D-239
POKYN
ze dne 21. srpna 2002
Informace daňovým subjektům o možnostech procesního
řešení tíživé situace po povodni
Referent:
JUDr. D. Burešová,
tel. 257 043 383
Č.j. 521/90 882/2002
Ministerstvo financí k ulehčení situace daňovým subjektům,
kterým způsobila povodeň škodu, upozorňuje na procesní možnosti
úpravy jejich daňových platebních povinností:
1. v rámci platného zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění změn a doplňků, (dále jen "ZSDP") je možné
využít ustanovení § 55a ZSDP.
Podle tohoto ustanovení daňový subjekt může požádat
o prominutí příslušenství daně z důvodu tvrdosti. Poškození
v důsledku povodní lze zřejmě považovat za dostatečné odůvodnění
žádosti. Příslušenstvím se ve smyslu § 58 ZSDP rozumí penále,
zvýšení daně, náklady daňového řízení, úroky a pokuty vzniklé nebo
uložené podle daňového zákona. O žádostech o prominutí
příslušenství, kde požadované prominutí dosáhne maximálně částky
do 300 000 Kč v běžném kalendářním roce u jednoho daňového
subjektu a jednoho druhu daňové povinnosti, rozhoduje podle
vyhlášky MF č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují územní finanční
orgány k promíjení příslušenství daně, finanční úřad. O částkách,
které přesahují toto zmocnění, tedy částku 300.000 Kč, rozhoduje
Ministerstvo financí; tyto žádosti se rovněž podávají u místně
příslušného správce daně - finančního úřadu.
Obdobně se postupuje při promíjení odvodů stanovených podle
rozpočtových pravidel. O prominutí těchto odvodů rozhoduje
Ministerstvo financí.
2. nastane-li již splatnost daně, zálohy či jiné daňové
povinnosti, může daňový subjekt požádat správce daně podle § 60
(posečkání) ZSDP, aby posunul datum splatnosti nebo splatnost celé
povinné částky rozložil na splátky. Takto změněný termín
splatnosti zaručí daňovém subjektu,
2.1. že nebude penalizován, bude hradit pouze úrok ve výši
140 % diskontu a
2.2. současně se tímto posunem zaručuje, že pokud bude platit
rozhodnutí o posečkání, tzn. daňový subjekt plní podmínky, za
kterých bylo posečkání povoleno, nelze vést pro posečkaný
nedoplatek exekuci na majetek daňového subjektu.
3. další institut správy daní, který lze použít k ulehčení
situace po povodni, je prominutí daňového nedoplatku podle § 65
ZSDP. Toto ustanovení umožňuje správcům daně prominout daňový
nedoplatek jak z moci úřední, tak i na žádost daňového subjektu.
Podmínkou tohoto postupu je ohrožení výživy daňového subjektu
- fyzické osoby nebo osob na jeho výživu odkázaných. U právnických
osob je podmínkou, že vymáhání daňového nedoplatku by vedlo
k hospodářskému zániku dlužníka a výtěžek z likvidace by byl nižší
než předpokládaný výnos příštích zdaňovacích období. Toto
prominutí nedoplatku však není trvalé, pouze po dobu jeho trvání
nevzniká penále a rovněž nelze nedoplatek exekuovat.
Pokud jsou splněny podmínky stanovené vyhláškou Ministerstva
financí č. 270/1998 Sb., o osvobození od správního poplatku, tak
nevzniká při postupu podle bodů 1 až 3 poplatková povinnost.
Uvedená rozhodnutí správce daně podléhají kriteriím zákona č.
59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění.
Ing. Bc. Robert Szurman v.r.
Ústřední ředitel sekce 051