Důvodová zpráva k zákonu č. 84/2025
Sb., změna zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a dalších souvisejících
zákonů.
Obecná část
Navrhovaná novela zákona č. 247/2014 Sb., o
poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o DS"), který je účinný od roku 2014, reaguje na potřebu podpory služeb
péče o děti, zejména do tří let věku, jejich dostatečnou kapacitu a dostupnost, jak místní, tak
finanční.
Služby péče o děti jsou stěžejním předpokladem pro sladění profesního a rodinného života
rodičů s malými dětmi. Dětské skupiny se v rámci systému péče o děti v České republice etablovaly,
jejich počet postupně narůstal, především také díky podpoře Evropského sociálního fondu, Operačního
programu Zaměstnanost. V roce 2021 vstoupila v účinnost dlouho připravovaná novela zákona o DS,
zákon č. 329/2021 Sb., kterým se mění zákon č.
247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v
dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
(dále jen "zákon č. 329/2021 Sb."), která reflektovala
skutečnosti vzešlé z vyhodnocení provozu dětských skupin a částečně z pilotního ověření fungování
mikrojeslí1). Úpravy směřovaly především ke garanci kvality péče o předškolní
děti, zavedeno bylo systémové státní financování těchto služeb. Legislativní proces návrhu tohoto
zákona zahrnoval uplatnění komplexního poslaneckého pozměňovacího návrhu.
Na základě aplikační praxe bylo zjištěno několik oblastí, které je třeba upravit či
zásadně zpřesnit, a to jak v oblasti podmínek poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, tak v
části poskytování příspěvku na provoz dětské skupiny ze státního rozpočtu a souvisejícího správního
řízení. Jako další klíčovou oblast je nezbytné upravit typ péče o dítě v malém kolektivu 4 dětí,
tzv. sousedskou dětskou skupinu, kdy poskytovatelem služby je fyzická osoba, která zároveň pečuje o
děti. Jedná se o úpravu stávajícího ustanovení týkajícího se poskytovatele jako fyzické osoby a
současně úpravu dalších podmínek včetně možnosti péče o děti v obydlí poskytovatele. Takovýto typ
péče je součástí systému péče o děti ve většině evropských zemí.
Při přípravě novely se vychází rovněž ze strategických dokumentů, jako je Koncepce rodinné
politiky (2017), Evropský pilíř sociálních práv či Doporučení Rady o předškolním vzdělávání a péči:
Barcelonské cíle pro rok 2030 (dále jen "Barcelonské cíle").
Návrh zákona je plně v souladu s upraveným programovým prohlášením vlády z 1. března.
2023, kde se v části Sociální a rodinná politika uvádí: "
Rozšíříme nabídku služeb pro děti o
sousedské dětské skupiny, zachováme dětské skupiny a podpoříme služby a péči o nejmenší děti,
zvýšíme kvalitu a dostupnost těchto služeb. Nastavíme finanční podporu podle věku dítěte a
náročnosti péče s cílem zvýšit kvalitu a dostupnost."
Současně je také za účelem podpory služeb péče o děti a efektivního sladění profesního a
rodinného života navrhována novelizace zákona č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, ve smyslu úpravy podmínek
současného pobírání rodičovského příspěvku směrem k možnosti využít pro dítě mladší dvou let
umístění v zařízení péče o dítě, vzdělávacích zařízeních apod. bez časového omezení.
V souvislosti s úpravami parametrů rodičovského příspěvku (čerpání do 3 let věku) se
navrhuje posílit dostupnost kapacit předškolních zařízení pro rodiče dětí od dosažení 3 let věku,
kdy se pro dobu mezi třetími narozeninami a počátkem školního roku stanovuje obcím povinnost
zajistit rodičům na žádost podmínky pro výchovnou péči o dítě, které nebylo přijato do spádové
mateřské školy v termínu zápisu podle zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "školský zákon"), včetně
kompenzace
.Navrhuje se také terminologická změna zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"), aby se
předešlo situacím, kdy benefit vlastním zaměstnancům v podobě příspěvku na provoz zařízení péče o
děti předškolního věku nebo mateřské školy je zdaněn, zatímco související náklad je u zaměstnavatele
daňově neuznatelný.
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Z Evropského pilíře sociálních práv2), který má občanům Evropské
unie (dále jen "EU") zajistit nová a účinnější práva, vyplývá mimo jiné právo dítěte na cenově
dostupné a kvalitní vzdělávání a péči v raném věku.
