Důvodová zpráva k zákonu č. 263/2024
Sb., o veřejných kulturních institucích.
A. Obecná část
Návrh zákona o veřejných kulturních institucích a o změně souvisejících zákonů (zákon o
veřejných kulturních institucích) je předkládán na základě Plánu legislativních prací vlády na rok
2023, schváleného usnesením vlády ze dne 21. prosince 2022 č. 1075, Národního plánu obnovy a rovněž
na základě Programového prohlášení vlády.
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Ministerstvo kultury se dlouhodobě zabývá možnostmi, jak upravit nový typ právnické osoby
v kultuře, popř. aktualizovat stávající právní úpravu příspěvkových organizací tak, aby odpovídala
současným představám a nárokům. První úvahy na toto téma byly vedeny již ve druhé polovině
devadesátých let. Průběžně se také mění očekávání, která jsou s touto právní formou spojována. V
tomto směru se Ministerstvo kultury snaží vycházet vstříc i požadavkům odborné veřejnosti, která
stávajícím příspěvkovým organizacím opakovaně vytýká zejména nízkou míru samostatnosti, resp.
závislost na možných politických rozhodnutích zřizovatele, a zastaralý model financování a nakládání
s peněžními prostředky. K tomu se přidružují některé další problémy týkající se především velkých
uměleckých těles; jde např. o pracovněprávní problematiku. V zájmu objektivity je však třeba
podotknout, že v tomto směru se významně liší představy zaměstnavatelů a zaměstnanců. Je rovněž
vhodné posílit zapojení odborné veřejnosti přímo do činnosti a řízení.
Ministerstvo kultury se v minulosti již několikrát pokusilo o zavedení nové právní úpravy,
lze uvést například návrh zákona o některých druzích podpory kultury (aktuálně jde o zákon č.
203/2006 Sb., o některých druzích podpory
kultury a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č.
227/2009 Sb.), ve verzi rozeslané do
meziresortního připomínkového řízení obsahoval i institut smlouvy o převodu zřizovatelské funkce k
příspěvkové organizaci (jednalo se o možnost smluvně převést zřizovatelskou funkci mezi územními
samosprávnými celky a státem) nebo návrh novely zákona č.
203/2006 Sb., který zaváděl ústav v oblasti
kultury. V tomto případě fakticky šlo o ústav podle občanského zákoníku s jistými odlišnostmi
upravenými v zákoně č. 203/2006 Sb. Zároveň se
navrhovalo novelizovat zákoník práce tak, aby
zaměstnanci ústavu v oblasti kultury byli odměňováni platem podle příslušných nařízení
vlády.
Některé pokusy o změnu právní úpravy v této oblasti nebyly navázány na Ministerstvo
kultury. Jedná se např. o senátní návrh zákona senátora Jiřího Šestáka a dalších senátorů o
veřejných kulturních institucích a o změně některých zákonů (desáté funkční období 2014 - 2016,
senátní tisk č. 183), k němuž vláda zaujala nesouhlasné stanovisko, a v Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR nebyl projednán. Návrh zákona zaváděl nový typ právnické osoby, zřizovaný státem a
územními samosprávnými celky, přičemž veřejnou kulturní instituci mohlo společně zřizovat i více
zřizovatelů.
Dílčím způsobem se změnami v dané oblasti zabýval i návrh poslankyně Lenky Kozlové na
vydání zákona, kterým se mění zákon č. 203/2006
Sb., o některých druzích podpory kultury a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů (osmé volební období 2017 - 2021, sněmovní tisk č. 488). K poslaneckému návrhu
zákona zaujala vláda nesouhlasné stanovisko a v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR nebyl projednán.
Návrh zákona se především zabýval problematikou jmenování vedoucích příspěvkových organizací v
oblasti kultury.
Právní úprava příspěvkových organizací zřizovaných státem je obsažena v zákoně č.
218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), v
zákoně č. 219/2000 Sb., o majetku České
republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve vyhlášce č.
62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek
státu a státních organizací s majetkem státu, pro státní příspěvkové organizace v oblasti kultury
platí i zvláštní úprava v zákoně č. 203/2006
Sb., o některých druzích podpory kultury a o změně některých zákonů. Pro příspěvkové
organizace zřizované územními samosprávnými celky platí zejména právní úprava obsažená v zákoně č.
