277/2003 Sb.
ZÁKON
ze dne 6. srpna 2003,
kterým se mění zákon č.
102/2001
Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o
obecné bezpečnosti výrobků), ve znění zákona č.
146/2002 Sb., zákon č.
22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o obecné bezpečnosti výrobků
Čl.I
Zákon č.
102/2001
Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o
obecné bezpečnosti výrobků), ve znění zákona č.
146/2002 Sb., se mění
takto:
1. § 1
včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 1) až 5) zní:
"§ 1
Předmět úpravy
(1) Účelem tohoto zákona je zajistit, v souladu s právem
Evropských společenství,1) aby výrobky uváděné na
trh2) nebo do oběhu3) byly
z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví pro spotřebitele4) bezpečné.
(2) Tento zákon se pro posouzení bezpečnosti výrobku nebo
pro omezení rizik, která jsou s užíváním výrobku spojená, použije tehdy,
jestliže požadavky na bezpečnost nebo omezení rizik nestanoví příslušná
ustanovení zvláštního právního předpisu,5) který
přejímá požadavky stanovené právem Evropských společenství.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2001/95/ES o všeobecné bezpečnosti výrobků a nařízení Rady č. 339/93/EHS o
kontrolách shody s pravidly bezpečnosti výrobků v případě výrobků dovážených
ze
třetích zemí.
2) § 2 písm. b) zákona č. 22/1997
Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3)
§ 2 písm. o) zákona č. 110/1997
Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, ve znění pozdějších
předpisů.
4) § 52 odst. 3 občanského
zákoníku.
5) Například zákon č.
22/1997 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, nařízení vlády č. 19/2003
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na hračky, nařízení vlády č.
21/2003 Sb., kterým se stanoví
technické požadavky na osobní ochranné prostředky, nařízení vlády č.
181/2001
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na zdravotnické prostředky,
ve znění nařízení vlády č. 336/2001
Sb., nařízení vlády č.
191/2001
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na aktivní implantabilní
zdravotnické prostředky, ve znění nařízení vlády č.
337/2001 Sb., nařízení vlády č.
286/2001 Sb., kterým se stanoví
technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, zákon
č.
79/1997 Sb., o léčivech a o
změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 123/2000 Sb.,
o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů,
vyhláška č. 26/2001
Sb., o kosmetických prostředcích, ve znění vyhlášky č.
268/2001 Sb., zákon č.
110/1997 Sb., o potravinách a
tabákových výrobcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
91/1996 Sb., o krmivech, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 156/1998
Sb., o hnojivech, pomocných podpůrných látkách, pomocných rostlinných
přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon
o
hnojivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
157/1998 Sb., o chemických
látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 119/2002
Sb., o střelných zbraních a střelivu a o změně zákona č.
156/2000 Sb., o ověřování
střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č.
288/1999 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona
č. 13/1998 Sb., a zákona č.
368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č.
455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o zbraních), ve znění zákona č.
320/2002 Sb., zákon č.
86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o
změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší).".
2. V § 2
odstavec 1 zní:
"(1) Výrobkem pro účely tohoto zákona je jakákoliv movitá
věc, která byla vyrobena, vytěžena nebo jinak získána bez ohledu na stupeň
jejího zpracování a je určena k nabídce spotřebiteli nebo lze rozumně
předvídat, že bude užívána spotřebiteli, včetně věci poskytnuté v rámci služby,
a to i v případě, že nebyla určena k nabídce spotřebiteli, pokud je tato věc
dodávána v rámci podnikatelské činnosti úplatně nebo bezúplatně, a to jako věc
nová nebo použitá či upravená.".
