580/1990 Sb.
VYHLÁŠKA
federálního ministerstva financí,
ministerstva financí
České republiky
a ministerstva financí Slovenské republiky
ze dne 22. prosince 1990,
kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách
Změna: 580/1992 Sb.
Změna: 231/1997 Sb.
Změna: 511/2004 Sb.
Federální ministerstvo financí, ministerstvo financí České
republiky a ministerstvo financí Slovenské republiky stanoví podle
§ 20 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách (dále jen "zákon"):
§ 1
(K § 2 odst. 3 zákona)
(1) Za nepřiměřený hospodářský prospěch získaný cenou
zahrnující neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk se považuje
zvýšení ceny prodeje oproti obvyklé ceně téhož nebo srovnatelného
zboží.
(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje i na rozdíl mezi cenou
při nákupu a cenou při prodeji, jde-li o nakoupené tuzemské nebo
dovážené zboží, které se beze změny dále prodává. Tento rozdíl se
posuzuje jako cena obchodního nebo zprostředkovatelského výkonu, i
když není výslovně a samostatně sjednána.
(3) Za nepřiměřený hospodářský prospěch získaný cenou výrazně
nedosahující oprávněných nákladů se považuje podstatné snížení
ceny nákupu oproti obvyklým nákladům na pořízení téhož nebo
srovnatelného zboží.
§ 2
(K § 5 a 6 zákona)
(1) Pro zboží stejného užití, které se od druhu zboží s
maximální nebo pevnou úředně stanovenou cenou liší pouze některými určenými
podmínkami, lze sjednat vyšší cenu nejvíce nebo je nutno sjednat nižší cenu
nejméně o rozdíl v ekonomicky oprávněných nákladech odpovídající těmto odlišným
určeným podmínkám a v přiměřeném zisku vztaženém k této změně podmínek. Pro
zboží stejného užití, které se od druhu zboží s minimální úředně stanovenou
cenou liší pouze některými určenými podmínkami, lze sjednat nižší cenu nejvíce
nebo je nutno sjednat vyšší cenu nejméně o rozdíl v ekonomicky oprávněných
nákladech odpovídající těmto odlišným určeným podmínkám a v přiměřeném zisku
vztaženém k této změně podmínek.
(2) Pro účely regulace cen pomocí úředně stanovených cen nebo
věcného usměrňování cen se
a) za ekonomicky oprávněné náklady považují náklady pořízení
odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní
osobní náklady,
technologicky nezbytné ostatní přímé a nepřímé náklady a
náklady oběhu; při posuzování ekonomicky oprávněných nákladů
se vychází z dlouhodobě obvyklé úrovně těchto nákladů v
obdobných ekonomických činnostech s přihlédnutím k
zvláštnostem daného zboží,
b) za přiměřený zisk považuje zisk odpovídající obvyklému
zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který
zajišťuje přiměřenou návratnost použitého kapitálu v přiměřeném časovém
období.
(3) Ustanovení odstavce 1 platí zejména, jde-li o odlišné
určené podmínky jako jednotka množství, jakost (třída, volba),
obal, skladování a dopravní parita.
§ 3
(K § 8 zákona)
(1) Za prodávajícího v dominantním postavení, který je
vystaven jen nepodstatné soutěži podle § 8 odst. 2 zákona, se
považuje takový prodávající, který na trhu konkrétního druhu zboží
zajišťuje v období kalendářního roku nejméně 30% prodeje téhož
nebo srovnatelného zboží.
(2) Prodávající, který má monopolní nebo dominantní postavení
ohlásí zamýšlené zvýšení cen podle § 8 odst. 3 zákona písemně
cenovému orgánu jednotným způsobem podle přílohy této vyhlášky.
(3) Pokud prodávající nepřistoupí ke zvýšení ceny ohlášenému
podle § 8 odst. 3 zákona nebo zvýší cenu jen částečně tak, že
nepřekročí rozsah zvýšení ceny stanovený pro účely ohlašovací
povinnosti, k ohlášení se dále nepřihlíží.
