Důvodová zpráva k zákonu č. 316/2025
Sb., změna zákona o účetnictví,
zákona o auditorech a zákona o dorovnávacích
daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny.
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o
auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké
nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny, obsahuje návrhy změn v následujících
zákonech:
-
zákon č. 563/1991 Sb., o
účetnictví (dále jen "zákon o
účetnictví"),
-
zákon o č. 93/2009 Sb.,
auditorech a o změně některých zákonů (dále jen
"zákona o auditorech"), a
-
zákon o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní
skupiny (dále jen "zákon o dorovnávacích daních").
Společným cílem návrhu je zapracovat do právního řádu České republiky ty právní instituty,
jejichž povinné zapracování pro Českou republiku vyplývá ze závazků vůči Evropské unii a z
mezinárodní dohody OECD, k jejíž akceptaci se Česká republika zavázala. Důvodová zpráva je v každé
své kapitole dělena vždy po jednotlivých měněných zákonech, přičemž je v těchto částech podrobně
vysvětleno, k jakým změnám a z jakého důvodu má být přistoupeno.
Novela zákona o účetnictví a
zákona o auditorech
Účetní věda prochází, zejména v Evropské unii, v posledních letech neustálým vývojem, na
který reaguje i regulace účetnictví. Důležitou oblastí, ve které došlo v posledních letech k
významnému vývoji, je oblast vykazování nefinančních informací, resp. podávání zpráv o
udržitelnosti. Povinnosti spojené s podáváním zpráv o udržitelnosti se týkají postupně se
rozšiřující množiny účetních jednotek, přičemž tato množina se rozšiřuje celkem ve 4 fázích.
Dosavadní právní úprava v zákoně o účetnictví
a v zákoně o auditorech představuje transpozici
první fáze, v níž povinnost vyhotovovat zprávu o udržitelnosti již za účetní období započatá od 1.
ledna 2024 vzniká relativně úzké množině největších účetních jednotek, které jsou navíc emitenty
investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu a kterých se
povinnost podávat nefinanční informace tohoto typu týkala již před vznikem povinnosti podávat zprávy
o udržitelnosti. Transpozice následujících fází, které se od 1. ledna 2025 týkají zbývajících
velkých účetních jednotek a od 1. ledna 2026 také malých a středních účetních jednotek, které jsou
emitenty investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu, je
obsažena v tomto návrhu zákona.
Dne 1. ledna 2024 s nabytím účinnosti zákona č.
349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, byla promítnuta do
zákona o auditorech a do
zákona o účetnictví část transpozice Směrnice
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2464 ze dne
14. prosince 2022, kterou se mění nařízení (EU) č.
537/2014, směrnice
2004/109/ES, směrnice
2006/43/ES a směrnice
2013/34/EU, pokud jde o podávání zpráv podniků o
udržitelnosti (dále také "směrnice 2022/2464"). Tato právní úprava byla do zákona č.
349/2023 Sb. vložena v rámci pozměňovacího
návrhu předloženého v druhém čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Z tohoto důvodu
se k tomuto návrhu vláda formálně nevyjádřila, avšak s ohledem na jeho obsah, na skutečnost, že byl
podán poslanci stran vládní
koalice
, a na nutnost transponovat daná ustanovení směrnice lze
konstatovat, že vláda s obsahem tohoto pozměňovacího návrhu souhlasí.Předložený návrh zákona implementuje do
zákona o účetnictví další požadavky směrnice
2022/2464, resp. další fáze jejího náběhu. Změny navrhované v
zákoně o auditorech jsou zpravidla legislativně
technické upřesnění výše uvedené transpozice, přičemž tyto změny mají spíše doplňující charakter již
implementovaných institutů.
Navrhovaná právní úprava, která je předmětem navrhované novely zákona, je podrobněji
popsána v následujících kapitolách a současně je v případě konkrétních norem této právní úpravy
odůvodněna ve zvláštní části této důvodové zprávy.
Novela zákona o dorovnávacích daních
Dne 31. prosince 2023 nabyl účinnosti zákon o dorovnávacích daních. Cílem zmíněného zákona
byla implementace směrnice Rady (EU) 2022/2523 ze
dne 15. prosince 2022 o zajištění globální minimální úrovně efektivního zdanění nadnárodních skupin
podniků a velkých vnitrostátních skupin v Unii (dále jen "směrnice o dorovnávacích daních"). Tato
směrnice na úrovni Evropské unie zakotvila pravidla tzv. Pilíře 2, který je součástí projektu
OECD/G20 "Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy - Global
Anti
-Base Erosion
Model Rules (Pillar Two)", jehož výsledkem jsou Modelová pravidla z prosince roku 2021, která
zakotvují společný přístup (common approach) členských států Inkluzivního rámce pro BEPS k
minimálnímu efektivnímu zdanění velkých (nadnárodních) korporací (dále též "modelová
pravidla").Tato iniciativa Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (dále jen "OECD") je
jedním z výsledků opatření č. 1 Projektu BEPS, která měla za úkol vyřešit problém mezinárodního
zdanění poskytování digitálních služeb. Deklarovanými cíli mezinárodní dohody ohledně projektu
Pilíře 2 a také cílem předmětné směrnice je minimalizace tzv. excesivní daňové konkurence mezi státy
(jinými slovy úsilí o ukončení daňových praktik větších podniků, které jim umožňují přesouvat zisky
do států, kde nepodléhají žádnému nebo jen velmi nízkému zdanění, a snaha o zastavení soutěže
týkající se sazeb daní z příjmů právnických osob tím, že bude zavedena celosvětová minimální úroveň
zdanění.). Zavedení minimální daňové sazby vede k tomu, že zisky velkých společností jsou zdaněny
alespoň na minimální efektivní úrovni ve výši 15%.
