12/2016 Sb.m.s.
SDĚLENÍ
Ministerstva zahraničních věcí
Změna: 32/2020 Sb.m.s.
Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 21. října 2013 byl v Kyjevě podepsán
Protokol, který upravuje Smlouvu mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o
zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku1).
S Protokolem vyslovil souhlas Parlament České republiky a prezident republiky
jej ratifikoval.
Protokol vstoupil v platnost na základě svého článku 16 dne 9. prosince 2015
a bude se provádět od 1. ledna 2016.
České znění Protokolu a anglické znění, jež je pro jeho výklad rozhodné, se vyhlašují
současně.
PROTOKOL, který upravuje Smlouvu mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny
o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY A VLÁDA UKRAJINY,
přejíce si uzavřít Protokol, který
upravuje Smlouvu mezi vládou české republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku, která byla
podepsána v Kyjevě dne 30. června 1997 (dále nazývaná "Smlouva"),
se dohodly takto:
ČLÁNEK 1
Článek 2 odstavec 3 písmeno a) Smlouvy se mění následovně:
"a) v případě Ukrajiny:
(i) daň ze zisku podniků; a
(ii) daň z příjmů
fyzických osob;
(dále nazývané "ukrajinská daň");"
ČLÁNEK 2
Článek 3 odstavec 2 Smlouvy se mění následovně:
"2. Pokud jde o provádění Smlouvy v jakémkoliv čase některým ze smluvních
států, bude mít každý výraz, který v ní není definován, pokud souvislost nevyžaduje
odlišný výklad, takový význam, jenž mu náleží v tomto čase podle právních předpisů
tohoto státu pro účely daní, na které se Smlouva vztahuje, přičemž jakýkoliv význam
podle používaných daňových zákonů tohoto státu bude převažovat nad významem daným
výrazu podle jiných právních předpisů tohoto státu."
ČLÁNEK 3
Článek 4 odstavec 1 Smlouvy se mění následovně:
"1. Výraz "rezident smluvního státu" označuje pro účely této smlouvy
každou osobu, která je podle právních předpisů tohoto státu podrobena v tomto státě
zdanění z důvodu svého bydliště, stálého pobytu, místa skutečného vedení, místa registrace
nebo jakéhokoli jiného podobného kritéria, a rovněž zahrnuje tento stát a jakýkoli
nižší správní útvar nebo místní úřad tohoto státu. Tento výraz však nezahrnuje žádnou
osobu, která je podrobena zdanění v tomto státě pouze z důvodu příjmu ze zdrojů v
tomto státě nebo majetku tam umístěného."
ČLÁNEK 4
1. Článek 5 odstavec 3 písmeno b) Smlouvy se mění tak, že se nahrazuje
slovní spojení "tři měsíce" slovním spojením "šest měsíců".
2. Článek 5 odstavec 4 písmeno e) Smlouvy se mění následovně:
,,e) trvalé místo pro podnikání, které se udržuje pouze za účelem vykonávání
jakékoliv jiné činnosti, která má pro podnik přípravný nebo pomocný charakter;"
ČLÁNEK 5
1. Článek 8 odstavec 1 Smlouvy se mění následovně:
"1. Zisky pobírané podnikem smluvního státu z provozování lodí, člunů,
letadel, silničních nebo železničních vozidel v mezinárodní dopravě podléhají zdanění
jen v tomto státě."
2. Článek 8 odstavec 2 Smlouvy se mění tak, že se nahrazují slova "pro
účely tohoto článku" slovy "pro účely této smlouvy".
ČLÁNEK 6
Článek 10 odstavec 3 Smlouvy se mění následovně:
"3. Výraz "dividendy" použitý v tomto článku označuje příjmy z akcií
nebo jiných práv, s výjimkou pohledávek, s podílem na zisku, jakož i příjmy z jiných
práv na společnosti nebo jiné příjmy, které jsou podrobeny stejnému daňovému režimu
jako příjmy z akcií podle právních předpisů státu, jehož je společnost, která rozdílí
zisk nebo provádí platbu, rezidentem."
