Náklady

Jednatel společnosti s ručením omezeným dlouhodobě a v podstatné míře dotuje běžný provoz společnosti ze svých soukromých zdrojů – a to mimo účetní evidenci. Prakticky to vypadá tak, že pořizuje veškeré drobné nářadí a vybavení nezbytné k realizaci zakázek na své jméno a z vlastních prostředků. V účetnictví společnosti jsou následně vykazovány pouze tržby za poskytované služby, avšak náklady jsou evidovány v minimální výši. V souvislosti s tímto bych si ráda ověřila následující: Z pohledu účetnictví a zásady věrného a poctivého obrazu a srovnatelnosti: Domnívám se, že uvedený postup není v pořádku, neboť výrazně zkresluje realitu společnosti? Možnost náhrady za používání vlastního vybavení: Pokud je jedním z motivů uvedeného postupu skutečnost, že část tohoto vybavení je využívána i k soukromým účelům a jednatel chce předejít složitému rozlišování, je možné alespoň interní směrnicí stanovit paušální náhradu za opotřebení vlastního vybavení? Pokud ano, jakým způsobem je to v praxi nejlépe nastavit (např. paušální částka měsíčně, procento z hodnoty, tržeb apod.)? Zachycení vkladu drobného hmotného majetku: Jakým způsobem prosím účetně zachytit vklad drobného hmotného majetku (do 80 000 Kč, hranice účetní jednotky odpovídá hranici pro daňové účely)? Podloženou cenu obvyklou na účet 501 proti závazku vůči jednateli, případně příplatku mimo základní kapitál? Nebo pouze evidence dle interních pravidel, bez účtování? 
Jak postupovat v případě, kdy společnost s. r. o. na účtu 042 „střádá“ částky například za projektovou studii na realizaci stavby domu, ve výši např. 200 000 Kč, tedy náklady přesahují hraniční částku pro začátek odpisování 80 000 Kč Z nějakého důvodu se rozhodne, že projekt realizovat nebude a celou tuto „akci“ zruší. Nicméně mnoho nákladů s tím spojených již vzniklo. Co tedy se zůstatky na účtu 042? Odúčtují se rovnou do nákladů? A v jakém okamžiku? Na základě čeho? Co když částky jsou nashromážděné za více ročních období? Například rok 2022,2023, 2024 a v roce 2025 se rozhodne, že projekt realizovate nebude? V jakém roce a jak je odúčtuje? Musí podávat za předchozí roky dodatečné daňové přiznání? 
S. r. o. prodala letos nemovitosti, dosáhne velkého zisku. Má v úmyslu příští rok pořizovat jinou nemovitost. Cílem je, aby letos nemusela platit tak vysoké daně, když příští rok bude opět do pořizování nemovitostí investovat. Je k tomu nějaká cesta? Něco na způsob rezervy o níž by se v letošním roce mohl snížit daňový základ? U FO je to poměrně jednoduché, tam se to ohlásí atd., ale u PO si vůbec nejsem jista, zda nějaká taková možnost existuje. Bohužel ani daňově uznatelnou rezervu asi není možné v tomto případě tvořit. Je prosím nějaká cesta jak tento problém vyřešit? 
Budeme pořizovat FVE s investiční dotací. Česká společnost pro nás bude zajišťovat tyto služby: výběr dodavatele FVE, technický dozor vč. podpisu pod převzetí díla. Jsou tyto náklady součástí pořizovací ceny dlouhodobého majetku (FVE) nebo nákladem?
Společnost účtovala v letech 2023 a 2024 výnosy na základě chybného výpočtu (chybně uvedená výměra plochy ve smlouvě). V roce 2025 se na tuto skutečnost přišlo a společnost vystavila opravný daňový doklad. Protože je částka pro společnost významná, a nechce, aby došlo ke zkreslení HV aktuálního roku, účtuje tuto opravu prostřednictvím účtů VK – Jiný hospodářský výsledek minulých let (účet 426 a účet DPH / závazek). „Nadhodnocené“ výnosy byly v roce 2023 a 2024 řádně zdaněny daní z příjmu PO a daň zaplacena. Společnost se proto rozhodla, že by chtěla tuto navíc odvedenou částku daně vrátit. Je nutné podávat dodatečné daňové přiznání k DPPO za rok 2023 a 2024, nebo je možné toto řešit až v daňovém přiznání v roce 2025 prostřednictvím nějakého řádku? Např. č. 112 (s odkazem na § 23 odst. 3 písm. c)?
