Rozúčtování nákladů

U bezbariérového přístupu do budovy potřebujeme vyměnit povrch. Dlažba z roku 2007 je již ve špatném technickém stavu a místo obměny dlažby uvažujeme o jejím odstranění a pokrytí bezbariérové rampy souvislým betonovým povrchem. Cena stavební zakázky bude vyšší než 80 tis Kč, velikost rampy se nezmění. Jedná se v tomto případě o technické zhodnocení, nebo opravu?
Česká s. r. o. není plátce DPH, prodává suvenýry. Když někdo koupí více suvenýrů, firma mu daruje dárek, hodnota daru je 50 Kč. Jak správně v účetnictví zaúčtovat tento dárek – na účet 513? Dárek není označen logem, nevadí to? Je to drobný suvenýr. 
Jak správně zaúčtovat tento případ? Firma zajistila pro děti zaměstnanců týdenní příměstský tábor - program zajištěný agenturou, dozor zajištěný brigádníky, vstupy na atrakce (projížďka lodí), stravování, reklamní trička (logo firmy), odměny - diplomy. Jak z pohledu daňové uznatelnosti těchto nákladů - DPPO. A případně i pohled DPFO - zaměstnanci (rodiče dětí). Vše hradila firma. 
Jak zaúčtovat platbu kartou 1. zaplatím kartou 2. objeví se mi na výpisu z účtu platba 3. na konci měsíce mi přijde zúčtovací faktura za souhrn několika plateb kartou (stejná firma)?
Jak postupovat u faktury za software k měřákům s dálkovým odečtem? Faktura je celkem na 80 606,- bez DPH. Obsahuje složky software, jednorázový poplatek na 34 801,- a licenci a podporu (budou se hradit opakovaně každý rok) na 45 805,-. Mám účtovat jako dlouhodobý majetek a odepisovat, když je celková cena nad 80tisíc Kč. nebo mohu účtovat na 518, když se vztahuje k několika měřákům? 
Společnost účtuje způsobem B. Nakupuje náhradní díly zpravidla společně s dalšími díly nebo materiálem do výroby. Díly přijme na sklad a poté podle potřeby jsou díly použity buď do výroby nebo v rámci servisu u zákazníka nebo pokud si zákazník objedná pouze díl, jsou dodány bez služeb. Někdy se už při účtování přijaté faktury ví, jestli bude díl prodán zákazníkovi bez dalších služeb, dost často je to známo až později. Jak správně účtovat? Vše co se nakoupí účtovat na účet 501 (přijatá faktura). Výnos k ND, který se prodá spolu se servisní službou – celé na 602 (vydaná faktura) Výnos k ND, který se prodá bez služby – na 642 (vydaná faktura) Náklady k ND, které se prodají bez služeb přeúčtovat interním dokladem z účtu 501 na 542?
Jeden z našich klientů s.r.o. využívá několik SIM karet. Za provoz těchto karet dostává od telefonní společnosti fakturu – daňový doklad. Některé z telefonních čísel chce dát k dispozici osobám jak soukromým, tak podnikajícím, které s klientem nemají žádnou spojitost. Může klient v tomto případě přeúčtovat těmto třetím osobám telefonní poplatky i když nemá oprávnění na provozování telefonních služeb?
Každoročně členská schůze družstva schválí ze zisku přidělení částky do fondu péče o členy 424, z tohoto fondu se čerpá třeba příspěvek na dovolenou. Ale tento příspěvek prý musí být účtován od roku 2023 na nákladový účet, je tedy správný postup tento benefit účtovat na 528 a pak částku která byla použita jako čerpání fondu 424/428 a tím navýšit nerozdělený zisk min. let?
V TJ Sokol účtujeme přijaté mimořádné příspěvky na soustředění na účet 684. Náklady na soustředění účtujeme na účet 518 – ubytování včetně stravy. Kromě toho se dokupují svačiny (účtenky z Lidl, Albert apod.), které rovněž považuji za související s náklady na soustředění a účtuji je na 518. Stejně tak účtenky za přívoz, loď, vlak a vstupné do muzeí či bazénu účtuji na účet 518 jako součást nákladů soustředění. Postupuji takto správně?
Jak správně na konci roku postupujeme v případě, když zajišťujeme pro naše klienty službu, kterou nelze k 31.12.2025 vyfakturovat (není plně dokončená) a kdy tyto jsou řešeny: a) subdodávkami ve 100% výši, na zakázku pouze dohlíží manažer b) subdodávkami 5O% vlastními silami a 50% subdodávkami. Kdy účtujeme na konci roku o nedokončené výrobě a kdy nikoliv? Budou se do výpočtu nedokončené výroby započítávat mzdové náklady manažera, který na zakázku pouze dohlíží? Jak obecně řešit případy, kdy subdodávka byla od dodavatele fakturovaná v 12/2025 a z naší strany fakturujeme až v 1/2026? Jak správně postupujeme na konci roku v případě, kdy dodáváme dílo, na které jsme subdodávkou získali projektovou dokumentaci od jednoho dodavatele a druhou subdodávkou jsme od jiného dodavatele získali celé dílo na klíč. Dílo bude dokončeno v 2/2026. Bude se zde účtovat o nedokončené výrobě? Náš manažer na zakázku pouze dohlíží, jiné personální zapojení ze strany naší společnosti není.
Společnost vlastní auto, kupuje PHM. Na který účet správně účtovat phm? Účetní účtuje na 501 (analytika na 501001). 
S.r.o. s jedním společníkem má v pokladně manko cca 500 tis. Kč. Společník, které si pokladnu eviduje sám tvrdí, že hotovost nemá a neví jak je to možné. Je možné takovou situaci vyřešit zaúčtováním manka (daňově neuznatelné) při inventarizaci na účtu 549.999/211,nebo 569.999/211? Bude toto řešení v pořádku?
Skládka s.r.o. dostala od Celního úřadu úrok z prodlení. Úrok byl vyměřen kvůli poplatkům, které podléhají Zákonu o odpadech. Úrok z prodlení byl zaplacen a následně ve stejné výši přefakturován na Obec, která zavinila chybný odvod poplatku. Jak máme správně zaúčtovat (548, 648)? Bude se jednat o zdanitelný náklad a poté o zdanitelný výnos? Podle jakého § Zákona o dani z příjmů postupujeme?
Společnost vyrábí software k prodeji. Na který účet účtovat náklady na výrobu software? Jaký postup v účetnictví pří prodeje software? 
Klient, plátce DPH, má dvě firmy na společném účtu. Na jednu firmu chodí obě faktury a on tu jednu fakturu přefakturovává své druhé firmě. Může účtovat 379/321 a uplatňovat DPH a pak přefakturaci 311/379 a přidat DPH. Pokud ne, mám dotaz: budeme účtovat 518/321+343/321 a služby třetím stranám běžně účtujeme nedaňově 548999/321, tam DPH není. Nechci účtovat nedaňově, když toto přefakturovávám. Pokud kvůli uplatnění DPH budu účtovat nákladově a výnosově 518x648, můžu tak nechat i služby třetím stranám na 518. Nechceme použít systém přefakturace mimo, aby ta druhá firma nepřišla o nárok na odpočet.
Jak máme postupovat při rozúčtování nákladů na jednotlivé jednotky SVJ v případě, že se měnil počet osob rozhodných pro vyúčtování v průběhu daného roku? V zákoně o službách Č.67/2023 Sb, máme, že příjemce služeb musí ohlásit změny v počtu osob rozhodných pro rozúčtování. Tato povinnost je vázaná na dobu delší než 2 měsíce v zúčtovacím období. Jenomže soužití dalších osob v bytě s nájemcem/vlastníkem nemusí být nepřetržité po dobu 2 měsíců, mohou to být celkově 2 měsíce za celý rok (např. student jezdí pravidelně na víkendy domů, tj. je 104 dnů v roce doma), máme nasčítat jednotlivé kratší úseky během zúčtovacího období, nebo máme brát v potaz jenom souvislé bydlení v délce 2 měsíce? Zákon o službách říká: ".... s ním budou žít v jednotce po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období, metodický pokyn Ministerstva pro místní rozvoj říká: ..Soužití dalších osob v bytě s nájemcem, resp. vlastníkem, nemusí být nepřetržité po dobu 2 měsíců, ale tato doba se nasčítává i z kratších časových úseků v průběhu zúčtovacího období.". Můžu poprosit o vysvětlení na příkladech? 