3. V § 3 odstavec
1 zní:
"(1) Bezpečným výrobkem je výrobek, který
za běžných nebo rozumně předvídatelných podmínek užití nepředstavuje po dobu
stanovenou výrobcem nebo po dobu obvyklé použitelnosti nebezpečí, nebo jehož
užití představuje pro spotřebitele vzhledem k bezpečnosti a ochraně zdraví
pouze minimální nebezpečí při užívání výrobku, přičemž se sledují z hlediska
rizika pro bezpečnost a ochranu zdraví spotřebitele zejména tato
kritéria:
a) vlastnosti výrobku, jeho životnost, složení, způsob
balení, poskytnutí návodu na jeho montáž a uvedení do provozu, dostupnost,
obsah a srozumitelnost návodu, způsob užívání včetně vymezení prostředí užití,
způsob označení, způsob provedení a označení výstrah, návod na údržbu a
likvidaci, srozumitelnost a rozsah dalších údajů a informací poskytovaných
výrobcem; údaje a informace musí být vždy uvedeny v českém jazyce,
b) vliv na další výrobek, za předpokladu jeho užívání s
dalším výrobkem,
c) způsob předvádění výrobku,
d) rizika pro spotřebitele, kteří mohou být ohroženi při
užití výrobku, zejména děti a osoby s omezenou schopností pohybu a
orientace.".
4. V § 3
odstavec 2 zní:
"(2) Za bezpečný výrobek se považuje výrobek splňující
požadavky zvláštního právního předpisu,5) který přejímá právo Evropských
společenství a kterým se stanoví požadavky na bezpečnost výrobku nebo na
omezení rizik, která jsou s výrobkem při jeho užívání spojena. Jestliže však
takovýto právní předpis stanoví pouze některá hlediska bezpečnosti, ostatní
hlediska se posuzují podle tohoto zákona.".
5. V § 3
se za odstavec 2 vkládají
nové odstavce 3 až 6, které včetně poznámek pod čarou č. 6), 7) a 7a)
znějí:
"(3) V případě, že neexistuje zvláštní právní předpis,5)
který by přejímal právo Evropských společenství a který by stanovil požadavky
na bezpečnost výrobku nebo na omezení rizik, která jsou s výrobkem při jeho
užívání spojena a tyto požadavky nejsou upraveny právem Evropských
společenství, za bezpečný se považuje výrobek, který je ve shodě s právním
předpisem členského státu Evropské unie, na jehož území je uveden na trh, pokud
tento předpis zaručuje minimálně ochranu rovnocennou s požadavky podle odstavce
1.
(4) Pokud se bezpečnost výrobku nestanoví podle odstavce 2
nebo 3, posuzuje se podle české technické normy, která přejímá příslušnou
evropskou normu, na níž zveřejnila Komise Evropských společenství (dále jen
"Komise") odkaz v Úředním věstníku Evropských společenství podle práva
Evropských společenství6) a tento odkaz byl zveřejněn
ve Věstníku Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní
zkušebnictví.7)
(5) V případě, že se bezpečnost výrobku
nestanoví podle odstavců 2 až 4, posuzuje se bezpečnost výrobku
podle
a) české technické normy,7a)
která přejímá jinou příslušnou evropskou normu než uvedenou v odstavci
4,
b) národní technické normy členského státu Evropské
unie, ve kterém je výrobek uveden na trh,
c) doporučení Komise stanovující pokyny pro posuzování
bezpečnosti výrobku,
d) pravidel správné praxe bezpečnosti výrobku
uplatňovaných v příslušném oboru,
e) stavu vědy a techniky,
f) rozumného očekávání spotřebitele týkajícího se
bezpečnosti.
(6) Možnost dosažení vyšší úrovně bezpečnosti nebo
dostupnosti jiných výrobků představujících nižší stupeň rizika není důvodem k
tomu, aby byl výrobek považován za nebezpečný.
6) Čl. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady
2001/95/ES.
7) § 4a odst. 4 zákona č. 22/1997
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
7a) Zákon č.
22/1997 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec
7.
6. V § 3 odst.
7 se slova "odstavců 1 a 2" nahrazují slovy "tohoto zákona".