§ 4
(K § 11 odst. 1 písm. d) zákona)
(1) Konečným spotřebitelem se pro účely cenových předpisů
rozumí fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje zboží za jiným
účelem než pro podnikání.1)
(2) Evidence cen, kterou je prodávající povinen uchovávat,
musí obsahovat údaje, z nichž je zřejmý název, popř. druh zboží,
určené podmínky, k nimž se cena vztahuje, výše ceny, za kterou je
zboží prodáváno, a období, v němž se za tuto cenu prodávalo.
(3) Evidence cen spotřebního zboží prodávaného konečnému
spotřebiteli se nevyžaduje u změn cen zboží podléhajícího rychlé
zkáze, pokud k nim dochází v průběhu dne. V tomto případě se
eviduje pouze výchozí cena čerstvého zboží.
(4) Kalkulací ceny uchovávanou pro potřeby cenové evidence
u cen podléhajících věcnému nebo časovému usměrňování se rozumí
takový propočet ceny, který prokazuje dodržení stanoveného způsobu
regulace.
§ 5
(K § 13 zákona)
(1) Prodávající není povinen předkládat nabídkový ceník podle
§ 13 odst. 1 zákona, jde-li o zboží, které se prodává podle
zvláštních požadavků kupujícího. V takovém případě lze nabídkový
ceník nahradit údajem o ceně doplněným o určené podmínky
postačující k jednoznačnému vymezení zboží. Jestliže se zboží
sestavuje z běžných dílů nebo nebo činností, je prodávající
povinen na požádání předložit nabídkový ceník těchto dílů a
činností.
(2) Nemůže-li prodávající při prodeji konečnému spotřebiteli
oznámit podle § 13 odst. 2 zákona údaj o ceně konkrétní částkou,
oznámí mu odhad ceny.1a)
(3) Označením zboží cenou při prodeji konečnému
spotřebiteli se rozumí vybavení zboží údajem o ceně připevněným
viditelně na zboží nebo umístěným způsobem vylučujícím záměnu na
regále, ve vitríně, na vývěsce nebo ve veřejně přístupném ceníku
tak, aby měl kupující možnost seznámit se s cenou před jednáním o
koupi zboží.
§ 6
(K § 14 zákona)
(1) Cenová kontrola je zahájena dnem, kdy pracovník nebo
pracovníci pověření cenovým orgánem nebo místním orgánem nebo
orgánem jimi pověřeným (dále jen "cenový kontrolní orgán") k
provedení cenové kontroly (dále jen "kontrolní pracovník")
předloží osobě oprávněné jednat jménem kontrolovaného subjektu
(dále jen "oprávněná osoba") oprávnění provést cenovou kontrolu.
(2) Porušení cenových předpisů prokazuje kontrolní pracovník
v protokolu, který vyhotoví po provedení kontroly. Oprávněná osoba
potvrdí svým podpisem, že byla s obsahem protokolu seznámena a kdy
jej převzala.
(3) Oprávněná osoba je povinna podat k protokolu písemné
vyjádření, v němž vyznačí, zda s obsahem protokolu souhlasí, a
nesouhlasí-li, uvede věcné důvody nesouhlasu. V případě nesouhlasu
oprávněné osoby vypracuje kontrolní pracovník do 15 dnů ode dne
doručení písemného vyjádření dodatek k protokolu, v němž uvede své
stanovisko. Odmítne-li oprávněná osoba převzít protokol nebo
dodatek k protokolu (dále jen " protokol"), zašle jí jej kontrolní
pracovník do vlastních rukou s výzvou k písemnému vyjádření.
(4) Nepodá-li oprávněná osoba k doručenému protokolu písemné
vyjádření do 15 dnů od jeho doručení, považuje se to za souhlas s
obsahem protokolu.
(5) Souhlasí-li oprávněná osoba s obsahem protokolu nebo v
případě podle odstavce 4, ukládá se pokuta na základě protokolu.
