R 2-07
Pokyn
ze dne 3.10.2007
k řízení programů a provozování informačního systému programového
financování
Referent: Ing J. Kokeš,
tel.: 257 042 448
Č.j.: 11/81 759/2007-113
Čl. 1
Předmět úpravy
Tento pokyn obsahuje postup Ministerstva financí
(dále jen „ministerstvo“), správce programu a účastníka
programu při přípravě, realizaci, financování
a vyhodnocování programu nebo akce podle zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
a vyhlášky č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu
na financování programů reprodukce majetku (dále jen
„vyhláška“).
Pokyn se vztahuje na programy nebo akce s účastí
státního rozpočtu a prostředků státního rozpočtu, které
jsou nebo mají být kryty z rozpočtu Evropské unie,
fondů NATO nebo z prostředků Evropského hospodářského
prostoru a Norska (dále jen „EHP“) nebo
z úvěru se státní zárukou.
Pokyn dále popisuje používání informačního systému
programového financování (dále jen „ISPROFIN“),
který spravuje ministerstvo.
Čl. 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto pokynu jsou uvedeny pojmy podle
vyhlášky, které jsou doplněny vymezením pojmů běžně
užívaných v rozpočtových pravidlech:
a) správce programu je útvar správce kapitoly podle
§ 3 písm. g) rozpočtových pravidel, který odpovídá
za hospodaření s prostředky státního rozpočtu
na financování programů,
b) účastník programu je organizační složka státu,
anebo právnická nebo fyzická osoba financující přípravu
a realizaci akce s použitím prostředků státního
rozpočtu včetně prostředků státního rozpočtu,
které jsou nebo mají být kryty z rozpočtu Evropské
unie, NATO nebo z prostředků EHP nebo úvěrů
poskytnutých se státní zárukou,
c) program je soubor věcných, časových a finančních
podmínek pro pořízení nebo technické zhodnocení
hmotného a nehmotného dlouhodobého i krátkodobého
majetku, jeho údržbu a opravy, případně
pro jiné činnosti potřebné k dosažení stanovených
cílů,
d) podprogram je část programu podle § 12 odst. 1
rozpočtových pravidel, stanovená po dohodě
s ministerstvem správcem programu, k realizaci cílů
uvedených v dokumentaci programu; každý program
obsahuje nejméně jeden podprogram,
e) akce je vymezená část podprogramu stanovená
správcem programu k realizaci cílů uvedených ve
schválené dokumentaci programu,
f) projekt je akce stanovená správcem programu, který
určí pravidla pro jeho řízení a obsah jeho dokumentace;
akce financovaná formou individuálně posuzovaných
výdajů nebo individuálních dotací (dále jen
„individuálně posuzované výdaje“) je vždy projekt,
g) investiční záměr je přípravná dokumentace pro evidenci
v ISPROFIN a pro registraci akce správcem
programu,
h) dokumentace akce jsou technické a ekonomické
podklady a doklady pro rozhodování správce programu
o účasti státního rozpočtu na financování
realizace akce,
i) reprodukce majetku jsou činnosti spojené s pořízením,
technickým zhodnocením, opravami a udržováním
hmotného a nehmotného majetku,
j) indikátor je kvalitativní ukazatel definovaný v dokumentaci
programu, který specifikuje konkrétní cíl
nebo efektivnost,
k) parametr je ukazatel definovaný v dokumentaci
programu, investičním záměru akce a v dokumentaci
projektu, který specifikuje obsah nebo formu
reprodukce majetku a vyjadřuje se v měrných jednotkách,
např. fyzikálních, technických, časových,
finančních atd.,
l) evidence akce je zápis dat týkající se akce správcem
programu do ISPROFIN na základě informací
předaných účastníkem programu; evidencí akce stanovuje
správce programu předběžnou alokaci prostředků
státního rozpočtu,
m) Registrační list akce je dokument, ve kterém
správce programu stanoví postup účastníka programu
do vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace
nebo do Stanovení výdajů na financování akce organizační
složky státu s tím, že jde o příslib prostředků
pro případ splnění podmínek uvedených v Registračním
listu akce,
n) Rozhodnutí o poskytnutí dotace je dokument
vydaný správcem programu podle § 14 odst. 3 rozpočtových
pravidel pro fyzické a právnické osoby,
o) Stanovení výdajů na financování akce organizační
složky státu (dále jen „Stanovení výdajů na financování
akce“) je dokument, kterým správce programu
stanoví účelové určení, tj. věcný, časový a finanční
rámec účasti prostředků státního rozpočtu,
p) ukončení akce je závazný termín, kdy účastník programu
dosáhne stanoveného účelu a splnění podmínek
realizace akce stanovené správcem programu;
u stavebních akcí je tímto termínem vydání kolaudačního
rozhodnutí nebo povolení k předčasnému
užívání stavby nebo rozhodnutí o uvedení stavby
do zkušebního provozu v právní moci, podle zvláštního
právního předpisu, tj. zákona č. 183/2006 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), pokud správce programu neurčí jiný dokument,
v němž stanoví podmínky pro ukončení akce,
q) expertizní posudek je hodnocení investičního
záměru nebo dokumentace projektu a posouzení
společenské potřeby a národohospodářského
efektu, vypracované odborně způsobilou právnickou
nebo fyzickou osobou, popř. správcem programu,
pokud je vybaven příslušně kvalifikovanými
pracovníky,
r) zadávací podmínky jsou veškeré požadavky a podmínky
zadavatele, obsažené v oznámení zadávacího
řízení a upřesněné v zadávací dokumentaci,
které musí být uchazečem v nabídce splněny, podle
zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Čl. 3
Dokumentace programu
1. Dokumentaci programu předkládá správce programu
v písemné a elektronické verzi ministerstvu
do konce května běžného roku. V případě schválení
dokumentace programu bude financování programu
zahrnuto do návrhu státního rozpočtu pro
následující rok.
