 vydává investiční společnost
podílový list za částku odpovídající jeho podílu na majetku
v podílovém fondu sníženém o závazky. Cenné papíry v majetku
v podílovém fondu se ocení postupem podle § 17 odst. 5. Tato
částka může být zvýšena o přirážku uvedenou ve statutu podílového
fondu.".
23. V § 14 se v nadpisu slovo "Správa" nahrazuje slovem
"Obhospodařování".
24. V § 14 odst. 1 a 2 se slovo "správě" nahrazuje slovem
"obhospodařování".
25. V § 14 odst. 1 písm. c) se slova "federální ministerstvo
financí" nahrazují slovem "ministerstvo" a část věty za slovy
"těchto položek" se vypouští.
26. § 14 odst. 3 zní:
"(3) Investiční společnost může přijímat ke krytí dočasných
potřeb spojených s obhospodařováním majetku v podílovém fondu
krátkodobé úvěry anebo úvěry a půjčky podle § 5e s dobou
splatnosti ne delší než šest měsíců. Souhrn přijatých úvěrů
a půjček nesmí přesahovat 10 % majetku v podílovém fondu.".
27. V nadpisu § 16 se za slovo "fondu" doplňují slova
"a prospektu".
28. V § 16 odst. 1 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d),
které zní:
"d) údaj o veřejné obchodovatelnosti podílových listů podílového
fondu nebo akcií investičního fondu,".
Dosavadní písmena d), e) a f) se označují jako písmena e), f)
a g).
29. V § 16 odst. 1 písm. e) se slovo "spravuje" nahrazuje slovem
"obhospodařuje" a v písmenu g) se slovo "zveřejňování"" nahrazuje
slovem "uveřejňování".
30. V § 16 odst. 2 písm. b) se slovo "správu" nahrazuje slovem
"obhospodařování".
31. V § 16 odst. 2 se doplňuje písmeno c), které včetně poznámky
č. 4c) zní:
"c) o době a místu splatnosti výnosu podílových listů, pokud se
podíl na výnosu podle statutu vyplácí podílníkům a pokud jsou
podílové listy vydány v zaknihované podobě, i ustanovení
o rozhodném dni.4c)
4c) § 87a zákona č. 591/1992 Sb.".
32. V § 16 odst. 3 se slova "příslušným státním orgánem"
a "příslušný státní orgán" nahrazují slovy "ministerstvem"
a "ministerstvo" a doplňují se odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Prospekt podle § 8 odst. 4 nemusí obsahovat údaje obsažené
ve statutu fondu.
(5) Před udělením povolení podle § 8 odst. 1 a § 9 odst. 1 nesmí
emitent prospekt uveřejnit.".
33. § 17 včetně poznámek č. 4d), 4e) a 4f) zní:
"§ 17
Majetek v podílovém fondu a majetek
investičního fondu uložený v cenných papírech
(1) Majetek v podílovém fondu a majetek investičního fondu
uložený v cenných papírech může být tvořen jen
a) státními dluhopisy a dluhopisy, za které převzal stát záruku,
b) hypotéčními zástavními listy,
c) dluhopisy, jejichž emitenty jsou Česká národní banka a banky,
d) jinými dluhopisy, které jsou veřejně obchodovatelné,4d)
e) veřejně obchodovatelnými akciemi,
f) dluhopisy, jejichž emitenty jsou státy Evropské unie nebo
centrální banky těchto států,
g) zahraničními cennými papíry,4e) s nimiž se obchoduje na
zahraničním veřejném trhu, za předpokladu, že výběr tohoto
veřejného trhu byl schválen ministerstvem. Při výběru
zahraničního veřejného trhu posuzuje ministerstvo zejména
důvěryhodnost veřejného trhu a zaměření jím organizovaných
obchodů.
(2) Ustanoveními odstavce 1 písm. f) a g) nejsou dotčena
ustanovení zvláštního zákona.4f)
(3) Pokud veřejně obchodovatelné cenné papíry podle odstavce 1
přestanou být veřejně obchodovatelnými, jsou investiční společnost
a investiční fond povinny tyto cenné papíry prodat, a to
nejpozději do šesti měsíců ode dne, kdy tyto cenné papíry přestaly
být veřejně obchodovatelné.
(4) Investiční společnost a investiční fond jsou povinny cenný
papír koupit jen za nejnižší cenu, za kterou jej bylo možné při
vynaložení odborné péče koupit, a prodat jen za nejvyšší cenu, za
kterou jej bylo možné při vynaložení odborné péče prodat.
(5) Pro výpočet hodnoty cenných papírů v majetku v podílovém
fondu nebo majetku investičního fondu se použijí ustanovení
zvláštního předpisu, který vydá ministerstvo.
4d) § 71 zákona č. 591/1992 Sb.
4e) § 1 písm. g) zákona č. 219/1995 Sb., devizový zákon.
4f) Zákon č. 219/1995 Sb.".
34. § 21 zní:
35. § 22 odst. 2 zní:
"(2) Pokud hospodaření investiční společnosti s majetkem
v podílovém fondu nebo hospodaření investičního fondu skončí
ztrátou, sníží se hodnota majetku v podílovém fondu nebo se
použijí ke krytí ztráty investičního fondu jeho jiné vlastní
zdroje; nestačí-li, musí být ztráta kryta snížením základního
jmění.".
36. V § 24 odst. 1 se slova "Hodnota veřejně obchodovatelných
cenných papírů (§ 17 odst. 1 a 5) stejného emitenta" nahrazují
slovy "Hodnota cenných papírů (§ 17 odst. 1 a 5) jednoho druhu
vydaných stejným emitentem".
37. V § 24 odst. 3 se slova "vydaných stejným emitentem"
nahrazují slovy "jednoho druhu vydaných stejným emitentem".
38. V § 24 odst. 4 se za slova "dozorčí rady" doplňují slova
"anebo prokuristou".
39. § 24 odst. 5 zní:
"(5) Investiční společnost musí zabezpečit,
a) aby hodnota cenných papírů (§ 17 odst. 1 a 5) jednoho druhu
vydaných stejným emitentem netvořila více než 20 % majetku
v podílových fondech, které obhospodařuje, přičemž toto omezení
se nevztahuje na státní dluhopisy,
b) aby v majetku v podílových fondech, které obhospodařuje,
nebylo více než 20 % z celkové jmenovité hodnoty cenných papírů
jednoho druhu vydaných stejným emitentem.".
40. V § 24 se vypouští odstavec 6.
Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 6 a zní:
"(6) Investiční společnost nesmí do majetku v podílovém fondu
nakupovat podílové listy jiných podílových fondů nebo akcie
investičních společností a investičních fondů, jakož i akcie
akciových společností, které mají na této investiční společnosti
větší než 25% majetkovou účast. Investiční společnost se nesmí
majetkově podílet na jiné investiční společnosti.".
41. § 24 se doplňuje odstavcem 7, který zní:
"(7) Omezení stanovené v odstavci 6 se vztahuje obdobně i na
investiční fond.".
42. V § 24 odst. 8 se slovo "nákupních" nahrazuje slovem
"výměnných".
43. V § 24 odst. 9 se slova "příslušnému státnímu orgánu"
nahrazují slovem "ministerstvu" a číslovka "6" se nahrazuje
číslovkou "7".
44. § 24 odst. 10 zní:
"(10) Pokud investiční společnost obhospodařuje majetek
penzijního fondu nebo investičního fondu, nesmí vykonávat
hlasovací práva vyplývající z akcií, které jsou v majetku tohoto
penzijního fondu nebo investičního fondu.".
45. § 24 odst. 11 se vypouští.
