155/1971 Sb.
VYHLÁŠKA
federálního ministerstva financí
ze dne 16. prosince 1971
o inventarizacích hospodářských prostředků
Federální ministerstvo financí stanoví v dohodě s Federálním
statistickým úřadem podle § 35 odst. 3 zákona č. 21/1971 Sb.,
o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací:
ODDÍL I
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Tato vyhláška upravuje provádění inventarizací
hospodářských prostředků vedených v účetnictví a v operativní
evidenci ve všech socialistických a jiných organizacích (dále jen
"organizace") s výjimkou místních národních výborů v malých
obcích 1) a malých příspěvkových organizací. 2)
(2) Inventarizacemi hospodářských prostředků se zjišťuje,
jaký je stav těchto prostředků, zda je zajištěna jejich ochrana,
zda jsou řádně udržovány a zda jsou zápisy o nich pravdivé.
§ 2
(1) Z hospodářských prostředků vedených v účetnictví se musí
inventarizovat
a) z aktiv základní prostředky, investice, předměty postupné
spotřeby v používání, materiál na skladě a zboží včetně
materiálu a zboží na cestě, poddodávky, nedokončená výroba,
náklady příštích období, výrobky, zvířata, drahé kovy, peněžní
prostředky na bankovních účtech, pokladní hotovosti, valuty,
cenné papíry, ceniny, majetkové účasti a pohledávky,
b) z pasív závazky, výdaje příštích období a výnosy příštích
období,
c) hodnoty, nároky a závazky vedené na podrozvahových účtech.
(2) Z hospodářských prostředků vedených v operativní evidenci
se musí inventarizovat pozemky, předměty postupné spotřeby
v používání, přísně zúčtovatelné tiskopisy a drobný materiál,
o nichž je v účetních předpisech stanoveno, že se vedou nebo mohou
vést v této evidenci. Hospodářské prostředky, které jsou součástí
jiného hmotného majetku, se musí inventarizovat podle této
vyhlášky, jen pokud pro jejich inventarizace neplatí zvláštní
předpisy.
(3) Inventarizacím podléhají i hospodářské prostředky, které
nejsou ve správě (vlastnictví) organizace a nesledují se ani na
podrozvahových účtech, avšak jsou u ní v době provádění
inventarizací a organizace za ně odpovídá. Tato povinnost se
netýká organizací poskytujících služby, pokud jde o předměty
odevzdané jim k přepravě, k opravě, k úpravě apod.
§ 3
Vedoucí organizace je povinen zabezpečit inventarizace
hospodářských prostředků a odpovídá za jejich správné a včasné
provádění; pro zajištění správného provádění inventarizací vydá
pokyny (příkazem, organizační směrnicí apod.).
§ 4
Inventarizace hospodářských prostředků jsou
a) řádné, které mohou být buď
1. periodické, jimiž se inventarizují všechny hospodářské
prostředky (oddíl II), nebo
2. průběžné, jimiž lze inventarizovat jen materiál,
polotovary, výrobky a zboží vedené v účetnictví
(oddíl III),
b) mimořádné (oddíl IV).
ODDÍL II
Periodické inventarizace
§ 5
(1) Periodické inventarizace se provádějí zpravidla najednou
u všech hospodářských prostředků téže povahy (např. u všech
základních prostředků, u veškerého materiálu na skladě).
Z hospodářských prostředků vedených v účetnictví se inventarizují
najednou alespoň prostředky účtované na jednom syntetickém účtě.
(2) Jestliže je pro velké množství hospodářských prostředků
nebo pro jejich rozmístění vyloučeno uskutečňovat jejich
periodické inventarizace najednou, je možno je provádět postupně
za takovou část nebo skupinu prostředků (např. u všech budov,
u materiálu v jednom skladě), u nichž je zjistitelný jejich stav
podle zápisů v účetnictví (např. podle skupinových analytických
účtů) nebo zápisů v operativní evidenci; přitom se přihlíží
i k vymezení hmotné odpovědnosti pracovníků za inventarizované
hospodářské prostředky.
§ 6
(1) Periodické inventarizace se provádějí zpravidla
k poslednímu dni měsíce. K jinému dni, než je poslední den měsíce,
lze inventarizovat hospodářské prostředky jen tehdy, jestliže je
k tomuto jinému dni zajištěno spolehlivé porovnání výsledků
inventarizace se stavy hospodářských prostředků podle zápisů
v účetnictví nebo v operativní evidenci.