ČLÁNEK 7
1. Článek 11 odstavec 3 Smlouvy se mění následovně:
"3. Úroky mající zdroj v jednom smluvním státě se bez ohledu na ustanovení
odstavce 2 osvobozují od zdanění v tomto smluvním státě za předpokladu, že jsou pobírané
a skutečně vlastněné vládou, nižším správním útvarem nebo místním úřadem druhého
smluvního státu nebo centrální bankou tohoto druhého státu nebo jakoukoli finanční
institucí, která je vlastněna nebo ovládána vládou tohoto druhého státu, nebo za
předpokladu, že jsou pobírané v souvislosti s půjčkou nebo úvěrem, která je poskytnuta,
zaručena nebo pojištěna nebo který je poskytnut, zaručen nebo pojištěn vládou, nižším
správním útvarem nebo místním úřadem druhého smluvního státu nebo centrální bankou
tohoto druhého státu nebo jakoukoli finanční institucí, která je vlastněna nebo ovládána
vládou tohoto druhého státu.
Výrazy "centrální banka" a "jakákoli finanční instituce, která je vlastněna
nebo ovládána vládou tohoto druhého státu" označují pro účely tohoto odstavce, pokud
souvislost nevyžaduje odlišný výklad:
a) v případě Ukrajiny:
(i) centrální banku - Národní banku Ukrajiny;
(ii) Státní spořitelnu
Ukrajiny (Oschad Bank);
(iii) Státní export import banku Ukrajiny (Ukreximbank); a
(iv)
jakoukoli finanční instituci, která je vlastněna nebo ovládána Ukrajinou, jak může
být dohodnuto mezi příslušnými úřady smluvních států;
b) v případě České republiky:
(i) Českou národní banku;
(ii) Českou exportní banku
(ČEB);
(iii) Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP); a
(iv) jakoukoli finanční
instituci, která je vlastněna nebo ovládána Českou republikou, jak může být dohodnuto
mezi příslušnými úřady smluvních států."
2. Do článku 11 odstavce 4 Smlouvy se doplňují dvě věty, které zní následovně:
"Penále ukládané za pozdní platbu se nepovažuje za úroky pro účely tohoto
článku. Výraz "úroky" nezahrnuje žádnou část příjmu, která je považována za dividendu
podle ustanovení článku 10 odstavce 3."
3. Článek 11 odstavec 5 Smlouvy se mění tak, že se nahrazuje slovní spojení
"Ustanovení odstavců 1 a 2" slovním spojením "Ustanovení odstavců 1, 2 a 3".
4. První věta článku 11 odstavce 6 Smlouvy se mění následovně:
"6. Předpokládá se, že úroky mají zdroj ve smluvním státě, jestliže plátcem
je rezident tohoto státu."
ČLÁNEK 8
1. Článek 12 odstavec 3 Smlouvy se mění následovně:
"3. Výraz "licenční poplatky" použitý v tomto článku označuje platby
jakéhokoliv druhu obdržené jako náhrada za užití nebo za právo na užití jakéhokoliv
autorského práva k dílu literárnímu, uměleckému nebo vědeckému, včetně kinematografických
filmů, filmů nebo pásek nebo jiných prostředků obrazové nebo zvukové reprodukce pro
rozhlasové nebo televizní vysílání, jakéhokoliv patentu, ochranné známky, návrhu
nebo modelu, plánu, tajného vzorce nebo postupu nebo jakéhokoliv průmyslového, obchodního
nebo vědeckého zařízení nebo za informace, které se vztahují na zkušenosti nabyté
v oblasti průmyslové, obchodní nebo vědecké (know-how)."
2. První věta článku 12 odstavce 6 Smlouvy se mění následovně:
"6. Předpokládá se, že licenční poplatky mají zdroj ve smluvním státě,
jestliže plátcem je rezident tohoto státu."
ČLÁNEK 9
Článek 13 odstavec 2 Smlouvy se mění následovně:
"2. Zisky, které pobírá rezident jednoho smluvního státu ze zcizení akcií
nebo jiných podílů, jejichž hodnota plyne z více než 50 procent přímo nebo nepřímo
z nemovitého majetku umístěného ve druhém smluvním státě, mohou být zdaněny v tomto
druhém státě."
ČLÁNEK 10
Článek 15 odstavec 5 Smlouvy se mění následovně:
"5. Bez ohledu na předchozí ustanovení tohoto článku mohou být odměny
pobírané z důvodu zaměstnání vykonávaného na palubě lodi, člunu, letadla, v silničním
nebo železničním vozidle provozované, provozovaného nebo provozovaném v mezinárodní
dopravě podnikem smluvního státu zdaněny v tomto státě."
