Účetní odpisy

OSVČ provozuje svojí ekonomickou činnost (ubytování, stravování) v pronajaté budově. Na přelomu roku 2024/2025 začal budovat na pronajatém objektu FVE systém 33,3kWp s akumulací, který je z části dotovaný z NZÚ – investiční dotace. Investice byla ukončena a uvedena do provozu 10/2025. V roce 2024 uzavřel nájemce s pronajímatelem smlouvu o smlouvě budoucí ohledně souhlasu se stavbou FVE a o odpisování TZ pronajatého majetku. Dle tehdejší legislativy měla být FVE rozdělena na stavební část = TZ budovy se souhlasem pronajímatele a funkční část = soubor hmotných movitých věcí výhradně v majetku nájemce (panely, střídače atd). Od té doby však došlo ke změně legislativy. Jak nyní FVE správně zařadit? Pronajímatel je soukromá osoba a budovu ubytovacího a stravovacího zařízení nikdy neodpisoval. K celkové investici 1,3 mil. mi byl dodán rozpad položek na: cca 850 000 Kč montážní a instalační práce, 185 000 Kč panely, 95 000 Kč baterie, 50 000 + 50 000 Kč rozvaděče, 65 000 Kč střídač a pak drobnější položky jako revize kabeláž stop tlačítko hliníková konstrukce na střeše. FVE slouží výhradně pro potřeby napájení el. energie provozu budovy. Musím vše zařadit jako stavbu nebo technické zhodnocení v hodnotě 1,3 mil. a odpisovat v 6. odpisové skupině 50 let, když jsou panely připevněny na hliníkové konstrukci ke střeše a slouží výhradně pro napájení budovy? Nebo mohu rozdělit na stavební část (850 000 montážní a instalační práce + 1 967 Kč hliníková konstrukce) a zbytek odpisovat jako technologickou část – soubor movitých věcí v 2. nebo 3. odpisové skupině? Také mě zaráží, že položka montáže a instalace včetně technického dozoru je nejvyšší položkou rozpadu a nejsem si jistá, zda ji mám považovat za stavební část. Dotace je mi jasná, tu v případě dvou karet majetku ponížím poměrnou částí hodnotu majetku.
Do jaké odpisové skupiny a pod jakým kódem CZ-CC zařadit budovu, která je zkolaudovaná jako stavba technického vybavení bez č.p./č.ev. pod názvem záměru „Stavba pro technologii FVE“. Ve stavbě jsou uloženy převážně baterie k fotovoltaické elektrárně. Stavba je o rozměrech 5,6 x 5,6 m, s plochou střechou a výškou atiky + 3,9 m, napojená na areálový rozvod NN. Jedná se o zděnou budovu pevně spojenou se zemí, která vznikla stavební činností. 
OSVČ vedoucí daňovou evidenci, ukončila svoji podnikatelskou činnost k 30. 6. 2025. V obchodním majetku měla zařazený osobní automobil, pořízený v 5/2023, u kterého uplatnila mimořádné odpisy dle § 30a ZDP ve znění platném pro rok 2023, tzn. odpisy na 24 měsíců. V roce 2023 byl uplatněn odpis za 7 měsíců, v roce 2024 12 měsíců, na rok 2025 zbývá odpis na 5 měsíců. Platí i u mimořádných odpisů podmínka, že při ukončení činnosti lze uplatnit pouze odpis ve výši jedné poloviny? A jak je to s mimořádnými odpisy, kdyby OSVČ ukončila činnost 30. 4. 2025, tj. méně než těch 5 měsíců?
Lze odepsat v roce 2025 nákladní automobil, který bude papírově pořízen v roce 2025 (faktura + kupní smlouva), ale k přihlášení do registru vozidel dojde až v roce 2026? 
V 30.12.2024 společnost pořídila DHM - zdravotnický přístroj, který zařadila do užívání k datu pořízení. Daňové odpisy v roce 2024 byly přerušeny a účetně byl majetek odepisován od 1/2025 do 7/2025. V srpnu roku 2025 došlo k vrácení přístroje dodavateli a byl vystaven opravný daňový doklad. Zajímá mě nyní jak celou transakci správně zaúčtovat a jaké budou daňové dopady jednotlivých účetních operací, zejména již provedených účetních odpisů.