7. V § 4
odstavec 1 zní:
"(1) Výrobek uváděný na trh musí výrobce opatřit průvodní
dokumentací v souladu s požadavky zvláštního právního předpisu a
označit.".
8. V § 4
odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 7b) zní:
"(3) Označování výrobku je pro účely tohoto zákona opatření
výrobku informacemi umožňujícími posouzení rizik spojených s jeho užíváním nebo
jakýmikoliv informacemi, které mají vztah k bezpečnosti výrobku. Výrobek musí
být dále v souladu se zvláštním právním předpisem7b)
opatřen údaji potřebnými k identifikaci výrobce a výrobku, popřípadě série
výrobku.
7b) Například
obchodní zákoník, zákon č.
123/2000 Sb., nařízení vlády č.
181/2001
Sb., ve znění nařízení vlády č. 336/2001 Sb., nařízení vlády č.
191/2001
Sb., ve znění nařízení vlády č. 337/2001 Sb., a nařízení vlády č.
286/2001 Sb.".
9. V § 4
se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Pokud výrobek svými vlastnostmi splňuje požadavky na
bezpečnost, ale určitý způsob jeho užívání může bezpečnost spotřebitele
ohrozit, je výrobce nebo distributor, který uvádí takové výrobky na trh nebo
do
oběhu, povinen na toto nebezpečí upozornit v průvodní dokumentaci, pokud toto
nebezpečí není zřejmé. Současně jsou tyto osoby povinny přesně určit části
výrobku, které mohou vyvolat nebezpečí, a popsat způsob jejich bezpečného
užívání. Uvedení tohoto upozornění nezbavuje výrobce nebo distributora
povinnosti zajistit ostatní požadavky na bezpečnost výrobku.".
10. § 5
včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 7c) zní:
"§ 5
Povinnosti osob při zajišťování bezpečnosti
výrobku uváděného na trh a do oběhu
(1) Za výrobce se pro účely tohoto
zákona považuje
a) osoba usazená v České republice nebo v jiném
členském státě Evropské unie, která vyrobila konečný výrobek, jakož i každá
další osoba, která vystupuje jako výrobce tím, že uvede na výrobku svou
obchodní firmu, ochrannou známku nebo jiný rozlišovací znak, anebo osoba, která
výrobek upraví,
b) zplnomocněný zástupce výrobce jako osoba, kterou
výrobce písemně pověřil k jednání za něj, pokud výrobce není v České republice
nebo v jiném členském státě Evropské unie usazen,
c) dovozce,7c) jestliže v
České republice nebo v jiném členském státě Evropské unie žádný zplnomocněný
zástupce výrobce není usazen, nebo
d) další osoby v dodavatelském řetězci, jejichž
činnost má prokazatelný vliv na vlastnosti výrobku.
(2) Distributorem je pro účely tohoto zákona každá osoba,
která v dodavatelském řetězci provádí následnou obchodní činnost po uvedení
výrobku na trh, jakož i každá další osoba v dodavatelském řetězci, za
předpokladu, že jejich činnost nemá vliv na vlastnosti týkající se bezpečnosti
výrobku.
(3) Výrobce je povinen uvádět na trh pouze bezpečné
výrobky.
(4) Distributor nesmí distribuovat takové výrobky uvedené
na trh, o nichž na základě svých informací a odborných znalostí ví nebo může
předpokládat, že požadavkům na bezpečnost výrobků neodpovídají.
(5) Výrobce je povinen v případě, kdy je to potřebné k
zamezení existujících rizik, odebírat vzorky výrobků uváděných na trh a
provádět zkoušky jejich bezpečnosti.
(6) Výrobce je povinen učinit opatření, která mu umožní
být informován o bezpečnosti jím vyráběného výrobku i po jeho dodání na trh
a
do oběhu. Jestliže výrobce nebo distributor zjistí, že výrobek je nebezpečný,
jsou povinni upozornit na tuto skutečnost spotřebitele a stáhnout nebezpečný
výrobek z trhu a z oběhu, přičemž za stažení se považuje opatření, jehož cílem
je zabránit distribuci, nabízení nebo vystavování nebezpečného
výrobku.
