Komisní prodej
Jsme s.r.o. český plátce DPH, vlastníme automobil, který jsme dali do komisního prodeje. Kupujícím našeho vozidla bude osoba registrovaná k dani ze Španělska. Vozidlo bude převezeno z ČR do Španělska kupujícím, který nám přes komisionáře poskytne jak čestné prohlášení k přepravě zboží do Španělska, tak registraci vozidla ve Španělsku. Není nám jasné, komu máme vystavit daňový doklad a zda s českou DPH či bez ní. Můžeme vystavit daňový doklad rovnou na španělského kupujícího bez české DPH? Nebo musíme vystavit daňový doklad na českého komisionáře a ten pak na španělského kupujícího? Pokud budeme muset vystavit daňový doklad na českého komisionáře, bude plnění osvobozené dle § 64 zákona o DPH nebo tam musíme uplatnit českou DPH a osvobození uplatní až komisionář, který vystaví daňový doklad španělskému kupujícímu?
Jaký je rozdíl mezi konsignačním skladem a komisním prodejem z pohledu, že my bychom toto poskytovali zákazníkům? Tz. že my jsme dodavatel zboží?
Přijaté komisní zboží neevidujeme na skladě ani v majetku společnosti. Vedeme pouze evidenci o zboží v jednoduché tabulce (např. Excel), kde zaznamenáváme popis zboží, datum přijetí, prodejní cenu a odvod původnímu vlastníkovi. Při prodeji zaúčtujeme: Tržbu jako výnos (např. na účet 604 – Tržby za zboží), Částku odvedenou původnímu vlastníkovi jako náklad (např. 504 – Náklady na prodané zboží). Provize z komisního prodeje (rozdíl mezi prodejní cenou a částkou pro původního vlastníka) je naším ziskem a vstupuje do výnosů. Pokud jsme plátci DPH, odvádíme DPH pouze ze své provize, nikoliv z celé částky přijaté od zákazníka? Mohli byste mi, prosím, potvrdit, zda je tento postup správný?
Česká s. r. o. formou komise zprostředkovává prodej zboží (HW, který je po celou dobu umístěno výhradně ve třetích zemích a nedochází tedy k žádné přepravě) třetím osobám (OPD i OND z tuzemska, EU i třetích zemí) pro komitenta (OPD i OND z tuzemska, EU i třetích zemí). Vycházíme z §13 (3) b) a Informace k uplatňování zákona o DPH při poskytnutí služby komisionáře v tuzemsku na základě komisionářské smlouvy. Máme situaci, kdy daňový doklad za plnění mezi komisionářem a komitentem (pořízení zboží s místem plnění ve 3. zemi) je vystavován s nižším základem daně, než je uveden na daňovém dokladu mezi komisionářem a zákazníkem (dodání zboží s místem plnění ve 3.zemi). Rozdíl mezi základy daně tedy tvoří odměna za komisi. Vzhledem k tomu, že se jedná o pořízení a dodání zboží, které je po celou dobu umístěné ve třetí zemi, místo plnění je mimo ČR a CZ DPH nebude na daňovém dokladu u pořízení ani dodání zboží aplikováno. Souhlasíte prosím s tím, že takto bude z pohledu DPH vypořádáno (formou pořízení a dodání zboží komisionářem) a není potřeba vystavovat žádný další doklad na odměnu za zprostředkování (která by měla jiný režim DPH než dodání/pořízení zboží a v některých případech by mohlo dojít k odvodu DPH v tuzemsku – pokud by komise byla poskytnuta OPD v tuzemsku)? Alternativní možnost by dle Informace GFŘ byla vystavit daňový doklad na pořízení a dodání zboží ve stejné výši a poté separátně vystavit doklad na odměnu za komisi, což by ale z pohledu klienta nebylo tak výhodné, protože by v některých případech musel odvádět DPH (u služby poskytované komitentům - OPD místo plnění dle příjemce / OND- místo plnění dle sídla komisionáře – v ČR).
Firma s.r.o., plátci DPH - Jak máme zaúčtovat zboží, které jsme odeslali do komisního prodeje 20. 12. 2022 (vystavili jsme jen dodací list, kde je uvedeno toto datum, zboží a že se jedná o komisní prodej). S prodejcem jsem domluvení, že fakturu mu vystavíme až zboží prodá. Jak máme se zbožím počítat do závěrečné inventury, když ho fyzicky nemáme?
Jako sdílený obchod na základě komisionářské smlouvy provádíme ve svém obchodě prodej zboží (výrobků) od různuuch OSVČ. Fakturujeme jim "nájemné" za prostor. A oni nám vystavují na základě komisionářské smlouvy fakturu na své zboží, které nám dají do "komise" a my ho v našem obchodě nabídneme na jejich uhrazeném prostoru k prodeji. A zde je problém. Mají oni na fakturu napsat text „fakturuji vám zboží“ nebo „fakturuji vám za zprostředkování prodeje“? Máme v tomto spor s vlastníkem koncepce sdíleného obchodu, protože ten tvrdí, že od začátku přijímá faktury prodejců se zněním „fakturuji vám zboží“ a neměli nikdy problém s úřady, fakturují jejich faktury jako službu náklad (je to zprostředkování) a nikoliv jako nákup zboží.