Důvodová zpráva k zákonu č. 470/2024
Sb., změna zákona o zaměstnanosti a
některývh dalších zákonů
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu
Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“) je podle zákona č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tzv.
kompetenční zákon), ústředním orgánem státní
správy, do jehož
kompetence
z věcného hlediska patří také oblast zaměstnanosti, včetně péče o
občany, kteří potřebují zvláštní pomoc a oblast kontroly dodržování pracovněprávních předpisů. MPSV
pravidelně i v těchto oblastech analyzuje dosahované výsledky, činí opatření k řešení aktuálních
otázek, dbá o náležitou právní úpravu včetně přípravy návrhů zákonů a jiných právních
předpisů.Základním právním předpisem v oblasti zaměstnanosti je zákon č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“).
Navrhovaná právní úprava se dotýká právě tohoto zákona, a to konkrétně těchto jeho
oblastí:
-
zaměstnávání osob se zdravotním postižením (dále také „OZP“),
-
postihu subjektů, které poruší povinnosti stanovené
zákonem o zaměstnanosti (resp. možného upuštění od
takovéhoto postihu), a sekundárního postihu subjektů, kterým byla uložena pokuta za umožnění
nelegální práce a zastřené zprostředkování zaměstnání.
V návaznosti na navrhované změny v oblasti postihu nelegální práce a zjednodušení řešení
přestupků se navrhuje také související změna zákona č.
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů (dále též „ZIP“ nebo „zákon o inspekci
práce“).
Taktéž se navrhuje legislativně technická změna zákona č.
118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební
neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která se činí
v návaznosti na změnu zákona o zaměstnanosti učiněnou
zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
Problematika zaměstnávání osob se zdravotním postižením je oblastí, které MPSV věnuje
intenzivní pozornost, o čemž svědčí i systémová změna právní úpravy
zákona o zaměstnanosti spočívající v rozlišení volného
a chráněného trhu práce, účinná od 1. 1. 2018. Přestože tato systémová komplexní změna naplnila
stanovené cíle, byla identifikována potřeba dalších dílčích změn, které jsou nezbytné k odstranění
některých přetrvávajících nežádoucích jevů týkajících se zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Jedná se tedy o potřebu změny právní úpravy v oblasti poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání
osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce.
Rovněž stávající právní úprava splnění podmínky bezdlužnosti pro účely poskytnutí
příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a v
návaznosti na ni institut odstranění tvrdosti zákona si vyžaduje provést takové změny, které
zjednoduší poskytování tohoto příspěvku, ale přitom i nadále zachovají požadavek na bezdlužnost
zaměstnavatele jako jednu ze zákonných podmínek pro vznik nároku na příspěvek.
Pokud jde o oblast plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením,
cílem je více motivovat zaměstnavatele na volném trhu práce k přímému zaměstnávání osob se
zdravotním postižením s odpovídajícím zbytkovým pracovním potenciálem. Proto je na místě revidovat i
tuto oblast, a to tak, aby byli zvýhodněni zaměstnavatelé, kteří alespoň částečně plní tuto
povinnost přímým zaměstnáváním osob se zdravotním postižením.
V oblasti kontroly a postihování subjektů orgány inspekce práce spočívají navrhované
změny, které je potřeba promítnout jak do zákona o
zaměstnanosti, tak zákona o inspekci práce, v
postihu subjektů porušujících povinnosti stanovené zákonem o
zaměstnanosti, resp. možného upuštění od takovéhoto postihu, a sekundárního postihu subjektů,
kterým byla uložena pokuta za umožnění nelegální práce a zastřené zprostředkování
zaměstnání.
Kromě jiného je vzhledem k četnosti novelizace
zákona o zaměstnanosti nutné provést několik úprav
legislativně technického charakteru. Tímto dojde k odstranění některých nepřesností, které vznikly
především legislativním spěchem při tvorbě a schvalování předchozích novel
zákona o zaměstnanosti. Například se jedná o
legislativně technickou dílčí změnu spočívající ve sjednocení prekluzivní doby pro nemožnost vydat
rozhodnutí o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání pro všechny případy vyřazení z evidence
uchazečů o zaměstnání, a to na 5 let. Jedná se o opatření, které přispěje k právní jistotě uchazečů
o zaměstnání. Dále se navrhuje v rámci legislativně technických úprav vyjmout z povinnosti písemně
ohlásit do 15. února plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ty
zaměstnavatele, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na
chráněném trhu práce (§ 78). Jedná se o opatření na snížení byrokratické zátěže
zaměstnavatelů.
Přehled stávajících právních předpisů týkajících se řešených oblastí v gesci MPSV:
-
zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
-
zákon č. 251/2005, o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů
-
vyhláška č. 518/2004 sb., kterou se provádí zákon č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů.
Na rovnost mužů a žen nemá platná právní úprava přímé ani zprostředkované dopady, nevede k
diskriminaci pohlaví, nerozlišuje ani nezvýhodňuje jedno z nich, nestanovuje pro ně odlišné
podmínky, a rovněž ve vztahu k zákazu diskriminace z jakéhokoli jiného důvodu nemá jiný
dopad.
Předkládaný návrh zákona v těch částech, které se týkají postavení fyzických osob,
nezakládá žádnou diskriminaci ve smyslu zákona č. 198/2009
Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně
některých zákonů (antidiskriminační zákon), podle
jehož úpravy jde o nerovné zacházení nebo znevýhodnění některé osoby z důvodu rasy, etnického
původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání,
víry či světového názoru. Lze proto konstatovat, že navrhované řešení nemá žádné dopady ve vztahu k
zákazu diskriminace.
Z hlediska rovnosti mužů a žen je návrh zákona neutrální, neboť navrhovaná právní úprava
je pro obě pohlaví stejná.
V podrobnostech viz shrnutí závěrečné zprávy RIA.
B. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Oblast zaměstnávaní osob se zdravotním postižením
Zaměstnávaní osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a také na volném trhu
práce a systém podpory jejich zaměstnávání je potřeba zefektivnit tak, aby i zaměstnavatelé na
volném trhu práce se ve větší míře začali zabývat zaměstnáváním té části z uvedené cílové skupiny,
která má stále potenciál aktivně se zapojit do pracovního procesu právě v rámci volného trhu práce.
Tento cíl je již nyní podpořen slevami na pojistném pro volný trh práce a projektem Úřadu práce
„Podpora zaměstnanosti osob se zdravotním postižením“, v jehož rámci jsou poskytovány
individualizované služby zaměstnavatelům a osobám se zdravotním postižením, pokud jde o pracovní
uplatnění, včetně přímé podpory.
Dalším d