2. V dokumentaci programu a dokumentaci podprogramu
správce programu uvede zejména:
a) identifikační údaje podle přílohy č. 1 vyhlášky
a číselný kód stanovený po dohodě s ministerstvem,
b) termíny přípravy, realizace a vyhodnocení programu,
c) členění na podprogramy a jejich číselné kódy
stanovené po dohodě s ministerstvem,
d) specifikaci věcných cílů programu a jejich zdůvodnění,
jejichž dosažení se kontroluje při
závěrečném vyhodnocení programu a jejich zdůvodnění,
e) indikátory a parametry podprogramů a jejich
technicko-ekonomické zdůvodnění,
f) bilanci potřeb a zdrojů financování programu
a jeho podprogramů podle přílohy č. 1 vyhlášky,
včetně účasti státního rozpočtu, fondů NATO
a prostředků státního rozpočtu, které jsou nebo
mají být kryty z rozpočtu Evropské unie nebo
z prostředků EHP,
g) obsah investičního záměru, obsah žádosti
o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci,
obsah dokumentace projektu a systém kritérií
pro jejich posouzení z hlediska zabezpečení
a realizace cílů programu,
h) pravidla na úhradu faktur za provedené práce
z prostředků státního rozpočtu, možnosti úhrad
daně z přidané hodnoty investorům z prostředků
státního rozpočtu a systém kontrol tohoto čerpání;
daň z přidané hodnoty nesmí být hrazena
ze státního rozpočtu v případě, že účastník programu
je plátcem DPH a může uplatnit odpočet
daně z přidané hodnoty na vstupu podle zvláštního
právního předpisu, tj. zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty; pokud se
účastník
programu stal plátcem daně z přidané hodnoty
během realizace akce nebo uplatní odpočet této
daně dodatečně, např. po závěrečném vyhodnocení
akce, vrátí do státního rozpočtu dotaci ve
výši odpočtu,
i) vymezení kontrolní činnosti správce programu
při hospodaření s prostředky státního rozpočtu,
jinými peněžními prostředky státu a prostředky
státního rozpočtu, které jsou nebo mají být kryty
z rozpočtu Evropské unie ve fázi přípravy, realizace
a vyhodnocení programu, podprogramu
a akce podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě a o změně některých
zákonů (zákon o finanční kontrole) a dále podle
předpisů a požadavků Evropské unie nebo EHP
u programů spolufinancovaných z prostředků
Evropské unie nebo z prostředků EHP.
3. Správce programu předkládá ministerstvu dokumentaci
programu ve formě, která odpovídá pravidlům
zabezpečení ochrany utajovaných informací
podle zvláštního právního předpisu, například
zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných
informací a o bezpečnostní způsobilosti nebo
zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách
České republiky.
4. Program spolufinancovaný z rozpočtu Evropské
unie (tj. operační program) může obsahovat jeden
nebo více programů podle § 12 rozpočtových pravidel.
5. U programu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské
unie správce programu zajistí, aby jeho činnost
respektovala princip oddělení funkcí v souladu
s přímo aplikovatelným právním předpisem Evropských
společenství, tj. článkem 58 písm. b) nařízení
Rady Evropského společenství č. 1083/2006
ze dne 11. července 2006, o obecných ustanoveních
o Evropském fondu pro regionální rozvoj,
Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti
a o zrušení nařízení Evropského společenství
č. 1260/1999.