46. § 25 včetně nadpisu a poznámky č. 4g) zní:
"Informační povinnost investiční společnosti a investičního fondu
§ 25
(1) Investiční společnost je povinna nejdéle do dvou měsíců po
skončení pololetí a do tří měsíců po skončení kalendářního roku
uveřejnit zprávu o svém hospodaření a o hospodaření podílových
fondů, které obhospodařuje. V roční zprávě je investiční
společnost povinna uveřejnit i svou účetní závěrku a účetní
závěrku podílových fondů, které obhospodařuje, spolu se zprávou
auditora. Pokud ve lhůtě tří měsíců po skončení kalendářního roku
není audit ukončen, je investiční společnost povinna uveřejnit
zprávu auditora neprodleně po skončení auditu.
(2) U investičních společností a podílových fondů se v roční
zprávě uvádí i přehled výsledků hospodaření v posledních třech
letech.
(3) Investiční společnost je povinna ve zprávě podle odstavce
1 uvést též
a) skladbu zastupitelných cenných papírů podle jednotlivých
druhů4g) a emitentů, pokud souhrn hodnot každého z těchto
cenných papírů přesahuje 3 % hodnoty podílového fondu ke dni,
kdy bylo provedeno ocenění pro účely této zprávy,
b) údaje o hodnotě podílového listu každého z podílových fondů,
které obhospodařuje, včetně charakteristiky vývoje jejich
hodnoty během období, za které se zpráva zpracovává,
c) údaje o celkovém počtu podílových listů každého z otevřených
podílových fondů, které obhospodařuje, vydaných a vrácených
během období, za které se zpráva zpracovává, a o celkových
částkách, za které byly podílové listy vydány a vráceny,
d) údaje o hodnotě smluv o půjčkách cenných papírů a hodnotě
nevypořádaných opčních a termínových obchodů s cennými papíry.
(4) Investiční společnost předkládá zprávy o hospodaření podle
odstavců 1 a 2 a účetní závěrky se zprávami auditora podle
odstavce 1 v jednom vyhotovení ministerstvu, Středisku cenných
papírů a svému depozitáři. Zároveň tyto zprávy a účetní závěrky se
zprávami auditora musí být k dispozici veřejnosti v sídle
investiční společnosti nebo v jiném veřejně přístupném místě
uvedeném ve statutu podílového fondu a ve Středisku cenných
papírů.
(5) Investiční společnost a investiční fond musí na výzvu
ministerstva do 20 dnů prokázat objem převzatých závazků, dostatek
prostředků k jejich splnění. Neprokáže-li investiční společnost
a investiční fond dostatek prostředků pro splnění převzatých
závazků, odejme ministerstvo této investiční společnosti nebo
tomuto investičnímu fondu povolení udělené podle § 8.
4g) § 2 odst. 1 zákona č. 591/1992 Sb.".
47. § 26 zní:
"§ 26
(1) Investiční společnost je povinna uveřejňovat za každý
otevřený podílový fond, který obhospodařuje,
a) nejméně jedenkrát za týden, pokud statut podílového fondu
nestanoví lhůtu kratší, údaj o hodnotě podílového listu
a hodnotě majetku v podílovém fondu,
b) nejméně jedenkrát měsíčně za období předchozích šesti měsíců
údaj o počtu vydaných a vrácených podílových listů
a o částkách, za které byly podílové listy vydány a vráceny.
(2) Investiční společnost je povinna nejméně jednou za měsíc
uveřejňovat údaje o hodnotě majetku připadajícího na jeden
podílový list každého z uzavřených podílových fondů, které
obhospodařuje.".
48. Za § 26 se vkládá nový § 26a, který včetně poznámky č. 4h)
zní:
"§ 26a
(1) K uveřejnění informací vyžadovaných v § 25 a 26 musí dojít
způsobem stanoveným statutem podílového fondu.
(2) Investiční společnost je oprávněna spojit splnění své
informační povinnosti podle tohoto zákona s plněním své případné
informační povinnosti emitenta veřejně obchodovatelných cenných
papírů.4h)
(3) Ustanovení § 25, 26 a § 26a odst. 1 a 2 se použijí přiměřeně
i na investiční fondy.
(4) Středisko cenných papírů je povinno uveřejňovat vhodným
způsobem nejméně jednou za kalendářní pololetí údaje ze zpráv
a informací, které obdrží podle § 25 odst. 4, a to v rozsahu
stanoveném ministerstvem.
4h) § 80 zákona č. 591/1992 Sb.".
49. § 27 zní:
"§ 27
Úplata investiční společnosti
(1) Úplata investiční společnosti za obhospodařování majetku
v podílovém fondu nebo za obhospodařování majetku investičního
fondu anebo majetku penzijního fondu za jeden kalendářní rok může
dosáhnout nejvýše
a) 2 % průměrné roční hodnoty majetku v podílovém fondu nebo
čistého obchodního jmění investičního fondu nebo penzijního
fondu, jež se vypočte vždy jako průměr hodnoty čistého
obchodního jmění k poslednímu dni každého kalendářního měsíce,
nebo
b) 20 % účetního zisku podílového fondu nebo investičního fondu
anebo penzijního fondu.
(2) Úplata investiční společnosti v sobě vždy zahrnuje náhradu
nákladů, které investiční společnost vynaložila na
a) výplatu příjmů ze závislé činnosti zaměstnanců investiční
společnosti, členů jejího představenstva a dozorčí rady, jakož
i další náklady na činnost investiční společnosti,
b) poradenskou činnost, propagaci a reklamu podílového fondu nebo
investičního fondu anebo penzijního fondu,
c) vytvoření podílového fondu nebo vznik investičního fondu anebo
penzijního fondu,
d) obhospodařování podílového fondu nebo investičního fondu anebo
penzijního fondu,
e) zajištění styku investiční společnosti s podílníky nebo
akcionáři investičního fondu anebo akcionáři penzijního fondu
bez nákladů na konání valné hromady,
f) průzkum a analýzu finančního trhu,
g) zařizování administrativních záležitostí ve prospěch podílového
fondu nebo investičního fondu anebo penzijního fondu včetně
vedení účetnictví, právních a notářských služeb, nákladů
spojených s plněním informačních povinností podle § 25, 26
a 26a a úhradu za služby spojené s nákupem či prodejem cenných
papírů.
(3) Nestanoví-li statut podílového fondu nebo
obhospodařovatelská smlouva jinak, není v úplatě zahrnuta úhrada
nákladů, které investiční společnost účelně vynaložila tím, že ve
prospěch podílových fondů, investičních fondů a penzijních fondů
zaplatila
a) správní a soudní poplatky,
b) daně,
c) úplatu za výkon funkce depozitáře,
d) výdaje za opravy nebo údržbu movitých a nemovitých věcí
v majetku investičního fondu,
e) pojištění majetku investičního fondu.
(4) Do nákladů na obhospodařování majetku v podílovém fondu,
majetku investičního fondu a majetku penzijního fondu nelze
zahrnout pokuty uložené investiční společnosti ani jiné majetkové
sankce uplatněné na této společnosti.
(5) Úplata investiční společnosti v sobě zahrnuje též úhradu
všech ostatních nákladů, které investiční společnost vynaložila
v souvislosti s obhospodařováním majetku v podílovém fondu
a majetku investičního fondu a penzijního fondu, nestanoví-li
statut podílového fondu nebo obhospodařovatelská smlouva jinak.".
50. V § 28 odst. 1 se za slova "dozorčí rady," vkládá slovo
"prokuristé" a slova "příslušného státního orgánu" se nahrazují
slovem "ministerstva".
51. § 28 odst. 2 včetně poznámky č. 4i) zní:
"(2) Povinnosti mlčenlivosti budou osoby uvedené v odstavci 1
zproštěny statutárním orgánem investiční společnosti, investičního
fondu a depozitáře nebo ministrem v případech
a) občanského soudního řízení na žádost soudu,
b) trestního řízení při trestním stíhání na žádost orgánu činného
v trestním řízení,
c) daňového řízení na žádost finančního orgánu,
d) plnění povinností podle zvláštního zákona.4i)
4i) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících
zákonů.".