Přijetím modelových pravidel a zmíněné směrnice však práce na těchto projektech neskončily
a nadále probíhají jednání, zejména na poli OECD, která se zaměřují na konkrétní diskutabilní
problematiky s cílem sjednotit postupy a zajistit tím konzistentní a jednotný přístup udržitelný v
průřezu všech zainteresovaných států, a to s ohledem na legislativní, daňovou i účetní různorodost.
Na základě těchto jednání vznikají podpůrné materiály označované jako "Administrative Guidance" (v
překladu do češtiny "správní pokyny"), u kterých se očekává jejich zapracování do právní úpravy
dorovnávacích daní. Jelikož ani v tuto chvíli nejsou veškerá jednání zcela ukončena, dá se
předpokládat, že tato novela zákona o dorovnávacích daních není novelou poslední. Změny obsažené v
této novele jsou z povahy věci zpravidla technickým upřesněním a mají spíše doplňující charakter již
implementovaných institutů.
Předložený návrh zákona respektuje závazek uvedený v Programovém prohlášení vlády v podobě
implementace tzv. druhého pilíře globálního systému zdanění.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
1.1. Novela zákona o
účetnictví
Účetnictví je upraveno samostatným zákonem
o účetnictví a navazujícími prováděcími předpisy.
Zákon o účetnictví upravuje především práva a
povinnosti související s vedením účetnictví, sestavením účetní závěrky, konsolidované účetní závěrky
nebo požadavky na vyhotovení účetních zpráv, a to v důsledku požadavků práva EU. Poslední novelou
došlo k implementaci požadavků na vyhotovení
-
zprávy o udržitelnosti - první fáze, a
-
zprávy o daních z příjmů.
Prováděcí předpisy blíže upravují zejména uspořádání, označování a obsahové vymezení
položek účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky, účetní metody a ostatní podmínky vedení
účetnictví. Konkrétně se jedná především o
-
vyhlášku č. 500/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
-
vyhlášku č. 501/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi, ve
znění pozdějších předpisů,
-
vyhlášku č. 502/2002 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou pojišťovnami, ve znění pozdějších
předpisů.
Účetnictví, především obchodních společností, je regulováno i na úrovni Evropské unie, a
proto bylo nezbytné do zákona o účetnictví a
prováděcích vyhlášek implementovat požadavky příslušných právních předpisů EU. Jedná se zejména
o
-
směrnici Evropského parlamentu a Rady
2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních
účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem
podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady
2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHA a
83/349/EHS, v platném znění (dále jen "směrnice
2013/34/EU"),
-
směrnici Rady ze dne 8. prosince 1986 o ročních účetních závěrkách a konsolidovaných
účetních závěrkách bank a ostatních finančních institucí (86/635/EHS), v platném
znění,
-
směrnici Rady ze dne 19. prosince 1991 o ročních účetních závěrkách a konsolidovaných
účetních závěrkách pojišťoven (91/674/EHS), v platném znění.
1.2. Novela zákona o
auditorech
Regulace auditorské činnosti v České republice je zásadním způsobem ovlivněna regulací
povinného auditu na úrovni EU. Zákon o
auditorech transponoval do právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a
Rady 2006/43/ES ze dne 17. května 2006 o povinném
auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, o změně směrnic Rady
78/660/EHS a
83/349/EHS a o zrušení směrnice Rady
84/253/EHS a adaptoval právní řád České republiky
na vydané Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
537/2014 ze dne 16. dubna 2014 o specifických
požadavcích na povinný audit subjektů veřejného zájmu.
Podstatou právní regulace na úrovni Evropské unie je harmonizace postupů pro ověřování
ročních (řádných) účetních závěrek včetně těch konsolidovaných (povinný audit), stanovení požadavku
externího zajištění kvality, veřejného dohledu, povinností statutárních auditorů a auditorských
společností, zásad k zajištění jejich objektivity, nezávislosti a nestrannosti a zavedení
disciplinárního a sankčního systému. Změny směrnice o povinném auditu vztahující se k oblasti
udržitelnosti nově některá pravidla týkající se povinného auditu vztahují k ověřování
udržitelnosti.