6. Programy spolufinancované z rozpočtu Evropské
unie, které podle právních předpisů Evropských
společenství podléhají schválení Evropskou komisí,
mohou být Evropské komisi předloženy až po souhlasu
ministerstva, případně vlády.
7. Je-li u programů předpokládaná účast státního
rozpočtu nejméně 5 000 000 000 Kč, stanovuje výši
účasti státního rozpočtu a závazné ukazatele programu
vláda.
8. Pokud je program současně programem spolufinancovaným
z rozpočtu Evropské unie, posuzuje se
také, zda je dokumentace programu v souladu s rozhodnutím
Evropské komise nebo Výboru pro EHP.
V případě, že program obsahuje veřejnou podporu,
je nezbytná notifikace u Evropské komise, popřípadě
stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže.
Čl. 4
Závěrečné vyhodnocení programu
1. Závěrečné vyhodnocení programu lze předložit až
po závěrečném vyhodnocení všech akcí, které program
obsahuje. Jiný postup je možný pouze se
souhlasem ministerstva a pouze za předpokladu,
že již nebudou čerpány prostředky státního
rozpočtu. V programu nemohou být zahájeny akce,
které by nebyly ukončeny do doby ukončení programu.
2. Pro závěrečné vyhodnocení programu předloží
správce programu ministerstvu:
a) přehled o čerpání prostředků státního rozpočtu
na financování programu včetně prostředků,
které jsou nebo mají být kryty z rozpočtu Evropské
unie nebo z prostředků EHP na formuláři
v příloze č. 1 vyhlášky,
b) zprávu o plnění cílů programu stanovených
v dokumentaci programu,
c) skutečně dosažené hodnoty indikátorů a parametrů
stanovených podle § 3 odst. 3 písm. b)
vyhlášky.
3. Ministerstvo závěrečné vyhodnocení ve lhůtě 30 dnů
od předložení schválí nebo sdělí správci programu
požadavky na dopracování zprávy o závěrečném
vyhodnocení. Pokud program schválila vláda, předloží
správce programu závěrečné vyhodnocení vládě
ve lhůtě 30 dnů od vyjádření ministerstva.
Čl. 5
Registrace akce
1. Přípravu a realizaci akce zajišuje účastník programu
v rámci vymezeném dokumentací programu,
Registračním listem akce, Stanovením výdajů na
financování akce nebo Rozhodnutím o poskytnutí
dotace.
2. Akce spolufinancované z rozpočtu Evropské unie,
které podle právních předpisů Evropských společenství
podléhají schválení Evropskou komisí, jsou
vždy financovány formou individuálně posuzovaných
výdajů a mohou být Evropské komisi předloženy
až po vydání Registračního listu akce se
souhlasem ministerstva.
3. Akce financované z prostředků EHP se předkládají
ke schválení Výboru pro EHP.
4. U akcí podle odstavce 2 a 3 se investičním záměrem
rozumí dokumentace podle přímo aplikovatelného
právního předpisu Evropské unie nebo požadavků
Výboru pro EHP.
5. Stanovení výdajů na financování akce nebo vydání
Rozhodnutí o poskytnutí dotace, u akcí podle
odstavce 2 a 3, je podmíněno kladným stanoviskem
Evropské komise respektive Výboru pro EHP.
6. Pro vydání Registračního listu akce předloží organizační
složka státu investiční záměr akce a ostatní
účastníci programu žádost o dotaci, jejíž obsah stanoví
správce programu v dokumentaci programu.
Součástí žádosti je vždy investiční záměr.
7. Správce programu po předložení investičního
záměru nebo žádosti o dotaci podle odstavce 6, u akcí
s účastí státního rozpočtu nižší než 100 000 000 Kč,
v termínech stanovených v dokumentaci programu:
a) eviduje akci zápisem do ISPROFIN,
b) po posouzení investičního záměru nebo žádosti
o dotaci, podle kriterií stanovených v dokumentaci
programu pro výběr akcí, stanoví závazné
termíny, indikátory, parametry, výši účasti státního
rozpočtu a podmínky pro další přípravu
a realizaci akce,
c) vystaví Registrační list akce (viz vzor formuláře
R 05 197 v příloze č. 1),
d) nevystaví Registrační list, pokud uzná, že podklady
dodané s žádostí jsou dostatečné pro
vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace, nebo
e) vrátí investiční záměr k doplnění, případně
oznámí, že se státní rozpočet na financování
nebude podílet.
