94/2021 Sb.
ZÁKON
ze dne 26. února 2021
o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých
souvisejících zákonů
Změna: 4/2022 Sb.
Změna: 39/2022 Sb.
Změna: 113/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
MIMOŘÁDNÁ OPATŘENÍ PŘI EPIDEMII ONEMOCNĚNÍ COVID-19
§ 1
Úvodní ustanovení
(1) Tento zákon upravuje opatření pro zvládání epidemie onemocnění COVID-19
způsobené novým koronavirem označovaným jako SARS CoV-2 (dále jen „epidemie COVID-19“)
a jejích dopadů na území České republiky.
(2) Nestanoví-li tento zákon jinak, použije se zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“).
(3) Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona je vyhlášen stav pandemické pohotovosti.
Stav pandemické pohotovosti lze ukončit či znovu obnovit usnesením Poslanecké sněmovny
přijatým na návrh vlády nebo jedné pětiny všech poslanců. Usnesení o ukončení stavu
pandemické pohotovosti a jeho obnovení se vyhlašuje ve Sbírce zákonů.
_________________
Pozn. ASPI: Poslanecká sněmovna ukončila na návrh vlády dnem 5. května
2022 od 00:00 hodin stav pandemické pohotovosti, vyhlášený dnem 27. února 2021. (viz
usnesení č. 113/2022 Sb.)
§ 2
Mimořádná opatření
(1) Ministerstvo zdravotnictví (dále jen „ministerstvo“), krajská hygienická
stanice nebo Hygienická stanice hlavního města Prahy (dále jen „krajská hygienická
stanice“) může za účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného
vzniku nařídit mimořádné opatření, kterým přikáže určitou činnost přispívající k
naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže nebo omezí určité činnosti nebo služby, jejichž
výkonem by mohlo být šířeno onemocnění COVID-19, anebo stanoví podmínky provádění
takových činností nebo poskytování takových služeb. Ministerstvo může nařídit mimořádné
opatření podle věty první s celostátní působností nebo s působností na území několika
krajů. Krajská hygienická stanice může mimořádné opatření nařídit na území svého
správního obvodu.
(2) Mimořádným opatřením podle odstavce 1 je
a) omezení veřejné dopravy nebo stanovení podmínek jejího provozování,
b) omezení výkonu podnikatelské nebo jiné činnosti v provozovně, obchodním
centru, na tržišti, tržnici nebo v jiném prostoru sloužícímu k podnikatelské nebo
obdobné činnosti anebo stanovení podmínek pro jejich výkon, včetně omezení provozní
doby,
c) omezení podnikatelské nebo obdobné činnosti, při jejímž výkonu přichází
fyzická osoba do přímého osobního kontaktu s jinou fyzickou osobou, anebo stanovení
podmínek pro výkon takové činnosti,
d) omezení provozování sportoviště ve vnitřním prostoru stavby, venkovního
sportoviště, přírodního nebo umělého koupaliště nebo sauny nebo stanovení podmínek
pro jejich provoz,
e) omezení konání veřejných nebo soukromých akcí, při nichž dochází ke
kumulaci fyzických osob na jednom místě v jednom čase, nebo stanovení podmínek jejich
konání snižujících riziko přenosu onemocnění COVID-19, včetně stanovení maximálního
počtu fyzických osob, které se jich mohou účastnit; omezení nelze vztáhnout na schůze,
zasedání a podobné akce orgánů veřejné moci a na shromáždění podle zákona o právu
shromažďovacím,
f) omezení výuky nebo jiné činnosti vysoké školy, vyšší odborné školy,
školy nebo školského zařízení, dětské skupiny, zařízení pro děti vyžadující okamžitou
pomoc, zařízení péče o děti do 3 let věku, zařízení pro výchovu, výuku anebo mimoškolní
vzdělávání dětí nad 3 roky věku nebo jiného obdobného zařízení anebo stanovení podmínek
pro výuku nebo jinou činnost v nich,
g) příkaz poskytovatelům zdravotních služeb vyčlenit věcné, technické
nebo personální kapacity ve zdravotnických zařízeních,
h) zákaz nebo omezení nebo stanovení podmínek návštěv ve zdravotnických
zařízeních, zařízeních sociálních služeb nebo ve věznicích,
i) příkaz používat ochranné, mycí, čisticí nebo dezinfekční prostředky
a další protiepidemická opatření,
j) příkaz poskytovatelům zdravotních služeb nebo poskytovatelům sociálních
služeb v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro
seniory nebo domově se zvláštním režimem poskytnout ministerstvu nebo krajské hygienické
stanici informace z jejich činnosti za účelem nastavení protiepidemických opatření,
k) omezení provozu dotčených prvků kritické infrastruktury nebo stanovení
podmínek pro zajištění jejich provozu,
l) přemístění fyzických osob ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí
svobody do jiné věznice nebo vyloučení volného pohybu těchto fyzických osob mimo
věznici,