(2) Nemůže-li být v rámci periodické inventarizace ukončena
inventura hospodářských prostředků na kterémkoli místě jejich
uložení během jednoho dne, k němuž se inventarizace provádí, může
být zahájena před tímto dnem, popř. může být ukončena i po tomto
dni. Aby se přitom zabezpečily správné výsledky inventarizace,
musí se zjištěné skutečné stavy hospodářských prostředků upravit
o přírůstky a úbytky těchto prostředků, ke kterým došlo přede dnem
nebo po dni, k němuž se inventarizace provedla. Dále je třeba
učinit opatření, aby se při inventurách neodůvodněně
nepřemísťovaly inventarizované hospodářské prostředky.
(3) Periodickou inventarizaci hospodářských prostředků, není
třeba uskutečnit, dojde-li v období, kdy má být provedena,
k mimořádné inventarizaci těchto prostředků.
ODDÍL III
Průběžná inventarizace
§ 7
(1) U materiálu, polotovarů, výrobků a zboží vedených
v účetnictví podle jejich jednotlivých druhů na samostatných
skladních kartách, popř. v záznamech nahrazujících skladní karty,
které tvoří analytickou evidenci těchto zásob a z nichž jsou běžně
zjistitelné a dokladově prokazatelné údaje o stavu a pohybu jejich
jednotlivých druhů, lze na podkladě rozhodnutí vedoucího
organizace - pokud si toto rozhodnutí nevyhradí orgán nadřízený
organizaci - ověřovat věcnou správnost zápisů o stavech těchto
zásob průběžnými inventarizacemi.
(2) Průběžnými inventarizacemi nelze inventarizovat volně
uložený hromadný materiál, tekuté látky v nádržích a zásoby,
u nichž mohou vznikat nekontrolovatelné úbytky v důsledku zkázy,
vypaření a jiných podobných vlivů.
§ 8
(1) Správnost stavu materiálu, polotovarů, výrobků a zboží se
musí při průběžných inventarizacích přezkoušet fyzicky u každého
jednotlivého druhu těchto zásob alespoň jednou za kalendářní rok.
(2) Průběžné inventarizace se provádějí
a) postupně podle plánu fyzických inventur u inventarizovaných
zásob uvedených v předchozím odstavci; neprovádějí se tedy
zpravidla najednou u všech těchto zásob vedených na jednom
syntetickém nebo skupinovém analytickém účtě (§ 5),
b) po celý kalendářní rok ke kterémukoli dni.
(3) Ustanovení § 6 odst. 3 platí obdobně.
ODDÍL IV
Mimořádné inventarizace
§ 9
(1) Mimořádné inventarizace hospodářských prostředků se musí
provést
a) ke dni vzniku, sloučení, rozdělení, zrušení (zahájení
likvidace) organizace nebo jiné organizační změny s výjimkou
uvedenou v § 10 písm. a),
b) při uzavření dohody o hmotné odpovědnosti, při jejím zániku,
při převedení pracovníka na jinou práci nebo na jiné
pracoviště, při jeho přeložení a při skončení pracovního
poměru; na pracovištích, kde pracují pracovníci, kteří
odpovídají za schodek společně s ostatními, musí být
inventarizace provedena při uzavření dohod o hmotné
odpovědnosti se všemi společně odpovědnými pracovníky, při
zániku všech těchto dohod, při převedení na jinou práci nebo
na jiné pracoviště nebo přeložení všech společně odpovědných
pracovníků, při změně ve funkci vedoucího nebo jeho zástupce
a na žádost kteréhokoliv ze společně odpovědných pracovníků
při změně v jejich kolektivu, popř. při odstoupení některého
z nich od dohody o hmotné odpovědnosti, 3)
c) po mimořádných událostech (např. po živelní pohromě, vloupání,
zpronevěře) u hospodářských prostředků (jejich skupin),
u nichž k těmto událostem došlo,
d) nařídí-li jí nadřízené orgány, popř. ministerstva financí
(např. při změně cen, na podkladě revizního nálezu),
e) nařídí-li jí vedoucí organizace (např. při zjištění
nesrovnalostí při průběžných inventarizacích nebo při
namátkových kontrolách),
(2) Nelze-li v rámci mimořádné inventarizace uskutečnit
inventuru hospodářských prostředků během jednoho dne, postupuje se
podle ustanovení § 6 odst. 2.
§ 10
Mimořádnou inventarizaci hospodářských prostředků není nutno
provést
a) při sloučení nebo rozdělení organizace nebo při jiné
organizační změně, a to jen v případech, že nedojde současně
k výměně pracovníků, kteří na základě dohody o hmotné
odpovědnosti odpovídají za schodek sami nebo v pracovním
kolektivu společně s ostatními odpovědnými pracovníky za
hospodářské prostředky, a nezmění-li se rozsah jejich
odpovědnosti,
b) při přechodné změně pracovníků odpovědných za hospodářské
prostředky (např. při dovolené, onemocnění), jestliže při ní
tito pracovníci, jakož i pracovníci je zastupující,
s neprovedením inventarizace písemně souhlasí; této úlevy
nelze však použít při přechodné změně pracovníků odpovědných
za pokladní hotovosti, ceniny a přísně zúčtovatelné tiskopisy,
popř. za další hospodářské prostředky, které v oboru své
působnosti určí nadřízené orgány.
ODDÍL V
Plánování inventarizací
a postup při jejich provádění
§ 11
Vedoucí organizace (pověřený vedoucí pracovník) stanoví
každoročně písemně plán periodických a průběžných inventarizací;
v němž časově rozvrhne provádění inventarizací podle jednotlivých
druhů hospodářských prostředků a podle pracovníků odpovědných za
tyto prostředky, stanoví termíny inventarizací, popř. dobu
zahájení a ukončení inventarizačních prací. Přitom může určit,
které inventarizace se uskuteční náhle a u kterých inventarizací
nesmí být předem známy termíny ani pracovníkům skladu, ani účetním
pracovníkům.
§ 12
(1) Periodické inventarizace prováděné jednou za kalendářní
rok (za dvouleté období) lze rozvrhnout do celého ročního
(dvouletého) období. Nadřízené orgány mohou pro přímo řízené
organizace určit, u kterých hospodářských prostředků se musí
inventarizace soustřeďovat do posledního čtvrtletí roku, aby se
zejména v ročních účetních výkazech zajišťoval co největší soulad
jejich údajů se skutečností.
(2) Náklady příštích období, výdaje příštích období a výnosy
příštích období se inventarizují vždy k 31. prosinci.
§ 13
(1) Postup při inventarizacích se musí organizovat tak, aby
se zabezpečilo úplné a správné zjištění skutečných stavů
hospodářských prostředků; přitom je třeba dbát, aby nebyl
neodůvodněně narušován hospodářský provoz organizací.
(2) Při inventarizacích je nutno kromě skutečných stavů
hospodářských prostředků zjistit a uvést v inventarizačním zápise
a) neupotřebitelné, popř. přebytečné a nevyužité základní
prostředky a předměty postupné spotřeby v používání
a navrhnout, jak má být s nimi naloženo,
b) investice, v nichž se nebude pokračovat, a navrhnout, jak má
být s nimi naloženo,
c) poškozené nebo znehodnocené zásoby, jakož i příčiny jejich
poškození nebo znehodnocení a navrhnout snížení nebo odepsání
jejich ceny, popř. jejich likvidaci,
d) pohledávky k odepsání a navrhnout je k příslušnému řízení;
u zaniklých pohledávek příčiny jejich zániku,
e) závazky k odepsání a upozornit na nutnost jejich odepsání,
f) případy, ve kterých již bylo rozhodnuto o postupu podle
písm. a) až e), které však nebyly ještě vyúčtovány,
a upozornit na nutnost jejich řádného vyúčtování.
(3) Při inventarizacích je třeba se přesvědčovat též o tom,
zda je stanovena odpovědnost za hospodářské prostředky, zda je
zajištěna jejich ochrana (z hlediska bezpečnostních předpisů
apod.) a zda jsou řádně udržovány (prováděním oprav apod.).
ODDÍL VI
Inventarizační komise
§ 14
(1) Vedoucí organizace (pověřený vedoucí pracovník) písemně
ustanoví k provádění inventarizací jednu nebo několik
inventarizačních komisí, určí jejich členy a jmenuje jejich
vedoucí; podle potřeby stanoví i dobu činnosti inventarizačních
komisí.
(2) Inventarizační komise musí být nejméně dvoučlenná.
Alespoň jeden člen inventarizační komise má odborně znát
inventarizované hospodářské prostředky. Pracovník odpovědný za
hospodářské prostředky může být členem inventarizační komise,
nikoli však jejím vedoucím.
§ 15
(1) K řízení, koordinování a ke kontrole práce jednotlivých
(dílčích) inventarizačních komisí může vedoucí organizace
ustanovit ústřední inventarizační komisi. V menších organizacích
může vedoucí organizace pověřit plněním úkolů ústřední
inventarizační komise jediného pracovníka.
(2) Ústřední inventarizační komise zejména pečuje o řádné
instruování všech členů inventarizačních komisí, dbá na
odstraňování nedostatků zjištěných při inventarizacích a posuzuje
návrhy dílčích inventarizačních komisí na vypořádání
inventarizačních rozdílů.
ODDÍL VII
Inventury
§ 17
(1) Skutečné stavy hospodářských prostředků se musí zjistit
fyzickou inventurou, připouští-li to jejich povaha (u základních
prostředků, zásob, pokladních hotovostí, cenin apod.)
a nebrání-li tomu místo, kde v době provádění inventarizace jsou.
V ostatních případech (zejména u pohledávek, závazků a pozemků) se
skutečné stavy zjišťují dokladovou inventurou. Skutečné stavy
hospodářských prostředků lze také zjišťovat současně jak fyzickou,
tak i dokladovou inventurou (např. u trvalých porostů).
(2) Skutečné stavy hospodářských prostředků se při fyzické
inventuře zjišťují přepočtením, převážením, přeměřením, ohledáním
apod., přičemž se vychází z jednotek množství použitých
v účetnictví (v operativní evidenci).
(3) Dokladová inventura hospodářských prostředků záleží
v prověření správnosti stavu příslušného účtu nebo stavu podle
zápisů v operativní evidenci na základě dokladů, které ověřují
jednotlivé položky tvořící tento stav (např. výše jednotlivých
pohledávek se prokazuje opisy odeslaných faktur).
(4) Při provádění fyzických a dokladových inventur některých
hospodářských prostředků je třeba přihlížet k jejich zvláštní
povaze (§ 18 až 24).
§ 18
(1) Při inventuře základních prostředků (zejména strojů
a dopravních prostředků) je třeba překontrolovat i úplnost jejich
příslušenství.
(2) Při inventuře pozemků se zjišťuje jejich skutečný stav
podle listinné dokumentace majetko-právních poměrů organizací.
Podle potřeby se k tomuto zjištění využívá i evidence nemovitostí,
popř. použitelných zápisů v pozemkových knihách.
§ 19
U materiálových zásob a zboží v nepoškozených a neotevřených
původních obalech se může jejich množství zjišťovat podle údajů na
těchto obalech nebo výjimečně podle dokladů, přičemž namátkově
musí být alespoň část těchto zásob přezkoušena fyzicky.
§ 20
(1) Skutečné množství volně uloženého hromadného materiálu
(uhlí, dřeva, písku, kamene, steliva, krmiva apod.) a tekutých
látek v nádržích se může zjišťovat technickým propočtem; jestliže
nelze použít ani technického propočtu, zjišťuje se skutečné
množství těchto zásob dokladovou inventurou. Způsob zjišťování
skutečného stavu uvedených zásob musí být poznamenán
v inventurních soupisech, popř. v inventarizačních zápisech.
(2) Při inventuře nedokončené výroby - jestliže zjišťování
jejích skutečných stavů způsobem uvedeným v § 17 odst. 2 není
možné, popř. bylo by pracovně zvlášť náročné, a stanoví-li tak
vedoucí organizace - se postupuje přiměřeně podle ustanovení
předchozího odstavce.
§ 21
(1) Při inventuře pokladní hotovosti se zjišťuje její
skutečný stav přepočítáním peněz. Z řádných inventarizací pokladní
hotovosti musí být alespoň dvě v roce provedeny náhle.
(2) V útvarech organizací, kde je ověření správného výsledku
inventarizace hotovostí v pokladně závislé na současném ověření
stavů zásob zboží, popř. výrobků (např. v maloobchodních
provozovnách), provádějí se inventarizace těchto hotovostí
současně při inventarizacích zásob.
§ 22
(1) Vzniknou-li při inventuře pohledávek a závazků
v jednotlivých případech pochybnosti o jejich správnosti
a nelze-li je odstranit již při inventuře, je nutno tak učinit
dodatečně písemně (např. u pohledávek zasláním výpisu z účtu
a požádáním o jeho potvrzení, popř. o sdělení námitek).
(2) Při inventuře pohledávek je nutno se přesvědčit, zda mezi
nimi nejsou pohledávky nezaplacené ve lhůtě splatnosti a zda
a jaká opatření byla učiněna k jejich vymáhání.
(3) Inventura zůstatků na účtech, na nichž se zachycuje styk
s peněžními ústavy, se provádí běžně porovnáváním zůstatků těchto
účtů se zůstatky oznamovanými peněžními ústavy ve výpisech
z účtů.
§ 23
Hospodářské prostředky, které jsou v době inventarizace mimo
organizaci (např. dopravní prostředky, stroje zaslané k opravě),
se inventarizují podle dokladů, jestliže u nich nebylo možno
zajistit fyzickou inventuru před jejich vypravením nebo odesláním
z organizace.
§ 24
U předmětů zapůjčených zaměstnancům k používání se provádí
v zásadě fyzická inventura; vedoucí organizace může u zapůjčených
předmětů dovolit dokladovou inventuru jen za předpokladu, že bude
přitom plně zajištěna ochrana národního majetku.
§ 25
Fyzické inventury se musí zúčastnit pracovník odpovědný za
hospodářské prostředky. Jde-li o inventuru při změně odpovědného
pracovníka, musí se jí zúčastnit pracovník funkci odevzdávající
i přejímající. Pokud se fyzické inventury nemůže odpovědný
pracovník zúčastnit a nikoho za sebe před stanoveným zahájením
inventury neurčil, popř. ani nemohl určit (např. pro onemocnění,
úmrtí); provede se inventura za účasti pracovníka, kterého určí
vedoucí organizace.
§ 26
Pracovník odpovědný za hospodářské prostředky musí před
zahájením inventury odevzdat inventarizační komisi písemné
prohlášení o tom,
a) že všechny doklady, týkající se stavu a pohybu hospodářských
prostředků jím spravovaných odevzdal k zaúčtování, popř.
inventarizační komisi,
b) že všechny příjmy a výdaje těchto prostředků do zahájení
inventury jsou zachyceny v účetnictví nebo v operativní
evidenci, jestliže je odpovědným i za evidenci
inventarizovaných hospodářských prostředků (např. za
analytickou evidenci zásob).
ODDÍL VIII
Inventurní soupisy
§ 27
(1) Skutečné stavy hospodářských prostředků, u nichž se
provádí fyzická inventura, se zachytí - s výjimkou uvedenou
v § 32 - v inventurních soupisech.
(2) Hospodářské prostředky se uvádějí v inventurních
soupisech s označením podle používaných číselníků, ceníků,
jednotných klasifikací apod., v jednotkách množství a podle
potřeby i v ocenění, a to v souladu se způsobem vedení těchto
prostředků v účetnictví nebo v operativní evidenci.
(3) Inventurní soupisy se vyhotovují odděleně podle
pracovníků odpovědných za hospodářské prostředky a podle míst, kde
prostředky jsou. Hospodářské prostředky, které jsou ve správě
(vlastnictví) jiné organizace (§ 2 odst. 3), se zapíší do
zvláštních inventurních soupisů odděleně podle jednotlivých
organizací, jimž se zašle jedno vyhotovení inventurního soupisu.
(4) Při dokladových inventurách se zachycují v inventurních
soupisech alespoň skutečné stavy pozemků, materiálu a zboží na
cestě, nákladů příštích období, výdajů příštích období, výnosů
příštích období a u pohledávek sporné, nedobytné popř. zaniklé
pohledávky.
§ 28
(1) Inventurní soupisy se vyhotovují buď současně při
provádění fyzických inventur nebo bezprostředně po jejich
ukončení, a to ze záznamů při nich pořízených. K těmto záznamům
lze použít i magnetofonových pásek.
(2) Jestliže se inventurní soupisy vyhotovují ze záznamů
pořízených při fyzických inventurách, je třeba zajistit, aby
v těchto záznamech nemohlo docházet dodatečně ke změnám a aby
jejich údaje byly do inventurních soupisů správně převzaty.
§ 29
(1) Inventurní soupisy se musí uspořádat tak, aby jejich
zápisy umožňovaly snadné porovnání skutečných stavů hospodářských
prostředků se zápisy o stavech těchto prostředků v účetnictví
(v operativní evidenci).
(2) Inventurní soupisy lze upravit tak, aby se jich mohlo
použít při více inventurách; mohou být též spojeny s jinými
písemnostmi. Jako inventurních soupisů lze používat také různých
přehledů (sestav) předem opatřených označeními, jednotkami
množství a cenami za jednotku množství, popř. jinými údaji
potřebnými k provedení inventury.
(3) Inventurní soupisy lze vyhotovovat pomocí prostředků
výpočetní techniky (formou sestav apod.).