8. U akcí, které jsou financovány formou individuálně
posuzovaných výdajů požádá správce programu
ministerstvo o souhlas s vydáním Registračního listu
a současně předloží závěry expertizního posouzení
investičního záměru.
9. U akcí, které jsou financovány formou individuálně
posuzovaných výdajů požádá správce programu
ministerstvo o souhlas se zadávacími podmínkami
akce. Bez souhlasu ministerstva nelze zadávací podmínky
zveřejnit.
10. Pro evidenci a registraci akce v ISPROFIN platí
zásada, že souhrn výdajů státního rozpočtu u všech
evidovaných a registrovaných akcí nesmí být větší,
než je hodnota závazného ukazatele výdajů na příslušný
program.
Čl. 6
Obsah investičního záměru
1. Investiční záměr stavební akce, který věcně
a funkčně vymezuje stavbu, časový průběh přípravy
a realizace stavby, obsahuje:
a) zdůvodnění nezbytnosti stavby a vyhodnocení
její efektivnosti a návratnosti v rozsahu a formě
stanovené správcem programu v dokumentaci
programu,
b) požadavky na urbanistické a architektonické
řešení stavby, stavebně-technické řešení stavby,
vlastnosti stavebních konstrukcí, tepelně-technické
parametry, odolnost a zabezpečení z hlediska
požární a civilní ochrany a souhrnné
požadavky na plochy a prostory,
c) územně technické podmínky pro přípravu území,
včetně napojení na rozvodné a komunikační sítě
a kanalizaci, rozsah a způsob zabezpečení přeložek
sítí, napojení na dopravní infrastrukturu,
vliv stavby, provozu a výroby na životní prostředí,
zábor zemědělského půdního fondu nebo
pozemků určených k plnění funkcí lesa,
d) majetkoprávní vztahy doložené snímkem katastrální
mapy a výpisem z katastru nemovitostí,
e) požadavky na zabezpečení budoucího provozu
(užívání) stavby zejména surovinami, energiemi,
vodou a pracovníky, popř. předpokládanou výši
finančních potřeb jak na provoz, tak na reprodukci
pořízeného majetku a zdroje jejich úhrady
v roce následujícím po roce uvedení stavby do
provozu,
f) zhodnocení přínosu stavby k řešení problému
zaměstnanosti,
g) vyhodnocení navrhovaného řešení z hlediska
předpisů hygienických, jakostních, bezpečnostních,
ochrany zdraví při práci apod.,
h) dokumentaci současného stavu, včetně rozhodujících
technicko-ekonomických údajů provozu
(užívání) obnovované kapacity v případě rekonstrukce,
modernizace a oprav,
i) disponibilitu navržených zdrojů financování,
j) vstupní údaje uvedené v příloze č. 2 vyhlášky
v rozsahu stanoveném správcem programu, k)
další doklady vyžádané správcem programu.
2. Investiční záměr nestavební akce, který představuje
pořízení strojů a zařízení nebo jejich technické
zhodnocení a opravy, pořízení a technické zhodnocení
nehmotného majetku, nákup nemovitostí atd.,
vymezuje časový průběh přípravy a realizace akce,
obsahuje:
a) zdůvodnění nezbytnosti akce a vyhodnocení její
efektivnosti a návratnosti v rozsahu a formě stanovené
správcem programu v dokumentaci programu,
b) technický popis pořizovaného majetku nebo
jeho zhodnocení a předpokládané využití,
c) zabezpečení podmínek pro hospodárné využívání
pořízeného majetku, popřípadě jiných
výstupů realizace akce se specifikací finančních
potřeb a zdrojů úhrady včetně roku následujícího
po roce dokončení,
d) zhodnocení přínosu akce k řešení problému
zaměstnanosti,
e) specifikace a vyhodnocení navrhovaného řešení
z hlediska předpisů hygienických, jakostních,
bezpečnostních nebo ochrany zdraví při práci,
f) disponibilitu navržených zdrojů financování,
g) vstupní údaje uvedené v příloze č. 2 vyhlášky
v rozsahu stanoveném správcem programu,
h) další doklady vyžádané správcem programu.
3. Investiční záměr výstavby, obnovy nebo modernizace
informačních a komunikačních technologií
obsahuje nad rámec vymezený v požadavcích na
investiční záměr nestavební akce:
a) datový obsah a vazby systému na veřejné informační
systémy a na informační systémy veřejné
správy,
b) upřesnění funkčních a bezpečnostních požadavků,
c) specifikaci alternativ řešení a jejich důsledků,
zejména z hlediska technického, časového, technologického
a z hlediska způsobu zabezpečení,
d) kritéria pro posuzování alternativ,
e) vymezení okruhu uživatelů,
f) schopnost začlenění systému do odpovídajících
informačních systémů Evropských společenství.