Předmětem právní úpravy zákona o
auditorech je vymezení a činnost auditorů, auditorských společností a asistentů auditora,
jakožto i postavení a působnost Komory auditorů České republiky a Rady pro veřejný dohled nad
auditem.
Poslední novelou byla do zákona o
auditorech vtělena pravidla upravující ověřování zpráv o udržitelnosti.
1.3. Novela zákona o dorovnávacích daních
Právní řád České republiky je do značné míry ovlivňován právním řádem Evropské unie, jíž
je Česká republika od roku 2004 členským státem. Evropská unie se dlouhodobě snaží o harmonizaci
právních řádů členských zemí, a to i v oblasti přímých daní a spolupráce při jejich správě. Mezi
nedávno přijaté harmonizační předpisy patří směrnice Rady (EU)
2015/2060, směrnice Rady (EU)
2016/1164, směrnice Rady (EU)
2017/1852, směrnice Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2021/2101 a jejich novelizace, a též směrnice
o dorovnávacích daních, která je implementována právě prostřednictvím zákona o dorovnávacích daních
a zavádí do evropského právního řádu pravidla Pilíře 2.
Práce na projektu Pilíře 2 však i po přijetí předmětné směrnice dále pokračují, a to
především na půdě OECD, zejména prostřednictvím správních pokynů, které jsou pro státy uplatňující
pravidla Pilíře 2 závazné (přestože jde z právního hlediska o , lze v
tomto případě hovořit o "
de facto
soft law
hard"
, protože nejen v České republice tyto správní pokyny
zákon v mezích modelových pravidel upřesňují a dotvářejí).soft law
Již v průběhu přípravy zákona o dorovnávacích daních (tj. v roce 2023) byla část závěrů do
té doby přijatých správních pokynů a dalších materiálů tzv. prováděcího rámce k modelovým pravidlům
implementována do zákona o dorovnávacích daních spolu s transpozicí směrnice.
V rámci přípravy zákona o dorovnávacích daních však nebyla provedena implementace všech
závěrů přijatých ve správních pokynech. Protože má být celý prováděcí rámec uplatňován napříč
jednotně bez ohledu na konkrétní stát, očekává se, že zákon o dorovnávacích daních již nyní bude
vykládán v souladu s těmito správními pokyny (jak k tomu nabádá i § 2 zákona o dorovnávacích
daních).
Současně platí, že proces vydávání správních pokynů se nezastavil - zatím poslední z nich
byly vydány až v červnu roku 2024, tedy až po přijetí zákona o dorovnávacích daních.
Existuje předpoklad, že mimo již přijatých správních pokynů budou na úrovni OECD průběžně
schvalovány další materiály, které budou dodatečně upřesňovat některé aspekty aplikace modelových
pravidel, což rovněž vyvolá potřebu jejich návazné implementace do zákona o dorovnávacích
daních.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy a odůvodnění jejích hlavních
principů
Tato část se kumulativně věnuje jak otázce odůvodnění hlavních principů navrhované právní
úpravy, tak vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy. Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve
vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
2.1. Novela zákona o
účetnictví
2.1.1. Hlavní principy
V roce 2022 byla přijata směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2022/2464 ze dne 14. prosince, kterou se mění
nařízení (EU) č. 537/2014, směrnice
2004/109/ES, směrnice
2006/43/ES a směrnice
2013/34/EU, pokud jde o podávání zpráv podniků o
udržitelnosti. Směrnice 2022/2464 zavádí zejména:
-
povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti nebo konsolidovanou zprávu o udržitelnosti
pro některé účetní jednotky a pro podniky ze třetích zemí,
-
požadavky na obsah zprávy o udržitelnosti nebo konsolidované zprávy o
udržitelnosti,
-
požadavky na standardizaci a
-
požadavky na formát a zveřejnění zprávy o udržitelnosti nebo konsolidované zprávy o
udržitelnosti.
Většina z těchto požadavků byla implementována do
zákona o účetnictví prostřednictvím zákona č.
349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. V případě vzniku povinnosti vyhotovit zprávu o
udržitelnosti nebo konsolidovanou zprávu o udržitelnosti byla implementována pouze "první fáze", tj.
povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti
-
velkou účetní jednotkou, která je obchodní korporací s průměrným počtem zaměstnanců
vyšším než 500 a je současně subjektem veřejného zájmu, a
-
účetní jednotkou, která je obchodní společností, je subjektem veřejného zájmu a
současně je konsolidující účetní jednotkou (mateřským podnikem) velké skupiny účetních jednotek,
jejíž průměrný počet zaměstnanců je vyšší než 500.
Předkládaným zákonem dochází k implementaci dalších fází:
"Druhá fáze": povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti poprvé za účetní období 2025.
Tato povinnost se týká všech velkých účetních jednotek (obchodních společností) a všech
konsolidujících účetních jednotek (mateřských společností) velké skupiny účetních
jednotek.
