Likvidace
Společnost s r. o. vstoupí 1. 7. 2025 do likvidace a je velmi pravděpodobné, že do konce roku 2025 bude společnost zlikvidována. Pronájem nebytových prostor bude ukončen k 30. 9. 2025. Společnost platí zálohy na služby k nájmu (osvětlení, voda, úklid atd.) a tyto služby jsou vždy v následujícím roce vyúčtovány pronajímatelem. Má společnost za období 1–6/2025 vytvořit dohadnou položku (daňově účinnou) ke službám k nájmu, i když vyúčtování služeb za rok 2025 v letošním roce nedostane? Má společnost vytvářet dohadnou položku na služby k nájmu i po vstupu do likvidace (opět vyúčtování do konce likvidace nedostane)? Nebo má zaplacené zálohy na rok 2025 odepsat do daňově neuznaných nákladů?
Nepodnikající FO (daňový rezident ČR) nabyla 100% podíl v s. r. o., jejímž hlavním majetkem je nemovitost (v minulosti nabytá a odepisovaná, nicméně zatím ne zcela odepsaná). Po 2 letech se FO rozhodla společnost řádně zlikvidovat a nemovitost převést v rámci likvidačního zůstatku na sebe coby FO. Dle § 24 odst. 7 ZDP by měla být kupní cena s. r. o. (tzn. 100 % obchodního podílu) daňová nabývací cena, za kterou se rovněž považuje kupní cena obchodního podílu. To znamená, že likvidační zůstatek v podobě zbývajícího finančního majetku (po vyrovnání závazků, pohledávek atd) se navýší o cenu nemovitosti stanovenou znalcem, avšak poníženou o daňovou nabývací cenu. Příklad: po veškerém vyrovnání v rámci likvidace bude mít společnost na konci likvidace již jen hotovost 100 a nemovitost, kterou převede na jediného společníka. Zdanění: hotovost 100 se poníží o uhrazený základní kapitál 10, tedy daní se 15 % z 90 a dále se daní rozdíl mezi 1 000 (současné ocenění nemovitosti) a daňovou nabývací hodnotou obchodního podílu 800, tj. 15 % z 200. Celková daň tedy bude 15 % z 290, tj. 43,5. Je tato úvaha správná?
Jsme kosmetická firma a prodáváme kosmetické produkty, které mají určitou expiraci. Když jim expirace dojde a my jsme je bohužel nestihli prodat, můžeme je odepsat ze skladu daňově, protože jsou již proexpirované anebo na to také potřebuje likvidační protokol a náležitě je zlikvidovat, aby bylo odepsání ze skladu daňově?
V listopadu jsme zařadili do majetku FVE a od prosince odepisujeme. Jakým způsobem (jaký použít výpočet) máme vytvořit rezervu na budoucí likvidaci elektroodpadu u FVE? Jak vypočtenou rezervu zaúčtovat?
Společnost s r. o. má v obchodním majetku nákladní automobil, který ještě není zcela daňově odepsán. Nyní firma nechala pro špatný stav vozidla auto vyřadit z provozu. Máme potvrzení z MÚ, že v 7/2024 došlo k vyřazení vozidla z provozu. Nyní tedy není auto k podnikání firmou využíváno. Kdy přesně můžeme dát do nákladů zůstatkovou cenu vozidla? Při prodeji např. prodej na náhradní díly nebo při provedení likvidace? Jak zjistím, že bylo auto zlikvidováno? Kdo provádí zápis? Kdy přesně mám auto vyřadit z obchodního majetku firmy a jaký doklad mám od podnikatele vyžadovat? Daňová zůstatková cena je ještě vysoká.