4. Investiční záměr u ostatních akcí s účastí státního
rozpočtu nižší než 100 000 000 Kč a u akcí na
obnovu majetku po haváriích a živelních pohromách
obsahuje nejméně:
a) věcné vymezení a zdůvodnění nezbytnosti akce,
b) u stavební akce územně technické podmínky
pro přípravu území, včetně napojení na rozvodné
a komunikační sítě a kanalizaci,
c) posouzení navrhovaného řešení z hlediska předpisů
hygienických, jakostních, bezpečnostních,
ochrany zdraví při práci apod.,
d) ověření navržených zdrojů financování a jejich
disponibility,
e) vstupní údaje uvedené v příloze č. 2 vyhlášky
v rozsahu stanoveném správcem programu.
Čl. 7
Financování akce
1. Organizační složka státu financuje realizaci akce
v souladu se Stanovením výdajů na financování akce
(vzor formuláře R 05 198A v příloze č. 1), vydaným
správcem programu v rozsahu stanoveném v Registračním
listu akce.
2. Fyzická nebo právnická osoba financuje realizaci
akce v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace
(vzor formuláře R 05 198B v příloze č. 1) vydaným
správcem programu po posouzení:
a) žádosti účastníka programu vypracované v rozsahu
stanoveném v Registračním listu akce,
b) dokumentace projektu, jejíž obsah stanoví
správce programu.
3. Vydání dokumentů uvedených v odstavci 1 a 2 je
podmíněno:
a) kladným posouzením dokumentace programu
ministerstvem,
b) souhlasem Evropské komise respektive Výboru
pro EHP u akcí uvedených v čl. 5 odst. 2 a 3,
c) souhlasem ministerstva v případě, že je akce
financována formou individuálně posuzovaných
výdajů.
4. K žádosti o souhlas ministerstva podle odstavce 3
písm. c) přikládá správce programu návrh příslušného
dokumentu a výsledek expertizního posouzení
dokumentace projektu.
5. Souhlas ministerstva podle odstavce 3 písm. c) se
požaduje rovněž v případě změny závazně určených
termínů, indikátorů, parametrů a ukazatelů bilance
potřeb a zdrojů financování akce.
6. Pokud účastník programu zjistí, že nemůže zabezpečit
realizaci akce v souladu s obsahem Registračního
listu akce nebo Rozhodnutí o poskytnutí
dotace nebo Stanovení výdajů na financování akce,
neprodleně o tom informuje správce programu
a požádá ho, aby rozhodl o změně příslušného
dokumentu.
Čl. 8
Čerpání prostředků státního rozpočtu
na financování programů
1. Správce programu zabezpečuje financování akce
prostřednictvím určené banky formou:
a) Pokynu k nastavení rozpočtového limitu (formulář
České národní banky) na úhradu faktur
dodavatele z výdajových účtů státního rozpočtu
vedených Českou národní bankou pro organizační
složku státu nebo příspěvkovou organizaci
a právnickou osobu ve vlastnictví státu.
b) Pokynu k nastavení rozpočtového limitu (vzor
formuláře R 05 195 v příloze č. 1) pro poskytnutí
dotace na úhradu faktur dodavatele, které
vybrané bance předloží účastník programu, tj.
právnická nebo fyzická osoba, rozpočtová nebo
příspěvková organizace zřízená územně správním
celkem, obec, město nebo občanské sdružení.
c) Příkazu k převodu prostředků na účet příjemce
dotace (vzor formuláře R 05 196 v příloze č. 1),
který vybrané bance předloží účastník programu,
tj. právnická nebo fyzická osoba, rozpočtová
nebo příspěvková organizace zřízená územně
správním celkem, obec, město nebo občanské
sdružení.
2. K poskytování prostředků ze státního rozpočtu
podle odstavce 1 písm. b) nebo c) uzavírá ministerstvo
smlouvy s vybranými bankami.
3. Výši limitu od počátku roku podle odstavce 1 písm.
b) stanoví správce programu vyplněním slupce 5 a 6
Pokynu k nastavení rozpočtového limitu. Pro zvýšení
nebo snížení stanoveného limitu se použije
další Pokyn k nastavení rozpočtového limitu s vyšším
pořadovým číslem. Ve sloupci 3 a 4 se uvede
výše změny a ve sloupci 5 a 6 se stanoví nový limit
od počátku roku.
