Důvodová zpráva k zákonu č. 152/2025
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální
pomoci.
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen, odůvodnění hlavních principů navrhované
právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k
rovnosti mužů a žen, a vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
V návaznosti na zákon o dávce státní sociální pomoci, kterým dochází mimo jiné k
transformaci přídavku na dítě a příspěvku na bydlení ze systému státní sociální podpory a příspěvku
na živobytí a doplatku na bydlení ze systému pomoci v hmotné nouzi do jedné dávky - dávky státní
sociální pomoci, je nezbytné upravit zákony, které jsou uvedenou úpravou dotčeny. Součástí dávky
státní sociální pomoci budou složky bydlení, živobytí, dítě a pracovní
bonus
.V první řadě se jedná o zákon č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o státní sociální podpoře"), který
upravuje podmínky nároku na přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, rodičovský příspěvek, porodné a
pohřebné a dále podmínky na jejich výplatu, včetně procesních pravidel odchylujících se v některých
případech od správního řádu. Ruší se obě
transformované dávky (přídavek na dítě, příspěvek na bydlení) a upravují se procesní pravidla tak,
aby byla sjednocená pro zbývající dávky státní sociální podpory i dávku státní sociální pomoci a
umožňovala digitalizaci celého procesu prostřednictvím systému Jenda, který je již v současné době
využíván rovněž pro přídavek na dítě, příspěvek na bydlení i rodičovský příspěvek. Sjednocuje se
rovněž posuzování příjmu rodiny, které se však využívá pouze pro účely porodného. Tato pravidla
zjednoduší celý proces a zvýší právní jistotu uživatelů systému Jenda. Podmínky upravující
nezaopatřenost dítěte se ponechávají v zákoně o
státní sociální podpoře a platí i pro dávku státní sociální pomoci. V souladu s prohloubením
principu motivace k práci se nezaopatřenost nadále bude týkat dětí, které po ukončení povinné školní
docházky studují nebo z důvodu zdravotního stavu nemohou studovat nebo vykonávat soustavnou
výdělečnou činnost. Mezi nezaopatřené děti tedy již nebudou patřit nezletilé děti, které po dovršení
povinné školní docházky budou v evidenci Úřadu práce ČR jako uchazeči o zaměstnání.
Další významné změny v souvislosti s rušením příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení
se týkají zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v
hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o pomoci v hmotné nouzi"), většinově
mohou být považovány za legislativně-technické. V souvislosti se vznikem dávky státní sociální
pomoci se nepatrně upravuje institut veřejné služby. Dávkou pomoci v hmotné nouzi zůstává mimořádná
okamžitá pomoc. Nově se umožňuje zahájit řízení o ni i z moci úřední. Toto opatření má umožnit
poskytnout Úřadu práce ČR mimořádnou okamžitou pomoc bez uplatnění žádosti v případech, kdy Úřad
práce ČR bude ze své úřední činnosti mít znalost celkové příjmové a sociální situace domácnosti a
tuto domácnost bude potřeba jednorázovou dávkou podpořit. Může se např. jednat o situace spojené se
vzděláním nezaopatřených dětí a podpořit doučování dětí, volnočasové vzdělávací aktivity dětí.
Poskytnutí mimořádné okamžité pomoci z moci úřední může být i úzce spjato s dávkou státní sociální
pomoci a vypracováním podpůrného plánu u složky živobytí, kdy z tohoto plánu vzejde potřeba finanční
podpory prostřednictvím mimořádné okamžité pomoci v dané situaci.
Řada právních předpisů z různých oblastí využívá některé instituty upravené dosud v
zákoně o státní sociální podpoře nebo v
zákoně o pomoci v hmotné nouzi, proto tento
zákon upravuje uvedené předpisy v souladu se změnami, ke kterým došlo transformací výše uvedených
čtyř dávek do dávky státní sociální pomoci.
Navrhované úpravy jsou nezbytné a jsou bezprostředně navázány na zánik přídavku na dítě,
příspěvku na bydlení, příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení, a na vznik nového zákona vedle
zákona o státní sociální podpoře a
zákona o pomoci v hmotné nouzi, který upravuje
dávku, do které se transformovaly výše uvedené dávky.
Většinově mají úpravy charakter legislativně-technických úprav.
Tato úprava neporušuje zákaz diskriminace ani rovnost mužů a žen.
2. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Předkládané návrhy jsou v souladu s ústavním zákonem č.
1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, dále zejména s čl. 2
a čl. 4 ústavního zákona č. 23/1991 Sb.,
kterým se uvozuje jako ústavní zákon Listina základních
práv a svobod (Usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 - č.
2/1993 Sb. o vyhlášení
Listiny základních práv a svobod jako součásti
ústavního pořádku České republiky). Vládní návrhy zákonů respektují obecné zásady ústavního pořádku
České republiky a nejsou v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky.
3. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie a s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Zákona č. 117/1995 Sb. jako celku a
zákona č. 111/2006 Sb. jako celku se dotýkají
zejména tyto předpisy práva EU: