2375/16/7100-20118-012884
Informace
GFŘ k aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti u dodání elektřiny, plynu
a dodání certifikátů elektřiny
Nařízení vlády č. 11/2016, které nabývá účinnosti dne 1. 2. 2016, mění nařízení
vlády č. 361/2014 Sb., o stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití
režimu přenesení daňové povinnosti, ve znění nařízení vlády č. 155/2015 Sb. Změna
příslušného nařízení vlády spočívá mimo jiné v zavedení režimu přenesení daňové povinnosti
na dodání certifikátů elektřiny a dodání elektřiny a plynu soustavami nebo sítěmi
obchodníkovi vymezenému v § 7a odst. 2 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH"), za obchodníka se pro účely
režimu přenesení daňové povinnosti považuje také osoba, jejímž předmětem podnikání
je přenos elektřiny, distribuce elektřiny, obchod s elektřinou, činnost operátora
trhu, přeprava plynu, distribuce plynu, uskladňování plynu a obchod s plynem za podmínek
stanovených zákonem č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "energetický zákon"), v souladu s § 2 odst. 1 písm.
c) nařízení vlády č. 11/2016.
1.
Dodání plynu a elektřiny
Dodáním daného zboží soustavami nebo sítěmi se rozumí dodání elektřiny sítěmi
a dodání plynu prostřednictvím přepravní nebo distribuční soustavy nacházející se
na území EU anebo jakékoli sítě k takové soustavě připojené. Sem patří i dodání plynu,
který se nachází v zásobnících pevně spojených s přepravní či distribuční soustavou.
Předpokladem je, že daný zásobník je součástí této přepravní č. distribuční soustavy.
Je na plátci, aby tuto skutečnost náležitě doložil.
Při neoprávněném odběru elektřiny či plynu obchodníkem se jedná o zdanitelné
plnění - dodání zboží dle § 13 zákona o DPH. Také u tohoto plnění se při naplnění
všech zákonných podmínek uplatní režim přenesení daňové povinnosti.
1.1 Vymezení osoby obchodníka
Režim přenesení daňové povinnosti se uplatní, pokud je plátcem dodávána elektřina
nebo plyn obchodníkovi, který je plátcem a místo plnění je v tuzemsku (místem plnění
při dodání plynu a elektřiny soustavami nebo sítěmi obchodníkovi je místo, kde má
tento obchodník sídlo nebo kde má provozovnu, které je toto zboží dodáváno - § 7a
odst. 1 zákona o DPH).
Obchodníkem je osoba povinná k dani, která nakupuje elektřinu č. plyn zejména
za účelem jejich dalšího prodeje a jejíž vlastní spotřeba tohoto zboží je zanedbatelná.
Za obchodníka je tedy nutno považovat subjekt, který je držitelem licence na
obchod s elektřinou nebo obchod s plynem1 udělené Energetickým regulačním úřadem
na základě energetického zákona, a to bez ohledu na to, že elektřinu nebo plyn používá
pro vlastní spotřebu.
Režim přenesení daňové povinnosti se uplatní i v situaci, kdy odběratel elektřiny
bude mít od Energetického regulačního úřadu pouze licenci na obchod s plynem. Stejně
tak se tento režim uplatní i v případě, že odběratel plynu bude mít od Energetického
regulačního úřadu jen licenci na obchod s elektřinou. Pro účely uplatnění režimu
přenesení daňové povinnosti není tedy rozhodující, na jaké zboží (plyn nebo elektřina)
byla licence vydána.
S ohledem na fungování trhu s plynem a elektřinou a v souladu s § 2 odst. 1 písm.
c) příslušného nařízení vlády je nezbytné za obchodníka s plynem a elekřinou považovat
nejen držitele licence na obchod s elektřinou nebo plynem, ale také subjekty, které
se obchodování účastní jen za účelem zajištění samotného fungování trhu s elektřinou
nebo plynem a jejichž činnost je ekonomicky a technicky s těmito trhy spojena. Jedná
se o některé činnosti ve smyslu § 3 odst. 1 energetického zákona, a to přenos elektřiny,
distribuci elektřiny, činnost operátora trhu, přepravu plynu, distribuci plynu a
uskladňování plynu. Samotný trh by totiž bez těchto činností nemohl existovat, nehledě
na to, že účtování těchto služeb je obvykle součástí ceny elektřiny nebo plynu.