52. § 29 včetně poznámek č. 5), 5a) a 5b) zní:
"§ 29
Neslučitelnost činností a funkcí
(1) Členem představenstva nebo dozorčí rady, prokuristou,
zaměstnancem investiční společnosti nebo investičního fondu může
být pouze osoba, která není současně
a) poslancem nebo senátorem Parlamentu České republiky, členem
vlády České republiky, členem Nejvyššího kontrolního úřadu nebo
členem bankovní rady České národní banky,
b) statutárním orgánem nebo jeho členem nebo členem dozorčí rady
nebo zaměstnancem nebo makléřem anebo prokuristou obchodníka
s cennými papíry,
c) členem představenstva nebo dozorčí rady nebo zaměstnancem nebo
prokuristou banky, která pro tuto investiční společnost nebo
tento investiční fond vykonává funkci depozitáře,
d) statutárním orgánem nebo jeho členem, členem dozorčí rady,
zaměstnancem nebo prokuristou jiné investiční společnosti nebo
jiného investičního fondu anebo penzijního fondu.
(2) Investiční společnost a investiční fond nebo jejich
zakladatelé jsou povinni vyžádat si čestné prohlášení osob
uvedených v odstavci 1 o tom, že splňují podmínky odstavce 1,
ještě před zvolením či jmenováním do funkce anebo vznikem
pracovního poměru.
(3) Statutárním orgánem, členem statutárního orgánu nebo dozorčí
rady, zaměstnancem a prokuristou investiční společnosti
a investičního fondu nesmí být osoba, jíž bylo odejmuto povolení
k obchodování s cennými papíry nebo k výkonu činnosti makléře.5)
(4) Osoby, které jsou statutárním orgánem nebo členem
statutárního orgánu nebo dozorčí rady, prokuristou nebo
zaměstnancem investiční společnosti nebo investičního fondu,
a osoby jim blízké5a) nesmějí kupovat nemovitosti, movité věci
a cenné papíry, které tvoří majetek investiční společnosti nebo
investičního fondu nebo majetek v podílovém fondu, anebo
investiční společnosti do jejího majetku nebo do majetku
v podílovém fondu anebo investičnímu fondu nemovitosti, movité
věci a cenné papíry prodávat.
(5) Ustanovení obchodního zákoníku o volbě členů dozorčí rady
zaměstnanci se na investiční společnosti a investiční fondy
nevztahuje.5b)
5) § 86 odst. 1 zákona č. 591/1992 Sb.
5a) § 116 zákona č. 40/1964 Sb.
5b) § 200 zákona č. 513/1991 Sb.".
53. § 30 včetně poznámky č. 6) zní:
"§ 30
Depozitářská smlouva
(1) Depozitářskou smlouvou se zavazuje banka vykonávat pro
investiční společnost nebo investiční fond činnost depozitáře
a investiční společnost nebo investiční fond se zavazuje zaplatit
jí za výkon této činnosti úplatu.
(2) Depozitářská smlouva musí obsahovat vymezení činnosti
depozitáře nejméně v rozsahu uvedeném v § 31 až 33b a výši úplaty
za výkon těchto činností nebo způsob jejího určení.
(3) Depozitářská smlouva může být uzavřena pouze na dobu
neurčitou a může jí kterákoliv ze stran vypovědět. Výpovědní lhůta
činí šest měsíců, pokud ve smlouvě nebyla dohodnuta výpovědní
lhůta kratší.
(4) Povinnou náležitostí depozitářské smlouvy je ujednání o tom,
že smlouva zaniká dnem, kdy nabude právní moci rozhodnutí, jímž
Česká národní banka po dohodě s ministerstvem6)
a) odnímá depozitáři povolení působit jako banka,
b) zavádí u depozitáře nucenou správu,
c) mění depozitáři povolení působit jako banka vyloučením nebo
omezením některých činností, které jsou pro výkon činnosti
depozitáře nezbytné.
(5) Pokud investiční společnost nebo investiční fond do jednoho
měsíce ode dne zániku depozitářské smlouvy neuzavře novou
depozitářskou smlouvu, ministerstvo této investiční společnosti
nebo tomuto investičnímu fondu odejme povolení podle § 8.
6) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších
předpisů.".
54. § 31 včetně poznámek č. 6a) a 6b) zní:
"§ 31
Vedení běžného účtu
(1) Investiční společnost otevře u svého depozitáře jeden
samostatný běžný účet vedený v tuzemské měně pro sebe a po jednom
i pro každý jí obhospodařovaný podílový fond. Investiční fond
otevře u svého depozitáře jeden běžný účet vedený v tuzemské měně.
(2) Na běžných účtech podle odstavce 1 musí být evidován pohyb
peněžních prostředků, které
a) jsou majetkem investiční společnosti,
b) tvoří součást majetku v podílovém fondu,
c) jsou majetkem investičního fondu.
(3) Ustanovení odstavce 2 se vztahuje i na pohyb peněžních
prostředků
a) ukládaných na vkladových účtech u depozitáře nebo u jiných
bank,
b) převáděných na účty osob organizujících veřejné trhy cenných
papírů6a) nebo osob provádějících vypořádání obchodů s cennými
papíry,
c) převáděných jako záloha na obstarání koupě cenných papírů.6b)
(4) Peněžní prostředky získané vydáváním akcií a podílových
listů je investiční společnost nebo investiční fond povinen
neprodleně uložit na běžný účet podle odstavce 1.
6a) § 8 odst. 3 zákona č. 591/1992 Sb.
6b) § 30 odst. 1 zákona č. 591/1992 Sb.".
55. § 32 zní:
"§ 32
Kontrolní funkce depozitáře
(1) Depozitář je při výkonu své funkce povinen kontrolovat
hospodaření investiční společnosti a hospodaření s majetkem
investičního fondu, a to zejména,
a) zda cenné papíry v majetku podílového fondu nebo majetku
investičního fondu, práva z opčních a termínových obchodů,
nemovité a movité věci v majetku investičního fondu, které jsou
předmětem kolektivního investování, jsou pořizovány a zcizovány
a oceňovány v souladu s tímto zákonem a statutem fondu,
b) zda smlouvy o tichém společenství jsou uzavírány v souladu se
zákonem a statutem investičního fondu a zda je ověřována účetní
závěrka a oceňován majetek podnikatele v souladu s tímto
zákonem a statutem investičního fondu,
c) zda vydávání akcií a vydávání a vracení podílových listů
probíhá v souladu se zákonem a statutem fondu,
d) zda jsou do podílových fondů a majetku investičního fondu
pořizovány pouze majetkové hodnoty stanovené tímto zákonem
a statutem fondu a zda je dodržováno omezení a rozložení rizika
stanovené tímto zákonem a statutem fondu,
e) zda je úplata za obhospodařování investičního fondu nebo
podílového fondu vypočítávána a hrazena v souladu se zákonem
a se statutem fondu.
(2) Pokud pokyn investiční společnosti nebo investičního fondu
odporuje zákonu, statutu fondu nebo obhospodařovatelské smlouvě,
depozitář jej neprovede a o důvodech neprovedení pokynu neprodleně
informuje investiční společnost nebo investiční fond a současně
též ministerstvo.
(3) Pokud depozitář zjistí při výkonu své kontrolní činnosti
nedostatky v hospodaření investiční společnosti nebo investičního
fondu nebo porušení zákona nebo statutu fondu, oznámí to
neprodleně ministerstvu.
(4) Při výkonu své činnosti je depozitář oprávněn požadovat od
investiční společnosti a od investičního fondu informace a listiny
obsahující údaje o jejich činnosti nezbytné pro výkon své funkce.
(5) Depozitář odpovídá podle obchodního zákoníku za škodu,
kterou způsobí porušením své povinnosti depozitáře podílníkům
podílového fondu a akcionářům investičního fondu, pro něž vykonává
funkci depozitáře.".
56. § 33 zní:
"§ 33
Cenné papíry
(1) Listinné cenné papíry, které tvoří součást majetku
v podílovém fondu nebo majetku investičního fondu, musí být
svěřeny do úschovy depozitáři.