4. Pokyn k nastavení rozpočtového limitu podle
odstavce 1 písm. b) předkládá účastník programu na
pobočce vybrané banky. Účastník programu může
prostředky státního rozpočtu čerpat do výše stanoveného
limitu po předložení originálu nebo ověřené
kopie faktury a vyplněním příkazu k úhradě na formuláři
banky. Na faktuře musí být, kromě náležitostí
daňového dokladu, uveden název a evidenční
číslo akce v ISPROFIN. Název a evidenční číslo
akce může na fakturu doplnit účastník programu.
Uvedená specifikace provedených prací a rozsah
fakturované dodávky musí být v souladu s dokumentací
akce.
5. Příkaz k převodu prostředků na účet příjemce
dotace podle odstavce 1 písm. c) vystavuje správce
programu a účastník programu ho předkládá
vybrané bance.
6. Příkazem k úhradě a Příkazem k převodu prostředků
na účet příjemce dotace podle odstavce 1
písm. c) lze převádět prostředky v českých korunách
(CZK) pouze na bankovní účet vedený pobočkou
banky v České republice.
7. Správce kapitoly zasílá v průběhu roku na účet
Ministerstva financí u vybrané banky zálohy
postupně podle dohodnutého splátkového kalendáře.
Celková výše záloh převedená na tento účet
musí odpovídat celkové výši uvolněných limitů na
jednotlivé akce.
8. Jestliže správce programu poskytne vybrané bance
z výdajového účtu státního rozpočtu vedeného Českou národní bankou zálohu na úhrady
podle
odstavce 1 písm. b) nebo c), vrátí mu vybraná banka
nevyčerpanou zálohu před koncem rozpočtového
roku na účet, ze kterého byla záloha poskytnuta.
9. Ministerstvo zajistí, aby správce programu měl přístup
k informaci o aktuální výši čerpání prostředků
státního rozpočtu nejméně 1x měsíčně, případně
dohodne se správcem programu jiný termín nebo
postup.
Čl. 9
Čerpání prostředků na financování akce
prostřednictvím vybrané banky
1. Pro období od 1. ledna 2007 je smlouva podle čl. 8
odst. 2 uzavřena s konsorciem bank HVB Bank
Czech Republic a.s. a Česká pojiš ovna a.s. (dále
jen „banka“).
2. Předkládá-li účastník programu Pokyn k nastavení
rozpočtového limitu podle čl. 8 odst. 1 písm. b) na
pobočce HVB Bank Czech Republic a.s., nebo
České pojiš ovny a.s. (dále jen „pobočka HVB/ČP“),
zřídí si u ní tzv. technický účet pro čerpání prostředků
státního rozpočtu. Základní služby spojené
se založením a vedením technického účtu, čerpáním
prostředků státního rozpočtu a výpisy o výplatě
dotací v časových intervalech - ročně, čtvrtletně
nebo měsíčně poskytuje banka bezplatně. Jiné požadavky
účastníka programu je banka oprávněna zpoplatnit
podle platného ceníku banky.
3. Fakturu a příkaz k úhradě, předané na pobočku
HVB/ČP podle čl. 8 odst. 4, zašle pracovník
pobočky HVB/ČP na centrálu banky ke schválení
a proplacení. Při zakládání technického účtu lze
dohodnout zaslání faktury na pobočku HVB/ČP
elektronicky. Na pobočce HVB/ČP vyplní pracovník
pobočky příkaz k úhradě a zašle jej elektronicky
zpět účastníkovi programu. Ten jej vytiskne, podepíše
podle podpisového vzoru a originál příkazu
k úhradě a originál nebo ověřenou kopii faktury
zašle poštou zpět na pobočku HVB/ČP. Po schválení
platby centrálou banky bude Příkaz k úhradě proplacen.
Předložený originál faktury nebo její ověřená
kopie bude vrácen účastníkovi programu.
4. Příkaz k převodu prostředků na účet příjemce
dotace podle odstavce 1 písm. c) vystavuje správce
programu a účastník programu ho předkládá
pobočce HVB/ČP, u které má účastník programu
zřízen technický účet podle odstavce 2. V poli
„na vrub účtu“ se uvede číslo technického účtu
účastníka programu. Vyplacená částka se zahrnuje
do celkového limitu nastaveného Pokynem k nastavení
rozpočtového limitu, který nelze překročit.
Pokud dosud nemá účastník programu otevřen
technický účet, lze ponechat pole „na vrub účtu“
prázdné. Po založení účtu lze jeho číslo dodatečně
doplněnit.
5. Příkaz k převodu prostředků na účet příjemce
dotace bez vystavení Pokynu k nastavení rozpočtového
limitu předává správce kapitoly přímo centrále
HVB Bank a.s. s tím, že pro úhradu z centrálního
účtu uvede správce programu v poli „na vrub účtu“
číslo účtu 900500510/2700.