§ 7
(K § 16 zákona)
(1) Cenový kontrolní orgán v rámci řízení podle zvláštního
předpisu 2) posoudí protokol a námitky oprávněné osoby předané
kontrolním pracovníkem, vyžádá si potřebná doplňující stanoviska
a vydá rozhodnutí. Bylo-li potvrzeno porušení cenových předpisů
podle § 15 zákona, uloží v rozhodnutí pokutu.
(2) Právoplatné rozhodnutí o uložení pokuty oznamuje cenový
kontrolní orgán tomu orgánu, který je správcem rozpočtu, do něhož
náleží odvod pokuty podle zvláštního předpisu. Kromě toho uveřejní
přehled takových rozhodnutí v Cenovém věstníku.
§ 8
(K § 17 zákona)
(1) Majetkový prospěch neoprávněně získaný porušením cenových
předpisů (dále jen "neoprávněně získaný majetkový prospěch")
prodávajícího se pro určení výše pokuty v případech uvedených
v § 15 odst. 1 písm.a) až e) zákona vyčíslí jako rozdíl mezi
souhrnem cen skutečně zaplacených kupujícím a souhrnem cen, které
měly být maximálně účtovány podle rozhodnutí na základě § 5 odst.
2 a 3 zákona nebo § 6 odst. 1 zákona, nebo které by odpovídaly
podmínkám regulace cen.
(2) Neoprávněně získaný majetkový prospěch kupujícího se pro
určení výše pokuty v případě uvedeném v § 15 odst. 2 písm. a)
zákona vyčíslí jako rozdíl mezi souhrnem cen, které měly být
minimálně účtovány podle rozhodnutí na základě § 5 odst. 3 a 4
zákona, nebo které by odpovídaly podmínkám regulace cen, a
souhrnem cen skutečně zaplacených prodávajícímu.
(3) Základem pro určení výše pokuty kupujícímu v případě
uvedeném v § 15 odst. 2 písm. b) zákona je rozdíl mezi souhrnem
cen skutečně zaplacených kupujícím a souhrnem cen, které měly být
maximálně účtovány podle rozhodnutí na základě § 5 odst. 2 a 3
zákona nebo § 6 odst. 1 zákona nebo § 8 odst. 4 zákona nebo § 9
odst. 1 zákona, nebo které by odpovídaly podmínkám regulace cen.
Uvedený rozdíl se nepokládá za neoprávněně získaný majetkový
prospěch a pokuta může činit nejvýše 1 000 000,- Kč.
(4) Neoprávněně získaný majetkový prospěch prodávajícího,
který zneužije svého hospodářského postavení podle § 15 odst. 3
zákona, se pro určení výše pokuty vyčíslí jako rozdíl mezi
souhrnem cen skutečně zaplacených kupujícím a souhrnem cen, které
měly být maximálně účtovány podle § 2 odst. 3 a § 16 odst. 2
zákona a § 1 odst. 1 této vyhlášky.
(5) Neoprávněně získaný majetkový prospěch kupujícího, který
zneužije svého hospodářského postavení podle § 15 odst. 3 zákona,
se pro určení výše pokuty vyčíslí jako rozdíl mezi souhrnem cen,
které měly být minimálně účtovány podle § 2 odst. 3 a § 16 odst. 2
zákona a § 1 odst. 3 této vyhlášky, a souhrnem cen skutečně
zaplacených prodávajícímu.
(6) Prodávající získá neoprávněně majetkový prospěch dnem
jeho připsání na účet, dnem doručení poštou, popřípadě dnem
převzetí hotovosti oprávněnou osobou. Kupující získá neoprávněně
majetkový prospěch dnem, kdy provedl úhradu ceny.
(7) Za den, kdy se cenový kontrolní orgán dověděl o porušení
cenových předpisů, se považuje den, kdy kontrolovaný subjekt
obdržel protokol.
(8) Kontrolní pracovník vyčíslí neoprávněně získaný majetkový
prospěch. Pro jeho vyčíslení není přípustná kompenzace kladných a
záporných rozdílů mezi kontrolovanými výrobky.