"Třetí fáze": povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti poprvé za účetní období 2026.
Tato povinnost se týká:
-
malých a středních účetních jednotek (obchodních společností), které jsou emitenty
investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropské regulovaném trhu,
-
velkých účetních jednotek, které jsou malými a nepříliš složitými institucemi nebo
kaptivními pojišťovnami a kaptivními zajišťovnami.
"Čtvrtá fáze": povinnost vyhotovit zprávu o udržitelnosti poprvé za účetní období 2028.
Tato povinnost se týká některých podniků ze třetích zemí při splnění podmínek stanovených
zákonem.
V souvislosti se zavedením povinnosti pro malé a střední účetní jednotky, které jsou
emitenty investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu, je
nezbytné implementovat i požadavky na zprávu o udržitelnosti těchto účetních jednotek týkající
se
-
obsahu zprávy o udržitelnosti a možnosti použít zjednodušených standardů pro podávání
zpráv o udržitelnosti, které budou vydány formou nařízení v přenesené působnosti
Komise,
-
možnosti odložení vzniku povinnosti vyhotovit zprávu o udržitelnosti o 2 roky, a to
na základě rozhodnutí samotné účetní jednotky.
Dalšími opatřeními, která je nezbytné implementovat, jsou
-
povinnost zveřejnit zprávu o udržitelnosti nebo konsolidovanou zprávu o udržitelnosti
osob ze třetích zemí, a to prostřednictvím konsolidované účetní jednotky (dceřiného podniku) nebo
pobočky nacházejících se na území Evropské unie, nebo povinnost tuto zprávu vyhotovit
a
-
požadavky na obsah zprávy o udržitelnosti nebo konsolidované zprávy o udržitelnosti
osob ze třetích zemí a použití standardů pro podávání zpráv o udržitelnosti, které budou vydány
formou nařízení v přenesené pravomoci Komise.
Navrhovaná úprava je minimalistickou transpozicí, v rámci níž nejsou navrženy žádné další
úpravy zákona nad rámec požadavků vyplývajících z příslušné směrnice.
V roce 2023 byla přijata další novela směrnice
2013/34/EU týkající se změny peněžních hodnot
kategorizačních kritérií. Konkrétně se jedná o směrnici Komise v přenesené pravomoci (EU)
2023/2775 ze dne 17. října 2023, kterou se mění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU,
pokud jde o úpravy kritérií velikosti pro mikropodniky a malé, střední a velké podniky nebo skupiny
(dále jen "směrnice 2023/2775"). Prostřednictvím směrnice 2023/2775 dochází ke zvýšení peněžních
kategorizačních kritérií, od kterých se odvíjí například
-
některé povinnosti na vykazování informací v příloze v účetní
závěrce,
-
vznik povinnosti sestavit konsolidovanou účetní závěrku,
-
povinnost vyhotovit některé účetní zprávy jako např. výše zmiňovanou zprávu o
udržitelnosti, nebo
-
vznik povinného auditu.
Vzhledem k významné inflaci v letech 2021 a 2022 byla za účelem zohlednění jejího vlivu
přezkoumána peněžní kritéria pro určení kategorie účetní jednotky nebo skupiny účetních jednotek.
Tato peněžní kritéria byla proto navýšena zhruba o 25%, což reflektuje kumulovanou inflaci v
Evropské unii v období od 1. ledna 2013 do 31. března 2023.
2.1.2. Vysvětlení nezbytnosti
Cílem novely zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, je řádná a včasná transpozice požadavků
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2022/2464 ze dne 14. prosince, kterou se mění
nařízení (EU) č. 537/2014, směrnice
2004/109/ES, směrnice
2006/43/ES a směrnice
2013/34/EU, pokud jde o podávání zpráv podniků o
udržitelnosti,
-
směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU)
2023/2775 ze dne 17. října 2023, kterou se mění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU,
pokud jde o úpravy kritérií velikosti pro mikropodniky a malé, střední a velké podniky nebo
skupiny.
Transpoziční termín je u směrnice 2022/2464 stanoven na 6. července 2024, prostřednictvím
zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, byla provedena částečná transpozice tak, aby
byla implementována první fáze náběhu povinností. Nyní je tedy nezbytné implementovat zbývající
ustanovení směrnice 2022/2464. V případě směrnice 2023/2775 je transpozičním termínem 24. prosinec
2024.
2.2. Novela zákona o
auditorech
2.2.1. Hlavní principy
Z důvodu zajištění spolehlivých informací o udržitelnosti Směrnice 2022/2464 určila
klíčovou úlohu auditorů a auditorských společností při zajišťování ověřování zpráv o udržitelnosti a
prostřednictvím novelizace směrnice 2006/43/ES a
nařízení (EU) č. 537/2014 stanovila prakticky
shodné požadavky na auditory, pokud jde o ověřování zpráv o udržitelnosti, jako jsou požadavky na
auditory pro povinný audit. Jsou tak stanoveny požadavky především pokud jde o odbornou přípravu,
profesní zkoušku, získání oprávnění, průběžné vzdělávání, systém kontroly kvality, profesní etiku,
nezávislost, profesní mlčenlivost, vnitřní organizaci auditora, pravidla pro odměňování, jmenování a
odvolávání auditora, poskytování neauditorských služeb, zprávu auditora, rámec dohledu a sankční
systém.