ČLÁNEK 11
Článek 18 odstavec 3 Smlouvy se mění následovně:
"3. Penze a jiné podobné platy a jakékoliv annuity vyplácené na základě
státního penzijního plánu jako části systému sociálního zabezpečení smluvního státu,
jeho nižšího správního útvaru nebo místního úřadu, podléhají bez ohledu na ustanovení
odstavce 1 tohoto článku a ustanovení článku 19 odstavce 2 písm. b) této smlouvy
zdanění jen v tomto státě."
ČLÁNEK 12
Článek 23 Smlouvy se mění následovně:
"Článek 23
VYLOUČENÍ DVOJÍHO ZDANĚNÍ
1. V případě rezidenta Ukrajiny bude dvojí zdanění vyloučeno následovně:
Jestliže rezident Ukrajiny pobírá příjem nebo vlastní majetek, který může být v souladu
s ustanoveními této smlouvy zdaněn v České republice, Ukrajina povolí:
a) snížit daň z příjmů tohoto rezidenta o částku rovnající se dani z příjmů zaplacené
v České republice;
b) snížit daň z majetku tohoto rezidenta o částku rovnající se majetkové dani zaplacené
v České republice.
Částka, o kterou se daň sníží, však v žádném případě nepřesáhne tu část daně z příjmů
nebo majetkové daně vypočtené před jejím snížením, která poměrně připadá, podle toho,
o jaký případ jde, na příjem nebo majetek, který může být zdaněn v České republice.
2. S výhradou ustanovení právních předpisů České republiky týkajících
se vyloučení dvojího zdanění, bude v případě rezidenta České republiky dvojí zdanění
vyloučeno následovně:
Česká republika může při ukládání daní svým rezidentům zahrnout
do daňového základu, ze kterého se takové daně ukládají, části příjmu nebo majetku,
které mohou být v souladu s ustanoveními této smlouvy rovněž zdaněny v Ukrajině,
avšak povolí snížit částku daně vypočtenou z takového základu o částku rovnající
se dani zaplacené v Ukrajině. Částka, o kterou se daň sníží, však nepřesáhne tu část
české daně vypočtené před jejím snížením, která poměrně připadá na příjem nebo majetek,
který může být v souladu s ustanoveními této smlouvy zdaněn v Ukrajině.
3. Jestliže je v souladu s jakýmkoliv ustanovením Smlouvy příjem pobíraný
nebo majetek vlastněný rezidentem jednoho smluvního státu osvobozen od zdanění v
tomto státě, tento stát může přesto, při výpočtu částky daně ze zbývajících příjmů
nebo zbývajícího majetku tohoto rezidenta, vzít v úvahu osvobozený příjem nebo majetek."
ČLÁNEK 13
1. Článek 24 odstavec 3 Smlouvy se mění následovně:
"3. Zdanění stálé provozovny, jež má podnik jednoho smluvního státu ve
druhém smluvním státě, nebo rezidenta jednoho smluvního státu, který vykonává v tomto
druhém státě nezávislé povolání ze stálé základny tam umístěné, nebude v tomto druhém
státě nepříznivější než zdanění podniků nebo rezidentů tohoto druhého státu, které
nebo kteří vykonávají tytéž činnosti."
2. Článek 24 odstavec 7 Smlouvy se mění následovně:
"7. Ustanovení tohoto článku se bez ohledu na ustanovení článku 2 vztahují
na daně všeho druhu a pojmenování."
ČLÁNEK 14
Článek 26 Smlouvy se mění následovně:
"Článek 26
VÝMĚNA INFORMACÍ
1. Příslušné úřady smluvních států si budou vyměňovat takové informace,
u nichž lze předpokládat, že jsou relevantní ve vztahu k provádění ustanovení této
smlouvy nebo ve vztahu k provádění nebo vymáhání vnitrostátních právních předpisů,
které se vztahují na daně všeho druhu a pojmenování ukládané jménem smluvních států
nebo jejich nižších správních útvarů nebo místních úřadů, pokud zdanění, které upravují,
není v rozporu se Smlouvou. Výměna informací není omezena články 1 a 2.
2. Veškeré informace obdržené smluvním státem podle odstavce 1 budou
udržovány v tajnosti stejným způsobem jako informace získané podle vnitrostátních
právních předpisů tohoto státu a budou poskytnuty pouze osobám nebo úřadům (včetně
soudů a správních úřadů), které se zabývají vyměřováním nebo vybíráním daní, které
jsou uvedeny v odstavci 1, vymáháním nebo trestním stíháním ve věci těchto daní,
rozhodováním o opravných prostředcích ve vztahu k těmto daním nebo dozorem výše uvedeného.
