GFŘ-D-53 pro stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně

Schválený:
GFŘ-D-53
Pokyn
pro stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Č. j.: 85547/21/7700-40500-711175
Čl.I
Úvod
1. Pokyn stanoví obecné principy, podle nichž orgány Finanční správy České republiky postupují při stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně v částce, v jaké byla porušena rozpočtová kázeň,
- podle § 44a odst. 4 písm. c) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), (dále jen "rozpočtová pravidla"), ve znění účinném do 19. 2. 2015,
- podle § 44a odst. 4 písm. b) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 20. 2. 2015 do 31. 12. 2021,
- podle § 44a odst. 4 písm. c) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022,
v souladu s principem (zásadou) proporcionality (přiměřenosti).
2. Pokyn reflektuje judikaturu Nejvyššího správního soudu (dále jen "NSS") a na ni navazující judikaturu krajských soudů vztahující se ke stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně, kdy je třeba vždy při stanovení příslušného odvodu zvažovat okolnosti konkrétního porušení rozpočtové kázně a vycházet z principu proporcionality mezi závažností tohoto porušení a výší za něj předepsaného odvodu.
3. Cílem pokynu je zabránit vzniku neodůvodněných rozdílů při rozhodování skutkově shodných nebo obdobných případů1) a sjednotit správní praxi.
Čl.II
Použití pokynu
1. Pokyn se použije při stanovení odvodu za porušení rozpočtové kázně podle § 44a odst. 4 písm. c) rozpočtových pravidel, ve znění účinném do 19. 2. 2015, dále podle § 44a odst. 4 písm. b) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 20. 2. 2015 do 31. 12. 2021 a podle § 44a odst. 4 písm. c) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022, pokud
- porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. a) rozpočtových pravidel2) spočívá v neoprávněném použití peněžních prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu3), ke kterému došlo porušením podmínek, za kterých byly předmětné prostředky zařazeny do státního rozpočtu nebo přesunuty rozpočtovým opatřením a v rozporu s podmínkami vydány,
- porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. b) rozpočtových pravidel spočívá v neoprávněném použití peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního fondu, ke kterému došlo porušením podmínek, za kterých byly předmětné prostředky poskytnuty,
- jde o porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. j) 4) rozpočtových pravidel.
2. Pokyn se nepoužije, nevyplývá-li z Přílohy pokynu (dále jen "Příloha") jinak5), při stanovení odvodu za porušení rozpočtové kázně podle § 44a odst. 4 písm. c) rozpočtových pravidel, ve znění účinném do 19. 2. 2015, dále podle § 44a odst. 4 písm. b) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 20. 2. 2015 do 31. 12. 2021 a podle § 44a odst. 4 písm. c) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022, pokud
- porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. a) rozpočtových pravidel spočívá v neoprávněném použití peněžních prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu, ke kterému došlo výdejem, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, či v neprokázání, jak byly předmětné prostředky použity,
- porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. b) rozpočtových pravidel spočívá v neoprávněném použití peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního fondu, ke kterému došlo výdejem, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím případně dohodou o poskytnutí těchto peněžních prostředků, či v neprokázání, jak byly předmětné prostředky použity,
- porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. b) rozpočtových pravidel spočívá v zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu,
- jde o porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. c) 6), e)7), g)8), h)9) a i)10) rozpočtových pravidel,
- jde o porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. d) 11) a f)12) rozpočtových pravidel,
- jde o porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. k) 13) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022,
- jde o porušení rozpočtové kázně podle § 44 odst. 1 písm. l) 14) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022.
Čl.III
Zásadní náležitosti
1. Při stanovení odvodu za porušení rozpočtové kázně je s ohledem na příslušnou judikaturu NSS a krajských soudů nutno v každém konkrétním případě, na nějž se vztahuje tento pokyn, zvážit, zda je dán důvod k odvodu za porušení rozpočtové kázně v plné výši čerpaných či poskytnutých peněžních prostředků, či ke stanovení odvodu v souladu se zásadou proporcionality, tj. pouze k odvodu odpovídajícímu závažnosti a významu porušení povinnosti.