m) příkaz testovat fyzické osoby, které jsou členy orgánu právnické osoby,
podnikající fyzické osoby, zaměstnance a jiné pracovníky, studenty vysoké školy nebo
vyšší odborné školy nebo žáky nebo děti navštěvující školu nebo školské zařízení
nebo dětskou skupinu na stanovení přítomnosti viru SARS CoV-2 nebo jeho antigenu,
stanovení podmínek pro osobní přítomnost těchto osob na pracovišti, na vysoké škole,
vyšší odborné škole, ve škole nebo školském zařízení anebo v dětské skupině a stanovení
podmínek a způsobu hlášení výsledku tohoto testování nebo odmítnutí podstoupení tohoto
testování orgánu ochrany veřejného zdraví,
n) příkaz fyzickým osobám, které podstoupily test na stanovení přítomnosti
antigenu viru SARS CoV-2 podle písmene m) s pozitivním výsledkem, zdržovat se odděleně
od ostatních fyzických osob po dobu, než bude stanoveným způsobem prokázáno, že tyto
fyzické osoby nejsou nakaženy virem SARS CoV-2, nejvýše však po dobu 72 hodin od
podstoupení testu,
o) omezení provozu hudebních, tanečních, herních nebo podobných společenských
klubů nebo diskoték, heren nebo kasin anebo stanovení podmínek pro jejich provoz,
a to včetně omezení provozní doby,
p) omezení provozu zoologických nebo botanických zahrad, muzeí, galerií,
výstavních prostor, hradů, zámků nebo obdobných historických nebo kulturních objektů,
veřejných knihoven, hvězdáren nebo planetárií anebo stanovení podmínek pro jejich
provoz nebo využívání,
q) omezení konání hudebních, divadelních nebo kinematografických představení,
pohybových nebo tanečních produkcí, slavností, kulturních festivalů nebo přehlídek
nebo jiných obdobných událostí anebo stanovení podmínek pro jejich konání,
r) omezení konání trhů, veletrhů nebo prodejních hospodářských výstav
anebo stanovení podmínek pro jejich konání,
s) omezení konání zotavovacích akcí, jiných podobných akcí pro děti nebo
příměstských táborů nebo jim podobných akcí pro děti anebo stanovení podmínek pro
jejich konání,
t) omezení činnosti orgánů právnických osob, při jejímž výkonu fyzická
osoba, která je členem orgánu právnické osoby, přichází do přímého osobního kontaktu
s jinou fyzickou osobou, nebo stanovení podmínek pro výkon takové činnosti,
u) příkaz fyzickým osobám, které po stanovenou dobu pobývaly na území
cizího státu nebo jeho části, v němž existuje zvýšené riziko nákazy virem SARS CoV-2,
zdržovat se odděleně od ostatních fyzických osob po dobu, než bude stanoveným způsobem
prokázáno, že tyto fyzické osoby nejsou nakaženy virem SARS CoV-2 nebo nebyly ve
styku s fyzickou osobou nakaženou virem SARS CoV-2, nejvýše však po dobu 72 hodin,
v) příkaz fyzickým osobám, které po stanovenou dobu pobývaly na území
cizího státu nebo jeho části, v němž existuje zvýšené riziko nákazy virem SARS CoV-2,
poskytnout orgánu ochrany veřejného zdraví bezprostředně po návratu do České republiky
své identifikační a kontaktní údaje, informace o místě a délce pobytu na území cizího
státu, o datu překročení státní hranice České republiky, o způsobu překročení státní
hranice České republiky, o dopravním prostředku použitém při návratu do České republiky
a o místě pobytu v České republice po stanovenou dobu od návratu do České republiky
a další epidemiologicky významné údaje.
(3) Osoby, na něž se mimořádné opatření vztahuje, jsou povinny se jím řídit.
(4) Mimořádné opatření
a) podle odstavce 2, nebo
b) podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví,
jehož účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku
a které má celostátní působnost,
může být nařízeno pouze v době stavu pandemické pohotovosti. Skončením
stavu pandemické pohotovosti mimořádná opatření podle věty první pozbývají platnosti.
§ 2a
Zvláštní opatření ve vztahu k rozhodování orgánů právnických osob
(1) Pokud orgán ochrany veřejného zdraví mimořádným opatřením podle § 2 odst.
2 nebo mimořádným opatřením podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně
veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího
opětovného vzniku, omezí nebo zakáže činnost právnické osoby spočívající v rozhodování
na zasedání orgánu právnické osoby, může orgán právnické osoby rozhodovat mimo zasedání
v písemné formě nebo s využitím technických prostředků i tehdy, nepřipouští-li to
zakladatelské právní jednání. Další podmínky rozhodování mimo zasedání orgánu v písemné
formě nebo rozhodování orgánu s využitím technických prostředků stanovené zákonem,
popřípadě zakladatelským právním jednáním, nejsou dotčeny.