§ 30
V inventurních soupisech základních prostředků a předmětů
postupné spotřeby v používání je nutno uvádět i ocenění těchto
předmětů nebo jejich souborů, jestliže se inventurních soupisů
použije jako kontrolních soupisek k přezkoušení číselné shody
údajů syntetických účtů základních prostředků a předmětů postupné
spotřeby v používání s údaji jejich analytických účtů.
§ 31
(1) Porovnávají-li se skutečné stavy základních prostředků,
zjištěné fyzickou inventurou, na místě s údaji v sestavách, na
inventárních kartách nebo v inventární knize, postačí zapsat do
inventurního soupisu jen inventární čísla, popř. jen ta inventární
čísla, u nichž byly zjištěny nesrovnalosti (rozdíly). Stejnorodé
základní prostředky (podle typu, konstrukce apod.) se mohou
v inventurních soupisech zapisovat a popisovat podle skupin
s uvedením počtu těchto předmětů a jejich inventárních čísel.
(2) U předmětů postupné spotřeby v používání, pokud jsou
opatřeny čísly a jsou o nich vedeny spolehlivé záznamy podle
těchto čísel, lze postupovat podle předchozího odstavce.
§ 32
(1) Při průběžných inventarizacích se zjištěné skutečné stavy
materiálu, polotovarů, výrobků a zboží porovnávají na místě
s účetními stavy na skladních kartách, popř. v záznamech
nahrazujících skladní karty, a v inventurních soupisech se
zachycují jen ty zjištěné skutečné stavy uvedených zásob, které se
liší od stavů účetních.
(2) Odchylně od ustanovení předchozího odstavce není třeba
vyhotovovat inventurní soupisy, jestliže se zjištěné skutečné
stavy materiálu, polotovarů, výrobků a zboží, které se liší od
stavů účetních, zaznamenají spolu s těmito účetními stavy přímo
v účetních dokladech, na jejichž podkladě se vyúčtují rozdíly
vyplývající z porovnání skutečných stavů se stavy účetními. Tyto
účetní doklady podpisuje vedoucí inventarizační komise a musí se
z nich vyhotovit přehled nebo sestava.
(3) Na skladní kartě (popř. v záznamu nahrazujícím skladní
kartu) inventarizovaného druhu materiálu, polotovarů, výrobků
a zboží, potvrdí pracovník odpovědný za analytickou evidenci
těchto zásob ke dni provedení inventury v rámci průběžné
inventarizace svým podpisem, že jde o poslední správný účetní
stav. Vedoucí inventarizační komise nebo jiný člen této komise
poznamená u posledního účetního stavu příslušného druhu zásob, ke
kterému dni byla provedena jeho fyzická inventura, a současně
potvrdí provedení inventury svým podpisem; u účetního stavu uvede
správný skutečný stav zjištěný inventurou jen tehdy, liší-li se
skutečný stav od stavu účetního.
§ 33
(1) Inventurní soupisy podpisuje vedoucí inventarizační
komise, která inventuru provedla. Jednotlivé části inventurních
soupisů podpisují vždy ti členové inventarizační komise, kteří
zjistili v nich uvedené skutečné stavy hospodářských prostředků.
(2) Pracovník odpovědný za hospodářské prostředky potvrdí
v jejich inventurním soupise (nebo v příslušném inventarizačním
zápise), že fyzická inventura všech hospodářských prostředků, za
které je odpovědný, byla provedena za jeho účasti a že žádné
hospodářské prostředky nezatajil.
§ 34
(1) Inventurní soupisy, pokud se nevyhotovují pomocí
prostředků výpočetní techniky, se vyplňují čitelně inkoustem,
inkoustovou tužkou, propisovací tužkou nebo strojem.
(2) Jednotlivé stránky inventurních soupisů, a kde je to
potřebné i jednotlivé řádky těchto soupisů, se pořadově číslují.
Vyžaduje-li vyhotovení inventurního soupisu o provedené inventuře
zásob více stránek, je třeba na každé stránce sečíst a zapsat
číselné údaje o zjištěných stavech a tyto úhrny běžně převádět
narůstajícím způsobem na další stránky inventurního soupisu, popř.
provést jejich rekapitulaci na samostatné stránce inventurního
soupisu.
(3) Počet vyhotovení inventurních soupisů stanoví vedoucí
inventarizační komise; inventurní soupisy se vyhotovují nejméně
dvojmo průpisem, z toho jedno vyhotovení pro potřeby účetnictví.