(7) Výrobce nebo distributor jsou dále povinni umožnit
osobě, která vlastní nebo drží nebezpečný výrobek, aby jej mohla vrátit zpět
výrobci nebo distributorovi na jejich náklady. Pokud výrobce nebo distributor
tyto povinnosti nesplní, je orgán dozoru oprávněn, je-li ohrožen život, zdraví
nebo majetek, vedle uložení pokuty nařídit též zničení výrobku na náklad toho,
kdo povinnost stažení výrobku z trhu a z oběhu nesplnil.
(8) Jestliže výrobce nebo distributor uvedl na trh nebo
do oběhu nebezpečný výrobek, je povinen tuto skutečnost oznámit příslušnému
orgánu dozoru (§ 7 odst. 1) ihned po té, jakmile tuto skutečnost zjistil.
Výrobce i distributor jsou povinni spolupracovat s příslušnými orgány dozoru
na
opatřeních směřujících k odstranění nebo omezení rizika plynoucího z
nebezpečného výrobku.
(9) V případě vážného rizika, za které
se považuje takové riziko, jehož účinky jsou bezprostřední, nebo riziko, jehož
účinky nejsou sice bezprostřední, ale vážným způsobem mohou ohrozit bezpečnost
spotřebitele, a vyžadují proto rychlý zásah, musí oznámení poskytované podle
odstavce 8 obsahovat alespoň
a) údaje umožňující přesnou identifikaci daného
výrobku nebo série výrobků,
b) úplný popis rizika, které dané výrobky
představují,
c) veškeré dostupné informace důležité pro dohledání
výrobku,
d) popis opatření přijatých k zabránění rizikům pro
spotřebitele.
(10) Distributor se musí účastnit činností souvisejících
se zajištěním bezpečnosti výrobků uváděných na trh, zejména předáváním
informací o rizicích spojených s výrobkem. Udržuje a poskytuje písemné
informace nezbytné pro dohledání původu výrobku a spolupracuje při akcích
prováděných výrobci, orgány dozoru a orgány, které konají opatření podle §
6
tohoto zákona. V rámci svých činností musí přijmout opatření, která jim umožní
účinně spolupracovat.
7c)
§ 2 písm. e) zákona č. 22/1997
Sb., ve znění pozdějších předpisů.".
11. V § 6
se slova "nejsou bezpečné" nahrazují slovy "jsou nebezpečné".
12. V § 7 odst.
1 se za slova "na trh" vkládají slova "a do oběhu" a slova "odst. 1 a 2"
se nahrazují slovy "odst. 1 až 6".
13. V § 7
úvodní části ustanovení odstavce 2 se slovo "povinny" nahrazuje slovem
"oprávněny" a slova "a povinny" se zrušují.
14. V § 7
odst. 2 písm. a) se za slovo "informace" vkládají slova "a dokumentaci
potřebnou k posouzení bezpečnosti a k dohledání původu výrobku".
15. V § 7 odst.
2 se za písmeno b)
vkládá nové písmeno c), které zní:
"c) kontrolovat, zda skutečné vlastnosti výrobku odpovídají
požadavkům na bezpečnost,".
Dosavadní písmena c) až g) se označují jako písmena d) až
h).
16. V § 7
se na konci odstavce 2 tečka
nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno i), které zní:
"i) nařídit zpětné převzetí nebezpečného výrobku od
spotřebitele, pokud tak výrobce nebo distributor neučiní podle § 5 odst. 7 věty
první.".
17. V § 7 odst.
4 se slova "písm. e), f) a g)" nahrazují slovy "písm. f) až
i)".