6. Čerpání podle odstavce 5 lze výjimečně uplatnit
i při vystaveném Pokynu k nastavení rozpočtového
limitu. Správce programu zajistí, aby součet prostředků
vydaných přes centrální účet a nastavený
limit od počátku roku na pobočce HVB/ČP nepřekročil
stanovený roční rozpočet.
7. Příkaz k převodu prostředků na účet příjemce
dotace musí být podepsán a orazítkován přesně
podle podpisového vzoru. Formulář pro podpisový
vzor je uveden v příloze č. 3.
Čl. 10
Závěrečné vyhodnocení akce
1. Účastník programu předloží správci programu v termínu
pro závěrečné vyhodnocení akce, stanoveném
v Rozhodnutí o poskytnutí dotace nebo Stanovení
výdajů na financování akce nebo v Registračním
listu akce:
a) vyúčtování a finanční vypořádání prostředků
státního rozpočtu, včetně prostředků státního
rozpočtu, které jsou nebo mají být kryty z rozpočtu
Evropské unie,
b) skutečně dosažené hodnoty indikátorů, parametrů
a plnění podmínek stanovených v Rozhodnutí
o poskytnutí dotace nebo Stanovení
výdajů na financování akce nebo v Registračním
listu akce,
c) u stavebních akcí předloží doklady, které účastníka
programu opravňují stavbu užívat podle
zvláštního právního předpisu, tj. zákona
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon),
d) zprávy z kontrol prováděných podle zákona
č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné
správě a o změně některých zákonů nebo dalšími
stanovenými předpisy,
e) další dokumenty stanovené v Rozhodnutí
o poskytnutí dotace nebo Stanovení výdajů na
financování akce nebo v Registračním listu akce.
2. Zjistí-li správce programu v podkladech zpracovaných
podle odstavce 1 závady, upozorní na ně účastníka
programu a určí lhůtu pro jejich odstranění.
Pokud zjistí neoprávněné použití prostředků státního
rozpočtu podá podnět příslušnému finančnímu
úřadu ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě a o změně některých
zákonů. V případě předání podnětu finančnímu
úřadu přeruší řízení o závěrečném vyhodnocení
akce a upozorní na tuto skutečnost účastníka
programu. Závěrečné vyhodnocení akce
ukončí, až účastník programu předloží výsledek
kontroly.
3. Správce programu vydá výstupem z ISPROFIN
Zprávu o závěrečném vyhodnocení akce. Jestliže
nezjistí neoprávněné použití prostředků státního
rozpočtu nebo porušení podmínek účasti státního
rozpočtu uvedených v Rozhodnutí o poskytnutí
dotace nebo Stanovení výdajů na financování
akce nebo v Registračním listu akce, vyhodnocení
ukončí.
4. U akcí financovaných formou individuálně posuzovaných
výdajů předá správce programu ministerstvu
Zprávu o závěrečném vyhodnocení akce. Jestliže
ministerstvo zjistí, že Zpráva o závěrečném vyhodnocení
akce není ve shodě s podmínkami, které stanovilo
při vydání souhlasu s vydáním Rozhodnutí
o poskytnutí dotace nebo Stanovení výdajů na financování
akce, upozorní na to správce programu a určí
lhůtu pro odstranění nedostatků.
5. V případě, že na akci bylo vydáno Rozhodnutí
o poskytnutí dotace nebo Stanovení výdajů na
financování akce podle vyhlášky č. 40/2001 Sb.,
o účasti státního rozpočtu na financování programů
reprodukce majetku a akce byla dokončena
v době platnosti nové vyhlášky a nedošlo přitom
ke změně věcných, časových nebo finančních ukazatelů
akce, může správce programu u těchto akcí
provést závěrečné vyhodnocení podle vyhlášky
č. 40/2001 Sb.
Čl. 11
ISPROFIN
1. ISPROFIN obsahuje údaje pro přípravu, realizaci
a závěrečné vyhodnocení programu nebo akce
(dále jen ”vstupní údaje“) v elektronické podobě.
Vstupní údaje pořizuje správce programu, případně
organizační útvar pověřený správcem programu.
Obchodní název účastníka programu musí být
totožný s údajem v registru ekonomických subjektů
ARES.
2. U akcí spolufinancovaných z rozpočtu Evropské
unie předává vstupní údaje správce programu také
do monitorovacího systému strukturálních fondů
spravovaného Ministerstvem pro místní rozvoj.