Mezi obchodníky, na které se vztahuje režim přenesení daňové povinnosti, se tak
řadí i subjekty, které mají od Energetického regulačního úřadu přidělenou licenci
v oblasti konkrétního předmětu podnikání v energetických odvětvích (např. na distribuci
elektřiny, distribuci plynu, přenos elektřiny, přepravu plynu, uskladňování plynu).
Předmětem režimu přenesení daňové povinnosti budou pouze zdanitelná plnění poskytnutá
těmto subjektům, která jsou spojena s dodáním elektřiny či plynu.
Mimo jiné se jedná i o společnosti, které mají výhradní postavení na trhu s elektřinou
č. plynem - OTE, a. s. (dále jen "operátor trhu"), ČEPS, a. s. (provozovatel přenosové
soustavy) a NET4GAS, s. r. o. (provozovatel přepravní soustavy)2.
Pro aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti je tedy zásadně rozhodující osoba
odběratele - obchodníka. Účel využití předmětného zboží nebude mít žádný vliv na
použití daňového režimu. Jak je již výše zmíněno, režim přenesení daňové povinnosti
bude aplikován také v situacích, kdy osoba splňující definici obchodníka nakoupí
elektřinu nebo plyn pro vlastní spotřebu.
Finanční správa České republiky upozornila před zavedením režimu přenesení daňové
povinnosti na dodání plynu a elektřiny na riziko podvodů na dani z přidané hodnoty
při obchodování s tímto zbožím (podrobněji viz http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/novinky/2015/upozorneni-na-podvody-v-oblasti-dph-6848).
Plátce daně, který nakupuje a prodává předmětné zboží bez potřebné licence vydané
nebo uznané Energetickým regulačním úřadem, naplňuje vědomostní test "věděl nebo
mohl vědět" o možném podvodu na dani z přidané hodnoty s možností neuznání nároku
na odpočet daně při správě daně. Tento vědomostní test může naplnit i plátce, který
nakupuje plyn nebo elektřinu od plátce nemajícího potřebnou licenci.
1.2 Stanovení základu daně
V režimu přenesení daňové povinnosti se základ daně stanoví dle obecných principů
zákona o DPH. V souladu s ustanovením § 36 odst. 1 zákona o DPH je základem daně
vše, co plátce jako úplatu obdržel nebo má obdržet za uskutečněné zdanitelné plnění,
včetně částky na úhradu spotřební daně, od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění
uskutečněno, nebo od třetí osoby, bez daně za toto zdanitelné plnění.
Základ daně dále zahrnuje i vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro kterou
je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění (§ 36 odst. 3 písm. c) zákona
o DPH). Za vedlejší výdaje lze při splnění zákonných podmínek pokládat např. náklady
na distribuci elektřiny nebo plynu, systémové služby, činnost zúčtování operátorem
trhu, atd.
Vedlejší výdaje, které jsou fakturovány společně v přímé souvislosti s uskutečněným
zdanitelným plněním (dodání elektřiny nebo plynu), tedy vstupují do základu daně
a na celé plnění se tak uplatní režim přenesení daňové povinnosti a to bez ohledu
na výši úplaty za související plnění, která jsou považována za vedlejší plnění.
Co se týká opravy základu daně u zdanitelného plnění, které bylo uskutečněno
před zavedením režimu přenesení daňové povinnosti, je třeba vycházet z obecné úpravy
obsažené v § 42 zákona o DPH. V případě opravy základu daně a výše daně, která je
považována za samostatné zdanitelné plnění, se uplatní režim zdanění platný ke dni
povinnosti přiznat daň u původního zdanitelného plnění, tj. běžný režim zdanění.
1.3 Plnění nepodléhající režimu přenesení daňové povinnosti
U některých plnění mohou v praxi nastat situace, kdy se režim přenesení daňové
povinnosti nebude na trhu s elektřinou či plynem aplikovat. Může se jednat o následující
případy dodání elektřiny či plynu, např.:
* obchodníkovi, který není plátcem,
* plátci,
který nenaplní definici obchodníka, včetně plátce, který dodává elektřinu nebo plyn
v souvislosti s nájmem nemovitostí.
Stejně tak u plnění, která nemají charakter dodání zboží, nýbrž poskytnutí služby
- např. likvidace elektřiny nebo plnění ve vazbě na mimotoleranční odchylku, nebude
režim přenesení daňové povinnosti na trhu s elektřinou č. plynem uplatněn3.