2. V Příloze pokynu jsou uvedeny nejčastěji se vyskytující "typy" porušení rozpočtové kázně společně se způsobem stanovení výše odvodu zohledňujícím zásadu proporcionality.
3. K jiným "typům" porušení, která v Příloze uvedena nejsou, je rovněž nutno přistupovat v souladu se zásadou proporcionality, a to analogicky k "typům" porušení rozpočtové kázně v Příloze uvedeným.
4. Způsob stanovení výše odvodu uvedený v Příloze tohoto pokynu je závazný. Odvod za porušení rozpočtové kázně v částce vyšší či nižší, než která vyplývá z Přílohy, lze stanovit jen ve zcela výjimečných a zvlášť odůvodněných případech.
5. V případě zjištění více jednotlivých případů porušení rozpočtové kázně15) (dále jen "jednotlivý případ"), u nichž je postupováno dle tohoto pokynu, je nutné výši odvodu stanovit explicitně za každý jednotlivý případ zvlášť, každý jednotlivý případ zvlášť odůvodnit, a částky poté sečíst. Výjimkou z tohoto postupu jsou případy vícenásobného porušení rozpočtové kázně při zadávání veřejné zakázky, kdy bude uložen odvod ve výši nejvyššího odvodu stanoveného tímto pokynem ze všech zjištěných porušení u jedné veřejné zakázky16), nestanoví-li výslovně poskytovatel dotace nebo organizační složka státu jinak.
Čl.IV
Způsoby stanovení odvodů
V Příloze tohoto pokynu je použito celkem šest různých způsobů stanovení odvodů, které je nutno rozlišovat. Každý z nich totiž představuje rozdílnou "startovací pozici" (uvažovanou výchozí sazbu odvodu) při aplikaci zásady proporcionality:
- první způsob stanovení odvodu (odvod ve výši konkrétní sazby s možností snížení, bez fixního limitu) explicitně vyjadřuje, že "startovací pozice" je na úrovni Přílohou pokynu stanovené konkrétní sazby odvodu (buď 100%, 50%, 25%, nebo 10% dle konkrétního "typu" porušení rozpočtové kázně); snížit sazbu odvodu je možné až tehdy, jsou-li k tomu dány důvody; příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%,
- druhý způsob stanovení odvodu (odvod ve výši konkrétní sazby s možností snížení, s fixním limitem) explicitně vyjadřuje, že "startovací pozice" je na úrovni Přílohou pokynu stanovené konkrétní sazby odvodu (buď 25%, nebo 10% dle konkrétního "typu" porušení rozpočtové kázně); snížit sazbu odvodu je možné až tehdy, jsou-li k tomu dány důvody; zároveň je nutné respektovat maximální absolutní či relativní limity; příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: 25% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 10%, nejvýše však 1 000 000 Kč,
- třetí způsob stanovení odvodu (odvod ve výši konkrétní sazby bez možnosti snížení, bez fixního limitu) explicitně vyjadřuje, že "startovací pozice" je na úrovni Přílohou pokynu stanovené konkrétní sazby odvodu (buď 100%, 25%, 10%, 5% nebo 0,1% dle konkrétního "typu" porušení rozpočtové kázně); příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: 25% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky,
- čtvrtý způsob stanovení odvodu (odvod ve výši konkrétní sazby bez možnosti snížení, s fixním limitem) explicitně vyjadřuje, že "startovací pozice" je na úrovni Přílohou pokynu stanovené konkrétní sazby odvodu (buď 1%, 0,25% nebo 0,1% dle konkrétního "typu" porušení rozpočtové kázně); zároveň je nutné respektovat maximální absolutní či relativní limity; příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: 0,25% z poskytnuté částky za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 20 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu,
- pátý způsob stanovení odvodu (odvod v rámci procentního rozmezí) implicitně vyjadřuje, že "startovací pozice" se nachází ve středu procentního rozmezí; jsou-li k tomu dány důvody, je možné v tomto středu pohybující se sazbu odvodu jak zvýšit, tak snížit; příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: 25% - 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky,
- poslední způsob stanovení odvodu (odvod v poměrné výši) implicitně vyjadřuje, že výše odvodu bude odvislá od míry naplnění konkrétní podmínky, přičemž zde platí inverzní vztah /17/; příkladem tohoto způsobu stanovení odvodu je: odvod v poměrné výši s ohledem na míru naplnění limitů, parametrů či indikátorů.