(2) Nestanoví-li zákon nebo zakladatelské právní jednání podmínky rozhodování
podle odstavce 1, určí je v případě nejvyššího orgánu statutární orgán, v případě
jiného orgánu tento orgán. Tyto podmínky musí být členům orgánu oznámeny v dostatečném
předstihu před rozhodováním.
(3) Ustanovení § 652 odst. 2 zákona o obchodních korporacích se nepoužije.
Na rozhodování delegátů per rollam se použijí § 652 odst. 1 a § 653 až 655 zákona
o obchodních korporacích obdobně.
§ 3
Nařízení mimořádných opatření
(1) Mimořádné opatření podle § 2 odst. 2 ministerstvo nebo krajská hygienická
stanice nařídí pouze v nezbytně nutném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu.
(2) V odůvodnění mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 se zohlední aktuální
analýza epidemiologické situace onemocnění COVID-19 a konkrétní míra rizika spojeného
s vymezenými činnostmi, oblastmi či jinými charakteristikami a přiměřenost zásahu
do práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob.
(3) Mimořádná opatření podle § 2 odst. 2 nařídí ministerstvo nebo krajská
hygienická stanice po předchozím souhlasu vlády.
(4) V případě nebezpečí z prodlení může ministerstvo nebo krajská hygienická
stanice nařídit mimořádná opatření podle § 2 odst. 2 i bez předchozího souhlasu vlády.
Pokud vláda s mimořádným opatřením nařízeným podle věty první nevysloví do 48 hodin
od jeho vyhlášení souhlas, opatření pozbývá platnosti uplynutím této lhůty.
(5) Usnesení, kterým vláda vyslovila souhlas s mimořádným opatřením podle
§ 2 odst. 2, vláda neprodleně zveřejní na svých internetových stránkách a v hromadném
informačním prostředku. Stejným způsobem vláda neprodleně zveřejní i informaci o
tom, že nevyslovila souhlas s mimořádným opatřením nařízeným podle odstavce 4.
(6) Mimořádné opatření podle § 2 vydá ministerstvo nebo krajská hygienická
stanice jako opatření obecné povahy, a to bez řízení o návrhu opatření obecné povahy.
Toto opatření nabývá účinnosti čtvrtým dnem ode dne vyvěšení na úřední desce ministerstva
nebo krajské hygienické stanice, nestanoví-li mimořádné opatření pozdější den nabytí
účinnosti. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může ministerstvo nebo krajská hygienická
stanice stanovit dřívější den nabytí účinnosti mimořádného opatření než uvedený ve
větě druhé. Mimořádné opatření se vyvěšuje na dobu nejméně 15 dnů. Ministerstvo zašle
opatření též krajským hygienickým stanicím, které jsou povinny jej bezodkladně vyvěsit
na svých úředních deskách na dobu nejméně 15 dnů. Krajská hygienická stanice zašle
jí vydané mimořádné opatření bezodkladně ministerstvu; ministerstvo toto opatření
zveřejní na své úřední desce.
(7) Ministerstvo a krajská hygienická stanice mimořádná opatření vydaná podle
§ 2 odst. 4 nejméně jednou za 2 týdny od jeho vydání přezkoumá. Pokud pominuly nebo
se změnily důvody pro vydání mimořádného opatření podle § 2 odst. 2, ministerstvo
nebo krajská hygienická stanice jej bezodkladně zruší nebo změní; v případě změny
mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 se odstavce 1 až 6 použijí obdobně, v případě
zrušení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 se použije odstavec 6 obdobně.
§ 4
Mimořádná opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví
Zmocnění ministerstva a krajské hygienické stanice k vydávání mimořádných
opatření podle § 69, § 80 odst. 1 písm. g) a § 82 odst. 2 písm. m) zákona o ochraně
veřejného zdraví není tímto zákonem dotčeno. Při vydávání mimořádných opatření podle
§ 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jejichž účelem je
likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku a které mají
celostátní působnost, se použije § 3, 8 odst. 1 a § 9 obdobně.
§ 5
Poskytování informací
(1) Ministerstvo zveřejňuje na svých internetových stránkách
a) aktuální analýzu epidemiologické situace onemocnění COVID-19, epidemiologický
model, na základě kterého jsou vydávána opatření, a odhad jejího vývoje,
b) informativní přehled o míře ohrožení obyvatelstva a o opatřeních,
která jsou spojena s různou mírou ohrožení,
c) statistická data o zvládání epidemie COVID-19 a o očkování obyvatelstva
v otevřeném a strojově čitelném formátu a
d) informace o platných a účinných mimořádných opatřeních vydaných podle
tohoto zákona nebo zákona o ochraně veřejného zdraví, je-li jejich účelem likvidace
epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.
