199/1994 Sb.
ZÁKON
ze dne 28. září 1994
o zadávání veřejných zakázek
Změna: 148/1996 Sb.
Změna: 93/1998 Sb.
Změna: 28/2000 Sb.
Změna: 256/2000 Sb.
Změna: 39/2001 Sb.
Změna: 142/2001 Sb.
Změna: 278/2002 Sb.
Změna: 130/2002 Sb.,
211/2002 Sb.
Změna: 424/2002 Sb.
Změna: 320/2002 Sb.,
517/2002 Sb.
Změna: 41/2004 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Zákon upravuje
a) závazný postup zadavatelů veřejných zakázek směřující
k uzavření smluv k jejich provedení (dále jen "zadávání"),
b) obchodní veřejnou soutěž1) pro veřejné zakázky a způsob
uzavírání smluv k jejich provedení na podkladě výsledků této
soutěže,
c) způsob dohledu nad dodržováním tohoto zákona.
(2) Tento zákon se nevztahuje na
a) poskytování účelové podpory výzkumu a vývoje podle zvláštního
právního předpisu2) s výjimkou případů, kdy jediným uživatelem
výsledků výzkumu a vývoje je Česká republika nebo územní
samosprávný celek,
b) koupi, skladování a prodej zemědělských výrobků a potravin
organizované Státním zemědělským intervenčním fondem,4)
c) nákup uměleckých, historických nebo sbírkových předmětů
uskutečňovaný na veřejných dražbách podle zvláštního předpisu
a nákup knihovních fondů jako celku,4b)
d) plnění veřejné zakázky, které poskytuje v celém rozsahu
právnická osoba zřízená za tím účelem zadávajícím
ministerstvem, jiným správním úřadem nebo územním samosprávným
celkem,
e) závazky veřejné služby a jiné obdobné závazky, na jejichž
úhradě se podílejí veřejné finanční prostředky,4c)
f) nástroje aktivní politiky zaměstnanosti upravené zvláštními
předpisy,4d)
g) nákup, údržbu a obnovu majetku České republiky v zahraničí,
h) zakázky zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí,
i) zakázky související s návštěvami oficiálních představitelů
jiných států a vlád v České republice,
j) nákupy Správy státních hmotných rezerv konaných na komoditních
burzách,
k) nákupy majetku a služeb strategického charakteru schválené
vládou České republiky, které souvisí s integrací a členstvím
České republiky v Severoatlantické alianci,
l) zakázky související s poskytováním zahraniční rozvojové
a humanitární pomoci vládou České republiky v případech
nebezpečí z prodlení,
m) zakázky na výrobky a služby, jejichž odběratelem je stát
a dodavatelem Vězeňská služba České republiky,
n) nákup cenin, u nichž nelze uplatnit výběr v jejich hodnotě dané
zvláštními právními předpisy nebo rozhodnutím cenového orgánu,
o) přibrání znalce, popř. státního ústavu pro účely soudního
řízení nebo správního řízení,4e)
p) zakázky, jejichž předmětem je vypořádání pohledávek vůči
zahraničí, které jsou evidovány ve státních finančních aktivech
České republiky a které vznikly z rozhodnutí orgánů státní
správy v souvislosti s poskytnutými úvěry, půjčkami, finančními
vklady nebo při realizaci vzájemných zúčtovacích vztahů, pokud
vláda nerozhodne jinak,
r) zakázky pro nákup vody, jsou-li zadavateli výrobci, přepravci
nebo distributoři pitné vody,
s) zakázky pro nákup energie nebo paliv pro výrobu energie,
jsou-li zadavateli výrobci, přepravci nebo distributoři
elektřiny nebo tepla, přepravci nebo distributoři plynu anebo
obchodní společnosti provádějící průzkum nebo těžbu ropy,
plynu, uhlí nebo jiných paliv,
t) zakázky upravené jinými procesními pravidly a zadávané na
základě zvláštních postupů mezinárodních organizací,
u) smlouvy na poskytování finančních služeb spojených s vydáváním,
prodejem, koupí nebo jiným převodem cenných papírů a jiných
finančních nástrojů České republiky a služby ústřední banky,
v) zakázky zadávané podle akreditovaných postupů jednotlivých
programů pomoci Evropských společenství v České republice.
§ 2
Pojmy
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) veřejnou zakázkou úplatná smlouva uzavřená mezi zadavatelem
a vybraným uchazečem, jejímž předmětem jsou dodávky, provedení
prací nebo poskytování služeb,
b) zadavatelem
1. ministerstvo, jiný správní úřad, územní samosprávný celek,
v případě statutárních měst a hlavního města Prahy též
městský obvod a městská část,4c) a jimi zřízené rozpočtové
a příspěvkové organizace, Úřad vlády České republiky,
Nejvyšší kontrolní úřad, soudy, státní zastupitelství,
státní fondy, Fond národního majetku České republiky,
Pozemkový fond České republiky, České dráhy, Česká televize,
Český rozhlas, jakož i právnické osoby zřízené zvláštním
zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří
s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvků
mezinárodních organizací nebo rozpočtů územních
samosprávných celků,
2. výrobce, přepravce nebo distributor pitné vody, elektrické
energie, plynu nebo tepla, který je dodavatelem do veřejných
sítí, provozovatel veřejných dopravních sítí a poskytovatel
služeb veřejnosti v oblasti železniční, tramvajové,
trolejbusové nebo autobusové dopravy a lanových drah,
provozovatel kanalizačních sítí a čističek odpadních vod,
pokud poskytuje služby veřejnosti,
3. obchodní společnost provádějící průzkum ropy, plynu, uhlí
nebo jiných paliv,
4. provozovatel letišť a přístavů,
5. zdravotní pojišťovna,4f) nebo
6. právnická nebo fyzická osoba, která k úhradě zakázky, která
je veřejnou zakázkou podle písmene a), použije prostředky
státního rozpočtu, státních fondů, příspěvků mezinárodních
organizací nebo rozpočtů územních samosprávných celků,
c) zájemcem o veřejnou zakázku tuzemská nebo zahraniční osoba,
popřípadě více těchto osob společně, která
1. si vyžádá zadávací nebo kvalifikační dokumentaci, nebo
2. se účastní předkvalifikačního řízení (§ 21), nebo
3. se zúčastní jednání v prvním stupni dvoustupňové obchodní
veřejné soutěže, nebo
4. je vyzvána zadavatelem k předložení nabídky při jiných
způsobech zadání veřejné zakázky, než je obchodní veřejná
soutěž, nebo
5. přichází v úvahu k plnění veřejné zakázky,
d) uchazečem o veřejnou zakázku (dále jen "uchazeč") tuzemská nebo
zahraniční osoba, popřípadě více těchto osob společně, která
předložila
1. nabídku podle podmínek soutěže vyhlášených zadavatelem pro
obchodní veřejnou soutěž, nebo
2. předběžnou nabídku v dvoustupňové obchodní veřejné soutěži,
nebo
3. nabídku na podkladě výzvy zadavatele při jiných způsobech
zadání veřejné zakázky,
e) tuzemskou osobou
1. právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm
v České republice,
2. právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm
mimo území České republiky, oprávněná podnikat na území
České republiky v souladu se zvláštními předpisy,5)
f) zahraniční osobou právnická osoba se sídlem a fyzická osoba
s bydlištěm mimo území České republiky,
g) nabídkou návrh na uzavření smlouvy, doložený doklady
požadovanými v zadání veřejné zakázky,
h) nabídkovou cenou cena, kterou uchazeč navrhuje zadavateli za
splnění veřejné zakázky ve své nabídce,
i) dvoustupňovou obchodní veřejnou soutěží soutěž, kdy zadavatel
1. vyhlášením podmínek soutěže pro první stupeň vyzývá k podání
předběžných nabídek neurčité zájemce o veřejnou zakázku a
2. ve druhém stupni vyzývá k podání nabídek pouze uchazeče,
kteří splnili podmínky prvního stupně,
j) předběžnou nabídkou návrh na způsob plnění veřejné zakázky
doložený doklady požadovanými zadavatelem v podmínkách soutěže
prvního stupně či v zadávací dokumentaci; součástí předběžné
nabídky nejsou návrh smlouvy a nabídková cena,
k) dokumentací o zadání veřejné zakázky soubor dokladů, jejichž
pořízení vyžaduje tento zákon, a nabídky všech uchazečů,
l) souborem strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční
celek takový soubor věcí movitých, který plní ucelenou
technicko-ekonomickou funkci určenou zadavatelem nebo
projektovou dokumentací a vyžaduje montáž,
m) specializovanou zakázkou taková veřejná zakázka, kterou může
pro zadavatele provést pouze omezený okruh zájemců majících
k tomu příslušné oprávnění k podnikání, nejvýše však sedm,
n) centrální adresou místo, kde jsou ve veřejně přístupném
informačním systému (Internet) uveřejněny informace určené
tímto zákonem,
o) správcem centrální adresy osoba organizující za úplatu
uveřejnění informací určených tímto zákonem nebo informací
dobrovolně poskytnutých zadavateli.
§ 2a
Kvalifikace uchazečů o veřejnou zakázku
(1) Uchazeči jsou povinni v nabídkách prokázat kvalifikační
předpoklady (§ 2b) k plnění veřejné zakázky. V zadání může
zadavatel požadovat splnění dalších předpokladů pro plnění veřejné
zakázky (§ 2f).
(2) Zadavatel zjišťuje kvalifikaci uchazečů
a) při předkvalifikačním řízení (§ 21),
b) při posuzování nabídek (§ 29, 34 a 49),
c) při hodnocení nabídek (§ 35),
d) před uzavřením smlouvy (§ 38 odst. 4 a § 49).
(3) Požadavky na prokazování dalších předpokladů pro plnění
veřejné zakázky vymezí zadavatel v zadání nebo v kvalifikační
dokumentaci včetně požadovaného způsobu jejich splnění. Uchazeči
mohou požadovat na zadavateli upřesňující informace k prokazování
dalších předpokladů nejpozději do sedmi dnů před uplynutím
soutěžní lhůty; tyto informace musí být poskytnuty všem uchazečům.
(4) Při stanovení požadavků na prokazování kvalifikace uchazečů
musí zadavatel v podmínkách zadání uvést, jakým způsobem požaduje
prokazování kvalifikace, předkládá-li nabídku více osob společně.
(5) U nabídek předpokládajících splnění zakázky s pomocí jiných
osob prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů uchazeč, který
nabídku podává, pokud se jeho oprávnění k podnikání vztahuje na
celý rozsah veřejné zakázky. Jinak prokazují splnění
kvalifikačního předpokladu podle § 2b odst. 1 písm. a) i tyto jiné
osoby.