Čl.V
Zrušovací a přechodná ustanovení
1. Tímto pokynem se ruší Pokyn č. GFŘ-D-38 pro stanovení odvodů za porušení rozpočtové kázně č. j. 74816/18/7500-30091 ze dne 6. 12. 2018.
2. Daňová řízení ve věci správy odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto pokynu se dokončí v souladu s tímto pokynem.
Čl.VI
Účinnost
Tento pokyn nabývá účinnosti šestým pracovním dnem po jeho podpisu.
Ing. Tatjana Richterová, v. r.
generální ředitelka
 
Příloha
Čl.I
Veřejné zakázky
Odvod se stanovuje pouze z částky dotace1) nebo prostředků zařazených do rozpočtu organizační složky státu či přesunutých rozpočtovým opatřením použitých na financování předmětné veřejné zakázky (dále jen "částka použitá na financování předmětné veřejné zakázky").
1. porušení povinnosti stanovit lhůtu pro podání nabídky/žádosti o účast v minimální stanovené délce
rozsah zkrácení lhůty činí 85% až 100% z požadované délky lhůty nebo lhůta činí 5 dní a méně
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
rozsah zkrácení lhůty činí 50% až méně než 85% z požadované délky lhůty
odvod: 25% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
rozsah zkrácení lhůty činí 30% až méně než 50% z požadované délky lhůty
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
rozsah zkrácení lhůty činí méně než 30% z požadované délky lhůty
odvod: 5% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
2. neoprávněné stanovení kratší lhůty pro doručení žádosti o poskytnutí zadávací dokumentace oproti délce lhůty pro podání nabídky
délka lhůty představuje méně než 50% délky lhůty pro podání nabídek
odvod: 25% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
délka lhůty představuje méně než 60%, minimálně však 50% délky lhůty pro podání nabídek
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
délka lhůty představuje méně než 80%, minimálně však 60% délky lhůty pro podání nabídek
odvod: 5% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
délka lhůty představuje méně než 100%, minimálně však 80% délky lhůty pro podání nabídek
odvod: 0,1% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
3. střet zájmů osob podílejících se na průběhu zadávacího řízení či osob, které mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%
4. závažné úmyslné jednání zadavatele za účelem znemožnění hospodářské soutěže
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 50%
5. kartelové dohody2) mezi uchazeči o veřejnou zakázku
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 10%
6. neuveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení v Úředním věstníku EU3)
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 25%
7. neuveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení v Úředním věstníku EU (pokud zadavatel uveřejnil informace o řízení způsobem umožňujícím účast zahraničních dodavatelů)
odvod: 25% - 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
8. neprovedení zadávacího řízení
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 35%
9. provedení zadávacího řízení v neodpovídajícím režimu
odvod: 25% - 30% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
10. zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění při nesplnění podmínek jeho použití4)
odvod: 100% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 25%
11. neoprávněné zadání víceprací v jednacím řízení bez uveřejnění týkající se překročení zákonného limitu hodnoty původní veřejné zakázky5)
odvod: 100% z částky použité na financování víceprací, které překračují zákonný limit hodnoty původní veřejné zakázky
12. neoprávněné rozdělení předmětu plnění veřejné zakázky
odvod: 25% - 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
13. neodůvodněné nerozdělení veřejné zakázky na jednotlivé části, připouští-li to povaha předmětu veřejné zakázky
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%
14. nevyžádání si písemného zdůvodnění podstatných částí nabídky od uchazeče před jeho vyloučením z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny
odvod: 25% - 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
15. neoprávněná podstatná změna smlouvy po jejím uzavření (vyjma navýšení ceny veřejné zakázky)
odvod: 25% - 30% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
16. neoprávněná podstatná změna smlouvy po jejím uzavření spočívající v navýšení ceny veřejné zakázky