Právo dětí na dostupné a kvalitní předškolní vzdělávání a péči je považováno za klíčovou
intervenci nejen pro podporu rozvoje dětí a zaměstnanosti rodičů, ale také pro řešení chudoby a
snižování nerovností.
V návaznosti na Evropský pilíř sociálních práv připravila Komise nový komplexní politický
rámec EU k zajištění ochrany práv všech dětí a bezpečného přístupu k základním službám pro ohrožené
děti s názvem Strategie EU pro práva dítěte a evropská Záruka pro děti3).
Evropská Záruka pro děti má za cíl předcházet sociálnímu vyloučení a bojovat proti němu tím, že
potřebným dětem zaručí přístup k předškolnímu vzdělávání a péči.
Organizace vzdělávání a péče o děti raného věku není upravena právně závazným sekundárním
právem EU. Členské státy stanoví právními předpisy podmínky v této oblasti dle svých národních
zvyklostí a potřeb, řídí se přitom vytyčenými strategiemi a doporučeními orgánů EU. Jedná se zejména
o Doporučení Rady ze dne 22. května 2019 o vysoce kvalitních systémech předškolního vzdělávání a
péče4), kterými se zde rozumí různé právně upravené formy péče o děti a
předškolního vzdělávání, bez ohledu na typ poskytovatele a způsob financování. Dále již výše zmíněné
Barcelonské cíle.5)
Z výše uvedených právních předpisů EU tedy nevyplývá přímo nutnost přijetí vnitrostátních
předpisů, Česká republika se však jako členský stát EU zavázala vytvářet podmínky pro naplňování
stanovených cílů.
Lze shrnout, že dostupnost vysoce kvalitního předškolního vzdělávání a péče má zásadní
význam pro zajištění komplexního rozvoje všech dětí od raného věku. Otázka dostupnosti předškolního
vzdělávání a péče úzce souvisí také s mírou zaměstnanosti a účastí na trhu práce, zejména u žen. V
rámci EU má Česká republika jeden z nejvyšších rozdílů v míře zaměstnanosti žen a mužů a také jeden
z nejvyšších podílů ekonomicky neaktivních žen z důvodu pečovatelských povinností.
Navzdory rostoucí poptávce po službách pro nejmenší děti má Česká republika jednu z
nejnižších měr zápisu do předškolního vzdělávání a péče pro děti ve věku 0-3 roky v EU, kdy tuto
péči/vzdělávání navštěvuje pouze 6,8% dětí (2022), průměr EU je 35,9%. Nedostatečné kapacity,
nedostatek lokálně dostupných a cenově dostupných kvalitních zařízení předškolního vzdělávání a péče
(zejména ve věku 0-3 roky) byly označeny za jedny z hlavních příčin nerovností mezi muži a
ženami.
V rámci právního řádu České republiky jsou právní úpravou ukotveny mateřské školy jako
vzdělávací zařízení, služby péče o dítě v dětské skupině (tj. poskytování péče o děti od 6 měsíců do
zahájení povinné školní docházky na nekomerční bázi) a služby péče o dítě poskytované za účelem
zisku, tzv. "péčové živnosti".
Zákon o DS v současném platném znění upravuje službu péče o děti na neziskové bázi jako
službu, která je pravidelná a umožní za stanovených podmínek poskytovat péči o děti od 6 měsíců do
zahájení povinné školní docházky. Tento právní předpis upravuje jak okruh poskytovatelů, podmínky
poskytování péče, její minimální rozsah, tak také například odbornou způsobilost pečujících osob,
podmínky týkající se plánu výchovy a péče, standardů kvality a povinnosti uzavření smlouvy mezi
rodičem a poskytovatelem. Současně je část právní úpravy věnována oblasti oprávnění a kontrole,
rovněž také významná část upravuje státní příspěvek na provoz dětské skupiny.
Počet dětských skupin od roku 2014 postupně narůstal také díky podpoře Evropského
sociálního fondu, Operačního programu Zaměstnanost. Nárůst dětských skupin je v souladu s postupným
rozvojem služby reagující na poptávku rodičů, ač v některých místech by bylo potřebné tento růst
zrychlit pro uspokojení potřeb všech rodičů. V roce 2021 pak vstoupila v účinnost novela zákona o DS
(zákon č. 329/2021 Sb.), která zavedla předvídatelné
financování provozu dětských skupin prostřednictvím nárokového státního příspěvku. Legislativní
proces návrhu tohoto zákona zahrnoval uplatnění komplexního poslaneckého pozměňovacího
návrhu.