2.
Dodání certifikátů elektřiny
2.1 Vymezení dodání certifikátů elektřiny
V obecné rovině lze konstatovat, že certifikát elektřiny je obchodovatelný a
je určen např. k prokázání určitého množství či podílu elektřiny vyrobeného z obnovitelných
zdrojů energie nebo k potvrzení nároků účastníků trhu s elektřinou na úspory energie
v důsledku opatření ke zvýšení energetické účinnosti.
Dodáním certifikátů elektřiny se v současných podmínkách na trhu s elektřinou
v ČR rozumí převod záruk původu elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo záruk původu
elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla podle zákona č. 165/2012
Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o podporovaných zdrojích energie")4. Záruka původu slouží k prokázání původu elektřiny
vyrobené buď z obnovitelných zdrojů, nebo z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny
a tepla. Hodnota záruky původu odpovídá množství takto vyrobené elektřiny, které
bylo dodáno do elektrizační soustavy České republiky za období jednoho, dvou, tří,
šesti nebo dvanácti kalendářních měsíců.
Na základě žádosti výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo výrobce elektřiny
z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla je záruka původu vydávána v elektronické
podobě operátorem trhu na účet výrobce vedený v evidenci záruk původu. O vydání záruky
původu lze požádat nejpozději do 12 kalendářních měsíců od uskutečnění výroby a dodávky
elektřiny5.
Záruka původu může být vedena v evidenci záruk původu na účtu výrobce elektřiny
z obnovitelných zdrojů, výrobce elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny
a tepla nebo obchodníka s elektřinou (dále jen "držitel účtu").
Evidence záruk původu provozovaná operátorem trhu umožňuje elektronickým způsobem
převod záruky původu vedené na účtu držitele záruk původu mezi výrobci elektřiny
nebo obchodníky s elektřinou v rámci České republiky. Převodce provede příkaz k převodu
záruky původu, pokud ji příjemce nepřijme do 30 dnů, záruka původu zůstane na účtu
převodce.
Evidence záruk původu také umožňuje elektronickým způsobem uplatnění záruky původu
z obnovitelných zdrojů pro prokázání původu elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů
a dodané zákazníkovi v České republice. Uplatnění záruky původu se realizuje prostřednictvím
evidence záruk původu tak, že se k příslušné záruce původu přiřadí zákazník, kterému
byla elektřina, k níž se vztahuje záruka původu, dodána.
Převod záruky původu je považován za poskytnutí služby. V tomto směru je třeba
upozornit na skutečnost, že režim přenesení daňové povinnosti se vztahuje pouze na
převod záruky původu a nikoliv na její první vydání operátorem trhu.
3.
Obecné povinnosti vztahující se k uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti
Pro plnění, u kterých se režim přenesení daňové povinnosti bude nově aplikovat,
platí obecně obdobná pravidla a povinnosti jako pro plnění, pro která byl již režim
přenesení daňové povinnosti zaveden.
Při naplnění podmínek režimu přenesení daňové povinnosti u dodání elektřiny nebo
plynu obchodníkovi a dodání certifikátů elektřiny se na předmětná zdanitelná plnění
vztahují zejména povinnosti uvedené v ustanoveních § 92a, § 108 odst. 1 písm. g),
§ 29 odst. 2 písm. c) zákona o DPH a také povinnosti v oblasti kontrolního hlášení
definované v § 101c a násl. zákona o DPH.
V režimu přenesení daňové povinnosti je plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění
s místem plnění v tuzemsku uskutečněno (příjemce plnění), povinen přiznat daň ke
dni uskutečnění zdanitelného plnění (§ 92a odst. 1 zákona o DPH). K úplatám před
uskutečněním zdanitelného plnění (zálohovým platbám) se nepřihlíží. Pokud byla přijata
zálohová platba před uskutečněním zdanitelného plnění a zároveň před účinností režimu
přenesení daňové povinnosti pro výše zmíněná plnění, režim přenesení daňové povinnosti
se neaplikuje zpětně na již přiznanou daň z přijaté zálohové platby.
