Důvodová zpráva k zákonu č. 234/2023
Sb., změna zákona o spotřebních
daních
I. Obecná část
Návrhem se předkládá novela zákona č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o spotřebních daních"). Z legislativně
technických důvodů je obsažena také novela zákona č. 286/2022
Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o
spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém dochází k vypuštění totožné úpravy
obsažené v návrhu zákona, která však měla nabýt účinnosti až 1. ledna 2024.
Hlavním bodem předloženého návrhu je navrácení systému zdanění motorové nafty a jejích
přímých substitutů do původního stavu v dřívějším termínu, než předpokládá zákon č.
286/2022 Sb., kterým se mění
zákon o spotřebních daních. Návrhem tak dochází k
navýšení sazby spotřební daně těchto komodit z 8 450 Kč/1 000 litrů na 9 950 Kč/1 000 litrů s
účinností od prvního dne prvního kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.
Důvodem tohoto opatření je snaha přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů v době, kdy již
dočasně snížená sazba spotřební daně z motorové nafty nemá své opodstatnění.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Spotřební daně lze charakterizovat jako opakující se nepřímé daně selektivní, tedy
zaměřené na určitý okruh subjektů nakládajících se specifickými výrobky. Důležitou funkcí
spotřebních daní je funkce fiskální, jejíž význam spočívá v zajištění přílivu finančních prostředků
do veřejných rozpočtů při relativně nízkých administrativních nákladech. Další, neméně významnou
funkcí těchto daní, je snaha ovlivnit spotřebu rizikových výrobků s negativním dopadem na zdraví
obyvatel, popřípadě na životní prostředí.
Oblast spotřebních daní je od 1. ledna 2004 upravena
zákonem o spotřebních daních a je vysoce
harmonizována v rámci Evropské unie. Mezi harmonizované spotřební daně se řadí:
-
daň z minerálních olejů,
-
daň z lihu,
-
daň z piva,
-
daň z vína a meziproduktů a
-
daň z tabákových výrobků.
Směrnice Rady (EU) 2020/262 ze dne 19.
prosince 2019, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní (přepracované znění) zakotvuje
obecné podmínky pro uplatnění spotřební daně v členských státech. Dále zvláštní sektorové směrnice
specifikují pravidla pro způsob a míru zdanění jednotlivých skupin výrobků, které jsou předmětem
spotřební daně. Oblast zdanění minerálních olejů je konkrétně upravena směrnicí Rady
2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění
struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny (dále jen
"směrnice o zdanění energií"). Minimální sazby daně u pohonných hmot, které musí členské státy
splňovat, jsou uvedeny v příloze I, tabulce A této směrnice.
Předměty spotřební daně z minerálních olejů jsou uvedeny v
§ 45 zákona o spotřebních daních spolu se sazbami
daně v § 48 tohoto zákona. Konkrétní výše sazeb daně z motorové nafty a jejích přímých substitutů
jsou uvedeny v § 48 odst. 1, 18, 19 a 20. Tato sazba daně je v současné době stanovena na úrovni 8
450 Kč/1000 litrů, od 1. ledna 2024 však má na základě zákona č.
286/2022 Sb. opětovně vzrůst na 9 950 Kč/1000
litrů.
Některé substituty nafty podléhají stejné sazbě spotřební daně na základě toho, že mají
být podle zákona o spotřebních daních zdaňovány
stejnou sazbou jako minerální olej, kterému se vlastnostmi a účelem použití nejvíce přibližují. To
se týká například tzv. směsné nafty, která je předmětem daně podle
§ 45 odst. 2 písm. c) zákona o spotřebních
daních.
Systém vracení spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro
zemědělskou prvovýrobu nebo pro provádění hospodaření v lese (tedy tzv. zelená nafta) je upraven v
§ 57 zákona o spotřebních daních.
Konkrétní výše vratky daně z motorové nafty spotřebované při chovu hospodářských zvířat,
při rostlinné výrobě s vysokým zastoupením citlivých plodin a při kombinované rostlinné a živočišné
výrobě s vysokým podílem živočišné výroby je uvedena v
§ 57 odst. 6 písm. a) zákona o spotřebních
daních a v současné době činí 7 300 Kč/1000 litrů. Výše této vratky je nastavena tak, aby
byla v konečném důsledku, a po vyloučení podpory biopaliv, splňována unijní minimální sazba
stanovená v příloze I tabulce B směrnice o zdanění energií. Výše této vratky má na základě zákona č.
286/2022 Sb. od 1. ledna 2024 opětovně narůst na 8 500
Kč/1000 litrů, a to v návaznosti na růst základní sazby daně (viz výše).
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy a odůvodnění jejích hlavních
principů
Navrhované změny v oblasti spotřebních daních reagují na současnou ekonomickou situaci,
kdy je zapotřebí co nejdříve přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů a kdy zároveň oproti polovině
roku 2022 došlo k výraznému poklesu cen motorové nafty.
Zákon č. 286/2022 Sb., kterým se mění zákon
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění
pozdějších předpisů prodloužil k 1. říjnu 2022 dočasné snížení spotřební daně z motorové nafty o
1,50 Kč/l, tj. z původních 9,95 Kč/l na 8,45 Kč/l.
Tento zákon reagoval na tehdejší ekonomickou situaci, která měla řadu negativních dopadů
na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty, kdy přetrvávající vysoké ceny pohonných hmot, zejména
motorové nafty, vedly k narůstajícím nákladům