§ 2b
Kvalifikační předpoklady
(1) Kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky splňuje
uchazeč,
a) který má příslušné oprávnění k podnikání,5a) je-li zvláštními
předpisy stanoveno,
b) na jehož majetek nebyl prohlášen konkurz nebo proti kterému
nebylo zahájeno konkurzní nebo vyrovnací řízení, nebo nebyl
návrh na prohlášení konkurzu zamítnut pro nedostatek majetku
úpadce nebo není v likvidaci,
c) který nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,5b)
d) který nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková
podstata souvisí s předmětem podnikání uchazeče, nebo pro
trestný čin hospodářský5c) nebo trestný čin proti majetku,5d)
e) který nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán
podle zvláštních předpisů upravujících výkon odborné
činnosti,5e) pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné
zakázky,
f) který nemá splatný nedoplatek na pojistném a na penále na
veřejné zdravotní pojištění5f) nebo na pojistném a na penále na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti,5g)
g) který není vyloučen z účasti na zadávání veřejných zakázek
podle § 63.
(2) Podmínka uvedená v odstavci 1 písm. d) se vztahuje na osoby
vykonávající funkci statutárního orgánu nebo všechny členy
statutárního orgánu. U organizačních složek podniku5h) zapsaných
v obchodním rejstříku se splnění uvedené podmínky vztahuje rovněž
na vedoucího organizační složky podniku,5i) která podává nabídku.
(3) Podmínky uvedené v odstavci 1 písm. d) a e) se vztahují též
na odpovědného zástupce uchazeče, ustanoveného podle zvláštního
právního předpisu.5j)
§ 2c
Prokazování kvalifikačních předpokladů
(1) Uchazeč prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů
uvedených v § 2b odst. 1 písm. a) dokladem o oprávnění
k podnikání, včetně výpisu z obchodního rejstříku, a čestným
prohlášením o splnění kvalifikačních předpokladů uvedených v § 2b odst. 1 písm. b), c), d), e) a f).
(2) Uchazeč, se kterým má být uzavřena smlouva, prokáže
kvalifikační předpoklady takto:
a) podle § 2b odst. 1 písm. a) výpisem z obchodního rejstříku,
je-li do tohoto rejstříku zapsán, ne starším než 90 dnů,
b) podle § 2b odst. 1 písm. d) výpisem z evidence Rejstříku trestů
ne starším než šest měsíců,
c) podle § 2b odst. 1 písm. f) potvrzením příslušného orgánu ne
starším než šest měsíců.
(3) Doklady opravňující k podnikání a doklady uvedené v odstavci 2 mohou být předloženy též ve stejnopisu s ověřením jeho pravosti.
§ 2d
Změny v kvalifikaci
Uchazeč je povinen ohlásit do 14 dnů zadavateli změny, které
nastaly po podání jeho nabídky a které se dotýkají údajů
požadovaných zadavatelem při prokazování kvalifikace.
§ 2e
Důsledky nesplnění kvalifikačních předpokladů
Neprokáže-li uchazeč některý z kvalifikačních předpokladů,
popřípadě nesplní povinnost podle § 2d, musí ho zadavatel vyloučit
z účasti v dalším jednání o veřejné zakázce. Rozhodnutí
o vyloučení zadavatel bezodkladně sdělí vyloučenému uchazeči.
§ 2f
Další předpoklady pro plnění veřejné zakázky
(1) Dalšími předpoklady pro plnění veřejné zakázky jsou
například:
a) technické a materiální vybavení k plnění veřejné zakázky,
b) počet zaměstnanců odborných profesí rozhodných pro plnění
veřejné zakázky,
c) přehled významných zakázek uskutečněných uchazečem v posledních
letech s uvedením objednatele, popřípadě kupujícího, místa
a doby plnění.
(2) Skutečnosti uvedené v odstavci 1 jsou důvěrné a zadavatel je
může použít pouze pro účely vyhodnocení výsledků zadání veřejné
zakázky, pro kterou byly doloženy.
(3) Zadavatel může požadovat na uchazeči čestné prohlášení
o tom, že jím navržené řešení veřejné zakázky obsažené v nabídce
nepožívá ochranu podle zvláštních předpisů3) nebo že nositelem
těchto práv je on.
§ 2g
Variantní řešení
Variantní řešení v nabídce je přípustné, pokud není zadavatelem
stanoveno jinak.
§ 2h
Zadávací dokumentace
(1) Zadávací dokumentace je souhrn údajů a informací nezbytných
pro zpracování nabídky. Zadavatel ji poskytuje na vyžádání
zájemcům o veřejnou zakázku. Součástí zadávací dokumentace musí
být technické podmínky veřejné zakázky určující požadavky na
jakost a technické vlastnosti předmětu veřejné zakázky. Součástí
zadávací dokumentace musí být i jednoznačné vymezení množství
a druhu požadovaných prací, dodávek nebo služeb. Za úplnost
a správnost údajů obsažených v zadávací dokumentaci odpovídá
zadavatel.
(2) Pokud požadované technické podmínky obsahují požadavky nebo
odkazy na jednotlivá obchodní jména, zvláštní označení podniku,
zvláštní označení výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů,
které platí pro určitý podnik nebo organizační jednotku za
příznačné, patenty a užitné vzory, musí zadavatel umožnit použití
i obdobných řešení.
(3) Zadávací dokumentace pro veřejné stavební zakázky se stanoví
v rozsahu projektové dokumentace nutné ke stavebnímu řízení,
rozšířené o výkaz výměr, soupis prací a dodávek s podrobným
popisem požadovaných standardů, které jednoznačně vymezují použité
položky.
§ 3
Způsoby zadání veřejných zakázek
(1) K uzavření smlouvy na veřejnou zakázku vyhlašuje zadavatel
obchodní veřejnou soutěž o nejvýhodnější nabídku, není-li v tomto
zákoně stanoveno jinak. Při obchodní veřejné soutěži postupuje
zadavatel podle obchodního zákoníku, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(2) Zadavatel je povinen vyhlásit obchodní veřejnou soutěž,
jestliže výše budoucího peněžitého závazku ze smlouvy bez daně
z přidané hodnoty, jde-li o nemovitost, s výjimkou nájmu, nebo
o soubor strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek,
přesáhne 30 mil. Kč a v ostatních případech 7,5 mil. Kč.
(3) Zadavatelé uvedení v § 2 písm. b) bodech 2, 3 a 4 jsou
povinni vyhlásit obchodní veřejnou soutěž, jestliže výše budoucího
závazku ze smlouvy bez daně z přidané hodnoty, jde-li
o nemovitost, s výjimkou nájmu, nebo o soubor strojů nebo zařízení
tvořící samostatný funkční celek, přesáhne 50 mil. Kč
a v ostatních případech 12 mil. Kč.
(4) Uzavření smlouvy na veřejnou zakázku jiným způsobem než na
základě obchodní veřejné soutěže podle odstavce 1 je přípustné
pouze při splnění podmínek stanovených v části třetí tohoto
zákona.
ČÁST DRUHÁ
OBCHODNÍ VEŘEJNÁ SOUTĚŽ
HLAVA I
NĚKTERÁ USTANOVENÍ O PODMÍNKÁCH SOUTĚŽE
§ 4
Vyhlášení obchodní veřejné soutěže
(1) Obchodní veřejnou soutěž, její podmínky, popřípadě změny
a zrušení veřejné obchodní soutěže vyhlašuje zadavatel uveřejněním
v Obchodním věstníku6) a na centrální adrese.
(2) Před vyhlášením obchodní veřejné soutěže podle odstavce 1
nesmí být podmínky soutěže uveřejněny jiným způsobem a žádným
osobám nesmí být sdělen jejich obsah.
§ 5
Obsah podmínek soutěže
(1) Podmínky soutěže musí obsahovat
a) vymezení plnění veřejné zakázky,
b) dobu a místo plnění veřejné zakázky,
c) požadavky na prokázání kvalifikačních předpokladů uchazečů
(§ 2b),
d) způsob hodnocení nabídek (§ 6),
e) požadavky na jednotný způsob zpracování nabídkové ceny včetně
platebních podmínek,
f) soutěžní lhůtu (§ 7) a místo otevírání obálek s nabídkami,
g) zadávací lhůtu (§ 8),
h) místo pro podávání nabídek a dobu, v níž lze nabídky podat
osobně (§ 9),
i) název, sídlo, telefon, popřípadě dálnopis nebo fax zadavatele,
j) oznámení o době konání prohlídky místa plnění veřejné zakázky
nebo o době, kdy lze nahlédnout do dokumentace, pokud se
předpokládá konání prohlídky, nebo pokud tato dokumentace není
součástí zadávací dokumentace,
k) požadavek na poskytnutí jistoty včetně její výše (§ 23),
l) podmínky, při jejichž splnění je možno překročit výši
nabídkové ceny.
(2) Zadavatel může vymezit další podmínky soutěže, které vyhlásí
současně s podmínkami podle odstavce 1, a to zejména
a) zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky (§ 10),
b) zvýhodnění tuzemských osob (§ 11),
c) omezení soutěže na tuzemské osoby,
d) adresu a lhůtu, v níž je možno vyžádat zadávací dokumentaci,
je-li tato dokumentace pro zpracování nabídky nutná (§ 2h),
popřípadě výši úhrady za její poskytnutí, je-li úhrada
zadavatelem vyžadována (§ 64c),
e) požadavky na prokazování dalších předpokladů (§ 2f), popřípadě
na předkvalifikační řízení (§ 21),
f) adresu a lhůtu pro získání kvalifikační dokumentace (§ 2a),
g) požadavky na rozdělení veřejné zakázky na dílčí plnění,
h) minimální požadavky na případná variantní řešení nebo vyloučení
možnosti variantního řešení,
i) podmínky provedení zakázky vázané na kompenzující transakce,
jde-li o zakázky pro branné a bezpečnostní účely.
(3) Rozhodne-li se zadavatel pro hodnocení podle ekonomické
vhodnosti nabídek (§ 6), uvede jednotlivá kritéria v podmínkách
soutěže. Učiní tak v sestupném pořadí podle stupně významu, který
jim přisuzuje.
§ 6
Způsob hodnocení nabídek
(1) Hodnocení nabídek se provádí podle výše nabídkové ceny nebo
ekonomické vhodnosti nabídek v souladu s kritérii uvedenými
v podmínkách soutěže.