odvod: 25% - 30% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky + 100% částky použité na financování předmětné veřejné zakázky, o kterou byla cena veřejné zakázky navýšena
17. hrubé porušení povinnosti zadat zakázku v souladu se zadávacími podmínkami či nabídkou vítězného uchazeče
odvod: 25% - 30% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
18. neodůvodněné omezení subdodávek
(například: - v případě, kdy je v zadávací dokumentaci uloženo omezení využití subdodavatelů, avšak není zřejmé, k jaké části veřejné zakázky, resp. k jakým úkonům se toto omezení vztahuje)
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%
19. nezveřejnění prodloužení lhůt pro doručení nabídek či prodloužení lhůt pro doručení žádostí o účast
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%
20. porušení povinnosti poskytnout dodavatelům dostatečné informace o předmětu plnění
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 5%
21. změna zadávacích podmínek
(například:
- změna kvalifikačních předpokladů či hodnotících kritérií v průběhu řízení
- umožnění změny nabídky zájemce/uchazeče v průběhu hodnocení6)
- významná změna podmínek v rámci jednacího řízení s uveřejněním oproti původním podmínkám)
odvod: 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 25%
22. ostatní výše neuvedená pochybení, která měla či mohla mít vliv na výsledek zadávacího řízení
(například:
- porušení zásady transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace
- nezákonné příp. diskriminační kvalifikační předpoklady či hodnotící kritéria
- neuvedení kvalifikačních předpokladů či hodnotících kritérií v požadovaném rozsahu
- neuvedení způsobu hodnocení jednotlivých hodnotících kritérií
- nedostatečné či nepřesné vymezení předmětu veřejné zakázky
- nevyloučení uchazeče, který měl být vyloučen
- uzavření smlouvy s uchazečem, který měl být vyloučen)
odvod: 50% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 10%
23. ostatní výše neuvedená pochybení, která nemohla ani (potenciálně) mít vliv na výsledek zadávacího řízení
odvod: 0,1% -1% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky
Čl.II
Registr smluv
1. nezveřejnění smlouvy do 3 měsíců od jejího uzavření, přičemž z ní již bylo plněno a zároveň mezi stranami do vydání platebního výměru nedošlo k vypořádání závazků a bezdůvodného obohacení včetně zveřejnění všech příslušných smluv7) v registru smluv
odvod: 25% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 10%, nejvýše však 1 000 000 Kč
2. metadata v registru smluv nebyla do 3 měsíců od uzavření smlouvy vyplněna vůbec nebo byla vyplněna chybně tak, že nenáleží smlouvě, která byla uveřejněna (například neuvedení předmětu), přičemž ze smlouvy již bylo plněno a zároveň mezi stranami do doby vydání platebního výměru nedošlo k vypořádání závazků a bezdůvodného obohacení včetně zveřejnění všech příslušných smluv v registru smluv
odvod: 10% z částky použité na financování předmětné veřejné zakázky s možností snížení až na 1%, nejvýše však 100 000 Kč
Čl.III
Termíny a povinnosti
1. pozdní splnění nebo nesplnění termínů, lhůt či povinností
(například:
- ukončení projektu
- ukončení realizace akce)
odvod: 0,25% z poskytnuté8) částky za každý započatý9) kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 20 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu
2. pozdní splnění nebo nesplnění jiných (administrativních) termínů, lhůt či povinností
(například:
- zaslání monitorovací zprávy
- zaslání závěrečného vyhodnocení akce
- předložení dokumentace k finančnímu vypořádání/zúčtování se státním rozpočtem
- povinnost hlášení určitých skutečností jako například hlášení o navýšení vlastních zdrojů, či zasílání jiných dokumentů)
odvod: 0,25% z poskytnuté částky za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 10 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu, přičemž výše odvodu za dané porušení nepřekročí 3% z poskytnuté částky
3. porušení rozpočtové kázně spočívající v zadržení prostředků dle § 44 odst. 1 písm. b) 10) rozpočtových pravidel, přičemž prostředky byly do okamžiku vydání platebního výměru vráceny poskytovateli nebo uhrazeny na jiný účet státního rozpočtu nebo Národního fondu