Při výpočtu hodnoty, na kterou se použije režim přenesení daňové povinnosti,
se dle § 92a odst. 4 zákona o DPH vychází ze základu daně stanoveného podle obecného
pravidla v § 37a odst. 1 zákona o DPH (zjednodušeně hodnota doplatku za výše zmíněné
plnění po zavedení režimu přenesení daňové povinnosti pro toto plnění bude podléhat
režimu přenesení daňové povinnosti).
V situaci, kdy základ daně ze zálohy přijaté před uskutečněním zdanitelného plnění
(a před zavedením režimu přenesení daňové povinnosti) převýší konečnou úplatu za
dané plnění, vyúčtování přeplatku proběhne v běžném režimu, neboť fakticky dochází
k vrácení části zálohy.
Podle § 92f odst. 2 zákona o DPH mají-li plátce, který uskutečnil zdanitelné
plnění, a plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění uskutečněno, důvodně za to,
že toto zdanitelné plnění podléhá režimu přenesení daňové povinnosti, a tento režim
k tomuto plnění použijí, považuje se toto plnění za zdanitelné plnění podléhající
režimu přenesení daňové povinnosti. Bude-li v souvislosti se zavedením režimu přenesení
daňové povinnosti na výše zmíněná plnění sporné jednoznačně stanovit, zda byly naplněny
podmínky pro uplatnění tohoto režimu a obě strany (poskytovatel i příjemce plnění)
uplatní tento režim v rozsahu všech zákonem definovaných povinností (nezbytné je
zajistit splnění všech povinností nejen poskytovatelem plnění, ale i příjemcem plnění),
bude aplikována právní fikce, že dané plnění režimu přenesení daňové povinnosti podléhá.
V souvislosti s povinností podat kontrolní hlášení dle §101c zákona o DPH vykazuje
plátce v příslušném oddílu kontrolního hlášení jako poskytovatel nebo příjemce plnění
v režimu přenesení daňové povinnosti mj. kód předmětu plnění. Jednotlivá plnění spadající
do tohoto režimu jsou v aplikaci elektronického podání Kontrolní hlášení na Daňovém
portálu Finanční správy zadávána pod následujícími kódy: 18 - dodání certifikátů
elektřiny, 19 - dodání elektřiny soustavami nebo sítěmi obchodníkovi, 20 - dodání
plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi.
Bližší informace o obecných pravidlech a povinnostech spojených s aplikací tohoto
režimu jsou k dispozici na Internetu Finanční správy na následujícím odkazu: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/rezim-preneseni-danove-povinnosti.
Poznámka redakce: Text byl zveřejněn na internetových stránkách Finanční správy
ČR dne 1. 2. 2016.
1 Samostatnou přílohou této Informace je pro účely usnadnění aplikace režimu
přenesení daňové povinnosti tabulka Udělené licence, s údaji o držitelích licencí
na obchod s elektřinou a plynem. Finanční správa bude v úvodní fázi zavedení režimu
přenesení daňové povinnosti v pravidelných týdenních intervalech zveřejňovat aktualizaci
těchto informací v závislosti na datech poskytnutých Energetickým regulačním úřadem.
Upozorňujeme, že všechny udělené licence ERÚ, včetně licencí v oblastech jako jsou
např. distribuce elektřiny, distribuce plynu, přenos elektřiny, přeprava plynu, uskladňování
plynu jsou rovněž zveřejněny na http://www.eru.cz/cs/vyhledavac-licenci.
2 Licence na činnosti operátora trhu, licence na přenos elektřiny a licence na
přepravu plynu, jsou vydávány Energetickým regulačním úřadem jako výlučné licence
za podmínek stanovených energetickým zákonem.
3 V této souvislosti odkazujeme na závěry z jednání Koordinačního výboru s Komorou
daňových poradců ČR ze dne 14. 10. 2015 - příspěvek 460/16.09.15: Uplatnění daně
z přidané hodnoty u odchylek elektřiny a plynu způsobených subjekty zúčtování - str.
14.
4 Pojem "záruka původu" je třeba vykládat v duchu legislativní zkratky uvedené
v § 45 odst. 1 zákona o podporovaných zdrojích energie. Úprava "převodu záruky původu"
je obsažena v § 45 odst. 4 písm. b) téhož zákona.
5 Podmínky pro vydávání záruk původu z obnovitelných zdrojů energie a elektřiny
z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla upravuje vyhláška č. 403/2015
Sb., o zárukách původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a elektřiny z vysokoúčinné
kombinované výroby elektřiny a tepla, ve znění pozdějších předpisů.