(2) Při hodnocení podle ekonomické vhodnosti nabídky zadavatel
přihlédne podle charakteru veřejné zakázky zejména
a) k době plnění veřejné zakázky,
b) k technické, jakostní, estetické a funkční charakteristice
veřejné zakázky,
c) k provozním nákladům a požadavkům na údržbu,
d) k ekologickým parametrům, zejména k volbě nejlepší dostupné
technologie a opatřením k postupnému snižování emisí,7) míře
únosného zatížení území,8) předcházení znečišťování nebo
poškozování životního prostředí,9)
e) k výši nabídkové ceny,
f) k hodnotě kompenzující transakce u zakázek, u kterých taková
podmínka byla stanovena [§ 5 odst. 2 písm. i)].
(3) Zadavatel je povinen vzít v úvahu všechny varianty, které
uchazeč předložil, pokud zadavatel nevyloučil možnost variantního
řešení.
§ 7
Soutěžní lhůta
(1) Soutěžní lhůtou se rozumí lhůta, ve které lze nabídky
podávat. Při stanovení soutěžní lhůty se přihlédne k potřebě, kdy
pro zpracování nabídky je nezbytné prohlédnutí místa provedení
veřejné zakázky či nahlédnutí do dalších podkladů. Soutěžní lhůta
nesmí být kratší než 36 kalendářních dní.
(2) Soutěžní lhůta počíná běžet dnem vyhlášení obchodní veřejné
soutěže v Obchodním věstníku a končí dnem a hodinou otevírání
obálek s nabídkami. V podmínkách soutěže se vymezuje stanovením
příslušného data a hodiny otevírání obálek s nabídkami.
(3) Doba mezi prohlídkou místa nebo možností nahlédnout do
dokumentace podle § 5 odst. 1 písm. j) a dnem otevírání obálek
nesmí být kratší než 21 dnů.
§ 8
Zadávací lhůta
(1) Zadávací lhůtou se rozumí doba, po kterou jsou uchazeči
svými nabídkami vázáni. Zadavatel ji stanoví v podmínkách soutěže
počtem kalendářních dní.
(2) Zadávací lhůta stanovená v podmínkách soutěže jednotně pro
všechny uchazeče se prodlužuje uchazečům umístěným na prvním až
třetím pořadí až do doby uzavření smlouvy (§ 40). Zadávací lhůta
bez prodloužení činí nejvíce 90 kalendářních dní; její běh počíná
dnem otevírání obálek s nabídkami a končí dnem rozeslání oznámení
o výběru nejvhodnější nabídky, pokud nejsou podány námitky nebo
návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele. Zadávací lhůta se
u veřejných zakázek, na kterých se finančně podílejí programy
zahraniční pomoci podle platných mezinárodních smluv, prodlužuje
o 90 dní.
§ 9
Způsob podávání nabídek
(1) Nabídky se podávají v písemné formě osobně nebo doporučeně
poštou, v uzavřených obálkách označených názvem veřejné zakázky
a opatřených na uzavření razítkem, případně podpisem uchazeče,
je-li fyzickou osobou, či jeho statutárního zástupce, je-li
právnickou osobou.
(2) Nabídky musí být do skončení soutěžní lhůty doručeny
zadavateli. Opožděně podané nabídky zadavatel neotvírá a vrátí je
neprodleně uchazeči. Každý zájemce o veřejnou zakázku může podat
pouze jednu nabídku; při porušení těchto povinností je zadavatel
povinen vyloučit příslušného uchazeče ze soutěže. Žádná osoba se
nesmí zúčastnit téže soutěže jako uchazeč více než jednou.
(3) Při hodnocení nabídek podle ekonomické vhodnosti nabídky
může zadavatel stanovit, že v nabídce se oddělí do samostatné
obálky nabídková cena. Tato obálka musí být označena nápisem
"Nabídková cena", uzavřena a na uzavření opatřena razítkem
uchazeče.
(4) Vzorky a ukázky nabízeného zboží musí být označeny jako
součást nabídky.
§ 10
Zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky
Zvláštními podmínkami provedení veřejné zakázky se rozumějí
zejména požadavky na řešení ekologických problémů, zaměstnanosti
a na využití místních zdrojů a surovin v určitém regionu.
§ 11
Zvýhodnění některých uchazečů v obchodní veřejné soutěži
(1) Žádný z uchazečů nesmí být v obchodní veřejné soutěži
zvýhodněn proti ostatním účastníkům soutěže s výjimkami uvedenými
v odstavcích 2 a 3.
(2) V případě obchodní veřejné soutěže se zahraniční účastí
(§ 65) může zadavatel v podmínkách soutěže stanovit zvýhodnění
nabídkových cen tuzemských osob nejvýše do 10 % od nejnižší
nabídkové ceny zahraniční osoby. Předkládá-li nabídku společně
tuzemská a zahraniční osoba, považuje se jejich nabídka za nabídku
zahraniční osoby.
(3) Účastní-li se obchodní veřejné soutěže tuzemská osoba
zaměstnávající nad 50 % občanů se změněnou pracovní schopností,
musí být při hodnocení její nabídky jí předložená nabídková cena
hodnocena jako nejnižší, jestliže nepřekročí nejnižší nabídkovou
cenu tuzemské osoby o více než 20 %.
(4) Uchazeč zaměstnávající více než 50 % občanů se změněnou
pracovní schopností musí tuto skutečnost doložit ve své nabídce
potvrzením místně příslušného úřadu práce.
(5) Zvýhodnění podle odstavců 2 a 3 se nesčítají.
§ 21
Předkvalifikační řízení
(1) Zadavatel může při vyhlášení obchodní veřejné soutěže
požadovat prokazování kvalifikace zájemců na základě konání
předkvalifikačního řízení. V předkvalifikačním řízení vybere
zadavatel zájemce, kteří splněním kvalifikačních předpokladů
prokáží svou způsobilost k plnění veřejné zakázky.
(2) V kvalifikační dokumentaci musí zadavatel požadovat zejména
příslušné oprávnění k podnikání a stanovit konkrétně určený způsob
prokázání dalších předpokladů (§ 2f). Mimo to musí zadavatel uvést
též lhůtu a místo pro předložení dokladů o kvalifikaci a lhůtu pro
oznámení výsledku hodnocení. Lhůta pro oznámení výsledku
předkvalifikačního řízení musí skončit nejpozději 25 dnů před
uplynutím soutěžní lhůty s výjimkou dvoustupňové soutěže, kdy
výsledky předkvalifikačního řízení se sdělují zájemcům souběžně
s výsledky posouzení předběžných nabídek.
(3) Na základě konání předkvalifikačního řízení zadavatel
vyloučí zájemce nesplňujícího kvalifikaci z další účasti
v obchodní veřejné soutěži. K předkládání nabídek jsou oprávněni
pouze zájemci splňující požadavky na kvalifikaci.
(4) Výsledky předkvalifikačního řízení oznámí zadavatel ve lhůtě
uvedené v odstavci 2 všem zájemcům, kteří předložili doklady,
jimiž prokazovali svou kvalifikaci.
(5) Doklady předložené v předkvalifikačním řízení se při
podávání nabídky již nepředkládají.
§ 23
Poskytnutí jistoty
(1) Zadavatel je povinen vyžádat v podmínkách obchodní veřejné
soutěže, aby uchazeči k zajištění splnění svých povinností
vyplývajících z účasti v obchodní veřejné soutěži poskytli
jistotu.
(2) Požadavek na poskytnutí jistoty musí zadavatel uplatnit
shodně vůči všem uchazečům. Výši jistoty v absolutní částce
stanoví zadavatel v rozmezí 0,5 % až 3 % budoucího peněžitého
závazku.
§ 24
Formy jistoty
(1) Jistota může být uchazečem poskytnuta pouze jednou z těchto
forem:
a) bankovní zárukou,13)
b) složením peněžní částky na účet zadavatele.
(2) Peněžní částka odpovídající výši jistoty musí být připsána
na účet zadavatele nejpozději v den předcházející dni otevírání
obálek. Bankovní záruka musí být v písemné formě předložena
zadavateli nejpozději do konce soutěžní lhůty.
§ 25
Uvolnění jistoty
(1) Jistoty uchazečů, kteří se umístili při hodnocení nabídek ve
čtvrtém a dalším pořadí, uvolní zadavatel do sedmi dnů po oznámení
nejvhodnější nabídky s výjimkou podle odstavce 5.
(2) Jistotu uchazeče, jehož nabídka byla vyhodnocena a vybrána
jako nejvýhodnější, zadavatel uvolní do sedmi dnů po uzavření
smlouvy. Současně uvolní zadavatel i jistoty uchazečů, kteří se
umístili při hodnocení nabídek ve druhém a třetím pořadí.
(3) Pokud nedojde k uzavření smlouvy s vybraným uchazečem
a zadavatel vyzve k uzavření smlouvy uchazeče umístěného ve druhém
pořadí, uvolní jistotu tomuto uchazeči po uzavření smlouvy s ním
a současně uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve třetím pořadí.
(4) Není-li uzavřena smlouva s uchazečem umístěným ve druhém
pořadí, zadavatel uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve třetím
pořadí po uzavření smlouvy s ním.
(5) Jistotu uchazeče, který podal návrh na přezkoumání
rozhodnutí zadavatele, zadavatel uvolní po nabytí právní moci
rozhodnutí o tomto návrhu.
(6) Zadavatel uvolní bezodkladně jistoty uchazečům,
a) kteří byli ze soutěže vyloučeni,
b) jejichž nabídky byly odmítnuty podle § 38 odst. 1,
c) byla-li soutěž zrušena.
(7) Zadavatel je povinen uvolnit jistotu včetně úroků
zúčtovaných peněžním ústavem.
(8) Uchazeč, jehož námitce zadavatel vyhoví (§ 56 odst. 1), je
povinen do sedmi dnů od doručení oznámení požadovanou jistotu
opětovně složit. Uchazeč, který podá návrh na přezkoumání
rozhodnutí zadavatele o námitkách (§ 57), musí uvolněnou jistotu
složit a k návrhu připojit doklad o složení této jistoty.
§ 26
Výkon práva z poskytnuté jistoty
(1) Poskytnutá jistota, včetně úroků zúčtovaných peněžním
ústavem, připadá zadavateli v případech, kdy uchazeč, v rozporu
s tímto zákonem nebo s podmínkami soutěže, zrušil nebo změnil
nabídku nebo nesplnil povinnost uzavřít smlouvu na veřejnou
zakázku v zadávací lhůtě, popřípadě prodloužené zadávací lhůtě.
(2) Pokud jistota nepřipadne zadavateli podle odstavce 1, nesmí
zadavatel s jistotou disponovat.