odvod: 1% z částky zadržených prostředků za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 100 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu
4. porušení rozpočtové kázně spočívající v nesplnění povinnosti dle § 44 odst. 1 písm. c), e), g), h) a i) rozpočtových pravidel a § 44 odst. 1 písm. k) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022 (dále též "zadržené prostředky"), přičemž prostředky byly do okamžiku vydání platebního výměru vráceny poskytovateli či odvedeny zákonným způsobem dle porušených povinností11) nebo uhrazeny na jiný účet státního rozpočtu nebo Národního fondu
odvod: 1% z částky zadržených prostředků za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 100 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu
5. porušení rozpočtové kázně spočívající v zadržení prostředků dle § 44 odst. 1 písm. b) rozpočtových pravidel, ke kterému došlo nevrácením prostředků použitých po stanoveném období (uskutečněný výdaj), při zachování účelovosti těchto prostředků a při nepřekročení mezního období pro dané programové období12) (tedy při dodržení pravidel způsobilosti výdajů dle čl. 56 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 nebo dle čl. 65 nařízení Rady (ES) č. 1303/2013 u dotací spolufinancovaných z fondů EU13) )
odvod: 1% z částky zadržených prostředků za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu14), nejvýše však 100 000 Kč za každý výše uvedený měsíc trvání protiprávního stavu
6. použití (poskytnutých) prostředků před nebo po stanoveném období (uskutečněný výdej) při zachování účelovosti těchto prostředků a zároveň (toliko v případě prostředků EU) při nepřekročení mezního období pro dané programové období
odvod: 0,1% -1% z částky použité před nebo po stanoveném období
Čl.IV
Parametry
1. nenaplnění limitů, parametrů či monitorovacích indikátorů
odvod: v poměrné výši s ohledem na míru naplnění limitů, parametrů či indikátorů
2. nenaplnění limitů, parametrů či monitorovacích indikátorů při splnění souvztažných ukazatelů kvalitativních
odvod: 0,1% -1% z poskytnuté částky
Čl.V
Vlastní zdroje
1. nesplnění povinnosti vkladu vlastních zdrojů - nevložení vlastních zdrojů v požadované výši za projekt/akci nebo případ použití nepovoleného způsobu zajištění vlastních zdrojů15)
odvod: výše poskytnutých prostředků použitých nad stanovený maximální podíl16)
2. nevložení vlastních zdrojů v požadované výši v jednotlivých letech trvání projektu/akce, pokud byl stanovený podíl dotace a vlastních zdrojů za celý projekt/akci dodržen odvod: 1% -5% z částky poskytnutých prostředků použitých nad stanovený maximální podíl v jednotlivých letech
3. nedodržení povinnosti přednostního proinvestování (vkladu) z vlastních zdrojů (stanovený podíl poskytnutých prostředků nesmí být k okamžiku ukončení projektu/akce překročen)
odvod: 1% -5% z částky poskytnutých prostředků použitých před použitím prostředků vlastních
Čl.VI
Použití prostředků
1. porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby související s účelem, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby vydání platebního výměru (neukončený projekt/akce) nebo do doby finančního vypořádání projektu/akce (ukončený projekt/akce)
odvod: 0,1% z částky použité na úhradu zálohové platby za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 2% z této částky
2. provedení mylné platby (neoprávněný výdej), pokud do doby vydání platebního výměru dojde k navrácení těchto prostředků zpět na (projektový) účet (nesmí však dojít k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem)
odvod: 0,1% z neoprávněně vydané částky za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 2% z této částky
3. úhrada faktur z (projektového) účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na (projektový) účet
odvod: 0,1% z neoprávněně vydané částky za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 2% z této částky
4. provedení neoprávněného výdeje (neuznatelný náklad projektu) a jeho zahrnutí do nákladů projektu, přičemž příjemce prokázal další uznatelné náklady projektu, které předmětný neoprávněný výdej v konečném důsledku nahrazují
odvod:0,1% -1% z neoprávněného výdeje
5. pokles zůstatku na účtu příjemce (účet obsahuje dotační i vlastní prostředky)v průběhu financování projektu/akce pod výši dosud nepoužité poskytnuté dotace - bilance vlastního účtu (pokles musí být následně dofinancován z vlastních zdrojů)
