Výnosy
Jsme s. r. o. s mimo jiné truhlářskou výrobou, tuto činnost přenecháváme jiné s. r. o., která bude v našem objektu v pronájmu. Naše stroje, nástroje a ruční nářadí (potřebné k této činnosti) přenecháme této s. r. o. a řešíme, jakou formou. Našim požadavkem je, že stroje vlastnicky na novou s. r. o. přejdou až v okamžiku celého zaplacení, nová s. r .o. bude stroje cca 8 let splácet. Jakou nejvhodnější formou stroje prodat? Mohu já, jako s. r. o., prodat stroje na finanční leasing? Jaké jsou dopady na DPH a DPPO?
Naše firma poskytla půjčku jiné firmě. V tomto roce se nepočítá s jejím vrácením. Mají se úroky z této půjčky počítat a zahrnovat do výnosů naší firmy již k závěru tohoto roku, nebo se budou úroky účtovat až v okamžiku skutečného vrácení půjčky za několik let?
S. r. o. prodala letos nemovitosti, dosáhne velkého zisku. Má v úmyslu příští rok pořizovat jinou nemovitost. Cílem je, aby letos nemusela platit tak vysoké daně, když příští rok bude opět do pořizování nemovitostí investovat. Je k tomu nějaká cesta? Něco na způsob rezervy o níž by se v letošním roce mohl snížit daňový základ? U FO je to poměrně jednoduché, tam se to ohlásí atd., ale u PO si vůbec nejsem jista, zda nějaká taková možnost existuje. Bohužel ani daňově uznatelnou rezervu asi není možné v tomto případě tvořit. Je prosím nějaká cesta jak tento problém vyřešit?
Jak zaúčtovat vystavený opravný daňový doklad k faktuře z minulého roku? Sníží se v aktuálním roce výnosy nebo budou nedaňové?
Firma, s. r. o., plátce DPH, měla v účetnictví neuhrazenou pohledávku z roku 2019. V roce 2022 tuto pohledávku odepsala do nedaňových nákladů. V roce 2025 došlo k zaplacení této vyřazené pohledávky. Jak máme v roce 2025 zaúčtovat platbu?
Jak bude účtovat právnická osoba (mateřská společnost) přijatou zálohu na podíl na zisku? Jedná se o výnos nebo o závazek?
Společnost účtovala v letech 2023 a 2024 výnosy na základě chybného výpočtu (chybně uvedená výměra plochy ve smlouvě). V roce 2025 se na tuto skutečnost přišlo a společnost vystavila opravný daňový doklad. Protože je částka pro společnost významná, a nechce, aby došlo ke zkreslení HV aktuálního roku, účtuje tuto opravu prostřednictvím účtů VK – Jiný hospodářský výsledek minulých let (účet 426 a účet DPH / závazek). „Nadhodnocené“ výnosy byly v roce 2023 a 2024 řádně zdaněny daní z příjmu PO a daň zaplacena. Společnost se proto rozhodla, že by chtěla tuto navíc odvedenou částku daně vrátit. Je nutné podávat dodatečné daňové přiznání k DPPO za rok 2023 a 2024, nebo je možné toto řešit až v daňovém přiznání v roce 2025 prostřednictvím nějakého řádku? Např. č. 112 (s odkazem na § 23 odst. 3 písm. c)?
V září 2024 došlo k prodeji ochranné známky, převod byl řádně zapsán v rejstříku Úřadu průmyslového vlastnictví. Ve smlouvě byla sjednána kupní cena se splatností ve třech splátkách: dvě splátky uhrazeny v roce 2024, třetí měla být uhrazena v červnu 2025. Kupující třetí splátku dosud neuhradil, navíc vznikl spor ohledně porušení smlouvy a zvažuje se odstoupení od smlouvy nebo dodatečné snížení kupní ceny. * DPH bylo nebo mělo být přiznáno a odvedeno v červnu 2024 z celé sjednané částky. V případě odstoupení/slevy se předpokládá vystavení ODD v roce 2025, pak by zde došlo ke snížení v okamžiku doručení ODD. *Převodce (prodávající, s.r.o.) zatím nepodal DPPO za rok 2024 a uvažuje, zda by bylo možné nezahrnout třetí nesplacenou splátku do základu daně 2024 například přes nějakou dohadnou položku. Můj názor: Vzhledem k tomu, že k převodu ochranné známky došlo v roce 2024, měla by být do výnosů (a tím i základu daně DPPO za rok 2024) zahrnuta celá kupní cena bez DPH, bez ohledu na skutečné zaplacení. Pokud dojde k odstoupení od smlouvy nebo snížení ceny v roce 2025, promítne se to do výnosů a daňového základu až v roce 2025. Prosím o potvrzení správnosti tohoto závěru, případně upozornění na špatnou úvahu.