250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů,
dále v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), v zákoně č.
129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), a v zákoně č.
131/2000 Sb., o hlavním městě Praze. Vzhledem
k tomu, že předložený návrh zákona má být pouze alternativou k příspěvkovým organizacím a má umožnit
zřizovatelům zřídit právnickou osobu, která bude mít v porovnání s příspěvkovou organizací volnější
vztah ke zřizovateli a s tím související možnost zajištění efektivnějšího financování a náležitého
zajištění účasti odborné veřejnosti, nenavrhuje se právní úpravu příspěvkových organizací obsaženou
ve výše uvedených zákonech měnit. Příspěvkové organizace mají poměrně značnou nevýhodu spočívající v
tom, že mohou být rozhodnutím svého zřizovatele v podstatě "ze dne na den" zrušeny. Další nevýhodou
je, že ředitel příspěvkové organizace může být kdykoli odvolán.
Platný právní řád zná i jiné právnické osoby, které odpovídají potřebám konkrétních
oblastí. V oblasti výzkumu a vývoje jsou to veřejné výzkumné instituce (zákon č.
341/2005 Sb., o veřejných výzkumných
institucích), v oblasti vzdělávání jsou to vysoké školy [zákon č.
111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a
doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých
školách)] nebo školské právnické osoby [zákon č.
561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon)], v oblasti církví jsou to evidované právnické osoby [zákon č.
3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a
postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a
náboženských společnostech)].
Podle soukromého práva existují různé druhy právnických osob, které jsou využitelné (a
jsou využívány) pro poskytování veřejných kulturních služeb, například spolky, družstva, obchodní
korporace
, nadace, ústavy nebo obecně prospěšné společnosti (které již však po zrušení zákona č.
248/1995 Sb., o obecně prospěšných
společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, nelze nově založit; nicméně podle
§ 3050 občanského zákoníku mohou změnit
právní formu např. na ústav). Přestože se jako nejvhodnější z existujících právních forem pro
poskytování veřejných kulturních služeb se jeví ústav, který je právnickou osobou ustavenou za
účelem provozování činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky
(§ 402 občanského zákoníku), ani ten není
optimální, zejména s ohledem na potřebu zajištění kontinuálního financování kulturních služeb a na
nutnost zajištění adekvátního vlivu zřizovatele na činnost veřejné kulturní instituce (v návaznosti
na ochranu veřejných prostředků například před zneužitím).Jeví se jako nejvhodnější zavedení nového druhu právnické osoby pro oblast poskytování
veřejných kulturních služeb (což jsou podle § 2
zákona č. 203/2006 Sb. služby spočívající ve zpřístupňování umělecké tvorby a kulturního
dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchování a zpřístupňování informací, které
slouží k uspokojování kulturních, kulturně výchovných nebo kulturně vzdělávacích potřeb veřejnosti)
se zohledněním specifik těchto služeb.
Platná právní úprava nemá žádné dopady ve vztahu k zákazu diskriminace ani neodporuje
zásadě rovnosti mužů a žen.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Zákon o veřejných kulturních institucích s ohledem na charakter činností v oblasti kultury
a poskytování veřejných kulturních služeb zakotví zvláštní právnickou osobu - veřejnou kulturní
instituci (dále též "VKI") jako alternativu ke stávajícím příspěvkovým organizacím. VKI bude
právnickou osobou podle navrhované právní úpravy (se subsidiárním použitím občanského zákoníku) a
bude zřizována státem nebo jedním či více územními samosprávnými celky (obcemi či kraji) pro účely
poskytování veřejných kulturních služeb (divadlo, hudební těleso, muzeum, knihovna, účelové zařízení
obce). Cílem je především odpolitizování VKI, zajištění účasti odborné veřejnosti na řízení VKI,
zajištění finanční stability a zefektivnění financování. O změně právní formy příspěvkových
organizací bude rozhodovat zřizovatel, půjde o možnost (nikoli povinnost) obce, kraje či státu
rozhodnout o tom, že jím zřízenou příspěvkovou organizaci transformuje na VKI. Nadále se tedy počítá
se zachováním příspěvkových organizací, ať už zřizovaných státem či územními samosprávnými celky,
protože minimálně v některých oblastech kultury je tato forma právnické osoby zcela vyhovující
(typicky v oblasti knihoven či muzeí). Případná transformace existujících příspěvkových organizací
na VKI tedy bude ze strany zřizovatelů pouze dobrovolná.