Společnost s ručením omezeným vznikla v roce 2004, za celou dobu nevykazovala žádné hospodaření, žádné pohyby, všechna daňová přiznání baly nulová. Nyní byla společnost zlikvidovaná, výmaz z obchodního rejstříku nabyl právní moc. Daňové přiznání bude opět nulové. Moje otázka je zda mohu vynulovat účet Vlastní kapitál, na kterém bylo 100 000 Kč základního kapitálu. Ten bude tedy vrácen společníkům. Stačí to takto jednoduše vyřešit? V rozvaze budou tedy všechny položky nulové.
Česká s. r. o. vyplácí peněžitý podíl na likvidačním zůstatku většinovému společníkovi (vlastní 80% obchodní podíl od počátku existence firmy), která je rezidentem Velké Británie. Podíl v brutto výši činí 1 000 000 Kč. Nabývací cenu podílu tvoří jednak složený splacený základní kapitál ve výši 100 000 Kč a jednak peněžitý příplatek mimo základní kapitál ve výši 500 000 Kč. Použijeme sazbu dle čánku 10 odst. 2 písm. a) SZDZ mezi ČR a Velkou Británií ve výši 5% (společník vlastní více než 25% podíl a je přímým příjemcem dividendy), pod dividendy spadají i podíly na likvidačním zůstatku. Dle českého ZDP se příjem v podobě podílu na likvidačním zůstatku snižuje o nabývací cenu. Platí tato definice i pro případ použití nižší sazby daně dle SZDZ nebo pro účely SZDZ nelze podíl snižovat o nabývací cenu?
Veřejná obchodní společnost vstoupí k 30. 9. 2024 do likvidace. Ve společnosti jsou 2 společníci, každý má 50 %. Sestaví před dnem vstupu do likvidace rozvahu. V majetku má společnost dům postavený a zkolaudovaný v roce 2009, osobní automobily a zásoby dřevní hmoty. Pohledávky má jen za společníky v. o. s. – vyplacené zálohy společníkům v průběhu roku 2024 a současně i závazky ke společníkům – půjčky společnosti v. o. s. těmito společníky. Jiné závazky a pohledávky společnost nemá. Jak postupovat při likvidaci, jak likvidovat dům, jak likvidovat osobní automobily a zásoby dřevní hmoty? Co je pro společníky v. o. s. výhodnější? Likvidovat před vstupem do likvidace nebo až po vstupu do likvidace? Otázka DPH, odvést DPH z převodu osobních automobilů do osobního vlastnicví a dřevní hmoty také pro osobní potřebu?
Dne 30. 9. 2024 zpracuje likvidátor s. r. o. návrh na rozdělení likvidačního zůstatku. K tomuto dni sestaví s.r.o. účetní závěrku za předchozí část účetního období. V rozvaze zůstaly k 30. 9. 2024 tyto položky: peníze na bankovním účtu (účet 221), základní kapitál (účet 411), nerozdělený zisk min. let (účet 428) a záporný HV. 1. Ke kterému dni provede účetní jednotka zápis ohledně vyčíslení podílů na likvidačním zůstatku ve prospěch účtu 36x? Jde nám o účetní zápisy 411/36x a 428x/36x tyto zaúčtujeme ke dni zpracování návrhu a zároveň ke dni sestavení účetní závěrky 30. 9. 2024 nebo až následující den 1. 10. 2024 po otevření účetních knih? 2. Výsledek hospodaření k 30. 9. 2024 zaúčtujeme zápisem 431/36x až 1. 10. 2024. Stejně tak až 1. 10. 2024 proúčtujeme srážkovou daň z podílů na likv. zůstatku 36x/342. Výplatu podílů po 30. 9. 2024 účtujeme 36x/221. Je tento postup správný?
Bytové družstvo vzniklé v roce 2000 začalo převádět byty do osobního vlastnictví nyní v 2024. úplatně za 4 000 Kč. 15 bytů. Vše zprostředkovává notář, ale nevíme si rady z účetního hlediska. Vedle BD vzniklo SVJ a všechny byty budou převedeny najednou. A časem BD bude zlikvidováno. Rozvaha 021 = 8 mil., 411= 50 tis., 413 (další členský vklad) = 9,2 mil, 422 (nedělitelný fond) =17 tis., 427 (fond oprav) = 625 tis., 429 = 183 tis.