Byť se vznikem povinnosti ověření zprávy o udržitelnosti vzniká otázka vlivu auditorské
zakázky na rotaci auditora u subjektů veřejného zájmu upravená
čl. 17 nařízení
2014/537/EU, novela se této otázce nevěnuje. Co se
týče výměny auditora, tak na auditora, který ověřuje zprávu o udržitelnosti subjektu veřejného
zájmu, se nevztahují povinnosti týkající se maximální doby trvání zakázky, jako tomu je u povinného
auditu subjektů veřejného zajmu, a ani s touto povinností nijak neinteraguje. Povinnost rotace
auditora stanovuje čl. 17 nařízení
2014/537/EU výhradně ve vztahu k povinnému auditu
subjektů veřejného zajmu bez dalšího, protože tento článek nebyl směrnicí
2022/2464/EU změněn.
2.2.2. Vysvětlení nezbytnosti
Z členství České republiky v Evropské unii vyplývá závazek zapracovat odpovídajícím
způsobem unijní legislativu do českého práva. Ke změnám
zákona o auditorech dochází primárně tam, kde
je zapotřebí reagovat na výše zmiňovanou evropskou legislativu, tedy především implementovat
požadavky směrnice 2022/2464 v oblasti ověřování zpráv o udržitelnosti. Většina z těchto požadavků
byla implementována do zákona o auditorech
prostřednictvím zákona č. 349/2023 Sb., kterým
se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Předkládaným zákonem se
nicméně doplňují některé prvky regulace ověřování zpráv o udržitelnosti nebo se zákonná úprava z
důvodu dosažení plné harmonizace zpřesňuje.
2.3. Novela zákona o dorovnávacích daních
2.3.1. Hlavní principy
V rámci pokračujících jednání na úrovni Inkluzivního rámce OECD/G20 pro řešení problému
eroze základu daně a přesouvání zisku při projektu "Tax Challenges Arising from the Digitalisation
of the Economy" byly doposud přijaty následující dokumenty, jejichž závěry jsou implementovány touto
novelou:
-
Safe harbours and penalty relief: Global
Anti
-Base Erosion Rules (Pillar Two)
schválený 15. prosince 2022 (dále jen "Bezpečné přístavy a úlevy od sankcí"),-
Administrative Guidance on the Global
Anti
-Base Erosion Model Rules (Pillar Two)
schválené 1. února 2023 (dále jen "správní pokyny z února 2023"),-
Administrative Guidance on the Global
Anti
-Base Erosion Model Rules (Pillar Two),
July 2023 schválené 13. července 2023 (dále jen "správní pokyny z července 2023"),-
Implementation Handbook vydaný 11. října 2023,
-
Administrative Guidance on the Global
Anti
-Base Erosion Model Rules (Pillar Two),
December 2023 schválené 15. prosince 2023 (dále jen "správní pokyny z prosince
2023").Výše uvedené dokumenty pozměňují nebo upravují komentář ke globálním modelovým pravidlům
proti erozi základu daně schválený dne 11. března 2022, případně dokumenty Bezpečné přístavy a úlevy
od sankcí nebo Příklady. V rámci toho dochází k upřesnění výkladu jednotlivých ustanovení modelových
pravidel, případně jejich rozvinutí na související případy tak, aby bylo jejich uplatňování
konzistentní, a k přesnějšímu vymezení zjednodušeného způsobu uplatňování modelových pravidel OECD
(dále též "pravidla bezpečného přístavu").
Správní pokyny vydané do prosince 2023 a dokument Bezpečné přístavy a úlevy od sankcí byly
integrovány do konsolidovaného komentáře ke globálním modelovým pravidlům proti erozi základu daně
vydaného dne 25. dubna 2024 (dále jen "konsolidovaný komentář k modelovým pravidlům").
Čl. 8.3 modelových pravidel zavazuje implementující státy k tomu, aby národní předpisy
byly v souladu s jakýmikoli vydanými správními pokyny. Obdobně k tomu přistupuje i Směrnice v bodě
24 odůvodnění. V rámci zákona o dorovnávacích daních je pak tato povinnost reflektována v ustanovení
§ 2 odst. 4 písm. d). Z povahy věci se v předmětném případě jedná zejména o technické úpravy k již
zavedeným institutům, blíže popsaným ve zvláštní části důvodové zprávy.
