Důvodová zpráva k zákonu č. 210/1997 Sb., změna zákona o daních z příjmů

Vláda ČR Vydáno:
Důvodová zpráva
I. Obecná část
Navrhovaná úprava představuje další realizační krok schválené koncepce daňové politiky směřující ke snížení daňového zatížení poplatníků u přímých daní při respektování trvalé priority fiskální politiky, kterou je vyrovnaný státní rozpočet. Dále úprava sleduje postupnou harmonizaci právní úpravy s legislativou Evropského společenství, jako jednoho ze základních předpokladů pro členství v Evropském společenství. Návrh obsahuje rovněž úpravy, které by měly omezit možnosti legálního vyhnutí se daňové povinnosti a tím přispět ke stabilizaci výnosů daně z příjmů, zejména u právnických osob.
Nejdůležitější úpravy představují:
- snížení sazby daně u právnických osob
- zvýšení odpisu starého bloku pohledávek (splatné do 31. 12. 1994)
- valorizaci odčitatelných položek u fyzických osob a posun pásem daňové sazby u fyzických osob
- odstranění rozdílu ve zdanění mezi příjmy plynoucími českým daňovým rezidentům z ČR a z ciziny
- zahrnutí úroků plynoucích právnickým osobám do obecného základu daně
- sjednocení sazby daně u úrokových výnosů z vkladů fyzických osob a depozitních certifikátů fyzických osob vydaných na jméno
- omezení uznávání ztráty z prodeje cenných papírů
- limitování vstupní ceny pro uplatňování odpisů a nájemného u osobních automobilů
- prodloužení doby pronájmu při pořízení osobních automobilů na finanční leasing
Snížení obecné sazby daně z příjmů právnických osob ze 39% na 35% využijí všichni poplatníci vykazující základ daně. Výrazné snížení sazby daně by současně mělo omezit snahy po transferech zisku do zemí s nižší sazbou daně. Státy Evropského společenství také preferují nižší sazbu daně společností před snižováním daně cestou zužování daňového základu.
Počínaje rokem 1995 je umožněno provádět odpis starého bloku pohledávek (splatných do 31. 12. 1994), a to maximálně ve výši 10% ročně. Nominální hodnota těchto pohledávek dosahuje částky cca 220 mld Kč. Postupný odpis pohledávek má z fiskálního hlediska význam pouze pro poplatníky vykazující základ daně. Výsledky výběrových šetření ukazují, že skutečný dopad nepřevyšuje 2/3 maximálního propočtu. Tato skutečnost spolu se snížením sazby daně na 35% umožňuje provést zvýšení odpisu počínaje rokem 1998 na 20% ročně. Touto úpravou se rovněž naplňují úkoly přijaté vládou na podporu proexportní politiky.
V zájmu postupné likvidace starých pohledávek je dále navrženo umožnit až jednorázový odpis pohledávek, které vznikly do konce roku 1990 zahraničně obchodním společnostem (bývalým podnikům zahraničního obchodu) za dlužníky ze zemí, vůči kterým bylo uplatněno embargo OSN nebo které byly rozvráceny válečnými konflikty a pohledávky jsou tak zcela nedobytné. Snížení výnosu daně z příjmů se odhaduje na částku 100 mil Kč. Ozdravění bilancí dotčených poplatníků by mělo pozitivně ovlivnit jejich celkovou revitalizaci a napomoci tak i výrobním podnikům v oblasti zahraničně-obchodní činnosti.
Valorizace základní nezdanitelné částky (z 28 800 Kč na 31 320 Kč), odčitatelné položky na dítě (z 14 400 Kč na 15 720 Kč) a prodloužení daňových pásem u fyzických osob (o cca 8,8%) zajistí, aby v důsledku inflace nedocházelo meziročně ke zvýšení daňového zatížení srovnatelných příjmů. Z nominálních příjmů se tím výše zdanění snižuje.
Zahrnováním vybraných druhů příjmů, u nichž je jinak v ČR uplatňovaná srážková daň (25%), které plynou českým daňovým rezidentům ze zahraničí do samostatného základu daně, který bude zdaňován sazbou daně odpovídající výši srážkové daně uplatňované na obdobné příjmy z ČR, se zajistí stejné zdanění téhož druhu příjmu. U poplatníka - fyzické osoby - bude ponecháno na vůli zda tyto příjmy přičte k ostatním příjmům v rámci daňového přiznání nebo je zahrne do samostatného základu daně, zpravidla podle toho, co pro něj bude výhodnější. Dividendové příjmy plynoucí tuzemským poplatníkům ze zahraničí jsou