Tyto osoby nebo úřady použijí tyto informace jen k těmto účelům. Mohou sdělit tyto
informace při veřejných soudních řízeních nebo v soudních rozhodnutích.
3. Ustanovení odstavců 1 a 2 nebudou v žádném případě vykládána tak,
že ukládají smluvnímu státu povinnost:
a) provést správní opatření, která by porušovala právní předpisy a správní praxi
tohoto nebo druhého smluvního státu;
b) poskytnout informace, které nemohou být získány na základě právních předpisů nebo
v běžném správním řízení tohoto nebo druhého smluvního státu;
c) poskytnout informace, které by odhalily jakékoliv obchodní, hospodářské, průmyslové,
komerční nebo profesní tajemství nebo obchodní postup, nebo informace, jejichž sdělení
by bylo v rozporu s veřejným pořádkem.
4. Jestliže jsou v souladu s tímto článkem jedním smluvním státem požadovány
informace, druhý smluvní stát použije svých opatření zaměřených na získávání informací,
aby získal požadované informace, i když tento druhý stát takové informace nepotřebuje
pro své vlastní daňové účely. Povinnost obsažená v předchozí větě podléhá omezením
odstavce 3, ale v žádném případě nebudou tato omezení vykládána tak, že umožňují
smluvnímu státu odmítnout poskytnout informace pouze z toho důvodu, že nemá domácí
zájem na takových informacích.
5. Ustanovení odstavce 3 nebudou v žádném případě vykládána tak, že umožňují
smluvnímu státu odmítnout poskytnout informace pouze z toho důvodu, že informacemi
disponuje banka, jiná finanční instituce, pověřenec nebo osoba, která jedná v zastoupení
nebo jako zmocněnec, nebo proto, že se informace vztahují k vlastnickým podílům na
osobě."
ČLÁNEK 15
Pro účely Smlouvy se rozumí:
a) Jestliže se dá usuzovat s ohledem na všechny relevantní skutečnosti a okolnosti,
že získání výhody plynoucí ze Smlouvy bylo jedním z hlavních cílů jakéhokoliv opatření
nebo jakékoliv transakce přímo nebo nepřímo vedoucích k této výhodě, tato výhoda,
bez ohledu na jiná ustanovení Smlouvy, nebude poskytnuta ve vztahu k části příjmu
nebo majetku, pokud není prokázáno, že poskytnutí této výhody v dané situaci by bylo
v souladu s účelem a cílem příslušných ustanovení Smlouvy. Jestliže výhoda plynoucí
ze Smlouvy je osobě takto odepřena, příslušný úřad smluvního státu, který by jinak
poskytl tuto výhodu, bude nicméně považovat tuto osobu za osobu, která je oprávněna
k této výhodě nebo k jiným výhodám s ohledem na specifickou část příjmu nebo majetku,
jestliže takový příslušný úřad na základě žádosti od této osoby a po zvážení relevantních
skutečností a okolností dojde k závěru, že takové výhody by byly poskytnuty této
osobě v případě neexistence takové transakce nebo opatření. Příslušný úřad smluvního
státu, kterému byla žádost podána podle tohoto odstavce rezidentem druhého smluvního
státu, se poradí s příslušným úřadem tohoto druhého státu před tím, než tuto žádost
zamítne.
b) Ustanovení této smlouvy v žádném případě nezabraňují smluvnímu státu provádět
ustanovení jeho vnitrostátních právních předpisů určená k zabraňování daňovým únikům
a situacím vyhýbání se daňové povinnosti.
ČLÁNEK 16
Smluvní státy si vzájemně diplomatickou cestou písemně oznámí splnění všech
vnitrostátních postupů, které jsou vyžadovány pro vstup v platnost tohoto protokolu.
Tento protokol, který tvoří nedílnou součást Smlouvy, vstoupí v platnost dnem pozdějšího
z těchto oznámení a v obou státech se bude provádět ve vztahu k daňovým obdobím začínajícím
1. ledna kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém Protokol vstoupí v platnost,
nebo později.
Na důkaz toho podepsaní, k tomu řádně zmocněni, podepsali tento protokol.
Dáno v Kyjevě dne 21. října 2013 ve dvou původních vyhotoveních, každé v
jazyce českém, ukrajinském a anglickém, přičemž všechny texty jsou autentické. V
případě jakéhokoliv rozdílu bude rozhodujícím anglický text.