Dále byl na úrovni totožného Inkluzivního rámce přijat dokument s názvem "Administrative
Guidance on the Global
Anti
-Base Erosion Model Rules (Pillar Two), June 2024" ze dne 17. června 2024
(dále jen "správní pokyny z června 2024"), jehož zapracování je ponecháno na nadcházející novelu
zákona o dorovnávacích daních, neboť u něj doposud chybí alespoň neformální deklarace ze strany
Evropské komise, že je jeho obsah v souladu s právem Evropské unie.Aktuální obsah prováděcího rámce modelových pravidel je v anglickém jazyce k dispozici na
internetových stránkách Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj1) a
lze jej zobrazit také naskenováním následujícího QR kódu:
Obrázek 1:
Základní kroky výpočtu dorovnávacích daní.Vzhledem ke komplexnosti celého celosvětového systému dorovnávacích daní (přestože je
výrazně harmonizován ze strany OECD) a konkrétního výpočtu dorovnávací daně, který zahrnuje několik
kroků a vyžaduje detailní znalost daňových a účetních předpisů jednotlivých zemí, ve kterých skupina
působí, se v následujících odstavcích vysvětlují základní mechanismy tohoto systému i jednotlivé
jeho dílčí aspekty.
Dorovnávací daně se vztahují k vymezené skupině tzv. zahrnutých daní (zejména daně z
příjmů), které jsou "dorovnány" tak, aby v rámci skupiny dosáhly alespoň mezinárodně dohodnuté
úrovně zdanění ve výši 15%. Pokud zahrnuté daně ve svém úhrnu nedosahují této úrovně zdanění, vzniká
rozdíl, který musí být doplacen formou dorovnávací daně. Daň je počítána vždy ve vztahu ke
konkrétnímu výkaznímu období, kterým je účetní období, ve vztahu k němuž nejvyšší mateřská entita
nadnárodní skupiny nebo vnitrostátní skupiny sestavuje svoji konsolidovanou účetní závěrku, nebo
kalendářní rok, pokud nejvyšší mateřská entita nadnárodní skupiny nebo vnitrostátní skupiny
konsolidovanou účetní závěrku nesestavuje.
V rámci výpočtu dorovnávacích daní nejprve nadnárodní nebo vnitrostátní skupina určí
zejména podle výše svých konsolidovaných příjmů, zda vůbec spadá pod definici velké nadnárodní
skupiny nebo velké vnitrostátní skupiny. Zdanění navíc nepodléhají veřejné entity, mezinárodní
organizace a neziskové organizace, a dále (v určitých případech) entity splňující definici
penzijního fondu, investičního fondu nebo entity investování do nemovitých věcí.
Pokud se daná skupina řadí mezi velké skupiny, vznikají ve vztahu k jejím členským entitám
daňové povinnosti k dorovnávacím daním, které jsou následně přiřazeny členským entitám, u kterých se
skutečně zdaní. Přiřazení se děje buď pomocí pravidla pro zahrnutí zisků (tzv. pravidlo IIR), které
zpravidla přiřadí dorovnávací daně vztahující se ke členské entitě některé z jejích mateřských entit
(zpravidla té, která stojí v hierarchii nejvýše z těch, které podléhají zdanění dorovnávacími
daněmi), nebo pomocí pravidla pro nedostatečně zdaněný zisk (tzv. pravidlo UTPR), které přiřadí
zbývající část dorovnávací daně, kterou nešlo přiřadit pomocí pravidla IIR, členským entitám ve
státech, ve kterých je pravidlo UTPR zavedeno. Tím by mělo být zajištěno, že dorovnávací daně budou
vybrány i ve vztahu ke státům, které dorovnávací daně nezavedly.
Výpočet dorovnávací daně je založen na určení efektivní daňové sazby pro jednotlivé státy,
ve kterých působí členské entity z dané skupiny (výjimečně se určuje efektivní daňová sazba pro
určité podskupiny v daném státě), která je porovnána s hodnotou 15%.
Efektivní daňová sazba pro určitý stát se zjistí z poměru relevantních zisků členských
entit v daném státě a jim odpovídajících zahrnutých daní. Oba tyto údaje se zjišťují primárně z
účetnictví. V důsledku toho je právní úprava dorovnávacích daní velmi spjata s účetní legislativou,
resp. účetními standardy.
Při výpočtu zisku skupiny se vychází z účetních výkazů. Pro lepší sladění účetních výkazů
napříč různými účetními standardy jsou zapotřebí určité úpravy. Ty byly omezeny na minimum a jsou
vyžadovány tam, kde je nutné, aby odrážely některé obvyklé rozdíly mezi účetním výsledkem
hospodaření a zdanitelným příjmem (základem daně), mezi něž patří např. odstranění většiny dividend
a kapitálových zisků, aby se na takový vyplacený zisk nevztahovala pravidla minimálního zdanění,
nebo odstranění výdajů neuznaných pro daňové účely, jako jsou úplatky, opravy chyb ve stanovení
výsledku hospodaření v předchozím výkazním období. Vyloučené jsou dále též zisky z mezinárodní lodní
přepravy.