18. V § 7
se doplňuje odstavec 5, který zní:
"(5) Orgány dozoru jsou oprávněny přijmout opatření, kterým
se omezuje uvedení výrobku na trh a do oběhu nebo se nařizuje jeho stažení z
trhu a z oběhu nebo zpětné převzetí, i tehdy, existuje-li důkaz, že přes shodu
s požadavky na bezpečnost uvedenými v § 3 je výrobek nebezpečný.".
19. V § 8
odst. 1 písmeno b) zní:
"b) nesplní povinnosti uvedené v § 4 odst. 1, 3 a 4 a v § 5
odst. 4 až 10 tohoto zákona.".
20. § 9
včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 9a) a 9b) zní:
"§ 9
Oznamovací povinnost
(1) Orgány dozoru jsou povinny oznámit výskyt
nebezpečného nepotravinářského výrobku Ministerstvu průmyslu a obchodu (dále
jen "ministerstvo"). Ministerstvo je odpovědné za zajištění systému pro rychlou
výměnu informací Evropských společenství (RAPEX) v situacích vážného a
bezprostředního rizika pro bezpečnost a ochranu zdraví spotřebitelů plynoucího
z výrobků, které nejsou potravinou9a) (dále jen
"nepotravinářské výrobky").
(2) Pokud riziko plynoucí z nebezpečného
nepotravinářského výrobku může přesáhnout území České republiky, ministerstvo
je povinno neprodleně informovat o výskytu takového výrobku Komisi.
(3) Pokud ministerstvo obdrží od Komise rozhodnutí o
výskytu nebezpečného nepotravinářského výrobku mimo území České republiky,
avšak v rámci Evropské unie, oznámí je bez zbytečného odkladu příslušnému
orgánu dozoru, který ve lhůtě do 20 kalendářních dnů zakáže uvedení výrobku
na
trh nebo do oběhu nebo nařídí stažení takového výrobku z trhu nebo z oběhu,
pokud v rozhodnutí Komise není stanovena odlišná lhůta.
(4) K zajištění fungování systému rychlé výměny informací
podle odstavce 1 stanoví vláda svým nařízením postupy, obsah a formu informace
o výskytu nepotravinářských výrobků, které jsou nebezpečné.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se nevztahuje na léčiva a
na oznamování nežádoucích příhod zdravotnických prostředků podle zvláštních
předpisů.9b)
(6) Zaměstnanci příslušných ministerstev a orgánů dozoru
jsou povinni zachovávat mlčenlivost o informacích získaných v rámci jejich
působnosti v oblasti obecné bezpečnosti výrobků, s výjimkou informací, které
musí být zveřejněny v zájmu ochrany zdraví a bezpečnosti spotřebitelů a v zájmu
zajištění účinné kontroly trhu a činnosti orgánů dozoru.
9a)
§ 2 zákona č.
110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č.
306/2000 Sb.
9b) Zákon č.
123/2000 Sb.".
21. V §
10 se slova " , jež jsou ve shodě s mezinárodními smlouvami, jimiž je
Česká republika vázána" zrušují.
22. V § 11
odst. 1 písm. a) se slova "vykazují určité znaky" nahrazují slovy "má
znaky".
23. V § 11
odst. 1 písm. b) se slova " , jež jsou ve shodě s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána" zrušují.
24. V § 11
odst. 2 se před slovo "požádá" vkládá slovo "bezodkladně".
25. V § 11
odst. 4 se před slovo "závazné" vkládá slovo "bezodkladně".
26. V §
11 se doplňují odstavce 7 a 8, které včetně poznámek pod čarou č. 13a) a
13b) znějí:
"(7) Celní orgány nepropustí do režimu vývozu nebo
pasivního zušlechťovacího styku13a) nebezpečný
výrobek, jehož vývoz je rozhodnutím Komise zakázán.