Za vládu České republiky Za vládu Ukrajiny
Ivan Počuch Jurij Kolobov
mimořádný a zplnomocněný velvyslanec ministr financí
České republiky na Ukrajině
Příloha
Sdělení Ministerstva financí České republiky č. j. MF-5860/2017/15-171
ke Smlouvě mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku1) (dále jen
"Smlouva") v návaznosti na Mnohostrannou úmluvu o implementaci opatření k boji proti
snižování daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovýmsmlouvám2) (dále
jen "Úmluva")
Zpracovatel: Ing. Martin Boreš
Telefon: 257 044 467
Článek 1
Ministerstvo financí České republiky sděluje, že se Smlouva na základě
výhrad a notifikací učiněných Českou republikou a Ukrajinou ve vztahu k Úmluvě mění
následovně:
1) Nový text preambule Smlouvy zní:
"Vláda České republiky a vláda Ukrajiny,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku,
a to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo ke sníženému zdanění skrze
daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti (včetně prostřednictvím
uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou zacílena na získání
úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů třetích jurisdikcí)
a potvrzujíce jejich snahu rozvíjet a prohlubovat vzájemné hospodářské
vztahy,
se dohodly takto:".
2) První věta článku 25 odstavce 1 Smlouvy se nahrazuje následující větou:
"Jestliže se osoba domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států
vedou nebo povedou u ní ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními Smlouvy,
může, bez ohledu na opravné prostředky, které poskytují vnitrostátní právní předpisy
těchto států, předložit případ příslušnému úřadu kteréhokoliv smluvního státu.".
3) Text článku 15 Protokolu ke Smlouvě zní následovně:
"Pro účely Smlouvy se rozumí:
a) Jestliže se dá usuzovat s ohledem na všechny relevantní skutečnosti a okolnosti,
že získání výhody plynoucí ze Smlouvy bylo jedním z hlavních cílů jakéhokoliv opatření
nebo jakékoliv transakce přímo nebo nepřímo vedoucích k této výhodě, tato výhoda,
bez ohledu na jiná ustanovení Smlouvy, nebude poskytnuta ve vztahu k části příjmu
nebo majetku, pokud není prokázáno, že poskytnutí této výhody v dané situaci by bylo
v souladu s účelem a cílem příslušných ustanovení Smlouvy. Jestliže výhoda plynoucí
ze Smlouvy je osobě takto odepřena, příslušný úřad smluvního státu, který by jinak
poskytl tuto výhodu, bude nicméně považovat tuto osobu za osobu, která je oprávněna
k této výhodě nebo k jiným výhodám s ohledem na specifickou část příjmu nebo majetku,
jestliže takový příslušný úřad na základě žádosti od této osoby a po zvážení relevantních
skutečností a okolností dojde k závěru, že takové výhody by byly poskytnuty této
osobě v případě neexistence takové transakce nebo opatření. Příslušný úřad smluvního
státu, kterému byla žádost podána podle tohoto odstavce rezidentem druhého smluvního
státu, se poradí s příslušným úřadem tohoto druhého státu před tím, než tuto žádost
zamítne.
b) Ustanovení této smlouvy v žádném případě nezabraňují smluvnímu státu provádět
ustanovení jeho vnitrostátních právních předpisů určená k zabraňování daňovým únikům
a situacím vyhýbání se daňové povinnosti.".
Článek 2
Výše uvedené změny Smlouvy se v obou smluvních státech provádějí následovně:
1) pokud jde o daně vybírané srážkou u zdroje z částek vyplácených nebo
připisovaných nerezidentům, jestliže skutečnost dávající vzniknout takovým daním
nastala k 1. lednu 2025 nebo později; a
2) pokud jde o všechny ostatní daně, na daně ukládané za zdaňovací období
začínající 13. června 2025 nebo později.
Ing. Andrea Sýkorová v. r.
pověřena řízením odboru Daně z příjmů
1) Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaná v Kyjevě
dne 30. června 1997, byla vyhlášena pod č. 103/1999 Sb.
1) Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku byla vyhlášena pod č.
103/1999 Sb., Protokol k ní ve Sb.m.s. č. 12/2016
2) Mnohostranná úmluva o implementaci opatření k boji proti snižování daňového
základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám byla vyhlášena pod č. 32/2020
Sb.m.s.