Po určení všech zisků skupiny v daném státě se určí výše zahrnutých daní připadajících na
tento zisk. Jak bylo uvedeno, jsou zahrnutými daněmi především daně z příjmu právnických osob, které
jsou definovány tak, aby konzistentně a flexibilně obsáhly daně z příjmů právnických osob napříč
širokou škálou daňových systémů. Zahrnutými daněmi naopak nejsou daně, které nejsou založené na
zdanění zisku právnických osob, jako jsou nepřímé daně, daně ze mzdy a majetkové daně. Obecně lze
říct, že zahrnutými daněmi jsou daně, o kterých se účtuje jako o daních z příjmů.
Jak v oblasti účetnictví, tak v oblasti zdaňování existují pravidla, která mohou vést k
tomu, že zjištěný účetní zisk dosažený v určitém státě nelze bez úprav porovnat s daněmi vzniklými
za stejné období ve stejném státě. Například může jít o přechodné rozdíly, které vedou k rozdílům
mezi účetním a daňovým ziskem (např. při odlišenostech mezi účetními a daňovými odpisy), v důsledku
čehož dochází k tomu, že zisk je daněn v jiném období, než je o něm účtováno. Dále může jít o zisk
dosažený prostřednictvím stálé provozovny nebo entit s prvkem daňové transparence, což může vést k
tomu, že je zisk daněn v jiném státě, než je o něm účtováno. Obdobně se může projevit také srážková
daň nebo daň vzniklá v režimu zdanění ovládaných zahraničních společnost (CFC). Tyto nesoulady jsou
z hlediska jejich účelu v účetnictví nebo zdanění příjmů zcela opodstatnitelné, avšak zkreslují
výpočet efektivní daňové sazby v určitém státě. Systém dorovnávacích daní proto obsahuje pravidla,
jejichž cílem je minimalizovat efekt těchto nesouladů.
Vzhledem k tomu, že většina entit již používá účtování odložené daně k vyrovnání rozdílů
mezi finančním účetnictvím a daněmi, modelová pravidla využívají tyto stávající účetní zásady,
pročež na stávající výši odložené daně jsou provedeny určité úpravy přesněji definované přímo v
zákoně, např. náklad na odloženou daň je omezen minimální sazbou, aby se předešlo jakémukoli
nadměrnému zdanění, které by chránilo nesouvisející zisky. Pravidla také zahrnují mechanismus pro
opětovné zachycení (snížení zahrnutých daní) některých odložených daňových dluhů, které nebyly
vypořádány do pěti let, a o které byly v minulosti zahrnuté daně zvýšeny.
Jakmile je vypočtena efektivní daňová sazba (tj. daň vydělená ziskem a přepočtená podle
příslušného státu), určí se výše dorovnávací daně za daný stát (jurisdikční dorovnávací daň spočtená
za skupinu). Základem pro výpočet jurisdikční dorovnávací daně počítané na úrovni skupiny je
zjištěný kvalifikovaný zisk členských entit skupiny v daném státě po odečtení jejich zisků
vyloučených na základě ekonomické podstaty (jde o ukazatel, který zohledňuje skutečnou přítomnost v
daném státě). Vyloučené zisky na základě ekonomické podstaty se spočítají jako 5% část účetní
hodnoty způsobilých hmotných aktiv a způsobilých mzdovým nákladům. Sazba jurisdikční dorovnávací
daně počítané na úrovni skupiny činí rozdíl mezi 15% minimální sazbou a efektivní daňovou sazbou v
příslušném státě. Od takto spočtené jurisdikční dorovnávací daně počítané na úrovni skupiny se
odečte případná vnitrostátní kvalifikovaná dorovnávací daň, pokud ji daný stát zavedl (v případě
České republiky jde o českou dorovnávací daň, v případě jiných států jde o tamní vnitrostátní
dorovnávací daň), aby nedošlo ke dvojímu zdanění a současně, aby nebylo danému státu odebráno právo
zdanit členské entity z tohoto státu.
Pokud lze vůči danému státu uplatnit pravidlo bezpečného přístavu, a pokud se podávající
členská entita rozhodne jej uplatnit, tak se ve vztahu k tomuto státu jurisdikční dorovnávací daň
nepočítá a považuje se za vzniklou ve výši 0 Kč. Není tak zpravidla třeba ani přesně vyčíslovat
kvalifikovaný zisk a zahrnuté daně. Všechna rozhodnutí ohledně pravidel bezpečného přístavu lze
činit jak pro přiřazovanou dorovnávací daň, tak také pro vnitrostátní dorovnávací daň, s výjimkou
bezpečného přístavu založeného na kvalifikované vnitrostátní dorovnávací dani, které je smysluplné
učinit jen pro vnitrostátní dorovnávací daň.