HLAVA II
PRŮBĚH SOUTĚŽE
§ 27
Postup při přijímání nabídek
(1) Zadavatel je povinen zabezpečit, aby doručené nabídky byly
na obálce označeny pořadovým číslem, datem a hodinou doručení
a zapsány s těmito údaji do seznamu nabídek. Při osobním doručení
nabídky musí být jejímu doručiteli zadavatelem vystaveno potvrzení
o jejím přijetí s uvedením údajů podle první věty.
(2) Nabídky, které budou doručeny v rozporu s ustanovením § 9 odst. 1, nesmí zadavatel přijmout. Otevře-li zadavatel obálku
s nabídkou, která nebyla předepsaným způsobem označena, nesmí tuto
nabídku zahrnout do soutěže a musí ji vrátit příslušnému uchazeči.
§ 28
Účastníci otevírání obálek s nabídkami
(1) Otevírání obálek s nabídkami se mají právo zúčastnit kromě
zadavatele
a) uchazeči, jejichž nabídky byly zadavateli doručeny v soutěžní
lhůtě,
b) zástupci orgánu dohledu,
c) zástupci Ministerstva financí,
d) zástupci orgánu, z jehož rozpočtu se provádí zcela nebo zčásti
úhrada veřejné zakázky, není-li totožný se zadavatelem.
(2) Účastníci přítomní otevírání obálek s nabídkami (dále jen
"účastníci") potvrdí svou účast podpisem v listině účastníků,
kterou komise přiloží k protokolu o otevírání obálek s nabídkami
(§ 30).
§ 29
Otevírání obálek s nabídkami
(1) Pro otevírání obálek s nabídkami jmenuje zadavatel nejméně
tříčlennou komisi. Před otevíráním obálek s nabídkami předá
zadavatel komisi obálky s nabídkami včetně seznamu nabídek.
(2) Komise otevírá obálky postupně podle pořadového čísla
a kontroluje úplnost nabídky z hlediska požadavků uplatněných
zadavatelem ve vyhlášených podmínkách soutěže. Účastníkům sdělí
jméno a sídlo uchazeče včetně nabídkové ceny, pokud se nepostupuje
podle odstavce 4, a zda byla složena jistota. Další obsah nabídky
nesmí komise účastníkům sdělit.
(3) Pokud zadavatel v podmínkách soutěže požadoval oddělení
nabídkové ceny, obálka s nabídkovou cenou se neotevírá
a účastníkům se sdělují údaje podle odstavce 2 s výjimkou
nabídkové ceny.
(4) Jestliže komise po otevření obálky zjistí, že nabídka není
z hlediska podmínek soutěže úplná nebo že uchazeč nesplnil
podmínky uvedené v § 24 odst. 2, nabídku vyřadí z dalšího
posuzování a hodnocení; vyřazení nabídky oznámí účastníkům.
Zadavatel vyloučí bezodkladně příslušného uchazeče z další účasti
v obchodní veřejné soutěži. Rozhodnutí o vyloučení je zadavatel
povinen bezodkladně oznámit příslušnému uchazeči.
§ 30
Protokol o otevírání obálek s nabídkami
(1) O otevírání obálek s nabídkami komise sepisuje protokol,
v němž u každé nabídky komise uvede údaje oznámené účastníkům
podle § 29 odst. 2 a zda nabídka vyhověla či nevyhověla kontrole
úplnosti podle § 29 odst. 4. Příslušná část protokolu se
účastníkům přečte před otevřením další obálky s nabídkou.
(2) V závěru protokolu komise uvede počet nabídek, které byly
zadavateli doručeny po uplynutí soutěžní lhůty, a časové údaje
o jejich doručení.
(3) Protokol podepisují členové komise. Uchazeči jsou též
oprávněni k podpisu protokolu. Protokol se nezveřejňuje; po
připojení listiny účastníků se přikládá k seznamu nabídek.
(4) Uchazeči jsou oprávněni do protokolu nahlížet. Kopii
protokolu musí zadavatel na vyžádání předat orgánům, jejichž
zástupci jsou oprávněni účastnit se otevírání obálek podle § 28 odst. 1 písm. b) až d) tohoto zákona.
§ 31
Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek
(1) U veřejných zakázek zadávaných zadavateli uvedenými v § 2 písm. b) bodu 1, u kterých výše budoucího peněžního závazku bez
daně z přidané hodnoty přesáhne 20 mil. Kč, budou jmenovány členy
komise nejméně tři osoby s příslušnou odbornou způsobilostí.
V případě vyššího počtu členů komise bude činit počet odborně
způsobilých osob nejméně 60 % z celkového počtu členů komise.
(2) U veřejných zakázek zadávaných zadavateli uvedenými v § 2 písm. b) bodu 1, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez
daně z přidané hodnoty přesáhne 200 mil. Kč, ustavuje komisi podle
odstavce 1 věcně příslušný ministr nebo předseda jiného správního
úřadu nebo osoba, která je statutárním orgánem nebo má postavení
statutárního orgánu zadavatele. Jejím členem musí být zástupce
Ministerstva financí a zástupci dalších nejméně dvou odborně
příslušných ministerstev.
(3) U veřejných zakázek zadávaných zadavateli uvedenými v § 2 písm. b) bodu 1, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez
daně z přidané hodnoty přesáhne 300 mil. Kč, ustavuje komisi podle
odstavce 1 vláda České republiky na návrh věcně příslušného
ministra nebo předsedy jiného správního úřadu nebo osoby, která je
statutárním orgánem nebo má postavení statutárního orgánu
zadavatele. Jejím členem musí být zástupce Ministerstva financí
a zástupci dalších nejméně dvou odborně příslušných ministerstev.
(4) Členem komise je oprávněn být zástupce příslušného
ústředního orgánu zadavatele, pokud není zadavatelem sám tento
orgán, nebo územní samosprávný celek.
(5) Zástupci uvedení v odstavci 4 jsou oprávněni být členy
komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast svého
zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uplynutím
soutěžní lhůty.
(6) Členové komise podle odstavců 2 až 4 se účastní její
činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise
hradí zadavatel.
§ 32
Podjatost
(1) Členové komise a jejich náhradníci nesmí být ve vztahu
k veřejné zakázce a k uchazečům podjatí; zejména se nesmí podílet
na zpracování nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání příslušné
veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní
či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti učiní člen komise
i náhradník písemně čestné prohlášení zadavateli na počátku
prvního jednání komise.
(2) Vznikne-li důvod k podjatosti některému z členů komise
v průběhu její činnosti, popřípadě náhradníkovi, je povinen to
bezodkladně oznámit zadavateli. Zadavatel po zvážení důvodů
podjatosti člena komise, popřípadě náhradníka, rozhodne o jeho
dalším setrvání v komisi; vznikne-li zadavateli pochybnost
o nepodjatosti některého z členů komise, popřípadě náhradníka,
postupuje obdobně. Člen komise, popřípadě náhradník, kterému
vznikl důvod podjatosti, se nesmí zúčastnit jednání komise od
okamžiku, kdy se o tomto důvodu dozvěděl. Předseda komise vyzve
k činnosti v komisi za podjatého člena jeho náhradníka.
§ 33
Jednání komise
(1) Komise si zvolí ze svých členů předsedu a místopředsedu na
svém prvním jednání. Jednání komise svolává a řídí její předseda,
není-li přítomen, místopředseda.
(2) Komise je schopná usnášení, je-li řádně písemně a včas
pozván každý její člen a jsou-li přítomny dvě třetiny členů včetně
náhradníků za nepřítomné členy. Nemůže-li se jednání zúčastnit
člen komise, je povinen včas oznámit tuto skutečnost předsedovi
komise, který zajistí účast náhradníka.
(3) Komise posuzuje a hodnotí nabídky podle postupů stanovených
v § 34 a 35. Členové komise odůvodní svůj odchylný názor proti
názoru většiny v zápisu o jednání.
(4) Členové komise a náhradníci jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o záležitostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti
s výkonem své funkce.
§ 34
Postup komise při posuzování nabídek
(1) Komise zahájí svou činnost tím, že od zadavatele převezme
nabídky, které splnily podmínky soutěže z hlediska úplnosti,
kontrolované při otevírání obálek s nabídkami.
(2) Pokud komise při posuzování a hodnocení nabídek využije
přizvaných odborníků, nesmí být tyto osoby podjaty (§ 32) a jsou
povinny zachovávat mlčenlivost o záležitostech, o nichž se
dozvěděly v souvislosti s výkonem své funkce.
(3) Komise může při posuzování a hodnocení nabídek opravit
zjevné početní chyby v nabídce, které nemají vliv na nabídkovou
cenu.
(4) Na základě posouzení nabídek z hlediska obsahového splnění
podmínek soutěže a ověření souladu postupu uchazeče se zásadami
ochrany hospodářské soutěže, komise navrhne zadavateli vyřazení
nabídek, které uvedeným požadavkům nevyhoví. Rozhodnutí
o vyloučení příslušného uchazeče ze soutěže přísluší zadavateli.
Toto rozhodnutí je zadavatel povinen bezodkladně příslušnému
uchazeči sdělit.
(5) Uchazeč, který byl ze soutěže vyloučen, může požádat
zadavatele o sdělení důvodu jeho rozhodnutí. Zadavatel je povinen
bezodkladně důvod vyloučení uchazeči sdělit.
(6) Jsou-li po posouzení všechny nabídky vyřazeny, zadavatel
soutěž zruší.
§ 35
Postup komise při hodnocení nabídek
(1) Po posouzení, popřípadě vyřazení nabídek podle § 34 zákona
přistoupí komise k hodnocení zbývajících nabídek podle
zveřejněného způsobu hodnocení. Na základě hodnocení sestaví
komise pořadí nabídek.
(2) Požadoval-li zadavatel v podmínkách soutěže oddělit
v nabídce nabídkovou cenu, hodnotí komise nabídku nejprve
z hlediska ostatních kritérií s výjimkou nabídkové ceny. Po tomto
vyhodnocení otevře komise obálku s nabídkovou cenou a pořadí
nabídek upraví podle výsledku hodnocení pomocí nabídkové ceny.
§ 36
Mimořádně nízká nabídková cena
(1) Jestliže nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu,
odchylující se výrazně od ostatních nabídkových cen, musí si
zadavatel vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění. Zdůvodnění je
uchazeč povinen předložit zadavateli ve lhůtě jím stanovené, která
nesmí být kratší než sedm dnů od doručení výzvy.
(2) Komise může vzít zdůvodnění mimořádně malé nabídkové ceny
v úvahu pouze tehdy, jestliže shledá příčiny mimořádně nízké
nabídkové ceny jako objektivní, např. z důvodu výjimečné
hospodárnosti realizace nebo výrobní metody, originality,
popřípadě objevnosti technického řešení, postupů nebo příznivých
podmínek u uchazeče.