(2) Pokud jsou součástí majetku v podílovém fondu nebo majetku
investičního fondu zaknihované cenné papíry, je depozitář oprávněn
požadovat na Středisku cenných papírů výpisy z účtů majitelů
cenných papírů, které toto středisko pro podílový fond nebo
investiční fond vede.
(3) Investiční společnost a investiční fond používají
k obstarání emise jimi vydávaných cenných papírů, jejich vracení
a prodeji služeb depozitáře. V případě použití služeb jiného
obchodníka s cennými papíry jsou povinny informovat bez zbytečného
odkladu depozitáře o vydání, prodeji a vracení jimi emitovaných
podílových listů a akcií.".
57. Za § 33 se vkládají nové § 33a a 33b, které znějí:
"§ 33a
Nemovité a movité věci
(1) Investiční fond je povinen ve lhůtě stanovené depozitářskou
smlouvou informovat depozitáře o zamýšlené koupi nebo prodeji
movitých a nemovitých věcí poskytujících záruku spolehlivého
investování a o záměru uzavřít smlouvu o tichém společenství a bez
zbytečného odkladu po uzavření kupní smlouvy nebo smlouvy o tichém
společenství tuto smlouvu depozitáři předložit.
(2) Investiční fond je povinen předložit depozitáři před
uzavřením smluv podle odstavce 1 ocenění movité nebo nemovité věci
podle § 18 odst. 2 a zprávu auditora podle § 19.
(3) Investiční fond je povinen předkládat depozitáři průběžná
ocenění, účetní závěrky a zprávy uvedené v § 18 odst. 2 a v § 19.
§ 33b
Informování depozitáře
(1) Pokud investiční fond nepoužívá služeb depozitáře při
obchodování s cennými papíry, nemovitými a movitými věcmi a při
uzavírání smluv o tichém společenství, je povinen ve lhůtách
stanovených depozitářskou smlouvou informovat depozitáře o
a) koupi nebo prodeji cenných papírů,
b) uzavření opčních a termínových obchodů nebo jejich plnění,
c) koupi a prodeji nemovitých a movitých věcí,
d) uzavření smlouvy o tichém společenství.
(2) Informační povinnost podle odstavce 1 písm. a) a b) má
i investiční společnost, pokud jde o úkony vztahující se
k podílovým fondům, které obhospodařuje.".
58. Nadpis části osmé zní:
"ZRUŠENÍ INVESTIČNÍ SPOLEČNOSTI, INVESTIČNÍHO FONDU
A PODÍLOVÉHO FONDU".
59. § 34 zní:
"§ 34
Zrušení investiční společnosti nebo
investičního fondu s likvidací
(1) Zrušení a likvidace investiční společnosti a investičního
fondu se řídí obchodním zákoníkem, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(2) Stejnopis notářského zápisu o usnesení valné hromady, jímž
se zrušuje investiční společnost nebo investiční fond s likvidací,
je statutární orgán povinen ihned po jeho vyhotovení doručit
ministerstvu.
(3) Likvidátora investiční společnosti nebo investičního fondu
jmenuje a odvolává ministerstvo na návrh nebo z vlastního podnětu.
Návrh na jmenování likvidátora podává statutární orgán investiční
společnosti nebo investičního fondu na základě usnesení valné
hromady. Návrh musí obsahovat jméno, příjmení a bydliště
navrhovaného likvidátora a doklad prokazující, že splňuje
předpoklady vyžadované tímto zákonem.
(4) Ministerstvo návrh na jmenování likvidátora zamítne, pokud
zjistí, že osoba navrhovaná za likvidátora nesplňuje požadavky
stanovené tímto zákonem. Účastníkem řízení je zrušená investiční
společnost nebo zrušený investiční fond a osoba navrhovaná do
funkce likvidátora.
(5) Ministerstvo jmenuje likvidátora z vlastního podnětu, pokud
a) nebude doručen návrh podle odstavce 3 do 30 dnů ode dne, kdy
valná hromada investiční společnosti nebo investičního fondu
rozhodla o zrušení s likvidací, nebo
b) zamítá návrh na jmenování likvidátora podle odstavce 4, nebo
c) se likvidátor vzdá své funkce podle odstavce 8.
(6) V rozhodnutí, jímž se jmenuje likvidátor, musí být uvedeno
a) jméno a příjmení likvidátora a jeho bydliště,
b) výše odměny, která mu náleží za výkon funkce, včetně její
splatnosti,
c) den, k němuž má jmenování likvidátora nabýt účinnosti.
(7) Opravné prostředky proti rozhodnutí ministerstva podle
odstavců 3 až 5 nemají odkladný účinek.
(8) Likvidátor se může vzdát své funkce písemným oznámením,
které musí být doručeno ministerstvu nejpozději 30 dnů předem.
(9) Návrh na povolení zápisu osoby likvidátora do obchodního
rejstříku a na výmaz osoby likvidátora podává likvidátor jmenovaný
ministerstvem.".
60. § 35 zní:
"§ 35
Zrušení investiční společnosti nebo investičního fondu soudem
(1) Pokud dojde ke zrušení investiční společnosti nebo
investičního fondu soudem, jmenuje a odvolává likvidátora soud na
návrh ministerstva.
(2) Ustanovení odstavce 1 se použije obdobně i v dalších
případech, kdy je likvidátor jmenován soudem.
(3) Soud zruší investiční společnost nebo investiční fond též na
návrh ministerstva, jestliže jim bylo odňato povolení, na základě
něhož vznikly.".
61. Za § 35 se vkládají nové § 35a až 35i, které včetně nadpisu
§ 35e a poznámek č. 6c) a 6d) znějí:
"§ 35a
Odnětí povolení ke vzniku investiční společnosti
nebo investičního fondu
(1) Ministerstvo odejme povolení, na základě něhož investiční
společnost nebo investiční fond vznikly,
a) v případě, že na majetek investiční společnosti nebo
investičního fondu byl prohlášen konkurs nebo byl zamítnut
návrh na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku nebo bylo
zahájeno vyrovnávací řízení,6c)
b) na žádost investiční společnosti nebo investičního fondu,
c) v jiných případech stanovených tímto zákonem (§ 37j).
(2) Účastníkem řízení je investiční společnost nebo investiční
fond, k jejichž vzniku bylo povolení vydáno.
(3) V rozhodnutí, jímž je odebráno povolení, na základě něhož
vznikla investiční společnost, musí ministerstvo, v případě, že
investiční společnost obhospodařuje podílový fond, rozhodnout
i o převodu obhospodařování tohoto podílového fondu na jinou
investiční společnost (§ 37c).
§ 35b
Zrušení investiční společnosti
nebo investičního fondu bez likvidace
(1) Ke zrušení investiční společnosti nebo investičního fondu
bez likvidace je zapotřebí povolení ministerstva.
(2) Žádost o vydání povolení podle odstavce 1 podává investiční
společnost nebo investiční fond, k jejichž zrušení má dojít.
K žádosti je zapotřebí přiložit stejnopis notářského zápisu
o usnesení valné hromady, jímž se obchodní společnost zrušuje bez
likvidace.
(3) Pokud má být zrušena investiční společnost sloučením s jinou
investiční společností, je nutno přiložit zápis z usnesení valné
hromady přejímající společnosti, v němž bude uveden souhlas se
sloučením, a návrh dohody o sloučení.
(4) Pokud má zaniknout investiční společnost splynutím, je nutno
přiložit návrh stanov, kterými se bude řídit nově vzniklá
investiční společnost, a návrh dohody o splynutí schválené valnými
hromadami.
(5) Pokud má zaniknout investiční společnost rozdělením, je
nutno přiložit návrhy stanov, jimiž se budou řídit nově vzniklé
investiční společnosti. V žádosti o povolení k rozdělení
investiční společnosti je nutné uvést návrh rozdělení práv
a závazků, které z nově vzniklých investičních společností budou
obhospodařovat podílové fondy nebo majetek investičních fondů
anebo majetek penzijních fondů, který obhospodařovala investiční
společnost, jež rozdělením zaniká.