Společnost účtuje způsobem B. Nakupuje náhradní díly zpravidla společně s dalšími díly nebo materiálem do výroby. Díly přijme na sklad a poté podle potřeby jsou díly použity buď do výroby nebo v rámci servisu u zákazníka nebo pokud si zákazník objedná pouze díl, jsou dodány bez služeb. Někdy se už při účtování přijaté faktury ví, jestli bude díl prodán zákazníkovi bez dalších služeb, dost často je to známo až později. Jak správně účtovat? Vše co se nakoupí účtovat na účet 501 (přijatá faktura). Výnos k ND, který se prodá spolu se servisní službou – celé na 602 (vydaná faktura) Výnos k ND, který se prodá bez služby – na 642 (vydaná faktura) Náklady k ND, které se prodají bez služeb přeúčtovat interním dokladem z účtu 501 na 542?
V roce 2020 byla ve mzdě uplatněna sleva na pojistném kvůli covidu, ale nyní zjištěno, že na tuto slevu neměla firma s.r.o. nárok, protože zaměstnanec nastoupil až v květnu 2020. Tento rok bude doplaceno pojistné 24,8% za zaměstnavatele za měsíce 06,07,08/2020 plus penále. Jak tyto doplatky zaúčtovat?
V důsledku změny v rozhlasových poplatcích od 1.5.2025 nám vznikl přeplatek. Poplatek jsme účtovali na účet 538/345. Jak zaúčtuji přeplatek? Mínusem na výše uvedený účet, nebo použít účet 648?
Zákazník vstoupil do insolvence a navzdory tomu, že z naší strany stále běží soudní vymáhání pohledávek na tohoto zákazníka, insolvenční správce podal na naší společnost odpůrčí žalobu na vydání plnění dlužníka z neúčinného právního úkonu do majetkové podstaty (insolvenční správce po nás požadoval vrátit vše co zákazník zaplatil v posledním roce, dokonce ještě před vstupem do insolvence). Tato žaloba (absolutně nesmyslná) byla na velkou částku, proto se naše společnost rozhodla uzavřít dohodu o narovnání, tj. mimosoudní vyrovnání ve výši 15% žalované částky. Jedná se o daňový náklad? Na jaký daňový účet účtovat?
Nestátní školská právnická osoba obdržela věcný dar 30 ks použitých notebooků v hodnotě 68 000 Kč. Jaký je správný postup účtování tohoto daru? Dle vnitřního předpisu je drobný majetek v této hodnotě účtován do nákladů a veden v podrozvahové evidenci. 
Pracovní agentura provádí nábor pracovníků na Filipínách, zde si vyřídí vízum. např. datum dokladu za vyřízení víz je z 11/2024. Pracovní agentura tento náklad proplatí až v roce 2025. Do kterého roku patří správně náklad zaúčtovat?
Naše společnost nakoupila MultiSport karty jak pro své zaměstnance, tak pro zaměstnance jiné společnosti. Je možné karty pro cizí zaměstnance přefakturovat? Jaký bude správný postup účtování u obou společností? 
Společnost zajistila po smluvní dohodě opravu výtahu pro majitele výtahu, tato služba začala v roce 2024 a byla dokončena v roce 2025. Převážná část této služby proběhla v roce 2024 - společnost tedy vykalkulovala nákladovou cenou (přímé, nepřímé náklady) za tuto práci a k 31. 12. 2024 toto ocenění chce zaúčtovat: je vhodný účetní zápis MD 121/D 581 (práce v souvislosti se zajištěním opravy výtahů tzn. součinnost). Při vyúčtování této práce v roce 2025 účtování: MD 581/D 121 a zároveň MD 311/D 602 dle smluvně dohodnuté ceny.