(2) Vláda předloží Poslanecké sněmovně zprávu o opatřeních učiněných ve stavu
pandemické pohotovosti včetně informací o přezkoumání opatření podle § 3 odst. 7,
a to nejméně jednou za 2 týdny.
(3) Pro postup vyřízení žádostí poslanců a senátorů ohledně informací týkajících
se mimořádných opatření podle tohoto zákona se lhůta pro poskytnutí informací podle
§ 11 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a § 12 odst. 2 zákona o jednacím
řádu Senátu nepoužije. Informace podle věty první budou poslanci nebo senátorovi
na jeho žádost poskytnuty nejpozději do 15 dnů ode dne podání jeho žádosti.
§ 6
Realizace mimořádných opatření
(1) Pokud je to nezbytné k realizaci mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 nebo mimořádného opatření podle § 69 zákona o ochraně veřejného zdraví, je-li jeho
účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku, požádá
ministerstvo nebo krajská hygienická stanice o součinnost některou ze základních
složek integrovaného záchranného systému.
(2) Pokud realizace mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 nebo mimořádného
opatření podle § 69 zákona o ochraně veřejného zdraví vyžaduje provedení záchranných
prací a síly a prostředky základních složek integrovaného záchranného systému nejsou
k provedení záchranných prací dostatečné, může vláda na návrh ministra obrany na
základě žádosti ministra zdravotnictví rozhodnout o použití Armády České republiky
k záchranným pracím podle zvláštního právního předpisu1).
(3) Základní složka integrovaného záchranného systému nebo Armáda České republiky
součinnost neposkytne, pokud není k poskytnutí způsobilá nebo by poskytnutím ohrozila
svou činnost.
(4) Pokud je to nezbytné k realizaci mimořádného opatření nařízeného poskytovateli
zdravotních služeb podle § 2 odst. 2 nebo mimořádného opatření podle § 69 zákona
o ochraně veřejného zdraví, je-li jeho účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí
jejího opětovného vzniku, vyžádá si tento poskytovatel součinnost Policie České republiky.
(5) Pro účely plnění konkrétního úkolu v rámci vyžádané součinnosti podle
odstavce 1, 2 nebo 4 může vláda na návrh ministra zdravotnictví, ministra vnitra
nebo ministra obrany vyčlenit prostředky ze státního rozpočtu.
§ 7
Koordinace plnění mimořádných opatření
(1) Ministerstvo nebo krajská hygienická stanice může za účelem naplňování
mimořádných opatření podle § 2 odst. 2 nebo mimořádných opatření podle § 69 zákona
o ochraně veřejného zdraví, jejichž účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí
jejího opětovného vzniku, usměrňovat, koordinovat a kontrolovat činnost poskytovatelů
zdravotních služeb nebo poskytovatelů sociálních služeb v týdenním stacionáři, domově
pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo domově se zvláštním režimem.
(2) Ministerstvo může za účelem koordinace mimořádných opatření podle § 2
odst. 2 nebo mimořádných opatření podle § 69 zákona o ochraně veřejného zdraví, jejichž
účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku, požádat
vládu o svolání Ústředního krizového štábu2).
§ 8
Součinnost s orgány krizového řízení v území při realizaci mimořádných opatření
a koordinaci jejich plnění
(1) Ministerstvo informuje hejtmana kraje o mimořádných opatřeních dle §
2 odst. 2, která se dotýkají území kraje, a to před jejich vydáním.
(2) Hejtman kraje koordinuje provedení stanovených mimořádných opatření v
podmínkách kraje. Správní úřady se sídlem na území kraje a právnické osoby a podnikající
fyzické osoby jsou povinny stanovená mimořádná opatření splnit. Hejtman kraje dále
za účelem zvládání epidemie COVID-19 může po projednání v krizovém štábu zřízeném
dle zvláštního právního předpisu3) vyzvat příslušnou krajskou hygienickou stanici
k vyhlášení mimořádného opatření, případně navrhnout znění takového opatření. Krajská
hygienická stanice musí takovou výzvu či návrh projednat.
(3) Pro plnění úkolů spojených se zvládáním epidemie COVID-19 může hejtman
kraje využít krizový štáb zřízený dle zvláštního právního předpisu3).
(4) Orgány obce s rozšířenou působností, orgány obce s pověřeným obecním
úřadem a orgány obce plní potřebné úkoly nezbytné pro zvládání epidemie COVID-19
dle pokynů ministerstva nebo hejtmana kraje.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se použijí na hlavní město Prahu a primátora
hlavního města Prahy obdobně.