Mohu odúčtovat bytové jednotky MD 413/D 021? nebo jiný postup?
Jakým způsobem se může v BD vypořádat se ztrátou? Převážně vznikla náklady na právní úkony. Může jí pokrýt 413? MD 413/D 429?
Fond oprav 427 můžeme převést na SVJ? Jsou proti tomu prostředky na bance.
Máme v majetku pořízené dva automobily na úvěr. Úvěr u automobilu č. 1 je již zaplacený, úvěr u automobilu č. 2 není ještě plně zaplacený. Obě vozidla se odpisují. Nyní došlo ke škodní události u obou automobilů. Pojišťovna zaslala likvidační dopis u vozidla č. 2 s tím, že by měla kupce na bezplatný odvoz zbytků vozidla z aukční nabídkou.
1. Jak se bude postupovat v případě, kdy bychom nabídky odkupu nevyužili, jaké budou daňové dopady?
2. Jak se bude postupovat v případě, kdy bychom nabídky odkupu využili, jaké budou daňové dopady? V případě, že vozidlo neprodáme prostřednictvím aukce a budeme ho i nadále evidovat v majetku, i když nebude funkční, můžeme uplatňovat odpisy a do jaké částky – výše náhrady škody, vstupní ceny?
Jsme s.r.o. plátci DPH a zabýváme se prodejem vlastních knih, které si necháváme tisknout u dodavatele. Účtujeme metodou B, ale fyzicky vedeme sklad. Potřebujeme poradit jak účetní a daňově zlikvidovat poškozené knihy přímo z výroby? U dodavatele se reklamuje celý náklad a poškození se počítá se vzorku (není možné kontrolovat celý náklad), kdy nám poté poskytne např. 10 % slevu na zakázku (většinou jen poníží fakturu oproti původní kalkulaci zakázky).
Některé poškozené knihy darujeme, jiné jsou tak poškozené, že se musí vyhodit (vše řešíme výdejkou ze skladu a v excelu evidenci poškození, ale již nemáme likvidační protokol o tom, že jsme některé knihy vyhodily). Každý měsíc tyto knihy vyskladňujeme, aby nám fyzicky seděl sklad a věděli jsme kolik knih máme reálně k prodeji a nemají žádné poškození.
Je náš výše uvedený postup správný?
Jak správně zaúčtovat výdej knih, které darujeme, které zcela vyhodíme či ty které vyskladníme ze skladu, ale fyzicky je ještě nevyhazujeme? Je vše daňově uznatelným nákladem?
Likvidátor občanského sdružení zaslal finanční prostředky, které zůstaly při likvidaci občanského sdružení jiné obecně prospěšné společnosti s obdobou činností. Na jaký účet zaúčtuje o. p. s. takto získané prostředky?
Budeme likvidovat prodejnu se smíšeným zbožím. Jak prodat zboží před koncem doby spotřeby - DPH jen ze zlevněné ceny a odpis zboží ze skladu v celé hodnotě? Je tento odpis daňový? Mohli bychom před dnem uzavření prodat zbytek zboží třeba jen za 50 %? Jak s DPH a jak to půjde do nákladů?
Mateřská společnost vlastní 100% podíl v rakouské společnosti. V roce 2022 tato dceřiná společnost vstoupila do likvidace, 14. 11. 2023 bylo rozhodnuto o ukončení likvidace a 20. 11. 2023 vyplacen likvidační zůstatek. Návrh na výmaz z obchodního rejstříku podán 28. 12. 2023 a výmaz z rejstříku až 3. 1. 2024. Likvidační zůstatek byl proúčtován na účet finančních výnosů skupina 66 v roce 2023. K jakému datu má být správně odúčtován podíl na společnosti z účtu 06 do nákladů? K výmazu došlo až 3. 1. 2024 nicméně věcná a časová souvislost by měla být asi do roku 2023, kdy bylo rozhodnuto a vyplacen likvidační zůstatek. Lze účtovat 56/06 již v roce 2023 nebo by se mohlo účtovat přes účet finančních rezerv?