Právnická osoba vlastní dva valníky Valník 1 a Valník 2, ktoré má už úplne daňovo odpísané a boli odpisované zrýchlene. V roku 2024 sa rozhodne nechať si spraviť na Valník 1 skriňovú nadstavbu v hodnote 500 tis. Kč. (Tu sa dúfam zhodneme, že sa jedná o TZH Valníka 1). V roku 2025 nastane katastrofická porucha na Valníku 1 a PO ho v priebehu roku predá bez nadstavby na náhradné diely za 50 tis. Kč. Nadstavbu si nechá premontovať na Valník 2 za 60 tis. Kč. Je moja nasledujúca úvaha správna? Valník 1 Zostatková cena je nula, takže do výpočtu odpisov vstupuje iba hodnota skriňovej nadstavby = 500 000 Kč Rok 2024 je zrýchlený odpis 200 000 Kč a zostatková cena 300 000 Kč. V roku 2025 je polovičný daňový odpis 75 000 Kč a zostatková cena 225 000 Kč. Daňový základ z predaja Valníka 1 = - 175 000 Kč (50 000 – 225 000) Valník 2 Zostatková cena je nula, takže do výpočtu odpisov vstupuje iba hodnota montáže skriňovej nadstavby z Valníka 1 = 60 000 Kč. Rok 2025 je zrýchlený odpis 24 000 Kč a zostatková cena 36 000 Kč a ďalšie roky odpisy zo zostatkovej ceny. Takže navzdory tomu, že pôvodné TZH z Valníka 1 ešte reálne existuje a stalo sa súčasťou Valníka 2, tak celá jeho ZC vstupuje do základu dane predajom Valníka 1. Môj primárny problém ale leží skôr v účtovníctve a to z dôvodu dotácii. Klient získal v minulosti dotáciu na modernizáciu majetku, ktorá spočívala v nákupu ovládacieho softwaru k obrábaciemu stroju, ktorý už bol odpísaný. Zaúčtované ako TZH a odpisované. V roku 2024 získal klient ďalšiu dotáciu na modernizáciu, ale podmienkou bolo aby bol vyradený z účtovníctva práve ten zhodnotený obrábací stroj. Kameň úrazu je, že vyradením obrábacieho stroju by klient porušil podmienky pôvodne poskytnutej dotácie a musel by ju vrátiť. Vynaliezaví dotační poradcovia poradili, aby si previedol zbytok neodpísaného TZH na iný už odpísaný obrábací stroj, ktorý v majetku klienta zostáva. A tu som práve narazil. Je možné presunúť TZH z jedného majetku na iný? Z môjho pohľadu je TZH neoddeliteľnou súčasťou zhodnoteného majetku a nie je možné s ním pracovať ako so samostatným majetkom a tým pádom pri vyradení pôvodne zhodnoteného obrábacieho stroja je vyradené aj jeho TZH. (Výnimkou, kde je TZH samostatným majetkom a to čisto daňovou je technické zhodnotenie na prenajatom majetku). Avšak priznám sa, že tu práve bojujem aj účtovne s hore uvedeným príkladom skriňovej nadstavby, ktorá by pri striktnom posúdení, že TZH je nedeliteľnou súčasťou zhodnoteného majetku, zmizla pri predaji Valníka 1 aj z účtovníctva právnickej osoby, hoci fyzicky by tam zostala (teraz abstrahujem od toho, že účtovné odpisy a účtovná ZC by bola iná než v prípade daňových hodnôt). Keď to zhrniem do dvoch dotazov, tak by zneli: 1. Je možné účtovne previesť TZH z vyraďovaného majetku na iný majetok vo vlastníctve účtovnej jednotky? 2. Ak je odpoveď na otázku 1. áno, ako by ste riešili daňové odpisy?
Jak účtovat jednorázovou náhradu při ukončení pracovního poměru ze zdravotních důvodů (novinku vyplývající z flexinovely zákoníku práce)? Účtovat 12násobek průměrného výdělku pouze rozvahově, tj. 378/331 nebo přes náklady a výnosy, tj. 521/331 a 378/648? 
Firma provozuje vlastní stravovací zařízení, kde se stravují zaměstnanci a bývalí zaměstnanci. Určitý počet obědů se vydá na reprezentaci (obchodní partneři, návštěvy…). Rovněž se obědy prodávají jiným subjektům Veškeré náklady spojené s provozem jsou evidovány na tomto středisku – účty skupiny 50 – 55 a z tohoto je zkalkulována cena obědu. U zaměstnanců se sleduje, zda je dodržen limit příspěvku na stravování a v případě, že např. obdrží při přesčasu 2 jídla, je rozdíl dodaněn v závislé činnosti. Jak metodicky správně zaúčtovat benefit zaměstnancům na účet 527 a obědy pro reprezentaci na účet 513 - obdobně jako v případě nakoupených obědů, kdy na účtu 527 je částka za oběd bez DPH po odečtení úhrady zaměstnance?
Společnost AAA s.r.o. (mateřská společnost) přijala služby, které bude přefakturovávat společnosti BBB s.r.o. (dceřiná společnost). Budou tyto náklady účtovány přes zúčtovací vztahy – účtová třída 3, nebo přes náklady a výnosy – účtová třída 5 a 6). Z přijatých plnění byl uplatněn odpočet DPH na vstupu a při následné fakturaci bude uplatněna DPH na výstupu.