(3) Jestliže uchazeč nepředloží zdůvodnění ve lhůtě podle
odstavce 1 nebo komise neshledá důvody mimořádně nízké nabídkové
ceny za objektivně prokázané, zadavatel musí vyloučit tohoto
uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži; toto
rozhodnutí mu bezodkladně oznámí.
§ 37
Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek
(1) Komise pořídí o posouzení a hodnocení nabídek zprávu, která
obsahuje
a) údaje o složení komise,
b) přehled nabídek s uvedením příslušného uchazeče, které komise
převzala od zadavatele k posouzení,
c) výsledek posouzení jednotlivých nabídek,
d) při využití osob uvedených v § 34 odst. 2 závěry jejich
posouzení,
e) seznam nabídek, které komise po posouzení navrhla zadavateli
k vyřazení ze soutěže,
f) seznam nabídek, které komise hodnotila,
g) stručný popis způsobu hodnocení nabídek,
h) výsledek hodnocení jednotlivých nabídek a zdůvodnění výběru
nejvhodnější nabídky,
i) pořadí nabídek sestavené podle výsledku hodnocení.
(2) Zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podepisují všichni
členové komise a předají ji s veškerou předchozí dokumentací
o zadání veřejné zakázky zadavateli. Komise tím končí svou
činnost. Po předání zprávy zadavateli musí zadavatel na požádání
umožnit všem uchazečům, jejichž nabídky byly posuzovány
a hodnoceny, do zprávy nahlédnout.
§ 38
Rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky
(1) Zadavatel je povinen na základě posouzení a hodnocení
nabídek komisí rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky, pokud si
v podmínkách soutěže nevyhradil právo odmítnout všechny předložené
nabídky. Nejvhodnější nabídkou se rozumí nabídka nejlépe
splňující kritéria vymezená zadavatelem v podmínkách soutěže.
(2) Jestliže rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější
nabídky neodpovídá pořadí nabídek podle hodnocení komise, je
zadavatel povinen své rozhodnutí písemně zdůvodnit.
(3) Rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, včetně zdůvodnění
v případě odchylného stanoviska od hodnocení komise, zadavatel
přiloží ke zprávě o posouzení a hodnocení nabídek. Kopii
rozhodnutí včetně zdůvodnění přikládá zadavatel k evidenčnímu
listu veřejné zakázky.
(4) Vybraného uchazeče je zadavatel povinen vyzvat k předložení
dokladů podle § 2c. Nesplní-li uchazeč tuto povinnost nejpozději
do 3 dnů před uplynutím lhůty pro uzavření smlouvy, musí ho
zadavatel vyloučit ze soutěže a vyzvat dalšího v pořadí, nejvýše
však třetího.
§ 39
Oznámení o výběru nejvhodnější nabídky
(1) Zadavatel je povinen v zadávací lhůtě oznámit všem
uchazečům, pokud nebyli ze soutěže vyloučeni, své rozhodnutí
o výběru nejvhodnější nabídky včetně údajů o vybraném uchazeči
a nabídce podle odstavce 2. Uchazeč, jemuž bylo sděleno v době,
kdy byl svou nabídkou vázán, že jeho nabídka byla vybrána jako
nejvhodnější, je povinen uzavřít smlouvu podle § 40.
(2) V oznámení o výběru nejvhodnější nabídky zadavatel uvede
též uchazeče (obchodní jméno, u právnických osob sídlo,
u fyzických osob bydliště a místo podnikání), jejichž nabídky se
umístily ve druhém a třetím pořadí včetně nabídkových cen.
Součástí oznámení o výběru nejvhodnější nabídky je též poučení
o možnosti podat námitky.
(3) Pokud při otevírání obálek nebyli účastníci seznámeni
s nabídkovými cenami (§ 29 odst. 4), je zadavatel povinen
v oznámení uvést seznam všech uchazečů, jejichž nabídky byly
přijaty do soutěže, s uvedením nabídkových cen.
§ 39a
(1) Zadavatel je povinen po uplynutí zadávací lhůty na žádost
uchazeče vrátit vzorky a ukázky nebo jejich části, které byly
součástí nabídky, nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti
zadavateli.
(2) Žádost o vrácení vzorků musí být zadavateli doručena
nejpozději do 2 měsíců po uplynutí zadávací lhůty, jinak právo na
jejich vrácení zaniká.
§ 40
Uzavření smlouvy s uchazečem, který předložil
nejvhodnější nabídku
(1) S uchazečem, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější,
je zadavatel povinen uzavřít příslušnou smlouvu do 30 dnů od
uplynutí zadávací lhůty vyhlášené v podmínkách soutěže. O tuto
dobu se prodlužuje lhůta, po kterou je vybraný uchazeč svou
nabídkou vázán. Současně se prodlužuje zadávací lhůta uchazečům
umístěným ve druhém a třetím pořadí, a to až do doby vyplývající
z § 41.
(2) Uzavřená smlouva musí obsahovat ustanovení, kterým je
nabídková cena uchazeče stanovena jako cena nejvýše přípustná,
kterou je možné překročit jen za podmínek stanovených zadavatelem
při vyhlášení soutěže.
(3) Zadavatel nesmí uzavřít smlouvu před uplynutím lhůty
stanovené pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o výběru
nejvhodnější nabídky.
§ 41
Uzavření smlouvy s uchazeči umístěnými ve druhém
a třetím pořadí
(1) Odmítne-li vybraný uchazeč uzavření smlouvy nebo nedojde-li
k jejímu uzavření z důvodů na straně uchazeče v době stanovené
v § 40, je zadavatel povinen neprodleně vyzvat k uzavření smlouvy
uchazeče umístěného ve druhém pořadí. Tomuto uchazeči se zadávací
lhůta prodlužuje tak, že skončí 30 dnů od vyzvání zadavatelem.
O této skutečnosti vyrozumí zadavatel i uchazeče umístěného ve
třetím pořadí, který je v tomto případě nabídkou vázán po dobu
jako uchazeč umístěný ve druhém pořadí, popřípadě po dobu uvedenou
v odstavci 2.
(2) Odmítne-li uchazeč umístěný ve druhém pořadí uzavřít smlouvu
nebo nedojde-li k uzavření smlouvy s tímto uchazečem z důvodů na
jeho straně, je zadavatel povinen bezodkladně vyzvat k uzavření
smlouvy uchazeče umístěného ve třetím pořadí. Tomuto uchazeči se
prodlužuje zadávací lhůta tak, že skončí 30 dnů od vyzvání
zadavatelem.
(3) Uplynutím doby, po kterou je uchazeč svou nabídkou vázán,
zaniká povinnost zadavatele uzavřít s ním smlouvu.
HLAVA III
DVOUSTUPŇOVÁ OBCHODNÍ VEŘEJNÁ SOUTĚŽ
§ 43
Základní ustanovení
Zadavatel může zadat veřejnou zakázku na základě konání
dvoustupňové obchodní veřejné soutěže, zejména v případě
a) rozsáhlé, složité a technicky náročné veřejné zakázky,
b) nezbytnosti postupného technického a technologického
vyjasňování plnění veřejné zakázky,
c) variantního řešení veřejné zakázky.
§ 44
Vyhlášení dvoustupňové obchodní veřejné soutěže
(1) Ve vyhlášení soutěže musí být uvedeno, že se jedná
o dvoustupňovou obchodní veřejnou soutěž.
(2) Vyhlášení dvoustupňové obchodní veřejné soutěže obsahuje
kromě podmínek uvedených v § 5 odst. 1 písm. a) až c), h) až k)
též
a) soutěžní lhůtu pro první stupeň soutěže, která činí nejméně 52
dnů,
b) požadavky na zpracování předběžných nabídek,
c) způsob posouzení předběžných nabídek,
d) lhůtu pro posouzení předběžných nabídek včetně oznámení
výsledku posouzení uchazečům,
e) předpokládané časové údaje o konání druhého stupně soutěže.
(3) Kromě podmínek soutěže uvedených v odstavci 2 může zadavatel
vymezit další podmínky soutěže podle § 5 odst. 2 s výjimkou
požadavků na variantní řešení.
§ 45
Jednání se zájemci v prvním stupni soutěže
(1) K upřesnění zadání veřejné zakázky zadavatel může při
vyhlášení dvoustupňové obchodní veřejné soutěže učinit výzvu
k účasti na jednání zadavatele se zájemci o veřejnou zakázku.
(2) Jednání podle odstavce 1 se koná v rámci soutěžní lhůty
prvního stupně, nejpozději 30 dnů před uplynutím soutěžní lhůty
pro první stupeň. Při tomto jednání musí zadavatel poskytovat všem
zájemcům o veřejnou zakázku stejné informace. Jednání s těmito
zájemci může zadavatel uskutečnit společně nebo jednotlivě.
Jednotlivá jednání jsou důvěrná pro zadavatele i pro zúčastněného
zájemce. O výsledku jednání pořídí zadavatel protokol.
(3) Podle výsledků jednání zadavatel bezodkladně zpřesní
podmínky prvního stupně dvoustupňové obchodní veřejné soutěže,
popřípadě zpracuje, doplní nebo jinak upraví zadávací dokumentaci.
Zpřesněné podmínky soutěže, popřípadě zadávací dokumentaci
zadavatel odešle zájemcům, kteří odpověděli na jeho výzvu podle
odstavce 1, nejpozději do 25 dnů před uplynutím soutěžní lhůty.
§ 46
Předběžné nabídky
(1) Zájemci o veřejnou zakázku vypracují na základě vyhlášených
podmínek soutěže pro první stupeň, popřípadě podle zadávací
dokumentace předběžnou nabídku, kterou předloží nejpozději do
konce soutěžní lhůty zadavateli.
(2) Předběžné nabídky obsahují zejména údaje o jakosti, včetně
termínů a podmínek provedení veřejné zakázky, které jsou nezbytné
pro zpřesnění podmínek pro druhý stupeň soutěže. Součástí
předběžné nabídky jsou doklady, jimiž uchazeč prokazuje základní
kvalifikační předpoklady, popřípadě další kvalifikační
předpoklady. Předběžná nabídka nesmí obsahovat návrh smlouvy
a cenové údaje.
(3) Při přijímání předběžných nabídek a otevírání obálek
s předběžnými nabídkami a při jejich posuzování zadavatel
postupuje podle ustanovení § 27 až 34 a § 37, s výjimkou
ustanovení o hodnocení nabídek.