odvod: 0,1% z neoprávněně použité částky dotace (= část, o kterou byla dotace ponížena a následně dofinancována) za každý započatý kalendářní měsíc trvání protiprávního stavu, nejvýše však 2% z této částky
6. výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši stanovenou závazným ukazatelem před provedením rozpočtového opatření, nebo pokud správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas
odvod: 0,1% -1% z neoprávněně použité částky
7. neoprávněná úhrada DPH, kdy příjemce prokázal další uznatelné náklady projektu, které neoprávněně uhrazenou DPH v konečném důsledku nahrazují, a zároveň prokázal, že neuplatnil nadměrný odpočet DPH a ani jej již uplatnit nemůže
odvod: 1% -5% z neoprávněně uhrazené částky DPH
8. použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak
odvod: 0,1% -1% z neoprávněně použité částky
9. přesun mezi položkami rozpočtu projektu či akce s výjimkou přesunu do položky mzdy při splnění účelovosti použití prostředků
odvod: 0,1% -1% z neoprávněně použité částky
10. neoprávněné převedení prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci organizační nebo řídící struktury, která projekt či akci realizovala svým jménem a na vlastní zodpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel splněn
odvod: 1% -5% z neoprávněně převedené částky
11. použití prostředků dotace na snížení výše čerpání kontokorentu na kontokorentním účtu (tato příslušná část dotace automaticky použitá na snížení kontokorentu musí být prokazatelně použita v souladu se stanoveným účelem)
odvod: 0,1% -1% z neoprávněně použité částky na snížení kontokorentu
12. porušení povinnosti provádět platby/operace prostřednictvím zvláštního účtu
odvod: 0,1% -1% z částky zaplacené mimo stanovený účet
13. porušení povinnosti provádět platby bezhotovostně
odvod: 0,1% -1% z částky zaplacené jinak než bezhotovostně
Čl.VII
Účty a účetnictví
1. porušení povinnosti odděleně vedeného účtu výlučně pro financování předmětného projektu/akce
odvod: 0,1% -1% z poskytnuté částky
2. nesplnění povinnosti vedení oddělené účetní evidence či porušení povinnosti vedení účetnictví v souladu se zákonem (je vyžadováno prokázané použití prostředků v souladu se stanoveným účelem)
odvod: 0,1% -1% z poskytnuté částky
Čl.VIII
Vlastnictví
1. porušení povinnosti vlastnictví/nájmu předmětu dotace
odvod: 1% - 15% z poskytnuté částky
2. porušení povinnosti pojištění věci pořízené z dotace
odvod: 1% - 15% z poskytnuté částky
3. porušení zákazu zřízení zástavního práva
odvod: 1% - 15% z poskytnuté částky
4. pozdní zřízení nebo nezřízení zástavního práva (dle podmínek stanovených poskytovatelem), pokud toto porušení neovlivňuje splnění následných podmínek a účelu
odvod: 1% - 15% z poskytnuté částky
Čl.IX
Propagační a informační povinnosti (publicita)
1. pozdní přijetí nebo nepřijetí propagačního opatření
odvod: 1,2% -3% z poskytnuté částky, nejvýše však 1 000 000 Kč
2. přijetí propagačního opatření, které nesplňuje základní předepsané požadavky
odvod: 0,8% -3% z poskytnuté částky, nejvýše však 1 000 000 Kč
3. neuvedení loga EU (znak EU včetně všech povinných odkazů či textů)
odvod: 0,6% -3% z poskytnuté částky, nejvýše však 1 000 000 Kč
4. chybné uvedení loga EU (znak EU včetně všech povinných odkazů či textů)
odvod: 0,4% -3% z poskytnuté částky, nejvýše však 1 000 000 Kč
5. uvedení nadbytečného loga EU (znak EU včetně nerelevantních odkazů či textů)
odvod: 0,1% -3% z poskytnuté částky, nejvýše však 1 000 000 Kč
Čl.X
Následné podmínky a udržitelnost
1. porušení podmínky užívat věci pořízené z dotace k danému účelu po stanovenou dobu
odvod: v poměrné výši s ohledem na dobu, po kterou byly výsledky realizace projektu zachovány či pořízené věci užívány
2. porušení zákazu ukončení podnikání
odvod: v poměrné výši s ohledem na dobu, po kterou byla podmínka plněna
3. porušení zákazu vstupu do likvidace, insolvence, konkurzu nebo úpadku
odvod: v poměrné výši s ohledem na dobu, po kterou byla podmínka plněna
4. pozdní zajištění nebo nezajištění auditu projektu
odvod: 0,5% -5% z poskytnuté částky
5. nedodržení lhůty pro archivaci dokumentů
odvod: 0,5% -5% z poskytnuté částky
1) Ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů: "Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly."