§ 8a
Zvláštní ustanovení o nařízení izolace nebo karanténního opatření
(1) Oznámení o nařízení izolace nebo karanténního opatření k ochraně před
onemocněním COVID-19 může orgán ochrany veřejného zdraví učinit osobě, která je povinna
se izolaci nebo karanténnímu opatření podrobit, ústně nebo písemně, a to i pomocí
prostředku komunikace na dálku; o provedeném oznámení bezodkladně učiní písemný záznam.
Ministerstvo stanoví vyhláškou podrobnosti způsobu a formy oznámení orgánu ochrany
veřejného zdraví o nařízení izolace nebo karanténního opatření.
(2) Ten, komu byla postupem podle odstavce 1 nařízena izolace nebo karanténní
opatření, může ústně nebo písemně, a to i pomocí prostředku komunikace na dálku,
požádat orgán ochrany veřejného zdraví o prošetření důvodnosti jejich nařízení do
3 pracovních dnů ode dne, kdy mu bylo nařízení izolace nebo karanténního opatření
oznámeno.
(3) Orgán ochrany veřejného zdraví prošetří důvodnost nařízení izolace nebo
karanténního opatření do 3 pracovních dnů ode dne, kdy mu byla žádost podle odstavce
2 doručena. Shledá-li, že nařízená izolace nebo karanténní opatření jsou nedůvodné,
zruší je nebo uvede, že byly nařízeny nedůvodně, nebo potvrdí, že nařízení izolace
nebo karanténního opatření bylo důvodné. Výsledek prošetření orgán ochrany veřejného
zdraví žadateli sdělí způsobem podle odstavce 1, nepožádal-li žadatel ve své žádosti
o jiný způsob oznámení výsledku prošetření. Pokud orgán ochrany veřejného zdraví
do 3 pracovních dnů ode dne, kdy mu byla doručena žádost o prošetření nařízení izolace
nebo karanténního opatření, o výsledku prošetření neinformuje osobu, která žádala
o prošetření, považuje se nařízená izolace nebo karanténní opatření za ukončené.
(4) Na postup podle odstavců 1 až 3 se nevztahují části druhá a třetí správního
řádu.
§ 9
Náhrada škody
(1) Stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám
(dále jen „poškozený“) během stavu pandemické pohotovosti v příčinné souvislosti
s
a) mimořádnými opatřeními podle § 2 odst. 2, nebo
b) mimořádnými opatřeními podle zákona o ochraně veřejného zdraví, jejichž
účelem je zvládání epidemie COVID-19.
(2) Podle odstavce 1 se hradí skutečná škoda. Za škodu se nepovažují náklady
vzniklé v souvislosti s pořízením nebo používáním ochranných, mycích, čisticích nebo
dezinfekčních prostředků. Škodu stát nehradí, prokáže-li, že si ji poškozený způsobil
sám.
(3) Nárok na náhradu škody podle odstavce 1 může poškozený uplatnit u Ministerstva
financí, a to ve lhůtě do 12 měsíců od okamžiku, kdy se o škodě dozvěděl, nejdéle
do 3 let od vzniku škody, jinak právo na náhradu škody zaniká. V žádosti se uvede
totožnost poškozeného, důvody vzniku nároku a jeho výše a důkazy, které prokazují
vznik nároku, příčinnou souvislost, výši nároku, včetně skutečností podle odstavce
4, a počátek plynutí doby, ve které právo zaniká.
(4) Škoda se hradí v rozsahu, v němž poškozený prokáže, že jejímu vzniku
nebylo možné předejít nebo zabránit. Výše náhrady škody se dále snižuje o výši dotací
a jiných podpor, poskytnutých ke zmírnění dopadů epidemie COVID-19, nebo dopadů mimořádných
opatření uvedených v odstavci 1.
(5) Uplatnění nároku na náhradu škody podle tohoto zákona je podmínkou pro
případné uplatnění nároku na náhradu škody u soudu. Domáhat se náhrady škody u soudu
může poškozený pouze tehdy, pokud do 6 měsíců ode dne uplatnění nebyl jeho nárok
plně uspokojen.
(6) Je-li pro posouzení nároku na náhradu škody nezbytné zohlednit okolnosti,
k nimž má v rámci své činnosti přístup jiný orgán veřejné moci, poskytne tento orgán
veřejné moci Ministerstvu financí, popřípadě soudu nezbytnou součinnost.
Přestupky
§ 10
(1) Přestupku se dopustí právnická nebo podnikající fyzická osoba, pokud
nedodrží mimořádné opatření podle § 2 odst. 2 nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo
i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie COVID-19
nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu až do
a) 600 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. a), b), e), i), pokud k nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2
písm. i) došlo při poskytování zdravotních nebo sociálních služeb, nebo k), m) nebo
r),
b) 200 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. d),
c) 100 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. c), f), g), o), p), q), s) nebo t),
d) 20 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. i) v jiných případech než uvedených v písmenu a), nebo
e) 10 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. h) nebo j),
f) do 600 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle §
69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace
epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.