(8) Pokud celní orgány v rámci své kontrolní činnosti podle
zvláštních právních předpisů13b) zjistily výrobky,
u kterých pojaly podezření, že jsou nebezpečné podle odstavce 1 písm. a), nebo
které nebyly vybaveny dokumentací podle odstavce 1 písm. b), a je prokázáno,
že
se nejedná o výrobky pod celním dohledem, jsou oprávněny na základě tohoto
zjištění výrobky zajistit. Zjištění a zajištěné výrobky postoupí příslušnému
orgánu dozoru k provedení dalších opatření.
13a) §
197 až 216e zákona č. 13/1993
Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
13b) Například
§ 23 odst. 7
zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č.
145/2000 Sb., zákon č.
191/1999 Sb., o opatřeních
týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva
duševního vlastnictví a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.".
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o technických požadavcích na
výrobky
Čl.II
V
§ 4a zákona č.
22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění zákona č. 205/2002 Sb., se doplňuje odstavec 4,
který včetně poznámky pod čarou č. 1b) zní:
"(4) Úřad zveřejňuje ve Věstníku Úřadu odkaz na evropskou
normu uveřejněnou podle práva Evropských společenství1b) Komisí Evropského společenství
v Úředním věstníku
Evropských společenství, která splňuje podmínky této směrnice.
1b) Čl. 4 směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2001/95/ES o všeobecné bezpečnosti výrobků.".
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o ochraně spotřebitele
Čl.III
Zákon č.
634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č.
217/1993 Sb., zákona č.
40/1995 Sb., zákona č.
104/1995 Sb., zákona
110/1997 Sb., zákona č.
356/1999 Sb., zákona č.
64/2000 Sb., zákona č.
145/2000 Sb., zákona č.
258/2000 Sb., zákona č.
102/2001 Sb., zákona č.
452/2001 Sb., zákona č.
477/2001 Sb., zákona č.
151/2002 Sb. a zákona č.
320/2002 Sb., se mění
takto:
1. V § 2
odst. 1 písmeno d) zní: "d) dovozcem podnikatel, který uvede na trh
výrobek z jiného než členského státu Evropské unie,".
2. V § 2
odst. 1 písm. m) bod 2 zní:
"2. stélka a podšívka, které jsou sestavou stélky a
podšívky svršku, tvořící vnitřní část obuvi,".
3. V § 3
se na konci písmene c)
tečka nahrazuje středníkem a doplňují se slova, která včetně poznámky pod čarou
č. 6a) znějí: "při konečném účtování prodávaných výrobků a poskytovaných služeb
v hotovosti se celková částka zaokrouhluje vždy k nejbližší platné nominální
hodnotě zákonných peněz v oběhu.6a)
6a) Zákon č.
6/1993 Sb., o České národní bance,
ve znění pozdějších předpisů.
4. V § 10
se odstavec 9 zrušuje.
5. § 10a
včetně poznámky pod čarou č. 9b) zní:
"§ 10a
Výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce9b) odpovídá za označení materiálů použitých
v hlavních
částech obuvi v souladu s prováděcím právním předpisem a za přesnost informací
v označení obsažených. Tyto údaje je povinen poskytnout dodavateli, jakož i
prodávajícímu. Pokud výrobce ani jeho zplnomocněný zástupce nemají sídlo v
členském státě Evropské unie, přechází tato povinnost na osobu odpovědnou za
první uvedení obuvi na trh Evropského společenství.
9b)
§ 5 odst. 1
písm. b) zákona č. 102/2001 Sb., ve znění zákona č.
277/2003.".
ČÁST ČTVRTÁ
ZMOCNĚNÍ K VYHLÁŠENÍ ÚPLNÉHO ZNĚNÍ ZÁKONA
Čl.IV
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil
úplné znění zákona č. 102/2001
Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o
obecné bezpečnosti výrobků), jak vyplývá ze zákonů jej měnících.
ČÁST PÁTÁ
ÚČINNOST
Čl.V
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vstupu smlouvy o
přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost, s výjimkou
části třetí bodu 3, který nabývá účinnosti
dnem jeho vyhlášení.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Špidla v. r.