2) Zkratka "rozpočtová pravidla" bez uvedení účinnosti je použita pro zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), v případech, kdy znění uváděného ustanovení je stejné jak v rozpočtových pravidlech ve znění účinném do 19. 2. 2015, tak ve znění účinném od 20. 2. 2015 do 31. 12. 2021, tak ve znění účinném od 1. 1. 2022.
3) Ustanovení § 3 písm. c) rozpočtových pravidel: "Pro účely tohoto zákona se jinými peněžními prostředky státu rozumí peněžní prostředky státních finančních aktiv, příspěvkových organizací, státních fondů a fondů organizačních složek státu."
4) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. j) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je porušení povinnosti stanovené právním předpisem, rozhodnutím nebo dohodou o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, které přímo souvisí s účelem, na který byla dotace nebo návratná finanční výpomoc poskytnuta a ke kterému došlo před přijetím peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, státního fondu, Národního fondu nebo státních finanční aktiv, a které trvá v okamžiku přijetí prostředků na účet příjemce."
5) Jedná se o tyto případy:
- Čl. I "Veřejné zakázky".
- Čl. II "Registr smluv".
- Čl. III "Termíny a povinnosti" bod 3 a 4.
- Čl. VI "Použití prostředků".
6) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. c) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je neprovedení odvodu příspěvkovou organizací podle § 53 odst. 6."
7) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. e) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je neprovedení odvodu stanoveného zřizovatelem příspěvkové organizaci podle § 54 odst. 3."
8) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. g) rozpočtových pravidel, ve znění účinném do 31. 12. 2021: "Porušením rozpočtové kázně je neprovedení odvodu podle § 45 odst. 10 a § 52 odst. 4.", resp. ustanovení § 44 odst. 1 písm. g) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022: "Porušením rozpočtové kázně je neprovedení odvodu podle § 45 odst. 11 a § 52 odst. 4."
9) Ustanovení§ 44 odst. 1 písm. h) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je nepřevedení prostředků, které byly soustředěny na účtu cizích prostředků v rámci finančního vypořádání, na účet státního rozpočtu v termínech stanovených pro finanční vypořádání vztahů se státním rozpočtem vyhláškou vydanou podle § 75 tohoto zákona."
10) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. i) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je nevrácení prostředků podle § 14 odst. 7 v termínu stanoveném v rozhodnutí o poskytnutí dotace poskytovatelem do státního fondu nebo Národního fondu."
11) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. d) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je neuložení odvodu zřizovatelem podle § 54 odst. 3."
12) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. f) rozpočtových pravidel: "Porušením rozpočtové kázně je porušení ustanovení § 45 odst. 2 organizační složkou státu."
13) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. k) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022: "Porušením rozpočtové kázně je nepřevedení prostředků, které byly soustředěny na účtu kraje v rámci finančního vypořádání, na účet cizích prostředků příslušného správce kapitoly nebo na účet státního rozpočtu v termínech stanovených pro finanční vypořádání vztahů se státním rozpočtem vyhláškou vydanou podle § 75."