(9) Neoprávněně získaný majetkový prospěch, který prodávající
nebo kupující sám zjistí a prokáže, že byl bezodkladně před
zahájením kontroly vrácen tomu, na jehož úkor byl získán, se
nezapočítává do úhrnu pro výpočet pokuty.
§ 9
Přechodná a závěrečná ustanovení
(1) Za cenu platnou do 31. prosince 1990, která je zároveň
cenou na základě posledního ohlášení pro účely časového
usměrňování cen od 1. ledna 1991, se považuje cena zahrnující
změny cen vstupů včetně změn formou přirážek nebo srážek, které
směly být v roce 1990 uplatněny podle zvláštních rozhodnutí
cenových orgánů. 3)
(2) Zrušují se
a) výnos Federálního cenového úřadu, Českého cenového úřadu a
Slovenského cenového úřadu č. V-5/87 o cenovém znevýhodnění
spotřebních výrobků a výrobků určených pro bytové
hospodářství nezajištěných náhradními díly, Cenový věstník
částka 52/1987, registrovaný v částce 10/1988 Sb.,
b) výměr Českého cenového úřadu a Slovenského cenového úřadu ze
dne 9. 8. 1982 č. 1072/622/1982 o uplatňování cen při prodeji
ovoce a zeleniny mezi občany, Cenový věstník částka 36/1982,
registrovaný v částce 9/1987 Sb.,
c) cenová opatření a rozhodnutí týkající se tvorby cen, vydaná
nebo schválená Federálním cenovým úřadem, Českým cenovým
úřadem a Slovenským cenovým úřadem, federálním ministerstvem
financí, ministerstvem financí České republiky a
ministerstvem financí Slovenské republiky, příslušnými
národními výbory a pověřenými orgány a organizacemi před
účinností této vyhlášky, kromě cenových opatření a
rozhodnutí, která se použijí výhradně pro účely regulace cen
podle zvláštního rozhodnutí vydaného podle § 10 zákona. 4)
Ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky:
Ing. Klaus CSc. v. r.
Ministr financí
České republiky:
Ing. Špaček v. r.
Ministr financí Slovenské republiky:
Ing. Kováč CSc. v. r.
Příl.1
Ohlášení zvýšení ceny zboží podléhajícího časovému usměrňování cen
podle § 8 zákona o cenách
Oddíl I - vyplní prodávající 1. IČO prodávajícího : 2. Název prodávajícího : 3. Adresa prodávajícího : 4. PSČ : Fax : Telefon : Oddíl II - vyplní prodávající
5. Číselný kód Standardní klasifikace produkce :
6. Stručný slovní popis zboží : 7. Datum posledního zvýšení ceny na základě ohlášení : (popř. datum vyhlášení časového usměrňování, nedošlo-li dosud k ohlášení) 8. Dosažený index zvýšení ceny od posledního ohlášení : (popř. od vyhlášení časového usměrňování, nedošlo-li dosud k ohlášení) 9. Datum zamýšleného zvýšení ceny : 10. Ohlašovaný index zamýšleného zvýšení ceny : 11. Počet informovaných kupujících (s přiloženým rozdělovníkem) : 12. IČO a název tří největších tuzemských kupujících : 13. Přílohy formuláře : Vypracoval : Předkládá : Datum : Podpis a razítko : ----------------------------------------------------------------- Oddíl III - vyplní cenový orgán 14. Datum přijetí ohlášení : 15. Vyřizuje : 16. Návrh rozhodnutí : a) souhlas bez odkladu b) odložit do včetně 17. Rozhodnutí : ............................ podpis odpovědného vedoucího 18. Další poznámky : Vysvětlivky : Oddíl I ř.1: IČO - identifikační číslo organizace se uvádí na 8 míst a v případě menšího počtu míst se zleva doplní nuly. Oddíl II
ř.5 a 6: Číselný kód Standardní klasifikace produkce a stručný popis vymezující zboží co nejpřesněji (konkrétní druh nebo podskupina nebo skupina nebo obor).