§ 47
Výběr uchazečů pro druhý stupeň soutěže
(1) Pokud po vyřazení předběžných nabídek na základě jejich
posouzení zůstali v soutěži alespoň tři uchazeči, zadavatel
stanoví podmínky pro druhý stupeň soutěže; vychází z podmínek
prvního stupně zpřesněných podle předběžných nabídek a doplněných
o další nezbytné podmínky podle § 5 odst. 1 písm. d) až h),
popřípadě podle odstavce 2. Zadavatel rovněž podle potřeby upraví
zadávací dokumentaci.
(2) Zadavatel vyzve uchazeče, kteří předložili předběžné nabídky
a nebyli z obchodní veřejné soutěže vyloučeni, aby na základě
zpřesněných podmínek soutěže a zadávací dokumentace vypracovali
a předložili nabídku. Výzva k předložení nabídky musí být odeslána
všem uchazečům ve stejné lhůtě stanovené zadavatelem pro první
stupeň soutěže [§ 44 odst. 2 písm. a)]. Součástí výzvy jsou
podmínky soutěže pro druhý stupeň, popřípadě upravená a doplněná
zadávací dokumentace.
(3) Uchazeč potvrdí zadavateli do sedmi dnů od doručení výzvy
svou účast ve druhém stupni obchodní veřejné soutěže; pokud
uchazeč v této lhůtě svoji účast ve druhém stupni nepotvrdí, má se
za to, že v dalším stupni soutěže nepokračuje.
§ 48
Pokračování, popřípadě zrušení soutěže ve druhém stupni
(1) Soutěž ve druhém stupni pokračuje, pokud postoupili do
druhého stupně alespoň tři uchazeči, kteří zadavateli potvrdili
svou účast. Není-li splněna podmínka pro pokračování soutěže,
zadavatel soutěž zruší a rozhodnutí o tom oznámí příslušným
uchazečům.
(2) Při přijímání nabídek a otevírání obálek s nabídkami,
posuzování, hodnocení a výběru nabídek a uzavírání smluv se
postupuje podle § 27 až 41.
ČÁST TŘETÍ
JINÉ ZPŮSOBY ZADÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
§ 49
Výzva více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky
(1) U veřejných zakázek, u kterých výše budoucího peněžitého
závazku ze smlouvy bez daně z přidané hodnoty přesáhne
5 000 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu nebo o soubor
strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek,
a 2 500 000 Kč v ostatních případech a nepřesahuje částky
stanovené v § 3 odst. 2 a 3, může zadavatel uzavřít smlouvu na
podkladě písemné výzvy učiněné nejméně pěti zájemcům.
(2) Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané
zadavatelem zájemcům o veřejnou zakázku, přesáhne-li výše
budoucího peněžitého závazku částku stanovenou v § 49 odst. 1, se
připouští dále v případě
a) naléhavé potřeby, rozhodla-li tak vláda České republiky,
b) jde-li o specializovanou veřejnou zakázku,
c) kdy na tutéž veřejnou zakázku byla již vyhlášena obchodní
veřejná soutěž a byla zrušena z důvodů uvedených v § 34 odst.
6, § 48 odst. 1 a § 66 odst. 1 písm. a) a c), pokud od zrušení
soutěže neuplynulo více než 6 měsíců,
d) kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit ochranu
utajovaných skutečností, obranu, bezpečnost státu nebo majetek
zadavatele.
(3) Zadavatel zasílá výzvu k podání nabídek v případech
a) podle odstavce 2 písm. a), c) a d) nejméně třem zájemcům
o veřejnou zakázku,
b) podle odstavce 2 písm. b) všem zájemcům poskytujícím plnění
specializované veřejné zakázky v České republice.
(4) Výzva k podání nabídky podle odstavce 1 nebo 2 musí shodně
pro všechny zájemce obsahovat
a) plnění veřejné zakázky,
b) požadavky na prokázání kvalifikačních předpokladů (§ 2b),
c) způsob hodnocení nabídek (§ 6),
d) lhůtu, po kterou jsou vymezení uchazeči svými nabídkami vázáni.
(5) Zadavatel může ve výzvě podle odstavce 1 nebo 2 stanovit
další požadavky, které musí být shodné pro všechny zájemce; může
rovněž stanovit, že vylučuje možnost variantního řešení.
(6) Lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než 14 dnů. Prvním
dnem této lhůty je den následující po dni doručení výzvy zájemci.
V případě zadání veřejné zakázky podle odstavce 2 písm. a) může
vláda určit zkrácenou lhůtu. Pro podání nabídek platí § 9 obdobně.
(7) Lhůta, po kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni a ve
které zadavatel rozhodne o výběru nejvhodnější nabídky, činí
nejvíce 30 kalendářních dnů a začíná běžet dnem následujícím po
skončení lhůty pro podání nabídek. Uchazeči, jehož nabídka byla
vybrána jako nejvhodnější, se lhůta, po kterou je svojí nabídkou
vázán, prodlužuje do uzavření smlouvy, nejvíce však o 30 dnů.
(8) Při zadání veřejné zakázky výzvou podle odstavce 1 nebo 2
platí obdobně ustanovení § 11 a 36.
(9) Nabídku uchazeče zadavatel posoudí podle § 2c a podle
dalších požadavků stanovených v zadání nebo v zadávací
dokumentaci. Neprokáže-li uchazeč některý z kvalifikačních
předpokladů nebo nesplní-li další požadavky stanovené zadavatelem,
zadavatel ho z další účasti na veřejné zakázce vyloučí. Rozhodnutí
o vyloučení uchazeče z další účasti na veřejné zakázce je
zadavatel povinen bezodkladně oznámit příslušnému uchazeči.
(10) Hodnocení nabídek zadavatel provede podle kritérií
stanovených v zadání způsobem uvedeným v § 6. Zadavatel je povinen
pořídit o posouzení a hodnocení nabídek záznam, ve kterém uvede
popis hodnocení a zdůvodnění výběru nejvhodnější nabídky.
Rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky zadavatel oznámí všem
uchazečům ve lhůtě stanovené v odstavci 7 a zároveň uchazeče poučí
o možnosti podat námitky.
(11) Zadavatel je povinen uzavřít smlouvu s uchazečem, který
předložil nejvhodnější nabídku, a to v době, kdy je uchazeč svou
nabídkou vázán, pokud si ve výzvě nevyhradil možnost neuzavřít
smlouvu se žádným uchazečem.
(12) Po uplynutí lhůty stanovené v odstavci 7 je zadavatel
povinen na žádost uchazeče vrátit vzorky a ukázky nebo jejich
části, které byly součástí jeho nabídky, nejpozději do 14 dnů od
doručení žádosti zadavateli.
(13) Zadavatel nesmí vyzývat k podání nabídek opakující se okruh
zájemců, jestliže takový postup není odůvodněn charakterem
zakázky.
(14) Požaduje-li zadavatel při zadání veřejné zakázky výzvou
podle odstavce 1 nebo 2 poskytnutí jistoty, § 23 až 26 se použijí
obdobně.
(15) Zadavatel zveřejní na centrální adrese text výzvy k podání
nabídky u veřejných zakázek realizovaných podle finančních limitů
uvedených v § 49 odst. 1 a na veřejné zakázky realizované podle
§ 49 odst. 2 písm. a), b) a c).
§ 49a
Zjednodušené zadání
(1) U veřejných zakázek, u kterých výše budoucího peněžitého
závazku ze smlouvy činí více než 2 000 000 Kč bez daně z přidané
hodnoty, ale nepřesáhne limity uvedené v § 49 odst. 1, je
zadavatel povinen vyžádat si před zadáním veřejné zakázky nabídky
nejméně od tří zájemců, pokud je již nemá k dispozici.
(2) Ve výzvě musí zadavatel stanovit požadavek na
a) zpracování nabídkové ceny podle místa plnění veřejné zakázky,
b) dobu plnění a další podmínky plnění veřejné zakázky.
(3) Výzvu učiněnou podle odstavce 1 musí zadavatel doložit
písemným záznamem.
(4) Zadavatel zveřejní na centrální adrese text výzvy k podání
nabídky u veřejných zakázek realizovaných podle § 49a odst.
1 i v případě, že má již k dispozici nabídku od tří zájemců.
§ 49b
Veřejné zakázky malého rozsahu
U veřejných zakázek do výše budoucího peněžitého závazku
2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty může zadavatel rozhodnout
o přímém zadání veřejné zakázky za cenu obvyklou v místě plnění.
Při rozhodnutí o tomto způsobu zadání veřejné zakázky je povinen
vycházet z informací o trhu a svých zkušeností.
§ 49c
Při zadání veřejné zakázky postupem podle § 49a a 49b se
nepoužijí ustanovení § 2a až 2h, § 64a a 67.
§ 50
Výzva jednomu zájemci k podání nabídky
(1) Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zadavatele
jednomu zájemci o veřejnou zakázku k podání nabídky se připouští
v případě
a) naléhavé potřeby, jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí,
havárii, přírodní katastrofu nebo hrozí-li nebezpečí škody
velkého rozsahu,
b) odstraňování následků živelní nebo jiné pohromy a bezprostředně
navazující obnovy jí zničeného majetku, a to v případě, že tato
živelní nebo jiná pohroma je mimořádnou událostí, na základě
níž byl vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, a to po dobu
trvání vyhlášeného stavu do uplynutí 3 měsíců ode dne, kdy
vyhlášený stav nebezpečí nebo vyhlášený nouzový stav skončil.
Plnění veřejné zakázky bude zahájeno do 6 měsíců od ukončení
zadání veřejné zakázky,
c) specializované veřejné zakázky v případech, kdy plnění veřejné
zakázky může poskytnout jediný zájemce o veřejnou zakázku,
d) dodatečné nebo opakované veřejné zakázky (především z důvodu
standardizace nebo slučitelnosti předmětu veřejné zakázky),
pokud svým rozsahem nepřekročí 20 % ceny původní veřejné
zakázky a výzva bude zadavatelem učiněna do 12 měsíců od
splnění veřejné zakázky,
e) částečné obnovy, rozšíření nebo úpravy předmětu původní zakázky
(zboží nebo zařízení), pokud by změna uchazeče vedla k tomu, že
by zadavatel musel pořizovat plnění veřejné zakázky s odlišnými
technickými znaky, které by s sebou přinášelo technickou
neslučitelnost nebo potíže při provozu a údržbě,
f) kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit ochranu
utajovaných skutečností, obranu a bezpečnost státu,
g) plnění do státních hmotných rezerv a nákup ze státních hmotných
rezerv, s výjimkou nákupů podle § 1 odst. 2 písm. k).
(2) Před uzavřením smlouvy musí uchazeč doložit pouze oprávnění
k podnikání.