(3) Při určení výměry pokuty za přestupek podle odstavce 1, který spočívá
v nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně
veřejného zdraví, se přihlédne též k horní hranici pokuty, kterou lze uložit za obdobně
závažný přestupek spočívající v nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2.
(4) Je-li přestupek podle odstavce 2 písm. a) spáchán opakovaně po nabytí
právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, uloží se pokuta do 800 000 Kč.
(5) Je-li přestupek podle odstavce 2 spáchán jednáním zaměstnance právnické
nebo podnikající fyzické osoby na základě pokynu této právnické nebo podnikající
fyzické osoby i přesto, že zaměstnanec nejdříve odmítl podle pokynu této právnické
nebo podnikající fyzické osoby jednat, lze maximální možnou výši pokuty podle odstavce
2 zvýšit o čtvrtinu.
§ 11
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že nedodrží mimořádné opatření
podle § 2 odst. 2 nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného
zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného
vzniku.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu až do
a) 200 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. a), b), e), i), pokud k nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2
písm. i) došlo při poskytování zdravotních nebo sociálních služeb, nebo k), r) nebo
u),
b) 100 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. d),
c) 20 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. c), f) nebo g), o), p), q), s) nebo v),
d) 10 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. h), j), l) nebo m), nebo n), nebo
e) 6 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst.
2 písm. i) v jiných případech než uvedených v písmenu a),
f) do 200 000 Kč, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle §
69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace
epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.
(3) Při určení výměry pokuty za přestupek podle odstavce 1, který spočívá
v nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně
veřejného zdraví, se přihlédne též k horní hranici pokuty, kterou lze uložit za obdobně
závažný přestupek spočívající v nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2.
(4) Je-li přestupek podle odstavce 2 písm. a) spáchán opakovaně po nabytí
právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, uloží se pokuta do 400 000 Kč.
(5) Fyzická osoba se zprostí odpovědnosti ze spáchání přestupku, pokud
jej spáchala na základě pokynu svého zaměstnavatele.
§ 12
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupek podle tohoto zákona projednává krajská hygienická stanice.
(2) Pokuty vybírá orgán, který je uložil.
(3) Příkazem na místě může přestupek podle tohoto zákona projednávat též
orgán Policie České republiky nebo strážník obecní policie.
(4) Pravomocné rozhodnutí o přestupku podle § 10 odst. 2 písm. a) a § 11
odst. 2 písm. a) se zapisuje do evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů.
(5) Přestupek podle § 10 odst. 2 písm. a) a § 11 odst. 2 písm. a) je spáchán
opakovaně, jestliže od nabytí právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, z něhož
byl obviněný uznán vinným, do jeho spáchání neuplynulo 12 měsíců.
§ 13
Soudní přezkum mimořádných opatření
(1) K projednání návrhu podle soudního řádu správního na zrušení mimořádného
opatření podle § 2 odst. 2 nebo mimořádných opatření podle § 69 odst. 1 písm. b)
nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví ve stavu pandemické pohotovosti, jejichž
účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku, je
příslušný Nejvyšší správní soud, pokud mimořádné opatření vydalo ministerstvo. V
ostatních případech je k projednání návrhu příslušný krajský soud.
(2) Návrh lze podat do 1 měsíce ode dne, kdy návrhem napadené mimořádné opatření
nabylo účinnosti.
(3) Je-li návrh zjevně neopodstatněný, soud jej mimo ústní jednání bez přítomnosti
účastníků usnesením odmítne.
(4) Pozbylo-li mimořádné opatření platnosti v průběhu řízení o jeho zrušení,
nebrání to dalšímu postupu v řízení, a to i bez změny návrhu. Dojde-li soud k závěru,
že mimořádné opatření nebo jeho části byly v rozporu se zákonem, nebo že ten, kdo
je vydal, překročil meze své působnosti a pravomoci, anebo že mimořádné opatření
nebylo vydáno zákonem stanoveným způsobem, v rozsudku vysloví tento závěr.
(5) Návrh se projednává přednostně; to neplatí, pozbylo-li mimořádné opatření
v průběhu řízení o jeho zrušení platnosti a povinnost v mimořádném opatření nebyla
současně nahrazena obdobnou povinností v jiném mimořádném opatření.
(6) V řízení o přezkumu mimořádných opatření se § 34 soudního řádu správního
nepoužije.
(7) Rozhoduje-li soud ve věci, jejíž rozhodnutí závisí na posouzení zákonnosti
mimořádného opatření, a probíhá-li řízení o návrhu na zrušení mimořádného opatření,
soud vyčká rozhodnutí o návrhu na zrušení mimořádného opatření a původní řízení do
té doby přeruší.