ODDÍL IX
Inventarizační rozdíly
§ 35
Skutečné stavy hospodářských prostředků se musí po zachycení
v inventurních soupisech porovnat se zápisy o stavech těchto
prostředků v účetnictví nebo v operativní evidenci. Jestliže se
při tomto porovnání zjistí rozdíly, je třeba je vyčíslit
v jednotkách množství a v peněžních jednotkách (inventarizační
rozdíly); nevyjadřují-li se stavy hospodářských prostředků
v jednotkách množství, vyčíslují se inventarizační rozdíly jen
v peněžních jednotkách.
§ 36
(1) Inventarizační rozdíly se písemně zachycují
v inventurních soupisech, popř. v inventarizačních zápisech, ve
zvláštních přehledech nebo při průběžných inventarizacích přímo
v účetních dokladech, na jejichž podkladě se inventarizační
rozdíly vyúčtují.
(2) Inventarizační rozdíly zjištěné u hospodářských
prostředků vedených v účetnictví, pokud je nelze ihned po zjištění
vyúčtovat s konečnou platností, se zachytí v příslušné analytické
evidenci na zvláštním analytickém účtě nevypořádaných
inventarizačních rozdílů, na němž se ponechají až do rozhodnutí
o jejich vypořádání.
§ 37
(1) Inventarizační rozdíly se vyjadřují v cenách použitých
k ocenění hospodářských prostředků ke dni inventarizace
v účetnictví nebo v operativní evidenci; nesmí být zkreslovány
změnami v ocenění těchto prostředků.
(2) Inventarizační rozdíly nelze slučovat s rozdíly, které
vyplývají ze snížení nebo odepsání ceny poškozených nebo
znehodnocených zásob.
§ 38
(1) Vznik inventarizačních rozdílů mohou způsobit buď manka
(schodky), tj. chybějící hospodářské prostředky, nebo přebytky,
tj. zjištěné hospodářské prostředky, které měly být, avšak nejsou
evidovány.
(2) U všech mank a přebytků se musí pracovníci odpovědní za
hospodářské prostředky vyjádřit k jejich vzniku. V návrzích na
vypořádání inventarizačních rozdílů je třeba u zjištěných mank
uvést, zda jsou zaviněná nebo nezaviněná; u zjištěných mank zásob
je třeba dále uvést, zda jde o manka do norem přirozených úbytků
zásob stanovených pro organizaci nebo nad tyto normy. Nejsou-li
stanoveny normy přirozených úbytků zásob, posuzuje se celé
zjištěné manko jako manko převyšující stanovené normy.
§ 39
Manka a přebytky zásob lze vzájemně vyrovnávat jen
s povolením vedoucího organizace a jen v organizacích (v jejich
útvarech), v nichž se zásoby evidují podle jednotlivých druhů
a jde o manka a přebytky zásob, které se týkají téhož odpovědného
pracovníka a vznikly ve stejném inventarizačním období neúmyslnou
záměnou jejich jednotlivých druhů (např. v důsledku jejich
podobného balení). Převyšuje-li po tomto vyrovnání částka mank
částku přebytků, je třeba rozdíl posuzovat jako výsledné manko;
převyšuje-li částka přebytků částku mank, posuzuje se rozdíl jako
výsledný přebytek.
ODDÍL X
Inventarizační zápisy
§ 40
(1) Po ukončení každé inventury, u průběžných inventarizací
po ukončení každé fyzické inventury, musí inventarizační komise
vyhotovit inventarizační zápis.
(2) V inventarizačním zápise, který podepíší všichni členové
inventarizační komise, se uvede zejména
a) druh inventarizace (§ 4), označení inventarizovaných
hospodářských prostředků, jejich umístění a jména pracovníků
odpovědných za hospodářské prostředky,
b) den, k němuž byla inventarizace provedena,
c) den zahájení a den ukončení inventury,
d) způsob zjišťování skutečných stavů hospodářských prostředků,
pokud není poznamenán v inventurních soupisech,
e) přehled vyhotovených inventurních soupisů, popř. účetních
dokladů určených k vyúčtování inventarizačních rozdílů,
f) úhrn zjištěných inventarizačních rozdílů, jejich příčiny
a alespoň souborný výčet, z něhož vyplývá, že uvedený úhrn
obsahuje všechny inventarizační rozdíly,
g) návrh na vypořádání inventarizačních rozdílů a vyjádření
pracovníků odpovědných za hospodářské prostředky,
h) zjištění a návrhy opatření podle § 13 odst. 2 a 3,
i) jména členů inventarizační komise,
j) datum vyhotovení inventarizačního zápisu.