ČÁST ČTVRTÁ
DOHLED NAD DODRŽOVÁNÍM ZÁKONA
HLAVA I
PRAVOMOC K VÝKONU DOHLEDU A ZÁSADY ČINNOSTI ORGÁNU DOHLEDU
§ 51
Dohled nad dodržováním tohoto zákona při zadávání veřejných
zakázek vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen
"orgán dohledu").
§ 52
(1) Dohled nad dodržováním zákona při zadávání veřejných zakázek
spočívá zejména
a) v přezkoumávání úkonů zadavatele,
b) v kontrole postupů zadavatelů při zadávání veřejných zakázek
stanovených tímto zákonem,
c) v účasti zástupců orgánu dohledu při otevírání obálek
s nabídkami,
d) v zabezpečování statistických údajů o zadávání veřejných
zakázek a jejich zveřejňování,
e) v ukládání sankcí podle hlavy IV.
(2) Postup při výkonu kontroly, vztahy mezi orgánem dohledu
a kontrolovanými zadavateli se řídí zvláštním předpisem16)
s výjimkou ustanovení o pořádkových pokutách.
HLAVA II
NÁMITKY PROTI ÚKONŮM ZADAVATELE
Podání, přípustnost a náležitosti námitek
§ 53
(1) Uchazeč, popřípadě účastník předkvalifikačního řízení může
vznést, pokud to zákon nevylučuje, proti jednotlivým úkonům
zadavatele učiněným v průběhu obchodní veřejné soutěže a proti
úkonům zadavatele při zadání veřejné zakázky postupy uvedenými
v § 49 námitky z důvodu, že zadavatel porušil ustanovení tohoto
zákona.
(2) Námitky nemůže podat uchazeč, který byl z účasti na veřejné
zakázce vyloučen, s výjimkou námitek proti rozhodnutí o jeho
vyloučení.
§ 54
Námitky nejsou přípustné proti
a) rozhodnutí zadavatele o konání dvoustupňové obchodní veřejné
soutěže,
b) rozhodnutí zadavatele o konání předkvalifikačního řízení,
c) rozhodnutí zadavatele o odmítnutí všech nabídek, popřípadě
proti rozhodnutí o zrušení zadání veřejné zakázky, pokud si to
vyhradil v podmínkách zadání veřejné zakázky,
d) rozhodnutí zadavatele o omezení zadání veřejné zakázky jen na
tuzemské osoby,
e) požadavku zadavatele na poskytnutí jistoty,
f) opravě zjevných početních chyb provedené zadavatelem (§ 34 odst. 3).
§ 55
Námitky se podávají písemně a musí být zadavateli doručeny
nejpozději do 10 kalendářních dnů po tom, co bylo uchazeči
doručeno oznámení o úkonech zadavatele, a do 10 kalendářních dnů
od doručení oznámení o výběru nejvhodnější nabídky. V námitkách
musí být uvedeno, kdo je podává, proti kterému úkonu zadavatele
směřují, v čem je spatřováno porušení zákona a čeho se uchazeč
domáhá.
§ 56
Přezkoumávání námitek u zadavatele
(1) Statutární orgán zadavatele, popřípadě u obcí starosta
přezkoumá oprávněnost podaných námitek do deseti dnů od doručení
zadavateli. V této lhůtě rozhodne též o nápravě, zjistí-li, že
zadavatel porušil ustanovení tohoto zákona, a uvědomí o tom
neprodleně uchazeče, který námitky podal.
(2) Pokud statutární orgán zadavatele, popřípadě u obcí starosta
námitkám nevyhoví, uvědomí o tom uchazeče s poučením o možnosti
podat do 10 kalendářních dnů návrh na zahájení řízení
o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu.
(3) O námitkách došlých po uplynutí lhůty stanovené v § 55
statutární orgán zadavatele a u obcí starosta nerozhodne a vrátí
je zpět uchazeči.
(4) Vezme-li uchazeč námitky zpět, zadavatel o nich nerozhoduje.
(5) Před uplynutím lhůty pro podání námitek, a jsou-li námitky
podány včas, nesmí zadavatel činit žádné úkony směřující
k dokončení zadání veřejné zakázky ani uzavřít smlouvu, ani zadání
veřejné zakázky zrušit. Podání námitek je povinen oznámit všem
uchazečům. Uchazečům se prodlužuje zadávací lhůta nebo lhůta, po
kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni (§ 49 odst. 7), až do
vyřízení námitek podle odstavců 1 a 2.
HLAVA III
PŘEZKOUMÁVÁNÍ ÚKONŮ ZADAVATELE ORGÁNEM DOHLEDU
§ 57
Přezkoumání rozhodnutí zadavatele
(1) Řízení u orgánu dohledu je zahájeno dnem, kdy obdrží od
uchazeče návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele (dále jen
"návrh"), pokud řízení orgán dohledu nezahájí z vlastního podnětu.
Řízení z vlastního podnětu může orgán dohledu zahájit do čtyř let
ode dne, kdy došlo k porušení zákona. Návrh lze podat u orgánu
dohledu poté, co bylo rozhodnuto o námitkách zadavatelem.
(2) Návrh se podává ve dvojím vyhotovení do 10 kalendářních dnů
od doručení rozhodnutí zadavatele; jedno vyhotovení zasílá uchazeč
orgánu dohledu a jedno zadavateli. V návrhu musí být uvedeno, kdo
jej podává, proti kterému úkonu zadavatele směřuje, v čem je
spatřováno porušení zákona a čeho se uchazeč domáhá. Součástí
návrhu je i přesné označení a adresa zadavatele a doklad o složení
uvolněné jistoty (§ 25 odst. 7). Návrh, který nemá tyto
náležitosti nebo u něhož uchazeč tyto náležitosti nedoložil ve
lhůtě stanovené orgánem dohledu, jakož i návrh došlý po uplynutí
stanovené lhůty orgán dohledu zamítne.
(3) Zadavatel je povinen do sedmi dnů od obdržení návrhu zaslat
orgánu dohledu dokumentaci o zadání veřejné zakázky, včetně
nabídek účastníků řízení (§ 58), a své stanovisko k návrhu.
(4) Je-li podán návrh včas, neběží zadávací lhůta, včetně
prodloužení podle § 40 odst. 1 a § 41 odst. 1 a 2, po dobu od
podání návrhu do doby nabytí právní moci rozhodnutí o návrhu. Před
uplynutím lhůty pro podání návrhu, a je-li podán návrh včas, nesmí
zadavatel činit žádné úkony směřující k dokončení zadání veřejné
zakázky ani uzavřít smlouvu nebo zadání veřejné zakázky zrušit.
O této skutečnosti je zadavatel povinen ostatní uchazeče
informovat současně se zasláním dokumentace o zadání zakázky
orgánu dohledu. Uchazeči mohou do sedmi dnů po obdržení tohoto
oznámení od soutěže odstoupit. V takovém případě je zadavatel
povinen jim uvolnit jistotu do sedmi dnů od obdržení jejich
oznámení. To se netýká uchazeče, který námitku podal.
(5) Orgán dohledu je oprávněn přezkoumat napadené rozhodnutí
v celém rozsahu a není přitom vázán návrhem uchazeče.
§ 58
nadpis vypuštěn
Účastníky řízení jsou zadavatel a v řízení zahájeném z podnětu
uchazeče též uchazeč, který jej podal; v řízení proti rozhodnutí
zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky jsou účastníky řízení též
uchazeči, kteří se umístili na prvním až třetím pořadí.
§ 59
Přezkoumání rozhodnutí zadavatele
o výběru nejvýhodnější nabídky
Je-li podán návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o výběru
nejvhodnější nabídky, orgán dohledu po jeho přezkoumání
a) rozhodnutí zadavatele zruší, shledá-li porušení tohoto zákona,
a zadavateli uloží provést nový výběr, popřípadě zadání veřejné
zakázky zruší, nebo
b) návrh zamítne a rozhodnutí zadavatele potvrdí, neshledá-li
porušení zákona.
§ 60
Přezkoumání ostatních úkonů zadavatele
Je-li podán návrh v ostatních případech, než je uvedeno v § 59,
orgán dohledu po jeho přezkoumání rozhodne, že
a) nedošlo k porušení tohoto zákona, a návrh zamítne, nebo
b) byl porušen tento zákon, a uloží zadavateli provést nápravu,
popřípadě zadání veřejné zakázky zruší.
HLAVA IV
SANKCE
§ 62
Pokuty
(1) Zjistí-li orgán dohledu, že zadavatel závažně či opětovně
porušil ustanovení tohoto zákona, může mu uložit pokutu do výše
1 % ceny zakázky. Pokutu lze uložit jen do jednoho roku ode dne,
kdy se orgán dohledu dozvěděl, že zadavatel porušil ustanovení
tohoto zákona, nejpozději však do tří let ode dne, kdy došlo
k tomuto porušení.
(2) Orgán dohledu může uložit osobám, které mu ve stanovené
lhůtě neposkytnou požadované podklady nebo pravdivé informace,
popřípadě se bez vážných důvodů nedostaví k nařízenému ústnímu
jednání, pořádkovou pokutu až do výše 10 000 Kč. Pokuta může být
uložena opakovaně.
(3) Za nesplnění vykonatelného rozhodnutí orgánu dohledu může
tento orgán uložit pokutu do výše 50 000 Kč.
(4) Pokuty podle odstavců 2 a 3 lze uložit nejpozději do čtyř
měsíců od zjištění nesplnění povinnosti. Pokuty lze uložit
i opakovaně, nejpozději však do jednoho roku od uplynutí doby
určené ke splnění. Při ukládání pokut přihlíží orgán dohledu
zejména k závažnosti porušení zákonné povinnosti a ke škodlivosti
následků, které tímto porušením byly nebo mohly být způsobeny.
(5) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu. Ke správě pokut je
příslušný orgán dohledu.
§ 63
Vyloučení uchazečů z účasti při zadávání veřejných zakázek
(1) Je-li zaměstnanec uchazeče pravomocně odsouzen pro trestný
čin související se zadáváním veřejné zakázky nebo pro jiný úmyslný
trestný čin a vzhledem k povaze veřejné zakázky hrozí obava, že se
takový zaměstnanec dopustí stejného nebo obdobného trestného činu,
vyloučí orgán dohledu příslušného uchazeče z účasti při zadávání
veřejných zakázek po dobu, kterou stanoví ve svém rozhodnutí,
nejdéle však na dobu pěti let.
(2) Ustanovení odstavce 1 se použije též na uchazeče,
dopustí-li se trestného činu uvedeného v odstavci 1 podnikatel
jako fyzická osoba, společník obchodní společnosti nebo člen
statutárního, kontrolního či dozorčího orgánu uchazeče.