Společnost přispívá zaměstnancům na životní pojištění, kdy po skončení např prosince je vyčíslena výše příspěvků za všechny zaměstnance a do prosince je zaúčtován závazek spolu s nákladem (527/379). Následně je v lednu pojišťovně závazek uhrazen. Je tento postup správný, nebo vzniká náklad společnosti až při platbě v lednu? Od čeho všeho se v tomto příadě odvíjí určení správně zvoleného období pro náklad? 
Společnost s r. o. je podílovým spoluvlastníkem pozemku o výměře 8184 m2. Spoluvlastnické podíly jsou následující: s. r. o. - podíl ve výši id. 5/6 - pořízen koupí (5 mil. Kč), FO1 - podíl ve výši id. 1/12, FO2 - podíl ve výši id. 1/12. Všichni spoluvlastníci uzavřeli dohodu o vypořádání a zrušení spoluvlastnictví, kdy stávající pozemek byl rozdělen na pozemek 1 o výměře 801 m2, pozemek 2 o výměře 649 m2 a stávající pozemek o výměře 6 734 m2. Pozemek 1 nabyla do svého výlučného vlastnictví FO1, pozemek 2 nabyla do svého výlučného vlastnictví FO2 a původní pozemek po oddělení pozemku 1 a 2 nabyla do svého výlučného vlastnictví společnost s. r. o. Vzhledem ke skutečnosti, že pozemek ve své původní výměře se skládal částečně ze zastavitelné a částečně z nezastavitelné plochy, kdy obě FO obdržely v podobě nově vzniklých pozemků poměrně větší podíl v zastavitelné ploše než by jim dle jejich podílu na původním pozemku před rozdělením náležel, dohodli se všichni účastníci na finančním vypořádání rovným dílem (FO1 = 600 000 Kč, FO2 = 600 000 Kč). Finanční vypořádání bylo oběma FO uhrazeno převodem na bankovní účet s. r. o. Jak v s. r. o. celou tuto transakci správně zaúčtovat (na jaké účty a v jaké hodnotě) a jak k ní přistoupit z pohledu daní? Změní se nějak původní vstupní/pořizovací cena pozemku (5 mil. Kč)?
Česká firma chce prodávat drahé kameny. Jsou nějaké výjimky v účtování drahých kamenů, ve vedení účetnictví? 
Potřebuji zaúčtovat drobný náklad cca 100 Kč placeno kartou, proplácíme členovi představenstva. Nejedná se o výplatu, pouze o proplacení běžného nákladu. Jakou 3 použít? Daný člověk není zaměstnancem společnosti, občas jí fakturuje. Napadlo nás účtovat MD 5xx/D 379? Nejsem si jistá, zda je postup správný. 
Prosincová vydaná faktura obsahovala i technologii, která do konce roku měla přijít, ale nepřišla. Tato technologie přišla až v lednu 2025 a dodavatelská faktura je také v 2025. Výnos tedy máme v 2024. Můžeme si vytvořit náklad jako dohadnou položku, nebo interním dokladem udělat náklad v roce 2024 a evidovat ho jako výdaj příštích období? Výši částky přesně známe. 
Potřebujete si být jisti každým svým kokrem při uzavírání účtů aktiv a pasiv, nákladů a výnosů a následném přeúčtování výsledku hospodaření? Vyzkoušejte náš chytrý checklist. Naše podrobné instrukce vás provedou celým procesem, včetně specifických postupů pro veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti.
V účetnictví jsme objevili několik drobných výdajů a faktur zaúčtovaných v roce 2021, které se po podrobnější kontrole jeví jako duplicitní nebo zaúčtované nad rámec. To znamená, že jsme v účetnictví za rok 2021 vykázali vyšší náklady, než bylo reálně vynaloženo. Chtěli bychom se zeptat: Jak správně tuto chybu nyní opravit? Je možné tuto opravu zaúčtovat do ostatních provozních výnosů v letošním roce (2024) a zahrnout ji do zdanitelného základu pro letošní rok? Existují případně jiná doporučení, jak takovou situaci účetně i daňově správně řešit?