(6) Ustanovení odstavců 3 až 5 se použijí přiměřeně i na
investiční fond. K žádosti je nutno připojit i návrh změn statutu
přejímajícího investičního fondu nebo nové návrhy statutů nově
vznikajících investičních fondů.
§ 35c
(1) Při rozdělení nebo splynutí investičních společností mohou
vzniknout pouze investiční společnosti podle tohoto zákona. Při
rozdělení nebo splynutí investičních fondů mohou vzniknout pouze
investiční fondy podle tohoto zákona.
(2) Sloučit lze pouze investiční společnost s jinou investiční
společností a investiční fond s jiným investičním fondem.
(3) Na řízení o udělení povolení ke zrušení investiční
společnosti nebo investičního fondu se přiměřeně použijí
ustanovení § 8.
§ 35d
Zrušení podílového fondu
(1) Ke zrušení podílového fondu dojde
a) uzavřením hospodaření podílového fondu a výplatou podílů na
podílovém fondu podílníkům v případech stanovených tímto
zákonem,
b) splynutím podílových fondů,
c) přeměnou uzavřeného podílového fondu na otevřený podílový fond.
(2) Investiční společnost je povinna uzavřít hospodaření
podílového fondu a vyplatit podílníkům jejich podíly, jestliže jí
ministerstvo odňalo povolení, na jehož základě byl podílový fond
vytvořen.
(3) Na základě rozhodnutí ministerstva je investiční společnost
povinna uzavřít hospodaření otevřeného podílového fondu a vyplatit
podílníkům jejich podíly, jestliže počet podílových listů se
snížil o více než 50 % v porovnání se stavem před šesti měsíci.
(4) Byl-li na majetek investiční společnosti prohlášen konkurs,
zajistí uzavření hospodaření podílového fondu a výplatu podílů
podílníkům správce konkursní podstaty. Pokud bylo soudem povoleno
vyrovnání, zajistí uzavření hospodaření podílového fondu a výplatu
podílu podílníkům vyrovnací správce, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(5) Součástí konkursní podstaty investiční společnosti není
majetek v podílovém fondu. Podílový fond nelze ani použít
k vyrovnání s věřiteli podle zvláštního zákona.6c)
(6) Dojde-li ke zrušení investiční společnosti s likvidací,
zajistí uzavření hospodaření podílových fondů obhospodařovaných
zrušenou investiční společností a výplatu podílů podílníkům
depozitář, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(7) Je-li to v zájmu podílníků a umožňují-li to výsledky
hospodaření podílových fondů, může ministerstvo v případech
uvedených v odstavcích 4 a 6 rozhodnout, že se hospodaření
podílových fondů neuzavírá a že se převádějí do obhospodařování
jiné investiční společnosti (§ 37c).
Splynutí podílových fondů
§ 35e
(1) Investiční společnost může rozhodnout o splynutí dvou nebo
více podílových fondů, které obhospodařuje, v jeden podílový fond.
(2) Má-li dojít ke splynutí podílových fondů obhospodařovaných
různými investičními společnostmi, vyžaduje se i písemná dohoda
těchto investičních společností o zrušení jimi obhospodařovaných
podílových fondů splynutím a o návrhu statutu podílového fondu,
který má být splynutím podílových fondů vytvořen, a o tom, která
z investičních společností bude vytvořený podílový fond
obhospodařovat.
(3) Ke vzniku podílového fondu splynutím je zapotřebí povolení
ministerstva. Žádost podává ta investiční společnost, která má
obhospodařovat podílový fond, jež bude vytvořen splynutím.
K žádosti je nutno připojit doklady prokazující splnění požadavků
uvedených v odstavci 2 a návrh statutu podílového fondu vzniklého
splynutím.
(4) Účastníky řízení jsou investiční společnosti, které
obhospodařují podílové fondy, jež mají splynutím zaniknout,
a jejich depozitáři. Před vydáním rozhodnutí si ministerstvo
vyžádá písemné stanovisko těchto depozitářů.
(5) Ministerstvo žádost podle odstavce 3 zamítne, pokud nebyly
splněny požadavky stanovené tímto zákonem nebo pokud by splynutím
podílových fondů byly ohroženy zájmy podílníků.
(6) Rozhodnutí, jímž se povoluje vytvoření podílového fondu
splynutím, musí obsahovat výrok, jímž se schvaluje
a) vytvoření podílového fondu, obchodní jméno a sídlo investiční
společnosti, která bude podílový fond obhospodařovat,
b) statut tohoto podílového fondu.
§ 35f
(1) Investiční společnost, která obhospodařuje podílový fond,
jenž má být zrušen splynutím, je povinna uveřejnit rozhodnutí
ministerstva vydané podle § 35e a statut podílového fondu, který
má vzniknout splynutím, do jednoho měsíce od právní moci tohoto
rozhodnutí. K uveřejnění musí dojít způsobem, který obsahuje
statut podílového fondu, jenž má být zrušen. Současně musí být
uveřejněno i oznámení o vzniku práva na vrácení podílového listu
podle odstavce 2.
(2) Podílníkům podílového fondu, který má být zrušen splynutím,
vzniká uveřejněním oznámení podle odstavce 1 právo na vrácení
podílového listu investiční společnosti, pokud jej neměli již před
tímto dnem, a to k tíži podílového fondu, který má být zrušen.
Ustanovení § 13 odst. 4 se použijí přiměřeně i na vrácení
podílového listu podle tohoto odstavce a podle podmínek
stanovených v jeho statutu.
(3) Právo na vrácení podílových listů zaniká, pokud nebylo
uplatněno u investiční společnosti do dvou měsíců ode dne, kdy
bylo uveřejněno rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1, pokud
splynutím nevznikl otevřený podílový fond.
§ 35g
(1) Ke zrušení podílových fondů a vytvoření nového podílového
fondu splynutím dochází dnem, kdy uplynou tři měsíce od právní
moci rozhodnutí ministerstva, jímž se povoluje vznik podílového
fondu splynutím. K tomuto dni se stávají podílníci zrušovaných
podílových fondů podílníky podílového fondu, který se splynutím
vytváří.
(2) Investiční společnost, která obhospodařuje podílový fond
vytvořený splynutím, je povinna vyměnit podílníkům podílové listy
zrušených podílových fondů za podílové listy vytvořeného
podílového fondu podle výše majetku připadajícího na podílový list
každého ze zrušených podílových fondů.
(3) Jmenovitá hodnota podílového listu podílového fondu, který
byl vytvořen splynutím, se musí rovnat hodnotě podílového listu
zrušeného podílového fondu ke dni jeho zrušení splynutím stanovené
podle § 17 odst. 5. Jmenovitou hodnotu lze zaokrouhlovat na celé
100 Kč směrem dolů.
(4) Pohledávky a závazky investičních společností vztahující se
k zanikajícím podílovým fondům přecházejí dnem splynutí těchto
podílových fondů na investiční společnost, která obhospodařuje
podílový fond, který byl splynutím vytvořen.
(5) Zpráva auditora, který bude ověřovat první účetní závěrku
podílového fondu vytvořeného splynutím podle předchozích odstavců,
musí obsahovat i výrok o tom, zda při vytváření tohoto podílového
fondu byl dodržen tento zákon.
§ 35h
Přeměna uzavřeného podílového fondu
(1) Investiční společnost může rozhodnout o přeměně uzavřeného
podílového fondu na otevřený podílový fond (dále jen "přeměna
uzavřeného podílového fondu").
(2) K přeměně uzavřeného podílového fondu se vyžaduje povolení
ministerstva. Žádost o povolení přeměny uzavřeného podílového
fondu podává investiční společnost, která uzavřený podílový fond
obhospodařuje. V žádosti je nutno uvést důvody navrhované přeměny
a musí k ní být připojen návrh statutu otevřeného podílového
fondu.