(3) K inventarizačnímu zápisu se připojí doklady souvisící
s inventarizací (např. prohlášení odpovědného pracovníka podle
§ 26, přehled o přírůstcích a úbytcích hospodářských prostředků,
o něž se podle § 6 odst. 2 zjištěné skutečné stavy těchto
prostředků upravují). V přílohách k inventarizačnímu zápisu lze
uvést i jednotlivé údaje podle odstavce 2.
(4) Nebyla-li k provedení dokladové inventury ustanovena
inventarizační komise (§ 16), vyhotoví pracovník, který inventuru
provedl, inventarizační zápis přiměřeně podle odstavce 2
a podepíše jej.
§ 41
(1) O návrhu na vypořádání inventarizačních rozdílů musí
rozhodnout vedoucí organizace v takové lhůtě, aby bylo zabezpečeno
jejich vyúčtování, popř. zapsání v operativní evidenci s konečnou
platností nejpozději do kalendářního měsíce, do něhož spadá
30. kalendářní den po ukončení fyzické (dokladové) inventury a po
zjištění účetního stavu, vždy však ještě do kalendářního roku, do
něhož spadá den, ke kterému byla inventarizace provedena.
Vyhotovují-li se inventurní soupisy formou sestav, považuje se za
ukončení fyzické inventury vyhotovení sestavy.
(2) O dalších návrzích učiněných v inventarizačním zápise
[§ 13 odst. 2 písm. a) až d)] musí být rozhodnuto do deseti
kalendářních dnů po ukončení inventarizace; za ukončení
inventarizace se považuje den rozhodnutí o vypořádání
inventarizačních rozdílů podle předchozího odstavce.
(3) Účetní zápisy podle § 13 odst. 2 písm. e) a f) je třeba
provést nejpozději ve lhůtě, v níž se vyúčtují inventarizační
rozdíly podle odstavce 1.
ODDÍL XI
Opravy v inventurních soupisech
a v inventarizačních zápisech
§ 42
Pro opravy v inventurních soupisech a v inventarizačních
zápisech platí přiměřeně předpisy o opravách zápisů v účetních
písemnostech. 4) Týká-li se oprava skutečných stavů hospodářských
prostředků, musí být poznámka o provedení opravy podepsána těmi
členy inventarizační komise a pracovníky odpovědnými za
hospodářské prostředky, kteří podepsali opravovanou písemnost.
Poznámku o provedení opravy cen a výpočtu celkového ocenění
inventarizovaných hospodářských prostředků (údajů vznikajících
vynásobením cen a množství) podpisuje pracovník, který opravu
provedl. Dodatečné opravy v inventurních soupisech, týkající se
zjištěných skutečných stavů hospodářských prostředků, musí být
písemně zdůvodněny.
ODDÍL XII
Závěrečná ustanovení
§ 43
Federální ministerstvo financí může organizacím - pokud to
vyžaduje jejich zvláštní povaha - stanovit nebo povolit výjimky
a odchylky z ustanovení této vyhlášky.
§ 44
Zrušují se
1. výnos ministerstva financí čj. 182/175.000/1958 ze dne
24. listopadu 1958, o inventarizaci hospodářských prostředků
u národních výborů a jim podřízených organizací (částka 23
poř. č. 128/1958 Sbírky instrukcí pro výkonné orgány národních
výborů),
2. výnos ministerstva financí čj. 182/73.454/1960 ze dne
19. prosince 1960, o provádění inventarizací v podnicích
řízených národními výbory (částka 22/1960 Věstníku
ministerstva financí), uvedený v oznámení v částce 47 Sbírky
zákonů ČSSR z roku 1967 pod položkou III/3.
Ministr:
Doc. Ing. Rohlíček, CSc. v.r.
1) Místní národní výbory v malých obcích postupují při
inventarizacích svých hospodářských prostředků zatím podle
pokynu obsaženého ve směrnicích býv. Státního statistického
úřadu č. 15/1968 Ú.v. pro účtování a evidenci o majetku
v malých obcích.
2) Malé příspěvkové organizace postupují při inventarizacích
svých hospodářských prostředků podle směrnic Federálního
statistického úřadu pro účtování a evidenci o majetku malých
příspěvkových organizací, uveřejněných v č. 15/1969 Zpravodaje
FSÚ, ČSÚ a SŠÚ.
3) § 46 odst. 1 a 2 vládního nařízení č. 66/1965 Sb., kterým se
provádí zákoník práce, ve znění vl. nař. č. 60/1970 Sb.
4) § 50 až 52 vyhlášky č. 154/1971 Sb., o účetnictví.