14) Ustanovení § 44 odst. 1 písm. l) rozpočtových pravidel, ve znění účinném od 1. 1. 2022: "Porušením rozpočtové kázně je neuhrazení peněžních prostředků, které byly za příjemce dotace uhrazeny ze státního rozpočtu na základě přímo použitelného předpisu Evropské unie; za den, kdy došlo k porušení rozpočtové kázně, se považuje den, kdy byly peněžní prostředky odepsány z účtu státního rozpočtu."
15) Jedná se o případy vícenásobného porušení rozpočtové kázně ve vztahu k jedné poskytnuté dotaci (návratné finanční výpomoci, příspěvku,...) nebo ve vztahu k celkovým použitým peněžním prostředkům.
16) Jedná se o případy vícenásobného porušení v rámci jednoho zadávacího řízení/jedné veřejné zakázky. V případě pochybení u více zadávacích řízení/veřejných zakázek je vyměřováno za každé zadávací řízení/ veřejnou zakázku zvlášť.
1) Peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního fondu bez ohledu na formu poskytnutí.
2) Ke kartelovým dohodám dochází mezi uchazeči o veřejnou zakázku tehdy, pokud se skupiny podniků dohodnou na zvýšení cen či snížení kvality zboží, stavebních prací nebo služeb nabízených v zadávacím řízení.
3) V případě, že zadavatel uveřejnil informace o řízení způsobem umožňujícím účast zahraničních dodavatelů (zveřejnění na národní úrovni), postupuje se dle bodu 7 tohoto článku.
4) Výjimkou je bod 11 tohoto článku.
5) Porušení spočívá výhradně v překročení zákonného limitu vztahujícího se k podmínkám použití jednacího řízení bez uveřejnění u zakázek na stavební práce nebo služby, uvedeného v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, nebo zákonného limitu uvedeného v zákoně č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění.
6) Vyjma situace, kdy v souladu s právním předpisem upravujícím zadávání veřejných zakázek je umožněno předložení, doplnění nebo objasnění konkrétních informací a dokumentů.
7) Pro účely tohoto pokynu se jedná o vypořádání i původní nezveřejněné smlouvy.
8) Pro účely tohoto pokynu se poskytnutou částkou rozumí částka uvedená poskytovatelem v Rozhodnutí, Smlouvě či Dohodě o poskytnutí dotace nebo výše prostředků zařazených do rozpočtu organizační složky státu (dále jen "OSS"). V případě ukončeného projektu se poskytnutou částkou rozumí poskytovatelem skutečně proplacené prostředky nebo celková výše skutečně použitých prostředků dané OSS.
9) Pro účely tohoto pokynu je prvním započatým kalendářním měsícem měsíc, ve kterém došlo k porušení rozpočtové kázně.
10) Nepoužije se na případy návratných finančních výpomocí.
11) Prostředky byly dle porušených povinností uvedených v § 14 odst. 7, § 45 odst. 10, resp. 11, § 52 odst. 4, § 53 odst. 6, § 54 odst. 3 a § 75 rozpočtových pravidel odvedeny.
12) Pro účely tohoto pokynu se jedná se o pravidlo N+3, resp. v předchozích programových obdobích pravidlo N+2.
13) Při porušení časové způsobilosti výdajů dle čl. 56 nařízení Rady(ES) č. 1083/2006 nebo dle čl. 65 nařízení Rady (ES) č. 1303/2013 odvod činí 100% částky vynaložené v rozporu s tímto ustanovením.
14) Protiprávní stav v tomto případě trvá od prvního dne následujícího po dni uplynutí stanoveného termínu do dne uskutečnění výdeje z bankovního účtu příjemce na přímé platby dodavatelům nebo na jiný vlastní bankovní účet příjemce.
15) Ve své podstatě totožná porušení, neboť nepovoleným způsobem zajištěné vlastní zdroje nelze uznat do povinnosti vložení vlastních zdrojů v požadované výši. Příjemci je tak snížen nárok na dotaci nebo její část.
16) Vychází z maximálního procentního podílu dotace na celkových nákladech projektu uvedeného v Rozhodnutí, Smlouvě či Dohodě. Tento podíl je aplikován na skutečné náklady.