Důvodová zpráva
I. Obecná část
Navrhovaná úprava představuje další realizační krok schválené koncepce
daňové politiky směřující ke snížení daňového zatížení poplatníků u
přímých daní při respektování trvalé priority fiskální politiky, kterou je
vyrovnaný státní rozpočet. Dále úprava sleduje postupnou harmonizaci
právní úpravy s legislativou Evropského společenství, jako jednoho ze
základních předpokladů pro členství v Evropském společenství. Návrh
obsahuje rovněž úpravy, které by měly omezit možnosti legálního vyhnutí se
daňové povinnosti a tím přispět ke stabilizaci výnosů daně z příjmů,
zejména u právnických osob.
Nejdůležitější úpravy představují:
- snížení sazby daně u právnických osob
- zvýšení odpisu starého bloku pohledávek (splatné do 31. 12. 1994)
- valorizaci odčitatelných položek u fyzických osob a posun pásem daňové
sazby u fyzických osob
- odstranění rozdílu ve zdanění mezi příjmy plynoucími českým daňovým
rezidentům z ČR a z ciziny
- zahrnutí úroků plynoucích právnickým osobám do obecného základu daně
- sjednocení sazby daně u úrokových výnosů z vkladů fyzických osob a
depozitních certifikátů fyzických osob vydaných na jméno
- omezení uznávání ztráty z prodeje cenných papírů
- limitování vstupní ceny pro uplatňování odpisů a nájemného u osobních
automobilů
- prodloužení doby pronájmu při pořízení osobních automobilů na finanční
leasing
Snížení obecné sazby daně z příjmů právnických osob ze 39% na 35% využijí
všichni poplatníci vykazující základ daně. Výrazné snížení sazby daně by
současně mělo omezit snahy po transferech zisku do zemí s nižší sazbou
daně. Státy Evropského společenství také preferují nižší sazbu daně
společností před snižováním daně cestou zužování daňového základu.
Počínaje rokem 1995 je umožněno provádět odpis starého bloku pohledávek
(splatných do 31. 12. 1994), a to maximálně ve výši 10% ročně. Nominální
hodnota těchto pohledávek dosahuje částky cca 220 mld Kč. Postupný odpis
pohledávek má z fiskálního hlediska význam pouze pro poplatníky vykazující
základ daně. Výsledky výběrových šetření ukazují, že skutečný dopad
nepřevyšuje 2/3 maximálního propočtu. Tato skutečnost spolu se snížením
sazby daně na 35% umožňuje provést zvýšení odpisu počínaje rokem 1998 na
20% ročně. Touto úpravou se rovněž naplňují úkoly přijaté vládou na
podporu proexportní politiky.
V zájmu postupné likvidace starých pohledávek je dále navrženo umožnit až
jednorázový odpis pohledávek, které vznikly do konce roku 1990 zahraničně
obchodním společnostem (bývalým podnikům zahraničního obchodu) za dlužníky
ze zemí, vůči kterým bylo uplatněno embargo OSN nebo které byly rozvráceny
válečnými konflikty a pohledávky jsou tak zcela nedobytné. Snížení výnosu
daně z příjmů se odhaduje na částku 100 mil Kč. Ozdravění bilancí
dotčených poplatníků by mělo pozitivně ovlivnit jejich celkovou
revitalizaci a napomoci tak i výrobním podnikům v oblasti
zahraničně-obchodní činnosti.
Valorizace základní nezdanitelné částky (z 28 800 Kč na 31 320 Kč),
odčitatelné položky na dítě (z 14 400 Kč na 15 720 Kč) a prodloužení
daňových pásem u fyzických osob (o cca 8,8%) zajistí, aby v důsledku
inflace nedocházelo meziročně ke zvýšení daňového zatížení srovnatelných
příjmů. Z nominálních příjmů se tím výše zdanění snižuje.
Zahrnováním vybraných druhů příjmů, u nichž je jinak v ČR uplatňovaná
srážková daň (25%), které plynou českým daňovým rezidentům ze zahraničí do
samostatného základu daně, který bude zdaňován sazbou daně odpovídající
výši srážkové daně uplatňované na obdobné příjmy z ČR, se zajistí stejné
zdanění téhož druhu příjmu. U poplatníka - fyzické osoby - bude ponecháno
na vůli zda tyto příjmy přičte k ostatním příjmům v rámci daňového
přiznání nebo je zahrne do samostatného základu daně, zpravidla podle
toho, co pro něj bude výhodnější. Dividendové příjmy plynoucí tuzemským
poplatníkům ze zahraničí jsou