(3) Před vydáním rozhodnutí podle odstavce 1 si ministerstvo
vyžádá písemné vyjádření depozitáře.
(4) Účastníkem správního řízení podle odstavce 1 je pouze
investiční společnost, která žádá o povolení přeměny uzavřeného
podílového fondu. Na řízení o udělení povolení k přeměně
uzavřeného podílového fondu se přiměřeně použijí ustanovení § 9.
(5) Investiční společnost, která obhospodařuje uzavřený podílový
fond, jenž má být přeměněn, je povinna uveřejnit rozhodnutí
ministerstva vydané podle odstavce 2 a statut otevřeného
podílového fondu, který má vzniknout přeměnou, do deseti dnů od
právní moci tohoto rozhodnutí. K uveřejnění musí dojít způsobem,
který obsahuje statut uzavřeného podílového fondu, jenž má být
přeměněn, i statut otevřeného podílového fondu, jenž má přeměnou
vzniknout. Současně musí být uveřejněno i oznámení o vzniku práva
na vrácení podílového listu.
(6) K přeměně uzavřeného podílového fondu na otevřený podílový
fond dochází dnem právní moci rozhodnutí, jímž ministerstvo
přeměnu uzavřeného podílového fondu povolilo.
§ 35i
Přeměna investičního fondu na jiný podnikatelský subjekt
(1) Ministerstvo odejme investičnímu fondu povolení udělené
podle § 8, pokud investiční fond o odnětí tohoto povolení požádal
na základě rozhodnutí valné hromady investičního fondu o změně
předmětu podnikání. K rozhodnutí valné hromady o změně předmětu
podnikání se vyžaduje souhlas dvou třetin hlasů všech akcionářů
investičního fondu.
(2) Akcionář investičního fondu, který s rozhodnutím valné
hromady o přeměně na jiný podnikatelský subjekt nesouhlasí, má
právo, aby od něho dosavadní investiční fond odkoupil jeho akcie
za částku odpovídající výši čistého obchodního jmění6d)
investičního fondu připadajícího na odkoupené akcie. Toto právo
musí akcionář uplatnit do šesti měsíců ode dne konání valné
hromady.
(3) Do jednoho měsíce po uplynutí lhůty podle odstavce 2 musí
investiční fond prodat akcie odkoupené podle odstavce 2 nebo
snížit své základní jmění o částku odpovídající jmenovité hodnotě
těchto akcií a neprodleně podat návrh na zápis do obchodního
rejstříku.
(4) Po uplynutí lhůty podle odstavce 2 se ustanovení tohoto
zákona na další činnost dosavadního investičního fondu nevztahují
a nově vzniklý podnikatelský subjekt nesmí používat označení
investiční fond a nesmí být obhospodařován investiční společností.
6c) Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění
pozdějších předpisů.
6d) § 6 odst. 3 zákona č. 513/1991 Sb.".
62. Nadpis části deváté a § 36 včetně poznámky č. 6e) zní:
"ČÁST DEVÁTÁ
STÁTNÍ DOZOR
§ 36
Předmět státního dozoru
(1) Státnímu dozoru, který vykonává ministerstvo, podléhá
činnost vykonávaná podle tohoto zákona
a) investičními společnostmi,
b) investičními fondy,
c) zakladateli investičních společností a investičních fondů do
vzniku investiční společnosti nebo investičního fondu,
d) členy představenstev a dozorčích rad investičních společností
a investičních fondů,
e) prokuristy,
f) zaměstnanci investičních společností a investičních fondů,
g) osobami, které obstarávají vydávání akcií investičních fondů
nebo vydávání podílových listů podílových fondů anebo vracení
podílových listů,
h) depozitářem,
i) likvidátorem investiční společnosti nebo investičního fondu,
j) nuceným správcem investiční společnosti nebo investičního
fondu.
(2) Při výkonu státního dozoru je ministerstvo povinno
a) dohlížet na dodržování právních předpisů v oblasti kolektivního
investování a statutů fondů,
b) vydávat rozhodnutí podle tohoto zákona,
c) dbát na zajištění ochrany zájmů podílníků a akcionářů
investičního fondu.
(3) Při výkonu státního dozoru je ministerstvo oprávněno
požadovat od osob uvedených v odstavci 1 informace o jejich
činnosti a listiny, a to v rozsahu potřebném pro výkon státního
dozoru.
(4) Ve věcech výkonu státního dozoru neupravených tímto zákonem
se postupuje podle zákona o státní kontrole.6e)
(5) Ministerstvo je oprávněno ukládat sankce stanovené tímto
zákonem i osobám, jejichž činnost nepodléhá státnímu dozoru podle
odstavce 1, pokud porušují povinnosti stanovené v § 4 odst. 3,
§ 7 odst. 5 a § 9 odst. 1, 4 a 5.
6e) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění
pozdějších předpisů.".
63. Za § 36 se vkládá nový § 36a, který zní:
64. § 37 včetně nadpisu zní:
"Opatření k nápravě a sankce
§ 37
(1) Jestliže ministerstvo při výkonu státního dozoru zjistí
nedostatky v činnosti osob uvedených v § 36 odst. 1 spočívající
zejména v tom, že porušují nebo porušily své povinnosti, je
oprávněno
a) uložit, aby investiční společnost, investiční fond nebo
depozitář ve stanovené lhůtě zjednaly nápravu a současně aby
informovaly ministerstvo ve stanovené lhůtě o přijatých
opatřeních, která povedou ke zjednání nápravy, zejména může
uložit, aby
1. byly vyměněny osoby v orgánech investiční společnosti
a investičního fondu,
2. byla ukončena nepovolená činnost a byl obnoven právní stav,
3. bylo sníženo základní jmění investičního fondu z důvodu
úhrady ztráty, pokud ztráta v rozporu se zákonem zůstala
neuhrazena,
b) nařídit změnu obhospodařující investiční společnosti, změnu
depozitáře nebo rozhodnout o nuceném převodu obhospodařování
podílového fondu,
c) zavést nucenou správu,
d) rozhodnout o snížení základního jmění investičního fondu,
e) odejmout povolení, na základě něhož vznikla investiční
společnost nebo vznikl investiční fond anebo byl vytvořen
podílový fond.
(2) Vedle nebo místo opatření podle odstavce 1 může ministerstvo
uložit investiční společnosti nebo investičnímu fondu anebo
depozitáři pokutu až do výše 10 milionů Kč.
(3) Jestliže ministerstvo zjistí, že osoba, jejíž činnost
nepodléhá státnímu dozoru, porušila povinnosti stanovené v § 4
odst. 3, § 7 odst. 5 a § 9 odst. 1, 4 a 5, uloží této osobě pokutu
až do výše 10 milionů Kč.
(4) Jestliže ministerstvo zjistí, že investiční společnost nebo
investiční fond neudržuje dostatečnou výši likvidních prostředků
ve vztahu k příslibům učiněným akcionářům a podílníkům, uloží
investiční společnosti nebo investičnímu fondu pokutu nebo této
investiční společnosti nebo investičnímu fondu odejme povolení, na
jehož základě vznikla investiční společnost nebo vznikl investiční
fond anebo byl vytvořen podílový fond.
(5) Při ukládání opatření a sankcí podle odstavců 1 až 3
ministerstvo vychází zejména z povahy závažnosti, způsobu, doby
trvání a následků protiprávního jednání.
(6) Správní řízení, v němž se ukládají opatření a sankce podle
odstavců 1 až 4, lze zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se
ministerstvo dozvědělo o skutečnostech rozhodujících pro jejich
uložení, nejpozději však do deseti let ode dne, kdy povinnost, za
niž jsou ukládány, byla naposledy porušena.".