Na základě aplikační praxe bylo následně zjištěno několik oblastí, které je třeba upravit
či zpřesnit, a to jak v oblasti podmínek poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, tak
především při poskytování příspěvku na provoz ze státního rozpočtu a souvisejícího správního
řízení.
Za účelem další podpory služeb péče o děti a maximálního rozšíření spektra služeb v gesci
Ministerstva práce a sociálních věcí vyvstala potřeba, i s ohledem na poznatky z praxe a projektů,
které Ministerstvo práce a sociálních věcí realizovalo v předchozích letech (projekt "Mikrojesle",
"Podpora implementace dětských skupin"), upravit samostatně podmínky poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině, kterou poskytuje poskytovatel jakožto fyzická osoba pro maximálně 4 děti, včetně
možnosti pečovat o ně ve svém obydlí. V rámci této úpravy jsou navrženy podmínky pro poskytování
služby úměrně počtu dětí s ohledem na zajištění garance kvality, které se týkají jak podmínek
poskytování péče (plnění standardů kvality), tak splnění podmínek pro zápis do evidence (nově
například doložení odborné způsobilosti poskytovatele - pečující osoby) a rovněž podmínek
prostorových. Vzhledem k větší flexibilitě služby odpovídající úpravou požadavků je vhodné rozlišit
tuto službu názvem sousedská dětská skupina.
Předkladatel má za to, že navržené úpravy v rámci změny zákona o DS přispějí k dalšímu
rozšíření služeb péče o nejmenší děti, zejména tam, kde jsou služby méně dostupné, úpravy ohledně
zpřesnění ustanovení či změny týkající se poskytování státního příspěvku na provoz dětské skupiny
umožní efektivnější proces přiznání příspěvku a jeho následného vyplácení a související snížení
administrativní zátěže.
Z hlediska úpravy předškolního vzdělávání v České republice obsahuje současné platné znění
školského zákona ustanovení o povinnosti obcí
přednostně přijímat do mateřské školy děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně
třetího roku věku. Dále zákon č. 128/2000 Sb., o
obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů,
obsahuje úpravu, která říká, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých
občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. V rámci samostatné působnosti obec pečuje v
souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče
a pro uspokojování potřeb svých občanů, včetně potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového
kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku.
S cílem podpořit dostupnost služeb předškolní péče a vzdělávání se navrhuje zakotvit
povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči o děti, které nebyly přijaty k předškolnímu
vzdělávání do spádové mateřské školy, a to do vzniku povinnosti obce zajistit podmínky pro
předškolní vzdělávání dětí dle školského zákona.
Povinnost může obec naplnit více způsoby, včetně
kompenzace
uhrazených nákladů na zajištění péče
rodiči, a to do výše maximální úhrady za službu péče o dítě v dětské skupině, tj. do výše jedné
třetiny měsíční minimální mzdy.Návrh zákona není v rozporu a nestanovuje odchylky ve vztahu k zákazu diskriminace. Rovněž
není v rozporu se zákonem č. 198/2009 Sb., o rovném
zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů
(antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
Také návrh zákona nebude mít negativní dopad ve vztahu k rovnosti mužů a žen. Naopak se
zaměřuje na specifické problémy, které vyplývají z nerovného postavení žen a mužů ve společnosti.
Těmi jsou překážky pro slaďování rodinného a pracovního života, které představuje nedostatečná
kapacita služeb péče o děti v předškolním věku, a genderové stereotypy, na základě kterých jsou ženy
vnímány jako hlavní pečovatelky. Cílí také zároveň na problémy domácností samoživitelů a
samoživitelek (kde ženy tvoří 90%). Materiál má tedy pozitivní dopad na rovnost žen a
mužů.
Předkládaný návrh zákona je v souladu s ústavním zákonem č.
1/1993 Sb., Ústava
České republiky, ve znění pozdějších předpisů, respektuje obecné zásady ústavního pořádku
České republiky a není v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky.
2. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie a s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Návrh zákona není v rozporu s předpisy EU. V roce 2002 se hlavy států a předsedové vlád
zemí EU v závěrech ze zasedání Evropské rady v Barceloně shodli, že: "Členské státy by měly
odstranit překážky účasti žen na trhu práce a s přihlédnutím k poptávce po zařízeních péče o děti a
struktuře nabídky těchto služeb na vnitrostátní úrovni usilovat o to, aby do roku 2010 byly schopny
poskytovat péči pro nejméně 90% dětí ve věku od tří let d