ČÁST PÁTÁ
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
HLAVA I
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 64
Vztah zákona k mezinárodním smlouvám
(1) Ustanovení tohoto zákona se použijí, jestliže mezinárodní
smlouva, která je pro Českou republiku závazná a byla vyhlášena ve
Sbírce zákonů, neobsahuje odlišnou úpravu.
(2) V případech zadávání veřejných zakázek hrazených jednak
z prostředků státního rozpočtu, státních fondů, mezinárodních
organizací a rozpočtů územních samosprávných celků, jednak
z prostředků, jejichž použití upravuje mezinárodní smlouva podle
odstavce 1, se postupuje podle odlišné úpravy obsažené v této
smlouvě.
§ 64a
Evidence o zadání veřejné zakázky a zveřejňování výsledků
obchodních veřejných soutěží
(1) Při zadání veřejné zakázky podle části druhé a § 49 a 50
vyplní zadavatel "Evidenční list veřejné zakázky", jehož vzor je
uveden v příloze tohoto zákona, a zašle jej do 15 dnů od uzavření
smlouvy orgánu dohledu.
(2) Zadavatel je povinen do 30 dnů po uzavření smlouvy podle
části druhé uveřejnit v Obchodním věstníku a na centrální adrese
uchazeče, s nímž byla smlouva uzavřena, včetně nabídkové ceny.
Zadavatel je rovněž povinen do 30 dnů od zrušení soutěže uveřejnit
v Obchodním věstníku a na centrální adrese oznámení o zrušení
soutěže.
(3) Liší-li se cenové údaje podle odstavce 1 od skutečného stavu
o více než 10 %, je zadavatel do 15 dnů od splnění veřejné zakázky
povinen odeslat orgánu dohledu "Evidenční list veřejné zakázky"
s údaji vyplněnými podle skutečnosti a uveřejnit v Obchodním
věstníku a na centrální adrese skutečnou cenu zakázky.
§ 64b
Archivace dokumentace o zadání
Zadavatel je povinen dokumentaci o zadání, včetně podaných
nabídek všech uchazečů, uchovávat po dobu pěti let od uzavření
smlouvy nebo od zrušení zadání veřejné zakázky s výjimkou vzorků
nebo ukázek (§ 39a).
§ 64c
Náklady účasti
(1) Zadavatel nebo pověřená osoba může požadovat od uchazečů
a zájemců pouze úhradu skutečných nákladů za použití reprodukční
techniky při poskytnutí zadávací dokumentace, popř.
předkvalifikační dokumentace.
(2) V podmínkách zadání nesmí zadavatel přiznávat uchazečům
právo na náhradu nákladů spojených s účastí v obchodní veřejné
soutěži nebo jiných způsobech zadání veřejné zakázky. Rovněž po
uchazečích nesmí požadovat poplatky za to, že se mohou o zakázku
ucházet.
§ 64d
Správce centrální adresy
(1) Správcem centrální adresy může být pouze vybraná osoba,
jejíž provozní řád s ohledem na potřeby uveřejnění informací podle
tohoto zákona schválilo na dobu určitou Ministerstvo informatiky.
(2) Ministerstvo informatiky může zrušit schválení provozního
řádu, jestliže se správce centrální adresy dopustil závažných
pochybení, která ohrozila uveřejnění informací podle tohoto
zákona.
§ 65
Veřejná zakázka se zahraniční účastí
(1) Jestliže zadavatel neomezí zadání veřejné zakázky pouze na
tuzemské osoby, jedná se o zadání veřejné zakázky se zahraniční
účastí.
(2) Při zadávání veřejné zakázky se zahraniční účastí může
zadavatel v podmínkách zadání stanovit vedle českého jazyka další
jazyk, kterým mohou být zpracovány nabídky a v němž budou
uchazečem uplatňovány upřesňující informace od zadavatele
k prokazování dalších kvalifikačních předpokladů.
(3) Při zadávání veřejné zakázky se zahraniční účastí musí
zadavatel požadovat v podmínkách zadání určení nabídkové ceny,
poskytnutí jistoty a úhrady za použití reprodukční techniky při
poskytnutí zadávací dokumentace v české měně.
(4) Kvalifikaci prokazují zahraniční osoby doklady podle
právního řádu platného v zemi jejich sídla, popřípadě bydliště.
(5) Zahraniční osoby, které se účastní veřejné zakázky podle
odstavce 1, podávají své námitky a návrhy v českém jazyce.
§ 66
Zrušení zadání veřejné zakázky
(1) Zadavatel je povinen zadání veřejné zakázky zrušit, aniž by
si toto právo vyhradil v podmínkách zadání veřejné zakázky, kromě
důvodů stanovených v § 34 odst. 6 a v § 48 odst. 1, jestliže
a) odmítne smlouvu uzavřít uchazeč umístěný ve třetím pořadí nebo
neuzavře smlouvu v době, po kterou je svou nabídkou vázán,
b) v důsledku podstatné změny okolností, za nichž byla veřejná
zakázka zadána, které nemohl zadavatel předvídat ani je
nezpůsobil, pominuly důvody pro pokračování veřejné zakázky,
c) v soutěžní lhůtě není podána žádná nabídka.
(2) Právo zadavatele na zrušení zadání veřejné zakázky, které si
vyhradil v podmínkách zadání veřejné zakázky, lze uplatnit pouze
do doby rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky.
(3) Zadavatel je povinen oznámit zrušení zadání veřejné zakázky
všem zájemcům a uchazečům a nesmí zadat veřejnou zakázku znovu
před zrušením původního zadání.
§ 67
Stanovení výše peněžitého závazku
(1) Při použití tohoto zákona je rozhodující celková výše
peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty, který vznikne
zadavateli ze zadání veřejné zakázky, spočívající v plnění
stejného nebo srovnatelného druhu. Spočívá-li zadání veřejné
zakázky v uzavření několika samostatných smluv, je rozhodující
součet všech peněžitých závazků, které zadavateli vzniknou ze
zadání veřejné zakázky v jednom rozpočtovém roce.
(2) U smluv uzavíraných na dobu neurčitou je rozhodující výše
peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty, která vznikne
zadavateli za čtyři roky trvání smlouvy.
(3) U smluv uzavřených na dobu určitou je pro stanovení výše
peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty rozhodující výše
peněžitého závazku, která vznikne zadavateli za dobu trvání
smlouvy, včetně zbytkové hodnoty.
(4) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije u zakázek zadávaných
jménem Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Českých drah
jejich jednotlivými organizačními jednotkami a útvary, které jsou
jimi k tomu zmocněny.
§ 68
Vzájemný styk mezi zadavatelem a uchazeči
(1) Veškeré úkony zadavatelů a uchazečů učiněné podle tohoto
zákona, s výjimkou postupu podle § 49a a 49b, musí mít písemnou
formu.
(2) Rozhodnutí zadavatele, u nichž zákon stanoví povinnost
oznámit je příslušnému uchazeči, musí být odeslány doporučeně
s doručenkou nebo osobně proti podpisu doručeny uchazeči.
(3) Pokud je úkon učiněn zadavatelem nebo uchazečem telefonicky,
popřípadě faxem nebo dálnopisem, musí být do tří dnů potvrzen
písemně.
§ 69
Pověření jiných osob výkonem zadavatelských činností
Zadavatel může pověřit činností, k níž je povinen podle tohoto
zákona, pouze osobu, která splňuje požadavek nepodjatosti podle
§ 32 a která se veřejné zakázky nezúčastní. Pověřená osoba musí
mít oprávnění k podnikání k poskytování uvedených služeb, jehož
úředně ověřená kopie musí být součástí dokumentace o zadání
veřejné zakázky. Na tuto osobu však zadavatel nemůže převést
rozhodovací oprávnění stanovená tímto zákonem.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Příl.
EVIDENČNÍ LIST VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
I. Údaje o průběhu zadání veřejné zakázky 1. Zadavatel - telefon ...............název .................. adresa .................................................... 2. Způsob zadání veřejné zakázky A veřejná soutěž B výzva více zájemcům C výzva jednomu zájemci Při způsobu zadání A nebo B: 3. Nejvyšší hodnocená nabídková cena (tis. Kč) ............... 4. Nejnižší hodnocená nabídková cena (tis. Kč) ............... II. Údaje o veřejné zakázce 5. Vybraný uchazeč - IČO ............název ................... adresa .................................................... 6. Název a předmět zakázky ................................... - měrná jednotka .......................................... - množství měrné jednotky ................................. 7. Místo a okres plnění - název .............................. kód ....................................................... 8. Cena (tis. Kč) ............................................ 9. Datum uzavření smlouvy o zakázce .......................... Název, podpis a razítko zadavatele: Poznámka: Byla-li veřejná zakázka zadána jiným způsobem než podle písmene A, uveďte důvody zvoleného způsobu zadání.
Vybraná ustanovení novel
Článek II zákona č. 424/2002 Sb.
Přechodné ustanovení
Uplyne-li lhůta uvedená v § 50 odst. 1 písm. b) před dnem
31. 12. 2002, je posledním dnem této lhůty 31. 12. 2002.
1) § 281 až 288 obchodního zákoníku.
2) § 8 odst. 3 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje
z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje).
3) Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých
a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním
fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu).
4b) Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven, ve znění
zákona ČNR č. 459/1990 Sb.
4c) Například § 19 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve
znění zákona č. 304/1997 Sb., § 47 zákona č. 367/1990 Sb., o
obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 302/1992 Sb., § 5
zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o některých dalších opatřeních s tím
souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, § 5 zákona č.
160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických
zařízeních, ve znění zákona č. 161/1993 Sb., § 10 zákona č.
222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci.
4d) Zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů.
4e) Například § 105 a 110 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád), § 127 zákona č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, § 36 zákona č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).
4f) Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České
republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších
předpisů.
5) § 21 odst. 3 obchodního zákoníku.
5a) Např. § 2 až 9 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, zákon č. 237/1991 Sb.,
o patentových zástupcích, ve znění zákona ČNR č. 14/1993 Sb.,
zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
5b) § 62 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů.
5c) Část druhá hlava druhá trestního zákona.
5d) Část druhá hlava devátá trestního zákona.
5e) Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání
autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších
předpisů.
5f) Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
5g) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění
pozdějších předpisů.
5h) § 7 odst. 1 a 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
5i) § 13 odst. 3 zákona č. 513/1991 Sb.
5j) § 11 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon).
6) Nařízení vlády ČSFR č. 63/1992 Sb., o Obchodním věstníku.
7) § 6 odst. 5 zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před
znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších
předpisů.
8) § 11 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
9) § 17 odst. 1 zákona č. 17/1992 Sb.
13) § 313 až 322 obchodního zákoníku.
16) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění
pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).