65. Za § 37 se vkládají nové § 37a až 37n, které včetně nadpisu
§ 37d a poznámky č. 6f) znějí:
"§ 37a
Nařízení změny obhospodařující investiční společnosti
(1) Ministerstvo může nařídit investičnímu fondu změnu
obhospodařující investiční společnosti, jestliže zjistí, že
obhospodařující investiční společnost neplní nebo neplnila své
povinnosti v souladu s tímto zákonem a obhospodařovatelskou
smlouvou. V rozhodnutí, jímž se změna obhospodařující investiční
společnosti ukládá, musí být uvedeno, jaké povinnosti
obhospodařující investiční společnost porušuje nebo porušila.
(2) Povinnou náležitostí obhospodařovatelské smlouvy je ujednání
o tom, že smlouva zaniká jeden měsíc po právní moci rozhodnutí
ministerstva podle odstavce 1.
(3) Ve lhůtě podle odstavce 2 musí investiční fond uzavřít
s jinou investiční společností obhospodařovatelskou smlouvu
o rozsahu poskytovaných služeb, pokud se nerozhodne, že bude
nakládat se svým majetkem sám.
§ 37b
Nařízení změny depozitáře
(1) Ministerstvo může nařídit investiční společnosti nebo
investičnímu fondu změnu depozitáře, jestliže zjistí, že depozitář
neplní nebo neplnil své povinnosti v souladu s tímto zákonem.
V rozhodnutí, jímž se změna depozitáře ukládá, musí být uvedeno,
jaké povinnosti depozitář porušuje nebo porušil.
(2) Povinnou náležitostí depozitářské smlouvy je ujednání o tom,
že smlouva zaniká jeden měsíc po právní moci rozhodnutí podle
odstavce 1.
(3) Investiční společnost nebo investiční fond musí ve lhůtě
uvedené v odstavci 2 uzavřít s jinou bankou smlouvu o výkonu
funkce depozitáře.
§ 37c
Nucený převod obhospodařování podílového fondu
(1) Ministerstvo může rozhodnout, že obhospodařování podílového
fondu se převádí na jinou investiční společnost, jestliže
a) zjistí, že investiční společnost neplní nebo neplnila své
povinnosti v souladu s tímto zákonem a statutem podílového
fondu a jiná opatření uložená jí podle tohoto zákona nevedla
k nápravě, nebo
b) jsou dány důvody podle § 35 odst. 3, nebo
c) odnímá investiční společnosti povolení, na jehož základě
vznikla, nebo povolení, na jehož základě byl vytvořen podílový
fond.
(2) V rozhodnutí podle odstavce 1 musí být uvedeno obchodní
jméno a sídlo investiční společnosti, na niž má obhospodařování
podílového fondu přejít. Tato investiční společnost musí dát
k převzetí obhospodařování podílového fondu svůj písemný souhlas
a prohlásit, že zachovává dosavadní statut podílového fondu
s výjimkou změn týkajících se investiční společnosti.
(3) Do 30 dnů po právní moci rozhodnutí podle odstavce 1 je
investiční společnost, na niž přešlo obhospodařování podílového
fondu, povinna uveřejnit změnu statutu vyplývající z převodu
obhospodařování podílového fondu i se zdůvodněním nuceného převodu
obhospodařování podílového fondu, a to způsobem, který určuje
statut podílového fondu pro podávání zpráv podílníkům.
Nucená správa
§ 37d
(1) Ministerstvo může rozhodnout o zavedení nucené správy
investiční společnosti nebo investičního fondu, jestliže jsou nebo
byly v činnosti investiční společnosti nebo investičního fondu
opakovaně nebo závažně porušovány právní povinnosti, zejména pokud
a) investiční společnost nebo investiční fond vykonává nebo
vykonával činnost, kterou jim tento zákon nedovoluje, nebo
b) investiční společnost nebo investiční fond porušuje nebo
porušoval ustanovení o omezení a rozložení rizika.
(2) Nucenou správu podle odstavce 1 lze zavést, jen pokud
opatření a sankce uložené podle § 37 odst. 1 písm. a) a b) nevedly
k nápravě, nebo i bez uložení těchto opatření a sankcí, jestliže
jsou ohroženy zájmy investorů a hrozí-li nebezpečí z prodlení.
(3) Ministerstvo rozhodne o zavedení nucené správy, nesplní-li
investiční fond povinnost uvedenou v § 37a odst. 3 a § 37b odst.
3.
(4) Nuceným správcem může být pouze makléř nebo auditor zapsaný
do seznamu vedeného podle § 37m.
§ 37e
(1) V rozhodnutí o zavedení nucené správy musí být uvedeno
jméno, příjmení a bydliště nuceného správce, výše odměny nuceného
správce a její splatnost, důvody jejího zavedení a případné
omezení činnosti investiční společnosti nebo investičního fondu.
(2) K zavedení nucené správy dochází okamžikem, kdy je
investiční společnosti nebo investičnímu fondu doručeno písemné
rozhodnutí ministerstva o zavedení nucené správy. Tímto dnem je
zavedení nucené správy účinné vůči všem osobám. Opravný prostředek
proti rozhodnutí, jímž se zavádí nucená správa, nemá odkladný
účinek.
(3) Zavedením nucené správy přechází působnost představenstva
a valné hromady s výjimkou uvedenou v odstavci 4 na nuceného
správce. Nucený správce je povinen přijmout bezodkladně opatření
ke zjednání nápravy a zajištění ochrany práv investorů.
(4) Nucený správce je vázán omezeními uvedenými v rozhodnutí
o zavedení nucené správy. Nucený správce nesmí rozhodnout
o zrušení investiční společnosti nebo investičního fondu a bez
souhlasu valné hromady nemůže
a) dát návrh na prohlášení konkursu na majetek investiční
společnosti nebo investičního fondu,
b) dát návrh na zahájení vyrovnávacího řízení.
(5) Nucený správce je povinen svolat valnou hromadu investiční
společnosti nebo investičního fondu do dvou měsíců od zavedení
nucené správy a předložit jí návrh na volbu osob do těch orgánů,
které volí valná hromada, a návrh opatření k nápravě činnosti
investiční společnosti nebo investičního fondu, která je zapotřebí
ještě uskutečnit.
§ 37f
(1) Ministerstvo jmenuje bez zbytečného odkladu nového nuceného
správce, pokud
a) nucený správce zemře, nebo
b) nucený správce se vzdá své funkce písemným oznámením
adresovaným ministerstvu, nebo
c) ministerstvo nuceného správce odvolá.
(2) Nucený správce, který se vzdal funkce nebo byl odvolán
ministerstvem, je povinen plnit povinnosti nuceného správce až do
doby, kdy ministerstvo jmenuje nového nuceného správce.
(3) Ministerstvo odvolá nuceného správce, pokud porušuje své
povinnosti. Opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí nemá
odkladný účinek.
(4) Odměna nuceného správce je placena z majetku investiční
společnosti nebo investičního fondu, v nichž byla nucená správa
zavedena, a je nákladem investiční společnosti nebo investičního
fondu na dosažení, udržení a zajištění příjmů pro účely daně
z příjmů právnických osob.
§ 37g
Nucená správa končí dnem, kdy nabude účinnosti volba nových osob
do orgánů investiční společnosti nebo investičního fondu valnou
hromadou, jež byla svolána nuceným správcem.
§ 37h
(1) Zavedení nucené správy, její ukončení a změny v osobě
nuceného správce se zapisují do obchodního rejstříku.
(2) Návrh na povolení zápisu o zavedení nucené správy do
obchodního rejstříku podává nucený správce bez zbytečného odkladu
poté, co rozhodnutí o zavedení nucené správy nabude právní moci,
a návrh na povolení zápisu ukončení nucené správy podává nucený
správce, jehož funkce zanikla podle § 37g, bez zbytečného odkladu
po ukončení nucené správy.
(3) Návrh na výmaz osoby dosavadního nuceného správce a zápis
nového nuceného správce podává nově jmenovaný nucený správce.
(4) Do obchodního rejstříku se zapisuje
a) den zavedení nucené správy,
b) jméno, příjmení a bydliště nuceného správce,
c) případná omezení činnosti investiční společnosti nebo
investičního fondu po dobu trvání nucené správy.