Klient, plátce DPH, má dvě firmy na společném účtu. Na jednu firmu chodí obě faktury a on tu jednu fakturu přefakturovává své druhé firmě. Může účtovat 379/321 a uplatňovat DPH a pak přefakturaci 311/379 a přidat DPH. Pokud ne, mám dotaz: budeme účtovat 518/321+343/321 a služby třetím stranám běžně účtujeme nedaňově 548999/321, tam DPH není. Nechci účtovat nedaňově, když toto přefakturovávám. Pokud kvůli uplatnění DPH budu účtovat nákladově a výnosově 518x648, můžu tak nechat i služby třetím stranám na 518. Nechceme použít systém přefakturace mimo, aby ta druhá firma nepřišla o nárok na odpočet.
S.r.o. provozující restauraci a bistro prodává vouchery na jídlo a pití. Dopředu není jasné, jaké DPH bude u využití voucheru použito, proto samotný nákup voucheru účtuje na 221/324 a neodvádí DPH. Až při využití voucheru odvede správné DPH a zároveň přeúčtuje částku bez daně na 324/611 (604). Vouchery mají určitou platnost. V případě, že voucher není využit a jeho platnost skončí, zaúčtuje s.r.o. tuto skutečnost na 324/648.
1) je navržené účtování správné?
2) je správné, že z propadlých voucherů neodvádí žádné DPH?
Účetní jednotka, která je součástí holdingové struktury (není mateřskou společností), poskytuje v rámci skupiny servisní činnost, kde je celková roční tržba v řádu do 300 tis. Kč. Od roku 2023 rozšířila účetní jednotka svoji činnost na finanční investice - nákup dluhopisů (případně jejich následný prodej), nákup a prodej akcií apod. Z této činnosti realizuje relativně velké výnosy (dividendy, úroky z dluhopisů, prodeje cenných papírů), které v roce 2023 přesahují 80 mil. Kč a v roce 2024 90 mil. Kč. Z pohledu účetní jednotky se jedná o dlouhodobou činnost. Otázka je, jaké výnosy vstupují do čistého obratu v roce 2024. Je jisté. že za rok 2023 účetní jednotka přesáhne kritéria pro audit (aktiva jsou nad 40 mil. Kč již dlouhodobě, obrat je za rok 2023 součet všech výnosů). Pokud by se do obratu roku 2024 zahrnovaly i výnosy z investiční činnosti, byla by účetní jednotka za rok 2024 povinně auditovaná. S ohledem na definici čistého obratu od roku 2024, ve smyslu důvodové zprávy k novele, případně stanoviska NÚR není zcela jasný správný postup.
Naše společnost s r. o. vyfakturovala na přání zákazníka práci na konci roku 2024. Veškeré náklady však máme v roce 2025 a celá realizace byla v roce 2025. Jak má být zaúčtována vydaná faktura v roce 2024, popř. jak máme toto účetně ošetřit?
Nestátní školská právnická osoba obdržela věcný dar 30 ks použitých notebooků v hodnotě 68 000 Kč. Jaký je správný postup účtování tohoto daru? Dle vnitřního předpisu je drobný majetek v této hodnotě účtován do nákladů a veden v podrozvahové evidenci.
Fyzická osoba prodala automobil v roce 2024 (účetně odepsán), přičemž jej vlastnila pět let. Je nutné tento příjem z prodeje na konci roku uvádět v analytické výsledovce jako výnos, konkrétně na účtu 641002? DPH z prodeje bylo odvedeno. Automobil byl zahrnutý v obchodním majetku fyzické osoby.
Naše společnost nakoupila MultiSport karty jak pro své zaměstnance, tak pro zaměstnance jiné společnosti. Je možné karty pro cizí zaměstnance přefakturovat? Jaký bude správný postup účtování u obou společností?
Společnost zajistila po smluvní dohodě opravu výtahu pro majitele výtahu, tato služba začala v roce 2024 a byla dokončena v roce 2025. Převážná část této služby proběhla v roce 2024 - společnost tedy vykalkulovala nákladovou cenou (přímé, nepřímé náklady) za tuto práci a k 31. 12. 2024 toto ocenění chce zaúčtovat: je vhodný účetní zápis MD 121/D 581 (práce v souvislosti se zajištěním opravy výtahů tzn. součinnost). Při vyúčtování této práce v roce 2025 účtování: MD 581/D 121 a zároveň MD 311/D 602 dle smluvně dohodnuté ceny.
S. r. o. uhradila v 12/2024 smluvní pokutu za alkohol zaměstnance na pracovišti. Náhradu ve stejné výši předepsala zaměstnanci, předpis je zaúčtován do výnosů. Nicméně zaměstnanec částku splácí, takže za rok 2024 uhradil pouze část, doplatek bude v roce 2025. Vylučuje se v daňovém přiznání částka, která bude uhrazena v 2025, nebo se zdaní celá částka bez ohledu na úhradu?
Společnost s r. o. je podílovým spoluvlastníkem pozemku o výměře 8184 m2. Spoluvlastnické podíly jsou následující: s. r. o. - podíl ve výši id. 5/6 - pořízen koupí (5 mil. Kč), FO1 - podíl ve výši id. 1/12, FO2 - podíl ve výši id. 1/12. Všichni spoluvlastníci uzavřeli dohodu o vypořádání a zrušení spoluvlastnictví, kdy stávající pozemek byl rozdělen na pozemek 1 o výměře 801 m2, pozemek 2 o výměře 649 m2 a stávající pozemek o výměře 6 734 m2. Pozemek 1 nabyla do svého výlučného vlastnictví FO1, pozemek 2 nabyla do svého výlučného vlastnictví FO2 a původní pozemek po oddělení pozemku 1 a 2 nabyla do svého výlučného vlastnictví společnost s. r. o. Vzhledem ke skutečnosti, že pozemek ve své původní výměře se skládal částečně ze zastavitelné a částečně z nezastavitelné plochy, kdy obě FO obdržely v podobě nově vzniklých pozemků poměrně větší podíl v zastavitelné ploše než by jim dle jejich podílu na původním pozemku před rozdělením náležel, dohodli se všichni účastníci na finančním vypořádání rovným dílem (FO1 = 600 000 Kč, FO2 = 600 000 Kč). Finanční vypořádání bylo oběma FO uhrazeno převodem na bankovní účet s. r. o. Jak v s. r. o. celou tuto transakci správně zaúčtovat (na jaké účty a v jaké hodnotě) a jak k ní přistoupit z pohledu daní? Změní se nějak původní vstupní/pořizovací cena pozemku (5 mil. Kč)?
Kdy se má správně zaúčtovat výnos u zakázky, která byla realizována v letech 2022–2024? Provedli jsme dodávku a montáž strojů v hodnotě 2 239 000 EUR. Časově zakázka probíhala takto:
1. výroba strojů 01/2022 – 03/2023;2. montáž strojů u zákazníka 01/2023 – 04/2023;3. protože odběratel měl výhrady k funkčnosti strojů, byly prováděny na strojích stále jen testy, termín předání se stále prodlužoval, k 31. 12. 2023 stroje nebyly předány, bylo účtováno o nedokončené výrobě;4. odběratel přesto na těchto strojích započal 01/2024 výrobu, my jsme zde stále prováděli úpravy funkčnosti strojů a naši přítomnost ukončili na stavbě 06/2024. Po tomto datu strojní zařízení pracuje bez naší přítomnosti;5. přes mnohé urgování k dnešnímu dni nemáme podepsaný finální předávací protokol a také není provedeno finální doplacení díla. Na realizaci zakázky nám byly průběžně poskytovány odběratelem zálohy, kdy jsme k přijatým zálohám vystavovali daňové doklady k přijaté platbě.
Nejsme si jisti, zda k 31. 12. 2024 máme stále účtovat o nedokončené výrobě, nebo zda v roce 2024 již máme účtovat o výnosech a zahrnout je do HV roku 2024. Pokud by se měly výnosy zaúčtovat do HV roku 2024, chtěla bych požádat o radu v jaké výši, zda na úrovni přijatých záloh, nebo v hodnotě dle smlouvy? Také by nastala otázka, kterým kurzem výnosy zaúčtovat? Ve společnosti máme stanoveny čtvrtletní kurzy.Z hlediska DPH: měla by být odvedena DPH z celé hodnoty díla? Zatím bylo DPH odváděno na základě přijatých záloh.
Zaměstnanec udělal v roce 2024 firmě s. r. o. škodu ve výši 1 000 000 Kč. Máme zápis od Policie o výši škody. Jednalo se o zcizení strojů, zboží peněz atd. Firma zaměstnance propustila a ten bude splácet zhruba 10 000 Kč měsíčně. Jak se toto bude daňově řešit v roce 2024 a následujících letech?