§ 14
Použití trestních předpisů během stavu pandemické pohotovosti
Je-li spáchán trestný čin v době stavu pandemické pohotovosti, která je stavem,
v jehož rámci dochází k ohrožení života nebo zdraví lidí, a předpisy trestního práva
s touto okolností spojují použití vyšší trestní sazby nebo ji považují za přitěžující
okolnost, soud k této okolnosti při posuzování trestného činu přihlédne pouze tehdy,
pokud je trestným činem poškozen či ohrožen zájem společnosti na zvládání epidemie
COVID-19.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv,
ve znění pozdějších předpisů
§ 16
V zákoně č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv,
ve znění zákona č. 272/1996 Sb., zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 256/2000 Sb.,
zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 419/2004 Sb., zákona č. 174/2007 Sb., zákona č.
151/2010 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., č. zákona 51/2016 Sb., zákona č. 183/2017 Sb.,
zákona č. 302/2017 Sb. a zákona č. 544/2020 Sb., se za § 4d vkládá nový § 4e, který
včetně poznámek pod čarou č. 9 a 10 zní:
„§ 4e
Správa může při nařízení mimořádných opatření při epidemii nebo nebezpečí
jejího vzniku poskytnout
a) orgánu ochrany veřejného zdraví9) nebo
b) organizační složce státu, která je poskytovatelem zdravotních
služeb10)
v nezbytném rozsahu státní hmotné rezervy formou jejich bezúplatného
použití. Správa tak může učinit pouze na základě žádosti Ministerstva zdravotnictví.
Po ukončení provádění mimořádných opatření při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku
musí být nespotřebované státní hmotné rezervy Správě vráceny. Spotřebované státní
hmotné rezervy musí být Správě nahrazeny ústředním správním úřadem, do jehož oblasti
působnosti spadají subjekty podle věty první. Ustanovení § 14 odst. 7, § 19 odst.
1, § 19b a 19c zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích1b)
se nepoužijí.
9) § 78 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů.
10) Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich
poskytování, ve znění pozdějších předpisů.“.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s
právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
§ 17
V § 97e zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících
s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č.
102/2017 Sb., se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
l), které zní:
„l) zpřístupňování zveřejněného díla na vyžádání podle § 18 odst. 2, včetně
zhotovení jeho rozmnoženiny nezbytné pro takové zpřístupnění, knihovnou podle knihovního
zákona v období, kdy je knihovna uzavřena více než 2 měsíce, uživatelům knihovny,
a to výhradně pro účely vzdělávání nebo výzkumu; toto ustanovení se nevztahuje na
počítačové programy, na díla nebo umělecké výkony zaznamenané na zvukový nebo zvukově
obrazový záznam, na vydané notové záznamy díla hudebního nebo hudebně dramatického
a na díla, jejichž zpřístupňování touto knihovnou je předmětem jiných licenčních
smluv.“.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
§ 18
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění zákona č. 254/2001 Sb., zákona č. 274/2001 Sb., zákona č. 13/2002
Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 86/2002 Sb., zákona č. 120/2002 Sb., zákona
č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 356/2003 Sb., zákona č. 362/2003
Sb., zákona č. 167/2004 Sb., zákona č. 326/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona
č. 125/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 381/2005 Sb., zákona č. 392/2005
Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 59/2006 Sb., zákona č. 74/2006 Sb., zákona
č. 186/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 264/2006
Sb., zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 110/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona
č. 378/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 130/2008 Sb., zákona č. 274/2008
Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 301/2009 Sb., zákona
č. 151/2011 Sb., zákona č. 298/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 466/2011
Sb., zákona č. 115/2012 Sb., zákona č. 333/2012 Sb., zákona č. 223/2013 Sb., zákona
č. 64/2014 Sb., zákona č. 247/2014 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 252/2014
Sb., zákona č. 82/2015 Sb., zákona č. 267/2015 Sb., zákona č. 243/2016 Sb., zákona
č. 250/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 193/2017
Sb., zákona č. 202/2017 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 277/2019 Sb., zákona
č. 205/2020 Sb., zákona č. 238/2020 Sb., zákona č. 403/2020 Sb., zákona č. 544/2020
Sb. a zákona č. 36/2021 Sb., se mění takto:
1. V § 62a se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňují se odstavce
2 až 5, které včetně poznámek pod čarou č. 105 a 106 znějí:
„(2) Ministerstvo zdravotnictví je oprávněno zřídit službu mobilní aplikace
pro účely epidemiologického šetření a zpracovávat osobní údaje o prostorové blízkosti
uživatelů, zjištěné vzájemnou interakcí jejich zařízení, a s tím související informace.