§ 37i
Snížení základního jmění
(1) Ministerstvo může rozhodnout o snížení základního jmění
investičního fondu, pokud nebyla uhrazena ztráta postupem
stanoveným tímto zákonem a opatření podle § 37 odst. 1 písm. a)
bodu 3 nevedlo k nápravě.
(2) Rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1 nahrazuje
rozhodnutí valné hromady a ministerstvo vykonává v tomto případě
působnost, kterou svěřuje zákon valné hromadě.
(3) Základní jmění investičního fondu může ministerstvo snížit
nejvýše o částku ve výši neuhrazené ztráty investičního fondu
podle odstavce 1.
(4) Na základě rozhodnutí podle odstavce 1 lze základní jmění
snížit jen snížením jmenovité hodnoty akcií.
(5) V rozhodnutí o snížení základního jmění musí být uvedeno,
o kolik se základní jmění investičního fondu snižuje, a lhůty,
v nichž musí představenstvo splnit povinnosti směřující ke snížení
jmenovité hodnoty akcií.
(6) Pokud ministerstvo rozhodlo o snížení základního jmění,
zapisuje se do obchodního rejstříku pouze snížení základního
jmění. Návrh na povolení zápisu snížení základního jmění do
obchodního rejstříku podává představenstvo do 30 dnů ode dne, kdy
rozhodnutí ministerstva nabyde právní moci, a kopii návrhu na
povolení zápisu odešle ve stejné lhůtě ministerstvu. Pokud
představenstvo návrh na povolení zápisu snížení základního jmění
ve stanovené lhůtě nepodá, podá jej ministerstvo.
§ 37j
Odnětí povolení
(1) Ministerstvo odejme povolení ke vzniku investiční
společnosti nebo investičního fondu anebo povolení k vytvoření
podílového fondu, pokud opatření podle § 37 odst. 1 písm. a), b)
nebo c) nevedla k nápravě, nebo i bez uložení těchto opatření,
je-li to nezbytné v zájmu ochrany investorů a hrozí-li nebezpečí
z prodlení.
(2) Ministerstvo může odejmout povolení ke vzniku investiční
společnosti nebo investičního fondu anebo povolení k vytvoření
podílového fondu, pokud
a) toto povolení bylo vydáno na základě nepravdivých nebo
neúplných informací, nebo
b) došlo k závažným změnám ve skutečnostech rozhodných pro vydání
povolení.
§ 37k
Pokuty
Pokud ministerstvo zjistí při výkonu státního dozoru, že členové
představenstva, dozorčí rady, prokuristé nebo zaměstnanci anebo
nucení správci či likvidátoři investiční společnosti nebo
investičního fondu zaviněně závažně nebo opětovně porušují anebo
porušovali své povinnosti, uloží jim pokutu podle stupně
závažnosti porušení právní povinnosti a formy zavinění až do výše
100 000 Kč.
§ 37l
Zahájení správního řízení a výnosy z pokut
(1) Správní řízení, v němž ministerstvo ukládá opatření a sankce
podle tohoto zákona nebo jmenuje a odvolává nuceného správce anebo
likvidátora, lze zahájit i doručením rozhodnutí ministerstva, jímž
se ukládá opatření nebo sankce dotčené osobě anebo jmenuje
likvidátor nebo nucený správce.
(2) Pokuty uložené podle tohoto zákona jsou příjmem státního
rozpočtu. Správu pokut vykonává finanční úřad místně příslušný
podle zvláštního předpisu.6f)
§ 37m
Nucený správce a likvidátor
(1) Nuceným správcem nebo likvidátorem investiční společnosti
nebo investičního fondu může být jmenován pouze makléř nebo
auditor, jehož zájmy nejsou v rozporu se zájmy investorů a je
uveden v seznamu nucených správců a likvidátorů vedeném
ministerstvem.
(2) Do seznamu podle odstavce 1 zapíše ministerstvo makléře
a auditory doporučené příslušnými samosprávnými organizacemi,
kteří jsou bezúhonní, plně způsobilí k právním úkonům, se zápisem
do seznamu souhlasí a nebyli v posledních pěti letech z tohoto
seznamu vyškrtnuti.
(3) Ministerstvo vyškrtne ze seznamu vedeného podle odstavce 2
a) osobu, jejíž oprávnění k výkonu činnosti makléře nebo auditora
zaniklo,
b) makléře nebo auditora, který se bez závažných důvodů vzdal
funkce nuceného správce nebo likvidátora, do níž byl jmenován,
c) makléře nebo auditora, který v této funkci neplnil řádně své
povinnosti,
d) makléře nebo auditora, který o to požádá.
(4) Zapsáním do seznamu podle odstavce 2 dává makléř a auditor
souhlas s tím, aby byl jmenován nuceným správcem nebo likvidátorem
jakékoliv investiční společnosti nebo jakéhokoliv investičního
fondu.
6f) § 4 odst. 15 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů.".
Čl.II
(1) Komise upraví vyhláškou podrobná pravidla pro stanovení
a placení odměny za výkon funkce nuceného správce a likvidátora
investiční společnosti nebo investičního fondu do tří měsíců od
účinnosti tohoto zákona.
(2) Komise může vyhláškou
a) stanovit podrobnější náležitosti povinného obsahu
1. obhospodařovatelské smlouvy,
2. depozitářské smlouvy,
b) stanovit, jaké údaje ze zpráv a informací podle § 26a odst. 4
Středisko cenných papírů uveřejňuje,
c) stanovit závazný obsah zpráv auditora o ověření účetní závěrky
investiční společnosti, podílového fondu a investičního fondu,
d) určit, jaká další práva8a) tvoří součást majetku v podílovém
fondu nebo majetku investičního fondu včetně stanovení limitů
pro tato práva podle § 24,
e) stanovit podrobnější pravidla kolektivního investování do
devizových hodnot,
f) stanovit podrobněji, náhrada jakých výdajů je zahrnuta v úplatě
obhospodařující investiční společnosti a depozitáře,
g) stanovit závaznou osnovu zprávy o hospodaření a informací
podávaných podle § 25 a 26,
h) stanovit způsob a rozsah uveřejňování informací důležitých pro
posouzení činnosti investiční společnosti a investičního fondu,
i) určit způsob plnění a prokázání povinnosti podle § 17 odst. 4.
(3) Investiční společnost a investiční fond jsou povinny uvést
statuty fondů do souladu s tímto zákonem do šesti měsíců ode dne
jeho účinnosti.
(4) Investiční společnost, která má ke dni účinnosti tohoto
zákona formu společnosti s ručením omezeným, je povinna přeměnit
se na akciovou společnost do dvou let od účinnosti tohoto zákona.
(5) Správní řízení zahájená před účinností tohoto zákona ve
věcech ukládání opatření a sankcí se dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
(6) Správní řízení ve věcech vydání povolení zahájená před
účinností tohoto zákona se dokončí podle tohoto zákona.
Ministerstvo poskytne účastníkům řízení přiměřenou lhůtu
k doplnění nebo změně žádosti. Z těchto důvodů může také správní
řízení na přiměřenou dobu přerušit.
(7) Osobám, které podléhají státnímu dozoru podle tohoto zákona,
může ministerstvo uložit opatření a sankce stanovené tímto
zákonem, pokud nebylo správní řízení ke dni účinnosti tohoto
zákona zahájeno a osoby vykonávající státní dozor nevěděly
o porušení povinnosti osobami, na něž se dozor vztahuje.
(8) Ustanovení § 35i, s výjimkou druhé věty odstavce 1, se
vztahují i na investiční fondy, které na základě rozhodnutí valné
hromady změnily předmět své činnosti, ale ke dni účinnosti tohoto
zákona nebyla tato změna zapsána do obchodního rejstříku. V těchto
případech je prvním dnem lhůty uvedené v § 35i odst. 2 den nabytí
účinnosti tohoto zákona.
Čl.III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1996.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
8a) § 14 a 15 zákona č. 591/1992 Sb.