ř.7: Datem posledního zvýšení ceny na základě ohlášení se rozumí datum, kdy bylo naposledy realizováno zvýšení ceny na základě ohlášení; od tohoto data se počítá index v ř.8 a v ř.10. Datem vyhlášení časového usměrňování se pro účely ohlášení rozumí 31. prosinec 1990 (§ 9 odst. 1 této vyhlášky) nebo datum platnosti rozhodnutí cenového orgánu o časovém usměrňování vydaného po 1. lednu 1991. ř.8: Dosažený index zvýšení ceny od posledního ohlášení se vypočte jako podíl ceny platné ke dni odeslání ohlášení (P2) a ceny platné k datu v ř.7 (P1). ř.9: Datum zamýšleného zvýšení ceny musí být stanoveno nejméně 30 kalendářních dní po datu podání ohlášení. Za datum podání ohlášení se považuje datum razítka pošty odesílatele na obálce nebo datum podatelny cenového orgánu v případě, že ohlášení je předáno podatelně osobně, nebo není-li razítko pošty čitelné. Např. je-li datum podání 15. dubna, může být datum zamýšleného zvýšení ceny nejdříve 15. května. ř.10: Ohlašovaný index zamýšleného zvýšení ceny se vypočte z ceny, jejíž zvýšení se předpokládá k datu v ř.9 (P3) a ceny platné k datu v ř.7 (P1). ř.8 a 10: Výpočet indexů a) při zvýšení ceny jednoho druhu zboží se vypočte prostý index, tedy: P2 index v ř.8 = ---- . 100 P1 P3 index v ř.10 = ---- . 100 P1 b) při zvýšení cen zboží za celou podskupinu nebo skupinu nebo obor se vypočte index vážený. Vahou je objem prodeje zboží v Kčs za celou podskupinu nebo skupinu nebo obor za poslední kalendářní měsíc předcházející měsíci, kdy se zvýšení ohlašuje (Q). V odůvodněných případech může cenový orgán rozhodnout o jiném způsobu výpočtu. Tedy: Sigma (P2i . Qi) index v ř.8 = -------------- . 100 Sigma (P1i . Qi) Sigma (P3i . Qi) index v ř.10 = -------------- . 100 Sigma (P1i . Qi) ř.11 a 12: Vyplňuje se pouze v případě, kdy jednorázové zvýšení ceny (tj. podíl indexů ř.10/ř.8 krát 100) přesahuje index zvýšení cen, při němž platí ohlašovací povinnost též vůči kupujícím (§ 8 odst. 5 zákona). ř.13: K ohlášení se přiloží: a) podrobnější slovní popis zboží a určených podmínek, k nimž se cena vztahuje. Prodávající uvede takové určené podmínky, při kterých prodává největší objem daného zboží, a údaj o tomto objemu (např. za rok), b) zdůvodnění zamýšleného zvýšení ceny, c) informativně související změny cen pro jiné určené podmínky u téhož zboží, pokud se při jiných určených podmínkách prodává, d) rozdělovník informovaných kupujících dle ř.11.
1) § 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
1a) § 636 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
3) Např. výměr FMF, MF ČR a MF SR č. 015/90 o řešení důsledků
změny kursu čs. koruny ke dni 15. října 1990 a změny režimu
cenové regulace dovozu a oceňování regulovaných položek k 1.
listopadu 1990, Cenový věstník částka 50/1990, výměr FMF č.
8171/XVI/90, kterým se v důsledku změn cen motorové nafty a
automobilových benzínů upravuje oceňování výkonů nákladní
dopravy a nepravidelné autobusové dopravy, Cenový věstník
částka 48/1990, výměr FMF, MF ČR a MF SR č. 019/90 o řešení
důsledků změny kursu čs. koruny ke dni 28. prosince 1990.
4) Výměr FMF, MF ČR a MF SR č. 01/91, kterým se vydává seznam
zboží s regulovanými cenami.