Je očekávatelné, že se výše zahrnutých daní v čase změní, například v důsledku jejich
doměření nebo soudního zásahu. Dojde-li k takové změně, nedochází ke zpětnému přepočítání efektivní
daňové sazby a změně dříve vzniklé (a zpravidla i stanovené) dorovnávací daně. Namísto toho se změna
výše zahrnutých daní zohlední ve zdaňovacím období dorovnávací daně, ve kterém k ní došlo, a to tak,
že určí dodatečná dorovnávací daň skupiny, o kterou se zvýší jurisdikční dorovnávací daň, i kdyby
jinak byla nulová.
Po spočtení výše jurisdikčních dorovnávacích daní na úrovni jednotlivých států se tato daň
rozpočítá mezi jednotlivé členské entity skupiny v dané jurisdikci, a tedy se ke každé entitě zjistí
jí odpovídající dílčí dorovnávací daň. Tato členská entita zpravidla nebude dorovnávací daň hradit
sama. Dílčí dorovnávací daň slouží pouze ke zjištění částky, která bude následně pomocí výše
zmíněných pravidel IIR a UTPR distribuována členským entitám v rámci skupiny, které ji skutečně
zaplatí.
Podle pravidla pro zahrnutí zisku (IIR) se dorovnávací daň platí na úrovni mateřské entity
v poměru k jejím majetkovým podílům v těch členských entitách, které mají nízce zdaněné zisky (jedná
se o nízce zdaněné členské entity). Obecně platí, že toto pravidlo se nejprve uplatňuje nahoře, na
úrovni nejvyšší mateřské entity, a postupně se aplikuje dolů v řetězci vlastnictví. Jsou také
stanovena pravidla, která umožňují, aby pravidlo pro zahrnutí zisku bylo provedeno také pro členské
entity v menšinovém vlastnictví při zohlednění výše podílu v nich, čímž se maximalizuje výběr daní z
nízce zdaněných zisků při současném zamezení předanění.
Pokud by nemohlo být postupováno pravidla pro zahrnutí zcela zisku, použije se pravidlo
pro nedostatečně zdaněný zisk (UTPR). Toto pravidlo slouží jako pojistka pro situaci, kdy část
přiřazované dorovnávací daně určené na úrovni státu s nízkým zdaněním (z něhož jsou členské entity
skupiny) není stanovena a mateřská entita na základě pravidla pro zahrnutí zisku, neboť je nulová
entita vlastně prostřednictvím řetězce vlastnictví, který nevede k tomu, že bude nízce zdaněný zisk
podle pravidla pro zahrnutí zisku zdaněn. V těchto případech je poté následující část přiřazena
jednotlivým členským entitám skupiny (bez ohledu na to, zda nejsou nebo nejsou mateřskou entitou
členské entity, za kterou vznikla dílčí dorovnávací daň), a to na základě specifického koeficientu,
jehož výpočet je založen na počtu pracovníků a aktiv jednotlivých členských subjektů v rámci celé
skupiny. Případná dorovnávací daň na základě pravidla pro nedostatečně zdaněný zisk následně vznikne
u všech entit skupiny ze států, které pravidlo UTPR uplatňují.
Důsledkem vzájemného použití obou těchto pravidel (tj. pravidla pro zahrnutí zisku a
pravidla pro nedostatečně zdaněný zisk) je systematické zajištění minimálního zdanění zisků celé
skupiny.
Popsaná pravidla jsou obsažena zejména v části druhé zákona o dorovnávacích daních. Vztah
jejích hlav je schematicky vyjádřen na následujícím diagramu.
Obrázek 2:
Zjednodušený diagram části druhé zákona o dorovnávacích
daních.2.3.2. Vysvětlení nezbytnosti
Vzhledem k tomu, že projekt Pilíře 2 i po přijetí směrnice o dorovnávacích daních a její
implementace do zákona o dorovnávacích daních stále probíhá a jsou Inkluzivním rámcem OECD/G20
schvalovány dodatečné podpůrné materiály (především správní pokyny), jejichž charakter je závazný,
je cílem návrhu implementovat závěry doposud schválených materiálů, které nebyly implementovány již
přijetím zákona o dorovnávacích daních, přičemž je nutné zajistit implementaci všech závěrů z nich
plynoucích do té míry, do jaké není možné tyto závěry provádět pouhým upřesněním nebo úpravou
správní praxe. V určitých případech je přitom nutné, aby bylo pravidlo jasně zakotveno v zákoně za
účelem zajištění vyšší míry právní jistoty při správě daní.
Přijetí novely zákona o dorovnávacích daních je nezbytné, neboť jí mají být zapracovány
tyto oblasti a komponenty celosvětového systému dorovnávacích daní:
-
obchodovatelné daňové zvýhodnění,
-
další typy daňových zvýhodnění,
-
podrobnosti ohledně vnitrostátní dorovnávací daně,
-
konkrétní pravidla bezpečných přístavů,
-
vyloučení nákladů na dlouhodobý hmotný majetek a mzdových nákladů,
-
úpravy převodu měny pr