Je možné u neauditované s. r. o. uplatnit u automobilu pořízeného ve 12/2025 účetní a daňové odpisy shodné, pokud by to bylo uvedeno ve směrnici společnosti? Společnost by uplatnila za rok 2025 v účetnictví a v daních shodně odpisy ve výši 11 % dle rovnoměrného daňového odpisování. 
Statutární orgán při ukončení své funkce obdrží od společnosti v rámci vyrovnání při odchodu bezúplatně firemní vůz. Jedná se o plně odepsaný vůz. Jak zaúčtovat tuto transakci a jaké daňové dopady bude mít jak na společnost, tak i na osobu statutárního orgánu?
Vlastníme administrativní budovu zařazenou do odpisové skupiny 6. Provedli jsme rekonstrukci této budovy a změnili její užívání na bytový dům. Máme po zařazení do užívání změnit odpisovou skupinu na 5 u daňových i účetních odpisů?
Společnost koupila v r. 2006 starší budovu a začala ji odpisovat. Daňové i účetní odpisy byly stanoveny na 30 let, tj. do roku 2036. Letos se provádí technické zhodnocení za 10 mil. Kč. Je možné změnit účetní odpisy a prodloužit dobu odepisování do roku 2046 nebo i déle? Pokud ano, co je k tomu potřeba? Jak by to bylo s daňovými odpisy, kdyby se udělalo technické zhodnocení na budově, která už je odepsaná?
Rozvedení manželé podepsali dohodu o vypořádání majetku. Vlastnictví automobilu, který byl v podnikání manžela, přejde do vlastnictví manželky 1. 1. 2026. Manžel uplatní ve svém daňovém přiznání 100 % odpisu automobilu v roce 2025 a žádný odpis v roce 2026? Nebo může uplatnit poloviční odpis v roce 2026? Pokud by automobil nebyl zahrnut do dohody o vypořádání, ale bude prodán 1. 1. 2026 (odpoledne), mohl by si manžel uplatnit poloviční odpisy v roce 2026?
Je možné odpisovým plánem u společnosti stanovit daňové odpisy na 60 měsíců, což u majetku zařazeného do užívání v pátém měsíci znamená, že bude odpisován 60 měsíců, tj. časově 6 let. První rok odpis za měsíců v daňovém přiznání, druhý až pátý rok – vždy 12 měsíců. Šestý rok odpis 5 měsíců. Ve společnosti by tak platilo, že daňové a účetní odpisy se rovnají. Podle výpočtů jsou první roky, při použití měsíčního odpisování u zařazeného majetku v průběhu roku, daňové odpisy nižší než je maximum v zákoně o daních z příjmů – další roky se poměr vyrovnává a poslední rok jsou pak měsíční odpisy vyšší než použité roční, ale celková suma odpisů je stejná – jen každý rok vzniká při použití měsíčních a odpisů a ročních rozdíl. První roky asi není problém, ale co poslední roky – může správce daně doměřit daň, když při kontrole použije roční odpisy, které jsou poslední a předposlední rok nižší, než měsíční odpisy stanovené odpisovým plánem. Může společnost reagovat tak, že podává za předchozí období dodatečná přiznání a bude tak kompenzovat toto doměření daně? Je možné takto stanovit odpisování na měsíce u rovnoměrného i zrychleného odpisování – u zrychleného odpisování vznikají větší rozdíly při použití 60 měsíců vers. pět let – pokud je majetek pořízen v prosinci je fakticky ve druhé odpisové skupině odpisován 49 měsíců.
Klient vlastní nebytovou nemovitost s číslem popisným, kterou odpisuje. Část této nemovitosti v roce 2025 přestavěl na bytové jednotky. Přestavěné části bylo přiděleno samostatné číslo popisné a byla zapsána do katastru nemovitostí jako samostatná stavba. Jaký je postup v účetnictví, pokud by chtěl tuto novou část vést jako samostatný dlouhodobý majetek? Lze ponížit zůstatkovou cenu původní nemovitosti poměrem plochy a tuto část zůstatkové ceny zaúčtovat jako pořizovací cenu nové části? 