Nejvyšším orgánem bude správní rada, kterou jmenuje zřizovatel, statutárním orgánem VKI
bude ředitel, jmenovaný správní radou; kontrolním orgánem VKI bude dozorčí rada jmenovaná rovněž
zřizovatelem. Zřizovatel bude financovat VKI podle víceletého finančního plánu, na který bude
navazovat každoroční rozpočet VKI. Stát se bude moci finančně podílet na činnosti VKI zřízené
územním samosprávným celkem (formou
dotace
na smluvní bázi), naopak územní samosprávní celek se bude
moci podílet na činnosti státem zřízené VKI, rovněž na smluvní bázi. VKI zřízená územním
samosprávným celkem bude zacházet se dvěma typy majetku: vlastním majetkem a svěřeným majetkem.
Vlastní majetek je ten, který do VKI vloží zřizovatel (obec či kraj) a dále ten, který VKI získá
vlastní činností. Svěřený majetek zůstává ve vlastnictví zřizovatele a VKI s ním pouze hospodaří.
VKI zřízená státem bude rovněž moci nabývat majetek do svého vlastnictví. Stát bude moci do VKI
vkládat majetek a nebude moci svěřit majetek VKI. Zákon bude přesně formulovat pravomoci zřizovatele
- jde o to, že zřizovatel a potažmo VKI budou vždy zacházet s veřejnými prostředky, o jejichž
ochranu je nutno dbát.Navrhovaná právní úprava je částečně inspirována funkčními zahraničními modely v zemích
kulturně a historicky blízkých. Jako příklad lze uvést Rakousko. Spolkový zákon o organizaci divadel
reformoval správu nejvýznamnějších rakouských divadel: Wiener Staatsoper, Wiener Volksoper a
Burgtheater. Umožnil vznik samostatných společností se zvláštními pravidly fungování vymezenými v
uvedeném zákoně. Tyto společnosti zastřešují jednotlivá divadla, přičemž stoprocentní podíl v nich
vlastní holdingová společnost kontrolována státem. Zákon rovněž umožnil vznik servisní společnosti
vlastněné zmíněnou holdingovou společností, která poskytuje divadlům služby jako je údržba, správa
nemovitostí, prodej vstupenek, skladování, přeprava a dodávky dekorací, rekvizit a kostýmů atp.
Tímto způsobem se zajistila efektivní správa divadel založená na principech podnikání při současném
jasném vymezení kulturně-politických cílů a činností, jež mohou jednotlivé divadelní společnosti
vykonávat. Za tímto účelem uvedený rakouský zákon podrobně upravuje pravidla personálního obsazování
funkcí v orgánech divadelních společností a pravidla zastoupení veřejnosti v těchto orgánech,
jakožto i úkoly jednotlivých orgánů a jejich odpovědnost. Zákon též stanovuje pravidla vlastnění
majetku a hospodaření s ním a další otázky správy a financování divadel.
Podobně i v oblasti paměťových institucí existují zahraniční příklady dobré praxe. Lze
uvést např. rakouský zákon o spolkových muzeích z roku 2002, kterým jsou zřízeny významné státní
galerie, muzea a národní knihovna, jako veřejnoprávní (vědecké) ústavy spolkového státu (např.
Rakouská galerie Belvedere, Albertina, Rakouské uměleckoprůmyslové muzeum, Muzeum moderního umění
Nadace Ludwig Vídeň či Rakouská národní knihovna). Tyto organizace jsou veřejnými institucemi
poskytujícími veřejné kulturní služby a současně v některých aspektech mají možnost jednat s
efektivitou obchodních společností. Zvláštní určení účelu každého jednotlivého spolkového muzea,
galerie či knihovny upravuje statut, který vydává spolkový kancléř. Ten rovněž jmenuje správní
radu/kuratorium jako orgán hospodářského dohledu, zejména ve vztahu k plánování rozpočtu, čerpání
rozpočtu a účetní závěrce. Spolkový kancléř rovněž uzavírá jménem státu se spolkovými institucemi
vždy na dobu tří let rámcové dohody se stanovením cílů, v nichž jsou upřesněny úkol