Instalace a používání aplikace jejími uživateli je dobrovolná. Ministerstvo zdravotnictví
je dále oprávněno spravovat a v rozsahu určeném v prováděcím rozhodnutí Komise (EU)
2019/1765 předávat údaje podle věty první pro epidemiologické šetření105).
(3) Krajská hygienická stanice nebo Ministerstvo zdravotnictví může uzavřít
s fyzickou nebo právnickou osobou, která prokáže, že má nastaven systém pro zpracování
osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679106)
a zákonem o zpracování osobních údajů, veřejnoprávní smlouvu za účelem přenesení
výkonu činností prováděných v rámci epidemiologického šetření, které spočívají ve
zjišťování informací důležitých pro epidemiologické šetření.
(4) Veřejnoprávní smlouva podle odstavce 3 obsahuje výčet činností,
jejichž výkon má být přenesen, a podmínky jejich výkonu, zejména
a) úpravu úhrady nákladů souvisejících s výkonem přenesených činností,
b) úpravu ochrany a zpracování osobních údajů,
c) stanovení doby, na kterou je veřejnoprávní smlouva uzavírána,
d) stanovení podmínek a důvodů pro výpověď veřejnoprávní smlouvy.
(5) Na fyzickou osobu vykonávající činnosti na základě veřejnoprávní smlouvy
podle odstavce 3 se vztahuje § 89 obdobně.
105) Čl. 7a prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2019/1765 ze dne 22. října
2019, kterým se stanoví pravidla pro zřízení, řízení a fungování sítě vnitrostátních
orgánů odpovědných za elektronické zdravotnictví a zrušuje prováděcí rozhodnutí 2011/890/EU,
ve znění prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2020/1023 ze dne 15. července 2020, kterým
se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2019/1765, pokud jde o přeshraniční výměnu údajů
mezi vnitrostátními mobilními aplikacemi pro vysledování kontaktů a varování s ohledem
na boj proti pandemii COVID-19.
106) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna
2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném
pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních
údajů), v platném znění.“.
2. V § 92n se doplňuje odstavec 4, který zní:
„(4) Je-li přestupek podle odstavce 1 písm. b) spáchán opakovaně po nabytí
právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, uloží se pokuta do 4 000 000 Kč.“.
3. V § 93 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí:
„(3) Pravomocné rozhodnutí o přestupku podle § 92n odst. 1 písm. b) se
zapisuje do evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů.
(4) Přestupek podle § 92n odst. 1 písm. b) je spáchán opakovaně, jestliže
od nabytí právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, z něhož byl obviněný uznán
vinným, do jeho spáchání neuplynulo 12 měsíců.“.
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
§ 19
V § 163 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 179/2006 Sb., zákona
č. 370/2012 Sb., zákona č. 82/2015 Sb. a zákona č. 284/2020 Sb., se doplňují odstavce
3 a 4, které znějí:
„(3) Ministerstvo může v průběhu roku se souhlasem vlády stanovit další
finanční prostředky státního rozpočtu na výdaje spojené s činností škol a školských
zařízení nezbytné k naplnění krizového opatření vlády vyhlášeného podle krizového
zákona nebo mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví podle zvláštního zákona,
a to pro jednotlivé právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení.
Ministerstvo stanoví a zveřejní ve Věstníku
a) podmínky a kritéria pro poskytnutí těchto dalších finančních prostředků
a
b) účel, na který může právnická osoba tyto další finanční prostředky
použít, a případné další podmínky, které musí právnická osoba v souvislosti s použitím
těchto dalších finančních prostředků splnit.
(4) Další finanční prostředky podle odstavce 3 ministerstvo poskytuje postupem
podle odstavce 1 a krajský úřad má povinnost je právnickým osobám poskytnout.“.
ČÁST SEDMÁ
Změna zákona č. 161/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti zaměstnanosti
v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii a o změně zákona č. 435/2004
Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
§ 20
V § 1 odst. 1 zákona č. 161/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti zaměstnanosti
v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii a o změně zákona č. 435/2004
Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 586/2020 Sb.,
se za slova „souvisejících zákonů“ vkládají slova „a podle § 2 zákona č. 94/2021
Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých
souvisejících zákonů,“.
ČÁST OSMÁ
Změna zákona č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie
koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných
činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu
§ 21
V § 1 odst. 2 písm. b) zákona č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke
zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení,
poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona
a občanského soudního řádu, se za slova „o ochraně veřejného zdraví“ vkládají slova
„a podle § 2 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění
COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů,“.
Vondráček v. r.
Zeman v. r.
Babiš v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 39/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Soudní řízení o přezkumu mimořádných opatření zahájená přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 94/2021 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 14 odst. 1 písm. c) zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.
2) § 24a zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) § 24b zákona č. 240/2000 Sb.