FO, daňová evidence, plátce DPH má na skladě zásoby prošlého zboží. Pokud v roce 2023 dojde k likvidaci toho zboží, musí se odvést DPH? A musí se tyto zlikvidované zásoby zboží dodanit v dani z příjmu v pořizovací ceně?
Jak správně postupovat při tvorbě výkazů při likvidaci v její konečné fázi a podání přiznání k dani z příjmu právnických osob? Konečná zpráva o průběhu likvidace a návrh na použití likvidačního zůstatku je ke dni 30. 11. 2023. Za období předcházející dni zpracování návrhu na použití likvidačního zůstatku máme povinnost podat přiznání. Toto přiznání bude mít kód "H", bude ke dni 29. 11. 2023 a také připojená rozvaha, výkaz zisků a ztrát, příloha budou k datu 29. 11. 2023. Datum sestavení účetní závěrky dle ČÚS č. 021 má být ke dni zpracování návrhu na rozdělení likvidačního zůstatku. To je datum 30. 11. 2023. Konečné výkazy, vzhledem k tomu, že neproběhly žádné účetní operace, budou ke dni 29. 11. a 30. 11. identické. Rozumíme tomu a postupujeme prosím správně nebo se mýlíme a výkazy použité v přiznání a ke dni konečné zprávy musí být stejného data?
V našem bytovém domě máme nedávno založené společenství vlastníků. Chtěli bychom jako výbor SVJ v místnostech pro skladování kol udělat pořádek. V této místnosti se totiž nachází vraky kol, kočárky, sáňky,které nikdo nepoužívá,tyto předměty zabírají hodně místa. Jedná se věci,které zde zanechali bydlící v minulých letech a odstěhovali se jinam a byty mají nové vlastníky. Můžeme jako výbor tyto věci odvézt do sběrného dvora případně nabídnout v bazaru? Není nutné bývalé obyvatele domu ,kteří předměty v domě zanechali, nějakým způsobem kontaktovat a vyžádat si jejich souhlas s likvidací? Jedná se nám o právní stránku věci a to,jestli můžeme s cizím majetkem ke kterému se už nikdo nehlásí volně jako SVJ disponovat?
Firma s r. o., plátce DPH, vlastní osobní auto vyrobené v roce 2005, zakoupené do firmy v roce 2019. V srpnu 2023 došlo k poškození motoru. Na základě posouzení účelovosti opravy vozidla technikem se firma rozhodla, že opravu nebude provádět a auto odevzdala na autovrakoviště a v TP byl zapsán zánik vozidla. Auto ještě nebylo zcela daňově odepsané za rok 2023 měl být uplatněn odpis ve výši 40 050 Kč. Firma si v roce 2023 uplatní 50 % odpisu a daňová zůstatková cena vozidla bude 20 025 Kč. Může si tuto daňovou zůstatkovou cenu uplatnit do daňových nákladů?
Česká právnická osoba (s. r. o.), plátce DPH, odeslal zboží na Slovensko (slovenskému plátci DPH), aby na něm provedl nezbytnou opravu. Po převzetí zboží slovenská společnost zjistila, že zboží je neopravitelné, resp. oprava je nerentabilní. Česká společnost se slovenskou společností domluvila, že zboží se nebude vracet zpět do ČR, ale slovenská společnost zajistí jeho likvidaci na Slovensku (ekonomicky výhodnější varianta, než vrácení zboží zpět do ČR). Jaké je správné řešení z pohledu DPH pro českou společnost, když zboží zůstává na Slovensku a tam se likviduje, tj. není splněná podmínka pro vrácení zboží do ČR, aby se nejednalo o přemístění zboží (§ 4 odst. 6 zákona o DPH).