Společnost s r. o. byla v roce 2024 v zisku cca 660 000 Kč, ale majitel chtěl být v ještě větším účetním zisku, tak přerušili (nebyly zaúčtovány) účetní odpisy auta ve výši cca 2,5 mil. Kč. Daňový poradce tomu dal zelenou. V roce 2023 byl účetní odpis zaúčtován a v roce 2024 tedy nezaúčtován s tím, že se auto nepoužívá a bude jako investice. Z našeho pohledu, když už se začalo s účetním odepisováním, mělo se v něm pokračovat. I tím, že majetek (v tomto případě auto) někde stojí a nepoužívá se, každým dnem ztrácí na hodnotě. Takže za nás účetní odpisy musí být zaúčtovány vždy, aby nedošlo ke zkreslenému účetnímu výsledku hospodaření. Jinak je to s daňovými odpisy, které se mohou v daňovém přiznání pozastavit. Rádi bychom se opřeli o nějaké ustanovení v zákoně, je prosím možné na základě nějakého ustanovení v zákoně přerušit účetní odpisy? 
Právnická osoba, neplátce DPH, pořídila osobní vozidlo. Část hradila z vlastních prostředků, a na část jí byl poskytnut finanční úvěr (ne finanční leasing). V technickém průkazu je právnická osoba zapsána jako provozovatel do doby splacení úvěru. Lze celou pořizovací cenu vozidla daňově odpisovat, nebo lze odepisovat pouze část pořizovací ceny, kterou právnická osoba hradila z vlastních prostředků?
Společnost sro pořizuje e-shop za celkem cca 500tis. Kč. Část ve výši 100tis.Kč byla dodavatelem fakturována v roce 2024 (zaúčtovali jsme 041/321). Tento rok bude e-shop dokončen a dodavatelem dofakturováno cca 400tis.Kč. Jak zaúčtujeme moment uvedení do používání? A jak je to s daňovými náklady? Bude se "e-shop" odepisovat? Kdy vstupuje cena do nákladů, jakou formou a v jaké výši?
S.r.o. pořídila vozidlo za 1.371.499,99 Kč s DPH. Fakturu uhradila zčásti ze svých prostředků, tj.822.899,99 Kč. Zbytek 548.600,- byl uhrazen úvěrovou společností, která vystavila splátkový kalendář na 72 splátek po 11.812,71 Kč. Splátka je v kalendáři rozdělena na jistinu, úrok a stálá platba za pojistné. 1. Prosím, můžete mi popsat způsob účtování splátky? 2. Může s.r.o. odpisovat vozidlo 5 let, když úvěr trvá 72 měsíců?
Jak postupovat při vyřazení SW pořízeného v roce 2021 v hodnotě 1. 300 000 Kč, který nebyl odepisovaný. Aplikace programu se nezdařila.
Firma natáčí TV pořady, které nejsou určeny primárně k prodeji, vysílají se v TV programu. Jsou uloženy poté v archivu, případně mohou sloužit i jako předmět prodeje pro jiné televize. Dosud firmě vznikaly pouze náklady při natáčení, ale domníváme se, že by zároveň měly být zařazeny jako aktivum - archiv pořadů. Jakým způsobem by se dalo účetně provést, případně i zpětně za uplynulé roky tyto pořady ocenit a proúčtovat ?
V účetnictví máme přijaté faktury v malých částkách (do 50 Kč) z roku 2024, které nebudeme platit, po domluvě s dodavatelem nebudeme platit. Jak je správně odepsat? Jsou to fyzické osoby ze třetích zemí.
Společnost s r. o. chce pořídit FTVE. Ta bude umístěna na střeše budovy, kterou si společnost pronajímá, majitelem je společník a jednatel s. r. o. Od 1. 8. 2025 by mělo dojít ke zrušení ustanovení § 30b ZDP a podle metodiky GFŘ (č.j.: 44604/25/7100-20110) pokud by byla budova v majetku, stavební část stavby by byla klasifikovaná jako technické zhodnocení budovy a technologická část - fotovoltaické panely, střídače, rozvaděče odděleně jako samostatný majetek. FTVE by měla být pořízená formou dotace, kterou žádá s. r. o. Jakým způsobem bychom ale měli postupovat, když je budova pronajatá. Je možné odepisovat stavební část, která je součástí budovy samostatně ve stejné odpisové skupině jako pronajatý majetek a technologii samostatně?