3. Účastník programu předloží písemné a elektronické
vstupní údaje správci programu podle jeho
pokynů. Ke zpracování údajů přílohy č. 2 vyhlášky
lze využít formulář „Dokumentace_Akce.zfo“.
Formulář včetně příslušného instalačního programu
(602_XML_Filler_CZ.EXE) je zveřejněn na
http://www.isprofin.cz/instalace.php. Nastavení formuláře
provede správce programu v souladu
s dokumentací programu a předá jej k ověření
ministerstvu. Po tomto ověření správce programu
formulář zveřejní.
4. Změny vstupních údajů v ISPROFIN provede
správce programu elektronicky ve lhůtě 5 dnů (po
dohodě správce programu a ministerstva také 20
dnů) po uplynutí měsíce, ve kterém ke změně došlo.
Připadne-li konec lhůty na den pracovního volna,
provede aktualizaci v předchozím pracovním dnu.
5. Výdaje na financování programů jsou závazným ukazatelem
státního rozpočtu, jehož změnu lze provést
jen rozpočtovým opatřením podle § 24 rozpočtových
pravidel. Aby mohlo být rozpočtové opatření schváleno
a provedeno do aktualizace dat v ISPROFIN,
tj. do 5. dne měsíce, musí správce programu předložit
ministerstvu žádost o rozpočtové opatření nejpozději
do 15. dne měsíce předcházejícího.
6. Data předávaná z lokálních databází správců programů
jsou zasílána mailem na adresu ISPROFINDATA@MFCR.cz v termínech uvedených v odstavci
4, nejpozději do 16 hodin. Po dohodě s ministerstvem
(oddělení 113) je možno data předat na elektronickém
nosiči dat. U komprimovaných souborů
(zip) je nutno dodržovat tento formát názvu:
ISKKKRRMMDD.zip, kde KKK je číslo kapitoly
předávající data a RRMMDD je datum aktualizace
dat.
Příklad: soubor s daty kapitoly č. 301, aktualizovanými
5.2.2007 bude mít název IS301070205.zip.
Velké soubory je nutno v aplikaci ISPROFIN rozdělit
do dávek o maximální velikosti 8 MB a zasílat
každý soubor zvlášť. V poli předmět e-mailové
zprávy se pak uvede název souboru, označení jeho
části a celkový počet částí.
Příklad: soubory s daty kapitoly č. 301 aktualizovanými
5. 2. 2007 budou mít název IS301070205§1.zip
a IS301070205§2.zip a budou odeslány ve dvou
zprávách. V poli „předmět“ první zprávy bude uvedeno:
Data ISPROFIN-část 1 ze 2 a přiložen bude
soubor IS301070205§1.zip. V poli „předmět“ druhé
zprávy bude uvedeno: Data ISPROFIN-část 2 ze 2
a přiložen bude soubor IS301070205§2.zip.
7. Z databáze ISPROFIN nelze vyřadit akci, na kterou
byly poskytnuty prostředky státního rozpočtu.
Správce programu nemůže bez předchozího souhlasu
ministerstva změnit evidenční číslo akce, ani
číselný kód programu a podprogramu dohodnutý
podle § 3 vyhlášky.
Čl. 12
Společná ustanovení
Platnou vyhlášku včetně příloh, číselných kódů programů,
podprogramů a případný výklad obsahu
vstupních údajů ISPROFIN, uveřejní ministerstvo
na webové stránce „www.isprofin.cz“.
Pokyn č. R 2-07 včetně příloh zveřejní ministerstvo
na webové stránce „www.isprofin.cz“.
Formuláře uvedené v příloze č. 1 tohoto metodického
pokynu vystavuje správce programu ze vstupních
údajů ISPROFIN.
Pro účely kontroly použití prostředků státního
rozpočtu se všechny doklady a Zprávy o závěrečném
vyhodnocení akce nebo programu archivují
nejméně 10 let od termínu ukončení závěrečného
vyhodnocení akce nebo programu.
Čl. 13
Platnost metodického pokynu
1. Pokyn č. R 2-07 je platný dnem vydání ve Finančním
zpravodaji.
2. Dnem vydání Pokynu č. R 2-07 ve Finančním zpravodaji
pozbývá platnosti Pokyn č. R 1-07 zveřejněný
ve Finančním zpravodaji č. 1/2/2007.
Čl. 14
Seznam příloh
Příloha č. 1 Vzory formulářů a jejich použití
Příloha č. 2/1 Neinvestiční bilance potřeb a zdrojů
financování akce
Příloha č. 2/2 Investiční bilance potřeb a zdrojů financování
akce
Příloha č. 3 Formulář pro podpisové vzory